Öljyn kulutus

Aloittaja Wilburi, 16.12.09 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

Wekotin

#390
Lainaus käyttäjältä: re2 - 16.05.13 - klo:15:38
^Niin, mitä sitten pidetään "audin omana öljynä"? Tehtaalla kai Castrolia tankkaavat, mutta esim. Audi Center Oulun "virallinen" öljy näytti viimeisimmällä huoltokeikalla olleen ihan Shell Helix Ultra Extra 5W-30. Tiettävästi myös Mobil 1 Formula ESP:tä käyttävät. Yhtä kaikki, merkkihuollossa ne tietenkin muuttuvat kaikki premium-öljyiksi, joten tokihan niistä täytyy enemmän laskuttaakin.

Virallinen öljyhän taitaapi olla G 052 195 M4

Jos oikein lähelle purkin alaosan mustesuihkuprinttiä tihrustaa voi huomata aikamoisen yhtäläisyyden erään toisen merkin purkin vastaavaan merkintään.  ;)



http://goo.gl/maps/Q4nFi

s-mod

Sallitaan. Kuinka moni siellä "huollossa" katsoo mitä lisäaineita sinne mottiin laitetaan?
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Petex

Öljynkulutus on ollut Audilla tehtyjen alkumuutosten jälkeen n. 1.2 L/10 tkm.
Taulussa on nyt 77 tkm ja kulutus  on pudonnut lukemaan 0.2 L/10 tkm.
Nyt myös ennen aina niin nokiset pakoputkenpäät ovat kirkkaan puhtaat.

Olipa pitkä sisäänajovaihe!

subbe


Hankkisin Audi A4 B8 Avant 2.0 TFSI viime syksynä. Kärryllä oli tuolloin ajettu 93000km ja nyt mittarissa on 108000km ja kaveri syö öljyä melkoisesti.

Olen pitänyt nyt vähän kirjaa kulutuksesta viimeisen kolmen neljän kuukauden aikana ja kyllä on ruvennut hirvittämään. Eli viimeisen kolmen öljynlisäyksen välillä ajettu matka on ollut välillä 1100km - 1600km eli pahimmillaan viimeisen öljyn lisäyksen (1ltr) jälkeen kerkisin ajamaan 1100km, kunnes ajotietokone rääkäisi taas, että lisää öljyä.

Muistelisin, että tällä foorumillakin on käyty keksustelua, että Audi olisi tehnyt joitain huoltotoimenpiteitä omaan piikkiin näihin autoihin, joissa öljynkulutus on lähtenyt ihan lapasesta vai muistanko aivan väärin? Lisähaastetta tähän tuo se mahdollisesti, että auto on Saksan tuontiauto vai näettekö te sen ongelmana, kun rupean vääntämään tästä Audin kanssa?

Pertsa

^Käy narisemassa tuosta merkkiliikkeessä. Meneehän tuo jo kirkkaasti yli sen "sallitun" 0,5litraa/1000km.
Mäntien ja kiertokankien vaihtohan tuossa on edessä mikäli homma halutaan kuntoon. Ei välttämättä korvata kokonaan mutta kannattaa yrittää. Jonkinlainen osakorvaus lienee mahdollista saada. Riippuu varmaan siitäkin onko auto huollettu merkkiliikkeessä jne.
Käy kysymässä merkkiliikkeessä. Ensimmäinen toimenpide tulee olemaan öljynkulutusmittaus (~1000km) jolla kulutus todetaan.

Flat

Vie auto ehdottomasti liikeeseen . Tuontiauto ei pitäisi olla ongelma.

se menee näin:

1. oljynkulutustesti
2. tiivistesarjan vaihto
3.jos em ei auta niin männät vaihtoon.

Menee tehtaan piikkiin, tunnettu ongelma ko koneessa.

Itsellä nyt mäntien vaihton jälkeen kilometrejä noin 10tkm ja öljymittari edelleen tapissa. Aikaisemmin mittari laski alarajalle reilun 1000km ajelun jälkeen.


re2

Kokeilin juuri omalla nelkulla paljonko sitä öljyä menee. Viimeisimmän määräaikais- ja öljynvaihtohuollon jälkeen ajeltiin tarkalleen 3162 kilometriä, ennenkuin auto rääkäisi, että "nyt sitä öljyä lisää ja sassiin!". Jos huhupuheisiin on uskominen, niin lähtötilanteessa (huollon toimesta) on öljyä lienee ollut hiukan enemmän, kuin nyt lisättyäni sinne suosituksen mukaisesti tuon (max.) yhden litran. Eli seuraavan kerran kun sama ilmoitus pamahtaa näytölle, niin kilometrit jäänevät helposti alle kolmen tonnin / litra.

Ei taida tämmöinen kulutus vielä vipinää maahantuohan suunnalla aiheuttaa?

Pertsa

^Varmaan joo jää alle kolmen tonnin. Ei todennäköisesti aiheuta vielä toimenpiteitä....
Itsellä on samaa ollut havaittavissa että huollon jälkeen pääsee hiukan pidempään lisäämättä öljyä kuin litran lisäyksellä sen jälkeen kun hälytys on tullut. Kannattaa nyt seurata vähän aikaa ja pitää kirjaa paljonko litran lisäyksillä pääsee. Kyllä niistä suuntia näkee.

Nudde

LainaaMenee tehtaan piikkiin, tunnettu ongelma ko koneessa.

menee ainakin osa, minäkin luulin etä meni, mutta kun tässä vaihdoin autoa niin huomasin että 30 % tuli itselle ja 70% maksoi maahantuoja. Kukaan ei vaan kertonut sitä minulle silloin......... no ei haitannut sinäänsä, koska menin kumminkin voitolle huoltosopparissa. Mutta olisi ollut ihan reilua kertoa se jo silloin kuin huolto tehtiin. Eli kannattaa kysellä etukäteen.

subbe

Lainaus käyttäjältä: Flat - 21.08.13 - klo:10:31
Vie auto ehdottomasti liikeeseen . Tuontiauto ei pitäisi olla ongelma.

se menee näin:

1. oljynkulutustesti
2. tiivistesarjan vaihto
3.jos em ei auta niin männät vaihtoon.

Menee tehtaan piikkiin, tunnettu ongelma ko koneessa.

Itsellä nyt mäntien vaihton jälkeen kilometrejä noin 10tkm ja öljymittari edelleen tapissa. Aikaisemmin mittari laski alarajalle reilun 1000km ajelun jälkeen.

Homma Roger ja kiitos!

Pitänee huomenna heti kilautella Audi Centeriin ja hakea sieltä vähän fiilistä!

Stempe

Onko tuo tiivistesarjan vaihto/ kampikammion alipaineen muutostyö mennyt täysin tehtaan piikkiin vaiko 70% korvaus pelkistä osista?

Ohikulkija

LainaaOnko tuo tiivistesarjan vaihto/ kampikammion alipaineen muutostyö mennyt täysin tehtaan piikkiin vaiko 70% korvaus pelkistä osista?

Täysin tehtaan piikkiin on mennyt.

Stempe

#402
Sitä minäkin. Ehdottivat 70% puhelimitse osista ja loput itselle. Pitääpä selvittää.

E. Niin ne vaan maksatti, että auton ulos sai. Huomenna purkamaan vyyhtiä maahantuojan kautta.. Paljonko teidän autot on ajettu joille tuo ensimmäinen askel on tehty (tiivistesarja) öljynkulutuksen suhteen?

teknistaetumatkaa

Lainaus käyttäjältä: Stempe - 26.08.13 - klo:16:05
Sitä minäkin. Ehdottivat 70% puhelimitse osista ja loput itselle. Pitääpä selvittää.

E. Niin ne vaan maksatti, että auton ulos sai. Huomenna purkamaan vyyhtiä maahantuojan kautta.. Paljonko teidän autot on ajettu joille tuo ensimmäinen askel on tehty (tiivistesarja) öljynkulutuksen suhteen?

Tänään alkoi oma mittaus, ei maksua mistään töistä. Tiskillä huoltojannu selvitti, ettei mittausta edes aloiteta ilman huohotin jonkun ja kampiakselin (?) stefan vaihtoa. (+ pakollinen softapäivitys.) Huolto kesti about 7 tuntia. (Tai sen aikaa auto Turun Audilla oli.)

2009 2.0 tfsi siis, 120tkm ajettu, kulutus noussut hirveellä käyrällä viimeisen kymppitonnin aikana, viimeisimmällä litralla päästiin enää reilu 600 kilometriä :/ Silti katsastuksessa päästöissä ei mitään ongelmaa.. Tätä ennen öljyn kulutus keikkunut siinä sallitun rajoissa joten mittausta ei ole aikaisemmin suoritettu.

Katsotaan miten tulevat vastaan korjauskuluissa.. Männät ja renkaat siis. Vai oisko se kuitenkin turbo?

zimbas

Kerronpa omatkin kokemukseni tästä ko. ongelmasta.

Hankin nykyisen autoni noin pari vuotta sitten. (B8 2.0 TFSI quattro vm.2008) Tuolloin autolla oli ajettu aika tarkkaan 90tkm. Tuolloin auto kulutteli öljyä noin 1l/3000km. Tässä vaiheessa tyydyin vain toteamaa että se ei ylitä manuaalissa ilmoitettua raja-arvoa ja lisäilin öljyä auton aina sitä pyytäessä.

Sitten viime kesän alkupuolella öljynkulutus nousi aika radikaalisti ja öljyä piti lisäillä 1000km välein. Olin lukenut teidän kokemuksia täältä ja myös ulkomaisilta sivustoilta kyseisestä ongelmasta joten soitin paikalliseen Audi centteriin ja kysyin tästä ongelmasta ja kulutusmittauksesta. Sain neuvon että koska seuraavaan öljynvaihtoon ei ollut enään kovin paljoa matkaa niin kulutusmittaus voitaisiin aloittaa seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. Ajokilometrit ja muut tiedot ilmoitettuani sain myös puhelimessa vastauksen että korjaustoimenpiteistä tehdas kustantaa 70% ja itselle jää se 30% mikäli öljynkulutus ylittää sallitun. 

Kesällä ei kertynyt juuri kilometrejä autoon koska olin kuukauden reissussa ja muutoinkin tuli liikuttua enempi lihasvoimin. Aloin sitten elokuun alkupuolella varailemaan tätä öljynvaihto ja kulutusmittaus aikaa. Jälleen kysyttiin ajetut kilometrit jne. Sain puhelimessa vastauksen että nämä auton "parametrit" olivat kesän aikana sen verran muuttuneet että tehdas ei lähde enään maksupojaksi. Tarkemmin näitä parametrejä kysyessäni huoltoneuvoja arvaili että kun heinäkuussa autolle on tullut viiden vuoden ikä täyteen ja lisäksi ajokilometrit ovat ylittäneet 130tkm että nämä voisivat olla ne muuttuvat tekijät. Aikani asiasta purnattuani sain neuvon kysyä maahantuojan kantaa asiaan.

Maahantuojalle osoitettu reklamaatio ei tuottanut kun erittäin yksiselitteisen ja lyhyen vastauksen että tämä on tehtaan linjaus ja se siitä.

Autolle on nyt varattu omakustanteinen huoltoaika jossa tämä ensimmäinen operaatio tehdään. (öljynerotin, kampiakselin tiiviste ja softaus jossa huohotin puolen painetta muutetaan)

Minkälaisia kokemuksia porukalla on tästä "ensimmäisestä operaatiosta" että onko öljynkulutusta saatu vähennettyä? Isompaa koneremppaa ei ole nimittäin aikomustakaan alkaa maksamaan omasta pussista vaan tällöin käytetään kyllä jokainen reklamaatiokanava ja valituslomake mitä tässä maassa on keksitty. Toki myös neuvoja ja vinkkejä asiaan suhteen otetaan mielihyvin vastaan.

Neuvoksi tosiaan porukalle että huollattakaa öljynkulutuksenne kuntoon ennen auton tulemista viiden vuoden ikään näin säästyy pitkä penni.


Stempe

Oma auto vm-09, ajettu oli 149tkm kun tehtiin tuo ensimmäinen askel öljynkulutuksen pienentämiseksi. Tuhannen kilometrin jälkeen katsotaan paljonko syö (ei haittaa vaikka menee yli, kunhan ei mene minimi tasoon ja pyydä lisää öljyä). Sanoivat kuitenkin, että jos näyttää siltä jotta kulutus olisi tippunut alle 0.5L/1tkm ei mittausta tarvitse suorittaa. Itsellä kilometrit rumban alettua tällä hetkellä 1400km ja puolessa välin näyttäs auton oma mittari olevan, kulutus mittaus tulossa.. Ja tosiaan 70% osista tulivat vastaan, loput jäi itelle. Oma mielipide asiaan on, että eihän se tuolla korjaannu. Kyllä sinne männät vaihtoon menee jos öljyn kulutuksen haluaa loppuvan.

MHE

Kuinka suuri tuo itselle maksettavaksi tuleva 30% on euroissa?
Touareg 3.0 V6 TDI TipTronic -06

MHE

^eli siis edellisellä kommentilla tarkoitin mäntäremppaa.
Touareg 3.0 V6 TDI TipTronic -06

Flat

#408
Eiköhän  30% osuus ole parin tonnin luokkaa. Osat ja ja työt taisivat olla reilut kuusi tonnia. Omituista sinänsä tuo 30% omavastuu , sillä mulla oli 100% korvaus työstä ja osista. Mikäli korvaavat vain osista 30% mutta ei työstä, niin tulee paljon kalliimmaksi.

Huohotinremppa auttoi minulla hetkeksi, mutta sitten alkoi öljyä palamaan. Mäntäremppa sitten korjasi asian kerralla kuntoon.

MHE

Aika arvokasta touhua! Mulla mittarissa 60tkm ja kahden vuoden Laakkosen takuu, eli jos menee mäntäremonttiin oletan Laakkosen korvaavan tuon 30%. Asiathan ei aina mene kuin elokuvissa, mutta toivossa on hvyä elää. Muutaman öljynlisäyksen vielä kirjaan, minkä jälkeen vien tuohon 1000km testiin. Nyt olen ajanut 5000km autolla, ja lisännyt 3L, ja kohta pyytää neljättä, kun öljymittaria katsoo.

Oliko sulla Flat tehtaan takuu vielä voimassa kun mäntäremppa tehtiin?
Touareg 3.0 V6 TDI TipTronic -06

Wagner

4680km ja litra oljyä, kiitos. Koneella ajettu 56000 ja huohotinremppa tehty vuos sitten.
Persohan tuo on mustalle kullalle, mutta ei näköjään pahimmasta päästä.
Tiskillä lienee ihan turha inistä aiheesta, meneehän tuo heittämällä toleranssin sisään.
Sikamaista menoa since 1975

Flat

Lainaus käyttäjältä: MHE - 09.10.13 - klo:10:49


Oliko sulla Flat tehtaan takuu vielä voimassa kun mäntäremppa tehtiin?

Ei ollut. Auto oli reilut 4 vuotta vanha ja 80tkm mittarissa kun remppa tehtiin.

AUDII

Lainaus käyttäjältä: Flat - 10.10.13 - klo:16:50
Ei ollut. Auto oli reilut 4 vuotta vanha ja 80tkm mittarissa kun remppa tehtiin.
Itsellä auto nyt vähän reilu neljä vuotta vanha ja mittarissa 100tkm, Tampereen Laakkosella öljynkulutusmittaus tehty ja tulos 0,75dl/1000km, ennen huohotinmuutoksia vei vielä enemmän, elikkä mäntäremppaa tiedossa ja lasku siittä olisi n.6500â,¬ josta tehdas tulee vastaan 3000â,¬, taistelu jatkuu tästä kun en suostu tuota loppua maksamaan...selvitin auton historiaa ja sitä huollettu ennen minua audi centerillä Helsingissä ja 2010 vuodelta löytyi jo maininta öljynkulutuksesta...kulutusmittauksesta/muutoksista jouduin myös maksamaan reilu 400â,¬...

Tuliko Flat tehdas heti vastaan kaikki kulut vai jouduitko vänkäämään asiasta??

kt

Et kai tosissasi aio korjuuttaa autoasi, jos se vie nyt 0,75 litraa öljyä per 1000 km. Osta mielummin 20 litraa sopivaa öljyä Saksasta , maksaa ehkä 100 euroa. Sitten lisäilet ja ajat seuraavat 25000 km ja ostat uuden satsin öljyä aina joka vuosi. Eihän tuon hinta ole kuin yksi tankillinen polttoainetta.

Ei ole mitään järkeä alkaa maksamaan 2000 euron osuutta, että välttää 100 euron lisäöljytynnyrimaksun vuodessa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

AUDII

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.10.13 - klo:11:49
Et kai tosissasi aio korjuuttaa autoasi, jos se vie nyt 0,75 litraa öljyä per 1000 km. Osta mielummin 20 litraa sopivaa öljyä Saksasta , maksaa ehkä 100 euroa. Sitten lisäilet ja ajat seuraavat 25000 km ja ostat uuden satsin öljyä aina joka vuosi. Eihän tuon hinta ole kuin yksi tankillinen polttoainetta.

Ei ole mitään järkeä alkaa maksamaan 2000 euron osuutta, että välttää 100 euron lisäöljytynnyrimaksun vuodessa.
En meinaa korjauttaa autoa ellei sitä tehdas maksa kokonaisuudessaan, oma osuus olisi siis 3500â,¬, eikä tässä ole tuon öljyn hinnasta kyse, tämä on selkeä tyyppivika näissä moottoreissa ja audin pitäisi ne korjata "takuuseen" vaikka se onkin jo auton osalta päättynyt..

Flat

Lainaus käyttäjältä: AUDII - 13.10.13 - klo:11:21

Tuliko Flat tehdas heti vastaan kaikki kulut vai jouduitko vänkäämään asiasta??

Kyllä joutui hieman vänkäämään asiasta, että korvataanko ylipäätään mitään, mutta kun päättivät korvata, niin korvasivat sitten kaikki. Sain takautuvasti jopa huohotinrempan kustannukset takaisin.

Omegapo

Tuoreena A4 1.8TFSI vm 2011 auton omistajana kiinnostaa, onko näissä 1.8TFSI koneissa öljysyöppöjä yksilöitä niin paljon kun tuossa isommassa 2.0 koneissa tuntuu olevan?
Entä osaako kukaan sanoa, minkä verran mmi näytön öljyntarkistus palkin max-min väli on deseissä/litroissa?
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S-tronic Open Sky Edition Business Sport -16

Ktk

Vähemmän nuo ruukaa viedä. Litran se suurin piirtein on.

AUDII

Lainaus käyttäjältä: Flat - 14.10.13 - klo:07:09
Kyllä joutui hieman vänkäämään asiasta, että korvataanko ylipäätään mitään, mutta kun päättivät korvata, niin korvasivat sitten kaikki. Sain takautuvasti jopa huohotinrempan kustannukset takaisin.

Saako kysyä missä liikkeessä asioit?? maahantuojalle soittelin asiasta ja vieläkin sanoivat etteivät tule enempää vastaan kuin tuon n.3000â,¬, autoni on rekisteröity 9/2009 ja tosiaan 100tkm on mittarissa, vastausta en myöskään saanut siittä miksi eivät 2010 vuonna jo ole tehneet öljynkulutukselle mitään kun siitä kerran huoltotiedoissa maininta löytyy..ehkä edellinen omistaja vaan hyväksynyt suuren kulutuksen..

Stempe

Juu samaa laulua on kuultu täälläkin, tosin oma öljyn kulutus meni niin pienesti yli sallitun, jotta tuskin rupeen tekemään mitään. Nyt taas seurannut kulutusmittauksen jälkeen kulutusta ja näyttäisi tasaantuvan alle 0.5L (huohotinjumppa tehty). Saman verran olisi omakin mänttäremppa merkkiliikkeessä maksanut kuin yllä, mutta huomioitavaa on myös se, että sylintereissä saattaa olla jäljet.
Tosin jos joku keksii keinon millä tehdas saadaan vastuuseen tästä kuluttajien narrina pitämisestä niin saa toki jakaa tiedon muillekkin..


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy