Öljyn kulutus

Aloittaja Wilburi, 16.12.09 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

AP

Lainaus käyttäjältä: AP - 13.08.12 - klo:22:13
Mulla auto alkoi tossa taannoin huutamaan lisää öljyä sisäänsä. Lisäsinkin, puolilitraa kun senverran oli vaan tallessa. Päivä ja muutama käynnistys myöhemmin tuo edelleen öljyä pyytää eli varoitus ei ole poistunut..

Johtuuko siitä, että tuo mittari muutenkin olisi "pimeänä" konepellin avauksen jälkeen? Eli onko oletettavissa, että kaikki taas päivän/parin päästä ok ja "mittatikku" puolivälissä?

Käynti huollossa toi diagnoosin, että tod.näk konepellin anturi ei ollut havainnut pellin aukaisua ja luuli ettei öljyä ollut lisätty. Auto ei siis tuossa tilanteessa luottanut pelkkään öljyntasoanturin signaaliin vaan oli edelleen sitä mieltä, että jotain täytyy tehdä.

Sain myös toisen 0,5L öljyä Audicenterin piikkiin, kun tuota ihan perinteisellä öljytikulla tutkittiin  ;) Nyt taas autokin uskoo öljyä lisätyn, herja poistui...
A4 2.0TdiQ avant 2018

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 14.08.12 - klo:09:03
^...Aikaisemminhan tuo öljynkulutus on tosiaan mitattu niin että punnitaan koneeseen kaadettava öljy ennen ja jälkeen mittausjakson ja sen jälkeen katsotaan erotus grammoina josta sitten saadaan l/1000km kulutus laskettua.
Toivottavasti sulla tuo jää tuo kulutus tuohon litraan/7000km. Näistä kun ei koskaan tiedä. Kohta voi taas olla kulutus ihan mitä vaan.

Ainoa oikea tapa. Tilavuuteen se nyt ei ainakaan voi perustua. Tuo määräanturihan toimii (ainakin VW:ssä) sillä tavalla, että lämmittää anturin yli öljyn lämpötilan ja laskee kuinka kauan sillä kestää jäähtyä. Tuosta jäähtymisajasta sitten päätellään öljynmäärä. Eli tuo perustuu tilavuuteen(ko). Aivan huuhaata. Odottavatko ne huollossa tuossa öljynkulutusmittauksessa, että öljy jäähtyy samaan lämpötilaan kuin kaadettaessa purkista?

jusba31

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 14.08.12 - klo:09:03
^Ai niin joo, taishan tuosta olla jos joskus aiemminkin puhetta. Liekö tuo nykyään normaali käytäntö. Aikaisemminhan tuo öljynkulutus on tosiaan mitattu niin että punnitaan koneeseen kaadettava öljy ennen ja jälkeen mittausjakson ja sen jälkeen katsotaan erotus grammoina josta sitten saadaan l/1000km kulutus laskettua.



Kyllä toi öljynkulutus seuranta tehdään edelleen punnitsemalla. Tämä on ihan tehtaan ohje hommalle.

Lasu

-06 audi a6  2,0tfsi OLI muuten hyvä auto mutta öljyä söi niin paljon että alako haittaamaan jo unia ;D

qmckone

Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 14.08.12 - klo:22:31
Kyllä toi öljynkulutus seuranta tehdään edelleen punnitsemalla. Tämä on ihan tehtaan ohje hommalle.

Oli ennen. Siis alkeellisen huollon mittatikku-öljynlisäys-seurailun jälkeen. Nyt mittaus tapauhtuu sähköisesti huollossa autoon kytketyn tietokoneen ja ohjelmiston avulla: antaa öljyn pinnan korkeuden millimetrin sadasosan (!!) tarkkuudella ja laskee sit siitä ajokilometrien perusteella öljyn litramääräisen kulutuksen tuhannellle kilometrille. Nerokastako?
A4 2.0Tq

Marapetsu

Nyt Uudessa Audissa 1600km ajettu,ei ole mittauspalkki vajonnut ollenkaan.
Marapetsu.

HolyDiver

Lainaus käyttäjältä: Marapetsu - 10.09.12 - klo:16:12
Nyt Uudessa Audissa 1600km ajettu,ei ole mittauspalkki vajonnut ollenkaan.

Eikä taida tuolla koneella vajoilla jatkossakaan.
S3 8V Sedan -19

mjpk

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 14.08.12 - klo:23:38
Oli ennen. Siis alkeellisen huollon mittatikku-öljynlisäys-seurailun jälkeen. Nyt mittaus tapauhtuu sähköisesti huollossa autoon kytketyn tietokoneen ja ohjelmiston avulla: antaa öljyn pinnan korkeuden millimetrin sadasosan (!!) tarkkuudella ja laskee sit siitä ajokilometrien perusteella öljyn litramääräisen kulutuksen tuhannellle kilometrille. Nerokastako?

Jaa? Mulle sanottiin että öljyt lasketaan pois ja punnitaan. Tämä siis viime viikolla.

Ja tulos oli 0,7 litraa tuhannella >> koneremontti  :-\

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: mjpk - 18.09.12 - klo:22:29
Jaa? Mulle sanottiin että öljyt lasketaan pois ja punnitaan. Tämä siis viime viikolla.

Ja tulos oli 0,7 litraa tuhannella >> koneremontti  :-\
Minkäikäinen ja paljonko ajettu?

mjpk

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 18.09.12 - klo:23:05
Minkäikäinen ja paljonko ajettu?

Noin 1,5 vuotta vanha, mittarissa 31k.

Huoltopaikka on AC Airport - jossa tätä meikäläisen melko moniongelmaista kotteroa on hoidettu erinomaisella palveluasenteella.

Nyt luvassa joko mäntä-kiertokanki -operaatio tai koko koneen vaihto. Edellinen kuulemma todennäköisempi.

Wagner

Meikäläisen öljyjuoppo A4 käytetty tänään öljynkulutusmittauksen toisessa osassa ja samalla rytäkällä sitten tekivät korjaavia toimenpiteitä.
Jotain alipainezydeemiä uusittu ja softaa laitettu, 90+ % tapauksissa tämä auttaa (näin kertoivat), mutta pitää seurata tilannetta ja palata astialle jos vielä öljyä kuluu.

Ei maksanu mittään, paitsi aikaa ku pirssi oli telakalla. Tosin öljyä rosvosivat pentele, aamulla mittari näytti 2/3 osaa ja huollon jälkeen 1/4... No mikäs siinä, jos ei laske samaa tahtia ku aikasemmin. Vati-tuntumalta litran vei 3000 kilsaa kohti.
Sikamaista menoa since 1975

Rauska

Lainaus käyttäjältä: mjpk - 18.09.12 - klo:23:17
Noin 1,5 vuotta vanha, mittarissa 31k.

Huoltopaikka on AC Airport - jossa tätä meikäläisen melko moniongelmaista kotteroa on hoidettu erinomaisella palveluasenteella.

Nyt luvassa joko mäntä-kiertokanki -operaatio tai koko koneen vaihto. Edellinen kuulemma todennäköisempi.
Mulle tehtiin tuo mäntä kk vaihto n.15000 km:n kohdalla ja se auttoi  ;D ennen meni 0.8 l/1000 km nyt pääsee about 25000 -30000.
Mutta seuraavassa LL-huollossa (30000 km) öljynvaihtoväliksi asettuikin yllättäen 20000 km? Kysyinkin sitä, mutta se on ok. kaiketi paljon kaupunkiajoa...
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Wagner

Lainaus käyttäjältä: Wagner - 19.09.12 - klo:16:18Tosin öljyä rosvosivat pentele, aamulla mittari näytti 2/3 osaa ja huollon jälkeen 1/4... No mikäs siinä, jos ei laske samaa tahtia ku aikasemmin.

No ei laske ei, vaan nousee.  :P Tai nousi... Seuraavan kerran ku mittaria vilasin, nii näytti 9/10 edellisen 1/4 sijaan. Sit seuraavaks 400km siirtymä ja tadaa: Öljymittari näyttää tupatentäyttä! Jumaleissön et on hyvin korjattu ku öljyä tuleekin lisää.  ::) Sit taas 400km ajoa -> mittari 9/10. +200km sekalaista pörräämistä -> 8/10.

Nooh, tarkkailemma tilannetta...
Sikamaista menoa since 1975

Rauska

Turha tarkkailla, kyllä se huutaa sit ku tarvii öljyä  ;D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 03.10.12 - klo:15:28
Turha tarkkailla, kyllä se huutaa sit ku tarvii öljyä  ;D

Olen joskus lisännyt TSI:hin 0,3â€"0,5 litraa, kun tikku on näyttänyt vajausta. Mitenkähän paljon tarvinnee lisätä silloin, kun/jos tietokone alkaa vaatia öljynlisäystä?

Havaintojeni mukaan öljynpinta nousee tikun mukaan yllättävän paljon pienelläkin lisäyksellä. Joskus täällä on puhuttu siitä, että öljyä olisi ikään kuin "piilossa" jossakin, vaikka tikun mukaan öljy on alarajoilla.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 03.10.12 - klo:16:10
Olen joskus lisännyt TSI:hin 0,3–-0,5 litraa, kun tikku on näyttänyt vajausta. Mitenkähän paljon tarvinnee lisätä silloin, kun/jos tietokone alkaa vaatia öljynlisäystä?
Ei varmaan kannata lorotella umpimähkään erilaisia määriä, ettei mene liikaa. Yleensähän tuo mittatikun ylä-ja alarajan väli on 1 litra. Silloin kun ajotietokone pyytää lisää öljyä, niin mikä vaan määrä riittää siihen että öljypinta nousee alarajan yläpuolelle jolloin sitä on taas riittävästi. Maksimissaan kuitenkin 1 litra ettei mene liikaa.
Ei sitä öljyä tarvi lisäillä ennenkuin ajotietokone pyytää. Jos öljynpinta on ylä-ja alarajan välillä missä kohtaa tahansa niin se on OK.

Lainaa
Havaintojeni mukaan öljynpinta nousee tikun mukaan yllättävän paljon pienelläkin lisäyksellä. Joskus täällä on puhuttu siitä, että öljyä olisi ikään kuin "piilossa" jossakin, vaikka tikun mukaan öljy on alarajoilla.
Jep, niin nousee, litran lisäyksellä nousee yleensä noin ylärajaan ja puolen litran lisäyksellä noin puoliväliin, siis silloin kun mittatikku on alarajalla.
Onhan sitä öljyä moottorissa vielä useampi litra vaikka mittatikku olisi alarajalla. Ei se tarkoita sitä että moottorista on kaikki öljy hävinnyt.



clima

Kun oma auto meni eilen mäntien vaihtoon niin sijaisautoksi tuli eiliseksi ja täksi päiväksi A4 2.0 TFSI quattro manuaalilla. Pari huomiota:
- kylläpä kytkimen liike tuntuu piiitkältä ja raskaahkolta nelkussa. Joutuu istumaan edempänä kuin muuten tarvitsisi tuon kytkimen takia. Ei tunnu oikein hyvältä.
Tosin bensankulutus näyttää olevan start-stopilla avustettuna hieman matalampi kuin omalla autolla.
- 4000km ajetussa esittelyautossa sähköinen öljytikku näyttää yhtä vaille tyhjää... :P ;D

Tänään vaihtuu sijaisauto, katsotaan mitä tulee seuraavaksi alle.

qmckone

Lainaus käyttäjältä: clima - 09.10.12 - klo:13:40
Kun oma auto meni eilen mäntien vaihtoon niin sijaisautoksi tuli eiliseksi ja täksi päiväksi A4 2.0 TFSI quattro manuaalilla. Pari huomiota:
- kylläpä kytkimen liike tuntuu piiitkältä ja raskaahkolta nelkussa. Joutuu istumaan edempänä kuin muuten tarvitsisi tuon kytkimen takia. Ei tunnu oikein hyvältä.
...

Yhtä pitkä liike kytkimellä kuin kaasullakin  ;D.

Sitä on vaan stronikki-miehen vasemman jalan lihakset surkastuneet käytön puutteessa  ;D.

A4 2.0Tq

Tommi14

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 10.10.12 - klo:15:47
Sitä on vaan stronikki-miehen vasemman jalan lihakset surkastuneet käytön puutteessa  ;D.

Itse olin manuaalimies kunnes koeajoin A4:sta sekä manuaalilla että S-tronicilla. Tuohon aikaan oli vasemmankin jalan pohje vielä kunnossa. ;) Pitkältä tuntui kytkimen liike silti.

Pertsa

Pystyykö S-tronic miehet kävelemään suoraan, vai kaartaako ne pikkuisen vasempaan koko ajan ;)

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 10.10.12 - klo:16:17
Pystyykö S-tronic miehet kävelemään suoraan, vai kaartaako ne pikkuisen vasempaan koko ajan ;)

Riippuu siiitä onko neliveto päällä vai ei.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

jnsFI

Hieman päivitystä. 10 000 km napsahti mittariin ja öljyä on kulunut ehkä 1/3 mittarin mukaan. Aika mainiota. :)
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

Wilburi

Varasin huollon eilen ja sen yhteydessä tehdään jokin huohottimen vaihto ja aloitetaan tarvittaessa öljyn kulutuksen seuranta. Hyvin ainakin palvelu toimii Turun Audi Centerissä.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Wilburi

Auto haettu huollosta hetki sitten. Öljyn kulutukselle ei Start-Stop-mallissa voi kuulemma tehdä mitään ja öljynkulutus, joka on 1 litra/2500 km:n on normin rajoissa.  :(

Ei auta kuin hankkia lisää öljypurkkeja?
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

yrrah

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 25.10.12 - klo:17:48
Auto haettu huollosta hetki sitten. Öljyn kulutukselle ei Start-Stop-mallissa voi kuulemma tehdä mitään ja öljynkulutus, joka on 1 litra/2500 km:n on normin rajoissa.  :(

Ei auta kuin hankkia lisää öljypurkkeja?

Onhan tuo ihan järjetön kulutus. 8L/100km niin 0,5% seos.
15000km:n vaihtovälillä 6L öljyä  ::)

Mercedes-Benz C200 4Matic
Tulossa: Polo R-Line 1.5 Evo

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: yrrah - 25.10.12 - klo:18:20
Onhan tuo ihan järjetön kulutus. 8L/100km niin 0,5% seos.
15000km:n vaihtovälillä 6L öljyä  ::)


Niinpä, mutta ei kuulemma tehdä mitään.  ::)
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

jpvain

Tuo öljyn kulutukseen suhtautuminen varsinkin Turun Audicenterissä on nyt niin naurettavaa, että pitäisi harkita jonkinlaisen ryhmävalituksen tekemistä? Varmasti tehoaa paremmin, jos useampi saman vian omaava ottaa yhteyttä johonkin tuosta. Eihän tuo kuitenkaan mitenkään normaalia ole nykyajan autoissa?
A6 Avant C7 3.0TDI S-line vm. -12

Sankke

Lainaus käyttäjältä: jpvain - 26.10.12 - klo:02:03
Tuo öljyn kulutukseen suhtautuminen varsinkin Turun Audicenterissä on nyt niin naurettavaa, että pitäisi harkita jonkinlaisen ryhmävalituksen tekemistä? Varmasti tehoaa paremmin, jos useampi saman vian omaava ottaa yhteyttä johonkin tuosta. Eihän tuo kuitenkaan mitenkään normaalia ole nykyajan autoissa?


Yhdyn täällä täysin tähän asiaan, itsellä kaikki "korjaukset" autoon jo tehty, ja silti on hyvä jos runsas 2000km litralla öljyä pääsee...
-Saku

Latexi

#298
Lainaus käyttäjältä: Sankke - 26.10.12 - klo:07:21
Yhdyn täällä täysin tähän asiaan, itsellä kaikki "korjaukset" autoon jo tehty, ja silti on hyvä jos runsas 2000km litralla öljyä pääsee...
Eivät ne kulutukset millään nouse siihen 2000 km/litra. Itselläni on takana reilut 6000 km ja mittari näyttää edelleen täyttä. Ellei sitten se "tikitaalimittari" ole rikki.

JK: jos nimittäin se auto on muuten kunnossa niin ei oikein tunnu uskottavalta sellaiset litra/2000 km. Kyllä uusi auto aina aluksi vähän sitä öljyä kuluttaa, mutta sen kulutuksen pitäisi tasaantua muutaman tuhannen km aikana. Noista tässä ketjussa kerrotuista kulutusmääristä tulee mieleen kysymys, onko sieltä moottorista jäänyt öljyproppu löysälle tai kokonaan pois? Mahtaako niin kovilla kulutuksilla päästä ajamaan edes kokonaista tankillista polttoainetta joutumatta välillä täyttämään öljymäärää?
Latexi

clima

Lainaus käyttäjältä: jpvain - 26.10.12 - klo:02:03
Tuo öljyn kulutukseen suhtautuminen varsinkin Turun Audicenterissä on nyt niin naurettavaa, että pitäisi harkita jonkinlaisen ryhmävalituksen tekemistä? Varmasti tehoaa paremmin, jos useampi saman vian omaava ottaa yhteyttä johonkin tuosta. Eihän tuo kuitenkaan mitenkään normaalia ole nykyajan autoissa?

Eipä itsellä ole tuosta puljusta tämän asian suhteen valittamista, kaikki korjaukset tehtiin enempää kyselemättä kun (maahantuojan vai tehtaan?) toleranssit ylittyivät.
Toki olen vahvasti samaa mieltä että öljynkulutukselle pitäisi pikimiten löytää korjaus jo tehtaalta tuleviin autoihin, ettei asiasta tarvitsisi edes marmorilla käydä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy