Öljyn kulutus

Aloittaja Wilburi, 16.12.09 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

J-TTeno

No nyt on faktat pöydässä. Mittari näytti tänään hieman alle puolta väliä. Mittauksen tulokset: 1.1l/1000km. Kone menee mitä luultavammin vaihtoon, tehdas kuulemma korvaa 70% materiaaleista. Minun pitäisi maksaa tästä jäljelle jäävästä summasta puolet autoliikkeen kanssa. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa jää nähtäväksi tarkemman keskustelun jälkeen huomenna.

Jatkan asiasta keskustelemista huomenna kuluttajaneuvojan kanssa  >:(


tapanixxx

Tällainen filosofinen kysymys.

Jos moottori vie vaikka 0.8 l / 1000 km öljyä niin LL välillä (oletus 28 tkm) koneeseen on laitettu reilu 22 litraa uutta öljyä!

Eikö LL huollossa riittäisi pelkkä filtterin vaihto. Öljythän ovat koko ajan vaihdossa huoltojen välillä. Minusta turhaan laitetaan hukkaan tuoreita öljyjä ja sisälle uudet öljyt. Kovin ympäristöystävällistä tämä LL touhu ei liene.


calacucco

Lainaus käyttäjältä: J-TTeno - 11.11.13 - klo:18:41
No nyt on faktat pöydässä. Mittari näytti tänään hieman alle puolta väliä. Mittauksen tulokset: 1.1l/1000km. Kone menee mitä luultavammin vaihtoon, tehdas kuulemma korvaa 70% materiaaleista. Minun pitäisi maksaa tästä jäljelle jäävästä summasta puolet autoliikkeen kanssa. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa jää nähtäväksi tarkemman keskustelun jälkeen huomenna.

Jatkan asiasta keskustelemista huomenna kuluttajaneuvojan kanssa  >:(

Oliko omien mittausten lisäksi merkkiliikkeen mittaus? Riittääkö 1l/1000km ö-kulutus konevaihdon perustaksi? Olisi mielenkiintoista lukea, kuinka tulevat sinua vastaan ton loppukustannuksen kohdalla.

Nudde

LainaaKone menee mitä luultavammin vaihtoon,

Itsellä ollut sama ominaisuus A4:sessa, kone ei mennyt vaihtoon vaan männät.

J-TTeno

Lainaus käyttäjältä: calacucco - 12.11.13 - klo:00:22
Oliko omien mittausten lisäksi merkkiliikkeen mittaus? Riittääkö 1l/1000km ö-kulutus konevaihdon perustaksi? Olisi mielenkiintoista lukea, kuinka tulevat sinua vastaan ton loppukustannuksen kohdalla.

Ei minun omat kuvat / 1000 km ainakaan riittäneet mihinkään. Auto merkkiliikkeelle, autoon vaihdetaan öljyt, punnitaan, sinetöidään, tämän jälkeen päristelet 1000km ja auto takaisin pajalle jinka jälkeen jäljellä uusi punnitus. Tästä ilmeisesti saadaan kulutus. Oma testitilanne oli sinänsä jännä että ensimmäisen 700km aikana MMI palkki ei tippunut lainkaan. Sitten yhden palkin, jonka jälkeen parissa päivässä hörähti hieman alle puilivälin.

Flat

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 08.11.13 - klo:23:03
Auton oma anturi mittaa öljypinnan millimetrin sadasosan tarkkuudella (!) ja muuttaa sen litroiksi per 1000 km ajettujen km mukaan. Tämä siis marmorin hard- ja softwarella vaaterissa (?) ja vakiolämpötilassa. Silti yhtä käpälöitävä kuin vanhemmatkin menetelmät.

Tuollaisia väittämiä minäkin sain kuulla ensimmäisessä mittauksessa. Ja ei mittaus kuulemma onnistunut kun auto ei ollut "vaaterissa".  Toisella kerralla sitten ilmeisesti punnittiin.


J-TTeno

Jo on v-käyrät harvinaisen korkealla. Tällä hetkellä moottori kustantaisi 6700â,¬. Tästä tehdas maksaa 70%, josta loput 30% tulisi minun maksettavaksi ja osittain autoliikkeen maksettavaksi. Eli 2000â,¬ + työt.

Tällä hetkellä puhuttu 50 % / 50% jaosta.  Kuluttajasuojaneuvojan mukaan tämä jako on liian suuri ja oikea osuus olisi 30 % / 70 % (autoliike). Jotain pitää myös itse kustantaa jos moottori vaihdetaan kokonaan uuteen koska auto tulee aiempaa parempaan kuntoon.

Lähetin maahantuojalle asiasta tiedustelun, toivottavasti en sohaissut ampiaispesää koska ostin auton käytettynä ei maahantuoja ole ensisijaisesti vastuussa..

Flat olitko ensiauton ostaja kun hoidit tätä asiaa maahantuojan kanssa vai ostitko auton takuulla jostain audin merkkiliikkeestä?

Latexi

Lainaus käyttäjältä: J-TTeno - 12.11.13 - klo:21:46
Kuluttajasuojaneuvojan mukaan tämä jako on liian suuri ja oikea osuus olisi 30 % / 70 % (autoliike). Jotain pitää myös itse kustantaa jos moottori vaihdetaan kokonaan uuteen koska auto tulee aiempaa parempaan kuntoon.
Tottahan siihen pyritään, että auto tulee korjauksen ansiosta olellisesti parempaan kuntoon. Päinvastaisessa tapauksessa luopuisin koko virpomisesta. Mutta kyllä yrittäisin neuvotella hieman parempaa osallistumista autoliikkeen/maahantuojan osalta.
Latexi

J-TTeno

Lainaus käyttäjältä: Latexi - 13.11.13 - klo:07:23
Tottahan siihen pyritään, että auto tulee korjauksen ansiosta olellisesti parempaan kuntoon. Päinvastaisessa tapauksessa luopuisin koko virpomisesta. Mutta kyllä yrittäisin neuvotella hieman parempaa osallistumista autoliikkeen/maahantuojan osalta.

Joo, toki.. totensin vaan että jos uusi moottori tulee niin tottahan se on parempi kuin 100tkm ajettu ja ymmärrän että näihin kuluihin pitää osallistua. Lähinnä hain tässä takaa sitä, että jos männänrenkaat ja kiertokanget fiksataan niin sillon vika korjataan, joka pitäisi mielestäni mennä autoliikkeelle maksettavaksi. Jos taas uusi moottori tulee tilalle niin jossain määrin tulen osallistumaan kustannuksiin.

Lähetin maahantuojalle palautetta eilen, katsotaan miten homma etenee.

Japoff

tietty uudella moottorilla auto paranee , mutta toisaalta vikahan on kuitenkin alunperin ollut tuotteessa eikä se ole omistajan vika .... ???
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Flat - 12.11.13 - klo:07:12
Tuollaisia väittämiä minäkin sain kuulla ensimmäisessä mittauksessa. Ja ei mittaus kuulemma onnistunut kun auto ei ollut "vaaterissa".  Toisella kerralla sitten ilmeisesti punnittiin.
Sitähän mie just sanoin. On meinaan Laakkosen toimesta kulutusta mitattu tikulla, vaa'alla ja auton omalla anturilla.
A4 2.0Tq

J-TTeno

Moottori vaihdettiin uuteen, tuli 2-vuoden takuu. Maksettavaksi tuli lopulta 1762e, sis. Työt ja osat. Myyjäliike maksoi 50%. Tästä sitten vielä tappelen kuluttajariitalautakunnassa seuraavat x-kuukautta.


Mikaelo

8500km ajettu MY 2013 A4 2.0T. Tänään kävi öljymittarin palkki jossakin vaiheessa yhden pykälän täydestä, mutta illemmalla se näytti taas täyttä.

Latexi

Lainaus käyttäjältä: Mikaelo - 18.12.13 - klo:00:29
8500km ajettu MY 2013 A4 2.0T. Tänään kävi öljymittarin palkki jossakin vaiheessa yhden pykälän täydestä, mutta illemmalla se näytti taas täyttä.
Jos moottori ei ole vielä lämmennyt normaalilämpöönsä, niin palkki saattaa näyttää omiaan. Samoin jos auto on vähän kaltevalla pinnalla.
Tai sitten mittarissa on joku härö..?
Latexi

Keni1

Lainaus käyttäjältä: J-TTeno - 08.12.13 - klo:23:45
Moottori vaihdettiin uuteen, tuli 2-vuoden takuu. Maksettavaksi tuli lopulta 1762e, sis. Työt ja osat. Myyjäliike maksoi 50%. Tästä sitten vielä tappelen kuluttajariitalautakunnassa seuraavat x-kuukautta.

Uuteen vai toiseen?

Hojo hojo

Pakko oli avautua kun tästä luin, J-TTeno audilla ajettu rapiat 100 tkm ja myyjäliike toteaa että kulutus on aivan kohtuutonta tuon ikäiselle moottorille, mutta entäpä kun uusissa Polo GTI 6R autoissa oli vastaavia kulutuksia jo uutena niin enemmistö vaikka tuota ihmetteli niin ei missään vaiheessa ole voinut uskoa että Polo GTI 6R autoja myytiin valmiiksi vanhoilla tai pahasti viallisilla moottoreilla. Niitä erikseen tutkittiin, mitattiin ja vaihdettiin huohottimia ja lopulta koko motti. Jos kävi tuuri niin sai autoon toisen motin joka kulutti hieman vähemmän mutta ei välttämättä alle 0,5 litraa tonnilla, suomessa ei liene kukaan saanut Polo GTI 6R:ää tuliterällä moottorilla, niitä on vielä myynnissä, suolaseen hintaan saa kädet täyteen paskaa, näyttäkää mulle uusi Polo GTI 6R jossa on täysin uusi moottori niin mä pidän turpani kiinni :)

Nää Audin 2 litraset oli aivan samaa kastia, joku ihmeen valmistusvirhe tai sitten vanhoja motteja, oli aivan lähipiirissä juuri tuollainen öljyä hörppivä Audi.

Ps. odottelen vielä postia Saksasta, laittelin tehtaalle  kuvia ja numeroita nyt neljännen kerran katotaan mitä posti tuo, ollut suht hiljasta eli kestää kestää...

Flat

Onkos sillä loppujen lopuksi väliä onko vaihdettu moottori uusi vai käytetty ? Jos öljynkulutus loppuu ja moottorille annataan takuu, niin aivan samahan se on mitä siellä pellin alla on. Ja kä'sittääkseni näis tapauksissa moottoria kohdellan kuin uutena.  Ongelma korjattu, siitähän tässä on kysysmys.

calacucco

Olen Flatin kans samaa mieltä: mitä sitten kunhan homma toimii. Itellä just mietinnässä tuo koneremontti, kun öljyä kuluu noronaan (n. 1l/1000km, pääasiassa lyhyellä ajopätkillä). 1 kk sitten,  kun kävin muun asian takia marmorin tiskillä, sanoivat, että tarkkailehan öljyjä.( Käytän Castrol Edgeä). Eli kyl vihjasivat aika suoraan remontin tarpeellisuudesta, aik. tehty huohotin/kampiakselin stefa-huolto, auttoi hetken, nyt taas vuotaa.
No, tänään tapasin  A5:n omistajan, joka viime vk:lla teetätti tän kuuluisan männät-kietokanget vaihtoremontin. Mittauksissa olivat todenneet, että kun hivenen yli 0,5l/1000km kuluttaa niin vaihdetaan, tosin työn osuus jäi asiakkaan maksettavaksi, 2500EUR.
Silti, kyllä on mukava peli ajella.

J-TTeno

Joo, onhan se ikävää kun uusissa autoissa on jo tehtaalta tullessa tämmöisiä vikoja. Työkaverin A5:ssa ollut uudesta asti n. 0.4l / 1000 km kulutus eivätkä tee mitään kun on juuri toleranssin alla.

Ja tuosta moottorista, uusi tuli tehtaalta.. Paha on mun mennä sanomaan sen enempää, huollossa sanottiin että uusi moottori, eikä juuri kiinnostakaan. Sisäänajo piti tehdä uuden moottorin tapaan. Nyt olen ajanut 3tkm ja öljytaso on vieläkin täysissä ja tuntuu muutenkin reippaammalta ajossa  8). Ongelma korjattu ja olen tyytyväinen! Pistän 115tkm huollosta päivitystä onko laskenut taso mihinkään kun sinne asti päästään.

V60

En ole sen enempi ketjua selaillut mutta kohdistuuko tämä öljyn kulutus tiettyyn/tiettyihin moottorityyppeihin vai esiintyykö konsernin moottoreissa ihan missä vaan. Onhan se yhdenlainen harrastus tuo öljymäärän seuraaminen. Ei oo kyllä ikinä tarvinnut tehdä omissa kulkineissa tähän asti.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Keni1

Lainaus käyttäjältä: V60 - 21.12.13 - klo:17:29
En ole sen enempi ketjua selaillut mutta kohdistuuko tämä öljyn kulutus tiettyyn/tiettyihin moottorityyppeihin vai esiintyykö konsernin moottoreissa ihan missä vaan. Onhan se yhdenlainen harrastus tuo öljymäärän seuraaminen. Ei oo kyllä ikinä tarvinnut tehdä omissa kulkineissa tähän asti.

Yleisön pyynnöstä ohjataan takaisin Polo GTI öljynkulutus topikkiin:

On muuten kyseinen topikki edelleen todella mielenkiintoista luettavaa, varsinainen hörhöpalsta....kaikkea sitä tulikin kirjoiteltua aiheesta.

Pari briljanttia löytöä (linkit), koko ketju täynnä asiaa.

Keken laskuvirhe :)

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8160.msg244225#msg244225

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8160.msg245337#msg245337

Tuo kekehän ei siis saanut mitään virallista lappua edes mukaansa, myös Chanirin auton öljynmittaus ja motin korjaus oli varsinainen farssi.

Pertsa

Kyllä se on tuo 2.0TFSI se murheenkryyni.

Pertsa


Keni1

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 21.12.13 - klo:17:55
Kyllä se on tuo 2.0TFSI se murheenkryyni.

VAG historin ainakin toiseksi surkein motti oli tuossa edellisessä viestissä mainitun Polo GTI 6R TSI 1.4 132 kW

tossa koko topikki aasta ööhön http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8160.0

Pertsa

Pitäiskö lopettaa se Polon öljynkulutuksesta spämmääminen joka paikkaan. Eikö kaksi jo olemassaolevaa ketjua riitä.
Ketään ei varmaan enää kovin paljoa kiinnosta...
Tässä ketjussa on kyse Audi A4 öljynkulutuksesta.
Jyri voisitko muuttaa tämänkin ketjun otsikon, vaikka ..."A4 B8 öljynkulutus". Samalla tuon spämmin vois siirtää siihen ketjuun mihin se kuuluu.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 21.12.13 - klo:18:17
Pitäiskö lopettaa se Polon öljynkulutuksesta spämmääminen joka paikkaan. Eikö kaksi jo olemassaolevaa ketjua riitä.
Ketään ei varmaan enää kovin paljoa kiinnosta...
Tässä ketjussa on kyse Audi A4 öljynkulutuksesta.
Jyri voisitko muuttaa tämänkin ketjun otsikon, vaikka ..."A4 B8 öljynkulutus". Samalla tuon spämmin vois siirtää siihen ketjuun mihin se kuuluu.

V60 kyseli löytyykö VAG konsernista vastaavia tapauksia ja minä vastasin. Olit kyllä kärppänä paikalla, ei ehtiny edes muste kuivua...

Keni1

Lainaus käyttäjältä: V60 - 21.12.13 - klo:17:29
En ole sen enempi ketjua selaillut mutta kohdistuuko tämä öljyn kulutus tiettyyn/tiettyihin moottorityyppeihin vai esiintyykö konsernin moottoreissa ihan missä vaan. Onhan se yhdenlainen harrastus tuo öljymäärän seuraaminen. Ei oo kyllä ikinä tarvinnut tehdä omissa kulkineissa tähän asti.

Yleisön pyynnöstä ohjataan takaisin Polo GTI öljynkulutus topikkiin:

On muuten kyseinen topikki edelleen todella mielenkiintoista luettavaa, varsinainen hörhöpalsta....kaikkea sitä tulikin kirjoiteltua aiheesta.

Pari briljanttia löytöä (linkit), koko ketju täynnä asiaa.

Keken laskuvirhe  :)

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8160.msg244225#msg244225

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8160.msg245337#msg245337

Tuo kekehän ei siis saanut mitään virallista lappua edes mukaansa, myös Chanirin auton öljynmittaus ja motin korjaus oli varsinainen farssi.

Pekka T

#506
Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 21.12.13 - klo:18:17
Tässä ketjussa on kyse Audi A4 öljynkulutuksesta.
Jyri voisitko muuttaa tämänkin ketjun otsikon, vaikka ..."A4 B8 öljynkulutus". Samalla tuon spämmin vois siirtää siihen ketjuun mihin se kuuluu.

Laita nyt samalla A5 myös mukaan, (siis tähän otsikkoon, ei tuohon siirrettävään spämmiin.)  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Pertsa


Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 21.12.13 - klo:18:28
Laita nyt samalla A5 myös mukaan, (siis tähän otsikkoon, ei tuohon siirrettävään spämmiin.)  :)
Pekka on oikeassa, kyllä A5 kuuluu samaan kastiin.

calacucco

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 21.12.13 - klo:20:44
Pekka on oikeassa, kyllä A5 kuuluu samaan kastiin.
Joo, otsikkoon A4/A5, sama kone, samat ilon aiheet. mutta kyllä kulkee   8)

s-mod

Lainaus käyttäjältä: J-TTeno - 21.12.13 - klo:15:39
Joo, onhan se ikävää kun uusissa autoissa on jo tehtaalta tullessa tämmöisiä vikoja. Työkaverin A5:ssa ollut uudesta asti n. 0.4l / 1000 km kulutus eivätkä tee mitään kun on juuri toleranssin alla.

Ja tuosta moottorista, uusi tuli tehtaalta.. Paha on mun mennä sanomaan sen enempää, huollossa sanottiin että uusi moottori, eikä juuri kiinnostakaan. Sisäänajo piti tehdä uuden moottorin tapaan. Nyt olen ajanut 3tkm ja öljytaso on vieläkin täysissä ja tuntuu muutenkin reippaammalta ajossa  8). Ongelma korjattu ja olen tyytyväinen! Pistän 115tkm huollosta päivitystä onko laskenut taso mihinkään kun sinne asti päästään.

Vähempi öljyn kulutus ei tee kyllä autosta reippaanpaa. paremminkin toisin päin (jos väljä) matala viritteisessä!

Ja auton ja moottorin takuu tuskin pidentyvät, niinkuin yleisesti moottorin vaihdosta!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy