Octavia G-Tec kokemuksia

Aloittaja Timellini, 24.02.15 - klo:00:00

« edellinen - seuraava »

Taky

Lainaus käyttäjältä: Winston_D - 20.09.17 - klo:12:12
Pari kertaa tehnyt kesken ajon saman jos auto on sammunut start-stopilla ylämäkeen.

Tuohan on oikeasti todella vaarallinen muun liikenteen seassa jos tulee kiire/äkkinäinen tilanne ja auto ei liikukkaan.
Ã,,kkiä joku ajaa vielä perään tai itse jää muun liikenteen alle / jyräämäksi.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Winston_D

Kyllähän se yllätti, kun valojen vaihtuessa painoi kaasua ja auto ei käynnistynytkään vaan alkoi valua taaksepäin. Onneksi ehdin painaa jarrua ennen kuin olin takana olevan keulassa.

Tuleehan tuosta sammumisesta aina ilmoitus mittaristoon "käynnistä auto manuaalisesti", mutta eipä sitä tule vahdattua joka kerta auton pysähtyessä.

Winston_D

No niin. Myyjä lupasi palata seuraavana päivänä. Vastaaminen viipyi viikon, kun otin uudelleen yhteyttä. Mutta ehdotus oli, että kaasulla ei kannata ajaa ja infoa tulee, kun korjaus on saatavilla. Kannattaa tankata bensaa sillä välin.

Eli osta Skoda kaasuauto, älä aja kaasulla koska auto ei toimi kunnolla, maksa käyttövoimavero kaasusta ja ala tankkaamaan bensaa. Ei mitenkään rakentava/asiakaslähtöinen  tapa ratkoa ongelmaa.

Pentium

Lainaus käyttäjältä: Winston_D - 27.09.17 - klo:14:04
No niin. Myyjä lupasi palata seuraavana päivänä. Vastaaminen viipyi viikon, kun otin uudelleen yhteyttä. Mutta ehdotus oli, että kaasulla ei kannata ajaa ja infoa tulee, kun korjaus on saatavilla. Kannattaa tankata bensaa sillä välin.

Eli osta Skoda kaasuauto, älä aja kaasulla koska auto ei toimi kunnolla, maksa käyttövoimavero kaasusta ja ala tankkaamaan bensaa. Ei mitenkään rakentava/asiakaslähtöinen  tapa ratkoa ongelmaa.

Pura kaupat. Perusteena vika, jota ei ole saatu korjattua kohtuullisessa ajassa.
Volkswagen Golf 1.5 TGI Highline DSG
Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Style DSG

Ex. VAG
Golf 1.3 -88
A3 1.8 -98
Cordoba 1.6 -98
Golf 1.2 TSI -11

Count

No jopas nyt, eilen pistin kaasufarkun tilaukseen ja nyt luen tämmöistä. Toivotaan että ongelmat on saatu korjattua tammikuuhun mennessä.
Citroen C4 1.6 HDi BMP -08
Skoda Octavia 2.0 TDI DSG 4x4 farmari -13
VW Passat 1.4TSI Ecofuel -09
VW Caddy 1.8i Automaatti -90

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pentium - 27.09.17 - klo:15:14
Pura kaupat. Perusteena vika, jota ei ole saatu korjattua kohtuullisessa ajassa.

Aamen. Jos auto ei sovellu siihen käyttöön mihin se on myyty on se kaupan purkamisen peruste! Ei kannata enempiä selityksiä kuunnella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

svalkein

Erikoista.... Audi A3 g-tronissa ei ollut moista vikaa vaikka täysin sama(?) tekniikka, 12 tkm tuli kelattua ennenkuin myin pois.
M-B A250e -22

belkin67

Onko tuossa siis kaksi vikaa? Eli satunnainen sammuminen lämpimänä ja huono start-stop toiminta? Yleensähän tuo start-stop on aina itsellä pois päältä... itsellä dieselissä joskus tullut yllätyksenä ettei ole lulla käynnistynyt, eli sen on aina tottunut klikkaamaan pois päältä, toki riippuen hieman liikenteestä.

Anyway tuo G-Tec kiinnostaa, kun olisi kaasu asema ns. "hoodeilla". Parin vuoden päästä asia tullee ajankohtaiseksi, tosin valtion verokohtelu muuttuu sitten kun autokanta kasvaa riittävästi (Ainakin aina ennen on muuttunut).

Winston_D

Lainaus käyttäjältä: belkin67 - 27.09.17 - klo:19:01
Onko tuossa siis kaksi vikaa? Eli satunnainen sammuminen lämpimänä ja huono start-stop toiminta? Yleensähän tuo start-stop on aina itsellä pois päältä... itsellä dieselissä joskus tullut yllätyksenä ettei ole lulla käynnistynyt, eli sen on aina tottunut klikkaamaan pois päältä, toki riippuen hieman liikenteestä.

Varmaan samasta viasta on kyse. Jostain syystä molemmat ajossa sammumiset ovat tapahtuneet ylämäessä. Olisiko ollut, että start-stopilta käynnistyessä ylämäkeen kone ei osaa antaa mäen vaatimaa ylimääräistä kaasua ja siksi on sammunut.

Kaupanpurkua pidän viimeisenä vaihtoehtona, kun vaihtoauto meni aikanaan eri paikkaan eikä markkinoilla ole oikein muuta kiinnostavaa. Ehdotin, että voin ajaa liikkeen tai maahantuojan bensakortilla odotusajan jos maksavat vielä käyttövoimaveron. Siinä nyt ei ole järkeä, että maksaisin omasta pussista bensalla ajelun siihen asti, että ratkaisu löytyy.

Muutenkin outo vika, kun luulisi tämän tulleen esiin tuotetestauksessa. Vai onko Skodalla jotain omaa säätöä tässä jota muilla merkeillä (Audi, Seat, VV) ei ongelmia ole.

Pentium

Jonkin syyn takia Golf kaasuversio ei ole myynnissä tällä hetkellä. Voisiko liittyä samaan vikaan?
Volkswagen Golf 1.5 TGI Highline DSG
Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Style DSG

Ex. VAG
Golf 1.3 -88
A3 1.8 -98
Cordoba 1.6 -98
Golf 1.2 TSI -11

Rpon1

Meille uusi Octavia g-tec tulossa parin viikon sisällä. Toivottavasti kyseisessä yksilössä tuota vikaa ei esiinny. Poistuuko tuo ongelma jos start-stopin ottaa pois päältä?
Myyjäliikkeen ehdotus on kyllä todella huono. Sitä vartenhan kaasuauto hankitaan, että ajetaan kaasulla! Lisäksi meille ainakin tulee Gasumin kuukausimaksu käyttöön, joten pitäisikö sitäkin maksaa vielä turhaan bensan lisäksi? Uskomaton ehdotus todellakin!!!

Jaskas

Mulla on nyt n. 4000 tkm takana. Eikä tuota sammumista ole tapahtunut kuin 2-3 kertaa, sekin aina kun auto on ollut p-asennossa, eikä d-asennossa. Eli ei liikenteessä.

Start-stop toimii mielestäni tosi kivasti. Esim auto lähtee käyntiin kun edellä oleva auto lähtee liikenteeseen tai kun jo kun nostaa jalan jarrulta ( ei kun painaa kaasua niinkuin useissa VAGineissa)
Passat B7 ecofuel

nolte

Lainaus käyttäjältä: Jaskas - 29.09.17 - klo:09:07
Start-stop toimii mielestäni tosi kivasti. Esim auto lähtee käyntiin kun edellä oleva auto lähtee liikenteeseen tai kun jo kun nostaa jalan jarrulta ( ei kun painaa kaasua niinkuin useissa VAGineissa)

Adaptiivinen vakkari päällä?
Skoda Superb iV Combi L&K -22
ex Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG -18
ex Golf Variant VII 1.6 TDI 4Motion -13
ex Golf Variant VI 1.4 TSI DSG -10

Winston_D

Lainaus käyttäjältä: Jaskas - 29.09.17 - klo:09:07
Mulla on nyt n. 4000 tkm takana. Eikä tuota sammumista ole tapahtunut kuin 2-3 kertaa, sekin aina kun auto on ollut p-asennossa, eikä d-asennossa. Eli ei liikenteessä.

Oletko kokeillut miten monta kertaa auto sammuu lämpimällä koneella uudelleen jos et lähde liikkeelle?

Nyt kun asiaan on tullut kiinnitettyä huomiota niin tuntuu, että välillä tyhjäkäynti on startin jälkeen ns. vaivalloista. On vähän kuin siinä ja siinä, että jaksaako pysyä käynnissä, mutta jaksaa kuitenkin.

Start-stopin vaikutusta muistaakseni kokeilin ja ei vaikuttanut. Voin sitä tässä joku päivä vielä testata eli jos heti startin jälkeen painaa sen pois niin jääkö lämpimällä koneella käyntiin. Eihän tuo oire nyt viileämmillä ilmoilla tule välttämättä joka päivä edes eteen kun aamulla ajaa kylmän auton töihin niin se jäähtyy riittävästi päivän aikana. Tai ylipäätään jos startin jälkeen vaan lähdet heti ajamaan niin auto ei ehdi sammua.

Automyyjä ei yllättäen nyt pariin päivään ole asiaan palannut. Pitää ensi viikolla olla suoraan yhteydessä maahantuojaan. Onhan tuo kohtalaisen ihmeellinen tilanne, että Skoda myy tällä hetkellä kaasu-Octaviaan minkä kaasukäyttöä myyjä kehottaa välttämään.

Jaskas

Passat B7 ecofuel

Jaskas

Lainaus käyttäjältä: Winston_D - 29.09.17 - klo:22:36
Oletko kokeillut miten monta kertaa auto sammuu lämpimällä koneella uudelleen jos et lähde liikkeelle?

Nyt kun asiaan on tullut kiinnitettyä huomiota niin tuntuu, että välillä tyhjäkäynti on startin jälkeen ns. vaivalloista. On vähän kuin siinä ja siinä, että jaksaako pysyä käynnissä, mutta jaksaa kuitenkin.

Start-stopin vaikutusta muistaakseni kokeilin ja ei vaikuttanut. Voin sitä tässä joku päivä vielä testata eli jos heti startin jälkeen painaa sen pois niin jääkö lämpimällä koneella käyntiin. Eihän tuo oire nyt viileämmillä ilmoilla tule välttämättä joka päivä edes eteen kun aamulla ajaa kylmän auton töihin niin se jäähtyy riittävästi päivän aikana. Tai ylipäätään jos startin jälkeen vaan lähdet heti ajamaan niin auto ei ehdi sammua.

Automyyjä ei yllättäen nyt pariin päivään ole asiaan palannut. Pitää ensi viikolla olla suoraan yhteydessä maahantuojaan. Onhan tuo kohtalaisen ihmeellinen tilanne, että Skoda myy tällä hetkellä kaasu-Octaviaan minkä kaasukäyttöä myyjä kehottaa välttämään.

Nyt sitten juuri pari tuntia tuon edellisen viestin kirjoittamisen jälkeen mulla sammui ekan kerran liikenteessä. Kaasutankki oli tyhjänä, eli oli bensan voimin liikenteessä. Samaa olen huomannut että välillä tyhjäkäynti on hieman epätasaista.
Passat B7 ecofuel

Winston_D

Minullakin sammui nyt uudelleen liikenteessä. Tosin en tiedä johtuuko start-stopista vai kaasusta. Olin juuri pysähtymässä jonossa valoihin ja auto sammui vaikka liikkui vielä vähän. Jono kun lähti liikkeelle, painoin kaasua heti sammumisen jälkeen niin meni vissiin bitti poikittain ja auto sammui kokonaan.

Kaasulla ajoin mutta en ole varma johtuiko siitä vai start-stopin huonosta suunnittelusta.

Tuohon alkuperäiseen juttuun liittyen en ole edelleenkään saanut automyyjältä vastausta miten asiassa edetään joten laitoin maahantuojalle sähköpostia. Vähän näyttää siltä, että meinaavat vain vaieta asiasta siihen asti, että korjaus tulee.

Onko vieläkään kukaan muu G-tecin omistaja ottanut myyjään yhteyttä sammumis-ongelmaan liittyen?

Pentium

Onko vieläkään kukaan muu G-tecin omistaja ottanut myyjään yhteyttä sammumis-ongelmaan liittyen?
[/quote]

Ajattelin ottaa myyjään yhteyttä ennen auton saapumista. Katsotaan mitä pelimerkkejä asiassa tarjotaan. Tuo on kuitenkin mielestäni jopa vaarallinen vika. Sammumisen tapahtuessa esimerkiksi keskelle valoristeystä, voi se aiheuttaa vaaratilanteen/pahimmillaan johtaa onnettomuuteen.
Volkswagen Golf 1.5 TGI Highline DSG
Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Style DSG

Ex. VAG
Golf 1.3 -88
A3 1.8 -98
Cordoba 1.6 -98
Golf 1.2 TSI -11

Ocutj

Näissä nykyisissä Ocuissa start-stop sammuttaa auton liikkuessa, taisi olla peräti 7km/h nopeudessa.

jt

Referenssinä voin mainita VW:n puolelta Passat -11 Ecofuelista (kaasu). Start-stoppia ei ole ja moottori käy ja kukkuu moitteetta muk. lukien tyhjäkäynti. Km yli 250tkm. Ilmeisesti näihin uudemman generaation VAG kaasuvehkeisiin on tullut mukaan start-stop. Käynnistys on aina bensalla (heti kun moottori käynnistynyt, switchaa kaasulle jos sitä on tankissa), niin oisko tuossa kyse sitten bensan säästämisestä, en tiedä vai onko kyse siitä että tuohon kehitysversioon start-stop ei vai ole ollut saatavilla ja nyt sitten tullut mukaan Skodaan ja muihin uudemman version vekottimiin. Audin G-tronic sai Auto bildin kestotestissä huippuarvostelut, joten ei liene vastaavaa muissa kaasuvekottimissa. Tietenkin voi laittaa start-stopin pois päältä?

Kaasu-golffin puute Suomen valikoimassa johtunee vain maahantuojan valinnasta, ei ole halunnut ottaa valikoimaan. Ruotsissa tuota markkinoidaan (ks. https://www.volkswagen.se/sv/modeller/golf-sportscombi.html#999de2fe8c4f9691d09ed45299a06c9c), samoin noita kaasu-golffeja näkee Tukholman seudun takseissa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Count

Työkaveri sai tällä viikolla kaasuskodansa, oli huomannut tuon sammumisongelman itsekin. Toivottavasti homma ratkeaa ennen omani shippaamista.

Kaasu-Golf on kyllä esitteissä Suomessakin, mutta myyjä ei osannut sen saatavuudesta sanoa juuta eikä jaata.
Citroen C4 1.6 HDi BMP -08
Skoda Octavia 2.0 TDI DSG 4x4 farmari -13
VW Passat 1.4TSI Ecofuel -09
VW Caddy 1.8i Automaatti -90

Winston_D

Tänään sain maahantuojan vastauksen. Heidän mielestään vika ei koske kaikkia G-tec Octavioita vaan pientä osaa. Melko yllättävä kommentti.

Eivät pyynnöstä huolimatta tarkentaneet mikä vian aiheuttaa. Selittivät jotain, että korjauksen saaminen kestää koska se korjaus pitää hyväksyttää jossain hyväksyntä laitoksella.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Winston_D - 06.10.17 - klo:18:35
Tänään sain maahantuojan vastauksen. Heidän mielestään vika ei koske kaikkia G-tec Octavioita vaan pientä osaa. Melko yllättävä kommentti.

Eivät pyynnöstä huolimatta tarkentaneet mikä vian aiheuttaa. Selittivät jotain, että korjauksen saaminen kestää koska se korjaus pitää hyväksyttää jossain hyväksyntä laitoksella.

Kyllä sinulla on kuluttajana ja auton omistajan oikeus saada selitys mistä tuo johtuu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

MjK

Ei liity G-Tec asiaan mutta tuosta sammumisesta sellaista että olin tänään koeajolla 1.0tsi Golffilla ja se teki minulle liikennevaloissa niin että ei lähtenytkään käyntiin ja luki teksti että käynnistä manuaalisesti.  Eli vikaa konsernissa liikkeellä.

Winston_D

Tätä sammumis-ongelmaa on taas käyty läpi maahantuojan, myyjän ja huoltopäällikön kanssa. Kukaan ei olevinaan tiedä mikä vian aiheuttaa. Puhutaan vaan ohjelmistossa olevasta viasta, mutta tuosta ei osata tai suostuta tarkentamaan vikaa. Tätä olen kaikilta erikseen kysynyt ja kukaan ei anna vastausta.

Edelleen ongelman ratkaisuna tarjotaan bensalla ajoa ja siitä aiheutuvat kulut pitää käydä jälkikäteen läpi ja pyytää korvauksia.

Mitään aikataulua ei korjaukselle osata tai suostuta antamaan ja kysymykset mahdollisista hyvityksistä ohitetaan eikä niihin oteta kantaa mitenkään.

Mikähän on yleensä ollut kohtuullinen aika minkä sisällä myyjää voi vaatia korjaamaan vian? Kuukausi? 6kk?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Winston_D - 10.10.17 - klo:17:28
Tätä sammumis-ongelmaa on taas käyty läpi maahantuojan, myyjän ja huoltopäällikön kanssa. Kukaan ei olevinaan tiedä mikä vian aiheuttaa. Puhutaan vaan ohjelmistossa olevasta viasta, mutta tuosta ei osata tai suostuta tarkentamaan vikaa. Tätä olen kaikilta erikseen kysynyt ja kukaan ei anna vastausta.

Edelleen ongelman ratkaisuna tarjotaan bensalla ajoa ja siitä aiheutuvat kulut pitää käydä jälkikäteen läpi ja pyytää korvauksia.

Mitään aikataulua ei korjaukselle osata tai suostuta antamaan ja kysymykset mahdollisista hyvityksistä ohitetaan eikä niihin oteta kantaa mitenkään.

Mikähän on yleensä ollut kohtuullinen aika minkä sisällä myyjää voi vaatia korjaamaan vian? Kuukausi? 6kk?

Itsehän sinä sen ajan määrittelet. Nopeasti minimi on kaksi viikkoa, mutta itse antaisin kuukauden. Noottina että auto ei vastaa käyttötarkoitusta ja jos vikaa ei saada kuntoon, niin kaupanpurku!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Winston_D - 10.10.17 - klo:17:28
Tätä sammumis-ongelmaa on taas käyty läpi maahantuojan, myyjän ja huoltopäällikön kanssa. Kukaan ei olevinaan tiedä mikä vian aiheuttaa. Puhutaan vaan ohjelmistossa olevasta viasta, mutta tuosta ei osata tai suostuta tarkentamaan vikaa. Tätä olen kaikilta erikseen kysynyt ja kukaan ei anna vastausta.

Edelleen ongelman ratkaisuna tarjotaan bensalla ajoa ja siitä aiheutuvat kulut pitää käydä jälkikäteen läpi ja pyytää korvauksia.

Mitään aikataulua ei korjaukselle osata tai suostuta antamaan ja kysymykset mahdollisista hyvityksistä ohitetaan eikä niihin oteta kantaa mitenkään.

Mikähän on yleensä ollut kohtuullinen aika minkä sisällä myyjää voi vaatia korjaamaan vian? Kuukausi? 6kk?
Olet nyt reilun kuukauden ajellut ja odotellut vian korjausta, josta ei ole vieläkään edes tiedossa koska jotain tapahtuisi. Olen samaa mieltä kuin n. kk sitten, peru kaupat.

jt

Eikö Start-Stoppia pysty laittamaan pois päältä joko nappulasta tai sitten koodaamalla kunnes "ratkaisu" löytyy?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Winston_D

Lainaus käyttäjältä: jt - 10.10.17 - klo:22:05
Eikö Start-Stoppia pysty laittamaan pois päältä joko nappulasta tai sitten koodaamalla kunnes "ratkaisu" löytyy?

Vika ei taida liittyä start-stoppiin, koska auto sammuu moottori lämpimänä kierrosten hitaasti pudotessa, kunnes kierrokset ovat tyhjäkäynnille liian alhaiset. Ne ajossa tapahtuneet pari sammumista ovat varmaan jotain poikkeuksia.

Pääasiallinen vika on se käynnistyksen jälkeen auton sammuminen, jos jää tyhjäkäynnillä paikalleen eikä lähde heti ajamaan.

Jos pitäisi veikata niin jostain syystä auto vaihtaa tai käynnistyy lämpimänä heti kaasulle eikä käytä bensaa sen aikaa, että jaksaisi pysyä käynnissä. Luulisi olevan helppo korjata, mutta ei ilmeisesti. Varsinkin jos maahantuojan mukaan vika koskee vain muutamia autoja niin useimmissa autoissahan on toimiva softa.

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: Winston_D - 10.10.17 - klo:22:48
... Varsinkin jos maahantuojan mukaan vika koskee vain muutamia autoja niin useimmissa autoissahan on toimiva softa.

Maahantuojan puheet ovat tässä kohtaa kovin epäloogisia. Sanotaan että vika on vain pienessä osassa autoja, mutta sanotaan myös että korjaus vie aikaa koska vaatisi jotain "hyväksyntiä" tms. Nuo ovat aika lailla toisensa poissulkevia. Mitä "hyväksyntiä" se muka vaatisi jos toimivia on jo liikenteessä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy