Öljyn kulutus

Aloittaja Wilburi, 16.12.09 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

clima

Auto täyttää ensi viikolla 1v., kilometrejä on kertynyt 17tkm.
Öljyä lisätty kun auto on sitä huutanut, tasaisesti 3tkm, 6tkm, 9tkm, 12tkm ja 15tkm kohdilla 1 litra kerrallaan, nyt öljymittari näyttää vajaata puolikasta eli "aikataulussa" mennään. 
Muistaakseni ajotieturi muuten ehdottaa öljynvaihtoa parin kuukauden päähän, tarvitseeko litkuja paljon vaihdella kun koko määrä on ainakin kertaalleen vaihtunut. :P

VAG!

Lainaus käyttäjältä: clima - 03.01.12 - klo:13:03
Öljyä lisätty kun auto on sitä huutanut, tasaisesti 3tkm, 6tkm, 9tkm, 12tkm ja 15tkm kohdilla 1 litra kerrallaan,

Onko tämä maahantuojan mielestä normaalia kulutusta?

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 03.01.12 - klo:13:17
Onko tämä maahantuojan mielestä normaalia kulutusta?
Jos se on alle 0,5litraa/1000km joka manuaalissakin mainitaan niin kyllä se kai silloin heidän mielestään on normaalia/toleransseissa, tai niin ainakin asiakkaalle uskotellaan. Tosin eiväthän he kyllä siihen itsekään oikeasti usko, että uusi nykyauto polttaa öljyä kuin joku 500tkm ajettu autovanhus jostain 70-luvulta  ::)
Tosin muistaakseni manuaalissa sanotaan että öljynkulutus voi olla hetkellisesti (tjsp), jopa 0,5 litraa/1000km riippuen olosuhteista/kuormituksesta, en nyt muista tarkkaa sanamuotoa. Ei siellä kyllä sanota että se voi olla jatkuvasti niin suuri. Tosin climallahan meneekin "vain" 0,333 litraa/1000km  ;)

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 03.01.12 - klo:12:20
Onkohan täällä yhtään 2.0TFSI konetta jolla öljynkulutus on jonkinlaisissa järkevissä rajoissa, sanotaan nyt vaikka että 1 litra/10 000km.

Mulla öljynkulutus on aika tarkalleen 1 litra / 10 000 km. A4 B8 2.0 TFSI, jolla ajettu nyt 15 000 km suunnilleen vuodessa.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 03.01.12 - klo:13:55
Mulla öljynkulutus on aika tarkalleen 1 litra / 10 000 km. A4 B8 2.0 TFSI, jolla ajettu nyt 15 000 km suunnilleen vuodessa.
Mikähän vika tuossa sun autossa on kun noin vähän kuluttaa öljyä? ;)
Toivotaan ettei kulutus tuosta ala kasvamaan niinkuin muutamilla täällä on käynyt kun kilometrejä kertyy, ja jostain syystä eka huollon (=öljynvaihdon) jälkeen on öljynkulutus kasvanut joillakin.

Flat

No nyt on tiivisteet vaihdettu, mutta, mutta......

Öljynkulutuksen seurantaa ei pystytä aloittamaan, koska öljymäärää ei pystytä tarkistamaan, koska auto on vinossa.Tämä johtuu kuulemma siitä, että auto on madallettu, ja asento poikkeaa hieman alkuperäisestä. Huomenna kysyvät maahantuojalta toimenpideohjeita.

Öljyjen punnitus ei kuulemma ole virallinen tapa todeta öljy kulutus, vaan toimenpide pitää tehdä öljymittarin avulla.
On se vaikeata nykyään.....

Auto jäi pajalle....ja joudun ajamaan d&q:lla

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Flat - 03.01.12 - klo:18:02
No nyt on tiivisteet vaihdettu, mutta, mutta......

Öljynkulutuksen seurantaa ei pystytä aloittamaan, koska öljymäärää ei pystytä tarkistamaan, koska auto on vinossa.Tämä johtuu kuulemma siitä, että auto on madallettu, ja asento poikkeaa hieman alkuperäisestä. Huomenna kysyvät maahantuojalta toimenpideohjeita.

Öljyjen punnitus ei kuulemma ole virallinen tapa todeta öljy kulutus, vaan toimenpide pitää tehdä öljymittarin avulla.
On se vaikeata nykyään.....

Auto jäi pajalle....ja joudun ajamaan d&q:lla
Sepä kummallista. Onko sun auto madallettu vain toiselta puolelta? ;D
Mitenkähän sitten onnistuu tehdasmadallettujen autojen öljynmittaus? Arvelen että sun auto on about samankorkuinen kuin vaikka S-linealustalla varustettu auto.

Minä kun olen käsittänyt että se öljyjen punnitus nimenomaan on se virallinen tapa tehdä mittaus. Noin on tehty kaikille niille muutamalle autolle jotka minä tiedän.
Onkohan nyt sitten keksitty uusi "virallinen" mittaustapa joka antaa "parempia" tuloksia (maahantuojan/valmistajan kannalta)  ???

Eikö tuolla olisi kannattanut ajella jonkin aikaa ja seurata auttoiko se tiivisteiden vaihto mitään ja sen jälkeen kulutuksen seuranta?



apa

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 03.01.12 - klo:12:20
Onhan tuo nyt aika uskomatonta että tuollaisia kulutuslukemia vielä uudenkarheissakin autoissa. Onkohan täällä yhtään 2.0TFSI konetta jolla öljynkulutus on jonkinlaisissa järkevissä rajoissa, sanotaan nyt vaikka että 1 litra/10 000km.

Itsellä tuli juuri 6 kk ja 10 000 km täyteen 2.0 TFSI:llä, ja öljymäärän palkissa on noin 1/4 jäljellä. Eli hyvässä lykyssä mukana tulleella litran pönikällä voi juuri päästä ensimmäiseen öljynvaihtoon asti. Ihan kohtuullinen kulutus siis ainakin toistaiseksi.
Audi A4 Avant LoQ 2.0 TDI quattro S tronic -17

Flat

LainaaIhan kohtuullinen kulutus siis ainakin toistaiseksi.

niin minäkin pääsin alussa.....7

LainaaMitenkähän sitten onnistuu tehdasmadallettujen autojen öljynmittaus?

voi olla että auto on hieman nokka alsapäin verattuna alkuperäiseen, mutta ero on todella pieni...

LainaaOnkohan nyt sitten keksitty uusi "virallinen" mittaustapa joka antaa "parempia" tuloksia (maahantuojan/valmistajan kannalta)

mittaus perustuu kuulemma auton omaan anturiin.....( joka mielestäni on epäluotettava) ettei vaan olisi kyse siitä että öljynlisäyksen yhteydessähän mittari ei näytä pariin päivään mitään infoa? ( ainakaan MMI näytölle). Punnitus on kuulemma vanha tapa....


LainaaEikö tuolla olisi kannattanut ajella jonkin aikaa ja seurata auttoiko se tiivisteiden vaihto mitään ja sen jälkeen kulutuksen seuranta?

ehdotin tuota, mutta ei kuulemma ole virallista tietoa....katsotaan huomiseen mikä on ratkaisu, jotta 1000km testiajo saadaan käyntiin.


jotpee

Lainaus käyttäjältä: apa - 03.01.12 - klo:19:36
Itsellä tuli juuri 6 kk ja 10 000 km täyteen 2.0 TFSI:llä, ja öljymäärän palkissa on noin 1/4 jäljellä. Eli hyvässä lykyssä mukana tulleella litran pönikällä voi juuri päästä ensimmäiseen öljynvaihtoon asti. Ihan kohtuullinen kulutus siis ainakin toistaiseksi.

Melkein samalla, kohtuullisella öljynsyönnillä mennään täälläkin. 1/2 litraa lisätty n. 10 tkm kohdalla, öljymäärän palkin näyttäessä 1/4. Nyt mittarissa vajaat 15 tkm ja palkissa taas 1/4 jäljellä. Öljynkulutus on siis lievästi lisääntynyt (Audin tekoälyn mukaan), mutta ei mitenkään dramaattisesti. Ei mikään mukava ominaisuus muuten hienossa moottorissa, mutta toistaiseksi suht harmiton.

Joidenkin autoissa esiintyneet hörppylukemat luokkaa 1 litra/1000 km ovat kyllä aivan järkyttävät, sitä en pitkään katselisi. Jos ei takuun puitteissa saada tuollaista asiaa kuntoon, lähtisi oma autoni (ja automerkki) kyllä vaihtoon. Viallinen tuote, sanoo tehdas tai maahantuoja mitä tahansa.
Ex: A4 Avant 2,0 TFSI 155 kW quattro s-tronic -11

Flat

LainaaJos ei takuun puitteissa saada tuollaista asiaa kuntoon, lähtisi oma autoni (ja automerkki) kyllä vaihtoon. Viallinen tuote, sanoo tehdas tai maahantuoja mitä tahansa.

Näin on myös omat ajatukset. Mikäli tehdas ei kanna vastuuta tekeleistään ( selvä maailmanlaajuinen ongelma, joka on erilaisten kampanjoiden muodossa tunnustettu), on viimoinen audi täällä.

Toistaiseksi 10- palvelusta AC airportissa.

JNorr

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 03.01.12 - klo:13:46
Jos se on alle 0,5litraa/1000km joka manuaalissakin mainitaan niin kyllä se kai silloin heidän mielestään on normaalia/toleransseissa, tai niin ainakin asiakkaalle uskotellaan. Tosin eiväthän he kyllä siihen itsekään oikeasti usko, että uusi nykyauto polttaa öljyä kuin joku 500tkm ajettu autovanhus jostain 70-luvulta  ::)
Tosin muistaakseni manuaalissa sanotaan että öljynkulutus voi olla hetkellisesti (tjsp), jopa 0,5 litraa/1000km riippuen olosuhteista/kuormituksesta, en nyt muista tarkkaa sanamuotoa. Ei siellä kyllä sanota että se voi olla jatkuvasti niin suuri. Tosin climallahan meneekin "vain" 0,333 litraa/1000km  ;)
Appiukolla tuohon 2.0TFSI:n vaihtovat männät takuuseen kun moitti liikaa öljyn kulutusta. Öljynvaihdon jälkeen ajoi siihen asti että ajotietokone käski lisätä öljyä ja vei liikkeeseen. Laskennallinen kulutus oli jotain 0.43l/1000km ja liike vaihto maahantuojan hyväksymänä mukisematta männät. Sen jälkeen öljyä ei olekkaan kulunut. kyseessä siis vm. 2010 peli. Lienee jo alunperin suunnitteluvirhe tuossa koneessa.
VW Passat B7 2.0TDI DSG 4Motion R-line -13         Ex:VW Jetta VI 1.6 TDI DSG -11 ,  VW Golf V 1.4 TSI -06

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Flat - 03.01.12 - klo:19:53


mittaus perustuu kuulemma auton omaan anturiin.....( joka mielestäni on epäluotettava) ettei vaan olisi kyse siitä että öljynlisäyksen yhteydessähän mittari ei näytä pariin päivään mitään infoa? ( ainakaan MMI näytölle). Punnitus on kuulemma vanha tapa....


Mittaus perustuu auton omaan anturiin, joka antaa öljyn pinnan korkeuden millimetrin sadasosan tarkkuudella. MMI-näytön palkki muuttuu taasen 1/8 (litran?) pykälissä. Punnitus on vanha tapa.
A4 2.0Tq

Rauska

Aikoinaan mulle vaihdettiin männät ja mittaus tehtiin punnitsemalla öljyt.
Eli kun oli ajettu n. 5000 km remontin jälkeen.
Näytti kuluvan n. 0,4 litraa / 10000 km, eli 1,2 litraa vaihtovälillä
Koska kone pyytää vasta 1,3 litran jälkeen lisäämään, ei vaihdon välillä sitten tarvi lisätä

Ennen remppaa meni jotai 0.8 litraa / 1000 km!!
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 03.01.12 - klo:13:46
Tosin muistaakseni manuaalissa sanotaan että öljynkulutus voi olla hetkellisesti (tjsp), jopa 0,5 litraa/1000km riippuen olosuhteista/kuormituksesta, en nyt muista tarkkaa sanamuotoa. Ei siellä kyllä sanota että se voi olla jatkuvasti niin suuri. Tosin climallahan meneekin "vain" 0,333 litraa/1000km  ;)

MB on ollut vieläkin fiksumpi. Siel uusiin C-sarjalaisiin laitettu 1,0 l/1000km.

A4 2.0Tq

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 03.01.12 - klo:21:31
MB on ollut vieläkin fiksumpi. Siel uusiin C-sarjalaisiin laitettu 1,0 l/1000km.
Volkkareissakin on ollut tuo 1l/1000km, ei niin kovin kauaa sitten. En tiedä onko vieläkin.

qmckone

Lainaus käyttäjältä: AP - 03.01.12 - klo:10:49
Onko tämä faktaa? En huomannut asiasta puhetta tässä keskustelussa (nopeasti kyllä vilaisin).. Tämä olisi varsin jees jos näin olisi, itselläkin kun tuo 2011 malli nyt on. Tarkkailla tuota kyllä täytyy!

Syksyllä 2010 eli vuosimallin 2011 aikana muutos olisi tapahtunut Audi huollon mukaan. Faktaa? Tiedä häntä.
A4 2.0Tq

Cubbe

Melko monenlaisia öljynkulutuksia on audeissa. 5. audi ajossa ja mikään edellisistä ei ole kuluttanut näin vähän kuin nykyinen 2.0TDI 105KW 8B. 30t vaihtoväleillä lisätty 1l ja vaihdon hetkellä tikussa oli vielä noin 1/3 jäljellä. Eli kulutus noin 1,7l / 30tkm.

Ekassa audi 100 2.2i:ssä meni 1l/7000km joka on ollut audeista suurikulutuksisin mulla. Eka ikäloppu ooppeli kulutti 1l / 1500km....
Extercore ferrum durum

juusto

Pakko munkin vihdoin osallistua..
Itsellä on nyt jo toinen 2.0TFSI B8 käytössä. Molemmat 2008 vuosimallia ja käytettynä ostettuja (olisko jonkun foorumilaisen vanhoja  ;) ).
Ekalla tuli mittariin reilu 100tkm ja nykyisellä on ajettu 70tkm. Molemmat kulki alkuun litralla öljyä ~3-4tkm.
Nykyiseen tehty joku kampanja (huohotinkotelo yms.) ja sen jälkeen "tarkka mitattu kulutus" oli muistaakseni 0.15l/1000km. -> auto nyt siis kunnossa?!

Korjauksen jälkeen ensimmäisen litran sai lisätä 6100km:n kohdalla. Ja nyt just loppumassa toisen kerran, ajettu ~6000km.
Eli aika yhteenhän toi menee mittauksenkin kanssa.
Ajattelin taas olla huoltoon yhteydessä kun loppuu öljy toisen kerran. Kilometrejä tulee nyt aika paljon ja onhan toi nykyinenkin kulutus ihan luokatonta, 4l huoltovälillä. "Koko ajan" saa lisäillä. Mahtavaa suunnittelua! Muuten on kyllä niin loistavia autoja, mutta...

Sankke

Itsellänikin on B8 vm2010 nyt öljynsyönti-mittailussa, kun söi litran öljyä 1600 kilometrillä.
Kuinka nihkeästi tuon kokeilun jälkeen siihen mitään korjauksia ovat valmiita tekemään?
Takuun aikana kun koittais nyt kaikki virheet saada korjatuksi...
-Saku

Flat

LainaaKuinka nihkeästi tuon kokeilun jälkeen siihen mitään korjauksia ovat valmiita tekemään?
Takuun aikana kun koittais nyt kaikki virheet saada korjatuksi...

Kyllähän tuo on tunnustettu tyyppivika joka korjataaan kuntoon takuu-ajan jälkeenkin.

Lainaaja sen jälkeen "tarkka mitattu kulutus" oli muistaakseni 0.15l/1000km. -> auto nyt siis kunnossa?!
....

Ajattelin taas olla huoltoon yhteydessä kun loppuu öljy toisen kerran. Kilometrejä tulee nyt aika paljon ja onhan toi nykyinenkin kulutus ihan luokatonta, 4l huoltovälillä.

Luulempa että saat tyytyä siihen että kaikii on ok.

jhj

Kaippa tuo öljyn kulutuskin on aika yksilö kohtaista? Itsellä on vm 09 2,0tfsi 211hv ajettu n.70tkm, öljyt vaihdatin n. 4tkm sitten ja ainakin vielä näyttää mmi täyttä tolppa määrää.. En kyllä tiedä onko tuohon mitää korjauksia sen suhteen tehty, kun käytettynä olen auton ostanut. Onko kukaan laitellut öljytikkua kyseiseen moottoriin, että tietäisi ainakin varmasti öljyn määrän....
ex kulkuneuvot= Volvo S60 2,0t -01, Audi A3 sb 2,0tdiQ -06, Ford Focus St -10, Audi A4 2,0tfsiQ -10, Mb C coupe -11, A5 sb 3,0tdiQ, S3 sedan.

Wilburi

Kyllä suurin osa näistä TFSI-koneista ainakin jonkin verran öljyä vie. Kolmella kaverillani on B8 ja kaikki kuluttavat enemmän tai vähemmän. Onneksi kenelläkään kulutus ei ole ainakaan vielä sitä luokkaa, mitä täällä parhaimmillaan (tai siis huonoimmillaan) on.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Cyclic Stig

Onkos nykyinen gti-Golffi muuten yhtä kova öljysyöppö, siinähän taitaa olla tismalleen sama pata & speksit?

Wilburi

#174
Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 03.02.12 - klo:23:32
Onkos nykyinen gti-Golffi muuten yhtä kova öljysyöppö, siinähän taitaa olla tismalleen sama pata & speksit?
Gti:n öljynkulutukseen en osaa sanoa, mutta onhan tuossa koneessa eroa audin vastavan. Audissa on vääntöä 350 Nm:ä, kun taas Gti:ssä on 280 Nm:ä. Audissa kone on myös pitkittäin, kun taas Gti:ssä se poikittain. Ilmoitettu kiskikulutuskin on Audissa pienempi, joten tuskin on sama konstruktio?

Edit: lisätty a-kirjaimia. :D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 03.02.12 - klo:23:39
Ilmoitettu kiskikulutuskin on Audissa pienempi, joten tuskin on sama konstruktio?

Uusimmassa TM:ssä oli muistaakseni just jotain juttua näiden eroista. Ainakin pakopuolen venttiileissä oli jotain eroa.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 03.02.12 - klo:23:39
Gti:n öljynkulutukseen en osaa sanoa, mutta onhan tuossa koneessa eroa audin vastavan.
Aijoo, niinhän tuo onkin. Tuli vähän hätäisesti funtsittua. Over & out.

Qrmu

Öljyn kulutus tekee vain hyvää. Ei ole ainakaan bensalla laimennettua.

Mun ex-GTI:n ei tarvinnut lisäillä öljyä. Tosin siitä ei voi päätellä mitään kyseisen moottorin yleisestä öljynkulutuksesta. Mutta jos yksittäisistä moottoreista voisi päätellä jotain yleistä, niin mielummin lisään litran öljyä 10 000 km välein kun odottelen uutta korkeapainebensapumppua Ruotsista. :P
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Wekotin

Mites tota meneekö katti takuuseen näissä korkean öljynkulutuksen peleissä jis esim. Päästöt eivät menekään läpi katsastuksessa? Esim. Neste oilin voiteluaineläpyskässä todetaan, että öljynkukutuksen on pysyttävä pienenä nimenomaan kat/dpf autoissa. Palamaton öljysumu pinnoittaa katin jalometallit estäen niiden toiminnan. Toki Low-SAPS -öljyt pienentää riskiä, mutta jos joillakin öljyt vaihtuu kymmenenkin kertaa öljyvaihtovälillä niin noiden öljyjen pienempi fosfori, rikki, tuhka pitousuus kyllä aika tehokkaasti ulosmitataan.

strongelf

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 03.01.12 - klo:22:00
Syksyllä 2010 eli vuosimallin 2011 aikana muutos olisi tapahtunut Audi huollon mukaan. Faktaa? Tiedä häntä.

Oma kokemus tukee tätä teoriaa - B8 2.0 TFSI manuaali otettu käyttöön tammikuussa 2011 eli tilattu syyskuun lopulla 2010. Kilsoja mittarissa 28500 ja öljyä lisätty 2,5 litraa- näyttää menevän 30 tkm huoltoon tällä.
Winter Fun

->  ->
->  ->
Bmw 520dA Touring businness exlusive 14 (ex)
A4B82.0TFSIQA11(ex)
Octavia vRS TFSI 08 (ex)
Octavia 2.0 TDI Elegance 04 (ex)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy