Octavia III madallussarjat (jouset ja alustasarjat) ja akselipainot

Aloittaja Jyri, 25.08.13 - klo:11:09

« edellinen - seuraava »

enstone

Tervehdys!

Tuli ostettua Octavia Combi III joka oli jo Suomessa ja jäi yksi lisävaruste uupumaan. Olisi valinnut vielä sport alustan autooni. Kyselin merkkiliikkeestä sport jousia, mutta eivät muka löydä niitä koneelta. Tarvitsevat auton tiedot johon ko. sport alusta on valittu, niin saavat varaosanumerot.

Voisiko joku laittaa minulle vaikka privana tai suoraan ville.entonen@gmail.com autosi rekisterinumeron jossa sport alusta on. Kiitos!

Oculaari

Minulla ei rekisterinumeroa ole valitettavasti antaa, mutta kannattaa vielä huomioida että osia saattaa olla kahta eri laatua riippuen siitä kummalla taka-akseliston rakenteella (erillisjousitettu vai yhdystuki) auto on. Kannattanee päivittää tämä tieto vielä kysymykseesi?

enstone

Sain jo rekisterinumeron Trackpad nimimerkiltä. Meillä on sama 1,6 tdi farkku. Hänellä tosin dsg ja mulla manuaali, mutta sillä tuskin vaikutusta.

Ilmoittelen jos saan jotain tietoa marmoritiskiltä  ;)


Jyri

Sain automyyjältä akselipainot etu 990 kg ja taka 970 kg (RS TSI DSG Combi).

H&R:ltä on tullut Coilover sarja RSlle. Vielä kun tietäisi mitenkähän tuo mahtaa suhteutua vakioalustaan, en kaipaisi lisää pintakovuutta vaan ehkä mielummin malitillista madallusta ja vähintään sama ellei parempi pintamukavuus. Jotenkin ajatuksena KWn street comfort tuntuisi paremmalta, niitä ei vaan vielä ole saatavilla RSään.

Ville R

Kummallisesti merkattu tuo madallus H&R:lle. 30-55 edessä, luulisi että olisi isommin säätövaraa.

Ainakin mitä olen lukenut, perinteisesti H&R on ollut mukavahko ja KW varsin napakka. Tiedä sitten tuosta Street Comfortista, vähän makuasioita nuo mukavuusasiat.

Edellisessä autossa oli KW var1 ja oli napakka alusta. Ei varmasti se "mukava". Se oli säädetty kyllä niin alas kun menee... Tulevassa autossa ajattelin pärjätä joko vakioalustalla (yeah, right) tai kiinteällä, miedolla madalluksella

Ville R


Jyri

Hieman lisäinfoa tuli RäSän alustasarjoihin, Eibach julkaisee omansa kesän korvilla ja Konin FSD iskareistakin tulee jossakin vaiheessa ensi vuonna versio RäSään, mutta tällä hetkellä ainut mitä on saatavilla on tuo H&R Monotube coilover -sarja. KWn aikataulusta ei ole vielä tarkempaa tietoa.


quatttro4

VW 1302LS -72, A4 1.8 quattro -14
ex: Octavia RS TSI DSG -15
ex:Octavia RS combi TDI DSG -14
muut exät: lukematon määrä

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: quatttro4 - 03.12.13 - klo:11:56
Laitatko kuvaa ja kommenttia laadusta ja madalluksen määrästä tänne.

Itseäkin kiinnostaa tuo sarja.

Petteri

Auto vasta tilauksessa ja saapumisajasta ei tietoa,joten voi kestää ennenkuin sarjan saa alle ;)

Jyri

Hyvä että saadaan vertailua, itse laitoin Eibachin jouset tilaukseen. Päädyin noihin Eibacheihin siitä syystä että joidenkin tietojen mukaan ne olisivat mukavammat. Ensi vuonna ekan puoliskon aikana pitäisi tulla Konilta FSD iskarit RäSään, tarkoitus päivittää ne noiden jousien pariksi kun tulevat saataville.

Jyri

Eipä sitten olekaan ihan pikkujuttu noiden jousien vaihto nykyaikana, kuulemma seuraavat operaatiot pitää tehdä:
Nelipyöräsuuntaus
Adaptiivisen vakkarin kalibrointi
Valojen säätö
+ muutoskatsastus

Merkkiliikkeen hinta-arvio 600-700 â,¬

GTI

Nelipyöräsuuntaus ja muutoskatsastus on tähänkin saakka pitänyt tehdä. Vakkarin päivitys ja valojen suuntaus tuntuu oudolta,auton korihan lähenee maata vain pari kolme senttiä,pysyen kuitenkin vaaterissa.(Onkohan ihan tarpeellista kuitenkaan?)

Jyri

Kyllähän noissa helpolla muuttuu etu/takapään suhdekin, mutta miksi tuo vakkarin sopeutus? Joka tapauksessa enenmmän ja kalliimpaa kuin olin ajatellut, mutta ei voi mitään, pakko saada matalammaksi.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 05.12.13 - klo:14:24
Eipä sitten olekaan ihan pikkujuttu noiden jousien vaihto nykyaikana, kuulemma seuraavat operaatiot pitää tehdä:
Nelipyöräsuuntaus
Adaptiivisen vakkarin kalibrointi
Valojen säätö
+ muutoskatsastus

Merkkiliikkeen hinta-arvio 600-700 â,¬

Edellisen korimallin ocuunki toi valojen suuntaus madalluksen jälkeen oli suositeltavaa,mutta eipä toi vaikuttanut mitään valoihin vaikka säädettävän sarjan laittoi autoon ja katsastuksestakin meni läpi valojen osalta.itse kun saan jouset niin laitatan alle ja teetän suuntaukset ja saa riittää :P
Tuolla sakemannien octavia-rs.comissa on muuten kuva räsästä noilla eibachin madallusjousilla,edestä madallus ihan ok,mutta takaa omaan silmään jää ihan liian korkeaksi :P

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 05.12.13 - klo:19:54
Tuolla sakemannien octavia-rs.comissa on muuten kuva räsästä noilla eibachin madallusjousilla,edestä madallus ihan ok,mutta takaa omaan silmään jää ihan liian korkeaksi :P
Muistelisin vaan että kuva ei ollut ihan sivusta vaan hieman vinosta, hieman haitaten tarkempaa tulkintaa. Joka tapauksessa on parempi että edestä matalampi kuin takaa, siis vakiohan "keulii" joten siksi noista monissa on etumadallus hieman suurempi.

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 05.12.13 - klo:14:24
Eipä sitten olekaan ihan pikkujuttu noiden jousien vaihto nykyaikana, kuulemma seuraavat operaatiot pitää tehdä:
Nelipyöräsuuntaus
Adaptiivisen vakkarin kalibrointi
Valojen säätö
+ muutoskatsastus

Merkkiliikkeen hinta-arvio 600-700 â,¬

Lukeeko noi vaatimukset TUV paperissa? Ihan sama mitä haluaa katsuri, mutta jos ei ole paperissa vaatimus niin ei tartte tehdä.
4pyöräsuuntaus ainakin VW:llä oli 180e joka on huomattavasti enemmän mitä Vianorin 80e säädettynä on.
Valot oli omassa passatissakin ja se homma oli 35e VW:llä. Tuskin Skodalla paljoa kalliimpi on.
Muutoskatsastus on 50e katsastuskonttoreilla.

Vai meinasitko myös vaihdattaa jouset merkkiliikkeessä? VW:n puolella se oli jo 300e pelkkään etupäähän.
Menet auton kanssa johonkin paikalliseen korjaamoon ja pyydät vaihtaa jouset. Sitten Vianorille. Pääset varmaan puoleen hinnasta.

Vakkarin vaikutusta jousiin en ole kyllä ikinä kuullut.

Ja mitä tulee Pumppelin kommenttiin perän korkeudesta niin sehän riippuu myös paljonko tankissa on tavaraa. Jos tyhjällä tankilla näyttää hyvälle niin täydellä mennään jo turhan alas.
( takana väli ei saisi olla pienempi kuin edessä. ainakin omaan silmään jos takarengas on kuvio piilossa, mutta edestä ei ole niin näyttää tyhmälle )
300ZX
Passat Variant 2013

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 05.12.13 - klo:22:15
Lukeeko noi vaatimukset TUV paperissa? Ihan sama mitä haluaa katsuri, mutta jos ei ole paperissa vaatimus niin ei tartte tehdä.
4pyöräsuuntaus ainakin VW:llä oli 180e joka on huomattavasti enemmän mitä Vianorin 80e säädettynä on.
Valot oli omassa passatissakin ja se homma oli 35e VW:llä. Tuskin Skodalla paljoa kalliimpi on.
Muutoskatsastus on 50e katsastuskonttoreilla.

Vai meinasitko myös vaihdattaa jouset merkkiliikkeessä? VW:n puolella se oli jo 300e pelkkään etupäähän.
Menet auton kanssa johonkin paikalliseen korjaamoon ja pyydät vaihtaa jouset. Sitten Vianorille. Pääset varmaan puoleen hinnasta.

Vakkarin vaikutusta jousiin en ole kyllä ikinä kuullut.
Sovin jo jälleenmyyjän kanssa jousien vaihdon, vaihdan päittäin vakiorenkaat vanteineen tuohon jousien asennukseen. Varmaan tuli kalliiksi, mutta oma työ niitä kiekkoja on itse myydä ja metsästää halvinta hintaa eri liikkeistä ja nyt saa auton suoraan ajoon, ei tarvi heti viedä pajalle ;)

Jyri

Bilsteiniltä löytyy alustasarja 5E:hen ja näyttää olevan noille multilink taka-akselisille.

Pumpeli

Räsään saatavana myös H&R:ltä säädettävä sarja joka madaltaa jopa -150mm :P

GTI

Sitten se jo uppoaa maahan,sillä maavara on 120mm!

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 07.12.13 - klo:08:14
Räsään saatavana myös H&R:ltä säädettävä sarja joka madaltaa jopa -150mm :P
Onko kyseessä siis tuo monotube sarja joka on ollut jo jonkin aikaa, vai jokin muu?
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 28.11.13 - klo:01:04
Sain automyyjältä akselipainot etu 990 kg ja taka 970 kg (RS TSI DSG Combi).

H&R:ltä on tullut Coilover sarja RSlle. Vielä kun tietäisi mitenkähän tuo mahtaa suhteutua vakioalustaan, en kaipaisi lisää pintakovuutta vaan ehkä mielummin malitillista madallusta ja vähintään sama ellei parempi pintamukavuus. Jotenkin ajatuksena KWn street comfort tuntuisi paremmalta, niitä ei vaan vielä ole saatavilla RSään.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 07.12.13 - klo:10:24
Onko kyseessä siis tuo monotube sarja joka on ollut jo jonkin aikaa, vai jokin muu?


Tuolta saksan rs foorumilta bongasin tuon,että olisi eri sarja ku monotube
Tuommonen saksaksi; H&R Gewindefahrwerk Extra Tiefe Version -150mm,
1649â,¬

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 07.12.13 - klo:10:30
Tuolta saksan rs foorumilta bongasin tuon,että olisi eri sarja ku monotube
Tuommonen saksaksi; H&R Gewindefahrwerk Extra Tiefe Version -150mm,
1649â,¬
Ok, eli jokin ekstra madaltava, ei taida kovin monella olla normikäytössä tuollaiselle tarvetta.

Hieman rupesi tässä nyt mietityttämään joska sittenkin olisi pitänyt laitta tuo monotube alle eikä noita Eibachin jousia, toisaalta monista lähteistä sain infoa että tuo H&R olisi kova ja sitä en haluaisi. Konin FSD iskareita on kovasti suitsutettu mukavuuden suhteen, kuten on myös Eibachin jousia, eiköhän tämä nyt ole ihan ok suunnitelma  ???

zerai

Mulla on Jyri tällä hetkellä 3C passatissa yhdistelmänä Koni FSD + Eibach jouset, eikä ole tarvinnut tehdä mukavuuden suhteen oikeastaan minkäänlaista kompromissia. Jouset tekevät oman osansa toki jämäköittääkseen menoa ja jousien pituuden lyhennyttyä iskarin "työvara" on hieman lyhyempi, mutta nuo iskarit ovat ainakin mulla toimineet erinomaisesti. Mukavat ovat tuossa kylällä ajaessa, mutta mutkateillä menoon tulee aivan erilaista jämäkkyyttä ja uskaltaa lasettaa reilumpaakin vauhtia menemään. Uuteen Ocu RS:ään oon kuitenkin näillä näkymin tilaamassa vain jousisarjaa, jos ei nyt mieli äkkiseltään muutu. Saa nährä mitä sitten on tarjolla kun auto suomeen saapuu joskus ensvuonna.
Nykyinen ajokki Skoda Octavia TSI RS Combi - Candy White
Nykyinen Passat 3C, 2.0 TFSI 200 hp
ex vag VW Golf GTi mk6 APR - 366 hp
Ratalelu: Honda Civic Type-R ep3

Jyri

Eibachit tulee mulle alle jo luovutukseen ja Konin FSD lisätään kun tulevat saataville. Ainut mikä voisi muuttaa noiden FSD iskareiden alletuloa voisi olla jos auto ei näyttäisi olevan halutun korkuinen noilla Eibacheillla, mutta speksien mukaan luulisin olevan aika tasapainoisen näköinen yhdistelmä.

Pumpeli

Tuossa räsä noilla eibachin jousilla


Jyri

Aijai ja vielä Canbdy White, hyvältä näyttää, toki ne vanteet on vielä tuossa syvällä siällä, mutta eiköhän siihen keinot löydy.

Oculaari

Minun silmääni tuo auto on n. 10 mm liian matalalla, vanteet tuuman liian isot (tai vastaavasti kumia aavistuksen liian vähän, voisi parantua ratkaisevasti jo 5 % suuremmalla profiililla) sekä tosiaan pyörät ehkä sentin-puolitoista liian syvällä kotelossa.

Eli kovin kummoista madallusta ei enää minun silmääni normiräsään tarvitse, joku 15 eteen ja 10 taakse olisi optimi, mutta tuo on taas originaaliin niin pieni muutos että ennemmin maksaisin TDI-miehenä vaikkapa pakoputkiston modaamisesta molemminpuoliseksi ja ehkä munakkaammalta kuulostavaksi sikäli mikäli se dieselissä on mahdollista, jahka tällainen putkisto tarjolle tulee. Makuasioita...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy