Manuaalinen käynnistys

Aloittaja petrisa, 08.02.24 - klo:16:31

« edellinen - seuraava »

petrisa

Mitä tarkoitaa ajotietokoneen viesti "käynnistä manuaalisesti"?

Autossa on avaimeton systeemi ja käynnistys starttinappulasta. Mikäli auto ei käynnisty vaikka starttinapin painallus pyöräyttää hetken konetta niin ajotietokoneeseen ilmestyy edellä mainittu viesti.
Miten käynnistetään manuaalisesti?

Vaikka starttinappia painaa pitkään, niin startti pyörähtää vain jonkin määrätyn ajan enkä ole keksinyt tapaa millä startin saisi pyörimään pitempään. Tämä on minulle ensimmäinen avaimeton ja ylipäätänsä startti napillinen auto. Kaikki aikaisemmat ovat olleet perinteisellä virtalukolla.

Hirveän luotettava tämä 2.0TDI RS  ei tunnu olevan käynnistymisen suhteen. Tänäänkin teki temput. Webasto oli päällä sen 15 min ja ylläpito laturinkin piti olla ollut päällä. Webasto oli varmaan juuri ehtinyt sammua, kun tulin autoa käynnistämään. Ei lähtenyt vaan tuli tuo ilmoitus.

En ole varma oliko lämmitystolpan kellokytkimessa jotain häikkää. Pyörittelin kelloa muutamia  kierroksia ja sitten se ainakin meni kai päälle. Käynnistin Webaston uudelleen ja muutaman minuutin päästä kokeilin käynnistää. Kone lähti helposti käyntiin.

Ihan ihme hommaa. Mikä tätä starttitoimintoa rajoittaa? Aivan kuin olisi yliherkkkä akku jännitteelle startissa ja pistää "pelit seis". Akkukin on ihan uusi Varta 70Ah joulukussa ostettu. Latauskin on kunnossa, kun latausjännitteet pyörii mittarilla mitattuna akun navoista 14,5 .... 15,0 V ja OBD BT kapulallakin ja puhelinsovelluksella näyttää noita samoja.


Jacce75

Tuo virhe tulee yleensä silloin kun start/stop epäonnistuu moottorin käynnistämisessä. Oliskos nyt kyse siitä että startin solenoidi ei jostain syystä pysy päällä jolloin se käynnistys keskeytyy?
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

ukormi

Tuo Webaston lyhytaikainen käyttö ja käynnistymisvaikeus on aika yleistä näissä vehkeissä. Joku sensori tykkää että on paljon lämpimämpää tai kylmempää mitä oikeasti on ja antaa väärää tietoa. Käynnistyminen ei sitten onnistukaan ensimmäisellä kerralla. Tuo nappi toimii siten että kerran sitä painettuaan starttaa tietyn aikaa, lisäpainaminen ei auta vaan pitää odottaa startin loppuun ja painaa sitten uudestaan. Näin ainakin on tuossa omassa Ocussani ja sama oli edellisessä manuaalilaatikkoisessakin. Edellisessä RS Octaviassa oli hieman samaa starttausvikaa mutta letkulämmittimen kanssa. Nykyinen on tehnyt Webaston kanssa pari kertaa pitkän startin.
Jossakin oli muistaakseni kirjoittelua jään/veden pääsystä/muodostumisesta välijäähdyttimeen/mäntien päälle mutta tuskin tässä siitä on kyse.

Tuo manuaalinen käynnistys on tosiaan ihan sen napin painaminen. Start/stop ei pysty käynnistämään syystä tai toisesta automaattisesti. Itse otin koko start/stopin pois käytöstä kun se aiheuttaa etenkin automaattivaihteisessa pelkkää harmistusta ja ärsytystä.

Jos tuo pitkä käynnistyminen alkaa esiintyä useammin, kannattaa katsoa vikamuisti josko siellä olisi jotakin anturi/muuta vikaa havaittavissa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

petrisa

Olen ottanut myös start/stopin pois pysyvästi. Aivan sama ärtymys tuli mullakin sen kanssa.

Mitään ei ole vikamuistissa, joten taitaa olla ominaisuus. Nyt tässä kun miettii, niin saattaa olla pieni lämpötilojen mittaus ongelma kyseessä. Webaston ajatus oli mulla säädetty 20 min. Se oli ehtinyt sammua varmaan hetkeä aiemmin.

Yritin startata, niin hyvin pyörähti, mutta ei lähtenyt. Ei parilla kolmella uudella yritykselläkään. Aivan samalla tavalla käyttäytyi.

Sitten laitoin Webaston uudelleen päälle. Kävi varmaan vain muutaman minuutin. Tarkistin vielä uudestaan, että ylläpito laturi lataa. Kuten latasi kyllä silloin,kun ei lähtenyt käyntiin.

Nytpä Webaston käydessä lähti heti nätisti käyntiin. Joten, nyt kun tuli tässä esille, niin alkoiko kaikki anturit näyttää tässä tilanteessa samoja lukemia. Ja lähti sitten käyntiin.

Taitaa olla jokin lämpötila anturi ongelma lämmityksen jälkeen, kun lämmitin on juuri sopivan hetken ollut sammuksissa. Eilenkin oli noin 25 astetta pakkasta ja sopiva jäätävä pikku viima.


a_jaba

EA288 2.0TDI ja sieltä tehokkaammasta päästä... ettei vaan olisi taas yksi nokka-akselin ajoituksensäädin vika?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

petrisa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.02.24 - klo:23:15EA288 2.0TDI ja sieltä tehokkaammasta päästä... ettei vaan olisi taas yksi nokka-akselin ajoituksensäädin vika?

Mitenkä tämä vika ilmenisi vain kylmäkäynnistyksessä esilämmityksen jälkeen?
Saisiko tähän selvityksen tapahtumasta ::)

Auto toimii muutoin ihan ok, eikä siis tule vikakoodia moottorin ECU:n. Eilen lähti tosi hyvin käyntiin ulkolämpötilan ollessa -28,5 ja webasto oli vielä päällä ja oli ollut käynnissä n. 15 min, kun auton starttasin.

Sitä vastoin tänään lämpötila ulkona oli -12 ja webasto oli ollut päällä 20 min ja ehtinyt taas juuri sammua ennen starttausta. Eipä taaskaan lähtenyt. Siinä sitten kokeilin jopa viikolla ostamaani Noco starttibuusteria, josko siitä olisi ollut apua. Ei mitään muuotosta. Samalla tavalla starttaili eikä lähtenyt.

Ihmettelin tapausta ja testasin vielä kerran mittarilla ylläpito lauturin toimmintaa. Kyllä se lataa ja oletettavasti akkukin oli hyvässä varauksessa, minkä ylläpito laturi "haistaa". Varmaan meni se 10 min tuossa aikaa. Sitten kokeilin taas startata ja sehän lähti käyntiin.

Lähti heti käyntiin ja jäi käymään ikäänkuin lämpimän koneen tyhjäkäyntikierroksilla. Samantien mittasin varalta myös laturin latausjännitteen akun navoista. Se oli 14,7V. Tämä minusta alkaa tuntumaan jotenkin siltä, kuin webaston käyttö ja sen ehtiessä sitten sammua saa koneen "aivot" sekaisin.
Meneekö hehkutus ja/tai ruiskutus pieleen startin aikana?
Vai mitä tämä on?


petrisa

Tänään aamulla oli -25 astetta ja iltapäivälläkin oli vielä -20 astetta. Käynnistin auton ilman mitään lämmityksiä. Heti lähti käyntiin.

Alkaa siis selvästi viitata tuohon epäilyyn, että sopivan kestoinen n. 15-20 min Webaston käyttö tai Webaston ehdittyä hetkeä aiemmin sammua, niin se saa aikaan käynnistymättömyyden. Joku moottorin lämpötilojen ero eri paikoissa sekoittaa käynnistysprosessin.

Daatta

Eikös huono käyntiinlähteminen Webasto päällä ollut juuri se syy, miksi uusien Vaggineiden tehdaswebat lämmittävät ainoastaan ohjaamoa? Ex. Cupran jälkiasenteisella Webastolla lyhyt lämmitysaika aiheutti myös käynnistysmisongelmia, starttasi vasta kolmannella yrityksellä.

Sama ongelma oli myös letkulämmittimillä, vartin lämmityksestä on ainoastaan haittaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sambolo

Mulla max 20min lämmitystä weballa ja aina käynistynyt. Bensa räsä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

petrisa

Sen mitä nyt olen asiasta tietoa saanut täältä netin kommenttien kautta, niin tämä ongelma kai koskettaa pääasiassa diesel malleja.

Itse olen pannut merkille, että n. 20 min lämmityksen jälkeen sitten käynnistyttyään kierrokset ovat koneessa heti täysin lämpimän koneen kierrokset eli n. 700 rpm. Kun taas käynnistää ilman lämmitystä niin kierrokset ovat aluksi reilut 1000 rpm. Näin on vaikka ollaan selvästi plussan puolella.

Tämä edellä mainuttu havainto viittaa myös ECU:n käynnistävän auton täysin lämpimän koneen parametreilla, vaikka kovilla pakkasilla tuo Webasto ei luultavasti ole sitä todellisuudessa saanut tähän tilaan. Ei ainakaan saanut konetta tasalämpöiseksi.
Omasta mielestäni tuntuu ECU tulkitsevan koneen lämmöt todellisuutta korkeammiksi.


Kaapeli64

Se moottorin lämpötilahan on todennäköisesti lämmityksen jälkeen huomattavan epätasainen. Se lämpötila-arvo mitä ECU käyttää sen tulkitsemiseen että minkälaisia parametreja käynnistykseen käytetään todennäköisesti näyttää hyvinkin kesäisiä lukemia. Kovalla pakkasella se ei sitten oikeasti riitä vielä siihen että kone sillä lähtisi käyntiin. Tätä samaahan esiintyy myös muiden valmistajien moottoreilla, myös bensakoneilla. Joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Siinä tietyllä lämmitysmäärällä ECU luulee että nyt on kesä, mutta todellisuudessa toisella puolen lohkoa on vielä pakkasta ja öljypohja ihan jäässä, samoten imuilma on täysin ulkoilman lämpötiloissa. Jos lämmitystä jatkaa vielä pidemmästi niin sinne tulee sitten lopulta oikeasti riittävän lähelle kesäkelin olosuhteen ja kone jaksaa lähtä niilläkin käyntiin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy