Vakionopeussäätimen käyttö

Aloittaja Arde, 07.01.21 - klo:13:56

« edellinen - seuraava »

Arde

Miten vakkariin säädetty lukema saadaan muutettua esim. +/- 5km/h? Ohjekirjassa mainitaan että pitempään painamalla viiksen päässä olevaa keinuvipua muuttuisi 5km/h välein, itsellä muuttuu vain 1km/h?
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

ConD

Ei saa säädettyä siten miten lukema muuttuu, ei edes VCDS:llä. Valmistaja on ohjelmoinut sinne vakkarin taakse moottorin ECU:n sen logiikan miten homma toimii. Uudemmissa autoissa on erillisin napein tai erillisen viiksen kautta toteutetettuna mahdollisuus tuohon asetetun nopeuden muuttamiseen myös portaittain, mutta se on yleensä kymppi se porras. Vilkkuviikseen integroidussa vakkarissa ei mokomaa porrasta ole näkynyt aiemmin...

Mutta tuota vitosen portaittaista vähentymistä vakionopeudensäädinkäytössä ei ainakaan Skodan omat manuaalit netissä osanneet kertoa. Kertapainallus muuttaa kilsan ja jos painaa pohjaan ko. napin niin asetettu nopeus vähenee kyllä jatkuvasti muttei portaissa.

NopeudenRAJOITIN-moodissa puolestaan on 10km/h portaat.

Mitäs sulla siis siellä manuaalissa puhutaan? Voihan se olla että siellä on jotain portaista höpötettykin, mutta kun huomattu ettei homma niin toimikkaan niin nuihin PDF-versioihin on tieto oikaistu.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

CarsAndCoffee

Veikkaisin, että pitämällä muutaman sekunnin pohjassa muuttaa sitten +/- 5kmh. Vai oliko 10 kmh. Painamalla kerran muuttaa sen 1 kmh suuntaansa.

Ainakin MQB-volkkareissa ja -seateissa sekä B9 audissa itsellä tämä funktio ollut +/- 10kmh. Niissä toki omanlaisensa vakkarinäppäimet (volkkarissa rattinäppäimissä ja seatissa sekä audissa lisäviiksi).

Saltti

Sportsvanissa joka edustaa VII-sukupolvea, ratissa oleva alumiininvärinen +/- nappi lisää tai vähentää 10 km/h täysiin kymmenkilometreihin. Esimerkiksi 68 ->70-> 80-> 90. Mustat isommat painikkeet reset ja set lisäävät tai vähentävät 1 km/h kerrallaan.

Muutoin voin sanoa, että etten ole kovin tyytyväinen ACC toiminnallisuuteen. Jarruttelee liikaa alamäissä. Ei sitä kuskikaan heti rupea jarruttamaan, jos vauhti nousee 1 km/h yli tavoitearvon. Pitäisi olla paremmin käyttäjän säädettävissä. Tulisi enemmän käytetyksi ACC:tä, jos toiminta tuntuisi järkevältä. Tästä asiasta on kyllä aikaisemminkin palstalla keskusteltu.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Saltti - 11.01.21 - klo:09:03
Sportsvanissa joka edustaa VII-sukupolvea, ratissa oleva alumiininvärinen +/- nappi lisää tai vähentää 10 km/h täysiin kymmenkilometreihin. Esimerkiksi 68 ->70-> 80-> 90. Mustat isommat painikkeet reset ja set lisäävät tai vähentävät 1 km/h kerrallaan.

Muutoin voin sanoa, että etten ole kovin tyytyväinen ACC toiminnallisuuteen. Jarruttelee liikaa alamäissä. Ei sitä kuskikaan heti rupea jarruttamaan, jos vauhti nousee 1 km/h yli tavoitearvon. Pitäisi olla paremmin käyttäjän säädettävissä. Tulisi enemmän käytetyksi ACC:tä, jos toiminta tuntuisi järkevältä. Tästä asiasta on kyllä aikaisemminkin palstalla keskusteltu.

Tuota alamäkijarrua itsekin vierastan. Mutta sen tarkoitus lienee pitää nopeus oikeissa rajoissa ylinopeussakkojen välttämiseksi. Suomessa tuppaa ne kamerat olemaan aika hyvin siellä mäen alla. Laitan yleensä alamäessä vakkarin pois päältä ja sitten sopivassa kohdassa taas päälle. Juu, onhan se turhaa jumppaa mutta onpa jotakin tekemistä ja bensaa säästyy  :)
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ConD

Fabsussa ei perusvakkari jarruta, eikä siinä ole erillisiä nappeja tai erillistä viikseä. Siinä ei tuo vähennys tapahdu omista napeistaan - tilanne on siis erilainen kuin Cars&Coffeen mainitsemissa MQB alustaisissa tai MLB alustaisissa autoissa.

Mullakin oli Atecassa tuo erillinen viiksi, jonka vuoksi toiminnallisuuden tiedän mutta Fabia on siis toista maata. Siinä tuo vakkari toimii toisin.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Saltti - 11.01.21 - klo:09:03
Muutoin voin sanoa, että etten ole kovin tyytyväinen ACC toiminnallisuuteen. Jarruttelee liikaa alamäissä. Ei sitä kuskikaan heti rupea jarruttamaan, jos vauhti nousee 1 km/h yli tavoitearvon. Pitäisi olla paremmin käyttäjän säädettävissä. Tulisi enemmän käytetyksi ACC:tä, jos toiminta tuntuisi järkevältä. Tästä asiasta on kyllä aikaisemminkin palstalla keskusteltu.

Niin, jos tykkää lasketella alamäet alas niin silloin ajetaan ylinopeutta mihin auton suunnittelija tuskin haluaa myötavaikuttaa. Vanhoissa vakionopeussäätimissä (aika ennen adaptiivisia) vauhtia säädeltiin ainoastaan moottorin vääntömomentilla. Alamäessa saattui vauhti kasvaa reilusti yli säädetyn/sallitun. Muistan keskustelun missä AP ei voinut sietää sitä, että ACC jarruttelee itsekseen. Jarruvalot palaa ja kaikkea! Kannattaa vaan totutella ko. toimintaan koska vaihtoehtoja ei ole. Jatkossa ACC ajelee rajoitusten mukaan (tai pari km alle) ja hidastaa reilutsti ennen rajoitusten vaihtumista.  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ConD

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.01.21 - klo:09:17
Jatkossa ACC ajelee rajoitusten mukaan (tai pari km alle) ja hidastaa reilutsti ennen rajoitusten vaihtumista.  :D
...paitsi silloin kun karttapohjasta keksitään 40 alueella nopeudeksi 50 tai 60. Näin kävi viikolla ID.3:lla kun jostain kumman syystä meidän asuinalueella auto keksi kartasta kaivaa oikeaa rajoitusta suuremman nopeuden asettaa ACC:lle. Ei kiva...

Onneksi tuon saa valikoista pois päältä - ainakin sille ajokerralle.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Daatta

Lainaus käyttäjältä: ConD - 11.01.21 - klo:09:20
...paitsi silloin kun karttapohjasta keksitään 40 alueella nopeudeksi 50 tai 60. Näin kävi viikolla ID.3:lla kun jostain kumman syystä meidän asuinalueella auto keksi kartasta kaivaa oikeaa rajoitusta suuremman nopeuden asettaa ACC:lle. Ei kiva...

Saa juu, mutta jatkoa ajatellen pitäisi saada tuollaiset bugit fiksattua. Joku oli sitä mieltä, että nopeusaineisto on Heren kartta-aineistossa oikein, onko sitten auton softassa tuollainen aivopieru. Onneksi noita häröilyjä ei omille vakio-reiteille osu. Itse tykkään tuosta automaattivakkarista, rauhoittaa menoa ja tulee ajeltua rajoitusten mukaan. Sähköllä kaahaileminen ei kannata, jos muutenkaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ConD

Olen kyllä melkeen 100% varma siitä että auto ei tuota aivopierua tehnyt vaan se oli karttapohjan. Kyseessä on risteysalue, missä on aikanaan alueen rakentamisen aikaan tie päättynyt ja sittemmin tietä on siitä jatkettu. Risteyksessä tapahtuva muutos siis tapahtuu kun karttapohjaan päivitetty nopeustieto muuttuu / on jäänyt päivittämättä taajaman vakio 50 -> aluerajoitettu 40.

Isossa kuvassa joo, nopeusrajoitusavustin auttaa vakkarin kanssa helppouttaen menoa. Mutta ei se kaukana siitä ole, että saa siihen tasakymppiin vaikka etukäteenkin napsutella vakkarin näyttämän - jos sellainen ominaisuus vaan on autossa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

track08

Lainaus käyttäjältä: Saltti - 11.01.21 - klo:09:03
Muutoin voin sanoa, että etten ole kovin tyytyväinen ACC toiminnallisuuteen. Jarruttelee liikaa alamäissä. Ei sitä kuskikaan heti rupea jarruttamaan, jos vauhti nousee 1 km/h yli tavoitearvon. Pitäisi olla paremmin käyttäjän säädettävissä. Tulisi enemmän käytetyksi ACC:tä, jos toiminta tuntuisi järkevältä. Tästä asiasta on kyllä aikaisemminkin palstalla keskusteltu.

Ainakin Seat Ibizassa pystyy tuota ACC:n jarrutuksen voimakkuutta säätämään valikoista, kun auto on pysähdyksissä. Itse pidän sen siinä oletusasetuksessa, koska kaupungissa sille on usein käyttöä, kun letkat yhtäkkiä hidastuvat ruuhka-aikaan. Maantiellä ajellessa sitten pudotan vakkarin pois päältä mäen laella tai sopivassa kohtaa, jos liika jarruttelu ärsyttää.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Arde

Lainaus käyttäjältä: ConD - 11.01.21 - klo:08:18
Mitäs sulla siis siellä manuaalissa puhutaan? Voihan se olla että siellä on jotain portaista höpötettykin, mutta kun huomattu ettei homma niin toimikkaan niin nuihin PDF-versioihin on tieto oikaistu.
Manuaalissa juuri mainitaan tuo +/- 5km/h pitkään painaessa ja siksi juuri kyselin ja mietin että teenkö jotain väärin, no mennään sitten tuolla 1km/h muutoksella.
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

JariJ

Lainaus käyttäjältä: ConD - 11.01.21 - klo:10:49
Olen kyllä melkeen 100% varma siitä että auto ei tuota aivopierua tehnyt vaan se oli karttapohjan. Kyseessä on risteysalue, missä on aikanaan alueen rakentamisen aikaan tie päättynyt ja sittemmin tietä on siitä jatkettu. Risteyksessä tapahtuva muutos siis tapahtuu kun karttapohjaan päivitetty nopeustieto muuttuu / on jäänyt päivittämättä taajaman vakio 50 -> aluerajoitettu 40.

Isossa kuvassa joo, nopeusrajoitusavustin auttaa vakkarin kanssa helppouttaen menoa. Mutta ei se kaukana siitä ole, että saa siihen tasakymppiin vaikka etukäteenkin napsutella vakkarin näyttämän - jos sellainen ominaisuus vaan on autossa.

Musta on nyt näyttänyt siltä, että toi liikennemerkkien seuranta ei ymmärrä aluerajoitusta. Laskee nopeuden siihen aluerajoitettuun merkin kohdalla, mutta heti seuraavan risteyksen jälkeen nopeus onkin jo yleisnopeus (mikä pitäisi paikkansa, mikäli ei olisi kyse aluerajoituksesta). Mulla ainakin vaikuttaisi seuraavan nimenomaan noita liikennemerkkejä eikä niinkään kartta-aineiston tietoja.

Ei siis ole kyse yhdestä paikasta, vaan laajemmin taajama-alueista. Esim. koko pääkaupunkiseutu, Järvenpää jne.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy