Öljyn kulutus

Aloittaja Wilburi, 16.12.09 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

Qrmu

Edellisestä öljynvaihdosta nyt 5000 km. Ajotietokoneen öljymittari näyttää edelleen täyttä.

Vähän hämmentävää tältä 2.0 TFSI:ltä.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 05.06.12 - klo:12:31
Edellisestä öljynvaihdosta nyt 5000 km. Ajotietokoneen öljymittari näyttää edelleen täyttä.

Vähän hämmentävää tältä 2.0 TFSI:ltä.
Tehtiinkö sille huollossa jotain, se tiivisteiden vaihto tms.
Mikäs olis "normaalitilanteessa" öljynäyttö näyttäny 5tkm jälkeen.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 05.06.12 - klo:12:34
Tehtiinkö sille huollossa jotain, se tiivisteiden vaihto tms.
Mikäs olis "normaalitilanteessa" öljynäyttö näyttäny 5tkm jälkeen.
Ei tietääkseni tehty muuta kuin vaihdettiin Saksasta laivatut Castrolin öljyt sisään. Ennen tuota ensimmäistä öljynvaihtoa normaalitilanne 5000 km täytöstä oli öljyntaso alle puolivälin.

Tosin mullahan jäi öljynvaihdon jälkeen punainen öljyntason varoitusvalo päälle. Auto jäi siitä viikonlopuksi audi centeriin, enkä tiedä tehtiinkö autolle mitään silloin vai katosiko tuo vika itsestään. Tai olisikohan konepellin avaamisen sensoria herkistelty tms. En saanut tuosta öljynvaihdon jälkeisestä tapahtumasta muuta kuittia kuin sijaisauton käyttöluvan, kun homma meni täysin takuuseen.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

massa

Viime viikolla oli auto kampanjahuollossa. Kampikammion alipaineen muutostyö, joku tiiviste ja moottorinohjausjärjestelmän päivitys oli saldo. Nyt mittaus käynnissä eli tonni ajellaan ja katsotaan mikä on tilanne sitten.

Viimeisin öljynlisäysväli oli 2700km.
- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 05.06.12 - klo:13:29
....Ennen tuota ensimmäistä öljynvaihtoa normaalitilanne 5000 km täytöstä oli öljyntaso alle puolivälin....
No eipä sulla mikään kovin paha tuo kulutus ollut ennenkään. Siis kun 2.0TFSI moottoreihin vertaa noin yleensä...

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: massa - 05.06.12 - klo:13:39
Viime viikolla oli auto kampanjahuollossa. Kampikammion alipaineen muutostyö, joku tiiviste ja moottorinohjausjärjestelmän päivitys oli saldo. Nyt mittaus käynnissä eli tonni ajellaan ja katsotaan mikä on tilanne sitten.

Poikkesinpa äsken Laakkoselle hakemaan paikkamaalia (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7849.msg239167#msg239167) ja samalla tuli huoltoneuvojan kanssa sovittua ilmeisesti samoista toimenpiteistä omaani. Toivotaan että tuo auttaa.
Passat GTE Variant

Banzai

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 06.06.12 - klo:13:47
Toivotaan että tuo auttaa.

Itsellä kampikammion venttiilin ja kampiakselin tiivisteen vaihdot ohjelmointeineen tehtiin viime perjantaina ja kulutusmittausmatkasta alkaa olla puolet takanapäin. Öljynäytön palkki ei ole hievahtanutkaan maksimista, kun aikaisemmin tässä vaiheessa alkoi olla jo neljännes tai kolmannes palkista syöty.

Nimim. "Ostinko 10 l halpaa Castrolia turhaan Saksasta?"
A4 Avant (B9) 2.0 TDI quattro S-tronic 2018
ex-VAGit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S-tronic 2011,
A4 (B7) 2.0T quattro Manual 2005.5 (USA),
Passat Variant 2.8 V6 Tiptronic Highlline 2004 (USA),
Golf Variant 1.4 Manual Comfortline 1998

Sankke

Lainaus käyttäjältä: Banzai - 07.06.12 - klo:21:06
Itsellä kampikammion venttiilin ja kampiakselin tiivisteen vaihdot ohjelmointeineen tehtiin viime perjantaina ja kulutusmittausmatkasta alkaa olla puolet takanapäin.

Mielenkiinnosta kysyn että jouduitko paljonkin vääntämään huollon kanssa että tuollaisen operaation suostuivat tekemään ja missä päin se onnistui?
Turussa on minusta marmoritiskin kavereilla noussu hattuun muutkin asiat kuin vesi ja apua ei todella tunnu saavan mitenkään ko ongelmaan.
Keväällä tehtiin tuo mittaus homma ja nyt "pääsee" 2500 km litralla öljyä ja kun se sopii tehtään normeihin niin elä sen kanssa sitten, auton takuu loppui helmikuussa et senkin puolesta varmaan menee omasta pussista tuollainen isompi operaatio.
Käytän itse shellin sitä kalleinta helix öljyä, niin onko porukka öljymerkin vahdolla huomannut eroja kulutuksessa?
-Saku

Flat

LainaaMielenkiinnosta kysyn että jouduitko paljonkin vääntämään huollon kanssa että tuollaisen operaation suostuivat tekemään ja missä päin se onnistui?

Ei tuo operaatio nyt mikään kauhian iso ole, jos joutuis maksaman its,e niin hinta on about 500 EUR. Takuun loppumisella ei ole mitään tekemistä tuon kanssa, tekevät operaation veloituksetta takuuajan jälkeenkin.

Banzai

#249
Lainaus käyttäjältä: Sankke - 08.06.12 - klo:11:17
Mielenkiinnosta kysyn että jouduitko paljonkin vääntämään huollon kanssa, että tuollaisen operaation suostuivat tekemään ja missä päin se onnistui?
En oikeastaan ollenkaan. Muutamia faktoja listaten (kiitos tämän foorumin olin osannut varautua asiaan) varatessani ensimmäistä LL-huoltoa sanoin, että öljyä tuntui kuluvan aika runsaasti, kuten tuolla aiemmin täälläkin kerroin http://www.vagarena.fi/index.php?topic=700.msg236871#msg236871. Autoa hakiessani sitten huoltoneuvoja kävi läpi, mitä autoon oli tehty asian korjaamiseksi (Audin "muutosmääräys" TPI: 2024604-4) ja kertoi eräästä toisestakin tapauksesta, jossa moottori oli lopulta mennyt vaihtoon.

Tämä siis Tampereella, Laakkosen Audi Centerissä, jossa huoltopuolen palveluasenne on omalta osaltani ollut aina kohdallaan ja sitä pisteet vaikka itse huollossa on joskus huteja tullutkin ;)
A4 Avant (B9) 2.0 TDI quattro S-tronic 2018
ex-VAGit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S-tronic 2011,
A4 (B7) 2.0T quattro Manual 2005.5 (USA),
Passat Variant 2.8 V6 Tiptronic Highlline 2004 (USA),
Golf Variant 1.4 Manual Comfortline 1998

fleetwood

Lahden Laakkosella tuo meni oikeastaan saman kaavan mukaan. Asioin siellä muissa merkeissä ja otin samalla puheeksi tuon öljynkulutuksen. Sen jälkeen ei enää oikeastaan kyselty mitään kun kuultiin mistä koneesta on kyse ja kerrottiin heti tuosta korjauksesta, joka sovittiin tehtäväksi kun vien auton öljynvaihtoon. Hyvä näin, näin tällainen asia pitääkin hoitaa.
Passat GTE Variant

bebe

onko tama paivitys 2.0 tfsi hin vai myos 1.8 tfsi hin.

Wagner

Oma aanelkku ollu ny kuukauden käytössä, 800km tullu mittariin. Vilkasin öljyn määrän autoliikkeessä ja hämärien muistikuvien mukaan ois ollu noin 4/10 osa mittarista. Tänään 1/10... Pitääkin lisäillä täyteen ja tiirailla kulutusta suurennuslasin kanssa täs kesällä. Lieneekö kuinka suuri tyylivirhe suorittaa lisäys exästä jääneellä VW LongLife III 5W-30 tavaralla? Golffiin litran pötikän näköjään joskus ostanu ja 0,6L tuossa vielä jälellä on.
Sikamaista menoa since 1975

jpvain

Lainaus käyttäjältä: Wagner - 09.06.12 - klo:12:19
Oma aanelkku ollu ny kuukauden käytössä, 800km tullu mittariin. Vilkasin öljyn määrän autoliikkeessä ja hämärien muistikuvien mukaan ois ollu noin 4/10 osa mittarista. Tänään 1/10... Pitääkin lisäillä täyteen ja tiirailla kulutusta suurennuslasin kanssa täs kesällä. Lieneekö kuinka suuri tyylivirhe suorittaa lisäys exästä jääneellä VW LongLife III 5W-30 tavaralla? Golffiin litran pötikän näköjään joskus ostanu ja 0,6L tuossa vielä jälellä on.

Eiköhän tuo ihan oikeaa tavaraa ole nykyiseenkin moottoriin.
A6 Avant C7 3.0TDI S-line vm. -12

fleetwood

Joo, ihan samaa tavaraa tulee uusien Audien mukana. Ainut ero on purkissa oleva VW-logo.
Passat GTE Variant

Banzai

Seurantaonni takana ja öljyn punnitus tehtiin tänään. Kulutukseksi tuli 0,28 l/1000 km eli toleransseissa on toimenpiteiden jälkeen. Ja näkihän tilanteen paranemisen sähköisestä mittatikustakin, joka aikaisemmin tässä vaiheessa oli jo puolivälissä ja nyt liikahtanut pienen pykälän alaspäin maksimista.
A4 Avant (B9) 2.0 TDI quattro S-tronic 2018
ex-VAGit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S-tronic 2011,
A4 (B7) 2.0T quattro Manual 2005.5 (USA),
Passat Variant 2.8 V6 Tiptronic Highlline 2004 (USA),
Golf Variant 1.4 Manual Comfortline 1998

johannes32

EDIT. Viesti siirretty oikealle alueelle

fleetwood

LL-huollon yhteydessä tehdystä öljynkulutuskorjauksesta on nyt vajaa kolme viikkoa, kilometrejä tullut seitsemisen sataa ja nyt tuo öljyntasomittari on jo lähtenyt taas vajoamaan.. saas nähdä kuinka käy  :-\

Auton kulutuksessa olen huomaavani maltillisen, mutta positiivisen muutoksen. Kulutus nousee entiseen iloiseen tahtiin liikkeelle lähtiessä ja kiihdyttäessä, mutta pintakaasulla mennessä se laskee entistä nopeammin. Nykyään työmatkakin (kymmenisen kilometriä kaupunkikeskustan läpi stop'n go liikennettä) menee helposti alle kymmenen litran eli jopa litran puolitoista pienemmällä kuin ennen. Ihan tervetullut muutos, noin niinkuin periaatteessa - kulutus on vähän lähempänä sitä mitä spekseissä lukee.
Passat GTE Variant

massa

Ei ole auttanut kampikammion muutostyöt. Ollut vielä bitit poikittain niin ei mittaukset ole onnistuneet. Viimeisimmästä mittauksesta jäi kyllä epäilevä olo koko mittausta kohtaan, kun ajotietokone näytti reilulle tonnille kulutusta 1/3 mittavälistä (litrasta) ja laakkonen sanoo ettei kuluta mitään.  ::)

Tuon jälkeen on nyt tullut tonni lisää ja ei ole paljoa jäljellä enää ennen lisäystarvetta..
- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

AP

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 05.06.12 - klo:13:29
Tosin mullahan jäi öljynvaihdon jälkeen punainen öljyntason varoitusvalo päälle. Auto jäi siitä viikonlopuksi audi centeriin, enkä tiedä tehtiinkö autolle mitään silloin vai katosiko tuo vika itsestään. Tai olisikohan konepellin avaamisen sensoria herkistelty tms.

Mulla auto alkoi tossa taannoin huutamaan lisää öljyä sisäänsä. Lisäsinkin, puolilitraa kun senverran oli vaan tallessa. Päivä ja muutama käynnistys myöhemmin tuo edelleen öljyä pyytää eli varoitus ei ole poistunut..

Johtuuko siitä, että tuo mittari muutenkin olisi "pimeänä" konepellin avauksen jälkeen? Eli onko oletettavissa, että kaikki taas päivän/parin päästä ok ja "mittatikku" puolivälissä?
A4 2.0TdiQ avant 2018

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: AP - 13.08.12 - klo:22:13
Mulla auto alkoi tossa taannoin huutamaan lisää öljyä sisäänsä. Lisäsinkin, puolilitraa kun senverran oli vaan tallessa. Päivä ja muutama käynnistys myöhemmin tuo edelleen öljyä pyytää eli varoitus ei ole poistunut..

Johtuuko siitä, että tuo mittari muutenkin olisi "pimeänä" konepellin avauksen jälkeen? Eli onko oletettavissa, että kaikki taas päivän/parin päästä ok ja "mittatikku" puolivälissä?
Kyllä sen hälytyksen pitäisi poistua samantien kun öljyä lisää.

Flat

LainaaOllut vielä bitit poikittain niin ei mittaukset ole onnistuneet.

Miksi ?

Olisko sulla madallettu alusta ? Mullahan kävi näin ja sen takia eivät osanneet mitata kulutusta "virallisella tavalla".

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Flat - 14.08.12 - klo:07:02
Miksi ?

Olisko sulla madallettu alusta ? Mullahan kävi näin ja sen takia eivät osanneet mitata kulutusta "virallisella tavalla".
Miten tuo madallus vaikuttaa asiaan?

Flat

LainaaMiten tuo madallus vaikuttaa asiaan?

Autoni oli kuulemma jälkeenasennetun madalluksen takia vinossa. Etu tai takapää oli liian korkealla, sanoivat. Ihmettelin hymy naamalla moista kommenttia ja pyysin katsomaan autoa, että onko se vinossa. Sanoivat, että on ja anturi ei tämän takia pysty mittamaan öljymäärää tarkasti. Ehdotin että mitatkaa alustan asento, koska se ei poikkea normaalista, mutta eivät katsoneet sitä tarpeelliseksi. Koska auto oli anturin mukaan vinossa. Näin se sitten kai on.

Tässä ilman hienoja antureita tehtyjä mittauksia ( oma kulkine viimeisenä)


A4 Sedan B8 1.8TFSI multi 88 kw, vakioalusta ( uusi auto)
vasemmasta etukaaresta keskiöön 38,7cm
vasemmasta takakaaresta keskiöön 39,3cm

A4 Avant B8 2.0TDI multi 105 kw, 1BE urheilualusta ( uusi auto)
vasemmasta etukaaresta keskiöön  37,2cm
vasemmasta takakaaresta keskiöön 37,9cm

Avant 2.0T (155kW) quattro. Alustana S-line alusta.
vasemmasta etukaaresta keskiöön  35 cm
vasemmasta takakaaresta keskiöön 35/36 cm

Eibach Pro kit + bilstein B8
Avant 2.0T Avant
vasemmasta etukaaresta keskiöön  34.5 cm
vasemmasta takakaaresta keskiöön 35  cm

Kuten mitoista voi päätellä , oma auto on aivan luonnottomassa asennossa.

Ehdotin myös, että mitatkaa öljynkulutus sisäänkaadettavan ja uloslaskettavan öljymäärän erotuksean, mutta se ei kuulemma ole luotettava menetelmä. Mittauksen pitää perustua anturin lukemiin. Näin se sitten kai on. ( tosin jos auto kuluttaa litran öljyä vajalla parilla tonnilla, niin tuskin tuo perinteinen tilavuusmittaus olsi sitä paljastanut, on se sen verran epätarkka menetelmä)

Vaihdetiiin kuitenkin kinastelujen jälken tiivisteet ja huohotin, ja nyt toistaiseksi kaikki on "audi ok", eli litralla pääsee 7000 km.

Pertsa

^Ai niin joo, taishan tuosta olla jos joskus aiemminkin puhetta. Liekö tuo nykyään normaali käytäntö. Aikaisemminhan tuo öljynkulutus on tosiaan mitattu niin että punnitaan koneeseen kaadettava öljy ennen ja jälkeen mittausjakson ja sen jälkeen katsotaan erotus grammoina josta sitten saadaan l/1000km kulutus laskettua.
Toivottavasti sulla tuo jää tuo kulutus tuohon litraan/7000km. Näistä kun ei koskaan tiedä. Kohta voi taas olla kulutus ihan mitä vaan.

AP

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 13.08.12 - klo:22:32
Kyllä sen hälytyksen pitäisi poistua samantien kun öljyä lisää.

Hmmm! Pitääköhän soitella marmorille ja kysyä neuvoa?
A4 2.0TdiQ avant 2018

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: AP - 13.08.12 - klo:22:13
Mulla auto alkoi tossa taannoin huutamaan lisää öljyä sisäänsä. Lisäsinkin, puolilitraa kun senverran oli vaan tallessa. Päivä ja muutama käynnistys myöhemmin tuo edelleen öljyä pyytää eli varoitus ei ole poistunut..

Johtuuko siitä, että tuo mittari muutenkin olisi "pimeänä" konepellin avauksen jälkeen? Eli onko oletettavissa, että kaikki taas päivän/parin päästä ok ja "mittatikku" puolivälissä?

Tuliko öljynlisäyspyyntö siis punaisena vai keltaisena tekstinä? Keltainenhan on ihan normaalia, ja sen mukaan olen itsekin aina lisännyt öljyt.

Punaisesta öljyvaroituksesta soittaisin huoltoon. Tosin tuo tuplavaroitus on sen verran epäilyttävää, että soittaisin varmaan siitäkin, vaikka kumpikin olisi ollut keltaisia kehotuksia.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Ohikulkija

LainaaVaihdetiiin kuitenkin kinastelujen jälken tiivisteet ja huohotin, ja nyt toistaiseksi kaikki on "audi ok", eli litralla pääsee 7000 km.

Onhan tuo jo ihan hyvä tulos. Kyseisen korjauksen jälkeen litralla pääsen vähän yli 4000km. Ennen remonttia noin 2200km.
En taida enää jaksaa tästä valitella. Jos alkaisi miettiä kiesin vaihtoa.

AP

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 14.08.12 - klo:09:21
Tuliko öljynlisäyspyyntö siis punaisena vai keltaisena tekstinä? Keltainenhan on ihan normaalia, ja sen mukaan olen itsekin aina lisännyt öljyt.

Punaisesta öljyvaroituksesta soittaisin huoltoon. Tosin tuo tuplavaroitus on sen verran epäilyttävää, että soittaisin varmaan siitäkin, vaikka kumpikin olisi ollut keltaisia kehotuksia.

Keltaisena tuli molemmat. Soittelin huoltoon ja pyysivät käymään, mittaavat tikulla öljymäärän. Saattaa olla, että konepellin anturi ei ole reagoinut avaukseen, eli auto saattaa luulla, että konepellin alla ei ole edes käyty ja siksi herja säilyy.. Arveli myös alkuun, että 0,5l on niin pieni lisäys, että diagnostiikka ei siihen reagoi.. Eikö tuolla puolellalitralla pitäisi kuitenkin öljypalkki nousta puoleenväliin?
A4 2.0TdiQ avant 2018

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: AP - 14.08.12 - klo:09:34
....Eikö tuolla puolellalitralla pitäisi kuitenkin öljypalkki nousta puoleenväliin?
About niille paikkeille, kyllä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy