Bensakoneet myös huijattuja

Aloittaja Iero, 04.11.15 - klo:09:17

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 15.11.15 - klo:14:43
Merkittävää että tuon listan mukaan mukana olevat bensamoottoriset auto ovat noita ACT ja pienempiä kuutiotilavuudeltaan ja myös se että usein DSG vaihteistolla varustettuna esim SEAT 1.8 TFSI DSG, mutta ei manuaalina ei listasta löydy??

http://europe.autonews.com/assets/PDF/CA1024941113.PDF
On siellä myös esimerkiksi Golf GTI ja R. Sinänsä kun noita malleja ja tekniikoita on ilmoitettu noin täyteläinen kattaus, niin mahtaakohan siellä oikeasti olla yhtään sellaista versiota, jossa samaa kikkailua ei olisi harrastettu. Tuntuisi vähän omituiselta, että Golf GTI:n päästöjä olisi kaunisteltu, mutta Ocu RS:n päästöjä taasen ei olisi manipuloitu.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 15.11.15 - klo:15:12
Hapetuskatalysaattorit vähentävät terveydelle haitallisimpia hiukkaspäästöjä, mutta samalla ne hapettavat myös typpimonoksidipäästöjä muuttaen ne typpidioksidipäästöiksi.
Ihan järkeen käypä selitys. Kiitokset siitä.

Patomursu

Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 16.11.15 - klo:11:21
http://www.iltalehti.fi/autot/201511160110536_au.shtml  ::)

Volkswagen Group lupaa maksaa vääristä CO2-päästöistä mahdollisesti aiheutuvat ylimääräiset verot niistä autoista, joiden verotukseen liian alhaisiksi ilmoitetut CO2-lukemat suoraan vaikuttavat.

"Verot, joilla on suora yhteys CO2-tapaukseen, veloitetaan suoraan Volkswagen Groupilta, ei asiakkailta", todetaan VW:n 13. päivä marraskuuta julkaisemassa tiedotteessa.

Volkswagen on 13. marraskuuta päivätyn tiedotteen mukaan jo keskustellut asiasta eri maiden verotuksesta vastaavien virkamiesten kanssa.

Volkswagenin ilmoituksen mukaan epäily vääristä CO2-lukemista koskee yli 800 000 liikenteessä jo olevaa autoa maailmanlaajuisesti.

Volkswagen on julkaissut aiempaa kattavamman listan niistä uusista 2016-mallisista autoista, joita CO2-päästösotku koskee. Listalla on nyt sellaisia malleja, joita ensimmäisissä listoissa ei vielä ollut. Lista kattaa Volkswagenin lisäksi Skodan, Audin ja Seatin mallit.

Uusia bensamalleja listalla ovat mm. kolmisylinterinen 1,0-litrainen TSI-moottori, jota käytetään mm. VW Polossa, Seat Ibizassa ja Leonissa.

Myös Seat Leonissa käytetty 1,8 TFSi-moottori on nyt listalla kuten myös VW Golfissa ja Passatissa käytetty 2,0 TSI-moottori.

Listalle mahtuu myös VW Jettan nelisylinterinen 1,2-litrainen moottori ja VW:n 1,4-litrainen bensamoottori TSI.

Aiemminhan VW ilmoitti, että asia liittyy vain 1,4-litraisiin bensamoottoreihin, joissa on ACT-sylinterien lepuutusjärjestelmä.

Skoda ja Audin osalta listalla on vain dieselmoottoreita.

Kaikkiaan uusia, vuosimallin 2016 VW-autoja, on epäilysten alla yli 430 000. Näiden autojen tilaukset on pantu jäihin toistaiseksi ja niille määritellään VW:n mukaan päästöarvot uudelleen Saksan ajoneuvoviranomaisten valvonnassa.

Jo liikenteessä olevien CO2-vääristeltyjen autojen veroihin liittyvät jälkiseuraamukset Volkswagen on luvannut maksaa suoraan asianomaisten maiden verohallinnoille. Asiakkaille ei veromaksuja Volkswagenin mukaan tule.

Säästyyköhän tällä ryhmäkanteelta C02-päästöjen osalta ?  :o

Uusi täydennetty lista moottoriversioista:  >:(

https://www.volkswagen-media-services.com/documents/10541/2886899/List_of_critical_CO2_vehicles_model_year_2016.pdf
Yritetään pärjätä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 16.11.15 - klo:11:27
Volkswagen Group lupaa maksaa vääristä CO2-päästöistä mahdollisesti aiheutuvat ylimääräiset verot niistä autoista, joiden verotukseen liian alhaisiksi ilmoitetut CO2-lukemat suoraan vaikuttavat.

Suomessa seuraavat 25 vuotta - romutukseen saakka joka autosta?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Scout2016

Säästyyköhän tällä ryhmäkanteelta C02-päästöjen osalta ?  :o

Uusi täydennetty lista moottoriversioista:  >:(

https://www.volkswagen-media-services.com/documents/10541/2886899/List_of_critical_CO2_vehicles_model_year_2016.pdf
[/quote]

Miten tuo vaihdelaatikko vaikuttaa asiaan, vai vaikuttaako?
Kuka tietää mitä esim. MQ350-6F tyyppi tarkoittaa? Käsi vai automaatti?
Nyt Scout TDI 4x4 DSG 184 hv (MY16)
ed. Yeti TDI 4x4 140 hv 6 vaiht. vm.2010
ed. MB Vito CDI115 4x4

teräksenharmaa

#186
Lainaus käyttäjältä: Scout2016 - 16.11.15 - klo:12:28
Miten tuo vaihdelaatikko vaikuttaa asiaan, vai vaikuttaako?
Kuka tietää mitä esim. MQ350-6F tyyppi tarkoittaa? Käsi vai automaatti?
Listaa katsellessa näyttäisi siltä, että MQ takoittaa manuaalia (manual qetriebe?) ja F-kirjain lopussa tarkoittaa etuvetoaskia. DQ tarkoittanee taasen automaattia ja A-kirjain koodin lopussa nelivetoa. Tuollaiset arvaukset täältä.

Ymmärrän niin, että MQ350-6F merkitsee 6 vaihteista etuvedon manuaalilaatikkoa.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Taky - 16.11.15 - klo:12:17
Suomessa seuraavat 25 vuotta - romutukseen saakka joka autosta?

Aivan, vuotuinen CO2 pohjainen ajoneuvovero......

Sokota09

Tuon uusimman listan mukaan Superbin ACT kone ei olisi mukana vedätyksessä, mielenkiintoista.

Scout2016

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.11.15 - klo:12:40
Listaa katsellessa näyttäisi siltä, että MQ takoittaa manuaalia (manual qetriebe?) ja F-kirjain lopussa tarkoittaa etuvetoaskia. DQ tarkoittanee taasen automaattia ja A-kirjain koodin lopussa nelivetoa. Tuollaiset arvaukset täältä.

Ymmärrän niin, että MQ350-6F merkitsee 6 vaihteista etuvedon manuaalilaatikkoa.

Kumma homma jos samalla moottorilla tulossa oleva Scout 4-veto 6 vaiht. DSG-laatikolla EI olisi CO2 päästöissä huijattu?!
Vai onko muka ohjelmoitu niin eri tavalla kun tehot on ihan samat!
Nyt Scout TDI 4x4 DSG 184 hv (MY16)
ed. Yeti TDI 4x4 140 hv 6 vaiht. vm.2010
ed. MB Vito CDI115 4x4

TTO

Lainaus käyttäjältä: Scout2016 - 16.11.15 - klo:14:08
Kumma homma jos samalla moottorilla tulossa oleva Scout 4-veto 6 vaiht. DSG-laatikolla EI olisi CO2 päästöissä huijattu?!
Vai onko muka ohjelmoitu niin eri tavalla kun tehot on ihan samat!

Eihän ilmoitetulla tai ulostulevalla teholla ole suoraa korrelaatiota sen kanssa, onko ilmoitettu kulutus huijattu vai ei.

ept

Lainaus käyttäjältä: Scout2016 - 16.11.15 - klo:14:08
Kumma homma jos samalla moottorilla tulossa oleva Scout 4-veto 6 vaiht. DSG-laatikolla EI olisi CO2 päästöissä huijattu?!
Vai onko muka ohjelmoitu niin eri tavalla kun tehot on ihan samat!

Tuolla on muitakin omituisuuksia. Tuo mulle tuleva 1.6TDI LB on listalla vain DSSG:llä, mutta Combi taas manuaalina ja DSG:nä. Ei jaksa ymmärtää, miksi LB manuaali tuosta poikkeaisi. Yhtäkaikki arvonta osui kohdalle ja nyt jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mikä on palkinto ja selviääkö jossain välissä, onko tässä syy, miksi auton saapumisaika on hämärän peitossa.

Oliskohan sittenkin pitänyt valita 1.4 TSI tai vaikka Auris, kele....
Nykyinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style DSG -22
Edellinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style BusinessLine DSG -20
Aiempi: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Aiempi: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

kt

Olisi tietenkin pitänyt valita sellainen moottori-vaihteisto-yhdistelmä, jossa VW joutuu maksamaan suurimmat sakot (lisäverot Suomen verottajalle). Silloin olisit saanut kaiken "tehon ilmaiseksi".

automattivaihteissa ja manuaaleissahan on moottoritehoista riippuen paljon eroa eri versioiden välityssuhteissa. Ja jos lisäksi tyyppihyväksyntätestit on tehty eri aikoihin, niin tuolleen noiden listausten käy.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 16.11.15 - klo:13:53
Tuon uusimman listan mukaan Superbin ACT kone ei olisi mukana vedätyksessä, mielenkiintoista.

Eikä myöskään A3:n 1.4 TSI COD, vaikka kyseessä on käsittääkseni sama moottori kuin Golfin 1.4 ACT. No, en yhtään ihmettelisi, jos listaan vielä tulisi muutoksia.

tet

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 16.11.15 - klo:14:37
Eikä myöskään A3:n 1.4 TSI COD, vaikka kyseessä on käsittääkseni sama moottori kuin Golfin 1.4 ACT. No, en yhtään ihmettelisi, jos listaan vielä tulisi muutoksia.

Eipä se moottori yksinään auton CO2-päästötasoa määritä. Sama kone mutta eri auto -> eri paino ja ilmanvastus -> eri päästöt. Emme taida olla vielä nähneet missään tyhjentävää selitystä, mistä tässä CO2-kohkaamisessa nyt on kyse. Siispä en lähtisi ihmettelemään, miksi joku tietty kone on tai ei ole listalla, kun ei vielä tiedetä millä tavalla se lukeman vääristely on tapahtunut?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

lao

Eihän tässä oo sit mitään hätää jos konsermi maksaa ylimääräiset autoverot. Ajoneuvoveron nouseminen onkin sitten toinen juttu tai kasvaneet polttoainekulut verrattuna mihin olikin varautunut papereiden mukaan. Toki monilta nyt tippuu taskusta kuussa sen verran rahaa mitä mahdollinen kasvanut ajoneuvovero tuo tullessaan vuodessa tai ajoneuvon arvon lasku on rahallisesti normaalisti paljon suurempi...
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Epes

Lainaus käyttäjältä: lao - 16.11.15 - klo:18:31
Eihän tässä oo sit mitään hätää jos konsermi maksaa ylimääräiset autoverot. Ajoneuvoveron nouseminen onkin sitten toinen juttu tai kasvaneet polttoainekulut verrattuna mihin olikin varautunut papereiden mukaan. Toki monilta nyt tippuu taskusta kuussa sen verran rahaa mitä mahdollinen kasvanut ajoneuvovero tuo tullessaan vuodessa tai ajoneuvon arvon lasku on rahallisesti normaalisti paljon suurempi...

Olisihan se reppavaa ajella uudella TDI biturbo Passatilla josta osan ajoneuvoverosta maksaa VW-konserni. Se saattaa olla vaikka myyntivalti tulevaisuudessa, Sponsored by Volkswagen  ;D
Tosin pitää muistaa ostaa se farkkumalli, koska TDI biturbo sedan ei ole Co2 -huijattu, eipä tietenkään.

vwmies

Volkswagen pyytää allekirjoittamaan: "Kulutuslukemat voivat muuttua"

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/11/18/volkswagen-pyytaa-allekirjoittamaan-kulutuslukemat-voivat-muuttua/201515228/304

Volkswagenin ostajien on Britanniassa allekirjoitettava poikkeuksellinen sopimus, Financial Times kertoo.

Autonvalmistaja Volkswagen saattaa varautua tuleviin oikeusjuttuihin pyytämällä uusia autonostajia allekirjoittamaan eräänlaisen vastuuvapaussopimuksen.  :o :o :o :o :o

Financial Timesin mukaan sopimuksessa lukee, että "tämän mallin standardin mukaiset hiilidioksidipäästöjä ja kulutuslukemia arvioidaan parhaillaan ja ne voivat muuttua". Lopuksi Volkswagen pahoittelee asiaa.

Asiantuntijat varoittavat lehdessä, että hiilidioksidipäästöjen vääristelyn paljastuminen on paljon suurempi asia kuin aiempi typpioksidipäästöjen vääristely huijausohjelmalla. Hiilidioksidipäästöillä on suora yhteys auton polttoaineen kulutukseen.
" Kukaan ei kävellyt autoliikkeseen ja kysynyt mikä se [typpioksidipäästöjen] luku oli. Mutta hiilidioksidipäästöt? Niitä kysytään ilman muuta, se on iso harhaanjohtavan myymisen kysymys, eräs nimettömänä pysytellyt analyytikko sanoi FT:lle.

Berenbergin analyytikko Adam Hull muistuttaa, että Volkswagenille koituvia vahinkoja voidaan todella arvioida vasta, kun tiedetään, kuinka suuri heitto kulutuslukemissa on ja millainen ero on muihin autonvalmistajiin verrattuna. Viranomaiset ja kuluttajajärjestöt ovat löytäneet heittoja myös muiden autonvalmistajien ilmoittamissa päästölukemissa.  :o
Yritetään pärjätä.

Hannes

Ja mitähän tuo käytännössä tarkoitta??

vwmies

Varmaankin sitä, että kuluttaja (autonostaja) ei voi vedota oikeuksiinsa ja hakea korvauksia suuremmista CO2 - päästösistä, ehkä ei jstn muustakaan.  :o
Yritetään pärjätä.

Hannes

Eihän tuollaiseen paperiin kukaan nimeään laita ;D

teräksenharmaa

Tuskinpa pari CO2-grammaa jossakin dokumentissa kaikkien ostajien venettä kaataa. Toisissa maissa ja/tai malleissa tuo ei taida vaikuttaa yhtään mihinkään.

MMV

Erikoista, että 150 hummainen 1.4 ACT-kone on Polossa edelleen tilattavissa, mutta esim. Golfin nokalla ei.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: MMV - 18.11.15 - klo:21:36
Erikoista, että 150 hummainen 1.4 ACT-kone on Polossa edelleen tilattavissa, mutta esim. Golfin nokalla ei.

Tää on kyllä niin sekava sekametelisoppa, ettei ole paremmasta tietoa ---- kyllä niitä suuria eroja normi vs. todellinen kulutus tulee muiltakin julki.  :o
Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Onhan se sekavaa, kun kaikkia malleja on parhaansa mukaan optimoitu testissä, mutta sitä ei oikein voi ääneen sanoa. Jotenkin tämä olisi seliteltävä vähimmin vahingoin. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä kaikki muut valmistajat tällä hetkellä tuumivat.

Eka Golf

Käsittääkseni kaikissa koneissa tulee CO2-päästöjä yhtä paljon jokaisesta litrasta eli miten nuissa voi huijata?  ???
Tietenkin jos haihtuu tai menee pakariin palmattomana niin eroja on, mutta miten tuo haihtunut käyttäytyy, siis ei tietoa, mutta onko jollain?
Jos palaa huonosti niin on CO-päästöjä ja silloin CO2-päästöt pienevät mutta haitta lisääntyy?  8)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.11.15 - klo:22:24
Onhan se sekavaa, kun kaikkia malleja on parhaansa mukaan optimoitu testissä, mutta sitä ei oikein voi ääneen sanoa. Jotenkin tämä olisi seliteltävä vähimmin vahingoin. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä kaikki muut valmistajat tällä hetkellä tuumivat.

Niin, normikulutustestissä käytettyjä tunnettuja vippaskonsteja ovat ainakin korin saumojen teippaus, jäähdyttimen osittainen peittäminen, kapeimmat pienen vierinvastuksen renkaat, korotettu rengaspaine, täyteen varattu akku, kaikki tarpeettomat sähkönkuluttajat pois kytkettynä, ilmastointi pois päältä, dieselillä ohennettu moottoriöljy (!), käyntilämmin moottori, moottorinohjauksen optimointi, ei roiskeläppiä.... onhan näitä.  :o

Ero todellisiin päästöihin kasvaa:

http://www.hs.fi/autot/a1393577908648
Yritetään pärjätä.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 18.11.15 - klo:22:39
Niin, normikulutustestissä käytettyjä tunnettuja vippaskonsteja ovat ainakin korin saumojen teippaus, jäähdyttimen osittainen peittäminen, kapeimmat pienen vierinvastuksen renkaat, korotettu rengaspaine, täyteen varattu akku, kaikki tarpeettomat sähkönkuluttajat pois kytkettynä, ilmastointi pois päältä, dieselillä ohennettu moottoriöljy (!), käyntilämmin moottori, moottorinohjauksen optimointi, ei roiskeläppiä.... onhan näitä.  :o

Ero todellisiin päästöihin kasvaa:

http://www.hs.fi/autot/a1393577908648
Eikös nuo testit tehdä "penkissä" joten em. tempuilla ei vaikutusta, siis kaikilla?  ???

vwmies

Käänne autoteollisuuden valvonnassa: EU luo "maailman tiukimman päästötestauksen"

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaanne-autoteollisuuden-valvonnassa-eu-luo-maailman-tiukimman-paastotestauksen/EJtCcKm4

Euroopan komissio hyväksyi keskiviikkona esityksen, joka muuttaa perinpohjaisesti EU:n tyyppihyväksyntäjärjestelmää, ja jolla tiukennetaan autonvalmistajien sääntelyä.

Säädöksillä pyritään varmistamaan, että autonvalmistajat noudattavat tiukasti kaikkia EU:n turvallisuus-, ympäristö- ja valmistusvaatimuksia.

Nykysääntöjen mukaan ajoneuvojen ominaisuuksia sääntelevät ja valvovat kansalliset viranomaiset. Nyt ajoneuvojen testaamisesta tulee luonteeltaan riippumattomampaa, ja jo liikenteessä olevien autojen valvontaa lisätään.

Komissio oli aloittanut moottoriajoneuvojen EU-tyyppihyväksyntäjärjestelmän tarkistamisen jo ennen Volkswageniin liittyvää päästöskandaalia. Niiden jälkeen komissio katsoi, että järjestelmää on uudistettava laajemmin, jottei vastaava tapahdu jatkossa.

Komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen muistuttaa, että koska tavarat liikkuvat sisämarkkinoilla vapaasti, kaikkien on noudatettava pelisääntöjä. Kataisen mukaan Volkswagenin tapaus on osoittanut, että järjestelmää on parannettava.

”Jotta kuluttajat taas luottaisivat tähän tärkeään toimialaan, on tiukennettava sääntöjä ja samalla varmistettava, että niitä todella noudatetaan.”

Sisämarkkinoista, teollisuusasioista, yrittäjyydestä ja pk-yrityksistä vastaava komissaari Elżbieta Bieńkowska puolestaan peräänkuuluttaa vaatimusten noudattamisen tiukkaa valvontaa yli toimialarajojen.

”Tämä koskee myös autoteollisuutta,” hän sanoo. ”Nyt esitettävillä ehdotuksilla parannetaan ajoneuvojen testauksen laatua ja riippumattomuutta - (sekä) täydennetään pyrkimyksiä ottaa EU:ssa käyttöön maailman tiukimmat päästötestausmenettelyt.”

Nykyinen tyyppihyväksyntäjärjestelmä perustuu keskinäiseen luottamukseen: kun auto hyväksytään yhdessä jäsenvaltiossa, se voi liikkua vapaasti koko EU:ssa. Oikeudelliset puitteet asettaa EU, mutta on kansallisten viranomaisten vastuulla tarkastaa, että autonvalmistajat noudattavat vaatimuksia.
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy