Öljyn kulutus

Aloittaja Wilburi, 16.12.09 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

ile

Lainaus käyttäjältä: hevi - 03.12.14 - klo:09:40
Terve mäntien vaihdossa laitetaan uudemman mallin männät 05/2011 mallissa mäntätyyppi vaihtuu, voi olla että tulee kuntoon pelkillä renkaitten vaihdolla, sama työ siinä jokatapauksessa.

Täytyy vielä vääntää rautalangasta kun alkoi kiinnostelemaan uskaltaako lisätä toivelistalle jopa pre-FL 2.0TFSI:t. Eli siis olisiko toivoa jopa, että normaalin vuosiupdaten kohdasta 05/2011 eteenpäin myös esim B8 pre-faceliftien kanssa ei tulisi öljynkulutuksen kanssa ongelmia (ellei tuo ole juuri se h-hetki kun faceliftejä alkoi pukata tuutista 100%sti, muistelisin tosin että näin ei olisi).

..vai siis vain että tuon jälkeen on myös sama ongelma, mutta mäntien sijaan riittää männänrenkaiden vaihto.

Tuo koneesta jäi muuten niin hyvät fiilikset, mutta ei nappaisi yhtään saada öljypoltinta pihaan.

junu

Omaan 2,0 tsfi Q vm.-10 tehtiin mäntienvaihto yms. 46 tkm:n kohdalla Tampereen Audicenterissä. Rempan jälkeen 15 tkm kohdalla lisäsin puoli litraa öljyä. Nyt autolla on ajettu 107tkm ja autoon on tehty normaalit huollot. Kertaakaan en ole lisännyt öljyä, joten jos asianmukainen remontti on tehty, niin oman kokemuksen mukaan myös pre-FL on turvallinen ostos.

pomo

Jännä miten nuo nykykoneet syö tuota öljyä, itellä on 1.8tfsi johon saa lisätä 2-3l/ 15 000km, bemariin 2.2 24v saa laittaa vähän enemmän ja työmaan volvo 2.5t on vetänyt melkein uudesta 3-10l/ 15 000 km. Kaikissa autoissa kulutus on valmistajan mukaan normaalia :o

Tuo volvo kyllä hirvittäs jos ois oma, tankki täyteen bensaa ja 1 l öljyä on semmonen perussetti...

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: pomo - 03.12.14 - klo:18:06
Jännä miten nuo nykykoneet syö tuota öljyä, itellä on 1.8tfsi johon saa lisätä 2-3l/ 15 000km, bemariin 2.2 24v saa laittaa vähän enemmän ja työmaan volvo 2.5t on vetänyt melkein uudesta 3-10l/ 15 000 km. Kaikissa autoissa kulutus on valmistajan mukaan normaalia :o

Tuo volvo kyllä hirvittäs jos ois oma, tankki täyteen bensaa ja 1 l öljyä on semmonen perussetti...

Paljonko ym kulkineissa on kilometrejä ajettuna?
Audi A4 1.8 TFSI

pomo

Skodalla kilsat välillä 18000km-90 000km ja viellä mennään, volvolla  noin 30 000 - 300 000 km ja benaalissa eniten, 150 000-> ja matka jatkuu! Eli aika pitkään on tuo liemi maistunut!

skriko

Osaako kukaan sanoa mitä eroa on Castrolin öljyillä Edge (FST) 5W-30 ja Magnateg 5W-30.

Latexi

Vaikea niihin mitään eroja on löytää muusta kuin nimestä. Minulla on ainakin ollut sitä Edgeä moottorissa. Kai niissä jotain eroa on, mutta niiden ymmärtämiseen tarvittaisiin joku minua asiantuntevampi henkilö. Minulle ne ovat samoja.
Latexi

Wekotin

#757
Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.12.14 - klo:15:41
Osaako kukaan sanoa mitä eroa on Castrolin öljyillä Edge (FST) 5W-30 ja Magnateg 5W-30.

Magnatec 5W-30

Edge 5W-30



Magnatecistä ei löydy ACEA C3:sta 5W-30 -luokassa ja tästä johtuen ei VW:n 504/507:ää. Ominaisuudet näyttävät olevan specsien mukaan hyvin samanlaiset, Magnatec hivenen ohuempi. Rivien välistä voi lukea, että Magnatec on semi-synteettinen öljy: "Yhdistettynä synteettiseen teknologiaan parantavat suojaa korkeissa ja matalissa lämpötiloissa". Edgessä tod.näk. hieman kalliimmat (paremmat?) raaka-aineet käytössä, kun on lippulaivatuote.

ile

Aikanaan kun tuota öljyä meni tasaisesti niin tuntuisi (täysin mutuna), että öljyä paloi astetta enemmän kun syötin koneeseen "mitä-sattuu-LL-kamaa" (Teboil & Shell).

Huollossa yleensä otin mukaan Castrolin öljypöniköitä mukaan ja ennen kuin nämä loppuivat ennen seuraava huoltoa, öljynkulutus ei välttämättä ollut aivan niin suurta mitä sitten näillä satunnaisilla 1l-purkeilla. 90tkm kohdalla osasin jo muistaakseni pyytääkin 6 x 1l Castrolia mukaan.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 05.12.14 - klo:18:18
Magnatec 5W-30

Edge 5W-30



Magnatecistä ei löydy ACEA C3:sta 5W-30 -luokassa ja tästä johtuen ei VW:n 504/507:ää. Ominaisuudet näyttävät olevan specsien mukaan hyvin samanlaiset, Magnatec hivenen ohuempi. Rivien välistä voi lukea, että Magnatec on semi-synteettinen öljy: "Yhdistettynä synteettiseen teknologiaan parantavat suojaa korkeissa ja matalissa lämpötiloissa". Edgessä tod.näk. hieman kalliimmat (paremmat?) raaka-aineet käytössä, kun on lippulaivatuote.

Kiitos Wekotin. Ihmettelin vain, kun Mobil suosittelee Sciroccoon ESP 5W-30 ( jota olen käyttänyt ) ja Peugeot RCZ:aan samaa. Kuitenkin Castrol suosittelee Roccoon Edgeä ja Pögöttiin Magnategia. Ilmeisesti Peugeot RCZ.ssa voi kuitenkin käyttää ESP 5W-30?

maileri

Ja siinä yksi julkisuutta saanut tapaus; "öljykrematorio"
http://bit.ly/1w9a0b9

Jay-R

Ajattelin jakaa tässä omat kokemukset -09/-10  1.8tfsi casesta. Ostin auton käytettynä noin vuosi sitten "isosta liikkeestä", joka myönsi täyden vuoden takuun. Öljyn kulutus oli korkea heti ostettaessa (>1l/2000km), ja hieman myöhemmin myyjäliike lupasi ottaa auton kulutusseurantaan. Mittauksen perusteella öljyä kului 1,2l/1000km, 95tkm ajettuna.

Lopulta tuomio oli, että koneremonttiin menee, eikä asiasta tarvinnut vääntää kättä. Takuu maksoi kaiken, mutta maahantuoja/valmistaja pesi kätensä täysin. Täydet pisteet myyjäliikkeelle ja nippu risuja Audille! Pelastus oli tuo myyjäliikkeen takuu, muuten olisi ollut talous kuralla yli 5500â,¬ korjauslaskun kanssa.

Nyt autolla ajettu 500km uusilla männillä, ja öljyä ei ole kulunut ajotietokoneen palkin mukaan yhtään, eli vika näyttää olevan korjattu :D



japa

Lainaus käyttäjältä: Jay-R - 10.12.14 - klo:10:37
Ajattelin jakaa tässä omat kokemukset -09/-10  1.8tfsi casesta. Ostin auton käytettynä noin vuosi sitten "isosta liikkeestä", joka myönsi täyden vuoden takuun. Öljyn kulutus oli korkea heti ostettaessa (>1l/2000km), ja hieman myöhemmin myyjäliike lupasi ottaa auton kulutusseurantaan. Mittauksen perusteella öljyä kului 1,2l/1000km, 95tkm ajettuna.

Lopulta tuomio oli, että koneremonttiin menee, eikä asiasta tarvinnut vääntää kättä. Takuu maksoi kaiken, mutta maahantuoja/valmistaja pesi kätensä täysin. Täydet pisteet myyjäliikkeelle ja nippu risuja Audille! Pelastus oli tuo myyjäliikkeen takuu, muuten olisi ollut talous kuralla yli 5500â,¬ korjauslaskun kanssa.

Nyt autolla ajettu 500km uusilla männillä, ja öljyä ei ole kulunut ajotietokoneen palkin mukaan yhtään, eli vika näyttää olevan korj
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

japa

Tuolla öljynkulutuksella voi katalysaattori olla huonossa hapessa. Kannattaa mittauttaa vielä päästöt myyjän laskuun  ;)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

niksu

Harkinnassa 02/11 tehtaalta ulos rullannut 2.0 TFSI CDNC, onkohan se vielä öljyä syövää mallia? ~100tkm ajettu, kävin koeajolla ja lähtiessä piti lisätä litra öljyä, ei mitään tietoa koska edellinen lisäys tehty.

Pertsa

#765
Lainaus käyttäjältä: niksu - 11.12.14 - klo:22:00
Harkinnassa 02/11 tehtaalta ulos rullannut 2.0 TFSI CDNC, onkohan se vielä öljyä syövää mallia? ~100tkm ajettu, kävin koeajolla ja lähtiessä piti lisätä litra öljyä, ei mitään tietoa koska edellinen lisäys tehty.
Hyvin alkoi koeajo :(
Todennäköisyys on hyvin suuri että saat öljypolttimen joka kuluttaa öljyä enemmän tai vähemmän, todennäköisesti enemmän.
Vasta faceliftmalleissa tuo öljynkulutus on saatu kuriiin.

lemmentalja

#766
Lainaus käyttäjältä: niksu - 11.12.14 - klo:22:00
Harkinnassa 02/11 tehtaalta ulos rullannut 2.0 TFSI CDNC, onkohan se vielä öljyä syövää mallia? ~100tkm ajettu, kävin koeajolla ja lähtiessä piti lisätä litra öljyä, ei mitään tietoa koska edellinen lisäys tehty.



komppaan Pertsaa, en ostaisi tuota jos et halua öljynpoltinta.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

niksu

Kyseinen yksilö on Audi takuuvaihtoauto, eikös se maksaisi tuon korjauksen?

Rauska

Audin mukaan 0.5 l/1000 km on ok.
Onko sinusta?
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

ile

Lainaus käyttäjältä: niksu - 12.12.14 - klo:11:40
Kyseinen yksilö on Audi takuuvaihtoauto, eikös se maksaisi tuon korjauksen?

Silloin ainakin pahimmassa "kulutus-skenaariossa" saa myyjäliikkeen ja maahantuojan hoitamaan rempan. Toki onhan se auto pajallakin varmasti toista viikkoa, mutta tuleepa kuntoon.

Hankalin tilanne voi olla se, että kulutus on toleranssissa (alle 0,5l/1000km, eihän se ole pärkkele kuin 15l öljyä huoltovälille!) ja tämän kanssa tulee ongelmia myöhemmin. Toki kun pitää tuosta meteliä takuuaikana, on ainakin näyttöä myöhemminkin jos öljynkulutus lähtee käsistä vasta tuolloin.

Itsellä oli tässä autokuumeessa vähän samat pyörittelyt, jos vain olisi luottanut isomman liikkeen "turvaan" ja tietoisesti riskillä hommannut ko. padalla auton. Pieni pelko on kuitenkin, että vähintään kauppureilla on yleisessä tiedossa nämä murheet ja myöhemmin tuo näkyy hyvityshinnassa (ellei näy jo nyt, 2.0TFSIQt on yllättävän ok-hintaisia). Nyt tuoreessa tapauksessa isompi liike tarjosi muutamille jobbarille eteenpäin pistettäväksi vaihdossa tulevaa 2.0TFSI:a, yksikään jobbari ei lähtenyt edes tarjoamaan tuosta. Toisaalta ei kauheasti vakuuta jo nyt Nettiautossa näkyviä ilmoituksia "koneremppa tehty!"

Rauska

Lainaus käyttäjältä: ile - 12.12.14 - klo:15:02
Toisaalta ei kauheasti vakuuta jo nyt Nettiautossa näkyviä ilmoituksia "koneremppa tehty!"
Jos saa kuitit ja on vaihdettu männät, niin kulutus ainakin omassa tapauksessa putosi n. 1 l/30000 km. Se on jo ok.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Jaqne

Ei nämä kaikki 2.0t ole öljypolttimia. Oma -2010 kuluttaa 1 litran n. 5000km. Olen pitänyt kirjaa noin 25000km ja nyt mittaarissa 73000 eikä öljynkulutus ole ainakaan vielä noussut.

McInen

Ja minun 5/2011 2.0TFSI Flex vie hieman alle 1l / 15000km. Öljynvaihto 15000km välein mutta tuskin sillä mitään vaikutusta tuohon on. Ja kulutus ei vaihtele kesä/talvi eli etanolia ei kai tiivisty merkittävästi öljyn joukkoon, mikä voisi olla mahdollista kylmässä lyhyillä ajoilla, joita en tosin aja. Autolla ajettu nyt 66tkm.

rami

Lainaus käyttäjältä: McInen - 13.12.14 - klo:10:16
Ja minun 5/2011 2.0TFSI Flex vie hieman alle 1l / 15000km. Öljynvaihto 15000km välein mutta tuskin sillä mitään vaikutusta tuohon on. Ja kulutus ei vaihtele kesä/talvi eli etanolia ei kai tiivisty merkittävästi öljyn joukkoon, mikä voisi olla mahdollista kylmässä lyhyillä ajoilla, joita en tosin aja. Autolla ajettu nyt 66tkm.
Kyllä sillä vaihtovälillä on selvä merkitys.
Olen pannut merkille seuraavaa. Kun laitetaan uudet öljyt koneeseen niillä saa ajaa reilusti yli 10tkm eikä öljy juurikaan mittatikussa vähene. Tuon kilsamäärän jälkeen alkaa öljyä kulumaan. Oletettavasti öljyn ominaisuudet heikkenevät ja kulutus kasvaa. Tuo 15tkm on hyvä vaihtoväli ei niillä öljyillä kannata nuita 30tkm välejä ajaa.
Monellekkin se tietäisi 2-vuotta vanhoja öljyjä koneessa jos vähemmän ajelee.
Kokemukset ovat VAG dieseleistä CR ja pumppareista.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: rami - 13.12.14 - klo:10:41
Kyllä sillä vaihtovälillä on selvä merkitys.
Olen pannut merkille seuraavaa. Kun laitetaan uudet öljyt koneeseen niillä saa ajaa reilusti yli 10tkm eikä öljy juurikaan mittatikussa vähene. Tuon kilsamäärän jälkeen alkaa öljyä kulumaan. Oletettavasti öljyn ominaisuudet heikkenevät ja kulutus kasvaa. Tuo 15tkm on hyvä vaihtoväli ei niillä öljyillä kannata nuita 30tkm välejä ajaa.
Monellekkin se tietäisi 2-vuotta vanhoja öljyjä koneessa jos vähemmän ajelee.
Kokemukset ovat VAG dieseleistä CR ja pumppareista.

Ja verrokkina Toyotahan suosittelee vieläkin tehdasöljyjen vaihtoa 2000-3000km jälkeen ja vaihtoväli tämän jälkeen 15tkm tai 1v.
Tämä huolimatta siitä, että Toyota TGMO 0W-20 on tällä hetkellä varmaan yksi laadukkaimmista öljyistä mitä autoon voi kaataa. Eikä muutenkaan lähtenyt mukaan Longlife-hömpötyksiin. Näin siis 2014 Corollan kohdalla.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Jaqne - 13.12.14 - klo:08:35
Ei nämä kaikki 2.0t ole öljypolttimia. Oma -2010 kuluttaa 1 litran n. 5000km. Olen pitänyt kirjaa noin 25000km ja nyt mittaarissa 73000 eikä öljynkulutus ole ainakaan vielä noussut.

2dl/1000km. On mielestäni "ehjälle" autolle liikaa.  Mitä vaihtoautotakuuseen tulee, niin komppaan tuossa Ileä.  Kulutus voi olla valtavaa ja silti myyjällä ei ole mitään velvoitetta laittaa kuntoon.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

ile

-10 CDNC ei itselläkään alle 50tkm:n älyttömästi kuluttanut.

Mutta 60tkm huollossa otin jo Castrol-purkkeja mukaan ensimmäistä kertaa, 90tkm:n huollossa vielä enemmän ja ennen kuin luovuin autosta 115tkm lukemissa, öljynkulutus oli mutuna pompannut selvästi viimeisen 30tkm matkalla.

skriko

Lainaus käyttäjältä: rami - 13.12.14 - klo:10:41
Kyllä sillä vaihtovälillä on selvä merkitys.
Olen pannut merkille seuraavaa. Kun laitetaan uudet öljyt koneeseen niillä saa ajaa reilusti yli 10tkm eikä öljy juurikaan mittatikussa vähene. Tuon kilsamäärän jälkeen alkaa öljyä kulumaan. Oletettavasti öljyn ominaisuudet heikkenevät ja kulutus kasvaa. Tuo 15tkm on hyvä vaihtoväli ei niillä öljyillä kannata nuita 30tkm välejä ajaa.
Monellekkin se tietäisi 2-vuotta vanhoja öljyjä koneessa jos vähemmän ajelee.
Kokemukset ovat VAG dieseleistä CR ja pumppareista.

Saas nähdä rupeaako sitä öljyä sitten kulumaan kilometrien lisääntyessä. Ekoilla öljyillä 13 031/2 v, seuraavilla 17 589/2 v. Näillä on nyt ajettu 14 000/1 v ja 3 kk. Nämä kun vaihtuu, niin ajettu noin 20 000/2 v. Ainakin tähän asti on tikussa öljyt olleet ylärajassa.

Koksu12

Moi,

Saisiko aiheesta tiivistelmän. Itsellä Seat vm.2010 jossa tuo 2.0 TSI moottori. Kuulunko suureen riskiryhmään päästä tekemään kalliin koneremontin?
Autossa kilsoja noin 90tkm ja öljynkulutus tällä hetkellä noin 2,5-3dl/1000km. Moottorikoodi muistaakseni BWE tai BWA.

lemmentalja

Jos tuo on vielä jakohihnalla, niin on todennäköisesti BWA. BWE:tä taitaa löytyä audin nokalta pitkittäin...?


Noissa on ollut runsasta öljynkulutusta, itsellä ollut kaksi ja kummatkin vieneet sen 3-5dl/1tkm. Siihen en osaa sanoa onko ollut tapana lisääntyä kilometrien myötä, itse en niillä niin kauaa ajanut.

Mitä remppaan tulee, niin tässä ketjussa on ymmärtääkseni korjautettu näitä uusia ketjullisia moottoreita. Onko korjaus sama noihin vanhempiin?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy