VAGarena.fi

Galleria => Autotalli => Skoda => Aiheen aloitti: ePa - 10.02.11 - klo:11:54

Otsikko: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 10.02.11 - klo:11:54
Pitkän harkinnan ja mietinnän jälkeen päätös tehtiin ja tilaus laitettiin vetämään otsikon mukaisesta autosta kotimaiseen liikkeeseen. Auto noudettiin perheeseen helmikuun alussa ja tulee viettämään alkutaipaleensa ulkosuomalaisena. Palstasta on ollut apua valintaa tehdessä, joten kohteliaisuudesta laitan tuloksen näytille.

Varusteita Elegance paketin lisäksi:

[1D2] Irroitettava vetokoukku   
[PKV] Lämmitettävä tuulilasi
[1Z1Z] Musta metalli helmiäisväri
[7TB] Mirage koristelista sarja
[PE3] Sivuturvatyynyt takaistuimella
[PH2] Sähkötoiminen panoraama kattoikkuna
[PJ3] Themisto kevytmetallivanteet 7,5J x 18” 225/40R18 (Hakkapeliitta 7)
[PDA] Varashälytin
[3W3] Special interior noise suppression
[LA] Onyx verhoilu mustana, vaaleilla tikkauksilla
[PJA] Tilapäisvarapyörä tavaratilassa (04/2012)

Listan ulkopuolelta

[X]   Sateenvarjo
[X]   Lohkolämmitin
[X]   Luxon 18” kevytmetallivanteet 7,5J x 18” 225/40R18 (Continental Sport Contact2)
[X]   Pyöräteline takakonttiin

Ehkä tulossa

[X]   Tummat ikkunat
[X]   ,,änieristys (Autosound.ee (http://www.autosound.ee))
[X]   Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
[  ]   Alustasarja (KW Street Comfort)
[X]   Peilin kuoret (SuperSkoda)
[X]   Columbus
[X]   Kangasmatot kesäksi (OEM) polyamidi
[X]   Suojateippi takapuskuriin ja oviin
[X]   VAGarena tarra
[X]   Sisätilahaara
[X]   Led sisävalot
[X]   Defa 4A akkulaturi


Kuva hallista ulos ajettuna. Enemmän kuvia kunhan saan auton pestyä ja tulee sopiva kuvaus sää.

(https://lh4.googleusercontent.com/_Aqmqzi-IV4M/TU7-9JYNvNI/AAAAAAAABIw/HytrfbYKSbM/s640/small_copy_IMG_3821.JPG)

Ensimmäiset ajokokemukset ovat olleet todella positiivisia hymyn ollessa todella herkässä ja toivottavasti sellaisina pysyvätkin.

Kesäisempi kuva.

(https://lh6.googleusercontent.com/-YpWtbnPiG8k/TdwOM41i6JI/AAAAAAAABno/Ea7Z1V5CtIc/IMG_4391.JPG)


Kaikkien tankkausten keskimääräinen kulutus: (http://images.spritmonitor.de/439380.png)

Spritmonitor (http://www.spritmonitor.de/en/detail/439380.html)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: VAG! - 10.02.11 - klo:12:05
aa
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 10.02.11 - klo:12:21
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 10.02.11 - klo:12:05
Nyt on heti pakko kysyä, että mikäs ihme tämä on:

En tiedä itsekään. :D Sitä ei ole edes suomennettu, vaan on vain tuolla tiedolla. Varmaankin jotain äänieristys j(/h)uttua.

Konfiguraattori sen antoi listalle hintaan 0,0,, kun valitsi Themistot. Aluksi sitä ei ollut (elo-syyskuussa), kun aloin autoa suunnittelemaan, mutta juuri ennen (lokakuu) tilausta se sinne ilmestyi "harmaana".

Jälkikasvua ei ole tämän auton aikana tarkoitus hankkia ja takapenkki tulee varmaan olemaan todella vähäisessä käytössä, mutta ehkä laitan tarrat joka tapauksessa, jotta vähätkin naarmut estyisivät.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ConD - 10.02.11 - klo:12:36
Komee on ePa:n uus pirssi. Ei tuosta voi muuta mieltä olla... Perisuomalainen kateus lähes iskee. :)

Mimmoinen tuo pyöräteline takakonttiin on? Perus koukkuun kiinnitettävä "saksi", vai ihan joku Thule/vast tekele?
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: savolaiskollega - 10.02.11 - klo:12:37
Lainaus käyttäjältä: ConD - 10.02.11 - klo:12:36
Perisuomalainen kateus lähes iskee. :)



Kateellinen skodasta ? No pysytään nyt kuitenkin asiassa... :D ;) ;)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: MVA - 10.02.11 - klo:12:40
Hieno pirssi! Onnittelut ja turvallisia kilometrejä.

Ehkä tulossa varuisteista tekisin nämä valinnat:

[X]   Tummat ikkunat
[  ]   ,,änieristys (Autosound)
[X]   Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
[X]   Alustasarja (KW Street Comfort)
[  ]   Peilin kuoret (SuperSkoda)
[X]   Columbus/Zenec/tms
[  ]   Kangasmatot kesäksi (Textileshop.de)
[X]   Suojateippi takapuskuriin
[X]   VAGarena tarra
[X]   Sisätilahaara

ainakin nuo, mutta ehkä kaikki muutkin [X]
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ConD - 10.02.11 - klo:12:44
Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 10.02.11 - klo:12:37
Kateellinen skodasta ? No pysytään nyt kuitenkin asiassa... :D ;) ;)

...kun ajaa '04 perheVolkkarilla, niin "kaverin" '11 Skodakin aiheuttaa pientä kateudentunnetta, mutta positiivisessa mielessä. On meinaa auto makuuni tuo ePa:n pirssi. :)

ePa: Zenecci tilattu, mutta vanhempi malli MC2000... katsotaan miten saksanmaalta kusti polkee uskaltaako kyseistä puljua suositella :)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: jni - 10.02.11 - klo:12:57
Mikä on tuo äänieristys mallia Autosound? Kiinnostaisi kuulla lisää.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: Late - 10.02.11 - klo:13:00
Tuo PR-3W3

Näköjään tarkoittaa parempaa äänieristystä.. ainakin näköjään rintapanssarissa parempi suoja. "pienentää moottori ääntä matkustamoon" PR-3W3 perusteella vain rintapanssariin laitettu äänieristelisää

Löytyy kaksi vaihtoehtoa tuolle vaimennukselle:

PR-3W3 Special interior noise suppression
PR-3W6 Additional interior noise suppression


Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: Late - 10.02.11 - klo:13:03
Lainaus käyttäjältä: jni - 10.02.11 - klo:12:57
Mikä on tuo äänieristys mallia Autosound? Kiinnostaisi kuulla lisää.

Eikö hän se tarkoita sillä tuollaista auton vaimennusta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=692.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=692.0)

Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ATM - 10.02.11 - klo:13:13
ConD:
LainaaMimmoinen tuo pyöräteline takakonttiin on? Perus koukkuun kiinnitettävä "saksi", vai ihan joku Thule/vast tekele?

Eiköhän ole tästä kyse:
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 10.02.11 - klo:15:43
Juu, kiitoksia kommenteista.

Tuo Autosoundi on vielä hieman kysymysmerkki, ajanko sinne talliin kun se tuossa kylillä on vai puuhastelenko itse jossain vaiheessa. Palstaltahan löytyy hyvä ohjeet tuon tekemiseen. Lähinnä jännittää esim oviverhoilujen poistaminen kun sitä en ole ennen tehnyt. 3W6 ei näy missään minun papereissani, mutta pystyisikö sen näkemään jostakin, että onko fyllinkiä lyöty myös muualle kabiiniin jo tehtaalla?

Pyörätelinekin on juuri tuo. Ei tarvitse "riisua" sitä pois silloin kun pyöriä ei ole kyydissä vaan teline mahtuu välipohjan alle 99% huomaamattomasti. Etuhaarukan kiinnike nostaa välipohjaa aivan pikkuisen, mutta teline on modattavissa niin ettei sitä huomaa ellei nosta välipohjaa. Tästä lisää kunhan ehdin puuhastella.

,,sken kävin koeistumassa uuden Pasaatin ja siinä oli pituus suunnassa säädettävä niskatuki jota Skodassa ei tietääkseni ole saatavilla. Varaosakoodikin sille tuli kysyttyä. Nyt pitää perata jos Pasaatin löytyy vastaavalla nahalla sisustus, niin... :P
Olettaen tietenkin, että tukirautojen etäisyys toisistaan on sama.

ConD: ei tuosta kannata olla kateellinen. Kaupastahan noita saa ja pankista rahaa. Nii mäkin tein.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: Karvis - 10.02.11 - klo:21:31
Lainaus käyttäjältä: ePa - 10.02.11 - klo:15:43
,,sken kävin koeistumassa uuden Pasaatin ja siinä oli pituus suunnassa säädettävä niskatuki jota Skodassa ei tietääkseni ole saatavilla. Varaosakoodikin sille tuli kysyttyä. Nyt pitää perata jos Pasaatin löytyy vastaavalla nahalla sisustus, niin... :P
Olettaen tietenkin, että tukirautojen etäisyys toisistaan on sama.

Itse olisi tämän muutoksen suhteen varsin varovainen, nimittäin ne pääntuet on syystä sellaiset. Voi olla että niitä ei voi ihan noin vain lähteä vaihtamaan toisii :-\

Turvallisuusvarusteet:

Etuistuimilla WOKS -pääntuet (Whiplash Optimized Front Head Restraints)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 10.02.11 - klo:22:40
Siis Passatissa?

En ole onnistunut huomaamaan tuota kummassakaan autossa ominaisuutena.

Mutta tuolla niskatuen säädöllä sai kyllä täsmättyä aika passelin ajoasennon.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 11.02.11 - klo:23:39
Tulipas kulutettua iltaa auton parissa ja yritin napata pari fotoakin.

Kävin kaikki lasit läpi Carlack68 (http://www.cleanyourcar.co.uk/images/uploads/carlack_glass_kit.jpg) setillä. Ohjeissa annettu ~6-8 min kuivuminen toi mieleen hankalasti työstettävät vahat. Joutu nimittäin "hieman" hinkkaamaan.

(https://lh4.googleusercontent.com/_Aqmqzi-IV4M/TVWlAXPpLRI/AAAAAAAABKI/3292oMk1Kkg/small_IMG_3831.JPG)

Pyörätelinekin tuli ruuvailtua paikoilleen. Vielä en ole kokeillut telinettä tositoimissa, mutta odotukset on kovat. Katolle asetettavat telineet vaativat aina kattotelineet ja niihin pyörätelineet. Ja edes takaisin samplaaminen ei kuulu suoikkeihini joten yleensä fillarit on kuljetettu edellisessä autossa sisällä tästä syystä. Toivottavasti tämä teline tuo helpotusta. Oheissessa kuvassa näkyy kuinka teline jää välipohjan alle lähes huomaamattomasti. Tuosta kuvasta sopimattomuutta ei huomaa, mutta läheltä katsottaessa välipohja "pullottaa" ensimmäisen taitoksen kohdalta ~3mm. Tämän saa korjattua, kun vaihtaa etuhaarukan telineen kiinnityspultin normaaliin esim. kuusiokolo pulttiin. Sen jälkeen kun oikeat asetukset on löytynyt molemmille pyörille ei asetuksia tulla muuttamaan "ikinä" eli sormin kiristettävää pulttia ei kaivata. Tässä telineessä ei ollut pakkauksessa/ohjeessa edes mainittuna Superb Combia, mutta sinne se näytti menevän. Hyvä niin.

(https://lh4.googleusercontent.com/_Aqmqzi-IV4M/TVWe4a9hTUI/AAAAAAAABJ4/57oOZzZ307w/s512/bikecarrier_molemmat.JPG)

Sisustaan laitettiin samoin tein kumi/muovi/tm osiin Poorboyssia (http://www.poorboysworld.com/natural-look.htm). Ja penkkeihin sipaistiin LTT (http://www.lttsolutions.net/auto-ultra-150-kit.asp) aineet.

(https://lh5.googleusercontent.com/_Aqmqzi-IV4M/TVWe4j71OJI/AAAAAAAABKE/p0CSbIUAwaM/small_IMG_3852.JPG)

Sain mahtavaa palvelua paikallisesta fiksaamosta ja pesasin pikasesti auton siellä, jonka jälkeen sipasin pintaan taas Poorboyssia (http://www.poorboysworld.com/qdplus.htm)

(https://lh6.googleusercontent.com/_Aqmqzi-IV4M/TVWe4oOOkrI/AAAAAAAABKA/ku8LgKsG5eY/small_IMG_3845.JPG8)

Ja lopuksi vielä sivuprofiili. Kyllähän se alustaa ja tummia ikkunoita ainakin kaipaa.

(https://lh5.googleusercontent.com/_Aqmqzi-IV4M/TVWe4gIFeLI/AAAAAAAABJ8/FTV7lIoPEjo/small_IMG_3840.JPG)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 14.03.11 - klo:12:28
Viikonlopun aikana tuli vaihdettua polttimot led mallisiin sisäpuolelle ja etuvaloihin tuli vaihdettua MTEC polttimot ja Night Breakerit. Vielä pitäisi jaksaa nitkuttaa parkit irti ja vaihtaa nekin valkoisempiin. Toimittajina oli Xenonwhite ja autobulbsonline.

Ledien vaihdosta täällä (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1303.0) enemmän.

(https://lh5.googleusercontent.com/_Aqmqzi-IV4M/TX3sIrvp9vI/AAAAAAAABSE/Par-Rfs5Sr8/small_IMG_4214.JPG)

Superskodasta on myös paketti tuloillaan aivan näinä hetkinä, niin pääsee asentamaan lisää kiiltäviä osia. Kilometrejä ei ole kerääntynyt vielä edes 700 kasaan, kohta tosin pitää vaihtaa suvikumet alle, mutta ei varmaan kyllä pariin viikkoon ole kiirettä. Sen verran on vielä märkää ettei tee mieli lähteä sotkemaan autoa tuonne, jos ei ole aivan pakko.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 03.04.11 - klo:22:29
Voe että...

Nyt ottaa päähän ihan kunnolla. Ei oikein tiedä mistä aloittaisi.

Sainpahan pestyä maastopyörän siehen kuosiin , että pääsi kokeilemaan miten oem pyöräteline toimii käytännössä. Hirviällä riemulla kasasin pyörän pesun jäljiltä ja kipitin alakertaan kuutioimaan. Ei muuta kuin ovet levälleen ja ihmettelemään miten postipyörän änkeää sisälle, ekaksi satulatolppa pois ja sitten eturengasta irti... Kun pyörä odottaa malttamattomana kabiiniin pääsyä ja combin luukku on auki, niin öööö... Eihän tässä mallissa saa penkkiä kaadettua luukun puolelta. Sen verran jo tulkitsin että pelkkä selkänojan kääntö ei riitä vaan pitää kipata istuinosakin, niin että tulee tasainen pohja missä rengas rullaa perille asti helposti. Ei muuta kuin takaovelle ja penkkiä nurin. Noniin. Nyt on hyvätä tunkata pyörä sisään, mutta edessä oli enää vakiona oleva tavaratilan jakava alumiininen välipuomi. Mihis sen laittaisi ettei se kolisi edestakaisin ajellessa? Tankoahan ei saa laitettua pitkittäin kiskoihin, kun kiskossa ei ole kuin yksi kohta josta voidaan ujuttaa tavaratilan jakajia. Ei auttanut kuin jättää irralleen, jonka jälkeen pääsin nostamaan pyörän kyytiin. Sinnehän se meni niinkuin lämmin veitsi voihin.

Paitsi että...

Mille ihmeen pygmipyörille tuo teline on suunniteltu??? Nyt tanko jää ~20cm liian ulos silloin kun takarengas on kaikkein pisimmällä. Ei helevata. Alkoi pikkuhiljaa käyrä nousemaan, kun olin kuvitellut että pystyn kuljettamaan pyörät siististi sisätiloissa toisiaan naarmuttamatta. Siitä availin sitten pikalukkoa ja otin pyörää syke kohollaan pois ja samalla hetkellä kun nostin haarukan irti telineestä ja vedin pyörää ulospäin niin satulaputken kohta kohtasi kattoverhoilun. VOI KERPELE! Ja jälkihän siitä jäi. Millä ihmeellä sen jäljen sieltä nyt pois saa? En uskaltanu koskea siihen millään ettei se leviä. Sitten hän se vasta mukava olisikin putsata. Ei siinä auttanut kuin laittaa pyörä kumolleen ja etukiekko viereen, luukku kiinni ja lähtee etenemään.

No ei pahaa, jos ei jotain hyvääkin. Paikallisessa fiksaamossa kävin huuhtelemassa auton sopuhintaan ja ajelin hymyissä suin varastolle. Hymyssä suin siksi, vaikka pientä vastoinkäymistä fillarin kuljetuksen kanssa on havaittavissa auto on aivan mainio. Poppi soi ihan riittävän voimalla laadukkaasti etten tässä vaiheessa osaa vaatia enempää. HKPL7 nastojen ropinakaan ei haittaa, moottori/vaihteisto-yhdistelmä on aivan mahtava ja kattoikkuna antaa avaruuden tunnetta. Noin neljää kymppiä ajelessa pesuveden viimeiset pisarat hävisivät ajoviiman vaikutuksesta ylöspäin eli carlack68 ikkuna-aine ilmeisesti toimii kuten pitääkin. Pesuvedetkin poistuivat ikkunoiden pinnalta todella liukkaasti.

Varastolla kuivasin autosta loput pisarat, irroitin malli- ja tyyppimerkinnät ja kaivoin kesäkumit esiin jotka olin jo aikaisemmin vahannut ja kiilloittanut. Vaihdossa ei mitään ihmeellistä ollut ja se kävi nopeasti. Talvirenkaat pesasin samalla ja putsasin lopputalven tahmat pois kiinnittäen samalla huomiota tasapainotus paloihin. Jossain vanteessa oli ~10cm pätkä painoja.  ??? Onko se normaalia/hyväksyttävää? Ja kaiken lisäksi ne palat olivat vain päistänsä kiinni eli palan alta näki läpi. Kesärenkailla en vielä käynyt ajamassa ollenkaan. Ehkä ens viikolla sitten.

Kuvia kaikesta tästä joskus myöhemmin..


Oisko sittenki pitäny hankkia 2-ovinen sport coupe arkiautoksi ja pakettiauto harrastuksiin...
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: Karvis - 03.04.11 - klo:22:48
Lainaus käyttäjältä: ePa - 03.04.11 - klo:22:29
Jossain vanteessa oli ~10cm pätkä painoja.  ??? Onko se normaalia/hyväksyttävää? Ja kaiken lisäksi ne palat olivat vain päistänsä kiinni eli palan alta näki läpi.

Näillä nykyisillä (sinkki?)painoilla tulee helposti aika pitkä pötkö niitä painoja, Yetin renkaisiinkin tuli johonkin aika pitkästi niitä vaikka grasmmoja ei mahdottomasti ollutkaan. Mutta irti sulla kyllä on ne painot, ei ole taas kehdattu putsata vannetta painoja liimatessa ::)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: JeanC - 18.05.11 - klo:21:17
Toimiiko parkit? Joko testasit?
Pa*ka housussa odotan millon mustat pukumiehet aurinkolasit silmillä tulee oven taakse  ;D
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 18.05.11 - klo:21:39
Muutamia juttuja on tapahtunut täälläkin.

Etuparkkeiin löytyi canbus ledit miitti vierailusta ja nyt etuvaloissa ei ole enää kellertävää valoa.

Ikkunat kävi tummennettavina, kalvoiksi valikoitui Solar Gardin kalvot miedolla tummennuksella. Homma meni nätisti, kun jätin auton iltapäivästä liikkeeseen niin sain illalla hakea sen pois. Palvelusta ja hinnasta täydet pisteet paikalliselle yrittäjälle.

Lahden CMS:stä tarttui mukaan uudet pesuvehkeet ja vahat ja pitihän niitä päästä kokeilemaan samantien. Projecttechin Jannen ohjeilla pesasin auton vahvalla Surfex HD esipesuaineella jonka perään kahden ämpärin taktiikalla Bilt Hamberin Auto washilla itse pesu. Tämän tarkoituksena oli saada tehtaallla/liikkeessä mahdollisesti laitetut vahat pois pinnasta ja täten varmistaa Wolf Chemicalsin nano aineille paras mahdollinen pinta. Pohjalle levitin koneella WP-1NT nano sealing polish - "Shine & Seal" aineen jonka päälle vanutupolla levittäen WP-0NT nano paint sealant - "Body Wrap".

Vaikka auton pinta oli puhdas ja sileä jo ennen ensimmäistä käsittelyä teki pohjustus aine pinnasta vielä sileämmän ja syvemmän mustan. Sitä en olisi saanut ikuistettua kameralle mitenkään, kun oli ovi tehtynä 50/50, mutta sormen päät sen huomasivat pinnan sileyden. Varmuuden välttämiseksi seuraavana päivänä levitin toisen kerroksen body wrappia pintaa ettei vaan mikäänkohta olisi jäänyt ilman. Mielenkiinnolla odotan kuinka tuo vaha kestää&käyttäytyy. Tosin eihän tuo ole kovalla käytöllä tällä hetkellä, vasta 900km mittarissa.

Tänään sitten aloin kokeilemaan fillaria uudestaan tuonne konttiin ja menihän sinne, muttei sinne kyllä millään kahta pyörää sovi ja tuon yhden sovittaminen on niin hankalaa ettei varmaan hirveän usein tule käytettyä (jos ollenkaan).

(https://lh3.googleusercontent.com/-0XJynA-wNnw/TdQMhw97YXI/AAAAAAAABtE/dg50zYMntTM/18052011072small.jpg)

(https://lh5.googleusercontent.com/-9fQUFOV__tg/TdQIr-WxY3I/AAAAAAAABzY/PeBA8TRMz2I/s448/15555634186.jpg)


(https://lh6.googleusercontent.com/-hjMzfIYmWUU/TdQIr07ijbI/AAAAAAAABtE/pZ0BcHi31CY/s448/18052011074small.jpg)


(https://lh3.googleusercontent.com/-PTmaZSsAQ28/TdQIq6Tzr-I/AAAAAAAABzU/RSA_keSpD8Y/s448/15555623410.jpg)


Seuraavat suunnitelmat on jo kellotettuna, mutta niistä lisää myöhemmin.


Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: Juihi - 18.05.11 - klo:22:01
Kalvoista...millä tummennuksella? 50%...?
Fotoja?
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 18.05.11 - klo:22:15
Lainaus käyttäjältä: Juihi - 18.05.11 - klo:22:01
Kalvoista...millä tummennuksella? 50%...?
Fotoja?

Valitettavasti autosta ei ole kuvia vielä tummenuksien kanssa. Yritän lähiaikoina ottaa/otattaa edustavia kuvia ulkopuoleltakin.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: clima - 18.05.11 - klo:22:51
Olepa sitten varovainen kun pyörää tuohon kalvotettuun takaloosteriin änkeät, on yksi kohta lisää mikä voipi ottaa nokkiinsa jos ei ole tarkkana ;)
Tulihan etusivulaseihin myös kalvot?
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 18.05.11 - klo:23:05
Lainaus käyttäjältä: clima - 18.05.11 - klo:22:51Tulihan etusivulaseihin myös kalvot?

Enhän minä laittomuuksiin ala. ;)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 24.05.11 - klo:23:35
Nyt on sitten ulkoilutettu tätäkin sen verran että mitttariin ilmestyi tasaluku 1000, kun ajoin auton takaisin talliin tänään. Eli aikamoinen wanhus tämäkin. Muutamat palstan jäsenet olisivat näillä kilsoilla pistäneet auton jo kiertoon. ;)

Muutama pikainen kuva nykyisestä asusta.

(https://lh5.googleusercontent.com/_Aqmqzi-IV4M/TdwOMjQCxPI/AAAAAAAABnk/Di-vrcjW-e8/IMG_4388.JPG)


(https://lh4.googleusercontent.com/_Aqmqzi-IV4M/TdwOODKvA-I/AAAAAAAABns/nMH6SqAmbns/IMG_4400.JPG)


(https://lh5.googleusercontent.com/_Aqmqzi-IV4M/TdwVL01lLVI/AAAAAAAABn4/v9V7lI_fYas/IMG_4398.JPG)

Sivuikkunat on tummennettu kaikki samalla tummuudella ja takalasi vielä aavistuksen tummemmalla. Ja enhän minä muista kuinka tummia nuo olivat. Olisikohan takalasi ollut 30% ja sivut 50%. Tämä täytyy jossain välissä varmistaa tekijältä. Takalasista ei käytännössä näe lävitse, jos ei katso valoa vasten. Takaovien ja tavaratilan lasit näyttävät hieman tummemilta, kun takakontin lasista ei pääse valoa läpi yhtälailla kun tuulilasista.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: clima - 25.05.11 - klo:08:37
Lainaus käyttäjältä: ePa - 18.05.11 - klo:23:05
Enhän minä laittomuuksiin ala. ;)

Hyvä kun aloit kuitenkin.  :D

Erittäin hyvältä näyttää. Malliesimerkki että 50% kaikkiin sivuihin on ulkonäöllisesti todella hyvä kun kontrastia ei takasivuihin (varsinkin tummemman takaikkunan kanssa) tule häiritsevästi.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: Basso - 25.05.11 - klo:09:18
Lainaus käyttäjältä: ePa - 24.05.11 - klo:23:35
Nyt on sitten ulkoilutettu tätäkin sen verran että mitttariin ilmestyi tasaluku 1000, kun ajoin auton takaisin talliin tänään. Eli aikamoinen wanhus tämäkin. Muutamat palstan jäsenet olisivat näillä kilsoilla pistäneet auton jo kiertoon. ;)

Muutama pikainen kuva nykyisestä asusta.

(https://lh5.googleusercontent.com/_Aqmqzi-IV4M/TdwOMjQCxPI/AAAAAAAABnk/Di-vrcjW-e8/IMG_4388.JPG)


Itsellä myös Superb II, mutta sedan ja aikeissa olisi tilata superskodasta tuollaiset kiillotetut peilinkuoret.

Oliko tuo asennus helppoa? Tuleeko nuo asentaa alkuperäisen peilinkuorien päälle, vai voiko alkuperäiset ottaa irti ja laittaa talteen ja laittaa tilalle nuo superskodan kuoret?

Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 25.05.11 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: Basso - 25.05.11 - klo:09:18Oliko tuo asennus helppoa? Tuleeko nuo asentaa alkuperäisen peilinkuorien päälle, vai voiko alkuperäiset ottaa irti ja laittaa talteen ja laittaa tilalle nuo superskodan kuoret?

Juu, asennus oli todella helppo. Kuoret tulevat kaksipuolisella teipillä kiinni alkuperäiseen kuoreen ja ainakin minun milestäni istuvuus ei voisi olla parempi. Ensiksi alkuperäisten kuorien putsaus mukana tulleella puhdistus aineella ja sitten teipit irti ja paikalleen. Siinä ovat pysyneet ja toivottavasti pysyvät jatkossakin.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: Basso - 25.05.11 - klo:22:22
Lainaus käyttäjältä: ePa - 25.05.11 - klo:22:01
Juu, asennus oli todella helppo. Kuoret tulevat kaksipuolisella teipillä kiinni alkuperäiseen kuoreen ja ainakin minun milestäni istuvuus ei voisi olla parempi. Ensiksi alkuperäisten kuorien putsaus mukana tulleella puhdistus aineella ja sitten teipit irti ja paikalleen. Siinä ovat pysyneet ja toivottavasti pysyvät jatkossakin.

Ok, voikohan asennuksen tehdä niin, että ottaisi nuo alkuperäiset pois ja laittaisi nuo pelkät superskodan kuoret tilalle? Jotenkin haluaisin säästää nuo alkuperäiset koskemattomina, jos nuo tarvikekuoret jostain syystä vaurioituvat tai muuten pettävät, että olisi laittaa alkuperäiset takaisin.

Täytyy ehkä tiedustella asiaa suoraan superskodasta.

Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: jni - 25.05.11 - klo:22:30
Lainaus käyttäjältä: Basso - 25.05.11 - klo:22:22
Ok, voikohan asennuksen tehdä niin, että ottaisi nuo alkuperäiset pois ja laittaisi nuo pelkät superskodan kuoret tilalle? Jotenkin haluaisin säästää nuo alkuperäiset koskemattomina, jos nuo tarvikekuoret jostain syystä vaurioituvat tai muuten pettävät, että olisi laittaa alkuperäiset takaisin.

Täytyy ehkä tiedustella asiaa suoraan superskodasta.

Eiköhän ne Superskodan kuoret ole tarkoitettu juurikin alkuperäisten päälle liimattavaksi. Ei taida onnistua esittämälläsi tavalla. Ainakin kiinnikkeet puuttuvat.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 25.05.11 - klo:22:31
Kuoret ovat metallia, eli saattavat kestää paremmin kuin alkuperäiset. Jos kuorille käy jotakin (lommo), niin eiköhän tuo kaksi puolinen teippi anna tarvittaessa periksi ja kuoret saa irti. Ainakin minulla teipit olivat ~10mm x ~60mm suikaleet melko ohutta kaksi puolista teippiä.

Uskoisin, että näiden kuorien asentaminen ei onnistu ilman alkuperäisiä peilejä.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 30.05.11 - klo:22:49
Niinhän siinä sitten kävi, että laiskuus voitti ja ammattilaiset saivat puuhastella seuraavan vaiheen tähän autoon.

Tuossa jokin aika sitten (ennen CMS miittiä) oli ajatuksissa puuhastella itse mla:n ohjeilla äänieristystä, mutta hieman laskeskeltua ja hinnastoja katsellessa Autosoundin (http://www.autosound.ee) sivuilta tulin siihen tulokseen, että saan rahoilleni ja hermoilleni paremman vastineen, kun annan jonkun muun tehdä käytännön työn. Eipä muuta kuin karautin puodin pihaan kysymään tarjousta ja niinhän siinä kävi, että Harmaavarpuselle (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3007.0) kysyttiin tarjous samalla ja kuin omallenikin. Aikataulut lyötiin lukkoon ja jäätiin odottelemaan.

,,änieristys tehtiin "standardin" ja "Premiumin" väliltä, kun kattoon ei ikkunan takia koskettu. Ajatuksena oli siis teettä vain peruspaketti, mutta se lipsahti viime metreillä hieman isommaksi projektiksi. Käytännössä siis sisusta purettiin kokonaan pois ja lisättiin Silent Coattia ja Spleeniä.

Mutta siis tuloksia.

Ennen - jälkeen:


tyhjäkäynti 54dB - 50dB
60km/h 64dB - 61,5
80km/h 66dB - 62dB
100km/h 67,5dB - 66db
120km/h 67dB - 68dB

120 vauhdissa alkaa tuulensuhinat olla suurimmat äänilähteet. Mittauspaikka ja olosuhteet molemmilla kerroilla samat.


Käytetyt materiaalit ja määrät


(https://lh4.googleusercontent.com/-Mx-fm4NtqEw/TePzaOBQObI/AAAAAAAABoc/zJhDwXT4gaQ/ravolar.JPG)

Nyt auto saa olla rauhassa hetken ja katsellaan seuraavia toimenpiteitä Suomeen palattuani.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: jni - 30.05.11 - klo:23:00
^No nyt alkaa olemaan varsin "mersumaisia" lukemia.

Mitäs tuo kustansi? Kiinnostaisi myös itseäni. Mitenkäs muuten työn laatu? Ovatko kaikki paneelit ja verhoilut 100 %:sti paikallaan? Ei irvistä, natinoita jne?
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: mabe - 30.05.11 - klo:23:02
Hiljaista pukkaa. Todella hiljaista.

Merkittävä ero kyllä matalilla nopeuksilla tuosta eristyksestä.
Korvaan varmaankin huomaa vielä satasessakin kun jyrinä on poissa, tuuli suhisee vain jo niin kovaa että mittari heilahtaa.

Tuossa mittarissahan ei ole dynamiikkaa enää alle 50dB joten auto voi todellisuudessa olla hyvinkin äänetön parkissa. Havaitseeko käynnissäoloa enää muualta kuin mittaristosta jos sisäpuhallin on päällä?

Nyt vaan kovaa ajoa, ei ole enää paljoa tehtävää tälle kulkineelle.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: tlindstr - 30.05.11 - klo:23:04
Wow - tulipas hiljaista  :o Hienoa!

Oma Sedan Superbi lähti vaihtoon juuri meluisuutensa vuoksi, mutta vkl ollessani tämän epan combin kyydissä meno oli aivan toista! Lähtökohta oli omin korvin jo selkeesti hiljaisempi, kuten luvutkin osoittavat, mutta nythän se kulkee jo lähes äänettömästi  :P

Uskaltaapahan siis joskus tulevaisuudessa katsella käytettyjä superb combeja. Onnittelut vielä hyvästä päätöksestä laajentaa eristyksen laajuutta, se kannatti!  8)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: 3.6 V6 - 30.05.11 - klo:23:22
Saakos sitä kysellä mitä moinen homma kustansi noin suurinpiirtein?
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: mabe - 30.05.11 - klo:23:24
Listahinnat hommalle tuossa:
The STANDARD packet " 550 EUR
The PREMIUM packet " 990 EUR
http://www.autosound.ee/eng/home/noiseisolation/58/ (http://www.autosound.ee/eng/home/noiseisolation/58/)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 30.05.11 - klo:23:43
Jep. Työnjälki oli hyvää! Tai siis niitä ei ollut/ole. Mikään paneeli ei koelenkillä helissyt/särissyt/rämissyt eli homma bueno näiltä osin.

Uskoisin, että noista hinnoista saa(/saisin) tiputettua jotakin pois. Aina kannattaa kysyä.

Paikassa on todella hyvää palvelua. Aamulla, kun vein auton sinne ja satoi vettä, niin sain heiltä kyydin asunnolleni, jossa toinen auto oli odottamassa. Muuten olisin joutunut kävelemään sateessa. Iso peukku tälläisestä!

Huomenissa pitää kysyä asentajilta vielä kuvia työvaiheista.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 31.05.11 - klo:21:53
Muutamia kuvia eilisestä projektista:

Kyllä tehtaalla on jotakin laitettu verhoilujen sisään.
(https://lh6.googleusercontent.com/-Zarfx9d4LdU/TeU0PbD3sdI/AAAAAAAABqM/lD0TuxNw680/s640/5780940028_245cf2085c_b.jpg)

Konepellissä ei juuri materiaalia ollut.
(https://lh3.googleusercontent.com/-gpZXnd9NJgU/TeU0CX0M9bI/AAAAAAAABpU/ndj3uaKslB4/s640/5780408511_08f551f502_b.jpg)

Eikä juuri lattiallakaan.
(https://lh4.googleusercontent.com/-WW_PDyaWHzQ/TeU0CMKaQWI/AAAAAAAABpQ/jSCA4C5loeA/s640/5780405845_42783617b4_b.jpg)

Asiathan pystytään korjaamaan helposti.
(https://lh3.googleusercontent.com/-EfLjDNyBJos/TeU0Ec_MC-I/AAAAAAAABpg/Pw4NibZHdr8/s640/5780411217_827f55fe95_b.jpg)

(https://lh6.googleusercontent.com/-dSl9EUlna5I/TeU0E-QZekI/AAAAAAAABpc/VI3wcGtZrvI/s640/5780419903_0629956921_b.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-sER2dIIDkMc/TeU0F4uuRHI/AAAAAAAABpk/uNtXxKKX3NM/s640/5780425753_a9558c7d47_b.jpg)

(https://lh6.googleusercontent.com/-XxO8xLN1zPM/TeU0MYqnFHI/AAAAAAAABp8/-MEgraGsum8/s640/5780444483_4ed88a7187_b.jpg)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: (ylppy) - 31.05.11 - klo:21:58
ihailtavaa että joku jaksaa paneutua tuohonkin hommaan,itse en kyllä kummosia ääniä sisälle kuule vaikka radiotakaan en ole kuunnellut kertaakaan mikä peittäisi rengas/muut melut,tai sit oon vaan turtunut jurinaan.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 01.08.11 - klo:14:45
Päivitelläänpä tätäkin vaihteeksi.

Mitään suurta ei ole äänieristyksen jälkeen tapahtunut. Auto on melko tarkalleen puolivuotta vanha ja mittariin on kertynyt 19XX km. Eli ei juuri mitään. Vastaavassa ajassa toiseen autoon on tullut ~19tkm. Jotenkin tuntuisi, että joskus tekisi mieli ajella tuolla vaan ja jättää möhkö parkkiin.

Edelleenkin olen tyytyväinen valintaani ja ne kilometrit, jotka olen tuolla ajellut ovat olleet todella leppoisia ja mukavia. Kulkee kuin juna kiskoilla ja ohituskiihtyvyyttäkin löytyy. Ainahan sitä voisi olla enemmänkin, liian kanssa pärjää aina.

Tässä on tullu tpohdittua, että pitäisikö käyttää auto öljyn vaihdossa, että saisi ensiasennusöljyt pois ja uudet tilalle. Samalla voisi koodauttaa auton kiinteälle huoltovälille. Olisikohan tuollainen menettely järkevää?

Areenan tarra on edelleen liimaamatta, mutta pakko tunnustaa, että olen laittanut sen niin hyvään talteen etten löydä sitä enää. Pitää siis jatkaa etsintöjä.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 08.11.11 - klo:00:37
Tuli käytettyä autoa paikallisessa merkkiliikkeessä öljynvaihdossa joka ei kuulunut tehtaan suunnittelmaan huolto-ohjelmaan.

Mittarin lukeman ollessa 3030 tehtaalla lisätyt öljyt saivat valua ulos ja tilalle laitettiin vastaavat uudet suodattimien kanssa. Päädyin tähän päätökseen, kun maahantuoja mukaanlukien antoi ymmärtää, että kannattaa tämä operaatio suorittaa. Samalla reissulla koodattiin kiinteä huoltoväli, koska odotettavissa ei ole järin suuria kilometrimääriä tulevaisuudessakaan. Tämä lysti kustansi ~109e josta suurin osa muodostui öljyn hinnasta (15,xx e/l) ja työveloitus oli ~15e. Aikaa meni ½h.

Kesän mittaan on tullut havaittua pari negatiivistakin asiaa autossa yhteisellä taipaleella. Ensinnäkin 1½ litran juomapullo ei mahdu hansikaslokeroon viilenemään, vaan jatkossa on joko a) ostettava pienempiä pulloja tai b) juotava lämmintä juomaa. Myös hieman aurinkoisena kesäpäivänä haittaava tekijä on tuo fyysinen mittani, jolloin kuskin penkki tulee niin taakse, että aurinkoa vasten ajaessa se paistaa kattoikkunan kautta silmiin. Siinä ei paljoa kaksiosaiset aurinkolipatkaan auta. Ja kyllä, se paistaa silmään vaikka olisi kattoikkunan verho kiinni. Onneksi näiden negaatiivisten asioiden kanssa pystyy elämään. Juuri ja juuri.

Foorumin tarrakin löysi jossain vaiheessa paikkansa kuskin puoleisesta takaikkunasta ja se jopa näytti menevän suoraan sen kummempia vatulointeja. *hyvä minä*

Pari kuvaa kesältä lämmittää mukavasti mieltä juuri ennen ensilumien tuloa.

(https://lh5.googleusercontent.com/-JUwcMvq9xJQ/TrhZWy_lyuI/AAAAAAAACM4/SD8DMDwSOjI/s640/sIMG_4848.JPG)

(https://lh5.googleusercontent.com/-OAWfBvJZNpA/TrhXxTi_cJI/AAAAAAAACMo/vL5sV8jSFJA/s480/vagarena2.JPG)

Seuraavana vuorossa taitaa ollakin talvipyörien vaihto ja valmistautuminen Suomeen siirtymiseen ja byrokratian viimeiseen silaukseen tutustuminen. Tätä kirjoittaessa tj on ~50.

Mikäköhän tälle tapaukselle tulee kilveksi? Sitä lottoarvontaa ei varmaan pysty mitenkään edes arvuuttelemaan?
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: VAG! - 08.11.11 - klo:11:00
Lainaus käyttäjältä: ePa - 08.11.11 - klo:00:37
Myös hieman aurinkoisena kesäpäivänä haittaava tekijä on tuo fyysinen mittani, jolloin kuskin penkki tulee niin taakse, että aurinkoa vasten ajaessa se paistaa kattoikkunan kautta silmiin.

Tummenuskalvoa kattoluukkuun? Minä laitatin yhteen edellisistä autoista kattoluukkuun 30%-kalvon, kun luukun vakiotummennus oli varsin pientä. Sopi omaan makuun aika hyvin, kun kattoräppänän suojalevyä tuli sen jälkeen pidettyä useammin auki. Suoja oli siis täysin valoa läpäisemätön.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 11.11.11 - klo:12:37
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 08.11.11 - klo:11:00
Tummenuskalvoa kattoluukkuun?

Hyvä idea tämäkin, mutta tällä kertaa "lippa" mallinen lakki saa luvan riittää. :D

Ei se aurinko kumminkaan niin usein paista tuosta kulmasta. Etelämpänä tuo feature voi olla häiritseväkin, jolloin syytä miettiä kovempia otteita.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: VAG! - 11.11.11 - klo:15:11
Lainaus käyttäjältä: ePa - 11.11.11 - klo:12:37
Ei se aurinko kumminkaan niin usein paista tuosta kulmasta.

Niinpä, eiköhän tuo sinunkin häikäisyongelma saa kohta ihan luonnollista helpotusta, kun muutat takaisin peräpohjolaan 8)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 11.11.11 - klo:15:27
tj49
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 14.11.11 - klo:12:49
Talvipyörät on vaihdettu viikonloppuna alle, mutta tarkastuslenkki tekemättä, kun oli kostea ilma viikonloppuna. Autohan olisi saattanut likaantua siinä.

Keväällä laitoin vanteisiin Dodon Hard Candyt pintaan ja ainakin kesän ajan vaha on pysynyt pinnassa hyvin, kun lika lähti pinnasta rätillä pyyhkimällä.

Ennen:
(https://lh6.googleusercontent.com/-JnbBr40TPh4/Tr-IWQXVd_I/AAAAAAAACN0/N6wjU_YKJpQ/s480/IMG_5817.JPG)

Jälkeen:
(https://lh6.googleusercontent.com/-lV146dfC96g/Tr-IWBEeFWI/AAAAAAAACNw/dmZ6jpXtnuo/s480/IMG_5819.JPG)




Talvivanteisiin sipaisin pintaan Collinite 915. Tulokset keväämmällä. :)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 16.01.12 - klo:14:48
Auto on kotiutettu Suomen kamaralle ja kilometrejä tulee hitaasti, mutta varmasti. Ensimmäinen valtuutetussa huollossa vierailukin on tehty, kun kuskin peili käänsi itseltään niskat nurin pakkasten saavuttua. Peili ei siis pysähtynyt suppo asennosta avatessa vaan kääntyi +90 asteeseen kylkeä vasten eteenpäin (0 astetta = normi asento). Ajelin siinä sitten hetken peilit supossa, kun en uskaltanut vääntää "suoraksi". Demo efektihän siinä sitten iski, kun pääsin huoltoon asti. Asentaja ajoi auton halliin ja alkoi ihmettelemään, että mikäs tässä on vikana, kun kaikki toimii, eikai siinä, kiitin kauniisti vaivannäöstä Aine Oy:tä ja kurvasin töihin. Kuulemma vikakoodeistakaan ei nähnyt mitään.

Columbus on tullut myös asennettua. 2011 mallinen Bolerohan ei enää ole samannäköinen kuin Columbus ja muut vanhemmat kamppeet ja se aiheutti vähän harmaita hiuksia. Oheisessa kuvassa näkyy mistä kohtaa pitää paneeleita yrittää vääntää irti.

(https://lh4.googleusercontent.com/-ilPL5fx7rqc/TxQPcOSLuBI/AAAAAAAACQk/w0GsAqBFmwc/s640/bolero2011.jpg)

Columbus meni kehysten kanssa paikalleen ja GPS antennin sijoitin taustapeilin taakse rasteroidulle alueelle ja kaapelin vedin verhoilun sisällä kojetaululle ja sieltä laitteen taakse. Ylimääräinen kaapeli mahtuu olemaan kojetaulun päässä hyvin. Jäsen ConD koodasi Sound Systemit toimimaan ja kertoi auton aateekoolle, että grammarin tilalle on tullut kartta. Muutaman kokeilun jälkeen VW Dynaudio BAP asetuksilla alkoi rokki kuulumaan.

Pari muutakin juttua koodailtiin päälle/pois samalla, eli normi takalasipyyhin automatiikka pois ja hälyttimen piippaukset. Vakionopeudensäätimen asetettua arvoa ei saatu vielä näkymään, mutta kokeillaan sitä joskus uudestaan, kun sille päälle sattuu.

Matka-ajossa auton kulutusmittarin saa näyttämään 4,7 - 4,9 lukemia tasanopeudella 100+km matkoilla, mutta todellinen kulutus seka-ajossa pyörii 6,x lukemissa.

Themistot kerää kehälle vanteen sisäpuolelle lunta aika lailla, kuten samaten takaluukun/puskurin ympäristö. Löysin myös lunta etu- ja takaoven välistä B pilarin juuresta sekä A pilarin juuresta klöntin. Tuli ajeltua ~10 sentin puuterilumessa useita kymmeniä kilometrejä ja ilmeisesti lumi tunkeutuu kaikkiin mahdollisiin rakosiin pöölytessään. Harmikseni en saanu kuvaa näistä havainnoista. Onkohan muilla samanlaisia havaintoja? Eihän tuo vaarallista ole, jos lumi ei pääse jäätymään.


Kiitos ConD:lle koodauksista.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 14.02.12 - klo:13:47
Tallissa tapahtuu taas.

Autolle tuli ensimmäinen vuosi täyteen ja sen kunniaksi tallissa puuhasteltiin sen verran että asensin Eberspächerin Hydronic B/D 5WSC lisälämmittimen minikellolla. Aikaa asennukseen meni ~8h kun lämpimässä pääsi tekemään. Pihalla ennen talliin ajoa auton mittari näytti -30C.

Minikellon lisäksi ebaystä tuli tilattu DanHagin (http://danhag.de/) GSM moduuli. Tämä tosin on vielä asentamatta. Meinasin hankkia eberin oman kaukosäätimen, mutta hieman kärvisteli tuo hinta ja ulottuma ei ole tarpeeksi. Nyt voi näppärästi laittaa pirssin lämpenemään, kun hyppää koneeseen ja Ouluun tullessa auto on lämmin. Tai ainakin näin kuvittelen sen toimivan. Appstoressa kyllä näytti olevan eeberin omaa softaa iPuhelimeenkin, niin saas nähdä tuleeko vaihdettua siihen.

(http://i1151.photobucket.com/albums/o632/ePa-/SuperB/eberdanhag.jpg?t=1342512336)

Asennus pitäisi olla helppo, kun kaikki on valmiina.

Bolerosta saa esittää tarjouksia jos jotakin kiinnostaa se. Hintaa en osaa kuutioida, kun ei noita hirviästi ole tyrkyllä.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: PeHa - 14.02.12 - klo:15:15
Laitoin YV:tä Bolerosta, ota yhteyttä.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 22.04.12 - klo:23:01
Matkalla sattuu ja tapahtuu.

Tänään lähdin kaikessa rauhassa ajelemaan kotia kohti, mutta ennemmin kun oli päästy kunnolla edes vauhtiin tuli mutkia matkaan. Kojetaululle nasahti varoitusvalo rengaspaineista joka taas nosti hetkellisesti sykettä ja jännitystä. Eipä muuta kuin lähimmälle huoltikselle, kun ohjauksessa ei tuntunut väristyksiä eikä auto käyttäytynyt oudosti. Autosta ulosnoustessa homma oli jo kutakuinkin selvä. Renkaasta kuului sihinää. luulin sen olevan venttiili tms, mutta tarkempi tutkiskelu paljasti, että rengas oli saanut hittiä jossakin maamme hyvin hoidetuilla teillä sen verran että nyt oli aika päästää ilmat ulos. Eipä muuta kuin kaikkien matkatavaroiden alta paikkapullo esiin ja mömmöt renkaaseen ja painetta perään. Alku vaikutti hyvältä ja ohjeiden mukaisesti 10 min ajon jälkeen paineiden tarkastus ja kaikki näytti hyvältä. Huokaisin jo helpotuksesta, mutta samalla epätoivosta. Matkanteko 80 km/h nopeudella vaikuttaa hyvin suuresti saapumisaikaan, joten piti soittaa jo kotijoukoille ja sanoa, että nyt menee myöhään...

Vajaan tunnin ajettua rengaspaine häly syttyi uudestaan ja silloin peli oli lopullisesti selvä ja aloin katselemaan tienvarsi paikkaa. Auton mukana tulleilla varusteilla matkan jatkaminen oli mahdotonta. Auto levennykselle parkkiin ja soitto ajoturvaan. Jonkinmoisen odottelun jälkeen ja ajoturvan äänen kanssa keskustelun jälkeen tuli ilmi, että auton myynyt liike on lähin valtuutettu Skoda huolto, eli auto hinurilla sinne ja minä taksilla autovuokraamoon.

(http://i1151.photobucket.com/albums/o632/ePa-/SuperB/lavetilla2.jpg?t=1342512570)

Tulipahan nollattua persdynokin, kun vuokrapeliksi huimasta valikoimasta sattui Tojota Sorolla. Ai että oli ihana ajaa... NOT. Oikein odotan oman auton alle saamista. Kyllä sillä vaan niin paljon mukavampi on kulkea.

Loppuviimein päädyin aloituspisteeseen kulkien monen reitille kuulumattoman pisteen kautta. Huomenna odotellaan soittoa huollosta ja uutista milloin saisi auton noutaa. Toivotaan, että renkaita löytyy hyllystä.

Tällä hetkellä ihan posittivinen fiilis siitä miten ajoturva hoiti homman. Ja hinausauton kuski soitti taksinkin paikalle eli kiitoksia Hänelle jos sattuu lukemaan. Katellaan huomenna mihin suuntaan suupielet kääntyy. Onneksi huomenna ei ole mitään kriittisen tärkeää töissä, jolloin matkan viivästyminen ei niin haittaa. Hyvällä tuurillä pääsen huomenna kotiin oman auton kanssa.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 23.07.12 - klo:11:36
Näin se vaan menee.

Kilometrejä kertyy ja aika liitää ns "siivillä". Kesän aikana on tullut kilometrejä sen verran, että oli aika käyttää autoa ensihuollossa. Kilometrejä oli mittarissa ~18tkm eli longlifeä ei tässä autossa kokeilla. Valtuutettu huolto kävi paikat läpi eikä löytänyt mistään huomautettavaa saati korjattavaa. Eli kaikki kunnossa niin kuin pitääkin.

Kevään aikana on tullut hankittua led malliset päiväajovalot, kun MTECin polttimot alkoivat reistailemaan. Loppuviimein taisi vaan olla liitin löysällä, mutta mitäpä väliä. Saipahan syyn päivittää nämäkin. Rekisterikilven valotkin odottavat asennusta, mutta katsellaan niitä sitten kun on pimeämpää.

(http://i1151.photobucket.com/albums/o632/ePa-/SuperB/iphone330.jpg?t=1343031725)

Kilometrien kertyessä ensimmäinen ärsyttävä featurekin löytynyt ja ilmeisesti jollain muullakin samaa ilmenee, kun toisessa topikissa on siitä maininta. Eli B-pilarin seutuvilta tulee ärsyttävä kitinä/nitinä kuoppaa osuessa. Täytyy perehtyä siihen myöhemmin paremmin ja varata tarvittaessa huolto tuolle.

Matka-ajossa kulutus näyttää asettuneen alle 6 l kulutuksiin tämän (http://www.spritmonitor.de/en/detail/439380.html) perusteella. Täytynee tunnustaa, että kauniimmalla osapuolella saattaa olla hieman kevyempi kaasujalka. Juhannusreissulla nimittäin kulutus hypähti kun itse ajoin.

Alustasarjastakin (KW variant 1) olen käynyt kysymässä tarjouksen, mutta katsellaan mikä on tilin saldo lomien jälkeen.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: JeanC - 24.07.12 - klo:07:31
Viittitkö ePa ottaa kuvan miltä noi polttimot näyttää toiminnassa  :)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 24.07.12 - klo:09:44
Mjoo, kunhan auto kotiutuu taas niin yritän räpsästä kuvan.

Haluakko nää oikein 50/50 kuvan vai pitääkö olla lähikuvaa vai kummosta aattelit?
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: JeanC - 24.07.12 - klo:19:28
Lainaus käyttäjältä: ePa - 24.07.12 - klo:09:44
Mjoo, kunhan auto kotiutuu taas niin yritän räpsästä kuvan.

Haluakko nää oikein 50/50 kuvan vai pitääkö olla lähikuvaa vai kummosta aattelit?
Kaikki maholliset, kiitos  :)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 10.01.13 - klo:15:35
Niin se aika vaan vierähtää.

Kohta auto täyttää kaksi vuotta ja sinä aikana on tullut lähes 30tkm mittariin käytännössä ilman mitään vikaa. Kesärenkaat tosin on ajettu jo näilläkin kilometreillä aivan slikseiksi eli keväällä pääsee rengaskaupoille. Ihmeen nopeasti ne kului (~4500 km/kesä), mutta syy ilmeisesti olikin ensiasennussuuntauksessa joka söi renkaat loppuun.

Tällä viikolla auto kävi paikallisen myyjän hellässä hoidossa. Kaksi kertaa kuskin ovi jätti menemättä kiinni ilmeisesti VAG ominaisuuden vuoksi jonka seurauksena vaihdettiin kuskin oven vaijeri. Samalla kerralla kesänaikana ilmestynyt ärsyttävä kitinä B-pilarin tienoilta hävisi. En tiedä mitä tekivät asian eteen, mutta kuulemma samalla tehtiin kun verhoilu oli auki.

Isompi syy huoltokeikkaan kesken kaiken oli kattoikkunan väärältä puolen löytynyt pisara. Havaitsin tämän yhden perusteellisemman pesun jälkeen ja kävin kysymässä mistä on kyse ja vastauksena oli, että tehtaalla on kampanja kattoikkunan veden poiston uudelleen reititykseksi. Alustava aikataulu oli kolme päivää, mutta toisen päivän iltapäivästä tuli jo viesti valmistuneesta autosta. Huolto alitti tavoiteaikansa ja annan kyllä pisteet paikalliselle liikkelle miten tämä hoidettiin.

Onkohan muita kampanjoita tiedossa kuin tämä kattoikkuna?
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 02.12.13 - klo:13:45
Niin sitä aika kuluu ettei huomaakaan.

Kilometrejä on alkanut tullu melkoiseen tahtiin ja tänään käytin auton 60tkm huollossa. Eilen autoa pestessä kuuntelin käynnistyksen jälkeistä ääntä ja pikkuinen sirinä oli kuultavissa ja ilmeisesti tämäkin auto on altistunut oktomurskeelle jota täällä päin on käytetty niin paljon, että se on päässyt otsikoihin asti. Silmämääräisesti nokkahihnan ympärillä oli ruskeaa väriä (pölyä). Paikalline merkkihuolto tarkisti asian ja se on nyt putsattu ja ainakin osa huolesta murheesta on poistunut hetkeksi. Konepeltiä ei ole tarvinnut avata kuin pesunesteen lisäystä varten. Huoltoraportissa oli maininta, että akku olisi syytä vaihtaa asap, mutta se olikin lähinnä ajankysymys koska tuo tulee, oireilihan tuo jo viime talvenakin. Täytyy varmaan etsiä joku hyvä AGM akku, ja toivoa sitä joululahjaksi.

Auto on käynyt ja kukkunut kuten pitääkin ja ei ole ollut mitään moitittavaa. Renkaat tahtovat kulua, mutta näillä kilometreillä se on ymmärrettävääkin. Kaksi kertaa on tullut käytyä suuntauksessa, niin eiköhän ne nyt ala näyttämään jo eteenpäinkin.

Tämän hetkiset kulut uudesta saakka ilman hankintahintaa on 0,14,/km. Pianhan tämänkin saisi laittaa vaihtoon, mutta eipä ole mittään järkeä, kun auto toimii kuten pitääkin ja ajaa asiansa.

Toivottavsti näin on myös tulevaisuudessakin. :)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 28.07.14 - klo:10:10
Ja taas on aikaa vierähtänyt ja kilometrejä kertynyt. Näköjään 30tkm välein tulee päiviteltyä tätä joten nyt on aika taas. 90tkm tullut mittariin ja sama tahti jatkuu.

EGR meni keväällä tästä, mutta ei aiheuttanut suurempia jännityksiä, kun oli työmatkalla viikon niin sillä aikaa SAH ruuvasi auton kuntoon ja samalla vaihdettiin ennakkoon nokkahihnakin jo mainitun ruskean pölyn takia. Palvelu oli hyvää ja asiantuntevaa. Maahantuojakin keräsi tästä pisteet kotiin niin ei ollut syytä vetää herneitäkään nokkaan. Tällä hetkellä on sellane fiilis, että seuraavakin auto saattaisi olla Skoda. :)

Nyt huollossa huomattiin, että toinen takarengas (Conti SC5) oli kulunut "kantikkaaksi"/pykälälle eikä syytä löytynyt. Renkaat olivat jo lähes sliksit 30tkm jälkeen ja tämä tuli aavistuksen yllättäen eikä sen suurempia renkaanvaihto suunnitelmia ollut, mutta nyt sinne laitettiin uusi sarja alle, niin saa puoliso ajella turvallisin mielin syksyn sateet läpi, eikä tarvi pelätä loppuunajetuilla renkailla vesiliirtoja tms vaaratilanteita. Samalla sädettiin taas pyörän kulmat. Ne olivat taas jonkin verran pielessä, enkä ymmärrä miten ne voivat elää noin paljon. Täytyy vertailla edellisiin tuloksiin mitä on tapahtunut. Autolla kumminkin ajetaan pitkää matkaa hyväkuntoisella tiellä eikä mitään rallipolkuja kaasupohjassa.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 01.11.16 - klo:09:32
Niin se on aika kulunut tämänkin kanssa.

Kilometrejä mittarissa ~140tkm ja auto kävi ensimmäisen kerran huolto-ohjelman ulkopuolella valtuutetussa huollossa. Kahdesta fillarista vaihdettiin laakerit, toinen edestä ja toinen takaa. Vakikuski alkoi sanomaan, että ääntää oudosti ja itse kokeilemalla takapäästä löysin klappia, mutta etupäätä en huomannut. Nyt on taas hiljaista ja kelpaa ajella. Edellisessä viestissä mainitut Contien jälkeen oli PointS ketjun summerstarit alla ja ne vaihdettii tänän vuonna Hankookkeihin. Vuotuinen kilometri kertymä rauhoittunut alle 20tkm/vuosi tasolle.

Kulutus kokoajalta on 6,17l/100km

Ei syytä vaihtaa mihinkään.  :)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 10.01.18 - klo:17:38
Rakas päivä kirja... Tai lähinnä vuosipäivitys.

Auto käynyt katsastuksessa eikä moitetta löytynyt katsastuksien välillä oli ~9tkm eli ajaminen rauhoittunut entisestään, nyt mittarissa ~158tkm. Myös huollossa käytiin ohjelman mukaisesti tällä kertaa huoltoon ohjasi aika eikä kiinteä kilometri määrä kuten aikaisemmin.. Samalla tehtiin maahantuojan ohjelmistopäivitys päästöihin. Toistaiseksi ei havaittuna muutosta mihinkään.

Kulutus noussut alusta laskien 6,21l/100 johon syynä kasvanut pätkä ajo jota ollut viime vuonna 95% ajosta. Toki pitänyt ajaa välillä pitkääkin matkaa, jotta lämpenee kunnolla joka paikka.

Kuskin puolen takajarrukilpi oli ruostunut irti kiinnityksistään. Tätä ei pysty vaihtamaan ellei käytä napaa irti, joten aluslevyillä puristettu paikalleen.

Ei ongelmia ja matka jatkuu.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 18.04.18 - klo:22:37
Ensimmäinen huolto-ohjelman ulkopuolinen vierailu paikallisella korjaamolla tehty edellisviikolla.

Kuljettajan oven johtosarja oli vioittunut ja se vaihdettiin. Oireili niin, että ei mennyt kuljettajan puolen ovet lukkoon ja sisätilan tutkaa ei saanut pois päältä. Johtosarja ~160, ja tunti töitä. ,,änieristys ei haitannut korjausta.

Myös Eber oireili ja ei lähtenyt luotettavasti enää käyntiin. Korjausosat ~50, ja itse tein noin kolmessa tunnissa. Käytännössä poltin palasiksi, putsaus ja uudet tiivisteet ja laite kasaan.

Mittarissa nyt ~168tkm ja going strong.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: Enhancer - 18.04.18 - klo:23:46
Olisit toki hehkun vaihtanut samalla vaivalla uuteen, ensi talvena sama homma edessä...
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 10.06.18 - klo:20:00
Rakas päiväkirja...

Auto kävi määräaikaishuollossa ja ohjelmaan kuului "kaikki". Suodattimet, öljyt koneeseen ja laatikkoon ja bonuksena vänkärin takalaakeri. Mittarissa huollon kohdalla ~174tkm. Huollossa olivat tehneet havainnon, että nokkahihna olisi (taas) vaihdon edessä ja se hoidettiin viikkoa myöhemmin. Oiskohan se nyt neljäs hihna tässä koneessa. Huoltojen jälkeen auto tuntui jotenkin vetreämmältä tms. Vaieka selittää, mutta sellainen fiilis tuli ensimmäisellä ajolla huollon jälkeen.

Huoltokirjassa sivut täynnä joten maahantuojalta "laajennusosa" = uusi huoltokirja kympillä vanhan kaveriksi. Ajoturva edelleen voimassa.

Eberiin olisi tosiaan voinut vaihtaa hehkunkin, mutta jäi nyt tekemättä. Katellaan kuinka pelaa, nyt kun tuon on kertaalleen tehnyt eipä se nyt pelota uudelleen avata eikä tiivisteetkään nyt aivan mahottoman kalliita olleet.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 08.08.19 - klo:15:38
Rakas päiväkirja.

Autoon vaihdettiin oman pysäköintitoheloinnin seurauksena takapuskuri. Alkuperäinen puskurista oli maali lähtenyt lohkeilemaan lastausaukon kohdalta joten tuli sekin kuntoon. Lohkeilulle en keksi syytä.

Samaan kulmaan oman töhöilyn kanssa osui myös tuntemattomaksi jääneen autoilijan vetokoukku.

(https://i.imgur.com/QPHSQ7Cl.jpg)

Mittarissa ~225tkm, eikä mitään ongelmia. *kop kop*
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: RSOCUstin - 09.11.21 - klo:20:11
Menikö tämä vaihtoon?
Tälläinen osui silmään ja muistin että olisikohan saman.

https://www.nettiauto.com/skoda/superb/12498996 (https://www.nettiauto.com/skoda/superb/12498996)
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ConD - 09.11.21 - klo:21:43
Ei oo sama, kyllä tää alkuperäisessä taloudessa vielä on...
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 28.04.22 - klo:13:22
Niin se aikaa rientää.

Skodalla mittarissa ~320tkm ja vielä se tuossa pihassa on.

Perushommat tehty jota tämän ikäisissä Vaggineissa yleensä on. Puskureiden/lokareiden ruostekohdat käytiin Tammikuussa 2021 maalaamassa ja hihna on vaihdettu kuudenteen. Samalla kun hihna vaihdettiin niin siinä sitten vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä uuteen ja laturin vapaakytkinkin vaihdettiin samalla. Nämä kaikki ns ennakoitavina huoltoina ja autolla on vaan tarvinnut ajaa ja tankata.

Renkaita ostettu jos siltä näyttää nyt alla on pyörinyt Hakkapeliitta8 ja Continanetal premium 6 tms. josta muistuikin mieleen, että taakse on vaihdettu molemmat takatukivarretkin, kun nelipyöräsuuntauksessa ei suostunut pultit aukeamaan, niin ne pultit avattiin murusina. Oli helpompi vaihtaa koko tukivarsi.

Ajaminen on maksanut/maksaa tällä hetkellä 0,17,/km. Ajetaan lisää vaan, vaihdossa tästä ei saa "mitään" enää ja eipä oikein mitään uutta kinnostavaakaan ole ulottuvilla. Ehkä sitten Enyaq RS joskus kun niitä saa.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 21.05.23 - klo:09:25
Kun mikään ei kestä.

Heti kun auton ajorytmi poikkeaa normaalista alkaa paikat hajoamaan. Mittarissa ~330tkm (eli vain ~10tkm/vuosi, normaalin ollessa 50+tkm) ja EGR tuli tiensä päähän. Nyt jo. Ei nää Vaggineet kestä mitään.

OEM komponentti Tsekeistä ja itsevaihdoin omassa tallissa. Merkkihuollon hinta-arvio oli ~1800, joka oli tällä kertaa liikaa. Ehkä 10-12 tuntia meni kolmena päivänä. Purkaminen kovempi homma kuin kasaaminen. Lattialla/tinkin varassa ei kannata yrittää ellei käsistä löydy ylimääräsiä niveliä ja poikkeuksellisia mittoja.

Käytännössä osa kaivetaan kardaanitunnelin kautta ulos.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: rawpower - 21.05.23 - klo:09:49
Lainaus käyttäjältä: ePa - 21.05.23 - klo:09:25
Kun mikään ei kestä.

Heti kun auton ajorytmi poikkeaa normaalista alkaa paikat hajoamaan. Mittarissa ~330tkm (eli vain ~10tkm/vuosi, normaalin ollessa 50+tkm) ja EGR tuli tiensä päähän. Nyt jo. Ei nää Vaggineet kestä mitään.

OEM komponentti Tsekeistä ja itsevaihdoin omassa tallissa. Merkkihuollon hinta-arvio oli ~1800, joka oli tällä kertaa liikaa. Ehkä 10-12 tuntia meni kolmena päivänä. Purkaminen kovempi homma kuin kasaaminen. Lattialla/tinkin varassa ei kannata yrittää ellei käsistä löydy ylimääräsiä niveliä ja poikkeuksellisia mittoja.

Käytännössä osa kaivetaan kardaanitunnelin kautta ulos.

Hyvin on kestänyt EGR 12v ja 330tkm kuitenkin. Kova hinta marmorilla. Toki jos työtunteja menee tuo 10-12 niin ja osat päälle niin siitähän se koostuu. Muistan kun itsellä oli 2010 CEGA moottorilla RS octavia 2.0 tdi. Siitä meni alipainekalvo rikki egr coolerista. Marmorin hinta osalle 700 ja työt 500. Sain sitten täältä foorumilta purkuosan halvalla ja paikallisella luottokorjaamolla tais mennä töihin vajaa 400e.
Otsikko: Vs: Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11
Kirjoitti: ePa - 19.12.23 - klo:19:19
Ei nämä kestä mittään ja kokoajan saa olla remontoimassa.

Pääasiallinen kuski raportoi ettei meinaa kabiinissa lämpöä riittää ja jäähdytysnesteen viisarikaan ei nouse suoraan ylöspäin ympäristön lämpötilan ollessa -20 pahemmalla puolella. Pienen tiedustelun jälkeen OEM osat tilaukseen eli vaihteiston ja moottorin termostaatit tilaukseen ja iltavapaa-anomus vetämään.
e: jostain syystä herjaa tietokanta virhettä eikä anna koko viestiä kirjoittaa/tallentaa ja pyytää ottamaan ylläpitoon yhteyttä. Mutta miten?