Öljyn kulutus

Aloittaja Wilburi, 16.12.09 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: strongelf - 04.02.12 - klo:20:56
Oma kokemus tukee tätä teoriaa - B8 2.0 TFSI manuaali otettu käyttöön tammikuussa 2011 eli tilattu syyskuun lopulla 2010. Kilsoja mittarissa 28500 ja öljyä lisätty 2,5 litraa- näyttää menevän 30 tkm huoltoon tällä.
Ei tuo ainakaan paljoa kulut öljyä tuoksi koneeksi.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Neppis

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 03.01.12 - klo:21:05
Mittaus perustuu auton omaan anturiin, joka antaa öljyn pinnan korkeuden millimetrin sadasosan tarkkuudella.

Pinnankorkeus sadasosamillin tarkkudella :o.  Kuulostaa aika hurjalta tarkkuudelta tuollaisessa käytössä, minkähän tyyppinen mitta-anturi tuo on? Tuskin ainakaan millään paineanturilla päästään tuollaiseen tarkkuuteen.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Cubbe

Onko ollut havaintoja vaikuttaako eri valmistajan saman luokituksen ja viskositeetin öljy öljynkulutukseen tai onko suurempi lisäystarve pidentänyt öljynvaihtovälejä (urbaani legenda?)? Onko eri valmistajien öljyillä saatu havaintoja erimittaisista LL-öljynvaihtoväleistä?

2003 A6 kulki 1. öljynvaihtovälin uudesta noin 23tkm castrolilla, seuraava 17tkm shellillä ja seuraava 21tkm castrolilla. Öljyn kulutus oli molemmilla noin 1l / 8tkm. Ajosuoritteet oli suunnilleen samanlaiset.
Extercore ferrum durum

Flat

Siirretään tätä jaarlittelua tuolta chat ketjusta.

Omaan autooni tehtiin se tiivisteiden vaihto operaatio jokin aika sitten ja auttoi asiaan, nyt litralla pääsee huristelemaan noin 10 tkm. Saa nähdä missä vaiheessa alkaa taas kulutus kasvamaan.
Korjaustoimenpiteethän oli: tiivisteet, joku venttiiili ja uusi mottorinohjausohjelma.

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Flat - 29.02.12 - klo:06:48
Siirretään tätä jaarlittelua tuolta chat ketjusta.

Omaan autooni tehtiin se tiivisteiden vaihto operaatio jokin aika sitten ja auttoi asiaan, nyt litralla pääsee huristelemaan noin 10 tkm. Saa nähdä missä vaiheessa alkaa taas kulutus kasvamaan.
Korjaustoimenpiteethän oli: tiivisteet, joku venttiiili ja uusi mottorinohjausohjelma.

Kuinkahan moneen 2.0T koneeseen tuo tiivisteremppa tai mäntien vaihto onkaan pelkästään jo Suomessa tehty? No onneks sillä saadaan öljynkulutus ilmeisesti kuriin. Toivottavasti ei faceliftissä sama riesa jatkuis.
A4 2.0Tq

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Cubbe - 20.02.12 - klo:18:07
Onko ollut havaintoja vaikuttaako eri valmistajan saman luokituksen ja viskositeetin öljy öljynkulutukseen tai onko suurempi lisäystarve pidentänyt öljynvaihtovälejä (urbaani legenda?)? Onko eri valmistajien öljyillä saatu havaintoja erimittaisista LL-öljynvaihtoväleistä?....
Itse en ainakaan ole huomannut eroja eri öljymerkeillä. Öljynvaihtovälin pidentymiseenkään tuolla ei ole vaikutusta ollut.

Lainaus käyttäjältä: Flat - 29.02.12 - klo:06:48
....Omaan autooni tehtiin se tiivisteiden vaihto operaatio jokin aika sitten ja auttoi asiaan, nyt litralla pääsee huristelemaan noin 10 tkm. ....
Tuo ei muuten näytä pelaavan ihan lineaarisesti tuo öljymääränäyttö. Näyttäisi että tolppa alkaa häviämään nopeammassa tahdissa viimeistään puolivälin jälkeen.

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 02.04.12 - klo:11:12
Tuo ei muuten näytä pelaavan ihan lineaarisesti tuo öljymääränäyttö. Näyttäisi että tolppa alkaa häviämään nopeammassa tahdissa viimeistään puolivälin jälkeen.
Kuluuko öljyä lineaarisesti?
A4 2.0Tq

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 02.04.12 - klo:11:35
Kuluuko öljyä lineaarisesti?
Vaikea sanoa, mutta olen samaa mieltä tuosta mittarin laskusta. Alussa tuntuu pysyvän suheellisen pitkään maksimissaan ja sitten lähtee laskemaan kiihtyvällä vauhdilla.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

qmckone

#188
Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 02.04.12 - klo:11:37
Vaikea sanoa, mutta olen samaa mieltä tuosta mittarin laskusta. Alussa tuntuu pysyvän suheellisen pitkään maksimissaan ja sitten lähtee laskemaan kiihtyvällä vauhdilla.
Voisko johtua pienoisesta "ylitäytöstä"? Onko joku laittanut merkille meneekö ajotietokoneen öljynäyttö max. viivan yli, jos lutraa liikaa öljyä? Siinähän näyttäisi olevan vielä yksi pykälä, jota ei MMI näytöllä ole. Samoin min. viivan alla. Häviääkö sekin ennen kuin pyytää lisää öljyä?
A4 2.0Tq

Wilburi

Mulla ainakin menee näyttö nollaan eikä pyydä vielä siinä vaiheessa lisäämään öljyä. Vasta hieman myöhemmin.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 02.04.12 - klo:12:05
Mulla ainakin menee näyttö nollaan eikä pyydä vielä siinä vaiheessa lisäämään öljyä. Vasta hieman myöhemmin.

Ajotietokone vai MMI-näyttö?
A4 2.0Tq

massa

Omalla kohdalla ensimmäinen lisäys suoritettu koneen niin pyytäessä. Kilometrejä takana 8000.

Hieman tuo ärsyttää vaikkei huippukulutusta olekkaan..
- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

AP

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 02.04.12 - klo:09:23
Kuinkahan moneen 2.0T koneeseen tuo tiivisteremppa tai mäntien vaihto onkaan pelkästään jo Suomessa tehty? No onneks sillä saadaan öljynkulutus ilmeisesti kuriin. Toivottavasti ei faceliftissä sama riesa jatkuis.

Paljonko tuota kulutusta on pitänyt olla, jotta tuohon remppaan on maahantuoja suostunut lähtemään? Osaako joku heittää...
A4 2.0TdiQ avant 2018

JNorr

Lainaus käyttäjältä: AP - 02.04.12 - klo:14:57
Paljonko tuota kulutusta on pitänyt olla, jotta tuohon remppaan on maahantuoja suostunut lähtemään? Osaako joku heittää...

"Appiukolla tuohon 2.0TFSI:n vaihtovat männät takuuseen kun moitti liikaa öljyn kulutusta. Öljynvaihdon jälkeen ajoi siihen asti että ajotietokone käski lisätä öljyä ja vei liikkeeseen. Laskennallinen kulutus oli jotain 0.43l/1000km ja liike vaihto maahantuojan hyväksymänä mukisematta männät. Sen jälkeen öljyä ei olekkaan kulunut. kyseessä siis vm. 2010 peli. Lienee jo alunperin suunnitteluvirhe tuossa koneessa."

Tämmöinen kokemus itsellä on.
VW Passat B7 2.0TDI DSG 4Motion R-line -13         Ex:VW Jetta VI 1.6 TDI DSG -11 ,  VW Golf V 1.4 TSI -06

qmckone

Lainaus käyttäjältä: JNorr - 02.04.12 - klo:15:45
"Appiukolla tuohon 2.0TFSI:n vaihtovat männät takuuseen kun moitti liikaa öljyn kulutusta. Öljynvaihdon jälkeen ajoi siihen asti että ajotietokone käski lisätä öljyä ja vei liikkeeseen. Laskennallinen kulutus oli jotain 0.43l/1000km ja liike vaihto maahantuojan hyväksymänä mukisematta männät. Sen jälkeen öljyä ei olekkaan kulunut. kyseessä siis vm. 2010 peli. Lienee jo alunperin suunnitteluvirhe tuossa koneessa."
Tämmöinen kokemus itsellä on.
Just ton mäntänoperaation kiertokankineen tekeevät start-stop malleihin. Faceliftehin tuo tehtäneen kaikissa tapauksissa koska niissä start-stopit.
A4 2.0Tq

Rauska

Lainaus käyttäjältä: JNorr - 02.04.12 - klo:15:45
"Appiukolla tuohon 2.0TFSI:n vaihtovat männät takuuseen kun moitti liikaa öljyn kulutusta. Laskennallinen kulutus oli jotain 0.43l/1000km ja liike vaihto maahantuojan hyväksymänä mukisematta männät. Sen jälkeen öljyä ei olekkaan kulunut. kyseessä siis vm. 2010 peli. Lienee jo alunperin suunnitteluvirhe tuossa koneessa."

Tämmöinen kokemus itsellä on.
Saattaa olla myös alihankkijan mäntäsatsissa laatupoikkeama? Mulla vaihdettiin, kun kulutus oli n. 0.8 l/1000 km!
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

tomi

Onko eroa öljyn kulutuksella 2.0 normi-koneen ja flex fuelin välillä?
A4 Avant TDI quattro -13
ex:A4 Avant TFSI Flex Fuel -11, A4 TDI DPF 105kW Business -08

qmckone

Faktahan on, että 2.0 TFSI kuluttaa pahimmassa tapauksessa aivan TÖRKEÃ,,STI öljyä. Jopa lähes litrankin tonnilla. Jos kulutus on alle 0,5 l/1000 km siis vähän alle 15 litraa longlife välillä (reilu kolme öljymäärän tilavuutta), niin se on vielä tehtaan mukaan normaalia.

Ja jos ei 0,5 l/1000 km mene ihan rikki ja ei tunnu itsestä kivalle, niin joudut tappelemaan ongelmasta maahantuojan/myyjän kanssa. Sama ongelma kuulostaa jatkuvan myös ainakin A4 facelift malleissa. Olikos moottori 2.0 TFSI kolminkertainen voittaja luokassaan International Engine of the Year kisassa :(?

Tätä öljynkulutusongelmaa kannattaa kaikkien, etenkin uuteen autoon, 2.0 TFSI moottoria harkitsevien pohtia E-R-I-T-T-Ã,,-I-N tarkasti!!!
A4 2.0Tq

Flat

Moottori on hyvä, mutta laatu on vaihtelevaa. Ja yllättävä on se, että Audi ei ole saannut selvästi laadusta johtuvaa vaihtelua kuriin (vielähään). Taitaa unkarit pojat sorvata moottori osia Tokaj- päissään ?

Pertsa

Olisi kiva tietää mikä tuossa ja joissakin muissa koneissa (esim. Polo GTI:ssä) on se syy että niihin on rakennettu tuollainen öljynsyöntiominaisuus. Pakkohan tuon on olla tarkoituksellinen feature kun tämä on poikkeuksetta kaikissa? Vai pääseekö joku ilman öljynlisäyksiä koko vaihtovälin?
Jollakin tavalla kai turvattu että öljyt pysyy riittävän tuoreina koko LL vaihtovälin. Toleransseja lienee vaan varmaan hankala säätää niin että öljynkulutus on "riittävä" moottorin toimintaa ajatellen, mutta ei kuitenkaan liiallinen. Tästä sitten johtuu että jotkin yksilöt syö öljyä paljon ja toiset taas todella paljon.
Eihän tuo voi olla vuodesta toiseen laatuongelma vaan tarkoituksellinen feature jota on ehkä vähän hankala kontrolloida...

Flat

Muttakun joillakin ei öljyä vaan kulu, onko niiden kone viallinen ?

Kysytään nyt näinpäin, paljonko pääset yhdellä "tankiilisella öljyä" ? kilometrit esiin, koska ne vaikuttavat todistetusti öljynkulutukseen.
Keskitytään aluksi tähän 2.0TFSI koneeseen, joka on se ongelmallisin.



Itse pääsin tankillisella öljyä reillut 2tkm  ( 50tkm kohdalla) ja tiivisteremontin (ei mäntien vaihtoa) jälkeen on menty 3tkm ilman että mittari olisi laskenut. maksimista.

Pertsa

onko yhtään, nimenomaan 2.0 TFSI konetta joka ei kuluta yhtään öljyä, tuskin...

Ktk

2.0TFSI Flex Fueliin en saanut tungettua 15tkm matkalla muutamaa desiä enempää öljyä. Kyseisellä tahdilla olisi mennyt 30 tkm ilman lisäyksen tarvetta mutta kun tuossa ne öljyt menee muutenkin vaihtoon 15 tonnissa.

Ohikulkija

LainaaKysytään nyt näinpäin, paljonko pääset yhdellä "tankiilisella öljyä" ? kilometrit esiin, koska ne vaikuttavat todistetusti öljynkulutukseen.
Keskitytään aluksi tähän 2.0TFSI koneeseen, joka on se ongelmallisin.

Aikaisemmin litralla öljyä pääsi noin 2tkm. Kesällä tehtiin joku korjaus, ei suurta vaikutusta. Nyt maaliskuussa tehtiin toinen korjaus ja heti perään tehty 2tkm lenkki. Tulos oli 0.19l/1km. Nyt on mittarin näyttö jymähtänyt puoleen väliin! Loppuiko öljynkulutus kokonaan???

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 18.04.12 - klo:11:18
Aikaisemmin litralla öljyä pääsi noin 2tkm. Kesällä tehtiin joku korjaus, ei suurta vaikutusta. Nyt maaliskuussa tehtiin toinen korjaus ja heti perään tehty 2tkm lenkki. Tulos oli 0.19l/1km. Nyt on mittarin näyttö jymähtänyt puoleen väliin! Loppuiko öljynkulutus kokonaan???

Mitäs sulle tehtiin tuossa ekassa korjauksessa ja sitten tokassa?

jhj

Heip! Mulle tehty öljynvaihto 68tkm nyt n.77tkm mittarissa, välillä en ole öljyä lisännyt yhtään ja ajotietokone näyttää puolta tolppaa ja joskus vähän reilumpaakin. Auton ostin n.60tkm ajettuna joten en tiedä onko siihen mitään korjauksia tehty asian suhteen..
ex kulkuneuvot= Volvo S60 2,0t -01, Audi A3 sb 2,0tdiQ -06, Ford Focus St -10, Audi A4 2,0tfsiQ -10, Mb C coupe -11, A5 sb 3,0tdiQ, S3 sedan.

Ohikulkija

LainaaMitäs sulle tehtiin tuossa ekassa korjauksessa ja sitten tokassa?

Ensimmäisessä tehtiin kampikammion alipaineen muutostyö ja toisessa jonkun tiivisteen vaihto ja ohjelmointityötä.


Ifa

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 18.04.12 - klo:15:43
Ensimmäisessä tehtiin kampikammion alipaineen muutostyö ja toisessa jonkun tiivisteen vaihto ja ohjelmointityötä.
Eikös nämä olisi pitänyt hoitaa ekalla kerralla molemmat, näin ainakin ymmärsin että tehtiin tuon oman A5 kohdalla,
ja kulutus putosi 0,5L/ 1000km > 0,5L/ 3000km...
Vai ovatkohan marmorilla keksineet jotain uutta tähän kurimukseen !
Muuten mun edellinen kulkine; A4 B7 2.0tfsi ei kuluttanut öljyä lainkaan, ilmeisesti siinä oli jotain vikaa  ::)
A5 Cab

a4b8

Eli onko kyseessä nimenomaan 2.0 TFSI, ei 1.8 TFSI. Miksiköhän?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Wilburi

Täytyy minunkin jossain välissä tilata aika huoltoon ja öljynkulutusmittaukseen? Nyt 1100 km takana ja mittarissa 2/3-jäljellä eli 2500-2700 km pääsee ennen seuraavaa lisäystä?
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy