Octavia RS iV PHEV

Aloittaja teholopa, 24.02.21 - klo:12:30

« edellinen - seuraava »

heller

Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 11.10.21 - klo:21:35
Rekuperaatioita on heikko,autom ja voimakas.Kyllä pystyy vaihtamaan ajon aikana.voimakas hyvä kaupungissa ja muut tuntuman mukaan maantiellä.
Ranne ollut nyt 48-52km paikalla....se riippuu miten oot ajellut ajotyylistä ja missä ajat vaikuttaa paljon. 60km/h kun ajelee miin varmaan 55km. Pääsee.

Tarkoitin "lennossa" siis ilman infotaimenttia/valikoita. Sen tiedän että siellä valikossa on kolme valintaa, joista mielestäni automaattinen on paras. Haluan siis säätää sitä lennosta välittömästi enkä valikoiden kautta.
Pohdin vain, että tiedän kaksi tapaa tehdä sen. Joko laittaa rattivalitsimella pienemmän vaihteen tai vaihdekepistä D->S. Tämä aktivoi rekuperaation, mutta en tiedä onko se maksimi kuten meidän kakkosautossa joka on täyssähkö. Ainakaan rekuperaation palkki ei mene kuin puoleenväliin tällä tavalla.

~50km kuulostaa ihan ok:lta tällä kelillä. Sattui käymään niin hyvä tuuri, että pääsin eilen ajamaan RS iV:llä ja pääsin 53km sähköllä. Sähkörangea oli vielä 3km, mutta jostain syystä moottori lähti käyntiin. Veikkaan että akusto ei voinut enää antaa tarpeeksi tehoa, vaikka sähkörangea oli vielä. Ainakin sähkön tehopalkki oli laskenut.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Juuri noilla kahdella tavalla saa lennossa voimakkaan rekuperaation päälle.

Talteenoton teho riippuu mm. akuston lämpötilasta ja varauksesta.
Kylmä tai täysi akku ei ota sähköä vastaan yhtä paljon kuin vajaa ja lämmin, tällöin myös hidastuvuus on heikompi. Samoin käytettävissä olevan rekuperaation indikaattoriviiva on lyhyempi.
Se sähkötehon indikaattori myös nousee nopeammin tappiin jo kevyellä kaasupolkimen käytöllä jos akku ei pysty luovuttamaan maksimitehoja sillä hetkellä.

Bensa menee automaattisesti päälle kun halutaan tehoa enemmän kuin sähkötehoa on tarjolla.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: heller - 12.10.21 - klo:10:06
Pohdin vain, että tiedän kaksi tapaa tehdä sen. Joko laittaa rattivalitsimella pienemmän vaihteen tai vaihdekepistä D->S. Tämä aktivoi rekuperaation, mutta en tiedä onko se maksimi kuten meidän kakkosautossa joka on täyssähkö.
Ainakin Leonissa D -> S ottaa käyttöön saman voimakkaan rekuperaation kuin ratin -/+ vaihdeläpysköistä. Ajotila muuttuu kuitenkin hybridiksi eli jos ajat e-modessa ja vaihdat D -> S, muuttuu ajotila hybridiksi. Tuolloin polttomoottori pärähtää herkästi käytiin kiihdytyksessä. Jos haluaa pysyä e-modessa, kannattaa käyttää ratin vaihdeläpysköitä. Itse pidän niiden käytöstä. Minulla on asetuksissa heikko rekuperaatio ja jos tarvitsen voimakkaampaa, käytän ratin läpysköitä. Pitämällä läpyskää hieman kauemmin pohjassa, palaa vaihteisto D-tilaan ja heikkoon rekuperaatioon.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

heller

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.10.21 - klo:13:42
Ainakin Leonissa D -> S ottaa käyttöön saman voimakkaan rekuperaation kuin ratin -/+ vaihdeläpysköistä. Ajotila muuttuu kuitenkin hybridiksi eli jos ajat e-modessa ja vaihdat D -> S, muuttuu ajotila hybridiksi. Tuolloin polttomoottori pärähtää herkästi käytiin kiihdytyksessä. Jos haluaa pysyä e-modessa, kannattaa käyttää ratin vaihdeläpysköitä. Itse pidän niiden käytöstä. Minulla on asetuksissa heikko rekuperaatio ja jos tarvitsen voimakkaampaa, käytän ratin läpysköitä. Pitämällä läpyskää hieman kauemmin pohjassa, palaa vaihteisto D-tilaan ja heikkoon rekuperaatioon.

Ilmeisesti miulakin olisi 3km ollu rangea vielä mutta rekuperaatio D->S käynnisti moottorin herkemmin. Käsittääkseni EV mode ei vaihdu pois ellei tee kickdownia.

Jatkossa täytyy käyttää siis rattiläpysköjä. Ne on muutenkin aina käsillä, mutta en ollu varma toiminnasta. Se on hämmentävää kun mittariston mukaan vaihteetkin muka vaihtuisi.

Tuon tiesinkin että pohjassa pito palauttaa D:lle. Ihan viksu fiitsöri.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 12.10.21 - klo:11:07
Juuri noilla kahdella tavalla saa lennossa voimakkaan rekuperaation päälle.

Talteenoton teho riippuu mm. akuston lämpötilasta ja varauksesta.
Kylmä tai täysi akku ei ota sähköä vastaan yhtä paljon kuin vajaa ja lämmin, tällöin myös hidastuvuus on heikompi. Samoin käytettävissä olevan rekuperaation indikaattoriviiva on lyhyempi.
Lämmittääkös rekuperaatio akkua?

Semmoinen myös mietityttää että jos rekuperoi tuolla rattiläpyskällä niin silti jarrua painamalla voi rekuperoida lisää. Sitä ei ilmeisesti voi säätää mitenkään? Käsittääkseni jarrun painaminen käyttää myös ihan mekaanista jarrua, eikä vain rekuperoi.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

tigeli

Lainaus käyttäjältä: heller - 12.10.21 - klo:14:15
Ilmeisesti miulakin olisi 3km ollu rangea vielä mutta rekuperaatio D->S käynnisti moottorin herkemmin. Käsittääkseni EV mode ei vaihdu pois ellei tee kickdownia.

Vaihtuu se ilman kickdownia kun on tarpeeksi kylmä (esim. vihreä power-pylvään maksimi on puolivälissä täydestä tehosta)  ja akulta ei saa tarpeeksi virtaa "kaasupolkimen" asennon suhteen. Tulet huomaamaan talvella.. :)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: heller - 12.10.21 - klo:14:21
Semmoinen myös mietityttää että jos rekuperoi tuolla rattiläpyskällä niin silti jarrua painamalla voi rekuperoida lisää. Sitä ei ilmeisesti voi säätää mitenkään? Käsittääkseni jarrun painaminen käyttää myös ihan mekaanista jarrua, eikä vain rekuperoi.
Joo jarrulla voi lisätä rekuperaatiota. Leonissa on (ja varmaan Octavissa) vihreä palkki, joka näyttää rekuperaation voimakkuuden. Kun jarrua painaa, kasvaa palkki ja jarrutus toimii kokonaan rekuperaation voimalla niin pitkään, kun palkki ei täyty. Vasta sitten toimivat jarrut. Normaalissa ajossa voi jarrutella kokonaan vain rekuperaation voimalla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

heller

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 13.10.21 - klo:18:25
Vaihtuu se ilman kickdownia kun on tarpeeksi kylmä (esim. vihreä power-pylvään maksimi on puolivälissä täydestä tehosta)  ja akulta ei saa tarpeeksi virtaa "kaasupolkimen" asennon suhteen. Tulet huomaamaan talvella.. :)

Juu joskus taisin tähänkin törmätä, ja kuulostaa ihan loogiselta :)

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.10.21 - klo:18:59
Joo jarrulla voi lisätä rekuperaatiota. Leonissa on (ja varmaan Octavissa) vihreä palkki, joka näyttää rekuperaation voimakkuuden. Kun jarrua painaa, kasvaa palkki ja jarrutus toimii kokonaan rekuperaation voimalla niin pitkään, kun palkki ei täyty. Vasta sitten toimivat jarrut. Normaalissa ajossa voi jarrutella kokonaan vain rekuperaation voimalla.

Oletko aivan varma? Minulla oli Skodalta viesti että mekaaniset jarrut tulevat käyttöön lähes heti kun jarrua painaa. Ainakin kun skodalta kysyin että onko octaviassa jarrut ns drive by wire, niin kuulemma ei ole. Eli käsittääkseni vaikka sitä rekuperaation palkkia tosiaan voi jatkaa jarrulla, niin samalla tulee jarrutkin peliin.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: heller - 14.10.21 - klo:09:29
Oletko aivan varma? Minulla oli Skodalta viesti että mekaaniset jarrut tulevat käyttöön lähes heti kun jarrua painaa. Ainakin kun skodalta kysyin että onko octaviassa jarrut ns drive by wire, niin kuulemma ei ole. Eli käsittääkseni vaikka sitä rekuperaation palkkia tosiaan voi jatkaa jarrulla, niin samalla tulee jarrutkin peliin.
Olet oikeassa. Kyllä ne jarrut tomivatkin heti ja sen päälle tulee vain lisää regeraatiota.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

heller

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.10.21 - klo:09:44
Olet oikeassa. Kyllä ne jarrut tomivatkin heti ja sen päälle tulee vain lisää regeraatiota.
Näin juuri. Toisaalta harmi että rekuperaatiota ei saa maksimille ilman mekaanisia jarruja. Sähkön kanssa tuntuu että haluaisi toimia kuten nimimerkkisi ;) Kai se on joku turvallisuusfiitsöri että mekaaniset jarrut tulevat aina päälle ettei yllättäen rekuperointi lopu.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

tet

Lainaus käyttäjältä: heller - 14.10.21 - klo:09:56
Näin juuri. Toisaalta harmi että rekuperaatiota ei saa maksimille ilman mekaanisia jarruja. Sähkön kanssa tuntuu että haluaisi toimia kuten nimimerkkisi ;) Kai se on joku turvallisuusfiitsöri että mekaaniset jarrut tulevat aina päälle ettei yllättäen rekuperointi lopu.

Jos on turvallisuuden takia moinen, niin ainakaan mistään pakollisesta toiminteesta ei ole kyse. Fordissa ei lähde käyttöjarrut mukaan heti jarrua painaessa, vaan polkimen liikkeen alussa on alue, jossa toimii vain rekuperointi. Olen logannut sähköntuottoa ja jarrupainetta, ja lokista näkyy selvästi, että alkuun vain sähköntuotto lisääntyy, mutta jarrupaine pysyy nollassa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.10.21 - klo:09:44
Olet oikeassa. Kyllä ne jarrut tomivatkin heti ja sen päälle tulee vain lisää regeraatiota.

Ei kovin voimakkaasti mekaaniset jarrut tule mukaan, ts. ainakin itsellä takajarrulevyt keräävät ruostetta jonkin verran ja se ruoste kyllä katoaa kun ottaa pari jarrutusta vaihde vapaalla. Varmaan saa vaihdella jossain vaiheessa takajarrulevyjä kuten GTE Passatin kanssa..

mc_deli

Moi!
iV RS PHEV vs iV Sportline PHEV - mitä eroja on?

Sportlinin vaihtoehtoja siis. DCC, 19" vanteet... sama moottori, joitakin asetuksia, mutta onko mekaanisia eroja?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: mc_deli - 24.10.21 - klo:14:41
Moi!
iV RS PHEV vs iV Sportline PHEV - mitä eroja on?
Eroa moottorien yhteistehoissa
- RS 180 kW
- Sportline 150 kW
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

pumo

kulkeeko teillä auto enää akulla ollenkaan?
oma rs phev kun oli kovat pakkaset tässä hetken -25....-10 niin ei tietenkään. oli tiedossa. nyt ollut nollassa monta päivää akku 100% niin eikun bensalla vaan tuotahan ei voi edes pakottaa akulle kun mussuttaa että akun varaustila on oltava riittävä tai muuta mitkä ei täyty.

Devl

Minkälaisiin kulutuksiin tällä RS PHEV:llä pääsee pitkällä matkalla?

jakat123

Lainaus käyttäjältä: Devl - 15.12.21 - klo:08:57
Minkälaisiin kulutuksiin tällä RS PHEV:llä pääsee pitkällä matkalla?
No yhden 1600km matkan ajaneena niin talvirenkaat 0 keli niin kokonais kulutus 4,7l/100km.
Keskinopeus koko matkalla 83km/h
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

jakat123

Huom.Nastarenkaat.No ei tarvinnut kuin kerran tankata koko reissulla.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

Hannu911

Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 15.12.21 - klo:10:40
No yhden 1600km matkan ajaneena niin talvirenkaat 0 keli niin kokonais kulutus 4,7l/100km.
Keskinopeus koko matkalla 83km/h
Kulutusta ilmoittaessa on syytä kertoa myös montako akullista meni sähköä

Mun Style iV PHEV kulutus kesäkelillä 18" vakiorenkailla nopeusrajoitusten mukaan ajettuna kulutti Oulu-Levi matkalla:
meno 5.1l/100km ~2.4kWh/100km (5.8l/100km sen jälkeen kun akku oli tyhjä)
paluu 4.7l/100km ~2.4kWh/100km  (5.4l/100km sen jälkeen kun akku oli tyhjä)
Molempiin suuntiin oli lähdössä akku täynnä.
(Octavian navikointi ei ollut käytössä)

jakat123

Molempiin suuntiin lähtö akku täynnä.Oisko näyttänyt jotain 1,5kwh/100
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

Hannu911

Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 15.12.21 - klo:22:09
Molempiin suuntiin lähtö akku täynnä.Oisko näyttänyt jotain 1,5kwh/100
Ei ehkä noin paljoa näyttänyt kun kahteen akullisseen mahtuu noin 19kWh. Eli 1600km matkalla sähköä meni 4.7l/100km ja 1.2kWh/100km.

Jos oletetaan että molempiin suuntiin auto on kulkenut 50km sähköllä niin laskennallinen bensan kulutus 5.0l/100km kun sähkön kuljettamat kilometrit on poistettu. Selvästi vähemmän kuin millä mun Octavia on kulkenut, liekö sitten raskaampi kaasujalka vaikka rajoitusten mukaan olenkin ajanut, tai sitten autossa vielä uutuuden kankeutta ;D

Syksyllähän mun auto kulki usemman viikon 0.0l/100km ja matkaa kertyi noin 1000km kun ajot oli pelkästään kodin lähellä. Kuulostaa vähältä jos en kerro paljonko meni sähköä. Tämän vuoksi on myös tärkeää aina kertoa että paljonko meni sähköä tuolla matkalla.

jakat123

Tuossa kannattaa huomioida että auto lataa akkua ajon aikana aina alamäessä ja jarrutus tilanteissa kun nopeudet laskee ja taas käyttää sitä kiihdyksiin ja ylämäkiin eli sähköä kuluu vaikka akku on tyhjä.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

Hannu911

Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 16.12.21 - klo:09:05
Tuossa kannattaa huomioida että auto lataa akkua ajon aikana aina alamäessä ja jarrutus tilanteissa kun nopeudet laskee ja taas käyttää sitä kiihdyksiin ja ylämäkiin eli sähköä kuluu vaikka akku on tyhjä.
Kulutuslukemia esitettäessä sähkönkulutukseen lasketaan vain akkussa ennen matkaa olleen sähkön kulutus matkan aikana, eli toi 1.2kWh/100km on aika tarkka lukema.

Jos halutaan kertoa paljonko sähkömoottorissa käytettiin sähköä niin silloin lukema on paljon suurempi kuin 1.2kWh/100km mutta tuon 1.2kWh/100km yli menevän sähkön energia on tullut bensasta.

Autohan saa energiansa vain bensasta ja akussa ennen matkaa olleesta sähköenergiasta. Tuolla 1600km matkalla auton itselataamiin sähköihin on energia tullut bensasta ja se näkyy noissa l/100km lukemissa.

slarpa

Kysymys on varmaan lähinnä siitä tarkoitetaanko kulutuksella auton liikkumiseen tarvittu energia, vai autoon ulkopuolelta tuotu energia. Toinen kertoo auton taloudellisuudesta ja toinen kuluista.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

pumo

Lainaus käyttäjältä: pumo - 15.12.21 - klo:08:04
kulkeeko teillä auto enää akulla ollenkaan?
oma rs phev kun oli kovat pakkaset tässä hetken -25....-10 niin ei tietenkään. oli tiedossa. nyt ollut nollassa monta päivää akku 100% niin eikun bensalla vaan tuotahan ei voi edes pakottaa akulle kun mussuttaa että akun varaustila on oltava riittävä tai muuta mitkä ei täyty.

ilmeisesti kukaan ei pääse liikkeelle akulla enää?  ;D
eilen oli akku 100% niin 50m ajoin jo sähköllä kunnes hörähti bensalle, ulkona +2

Devl

Tuleeko auton mukana useampi latauspiuha vai vain yksi? Tavallisesta pistorasiasta tyhjästä täyteen lataus kestää noin 5-6 tuntia?

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Devl - 17.12.21 - klo:08:57
Tuleeko auton mukana useampi latauspiuha vai vain yksi? Tavallisesta pistorasiasta tyhjästä täyteen lataus kestää noin 5-6 tuntia?

1kpl schuko-latauslaite (type2, mode2), ja 1kpl type2-kaapeli (mode3). Normi pistorasiasta (8A) latausnopeus taitaa tyhjästä täyteen olla 7h  paikkeilla.

heller

Helsingin laakkoselta kadonnut mamba vihreä RS iV. Kukahan poistanut ;)

Tilalle oli tullut quartz grey ja steel grey phevi ja diisseli.

Mites raadissa on kulutus ollut tässä 0 kelien tai pakkasten aikana? Eniten kiinnostaa hybridillä tai "tyhjällä" akulla ajelut.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Devl

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 19.12.21 - klo:00:56
1kpl schuko-latauslaite (type2, mode2), ja 1kpl type2-kaapeli (mode3). Normi pistorasiasta (8A) latausnopeus taitaa tyhjästä täyteen olla 7h  paikkeilla.
Kiitos vastauksesta!

Lainaus käyttäjältä: heller - 19.12.21 - klo:22:46
Helsingin laakkoselta kadonnut mamba vihreä RS iV. Kukahan poistanut ;)

Tilalle oli tullut quartz grey ja steel grey phevi ja diisseli.

Mites raadissa on kulutus ollut tässä 0 kelien tai pakkasten aikana? Eniten kiinnostaa hybridillä tai "tyhjällä" akulla ajelut.
Tuota Steel Greytä ei taida saada enää uusiin tehdastilauksiin?

heller

Lainaus käyttäjältä: Devl - 20.12.21 - klo:12:21
Kiitos vastauksesta!
Tuota Steel Greytä ei taida saada enää uusiin tehdastilauksiin?

Ei saa ei. Jos joku vielä mielii saata Steel grayn ja kelpuuttaa diisselin niin äkkiä nimi alle ;)


Kuinkas moni RS iV:hen päätynyt on kokeillut tuota 204hv "perus" töpselimallia? Onko 204hv vs 245hv ero selvästi huomattavissa persdynolla? Täysin sama tekniikkahan siellä on taustalla pienellä softakutittelulla.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy