Start-stop-järjestelmä: etuja, haittoja, kokemuksia

Aloittaja Neppis, 19.10.11 - klo:22:19

« edellinen - seuraava »

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.09.18 - klo:13:46
lämpöäkin riittää kelistä riippuen.

Sammutti -10 1.6 TDI:n pakkaskelillä kilometrin ajon jälkeen, kun joutui pysähtymään valoihin. Mieluusti annoin nakuttaa kaikissa valoissa tyhjäkäynnillä ja otin vähäisenkin lämmön ilolla vastaan.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

b1mpo

Minulla ei sammu, jos automaatti-ilmastointi ei kykene siitä syystä tavoittamaan haluttua lämpöä. Muitakin parametrejä tietysti on, kuten käytössä olevat sähkölaitteet, akun varaustila, moottorin lämpö ym..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

pomo

Oikein hyvä bensa-autossa, ei mitään haittaa ainakaan. Dieselissä hitaus käynnistyksen osalta häiritsee.

osviitan

Lainaus käyttäjältä: pomo - 06.09.18 - klo:15:06
Oikein hyvä bensa-autossa, ei mitään haittaa ainakaan. Dieselissä hitaus käynnistyksen osalta häiritsee.

Täh? Nyt en käsittänyt lainkaan? "Dieselissä hitaus käynnistyksen osalta"? Kyllä minun dieseli ainakin pätkähtää käyntiin ihan yhtä nopsaan kuin bensavehjekin?
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

Enhancer

Kyllä se 80% poistohalusta tulee nimenomaa sammumisista väärissä paikoissa automaatin kanssa. Sijaisauton kanssa yritin 3 päivää, ja otin siitäkin pois :).

Noihin mainitsemiini ilmastoinnin / lämmityksen sammutuksiin, kyllä se omien kokemusten mukaan alkaa sammua kun autossa on 20 ja pyydetty 22 sekä autossa ollessa 24 ja pyydetty 22. Lähtökohtaisesti hyvä toki, mutta väitän maapallolle olevan enemmän haittaa noiden komponenttien valmistamisesta kiinalaisissa tehtaissa, kuin mitä tekniikalla saavutetaan.

Jos homma ihan ruuhkassa seisomiseksi menee, niin saan sen moottorin sammutettua kyllä itsekin napista :). Fiksuinta olisi ehkä sallia koodaus niin, että toiminnon saisi napista takaisin päälle, kun nyt esim. Octaviassa se pitää tappaa kokonaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

gunman

Omassa tiguanissani toimii juuri noin häiritsevästi, kun joku tuolla kirjoitti.
Joka kerta, jos olen sen päälle unohtanut, auto sammuilee pihassa kääntöoperaation aikana ainakin 3 kertaa.
Aina, kunhan auto vaan pysähtyy, riippumatta siitä, että vekslataan r-d välillä.

Ottaa niin pattiin moinen käytös, että aina vituttaa, kun huomaan auton sammuvan johonkin liikennevaloihin.
(tarkoittaa siis sitä, että olen unohtanut painaa nappulaa lähtiessä...)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 06.09.18 - klo:19:51
Kyllä se 80% poistohalusta tulee nimenomaa sammumisista väärissä paikoissa automaatin kanssa. Sijaisauton kanssa yritin 3 päivää, ja otin siitäkin pois :).

Noihin mainitsemiini ilmastoinnin / lämmityksen sammutuksiin, kyllä se omien kokemusten mukaan alkaa sammua kun autossa on 20 ja pyydetty 22 sekä autossa ollessa 24 ja pyydetty 22. Lähtökohtaisesti hyvä toki, mutta väitän maapallolle olevan enemmän haittaa noiden komponenttien valmistamisesta kiinalaisissa tehtaissa, kuin mitä tekniikalla saavutetaan.

Jos homma ihan ruuhkassa seisomiseksi menee, niin saan sen moottorin sammutettua kyllä itsekin napista :). Fiksuinta olisi ehkä sallia koodaus niin, että toiminnon saisi napista takaisin päälle, kun nyt esim. Octaviassa se pitää tappaa kokonaan.
Ei nuo komponentit maksa juuri enempää, tai mene enempää materiaalia, kuin ilman start/stoppia. Startti vain on hiukan järeämpi, tai suunniteltu tuohon toimintaan paremmin. Enempi se on korvien välissä oleva ominaisuus, joka käskee sammuttamaan tuon toiminnon. Itsestä tuntuu turhalta käyttää moottoria esim. liikennevaloissa, jolloin pääästäänkin siihen, että sähköllä olisi varsin mukava ajella taajamassa ja kaupungissa polttomoottorin sijaan. Onneksi tulee sellaista ajoa niin vähän, ettei enempää harmita.  ;D

Tuon automaatti-ilmastoinnin toiminta on mielestäni hyvin suunniteltu. Jos asiaan ei keskity, en huomaa mitään erikoista, vaikka auto on sammuksissa välillä. Kahden asteen eroa ei edes huomaa, mutta kesällä ilmastointi alkaa puskemaan kosteampaa ilmaa, jos pitempään seisoo. Sen kosteampi ilma kuitenkin käynnistää moottorin, sillä imankosteutta mitataan.

Järkevämpää on käyttää sitä s/s nappulaa auton väliaikaiseen sammutukseen ja käynnistykseen tietysti auton ehdoilla. Silloin ei lämmityslaite, valot ja muut sammu herätäkseen hitaasti, kun liikkeelle pitäisi päästä.

Kuten sanoin, ominaisuus on opeteltava ja löydettävä auton kanssa yhteisymmärrys. Ei auto tiedä, mitä ollaan tekemässä, jos viestit sille on epäselviä. Moni moittii tuota järjestelmää, koska ei osaa sitä käyttää.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: gunman - 06.09.18 - klo:20:59
Omassa tiguanissani toimii juuri noin häiritsevästi, kun joku tuolla kirjoitti.
Joka kerta, jos olen sen päälle unohtanut, auto sammuilee pihassa kääntöoperaation aikana ainakin 3 kertaa.
Aina, kunhan auto vaan pysähtyy, riippumatta siitä, että vekslataan r-d välillä.

Ottaa niin pattiin moinen käytös, että aina vituttaa, kun huomaan auton sammuvan johonkin liikennevaloihin.
(tarkoittaa siis sitä, että olen unohtanut painaa nappulaa lähtiessä...)

Osta OBDII palikka - https://www.aliexpress.com/item/Hardware-V1-5-Chip-PIC18F25K80-ELM327-Bluetooth-V1-5-Auto-Code-Reader-Super-MINI-ELM-327/32636557500.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.53e44c4dVcu4jA

Lataa netistä Carista 3.6.5 murrettu Android versio >  customizations > Disable auto start/stop system (method A) > Yes (12.1V limit) ja homma hoidettu.

sakal83

S/S:n voi myös poistaa, tai siis jättää muistiin edellisen valinnan, rautapohjaisella palikalla.
Olikohan jotain 25, luokkaa muistaakseni?
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=32373.msg619685#msg619685
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

clacson

Aina päällä eikä mitään haittaa tai ongelmaa.
Ei häiritse yhtään liikennevaloissa ja kun seuraa valojen vaihtumista, niin saa koneen päälle ennen omaa lähtövuoroa.
Eipä myöskään edellisen asunnon pihasompailuissa sammunut kertaakaan väärässä kohtaa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

tet

Lainaus käyttäjältä: clacson - 07.09.18 - klo:11:25
Aina päällä eikä mitään haittaa tai ongelmaa.
Ei häiritse yhtään liikennevaloissa ja kun seuraa valojen vaihtumista, niin saa koneen päälle ennen omaa lähtövuoroa.
Eipä myöskään edellisen asunnon pihasompailuissa sammunut kertaakaan väärässä kohtaa.

Aina pois päältä eikä mitään haittaa tai ongelmaa. ;)

Auton ensimmäiset pari kuukautta annoin olla päällä ja seurasin toimintaa. Mutulla ainakin 90% tilanteista joissa moottori sammui, se oli pysähdyksissä 0 - 2 sekuntia. Ei mitään hyötyä ainakaan. Haittana oli se nykäisy, jonka aiheuttaa se kun moottori sammuu auton vielä liikkuessa, ja käynnistyy uudestaan ennen kuin kierrokset ehtivät nollaan. Eli semmoinen max. 200 millisekuntia kestävä stop-start-sekvenssi. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 07.09.18 - klo:11:02
S/S:n voi myös poistaa, tai siis jättää muistiin edellisen valinnan, rautapohjaisella palikalla.
Olikohan jotain 25, luokkaa muistaakseni?
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=32373.msg619685#msg619685

Mutta sehän vaatii enemmän työtä ja on loppujen lopuksi kalliimpi. Carista -n muutokset on helppo palauttaa ja Carista - avulla pystyy  muutakin kivaa säätää, tutki itse mitä ja mille autolle tarjotaan - https://caristaapp.com/

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.09.18 - klo:18:02
Aina pois päältä eikä mitään haittaa tai ongelmaa. ;)


Ainoa haitta on sen nappulan jatkuvan painamisen jälkeen ilmennyt nappulan kiiltäminen muihin verraten:(

sakal83

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 08.09.18 - klo:19:58
Mutta sehän vaatii enemmän työtä ja on loppujen lopuksi kalliimpi. Carista -n muutokset on helppo palauttaa ja Carista - avulla pystyy  muutakin kivaa säätää, tutki itse mitä ja mille autolle tarjotaan - https://caristaapp.com/
Itsellä oli jännitemuutoksella ensin poistettu käytöstä S/S, mutta kun en jaksanut katsella infonäytöltä jatkuvasti ilmoitusta, miksi ei S/S kytkeydy, niin päädyin rautapohjaiseen ratkaisuun.

Lisäksi olen nyt kesällä käyttänyt tuota S/S:ää. Talveksi kuitenkin kytken sen pois.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.09.18 - klo:10:42
Itsellä oli jännitemuutoksella ensin poistettu käytöstä S/S, mutta kun en jaksanut katsella infonäytöltä jatkuvasti ilmoitusta, miksi ei S/S kytkeydy, niin päädyin rautapohjaiseen ratkaisuun.


Perheen autot (Leon 1,4 ja Leon 1,0) ei näytä jännitemuutoksen (7,6V > 12,1V) säädön jälkeen mitään ilmoitusta.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 08.09.18 - klo:20:03
Ainoa haitta on sen nappulan jatkuvan painamisen jälkeen ilmennyt nappulan kiiltäminen muihin verraten:(

No jätän turvavyön käyttämättä, niin eipä toimi S/S., eikä tarvi nappeja painella.
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

djoh

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 09.09.18 - klo:13:03
Perheen autot (Leon 1,4 ja Leon 1,0) ei näytä jännitemuutoksen (7,6V > 12,1V) säädön jälkeen mitään ilmoitusta.

Koodailin juuri tuon volttimuutoksen perheen molempiin Leoneihin (1.0 Business) ja ainoa paikka missä ilmoittelee on se SS loki siellä auton tietovalikossa, muuten ei mitään ärsyttäviä ilmoituksia pompi mistään. 

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 09.09.18 - klo:15:27
No jätän turvavyön käyttämättä, niin eipä toimi S/S., eikä tarvi nappeja painella.

Kätevä vaihtoehto on myös pitää peräkärryä kokoajan perässä niin S/S ei "häiritse"  ;)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.09.18 - klo:10:42
Itsellä oli jännitemuutoksella ensin poistettu käytöstä S/S, mutta kun en jaksanut katsella infonäytöltä jatkuvasti ilmoitusta, miksi ei S/S kytkeydy, niin päädyin rautapohjaiseen ratkaisuun.

Lisäksi olen nyt kesällä käyttänyt tuota S/S:ää. Talveksi kuitenkin kytken sen pois.
Octaviassa ilmoitus "valui" näytön ylälaidasta näkyviin, mutta siinä ilmoituksessa on nappi josta sen ilmoituksen saa kytkettyä pois.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

a_jaba

Omat kokemukset perustuu nykyiseen Golf seiskaan eli sen osalta osaan kommentoida seuraavaa..

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 06.09.18 - klo:10:18
- Lämmityksen toiminta ei keskeydy missään tilanteessa.
- Turhat sammumiset esimerkiksi pysäköidessä jäävät pois.
- Ei viivettä liikennevaloista lähtemiseen.
- Ei ylimääräistä rasitusta auton sähköjärjestelmälle (Akku, laturi, startti)

- Lämmitys toimii hienosti vaikka S/S sammuttaisi moottorin, sylinterinkannen ja lämmityskennon vesikierto on sähköpumpulla ja sen avulla lämmittää kabiinia ihan hienosti moottori sammuksissa. Joskus pikkupakkasilla testasin asiaa ja moottori käynnistyy uudelleen moottorinlämpömittarin laskiessa noin 60c kohdalle ja tähän kului aikaa noin 15min. Eli fakta on, että lämpöä riittää pysähdyksissä.

- Pysäköidessä ei sammu turhaan, jos automaatti on R:llä -> ei sammu missään tilanteessa, D:llä jos pyörät on käännettynä tietyn yli -> ei sammu, hitaasti kun liu'uttaa autoa ja kääntää rattia tai hiukan pakittaa tai mitä näitä normaaleita parkkipaikalla tapahtuvia kevätjuhlaliikkeitä tulee niin heti tulee radion S/S valikkoon teksti "maneuvering mode" -> ei sammu, vasta kun laittaa kepin P:lle niin sammuu välittömästi.

- Liikenne valoissa jos on ensimmäisenä ja ei ole tarkkana niin pieni viive tietysti tulee liikkeellelähdössä, toisena tai taaempana ei viiveellä ole mitään merkitystä kun edessä olijan liikkumista joutuu sen pari millisekuntia kuitenkin odottamaan. Todellisuudessa viive on niin pieni, että jos painaa kaasua (auto hold päällä) kun keltainen syttyy niin moottori on käynnissä ja auto liikkeellä ennen kuin valo on vihreä. Ihan oikeasti useammin joutuu odottamaan jotain valoissa nukkujaa / kännykän räplääjää kuin odotella oman auton käynnistymistä.

- Eipä ole ainakaan omiin korviin kantautunut laturi-startti-akku vikaisia autoja S/S käyttöön oton jälkeen vaikka tätä etukäteen pelättiin.

Nämä kohdat siis aika turhaa vouhottamista MQB autossa..  ;)

Lainaus käyttäjältä: M_M - 06.09.18 - klo:11:17
Tulee. Automaatilla kun ajat ahtaaseen pihaan, aikomuksena kääntää auto ja peruuttaa parkkiin, niin ensimmäisen kerran auto sammuu kun pysähdyt kytkeäksesi pakin päälle, seuraavan kerran se sammuu kun taas pysähdyt ottaaksesi eteenpäin, sitten se sammuu vielä kolmannen kerran kun laitat uudestaan pakin päälle... Jos siis joutuu vähänkin vekslaamaan. Vaikka menisi kerrallakin, niin on se yksikin sammuminen aivan totaalisen turha, kun pysähdyt kytkemään peruutusvaihdetta.

No se on koodattu pois päältä molemmista autoista, joten ei harmia enää siitä.

Vanhemmat "ei niin älykkäät" autot varmaan toimii noin mutta Golf 7 ei ainakaan sammuile turhaan parkkipaikkapyörittelyssä..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Enhancer

MQB:tä tuo 2 viikkoa vanha Octaviakin edustanee? Lämmityslaitteelle ei ole sähköistä kiertopumppua, sähköpumppu palvelee vain välijäähdytintä ja turboa ainakin 1.4tsi:ssä.

Jos sinulla ei auto sammu vahingossa, niin hyvä niin. Minulle tulee aniharvoin 30-60 sekunnin paikallaanseisomisia, ja nuo ovat tilanteita joissa koen jotain S&S saavutettavan.

Osaan auton sammuttaa itsekin silloin kun sen joutokäynti on turhaa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

b1mpo

En muista, enkä jaksa kaivaa asiaa. Muistelisin, että sisäkennon lämpö otetaan tuolta samalta sähköiseltä kierrolta, mutta voin muistaa väärinkin. Ja jos otetaankin, niin en tiedä käykö pumppu auton ollessa s/s:n sammuttama. Jokatapauksessa ei talvella ole tullut kylmä, kun auto on s/s:n sammuttama.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.09.18 - klo:12:07
En muista, enkä jaksa kaivaa asiaa. Muistelisin, että sisäkennon lämpö otetaan tuolta samalta sähköiseltä kierrolta, mutta voin muistaa väärinkin. Ja jos otetaankin, niin en tiedä käykö pumppu auton ollessa s/s:n sammuttama. Jokatapauksessa ei talvella ole tullut kylmä, kun auto on s/s:n sammuttama.
Ei oteta. Termostaattikotelon sisällä on vesipumppu omalla käyttöhihnallaan pakonokan hihnapyörältä. Sähköpumppu on vain ns. kylmässä kierrossa, eli välijäähdyttimen ja turbon kierrossa, joilla on oma jäähdyttimensä keulalla. Sama jäähdytinneste siellä toki kiertää, eli paisuntasäiliö on yhteinen. Toki sisäkenno hiukan varaa itseensä lämpöä, ja luontaistakin kiertoa tapahtuu mutta aktiivinen lämmönsiirto moottorista loppuu siihen kun kone sammutetaan.

Tuttu kuvio, kun juuri askartelin autoon Webaston kaltaisen asennuksen vesikierron osalta defan PTC-letkulämmittimestä ja kiertovesipumpusta 4-tieventtiiliä apuna käyttäen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

b1mpo

Hyvä että tuli korjausta. Onko niille oma syyläri vai? Itse olen käsittänyt, että noissa on vain yksi yhteinen syyläri, jota käytetään myös imuilman jäähdytykseen. Välijäähdyttimelle menevää nestettä sähkömoottori sitten pyörittää. Tuossahan pakosarja jäähtyy myös nesteellä(jäähdyttää turbolle menevää pakokaasua ja lämmittää kylmää moottoria), mutta turbo ei kuitenkaan taida? Kannelle on myös eri lämpötila, kuin lohkolle. Melkoista lämmön kierrätystä ja sekalainen öljyn kierrätys myös.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.09.18 - klo:12:33
Hyvä että tuli korjausta. Onko niille oma syyläri vai? Itse olen käsittänyt, että noissa on vain yksi yhteinen syyläri, jota käytetään myös imuilman jäähdytykseen. Välijäähdyttimelle menevää nestettä sähkömoottori sitten pyörittää. Tuossahan pakosarja jäähtyy myös nesteellä(jäähdyttää turbolle menevää pakokaasua ja lämmittää kylmää moottoria), mutta turbo ei kuitenkaan taida? Kannelle on myös eri lämpötila, kuin lohkolle. Melkoista lämmön kierrätystä ja sekalainen öljyn kierrätys myös.
Joo, 3 kennoa peräkkäin eli ilmastointi, välijäähykierto ja jäähdytin.

Lohko pidetään vakiona omalla termostaatillaan 105 asteessa, ja jäähdyttimelle menevä termostaatti alkaa aueta 87 asteessa. Kansi, pakosarja ja sisäkenno ovat ns. samassa kierrossa, ja alkavat jäähtyä 87 astetta saavutettuaan. Öljyn lauhdutin on tässä samassa 87 asteen kierrossa, GTEC:ssä myös kaasun paineenalenninventtiili.

Turboa jäähdytetään samalla kuin ahtoilmaakin, sille on omat kriteerinsä kuten 4000rpm kierrosraja, 100Nm vääntöpyyntö, imuilman lämpötilat jne jolloin sähköpumppu on käynnissä. Turbon öljykierto pysähtyy siis myös moottorin pysähtyessä, mutta jäähdytystä auto kykenee jatkamaan myös sammuttuaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

pomo

Lainaus käyttäjältä: osviitan - 06.09.18 - klo:15:11
Täh? Nyt en käsittänyt lainkaan? "Dieselissä hitaus käynnistyksen osalta"? Kyllä minun dieseli ainakin pätkähtää käyntiin ihan yhtä nopsaan kuin bensavehjekin?

Se on minun kokemus. Jos lähden samalla tavalla 1.6tdi:llä kuin 1.4tsllä eli kytkin pohjaan ja liikkeelle, auto sammuu. Jos teen lähdön hitaammin, ei sammu. Manuaaleja siis molemmat.

paimentolainen

Säästyykö siinä oikeasti energiaa, jos 1-2s pysähdyksistä puhutaan? Starttimoottori vie kuitenkin omansa, ja akku täytyy taas ladata. Ja se vie löpöä.

Jos taas pysähdys kylmällä ilmalla on pidempi, moottorin osat jäähtyvät, ja kuluu taas energiaa niiden lämmittämiseen.

Ja puhutaanko tässä nyt kuitenkin niin pienistä polttoainemääristä, että ajotavallakin saa 100-kertaisia säästöjä halutessaan aikaan? Minusta koko SS on turha ja disabloin sen ensitöikseni aina kaikista ostamistani autoista. Jostain syystä nykyisessä volsun 4.1 l V8 TDI:ssä ei edes ole moista sydeemiä...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

jamo75

eihän sitä minkään polttoaineen kulutuksen takia ole kehitetty vaan estämään tyhjäkäynnin aiheuttamat pakokaasu haitat, on kuitenkin maita jossa on oikeat liikenne ruuhkat. liikenne valoissa tuo ei ärsytä mutta kääntyessä joskus saattaa haitata kun auto sammuu ennenkuin liike loppuun ja sopiva väli kääntymiseen tuleekin vastaan ja autoa ei saa liikkummaan kunnes hetken päästä.

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 12.09.18 - klo:18:25
Säästyykö siinä oikeasti energiaa, jos 1-2s pysähdyksistä puhutaan? Starttimoottori vie kuitenkin omansa, ja akku täytyy taas ladata. Ja se vie löpöä.

Jos taas pysähdys kylmällä ilmalla on pidempi, moottorin osat jäähtyvät, ja kuluu taas energiaa niiden lämmittämiseen.

Ja puhutaanko tässä nyt kuitenkin niin pienistä polttoainemääristä, että ajotavallakin saa 100-kertaisia säästöjä halutessaan aikaan? Minusta koko SS on turha ja disabloin sen ensitöikseni aina kaikista ostamistani autoista. Jostain syystä nykyisessä volsun 4.1 l V8 TDI:ssä ei edes ole moista sydeemiä...
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.09.18 - klo:15:55
Kätevä vaihtoehto on myös pitää peräkärryä kokoajan perässä niin S/S ei "häiritse"  ;)

Mitäs tuolla peräkärryllä on merkitystä? Toimii ihan normaalisti S&S kärry kiinni ollessa.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 14.09.18 - klo:19:54
Mitäs tuolla peräkärryllä on merkitystä? Toimii ihan normaalisti S&S kärry kiinni ollessa.

Omassa golffissa "Trailer mode" aktivoituu kun laittaa kärryn valotöpselin kiinni ja tällöin S/S ei ole käytettävissä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy