Öljyn kulutus

Aloittaja Wilburi, 16.12.09 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

calacucco

Lainaus käyttäjältä: J-TTeno - 21.12.13 - klo:15:39
Joo, onhan se ikävää kun uusissa autoissa on jo tehtaalta tullessa tämmöisiä vikoja. Työkaverin A5:ssa ollut uudesta asti n. 0.4l / 1000 km kulutus eivätkä tee mitään kun on juuri toleranssin alla.

Ja tuosta moottorista, uusi tuli tehtaalta.. Paha on mun mennä sanomaan sen enempää, huollossa sanottiin että uusi moottori, eikä juuri kiinnostakaan. Sisäänajo piti tehdä uuden moottorin tapaan. Nyt olen ajanut 3tkm ja öljytaso on vieläkin täysissä ja tuntuu muutenkin reippaammalta ajossa  8). Ongelma korjattu ja olen tyytyväinen! Pistän 115tkm huollosta päivitystä onko laskenut taso mihinkään kun sinne asti päästään.
Jep, J-Teno, pidä meitä ajan tasalla ö-kulutuksesta rempan jälkeen, näyttää siltä että omalle homma edessä.

Keni1

#511
Laittelin tuossa muutama viesti sitten juttua taas siitä Polo GTI:stä kun kyseltiin, että onko muissa konsernin moottoreissa vastaavaa ongelmaa. Syy miksi laitoin linkit tiettyihin viesteihin tuossa Polo GTI öljynkulutusketjussa johtui juurikin tuosta edellä lainatussa viestissä mainitusta öljynkulutuksen mittauksesta. Itselläni mittaustulos ei vastannut käytännön kulutusta ja volkkarin mittauksesta minulle antamat dokkaritkin ovat vähintäänkin epäilyttävän tekaistut.

No noissa linkeissä jotka tähänkin vielä liitän löytyy erään 1.4 TSI 132 kW koneen öljynmittaus jossa asiakkaalle ensin ilmoitettiin 0,46 kulutus, seuraavana päivänä soiteltiin perään ja kerrottiin että mittaustuloksen laskennassa olikin tehty virhe ja oikea lukema olikin 0,56 litraa. Siis todella luotettavaa mittausta tekee volkkari tilantessa jossa se itse on maksumies.

Tuossa kohtaa ketjua on myös toisen asiakkaan autoon tehty mittausta ja taas ei tulos vastannut läheskään sitä mitä asiakas ilmoitti,  aina näyttäisi jäävän hilkun alle nuo lukemat ja sitten vielä myöhemmin huomataan että on mitattu väärin. Sitten oli vielä yksi tapaus jossa tehtiin yli litran tonnilla kuluttavaa huohotinremppaa ja kuinka ollakkaan kun huohotinrempan jälkeen tehtiin uusi mittaus niin se vahingossa epäonnistui, sen jälkeen vaihdettiinkin koko moottori ilman uusintamittausta. Tuo tehty huohotinkorjaus ei toiminut muissakaan eli pelkkää viivytystaistelua ettei tarvitsisi korjailla, monihan tuossa väsähti ja laittoi auton kiertoon.

Ensin kulutus oli 0,46 litraa / 1000 km

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8160.msg244225#msg244225

Seuraavana päivänä soitettiin ja kerrottiin että olikin 0,56 litraa / 1000 km

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8160.msg245337#msg245337

Mun oman episodin todisteet luettavissa topikeissa http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18890.0 ja http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18832.0

Ps. tiedän että löytyy paljon niitä joita tämä ärsyttää, mutta se ei ole mikään peruste tulla spämmäilemään, Pertsahan se varmaan ekana taas tästä avautuu kun ei kestä enää, itse toivon että jos hänellä ei ole muuta kerrottavaa kuin että on kyllästynyt aiheeseen niin sen voi pitää omana tietonaan, voisin minäkin käydä kirjoittamassa lähes jokaiseen areenan topikkiin että eipä kuule kiinnosta minua eikä varmaan ketään muutakaan, en kuitenkaan tee niin koska siinä ei olisi mitään järkeä. Spämmi taas on sitä että heittää hölynpölyä, mistä tulikin mieleeni se oulunseudun jakohihna topikki http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18630.210

V60

Hyvä että uusissa moottoreissa tämä vaiva on kuitenkin saatu kuntoon. Jos jossain vaiheessa vaikka löytäisi oman auton pannuhuoneesta 2.0 TFSI:n  :P
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Keni1

Lainaus käyttäjältä: V60 - 22.12.13 - klo:09:43
Hyvä että uusissa moottoreissa tämä vaiva on kuitenkin saatu kuntoon. Jos jossain vaiheessa vaikka löytäisi oman auton pannuhuoneesta 2.0 TFSI:n  :P

Voi kumpa olisikin, mutta kun jopa uusissa Golfin 7 sarjalaisissa ollut hirveetä öljyn hörppimistä niin aivan varauksetta en uskaltaisi väittää että uudet autot olisivat kaikki hyviä yksilöitä. Sen sijaan haluan väittää että uusi moottori on aina uusi moottori ja jos ja kun samoilla spekseillä moottori tehdään niin ei voi olla kymmenien litrojen heittoa öljynkulutuksessa normaali huoltovälillä ellei enempi kuluttavassa ole jokin todella paha vika, itse epäilen jos vaikka mitä mutta en enää ääneen sano koska se suututtaa niin monia.

Golf 7 ei niin unelma yksilö http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12788.msg418572#msg418572

Mikaelo

Lainaus käyttäjältä: Latexi - 18.12.13 - klo:23:25
Jos moottori ei ole vielä lämmennyt normaalilämpöönsä, niin palkki saattaa näyttää omiaan. Samoin jos auto on vähän kaltevalla pinnalla.
Tai sitten mittarissa on joku härö..?

Joo en tunne mitä menetelmää tuossa mittauksessa käytetään, kun se suostuu näyttämään sen öljymäärän vaikka kaasu pohjassa. Nyt kuitenkin 9300km ajettu liikkeestä hakemisen jälkeen ja sama homma, eli välillä näyttää täyttä ja välillä yhtä pykälää täydestä. Eli ei mahdoton öljynsyönti tässä yksilössä.... ainakaan vielä. Kop kop.

calacucco

B8 -08, 2.0 tfsi, aj.109 tkm: Edessä männät-kiertokanget uusiksi...hmm.
Marmorin tiskiltä ensikäden tietoa, ettei tulla vastaan, syynä: yksi iso huolto ollut hieman myöhässä (2000km) ja ettei yhtä isoa huoltoa oltu tehty merkkiliikkeen huollossa. (Auto ei ollut noina aikoina mun omistuksessa)
Kenellä omakohtaista kokemusta, tulituki kelpaisi. Onko tuotevastuulla enää osuutta näillä faktoilla?

tapanixxx

Tampereelta ei ole pitkä matka tallinnaan. Varaa aika ja laita auto kuntoon siellä merkkihuollossa.

J-TTeno

Onkos kukaan muuten saanut selville varsinaista syytä näille öljynkulutus ongelmille? Moottorissa valmistusvika vai onko männänrenkaissa / kiertokangissa laadun kanssa ongelmia että ne perskaantuvat ennenaikojaan?

Eli ovatko moottorit uudesta asti yksilöitä jotka syövät enemmän ja vika pahenee ajan kanssa?

calacucco

Lainaus käyttäjältä: J-TTeno - 06.01.14 - klo:18:34
Onkos kukaan muuten saanut selville varsinaista syytä näille öljynkulutus ongelmille? Moottorissa valmistusvika vai onko männänrenkaissa / kiertokangissa laadun kanssa ongelmia että ne perskaantuvat ennenaikojaan?

Eli ovatko moottorit uudesta asti yksilöitä jotka syövät enemmän ja vika pahenee ajan kanssa?
Männä viikolla marmorilla kertoivat, että ö-kulutusvika ei korjaannu edes männänrenkaita vaihtamalla, vaan ainut keino on heidän kertomansa mukaan männät/k.kanget uusiksi-remontti, minkälaiseen ongelmaan tämä viittaisi? 

Xtremist

Lainaus käyttäjältä: J-TTeno - 11.11.13 - klo:18:41
No nyt on faktat pöydässä. Mittari näytti tänään hieman alle puolta väliä. Mittauksen tulokset: 1.1l/1000km. Kone menee mitä luultavammin vaihtoon, tehdas kuulemma korvaa 70% materiaaleista. Minun pitäisi maksaa tästä jäljelle jäävästä summasta puolet autoliikkeen kanssa. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa jää nähtäväksi tarkemman keskustelun jälkeen huomenna.

Jatkan asiasta keskustelemista huomenna kuluttajaneuvojan kanssa  >:(

Onko joku muu kuin J-TTeno ollut asian tiimoilta yhteydessä kuluttajaneuvontaan? Onko JJ-TTeno saanut asiaan mitään lisätietoja?

Tässä on nyt itsellekin tulossa maksettavaa niin voisi laittaa vähän painetta Audin suuntaan vaikka sitten tuon kuluttajaneuvonnan kautta. Kyseessähän on ihan selvästi tyyppivika eikä sillä pitäisi olla mitään merkitystä missä tai kenen kanssa sattuu asioimaan, kun tuota kustannusten maksajaa arvotaan.

J-TTeno

#520
Mulla tosiaan vaihdettiin moottori, tehdas maksoi 70% materiaaleista. Loput meni 50% / 50% minun ja autoliikkeen piikkiin. Kuluttajariitalautakunnassa on asia käsittelyssä. Päätöksen käsittelyarvio on 7kk eli katsellaan kesällä mikä on päätös :P. Tiedoksi että kysyin maahantuojalta asiaa, he viittasivat kintaalla ja sanoivat että hoida asia myyntiliikkeen kanssa.

Nyt on 3.2k ajettu ja yhden pykälän on maksimista laskenut mmi-näyttö.

calacucco

Lainaus käyttäjältä: J-TTeno - 06.01.14 - klo:18:34
Onkos kukaan muuten saanut selville varsinaista syytä näille öljynkulutus ongelmille? Moottorissa valmistusvika vai onko männänrenkaissa / kiertokangissa laadun kanssa ongelmia että ne perskaantuvat ennenaikojaan?

Eli ovatko moottorit uudesta asti yksilöitä jotka syövät enemmän ja vika pahenee ajan kanssa?
Marmorin mukaan männät ja männänrenkaat vialliset, lisäksi kampikammiossa liian alhainen alipaine, joten öljy pääsee "nousemaan" männän renkaisiin asti ja siellä sen verran männänrenkailla "liikettä" että öljy pääsee nousemaan palotilaan. Marmorilla totesivat ykskantaan, että vaihto uudempiin ja parempiin osiin lopettaa öljynsyönnin.

Flat

LainaaOnko joku muu kuin J-TTeno ollut asian tiimoilta yhteydessä kuluttajaneuvontaan? Onko JJ-TTeno saanut asiaan mitään lisätietoja?

Hain aikoinaan apua myös kuluttajaneuvojalta, hyviä vinkkejä sain, mutta ei mitään sellaista että maahantuoja olisi mutisematta maksanut kulut. Vääntää piti aika lailla ja taistella oikeuksistaan, mutta lopulta löysimme yhteiymmärryksen asiaan, ja homma hoidettiin kerralla kuntoon ja  100% korvaus maahantuojalta.

Korvausten taso vaihtelee aika lailla täällä, joilekkin korvataan 100%:sti ja joillekkin vain osa. Mitkä sitten voivat olla syynä erilaisiin korvauksiin ?

- ajettu kilometrimäärä ?
- onko asuto ostettu uutena vai käytettynä ?
- käytöönottovuosi ?
- huoltohistoria ( onko huollettu vain merkkiliikkeessä) ?

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: J-TTeno - 06.01.14 - klo:18:34Onkos kukaan muuten saanut selville varsinaista syytä näille öljynkulutus ongelmille? Moottorissa valmistusvika vai onko männänrenkaissa / kiertokangissa laadun kanssa ongelmia että ne perskaantuvat ennenaikojaan?

Vuosituhannen vaihteen jälkeen tulleissa 1.8l nissaneissa oli kanssa ongelmana öljynsyönti.
Paskat männänrenkaat oli toinen syy mitä arvioitiin ja toinen oli soikeat männät tai männän reijät. Ongelma korjaantui kun lohko porattiin ylikokoon nissanilla ja vaihdettiin ylikoonmännät.
300ZX
Passat Variant 2013

Flat

Lainaus käyttäjältä: J-TTeno - 06.01.14 - klo:18:34
Onkos kukaan muuten saanut selville varsinaista syytä näille öljynkulutus ongelmille? Moottorissa valmistusvika vai onko männänrenkaissa / kiertokangissa laadun kanssa ongelmia että ne perskaantuvat ennenaikojaan?

Eli ovatko moottorit uudesta asti yksilöitä jotka syövät enemmän ja vika pahenee ajan kanssa?


Itse sain sellaisen käsityksen että vika liittyi kiertokankiin, eli niiden "väärä" desing aiheutti ketjurektion, jonka lopputulema oli kohonnut öljynkulutus.

calacucco

Lainaus käyttäjältä: Flat - 09.01.14 - klo:08:26
Itse sain sellaisen käsityksen että vika liittyi kiertokankiin, eli niiden "väärä" desing aiheutti ketjurektion, jonka lopputulema oli kohonnut öljynkulutus.
Minulle näytettiin marmorin tiskillä havaintokuvaa syllinteristä, ja siinä selviteltiin, kuinka liian alhaisen kampikammion alipaineen vuoksi öljy "nousee" sylinterin seinämää pitkin männänrenkaisiin ja sitten viallinen mäntien/männänrenkaiden toiminta nostaa öljyn palotilaan. Kysyin vielä erikseen, onko kiertokangetkin vaihdettava ja vastaus että pitää vaihtaa uusien mäntien yhteydessä.
Uudemmissa männissä/männänrekaissa ei vikaa enää ole.

lemmentalja

Onko kenelläkään tietoa missä koneissa on sitten tuo toimiva konstruktio? 2.0tfsi koneiden kohdalla moottorikoodi olisi kova juttu  ;)
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

calacucco

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 09.01.14 - klo:16:28
Onko kenelläkään tietoa missä koneissa on sitten tuo toimiva konstruktio? 2.0tfsi koneiden kohdalla moottorikoodi olisi kova juttu  ;)

Marmorilla tietävät kyllä, missä koneissa ja mistä lähtien on asennettu uudemmat männät ja kilkkeet.

teknistaetumatkaa

Forss autosta kysytty tarjous tälle työlle (männät + kiertokanget), vastasivat englanniksi ja sanoivat että on tuttu homma heille, hinta oli vähän päälle 3300.

http://www.forss.ee/fi

Ainakin pääkaupunkiseudulla asuville vaihtoehto. Siis mikäli ei mene takuun piikkiin.

Edit: Tässä vielä varaosien / työn jakauma tarjouksesta:
Tööd 907,25 e
Varuosad 1 855,74 e
Km 20% osa 552,60 e
Km 20% müük 3 315,62 e

Kennedy

Onko kukaan kysellyt mitä maksaa aftermarket veivit ja männät noihin?
4mukinen kone kuitenkin niin hinnat ei yleensä ole kovin kalliita.


Pikahaku:
http://www.nevlock-performance.co.uk/eagle-connecting-rods-20.html
http://www.nevlock-performance.co.uk/cp-sport-compact-pistons-136.html
1400e noi. tosin kyseiset ei taida niputtautua yhteen, mutta esimerkkinä. Suomesta saa yllättävän edullisesti noitakin osia kun kyselee vähän.
300ZX
Passat Variant 2013

calacucco

Lainaus käyttäjältä: teknistaetumatkaa - 15.01.14 - klo:17:25
Forss autosta kysytty tarjous tälle työlle (männät + kiertokanget), vastasivat englanniksi ja sanoivat että on tuttu homma heille, hinta oli vähän päälle 3300.

http://www.forss.ee/fi

Ainakin pääkaupunkiseudulla asuville vaihtoehto. Siis mikäli ei mene takuun piikkiin.

Edit: Tässä vielä varaosien / työn jakauma tarjouksesta:
Tööd 907,25 e
Varuosad 1 855,74 e
Km 20% osa 552,60 e
Km 20% müük 3 315,62 e

Selvä vaihtoehto niille joilla ei enää takuita eikä vastaantuloa.

Sankke

Omani on alkanut 120tkm huollon jälkeen syömään enemmän ja enemmän öljyä, viimeisin mittaus: litralla öljyä 958km...
mittarissa nyt 123 tkm...
-Saku

Hensy

Tää koskee myös 1.8TFSI moottoreita. Kuten yllä J-TTeno:lla, niin myös mulla alkoi syömään öljyä 1.8TFSI. Auto käyttöönotettu 6/2009 ja itse ostin sen 7/2012 liikkeestä 70tkm ajettuna. Ensimmäisen öljynlisäyksen jälkeen pääsi noin 7000km, sitten 3000km ja kolmella viimeisellä kerralla ennen punnitust pääsi noin 1000km. Kulutusmittaus aloitettiin joulukuussa ja tammikuun alussa punnittiin kulutukseksi 1,53l/1000km. Mittarissa 90tkm. Tässä vaiheessa oli selvää, että koneremontti on edessä. Audin ensimmäinen varovainen kustannusarvio oli toimenpiteestä riippuen noin 5500-10000â,¬+ ja ilmoitettiin, että Audi ei maksa mitään, koska Audilla ei ole mitään lakiin perustuvaa vastuuta asiasta, koska auto on ostettu käytettynä muusta autoliikkeestä. Toinen huoltoneuvoja, jonka kanssa asioin oli alusta asti sitä mieltä, että on hyvät mahikset saadaa goodwilliä, koska kaikki huollot ja öljynvaihdot on tehty ajallaan ja audicenterissä.
Olin jo heti mittauksen aloituksen jälkeen yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja siellä kaksi eri neuvojaa oli sitä mieltä, että moottorin ja voimansiirron tulee kestää 250tkm, joten autossa on virhe, josta myyjäliike on vastuussa. Selväksi tuli myös se, että maahantuojalla ei ole mitään lakiin perustuvaa vastuuta, eikä siis heille voi esittää mitään vaatimuksia lakiin vedoten.
Mittauksen jälkeen reklamaatio lähti myyjäliikkeeseen, joka vastasi, että eivät maksa mitään, koska auto on ostettu vajaat 1,5v sitten. Myös asiassa neuvonut kuluttajaneuvoja oli yhteydessä myyjään ja yritti selittää, että virhevastuu ei ole aikaperusteinen, vaan perustuu odotettavissa olevaan käyttöikään. Myyjän kanta oli sama, mutta sanoi kuitenkin maksavansa mikäli kuluttajariitalautakunta niin suosittaa.
Vein auton korjaukseen Audille tämän toisen huoltoneuvojan sanaan sekä J-TTeno:n kokemukseen luottaen. Moottorin sylinterit olivat ehjät, joten männät ja kiertokanget sekä jotain laakereita vaihdettiin. Osat meni 100% maahantuojan goodwillin piikkiin, mutta työn ja öljyt jouduin itse maksamaan , noin 3150â,¬. Tästä osuudesta plus vianetsintäkuluista, eli käytännössä öljynkulutusmittauksesta aiheutuneista kuluista lähtee asia kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn. Suht luottavaisin mielin olen, koska kaksi kuluttajaneuvojaa oli sitä mieltä, että asiasta on jo aikaisempia lautakunnan ratkaisuja, ja on selvää, että myyjäliike on virheestä vastuussa. Jopa kaupan purku olisi heidän mielestään ollut perusteltua, jos kulut olisivat olleet sen päälle 10kâ,¬.
Että semmosia moottoreita nää audin bensavehkeet... No tuli ainakin 2v takuu tälle työlle.
1. Ford Escort 1.4 -89 2. Citroën Xsara 1.4 -02 3. Audi A4 Avant 1.8T (B7) -05 4. A4 B8 1,8TFSI avant 2010

Popovice

#533
Minulla on autossa tämä uudempi 125kW 1.8TFSI. Nyt on ajettu 10.000km viimeisen öljynvaihdon jälkeen ja mittari on tipahtanut ainoastaan yhden pykälän yläreunasta. Eli ei ilmeisesti mikään hirveä öljysyöppö ainakaan tämä yksilö  8).

EDIT: ja autolla ajettu tällä hetkellä 34tkm.

Latexi

Muistaakseni tuo 2.0/155 kW kone haukkasi samoilla paikkeilla sen 1-1,5 pykälää. Käytin auton öljynvaihdossa siinä 15 tkm:n paikkeilla ja vaihdettiinhan ne öljyt siinä 30 tkm huollossakin. Nyt ei öljyt ole häippäisseet minnekään, kai. Mittari näyttää täyttä ja hyvä niin. 
Latexi

J-TTeno

Sain kuluttajariitalautakunnan päätöksen. Todettiin että auto on virheellinen esittämälläni tavalla, mutta vaatimaani n. 800 euron lisähyvitystä työn maksamisesta (siis 3520 euron 50 % / 50 %) ei suositella maksettavaksi koska auto tuli aiempaa parempaan kuntoon.

Jos vielä käytettyä ostan, niin tuleepa tulevaisuudessa ainakin hankittua ostoturva  ::)

Pertsa

^No niinno kai se tuli parempaan kuntoon, se kai oli korjauksen tarkoituskin :) Tai itse asiassa se varmaan tuli nyt siihen kuntoon kuin sen olis pitänyt alunperinkin olla. Paljonko sun piti tuosta loppujen lopuksi siis maksaa, %-osuus osista ja töistä ja paljonko maksettavaa loppujen lopuksi jäi?

skriko

Tuo kuluttajariitalautakunnon käyttämä "auto tuli parempaan kuntoon" on täyttä paksaa.
Jos sinulla on reilut kaksi vuotta vanha auto, jossa takuu on mennyt umpeen ja sillä on ajettu esim. 60 000. Vaihdelaatikko hajoaa ja laatikon oletettu kestoikä olisi 200 000. Nyt joudut maksamaan tuon fraasin perusteella 30% korjauskustannuksista. Kun myyt autoasi vaikka 80 000 ajettuna, saatko siitä enemmän, kun siinä on 20 000 ajettu laatikko. Et. Sitähän ei voi edes kertoa ostajalle, siitä tulee huono maku auton suhteen.

J-TTeno

Näinhän se on. Minulle myös sanottiin, että korjauksen perusteena aiheutuvat kustannukset laskettaisiin oletettavissa olevan eliniän perusteella, joka siis oli tietojeni mukaan 400tkm, eli olisin ollut valmis maksamaan 25% korjauskustannuksista.

Eipä tuolle mitään voi koska päätöksestä ei voi valittaa ja eipä 800â,¬ vuoksi kannata oikeuteen lähteä. Kysyn kyllä kuluttajariitalautakunnan konsultilta miksi näin koska hän oli sitä mieltä ettei pitäisi olla mitään siitä antaa lisähyvitystä.

PetkeQ

CAPA imuroi noin 1l/15000km, kulutus on tuplaantunut n. 100tkm aikana. Täytyy vähentää pitkiä moottorijarrutuksia niin säästyy öljyt ja hiukkaset: http://yle.fi/uutiset/tutkijat_yllattyivat__moottorijarrutus_satakertaistaa_pakokaasupaastot/7146451

Hieno tulkinta: "Kaasujalan keventäminen monikertaistaa päästöt"

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy