Taloudellinen ajotapa ja kulutuksen pienentäminen

Aloittaja vkjoki, 13.12.09 - klo:20:49

« edellinen - seuraava »

Chicane

Vapaata rullausta tulee käytettyä:
-ramppi ylämäkeen ja sen päällä valot. Tämän kun opettelee, niin pystyy ajamaan niin että jarruun tarvitsee koskea vasta kuin vauhti on alle 3km/h tai auto alkaa liikkua taaksepäin. Jos on jyrkkä ylämäki, niin ei tarvi edes paljoa rullailla.
-Ruuhkassa voi nykäistä terävästi liikkeelle ja rullailla toisen perässä sen 200m valoihin. Toki vaatii 2s rakoa edelläolevaan ja valojen lukemista
-jos on loiva alamäki niin rullauksella menee 500m helposti, esim. Mäkelänkatu keskustaanpäin. Kiihdytys 15km/h ylinopeuden puolelle ja rullaa valoihin asti mainiiosti. Ei menisi moottorijarrulla kovinkaan pitkälle.
-sopivan jyrkät alamäet

Tämän vastapainoksi tulee sitten poljettua kaikki yli 200Kw ulos vapaan paikan tullen, jottei kulutus sentään alle 10l/100km menisi:)

skriko

Minulla on vieneet kaikki omistamani ajoneuvot, oli kyseessä auto tai mopo erittäin vähän polttoainetta. Honda CBR600RR 2010 keskikulutuskulutus 3,82.Scirocco 160 hv 2010 vastaavasti 5,92.
Mitään pisaralla pisimmälle ajoa en ole koskaan harrastanut. Syitä itse mitä tähän keksin ovat.
Laitteet huollettuja.
Rengaspaineet aina kunnossa.
Autossa ei koskaan ole mitään tavaraa rekisteriotetta lukuunottamatta.
Ajan melkein aina yksin, eli paino minimoitu.
Lähden lämpimästä tallista, joten kone talvella +20 ja auto muutenkin "notkea".
En käytä juuri koskaan ilmastointia, koska en aja autollani 20.6-10.9 välisenä aikana.
Ajotapa erittäin ennakoiva. Pakkokin on ollut olla ,kun satoja tuhansia pyörällä ajettu.
Ajotapani vuoksin ei tule useasti koskettua jarruun.
Ajan erittäin jouhevasti, vaihtotapahtumaa ei huomaa jos repsikka istuu silmät kiinni.
Ajan paljon vapaalla.
En aja suurilla kierroksilla.
Viime kesänä suurin kulutus tankillisella 4,3 ( mopolla ) moottoritietä vauhti noin 160. Tampere-Helsinki-Turku-Tampere

Poni

Itse kannatan taloudellista ajotapaa ja pyrinkin siihen.
Taloudellisuusajoa en harrasta.
Ne ovat kaksi eri asiaa.

Pitkälle vietynä taloudellisuusajo voi olla jopa vaarallista, ja ainakin muuta liikennettä haittaavaa.
Joku tästä jo yritti mainitakin, mutta se torpattiin alas ääriesimerkillä.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että hyvä kuljettaja ajaa automaattisesti taloudellisesti, ja se on matkustajallekin mukavaa.
Sen viimeisen desin viilaaminen ei välttämättä enää ole ekoteko, koska se saattaa haitata muiden kohtuullista menoa.

b1mpo

Kumma kun täällä ollaan huolissaan taloudellisen ajotavan vaikutuksesta muuhun liikenteeseen. Parhaimmillaan se on ennakoi muuta liikennettä ja on erittäin ripeää.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poni

Mikä kumma se on, jos ei ole minäminä-ihminen.

Luepa ajatuksella. Olinko taloudellista ajotapaa vastaan?

VAG!

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.05.13 - klo:10:00
Kumma kun täällä ollaan huolissaan taloudellisen ajotavan vaikutuksesta muuhun liikenteeseen.

Makuja on niin kovin erilaisia. Itse esimerkiksi ajan maantiellä normaaleissa ajokeleissä aina noin 15 yli rajoituksen ja kruise päällä. Oli sitten ylä- tai alamäkeä. Minua nyppii ne kuskit, kenen nopeus seilaa koko ajan, mutta tämä ongelma ratkeaa yleensä helpolla, kun ajaa vain ohi.

Kaupungissa nyppii esimerkiksi se, että lähestyn liikennevaloja, joista olen kääntymässä ja kääntyvien nuolivalo on vihreä. Suoraan on punaiset. Edessäni on joku ekohippi, joka alkaa hidastelemaan todella kaukaa, jotta voi rullaila punaisia kohti. Tämän johdosta minä en pääse kääntyvien kaistalle ja valot ehtivät vaihtua minulle punaisiksi. Normaalilla ajosyklillä minä ja pari kaveria minun takaakin olisi ehtinyt valoista läpi.

Mikko

#96
Täysin samaa mieltä Kukkasen kanssa. Liikenteessä voi ajaa riittävän taloudellisesti siten, että sen sujuvuus ei kärsi. Ã,,ärimmäinen pihistely ei muun liikenteen sekaan kuulu. Päivittäin kuitenkin törmää näihin valuttajiin (oli syy sitten polttoaineensäästö, "pehmeä" ajotyyli tai, että "ei minulla mihinkään kiire ole"), joiden itsekkyydestä muu liikenne kärsii.

Työkaveri on juuri tällainen pihistelyajoa harrastava, jonka kyydissä on muutamaan kertaan tullut oltua. Todella raivostuttavan aaltoileva tyyli ajaa. Välillä mennään törkeää ylinopeutta säästön nimissä, välillä tientukkona alinopeudella, valoihin valutellaan moottorijarrulla ja isolla vaihteella, alamäissä vaihdetaan vapaalle, jne. Toki se bensa-corolla kulkee 3,6 l/100 km keskikulutuksella, mutta ei tuo tyyli kyllä muuta liikennettä paljon huomioon ota.

Kovasti taas ärsytti tänä aamuna madella tyhjää kaistaa 50 km/h nopeudella 80 alueella, kun liittymästä poistuva alkoi jouhevasti tiputtamaan nopeutta. Kaksiin valoihin jäin kun edellä suoraan ajava valutteli omiin punaisiin... Motivoi siis avautumaan tänne. ;D

b1mpo

Niin sehän parantaa liikenneturvallisuutta että ajetaan 15 ylinopeutta. Ei liikenteessä ole kahta samanlaista kuskia. Toiset ajaa hitaammin, toiset nopeemmin, toiset hiljentää aikaisemmin, toiset kaahaa. Aina liikenteessä jokin nyppii? Taitaa olla luonnekysymys eikä liity mitenkään ekoajamiseen..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 28.05.13 - klo:10:30
Kovasti taas ärsytti tänä aamuna madella tyhjää kaistaa 50 km/h nopeudella 80 alueella, kun liittymästä poistuva alkoi jouhevasti tiputtamaan nopeutta. Kaksiin valoihin jäin kun edellä suoraan ajava valutteli omiin punaisiin... Motivoi siis avautumaan tänne. ;D

Mä luulen, että ei nämä ekohipit oikeasti tajua, millaista haittaa he kanssa-autoilijoille aiheuttavat. Sitten kun koukkaat bussikaistan kautta ohitse, jotta ehtisit omiin vihreisiin, niin alkavat vielä stroboilemaan takana. Mutta kai sitä menee silmät niin kieroon kun jatkuvasti tuijottaa omaa napaa, että ei enää kykene muuta liikennettä seuraamaan.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.05.13 - klo:10:40
Niin sehän parantaa liikenneturvallisuutta että ajetaan 15 ylinopeutta.

Ei minua haittaa yhtään, jos joku ajaa alle rajoituksen. Kunhan ei pumppaa jatkuvasti eri nopeuksilla. Eikä varsinkaan silloin nosta nopeutta, kun tulee hyvä ohituspaikka.

b1mpo

Tässä topikissahan nimenomaan keskustellaan kulutuksesta, sen pienentämisestä eikä siitä että nyppii toisten ajotyyli. O0
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.05.13 - klo:10:43
Mä luulen, että ei nämä ekohipit oikeasti tajua, millaista haittaa he kanssa-autoilijoille aiheuttavat. Sitten kun koukkaat bussikaistan kautta ohitse, jotta ehtisit omiin vihreisiin, niin alkavat vielä stroboilemaan takana. Mutta kai sitä menee silmät niin kieroon kun jatkuvasti tuijottaa omaa napaa, että ei enää kykene muuta liikennettä seuraamaan.

Ei minua haittaa yhtään, jos joku ajaa alle rajoituksen. Kunhan ei pumppaa jatkuvasti eri nopeuksilla. Eikä varsinkaan silloin nosta nopeutta, kun tulee hyvä ohituspaikka.
Niinne kaikki on ekokuskeja jotka pumppaa ja ajaa hiljaa. Mihinkä niin kiire ettei anna toisten ajaa tyylillänsä?
Ilkeitä kuskeja löytyy myös näistä ohituskaistan kiihdyttäjistä, ei kuitenkaan voida yhdistää ekoautoiluun..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poni

Totta, keskustellaan kulutuksesta ja sen vähentämisestä. Mutta kun sillä on vaikutusta muuhun liikenteeseen,
keskustellaan myös siitä.

En esimerkiksi pidä järkevänä ajaa vasten vanhaa vihreää taloudellisen ajotavan nimissä.
Tai suojatiesäännön noudattamatta jättämistä samasta syystä.

Kuten kirjoitin, taloudellinen ajatapa on hyvä, mutta ykkösenä turvallisuus.
Ja lakia rikkova ajotapa ei ole turvallinen.

EDIT: Klirjoitusvieheitä, pakko olla vikaa näppiksessä, koska minussa ei...

VAG!


Poni

Omaa kirjoitustani lainaten, "sen viimeisen desin viilaaminen ei välttämättä ole ekoteko".

Viittaan sillä siihen, että äärimmäinen oman kulutuksen viilaaminen saattaa olla muusta liikenteestä niin poikkeavaa,
että jonkun muun normaali ajo häiriintyy ja aiheuttaa tälle toiselle, tai jopa usealle, epätaloudellista ajoa.
Ts. ekotekona vaaka saattaakin kallistua toiseen suuntaan, vaikka oma mittari näyttäisikin hyvää.

Tarkoitan, että aikansa ja paikkansa kaikella.
Muut huomioon ottaen, edelleen kannatan taloudellista, turvallista ja laillista ajotapaa.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.05.13 - klo:10:21

Kaupungissa nyppii esimerkiksi se, että lähestyn liikennevaloja, joista olen kääntymässä ja kääntyvien nuolivalo on vihreä. Suoraan on punaiset. Edessäni on joku ekohippi, joka alkaa hidastelemaan todella kaukaa, jotta voi rullaila punaisia kohti. Tämän johdosta minä en pääse kääntyvien kaistalle ja valot ehtivät vaihtua minulle punaisiksi. Normaalilla ajosyklillä minä ja pari kaveria minun takaakin olisi ehtinyt valoista läpi.
Paljon todennäköisempää että tuolloin siinä edessä on joku tavallinen tallaaja jolla ei liikennesilmää ole. Itse ainakin noissa tilanteissa vien sujuvuuden kaikkien kannalta omaa napaa tärkemmäksi. Ekohipeistä en tiedä mitään mutta kuten olen aikaisemminkin yrittänyt korostaa niin oikeat taloudellisuuskonstit eivät ole osaavalla kuljettajalla muita kiusaavia ja tuskin vaarantavat liikennettäkään enempää kuin jatkuvaa ylinopeutta kaahaavat. Joutuisaan talousajoonkin paikoittain sisältyy tilannekohtainen ylinopeus.

Tämä OT:ta mutta sehän on selvää että mitä lujempaa itse ajaa sitä enemmän kohtaa vastoinkäymisiä liikenteessä. Silloin mennään koko ajan kauemmaksi niistä asenteista mitä taloudellisuus edellyttää eli ennakoinnista, tilannesilmästäyms
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Mikko

Taloudellisesta ajotavasta minä opin aikoinaan (autokoulussa ja muuten), että ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen ja nopeus pidetään sitten siinä mahdollisimman tasaisesti, alamäessä otetaan hieman vauhtia, että ylämäessä ei nopeus laske. Moottorilla jarrutetaan ennakoivasti, tarvittaessa myös vaihtamalla pienemmälle. Jarrua käytetään vain pysäyttämiseen. Sen lisäksi opin, että autossa on peilit ja liikenteessä on muitakin. Aina oma optimi ei ole muiden optimi ja hieman omasta tinkimällä liikenne sujuu kokonaisuudessaan paremmin.

Näillä opeilla pyrin ajamaan. Viimeistä litraa en pihistä, sen jo kertoo rengas(koko)valinta, mutta pyrin ajamaan tasaisesti ja sitä kautta taloudellisesti, kuitenkin nopeusrajoituksia molempiin suuntiin noudattaen.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.05.13 - klo:10:21
Makuja on niin kovin erilaisia. Itse esimerkiksi ajan maantiellä normaaleissa ajokeleissä aina noin 15 yli rajoituksen ja kruise päällä. Oli sitten ylä- tai alamäkeä. Minua nyppii ne kuskit, kenen nopeus seilaa koko ajan, mutta tämä ongelma ratkeaa yleensä helpolla, kun ajaa vain ohi.

Tuo ajotyyli on varmasti vaarallisempaa kuin ekoilu kaupungissa. Turhia ohituksia ja turhia vaaratilanteita. 15kmh yli rajotuksen on jo itsessään täysin turhaa. Mutta makuja on erilaisia.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.05.13 - klo:10:21
Makuja on niin kovin erilaisia. Itse esimerkiksi ajan maantiellä normaaleissa ajokeleissä aina noin 15 yli rajoituksen ja kruise päällä. Oli sitten ylä- tai alamäkeä.

Eli otat aina sakot, kun satut tutkapartion tai kameran kohdalle?

Et sitten vissiinkään aja kovinkaan paljoa, koska tuo kävisi melko nopeasti ajokortin päälle, vaikka sakoista ei mitään välittäisikään.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 28.05.13 - klo:11:29
Eli otat aina sakot, kun satut tutkapartion tai kameran kohdalle?

Et sitten vissiinkään aja kovinkaan paljoa, koska tuo kävisi melko nopeasti ajokortin päälle, vaikka sakoista ei mitään välittäisikään.

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, niin eipä ole kissalan pojat Suomessa pysäyttäneet, vaikka olen tutkaan useamman kerran ajanut maantiellä karvan alle 15 ylinopeudella. Itse olen tuota karvan alle viittätoista pitänyt rajana, kun tuntuu siltä, että poliisi ei siihen puutu ja jos puuttuu, niin siitä selviää sitten alemmalla (70 euroa) rikesakolla.

Kameratolpat on sitten aivan toinen juttu, mutta niitä varten on vierailla teillä liikkuessa autossa aina TomTom päällä.

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 28.05.13 - klo:11:23
Tuo ajotyyli on varmasti vaarallisempaa kuin ekoilu kaupungissa.

Varmasti on, en sitä kiistä. Mutta ei tässä ollut puhe ajotapojen vaarallisuudesta, vaan siitä miten äärimmilleen viety ekoautoilu vaikuttaa muiden ajamiseen.

b1mpo

OT
Kohdistin kirjoituksillani itseeni muiden agressioita, mutta kestän sen! ;) Tuo taloudellinen ajo taitaa olla syypää kaikelle liikenteessä olevalle "häiriölle". Nuo kaksi eivät kuitenkaan millään tavalla liity toisiinsa. Häiriötä ja vaaratilanteita aiheuttavat muita ajattelemattomat kuskit agressiivisella ajotyylillä.
Kyllä minuakin tympäsee ohittelevat ja eteen junnaavat, nopeutta seilaavat, vilkun käyttämättä jättävät, ym. kuskit. En kuitenkaan anna sen vaarantaa liikennettä omalta osaltani, yleensä.
Pidetäänkö kuitenkin topiikin otsikossa keskustelu ja keskitytään siihen omaan ajamiseen?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Taloudellinen ajotapa ja kulutuksen pienentäminen on otsikko. Ei "pisaralla pisimmälle", taikka "mikä nyppii liikenteessä".
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.05.13 - klo:11:45
Taloudellinen ajotapa ja kulutuksen pienentäminen on otsikko. Ei "pisaralla pisimmälle", taikka "mikä nyppii liikenteessä".

Eikä "ajan ylinopeutta ja olen ylpeä siitä"...

Kyllähän sen ekoautoilunkin tiellä on usein edellä ajavan vaikeus saada autoaan liikkeelle. Kun on vaikka 5 autoa jonossa, usein se letka lähtee todella vaikeasti liikkeelle kun kellään ei tunnu olevan ennakointikykyä valon vaihtumiseen. Vaihteiden arpominen on vielä oma lukunsa, heille automaatti olisi ainoa oikea ratkaisu. Eikä sujuvaan (taloudelliseen) liikenteeseen tarvita kovia nopeuksia vaan ennakointia. Tässä nyt pari päivää olen tuota vapaakikkailua harrastanut niin kyllä sitä useimmin pitää nopeutta hillitä kun alamäissä nopeus alkaa kasvamaan. Jos ei vapaalla rullaa niin sitten vaihdetta silmään. Yllättävintä on miten tasaiselta näyttävässä paikassa auto rullaa pitkälle.

Poni

b1mbo älä turhaan vedä hernettä nenukkaan.
Ainakin minä olen kirjoittanut sillä periaatteella, että kannattaa huomioida myös asiat toiselta kantilta,
eikä aina ainoastaan sillä, mikä on itselle parasta.

Liikenteessä on järjetön määrä höyrypäitä, henkilöitä, ketkä eivät piittaa mistään säännöistä.
Näen sen joka ikinen päivä ajaessani työmatkaani.
Samaa mieltä, että nämä ovat pahempia häiriön tuottajia, kuin "ekoautoilijat".

Tuohon rullaamiseen, vaihde päällä, vaihde vapaalla.
Ruuhkaliikenteessä esim. alamäkeen ei kannata laittaa vaihdetta vapaalle, koska vauhti kiihtyy a) ylinopeuteen b) edellä ajavan hanuriin, vaikka turvaväli olisi hiukan normaalia pitempikin.
Tällaisessa tilanteessa on mielestäni fiksumpaa pitää vaihde päällä ja nostaa jalka kaasulta.
Siihen viittasin tuolla näyttää nollaa kommentilla.

Niin paljon ei pysty, voi, tai ei ole suotavaa ruuhkaliikenteessä "ennakoida", että voisi itse vapaasti rullata mäen alas.




skriko

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 28.05.13 - klo:10:30
"ei minulla mihinkään kiire ole"), joiden itsekkyydestä muu liikenne kärsii.


Tuo lause kuvaa osuvasti taksikuskeja. Viikolla jos heillä ei ole kiire, niin he ajelevat rauhallisesti ja heillä ei ole mihinkään kiire. Kun muilla taas on viikolla kiire työnsä ja muiden asioiden vuoksi, niin he vaan nynnyttelevät tientukkona.
Sitten viikonloppuna taas kun itsellä ei ole kiire ja lähtee viikonloppuajelulle, niin taksikuskit meinaavat päälle tulla ja soittavat torvea ja vilkuttelevat valoja. Eivät siinä tilanteessa muista lainkaan, että itse ajelevat rauhallisesti kun heillä ei ole kiire. Miksi siis minun tarvitsisi huomioida taksikuskien kiireet, kun eivät hekään huomioi minun.

b1mpo

En ole vetänytkään hernettä! :P
Eihän sitä rullausta nyt ihan joka paikkaan voi tunkea, maalaisjärki saa silti olla mukana..tuo kuvailemasi tilanne vaatii moottorijarrutusta tai lisäksi jarrutusta. Mutta silloin ajat ruuhkassa ja silloin on vaikeampi "ekoilla". Ehkä olisi ekolokisempaa ajaa kiertotietä tai julkisilla. ;) Tai ajoittaa ajonsa rauhallisempaan aikaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Menee nyt ihan ääripäiksi nämä kommentit.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

skriko

Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi teidän mielestä sitä kulutusta muuten pitäisi pienentää.??

b1mpo

Kyllä se tulee selkäytimestä milloin toimii mitenkin. Ei tartte miettiä. Siihen kuuluu ympärillä olevan liikenteen huomioiminen, ennakointi, pelisilmä..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: skriko - 28.05.13 - klo:13:24
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi teidän mielestä sitä kulutusta muuten pitäisi pienentää.??
Paljon ajavalle tulee säästöä..puoli litraa sadalle tekee vuodessa 30000 ajavalle yli 200 euron säästöt, plus auto kuluu kaikin puolin vähemmän.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poni

Kaikki eivät voi valita liikkumisensa ajankohtia aivan vapaasti.
Jotkut ovat sitä mieltä, että minun pitää olla työaikana töissä, eikä työajan ulkopuolella.
Eivät jostain syystä tykkää maksaa palkkaa, jos toimin vastoin tuota ajatusta.

Mutta esim. tuossa lomalle lähteissä tulen ajamaan Saksan läpi yöllä, jolloin ei ole ruuhkia.

Ajattelemalla etukäteen voi ilman muuta säästää, sekä luontoa (Skrikooo?), kukkaroa (Skrikoo?),
että omia hermoja.

Sitten on vielä niitä, keille se säästäminen on itseisarvo.
Pihistellään aina, missä voidaan.
Se ei ole minun juttuni, mutta taloudellinen voi olla, vaikka ei ole pihi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy