Golf 2003 Airbag-valoa palaa

Aloittaja MikaKoo, 09.05.21 - klo:02:53

« edellinen - seuraava »

MikaKoo

VM 2003 Golf4 ajettu 130k niin palanut airbag valo vajaan vuoden ja AIRBAG FAULT lukee ruudussa. En ole aiemmin välittänyt mutta nyt ois katsastus ajankohtainen eikä varmaan mene läpi sen kanssa. Alkoi palaa sen jälkeen heti kun käytin vuosihuollossa viime syksynä. Sanoikin noudettaessa kaveri siellä että siinä palaa airbag-valo, mitä ihmettelin koska sinne ajaessa eikä koskaan aiemmin ei ole jäänyt palamaan. Tuosta päättelin että oisko siellä joku runnonut penkkiä edestakas ja ois joku liitos mennyt? Otin penkin eilen irti ja siellä on alla se keltainen ja vihreä liitin (vihreä lienee penkinlämmitin akulta ja keltainen airbag). En kuitenkaan saanut liitintä auki, hieman oli hankala yksin siirrellä penkkiä. Suihkutin päälle jotain elektroniikka sprayta, ei auttanut. Voisko se olla se liitin viallinen vai missä vika? Johto poikki? Johtosarja menee penkistä jonnekin moottoritilaan akulle. Liekö siellä uusia liittimiä? Mutta vika tosiaan alkoi huollossa. Olen kyllä akkuakin vaihtanut itse ei kai se pitäs vaikuttaa mihinkään? Pitäskö koittaa vielä kuskin penkkiä irti ja roplata keltaista liitintä? Netissä oleva yksi kikka on poistaa se liitinmokkula ja juottaa johdot suoraan kiinni, voisko se sit auttaa? Voi tai ei. En tiedä uskaltaako itse kun airbag kai vähän vaarallinen huoltokohde jos menee pieleen niin vaikka räjähtää. Toisaalta huoltoon soitin niin ei ollu heti aikoja ja sanoi että " se voi olla hyvinkin vaikea selvittää". Ei suurta luottoa kun yksi huolto ei viimeksi saanu mitään sähkövikaa selville.

Luin vikakoodin niin antaa "01217 side airbag igniter, driver side" eikä nollaaminen auta luonnollisesti kun palaa uudelleen kun starttaa.

Jultsu

Taitaa olla penkin sivutyynyn räjäytin entinen. Ei saa korjattua. Testaa vaihtaa penkit päittäin edessä, jos vika siirtyy apparin puolelle niin uutta penkkiä / bägiä ostamaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jonde

Ihan ensin pitäisi tietää tuon vikakoodin loppu, onko se: resistant too low, short to ground, short to positive vai joku muu.
Ja sitten ota nyt penkki irti, 2 pulttia edestä ja 2 ruuvia kiskojen päältä että saa muovit pois.
Sitten katso missä kunnossa johto ja liitin on ja siellä on toinen liitin penkin sisällä itse bägissä mitä et nää ilman verhoilun purkamista.
Ja mk5 vika on usein tuo liitin, mutta mk4 maailmassa todella harvinainen ja korjaus pitää tehdä sen mukaan missä se oikea vika on.

MikaKoo

#3
Lainaus käyttäjältä: Jonde - 09.05.21 - klo:16:10
Ihan ensin pitäisi tietää tuon vikakoodin loppu, onko se: resistant too low, short to ground, short to positive vai joku muu.
Ja sitten ota nyt penkki irti, 2 pulttia edestä ja 2 ruuvia kiskojen päältä että saa muovit pois.
Sitten katso missä kunnossa johto ja liitin on ja siellä on toinen liitin penkin sisällä itse bägissä mitä et nää ilman verhoilun purkamista.
Ja mk5 vika on usein tuo liitin, mutta mk4 maailmassa todella harvinainen ja korjaus pitää tehdä sen mukaan missä se oikea vika on.

Ei ole mitään tuollaista loppua vikakoodissa, tuossa kuva. Otin penkin kerran irti, ei siitä oikein nähnyt ainakaan mitään vauriota johdoissa silmällä. Pitäs ehkä uudelleen koittaa jos sais liittimiä irti, pikkasen hankala asento on korjata.

Onko se side airbag siis penkissä? Eikä ovessa?

Tässähän ainakin just Golf 4 kuulemma noi johdot yhdistää niin auttaa? https://www.youtube.com/watch?v=J33vMdzOGVA




Jonde

Tuo yleismallin lukija jättää sen tärkeimmän osuuden koodista pois, vcds antaa huomattavasti tarkemman vian.
Ja tyynyt on penkeissä, ei ovissa. Vain GTi Recarossa on mahdollista nähdä liitin helposti poistamalla takapahvin. muissa on verhoilu nostettava pois selkänojan päältä.
Hyvä keino varmistaa vika on vaihtaa penkki hetkeksi toiselle puolelle ja katsoa seuraako vika. Uusi tyyny on halpa kun peruspenkkejä saa halvalla. Johtosarjaa penkin sisälle ei ole saanut enää vuosiin uutena, joten tarvittaessa sekin hyvä ottaa toisesta penkistä.

jari73

ja pystyykö tolla lukijalla air bagin valoja edes nollaamaan?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jari73 - 10.05.21 - klo:08:38
ja pystyykö tolla lukijalla air bagin valoja edes nollaamaan?

jos se pysyy lukemaan bägiyksilöltä tuon vikakoodin niin olettaisin että nollaus onnistuu myös.

eculta ei ainakaan ole tuota luettu.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MikaKoo

Asentaja kurkkasi niin vikakoodin loppu on "short to ground". Eivät pysty tekemään kun ei ole jotain verhoilulaitetta ja kuulemma kurkkaamalla penkin sisällä johdon eristeitä kuoriutunut eli vika todennäköisesti siellä. Pitää nyt sitten merkkihuollosta kysyä saako johtosarjaa mistään, pystyykö muuten korjaamaan, vai onko vaihdettava penkki ja kannattaako noin vanhaan autoon korjata. Pakko käydä nyt sit katsastuksesta käydä hakee hylsy.

Jultsu

Johtosarja merkkarilta tulee takuuvarmasti maksamaan enemmän kuin muutamankin vastaavanlaisen penkin ostaminen purkaamoita. Ja jos vika ei olekaan johtosarjassa vaan tuossa penkin tyynyn räjäytinyksikössä niin...
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Samalla vaivalla sen johtosarjan korjaa kun vaihtaakin ::)

Jonde

Kyllähän noin vähän ajettu mk4 kannattaa pitää liikenteessä, jos penkki ainoa murhe. Vaikka olisi pienellä moottorilla, käyttöarvoa on vielä melkoisesti vaikka hintaa ei välttämättä olisi.
Korjaus on helppoa kun vaihtoehtoja on monia, mutta ebay on apuna. https://www.ebay.co.uk/itm/284054706549  HUOM!, tämä katsottu vaan mk4 tiedolla, tietämättä mikä vuosimalli ja mitkä penkit.

MikaKoo

Lainaus käyttäjältä: jari73 - 10.05.21 - klo:08:38
ja pystyykö tolla lukijalla air bagin valoja edes nollaamaan?

Pystyy varmaankin, on siinä se valinta "reset fault codes" mutta ei se auta kun vika tulee takas heti kun starttaa.

MikaKoo

#12
Hain auton huollosta joka ei siis vikaa pystynyt korjaamaan ja samalla oli vika päivä katsastaa niin menin sinne ja ajattelin hakea hylsyn ja kuukauden aikaa korjata. Yllätys oli suuri kun katsastusmies sanoi että "se on ihan ok". Ilmeisesti siis se että lukee ruudulla AIRBAG FAULT ja se että sen keltainen valo palaa koko ajan eivät merkkaa katsastuksessa mitään. Kaverini ainakin sanoi että lukevat padilla vikakoodit kun mietin sitä että voisko se siitä olla kiinni etteivät niitä lue eivätkä katso kojetaulua startatessaan. No, siltikin oletin että moottorin tai muiden merkkivalot eivät saa palaa jotta auto menee läpi mutta en minä näistä niin tiedä.

Onpahan nyt sitten aikaa korjata ongelma. Varmaan se uusi penkki jostain voisi olla se mitä kannattaa miettiä.

Jultsu

taitanut olla katsastajasedällä kiire kotiin, ei pitäisi olla mitään mahdollisuutta saada autoa leimaan jos bägit eivät toimi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

Major luokan virhe katsurilta kun hyväksynyt tämän katsastuksessa..
Eniveis, koko sisustan saa about 100eurolla : penkit, ovipahvit yms.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

MikaKoo

Purin vähän penkkiä ja toistaiseksi nuo airbagin johdot näyttää ihan kunnossa olevilta. Onko tuossa välissä oleva pätkä sitten se missä olisi vaurio? Ja pääseekö siihen edes käsiksi poistamatta penkkiä? En tiedä mihin viittasi huollossa sanottu "asentaja kurkkas verhoilun alle ja johdot ihan kuoriutuneet. Eikä tohon penkkiin edes tarvita mitään verhoilulaitetta joten tietääkö ne siellä huollossa edes mitään.






Jultsu

Räjäytin on tuolla muovikuorien sisällä, ei ole korjattavissa oleva osa, tai ainakaan itse en luottaisi sen toimivuuteen jos sen jollain ranevirityksellä saisi korjattua.

Jos nyt haluat ehdottomasti varmistua viasta niin irroita tuo bägin liitin ja lue koodit, jos koodi muuttuu "oikosulku maahan" koodista "avoin virtapiiri":ksi niin tällöin räjäytin on satavarmasti entinen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MikaKoo

Joo johto kyllä näyttää ihan ehjältä tai no ainoastaan tuosta kohtaa en näe missä se menee tuon selkänojan säätäjän taakse tai väliin mutta jäin vaan miettii kun Atoy-huollossa sanoivat kurkanneensa nopeesti verhoilun taakse ja "kaikki johdot kuoriutuneet ottaa varmaan sieltä jostain maahan" et oliko etteivät jaksaneet vaan tehdä mitään ja valehtelivat päin naamaa sitten?

Miten tässä edes kurkkaat nopeesti verhoilun taakse?

Räjäytin siinä varmaan on paskana. Ei muuta kuin uutta penkkiä. Kiinnostuin vaan et jos ois ollu helppo johtovika vaan.

Pitänee se korjata ei liene kovin turvallista ajaa bagit oikosulussa voiko laueta sitten vahingossa vai mikä turvajärjestely niissä on? Jos räjäytin niin tuskin se mitään vaikuttaa siihen vaaraan kyllä?


Beetle

Lainaus käyttäjältä: MikaKoo - 24.07.21 - klo:19:19
Purin vähän penkkiä ja toistaiseksi nuo airbagin johdot näyttää ihan kunnossa olevilta. Onko tuossa välissä oleva pätkä sitten se missä olisi vaurio? Ja pääseekö siihen edes käsiksi poistamatta penkkiä? En tiedä mihin viittasi huollossa sanottu "asentaja kurkkas verhoilun alle ja johdot ihan kuoriutuneet. Eikä tohon penkkiin edes tarvita mitään verhoilulaitetta joten tietääkö ne siellä huollossa edes mitään.




Sinisen vieressä oleva musta johto näyttää epäillyttävältä. Se on todella kireällä ja aivan kuin kuoressa olisi vaurion merkkejä.
Ehkä johtimet on kuoren alta poikki?
Mitä jos ottaisi liittimen irti ja mittaisi pinneistä lukemia, mitä sinne sitten kuuluisikaan tulla?


Geoman

Uudemmassa Golf:ssa (V ja VI) airbag-vikapaikat kuljettajan puolella ovat:
1. Kuljettajan oven johtosarja, rikkoutuu haitarikumin seudulta. Johtosarjan korjaus tai uusinta auttaa asiaan.
2. Kuljettajan istuimen alla oleva sähköliitin. Liittimen voi poistaa ja liittää johdot kiinteästi yhteen.

MikaKoo

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 25.07.21 - klo:00:01
Sinisen vieressä oleva musta johto näyttää epäillyttävältä. Se on todella kireällä ja aivan kuin kuoressa olisi vaurion merkkejä.
Ehkä johtimet on kuoren alta poikki?
Mitä jos ottaisi liittimen irti ja mittaisi pinneistä lukemia, mitä sinne sitten kuuluisikaan tulla?

Tuo kohta pitäisi saada purettua. Miten tuon selkänojankallistajan pyörylän saa irti? Ja pääsee käsiksi johtoon. Johto tuntuu olevan jossain siellä välissä. Ei luulisi että sen noi kireällä kuuluu olevan. Ehkä se on rispaantunut ja ottaa penkin metalliin kiinni jostain (=short to ground).

Jultsu

edelleenkin, lue koodit kun tuo räjäyttimen liitin on irroitettu, jos edelleen antaa oikosulkua niin sitten purkuhommiin, mutta jos koodi muuttuu avoimeksi virtapiiriksi, ei johdoissa ole yhtään mitään vikaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MikaKoo

Vois tutkia liittimiä mut siin on se et mun oma yleislukija jättää sen koodin lopun pois eli vikakoodi ei muutu ehkä vaikka irrottaa liittimen niin ei näe sitä loppua ilman huoltoa jossain eli ei voi siitä päätellä.

Penkkejä on purkaamolla parin sadan kilsan päässä eli ehkä suosiolla koitan vaihtaa sen. Ainoa et pitäs toivoo et liittimet sit sopii. Luin jostain et Golf 4:ssa jossain 2000-luvun alussa kohtaa muuttu bagin liitin 2/3-johtoisen välillä (mun -03).

MikaKoo

Vaihdoin penkin mutta siinä oli hieman erilainen se keltainen liitin niin poistin liittimet ja liitin johdot toisiinsa. Pitäisi mennä oikein noin eli istuimen musta auton vihreään, istuimen sininen auton valkoiseen ja istuimen ruskea auton ruskeaan. Ainoa vaan että se ei auttanut vaan edelleen airbag valo palaa ja yleislukija sanoo "airbag igniter driver's side" ja loppuosa on varmaan edelleen se sama "short to ground" vaikka sitä en nyt näekään. Ongelma ei näytä olevan penkin räjäyttäjässä. Oisko sit auton johdoissa jossain? Seurasin sitä johtokerää niin se menee kuskin istuimen lattian alta jonnekin keskikonsolin alle. Siitä en tiedä minne se jatkaa. Voiko se sitten olla että jossain on jokin liitin tai jokin johto kuoriutunut ja ottaa maahan jostain? Mistäpä sen tommosesta johtohaarniskasta näkee purkamatta ja näkeekö sittenkään?

Kai se pitää sitten romuttaa tää auto jos ei saa leimaa. Ei tätä airbag-valoa näköjään saa korjattua :(










pic upload

MikaKoo

Ruskeat on varmasti maat ja liitetään yhteen mutta joissain netin syöverien vinkeissä ja kytkentäkaavioissa musta tulisi valkoiseen ja sininen vihreään. Voisko nuo kaksi olla sittenkin väärin päin? Penkki on 2000 mallista ja auto 2003 eli onko voineet muuttua kytkennät? Varmasti ainakin siltä osin ettei liittimet sopineet? Katsoin mikä johto on molempien liittimien keskellä että ne yhteen mutta voiko siihenkään logiikkaan luottaa?

o.b.

Ottamatta kantaa oikeaan kytkentään, tee nuo kytkennät juottamalla tai puristeholkeilla. Tuollaiset teipatut Karvis-Möttöset aiheuttaa ihan satavarmasti myöhemmin ongelmia.

Ja eri vuosimallien airbägit ei välttämättä ole yhteensopivia keskenään...

MikaKoo

#26
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 12.05.22 - klo:23:27
Ottamatta kantaa oikeaan kytkentään, tee nuo kytkennät juottamalla tai puristeholkeilla. Tuollaiset teipatut Karvis-Möttöset aiheuttaa ihan satavarmasti myöhemmin ongelmia.

Ja eri vuosimallien airbägit ei välttämättä ole yhteensopivia keskenään...

Joo toki tarkoitus on juottaa myöhemmin, halusin vain ennen sitä paikallistaa vian ja kokeilla ja testata että kaikki toimii että saisin vikavalon pois kun pitäs katsastaa huomenna muttei onnistu. Tuskinpa noi pari johtoa väärinpäinkään selittäs että jatkuvasti antaa saman vikakoodin. Kai siinä sitten jossain joku johto on poikki ja oikosulussa. Minne noi johdot menee ja saako jostain täydellisen uuden johtosarjan?

Tosin jossain väitettiin ettei airbagin johtoja saisi juotellakaan koska resistanssi muuttuu ja laukeaminen voi perustua siihen.

Antasko tommonen lukija täydellisen vikakoodin?

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/vikakoodinlukijat/vikakoodien-lukulaite-vag-2000040208?gclid=Cj0KCQjw4PKTBhD8ARIsAHChzRL7VPtCnrWXoCz__kYgwkg88r_MG2aW-MBY1Lyiv79_ZRLMF6-RWgMaAmtpEALw_wcB

o.b.

Johdot menee varmaankin Airbag ohjausyksikölle, joka on jossain keskikonsolissa. Ehkä tuhkakupin alla?

Juotosliitoksista sen verran, että ne on ainoita, joita NASA sallii avaruusaluksissa. Oikein tehtyinä ja kunnolla suojattuna ne on tosi hyviä liitoksia. Ainoa haittapuoli on se, että liitos ei kestä mekaanista liikettä kovin hyvin. Johtimet katkeaa helposti jäykän juotoskohdan ja taipuisan kuparin väliltä. Oikealla tuennalla tuosta ei autohommissa tarvitse huolestua.

Jultsu

Annoin jo vuosi sitten ohjeet miten toimia, oliko tätä vieläkään kokeiltu?

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.07.21 - klo:20:03
edelleenkin, lue koodit kun tuo räjäyttimen liitin on irroitettu, jos edelleen antaa oikosulkua niin sitten purkuhommiin, mutta jos koodi muuttuu avoimeksi virtapiiriksi, ei johdoissa ole yhtään mitään vikaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MikaKoo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.05.22 - klo:07:37
Annoin jo vuosi sitten ohjeet miten toimia, oliko tätä vieläkään kokeiltu?

Ei ole kun ei voi kun Bilteman lukija ei näytä koodien loppuosia. Mikä tuossa olisi halvin ratkaisu millä saisi luettua lopunkin?

Mutta eikö vian pysty jo nyt melko hyvin paikallistamaan kun on kokeiltu kahdella eri penkillä ja edelleen vikavalo palaa eli penkin puolella vika tuskin on?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy