Radio syö akun tyhjäksi

Aloittaja Henri1123, 03.08.23 - klo:10:45

« edellinen - seuraava »

Henri1123

Moi!
Samoja ongelmia kun jollain muillakin.
Vaihdoin radion toiseen ja toimi muuten ihan täysin, mutta syö sammutettuna akun tyhjäksi päivässä.
Mitä pitäisi tehdä?
Uusi radio on :
https://hobbyhall.fi/fi/autotuotteet/autohifi/autoradiot/vordon-vw-910s-autoradio?id=3633737&j=299389&sfmc_sub=136562662&l=1587_HTML&u=32639420&jb=8629&utm_source=transactional&utm_medium=email&utm_campaign=1529051869&utm_content=cart_block&utm_subscriber=136562662

Pitäisi kuvauksen mukaan sopia uusimpaan beetleen.





how to upload photo on internet

Mikey

Itselläni -aikoinaan- radio söi akkua. Sillä kertaa syyksi paljastui se, että radio toistuvasti 'haki' RDS -signaalia.

Eli tsekkaa käyttöohjeesta voisiko radiossa olla joku sellainen valinta päällä, joka pitää soittimen aktiivisena virtojen ollessa pois päältä.

o.b.

Minkä ikäinen beetle? Tuolle lupaillaan yhteensopivuutta 2015 asti. Sen jälkeen soitinmalli taisi vaihtua MIB2:ksi ???

Soitin käynnistyy ja sammuu CAN-väylän kautta. Saattaisi olla, että tuo sammutus ei toimi kunnolla. Löytyykö asetuksista mitään CAN-väylään liittyvää?

Henri1123

Kiitos paljon vastauksista :)

2012 on vuosimalli.
Kävin ottamassa tuon RDS täpän pois päältä. Tosin en usko, että silti poistaisi ongelmaa koska kun sammuttaa auton ja ottaa avaimet pois, radio jää päälle. Ja nyt syönyt useamman kerran akun tyhjäksi ja olen 100% varma, että radio on "sammutettu" virtapainikkeesta avainmen poiston jälkeen.

Tässä on varmaan vastaavaan helppo korjaus: https://www.youtube.com/watch?v=ykkndd8TQEo Minulla ei tosin ole tuota liitäntää. Siksi mietin, että pitääkö tuolta katkoa jotain piuhoja...?
Ja tässä threadissa irrotetaan vastaava liitin, jota minulla ei siis ole.
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47193.0

tkp

Vanhemmissa autoissa, siis puhutaan 2005-2010(?) autoista oli ongelma että kiinanradioiden mukana tullut can-väylän palikka jätti auton väylän hereille joka sitten söi sitten akun, käytännössä joutui päivittämään ohjaimen tai ostamaan uudemman. Mutta en tiedä vaikuttaako enää noin uuteen autoon. jos vcds:llä tai vastavalla saa kaivettua can-väylän ohjainpurkin version esille niin tuolta vertaamaan http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Navigation_System_(RNS510)_Retrofitting

tkp

Nyt kun tarkemmin alkoi asennuskuvaa katsomaan niin eikö toi iso quadlock-liitin käy paikalleen vai miksi radio on vanhoilla din-liittimillä asennettu? Jos/kun auto on can-väylällä niin tarvitsee käyttää quadlock-liitintä ja laittaa johtosarjaan can-väylän adapteri niin radio herää ja sammuu avaimesta.

Henri1123

Juu kyllä tuo quadlock oli kiinni.
Kaikki mitä johtonipusta sai kiinni toisiinsa olivat myös kiinni.

Vaikkapa ja mitä kokeiltiin ja keltaisen piuhan (bat) katkaisu katkaisi kokonaan sähköt radiosta.
Punaisen piuhan (acc) katkaisu ilmeisesti ratkaisi ongelman. Nyt radio lähtee käyntiin ja sammuu kun avain poistetaan virtalukosta. Nyt on vielä jännättävä, onko akku täynnä vielä huomenna.

Kiitos kaikille mahdollisten ratkaisujen etsijöille.


o.b.

Tuo punaisen katkaisu on varmaan se ratkaisu. Väyläohjatuissa on aina jatkuva sähkö ja vanhemmissa radioissa se vastaa keltaista piuhaa, joka pitää yllä muistia. Punaisen piuhan sähkö sitten kytkee radion pääle tai pois. Jos punaiseen piuhaan tulee koko ajan sähköä, niin radio jää päälle.

Kun radioon ei tule ollenkaan sähköä punaiseen piuhaan, se alkaa tottelemaan CAN-väylää ::) Näin kuvittelisin.

Henri1123

Lähti auto normaalisti käyntiin seuraavana aamuna :)
Toivottavasti ongelma ratkesi ja radion paneelit uskaltaa kiinnittää. Oli sen verran inhottava avata ja sulkea, ettei kovin montaa kertaa viitsi tehdä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy