Start-stop-järjestelmä: etuja, haittoja, kokemuksia

Aloittaja Neppis, 19.10.11 - klo:22:19

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 21.11.15 - klo:21:00
Ok. Tuota en tiennytkään. Nyt tiedän :)

Opeliksissä on nappi jota painetaan, niin silloin ss ei mene päälle. Yritän muistaa aina painaa nappia lähtiessäni ajamaan. Mutta muistaakseni sammutuksen jälkeen ( siis moottorin ) ss on aina päällä ellei joka käynnistyksen jälkeen paina nappia.
Omasta mielestäni turha keksintö.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 21.11.15 - klo:21:00
Ok. Tuota en tiennytkään. Nyt tiedän :)
Hieno aloitus sinulta  autoon josta et tiedä mitään, jota et ole edes ajanut!



rami

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.11.15 - klo:21:05
Opeliksissä on nappi jota painetaan, niin silloin ss ei mene päälle. Yritän muistaa aina painaa nappia lähtiessäni ajamaan. Mutta muistaakseni sammutuksen jälkeen ( siis moottorin ) ss on aina päällä ellei joka käynnistyksen jälkeen paina nappia.
Omasta mielestäni turha keksintö.
Täysin samaa mieltä skrikon kanssa. Aivan tuhake koko S/S toiminto. Suurissa ruuhkakaupungeissa jossa joutuu jonottamaan pitkiäkin aikoja se on paikallaan. Täällä Härmälandiassa sitä ei tarvita. Mitä järkeä on jossain Kihniön risteyksessä sammuttaa auto jos sadan metrin päässä tulee riteyksessä etuajo-oikeutettu ajoneuvo?
Sitten tullaan tuohon risteykseen tuloon ja pysätymiseen. Autot alkaa "pumppaamaan" ja kihnaamaan välejä pienemmäksi ja saakelin rakkine ruikuttaa vähän väliä. Saahan sen napista pois,niin missä sitä sitten tarvitaan jos ei risteyksessä.
Helppo vastata meidän oloissa ei MISSÃ,,Ã,,N.  Auto Bild testasi kyseisen laitteen ja lopputulos oli aivan olematon. Testiautona oli muistaakseni Golf TDI ja säästö aivan mitätön. ;D ;D ;D

Daatta

Joo, ärsyttävä varuste tuo S/S. Yleensä muistaa painaa tuon pois päältä, jos nappulan painallus unohtuu ja auto sammuu "vahingossa" niin yleensä harmittaa.  >:( Vaikka Cuprassa sähköinen vesipumppu pyörii sammutuksen jälkeen niin tapana on ollut jälkikäyttää autoa jonkin aikaa. Harvemmin tulee ajettua kaasu pohjassa, mutta ei tuo S/S omaan ajatusmaailmaan mitenkään istu. S/S on mahdollista koodata päältä muuttamalla akun minimijännite esim. 14 volttiin. Nyt kun aloin asiaa pohtimaan niin pitänee tehdä koodaus huomenna.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 21.11.15 - klo:21:06
Hieno aloitus sinulta  autoon josta et tiedä mitään, jota et ole edes ajanut!
Olet oikeassa. Maailmassa on tosiaan varmaan tuhansia autoja joilla en ole ajanut saati että tietäisin niistä kaiken. On kuitenkin kunnia saada oikeaa tietoa kaltaiseltasi fiksulta herrasmieheltä. Aina kiva vastailla tuollaiselle kiukuttelijalle. Saa jotain hupia iltaan, joten kiitos osallistumisestasi.

Eka Golf

En usko että tuosta on niin suurta hyötyä että kannattaa käyttää ja siksi kytken pois aina kun muistan. Tyhjäkäynnillä kulutus jotain 0,4 litraa tunnissa ja parin minsan pysähdyksellä kulutus on olematon (0.03), uusintatartti voi kuluttaa enemmän?  8)

kt

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.11.15 - klo:21:29
>:( Vaikka Cuprassa sähköinen vesipumppu pyörii sammutuksen jälkeen niin tapana on ollut jälkikäyttää autoa jonkin aikaa. Harvemmin tulee ajettua kaasu pohjassa,

Hyvin harkittua toimintaa. ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JN

Tetääkö kukaan meneekö katsastuksesta läpi jos start-stop ei toimi?
Huomena ensimmäinen katsastus (tämä viikko aikaa katsastaa) ja epc-valo+ilmoitus "start-stop ei toimi" ilmestyi viime viikolla ja nyt alkaa vika olemaan päällä melkein joka käynnistyksellä.
Syksyllä oli sama vika joka korjaantui kun tekivät jonkin kampanja päivityksen (ahtopaineeseen liittyvän) mutta nyt ilmestyi taas pahaan saumaan kun on tuo katsastus.
Audi A4 2014
A4 Allroad B9 2017

Daatta

Lainaus käyttäjältä: JN - 11.01.17 - klo:10:35
Tetääkö kukaan meneekö katsastuksesta läpi jos start-stop ei toimi?

Jos autossa on OBD2 järjestelmän vikatilanne päällä niin tietänee huonoa... Kannattaa lukea koodit vaikka kännykän BT palikalla jos ei muuta välinettä ole. Tai Motonetissa, siellä pystyttäneen koodit nollaamaankin. Olettaen että varsinaista vikaa ei ole. Muuten tarvitaan VCDS tai merkkiliikkeen lukija.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.01.17 - klo:13:07
Jos autossa on OBD2 järjestelmän vikatilanne päällä niin tietänee huonoa...

Missäs vaiheessa katsurit ovat aloittaneet OBD-luennan myös dieseleistä? ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Daatta

LainaaBensiinikäyttöisille autoille, joissa on sisäinen valvontajärjestelmä (OBD = On-Board Diagnostics) suoritetaan joutokäyntimittauksen asemesta OBD-järjestelmän tarkastus. OBD-Järjestelmä on pakollinen 1.1.2001 jälkeen käyttöönotetuissa bensiinikäyttöisissä henkilöautoissa.

Dieselmoottorilla varustetuiden autojen päästöistä mitataan savutusarvo (k).

Jaa, kyseessä oli diesel. Jotenkin en osaa suhtautua noihin tupaöljyvehkeisiin... No siinä tapauksessa kovaa ajoa vaan, varoitusvalot vilkkuen.  :)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

HiTecci

#221
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.01.17 - klo:13:17
Jaa, kyseessä oli diesel. Jotenkin en osaa suhtautua noihin tupaöljyvehkeisiin... No siinä tapauksessa kovaa ajoa vaan, varoitusvalot vilkkuen.  :)

No siis tuossa nimimerkin JN allekirjoituksessa näköjään lukee "A4 Avant 2.0 TDI Multitronic B8 2008", mutta tiedä sitten ::)

Henk.koht. kyseinen S/S järjestelmä ilm. maksoi jo yhden akun kun tässä hiljan reilussa -20 pakkasessa oli jo todella selkeitä hankaluuksia saada Nissanin starttia enää pyörimään. Lähti nyt kuitenkin omin voimin ja vieläpä ekalla, mutta niin oli hilkulla, kaikki kojetaulunkin merkkivalot jo sammuksissa, mankkakin jo resetoi itsensä jne. joten tuo alkup. vajaa 2v ikäinen akku lähti vaihtoon. Ja eilen illalla disabloin koko S/S tuosta autosta myös pysyvästi kun ekaan katsastukseenkin on vielä 1,5v aikaa niin eipähän tartte enää pakkasista murehtia ainakaan akun suhteen 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Daatta

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 11.01.17 - klo:15:01
No siis tuossa nimimerkin JN allekirjoituksessa näköjään lukee "A4 Avant 2.0 TDI Multitronic B8 2008", mutta tiedä sitten ::)

Joo, olen pahoillani etten tajunnut katoa tuota signaturea.  ??? Mielessäni autot kulkevat bensalla.

Mitä tulee Nissanin akkuun, niin onko sitä ladattu koskaan laturilla? Vaikea uskoa että akku "hajoaa" parissa vuodessa. Varauksensa se kyllä menettää, jos sitä ei koskaan ladata täyteen. Syväpurkaus taas ei tee hyvää millekään akulle.

S/S:n järjettömyyteen yhdyn, itse nappaan sen aina pois päältä koska ajan pääasiassa pätkäajoa kaupunkialueella. Autotallissa on Ctek laturi, jonka kytken kiinni aina silloin tällöin. Tuo 4.5Ah laturi lataa sikäli verkkaisesti, että diagnostiikan mukaan yön yli lataus ei riitä. Viikonlopun yli jos pitää latauksessa niin tulee kyllä täyteen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

HiTecci

#223
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.01.17 - klo:15:40
Mitä tulee Nissanin akkuun, niin onko sitä ladattu koskaan laturilla? Vaikea uskoa että akku "hajoaa" parissa vuodessa. Varauksensa se kyllä menettää, jos sitä ei koskaan ladata täyteen. Syväpurkaus taas ei tee hyvää millekään akulle.

On autolla sen verran ajettu että kyllä sen akun täysi piti olla. Ja kuten sanoin, se kuitenkin lähti kerrasta. Vaan kun on ainut auto talossa ja kun tarttee lähteä niin silloin tosiaan tarttee mennä, niin ei viitsi juuri noita tietämiäni epävarmuuksia tarkoituksellakaan jättää roikkumaan. Ja akun kengätkin kun olin juuri syksyllä putsannut, niin tuosta juuri enää muuta päässyt syyttämään kuin akkua itseensä - ja edelleen akun nopeahkosta hyytymisestä tuota S/S -järjestelmää :-\

Toki akkuvaihdon kynnystä pienensi merkittävästi tallissa jo valmiiksi odottanut lähes bränikkä sopivan kokoinen patteri täydessä Ctek-latingissaan, niin nyt vain vaihdettiin akut päikseen ja tuo Nisun alkup. pääsi näin vuorostaan Ctekin perään, starttikaapeleiden viereen odottelemaan sitä mahd. vara-akun tarvetta 8)

Autossahan on myös "säästölaskuri" paljonko tuo S/S on CO2 säästänyt, niin juuri hiljan tuo laskuri ylitti 6kg rajan, joka siis tarkoittaa n. 2,2 litraa dieseliä tosiaan vajaan 2v aikana. Eli säästö on aidosti todella minimaalista n. 3â,¬ rahassa ja sillä riskeerataan reippaasti yli 100â,¬ arvoinen akku, yhdellä pysäytyksellä kun kuitenkin puhutaan 0,01...0,03g säästöstä = noita stoppeja jo "jokunen" tuohon 6kg mahtui. Ei ummarra >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TAG

Seuraavassa TSI sukupolvessa eli 1.5 TSI koneissa, mennään tässä vieläkin pidemmälle. DSG vaihteisessa autossa Coasting (rullaus toiminto) tilassa moottori sammuu jo. Siitä kun rullailet valoihin, niin on voinut olla moottori jo satoja metrejä sammuneena.

Itsellä on tuo nykyään vapaalle kytkevä toiminne ollut jo vuosia Tiguanissa käytössä kesäkaudella, talvella kytken pois, koska kaipaan luonnollista moottorijarrutusta liukaammilla keleillä, etenkin kun neliveto korostaa sitä.

JN

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.01.17 - klo:15:40
Joo, olen pahoillani etten tajunnut katoa tuota signaturea.  ??? Mielessäni autot kulkevat bensalla.

Mitä tulee Nissanin akkuun, niin onko sitä ladattu koskaan laturilla? Vaikea uskoa että akku "hajoaa" parissa vuodessa. Varauksensa se kyllä menettää, jos sitä ei koskaan ladata täyteen. Syväpurkaus taas ei tee hyvää millekään akulle.

S/S:n järjettömyyteen yhdyn, itse nappaan sen aina pois päältä koska ajan pääasiassa pätkäajoa kaupunkialueella. Autotallissa on Ctek laturi, jonka kytken kiinni aina silloin tällöin. Tuo 4.5Ah laturi lataa sikäli verkkaisesti, että diagnostiikan mukaan yön yli lataus ei riitä. Viikonlopun yli jos pitää latauksessa niin tulee kyllä täyteen.

Katoppas kun en pitkästä aikaa sivuille eksyneenä huomannut päivittää signaturea. Bensavekotin nykyään ja meni katsastuksesta läpi vaikka epc valo paloi mennessä ja palatessa. Mutta pitänee kumminkin viedä korjattavaksi kun ei taida jaksaa kauaa valoa katsella. Ilman start-stoppia pärjäisin kyllä  ;D
A4 Allroad B9 2017

rami

S/S turhanpäiväinen rakkine. Kuluttaa taatusti enemmän moottoria ja apulaitteita mitä säästää. Käyttö epämielyttävää.
Jo kolmas auto jossa se on. Käynnistyksen jälkeen kytken aina pois.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 11.01.17 - klo:15:01
Henk.koht. kyseinen S/S järjestelmä ilm. maksoi jo yhden akun kun tässä hiljan reilussa -20 pakkasessa oli jo todella selkeitä hankaluuksia saada Nissanin starttia enää pyörimään.
Jos akku on finaalissa, niin se tuskin on StartStop-tsydeemin syytä. Tosin en tiedä, minkälainen valvonta Nissanin ohjauselektroniikassa on, mutta VW-konsernin autoissa S/S ei ole aktiivinen, jos moottori on kylmä tai ulkona on kylmä, tai jos akun varaus on heikko. Asiaa paremmin tuntevat voivat luetella reunaehdot tarkemmin. Niin, ja sen saa napista pois päältä.

Edit: tällä kommentilla en silti tunnustaudu StartStop-systeemin ihailijaksi.

mattinen

Omassani (A3 1.4 TSI 115 kW) se toimii oikein sujuvasti. Se mahdollisista vaikutuksista moottorin kestävyyteen ei voi sanoa mitään, koska tutkittua tietoa ei ole. Joitakin se tuntuu kovasti ärsyttävän. Käytännöllisten seikkojen ohella taustalla saattaa olla sekin, että jotkut ilmeisesti pitävät SS:ia jonkinlaisena vihreän ideologian ilmentymänä. Nämä ovat ehkä samoja henkilöitä, joiden mielestä esim. tyhjäkäyntikiellot tms. ovat jonninjoutavaa "viherpiiperrystä". Niin tai näin, saa SS:n aika kytketyksi pois päältä. Se on sitä valinnanvapautta, joka muutenkin tuntuu olevan päivän sana  :).

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 13.01.17 - klo:16:21
jotkut ilmeisesti pitävät SS:ia jonkinlaisena vihreän ideologian ilmentymänä.
Sitähän se nimenomaan mielestäni ei ole. Suomessa kun ei ole sellaisia ruuhkia eikä pitkiä liikennevalojaksoja, joissa S/S todella säästäisi jotain pysähdyksen aikana. Suuressa maailmassa moottorin sammuttamisella ruuhkajonoissa voipi ollakin jo jotain vaikutusta.

b1mpo

Ite huomaan eron esim. Tampereen keskustassa ajellessa. Kulutusero lähemmäs litran luokkaa, enemmän kuluttavissa autoissa enemmän.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

roadrunner

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.01.17 - klo:17:30
Ite huomaan eron esim. Tampereen keskustassa ajellessa. Kulutusero lähemmäs litran luokkaa, enemmän kuluttavissa autoissa enemmän.

Tuo onkin mahdoton tehtävä, nimittäin tuo autoilu Tampereen keskustassa siitä ovat poliitikot pitäneet hyvin huolta.
Kun ruuhkia ei muuten olisi niin niitä pitää väkisin synnyttää ala-arvoisella liikennesuunnitelulla.

S/S menee onneksi pois päältä kun nykäisee vaihteiston Sport moodiin :-) (jos on unohtunut napin painallus käynnistyksen jälkeen).
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

rami

Vähän on Suomessa sellaisia ruuhkia missä S/S on tarpeen olla käytössä.
Kyllä risoo jossain Köyliön syrjätiellä jossa on pakollinen pysätyminen ja auto sammuttaa moottorin.
Yksi on myös ikävä seikka kun tullaan risteykseen jonottamaan niin jono alkaa pumppaamaan ja S/S räksyttää.
Jos et pumppaa niitä tulleita välejä kiinni niin kanssautoilijoilla alkaa tunteet kohoamaan.
Koko sydeemi saisi olla ohjelmoitu toimimaan päin vastoin mitä nyt tai valittavissa sekä että.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: rami - 13.01.17 - klo:19:34

Koko sydeemi saisi olla ohjelmoitu toimimaan päin vastoin mitä nyt tai valittavissa sekä että.
Mä koodautin Touaregin SS:n juuri noin. Se on oletuksena aina pois päältä, ja jos joku joskus haluaa sen päälle käynnistyksen jälkeen maailmaa pelastamaan, saapi tökätä sen nappulasta päälle.

Itse en aio koskaan räplätä tuota napukkaa...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

ukormi

Lainaus käyttäjältä: rami - 13.01.17 - klo:19:34
Vähän on Suomessa sellaisia ruuhkia missä S/S on tarpeen olla käytössä.
Kyllä risoo jossain Köyliön syrjätiellä jossa on pakollinen pysätyminen ja auto sammuttaa moottorin.
Yksi on myös ikävä seikka kun tullaan risteykseen jonottamaan niin jono alkaa pumppaamaan ja S/S räksyttää.
Jos et pumppaa niitä tulleita välejä kiinni niin kanssautoilijoilla alkaa tunteet kohoamaan.
Koko sydeemi saisi olla ohjelmoitu toimimaan päin vastoin mitä nyt tai valittavissa sekä että.

En nyt viittinyt selata kaikkia sivuja, mutta laitanpa nyt oman kommentin joka saattaa olla vastaavanlainen kuin joku aiempi.

2011 Octavia 1.6TDI manuaali oli ensimmäinen autoni jossa tämä SS oli. Hienosti se toimi koko sen 4 vuotta mitä auto oli käytössä.
Napista sen tosiaan saa pois jos siltä tuntuu. Ei sitä hirveän usein tarvinnut käytöstä poistaa, silloin vain kun piti autoa käyttää paikoillaan jonkun syyn takia.
Mutta manuaalissa sitä voikin hieman hallita kytkimen käytöllä. Kytkin pohjasa auto ei sammu, joten liikennevaloissa tai pikku ruuhkassa ei aina tartte antaa koneen sammua.
Sama nykyisessa RS TDI manuaalissa, hienosti toimii.

Olen koeajellut ( myös pidempiä huikosia ) DSG laatikkoisia pirssejä ja niissä tuo SS on suoraan paikasta jota en viitti sanoa. Suuremmassa tai pienemmässä ruuhkassa auto tosiaan sammuu vähän väliä, sama aina risteyksiin tullessa, siis aina kun auto vaan pysähtyy. Piti laittaa heti SS pois päältä, ei jatkoon..
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Hanksi

Pari vuotta sitten kun nykyinen auto oli uusi ärsytti S/S aikalailla, ja se tuli kytkettyä usein pois päältä. Auto sammutti itsensä pienelläkin jarrun painalluksella ja lähti sitten hyökäten liikkeelle.

Autoon on kuitenkin matkan varrella päivitetty sekä vaihdelaatikon että moottorinohjauksen softat joiden seurauksena myös S/S:n käytös on muuttunut ihan hyväksi.

Nykyisin poiskytkennälle ei ole käytännössä mitään tarvetta, koska sammumista on niin helppo hallita jarrupolkimella. Olen myös huomannut että liikkeellelähtö on ihan sujuvaa silloin harvoin kun olen antanut auton sammua.

Joten, eipä tuosta tällaisenaan ole mitään haittaa joskaan ei myöskään hyötyä.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

rami

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 13.01.17 - klo:19:42
Mä koodautin Touaregin SS:n juuri noin. Se on oletuksena aina pois päältä, ja jos joku joskus haluaa sen päälle käynnistyksen jälkeen maailmaa pelastamaan, saapi tökätä sen nappulasta päälle.

Itse en aio koskaan räplätä tuota napukkaa...

Eihän nuo pajalla ala millekkään vaan sanovat,että ei saa koodata pois päältä :(

Rauska

Eipä tuo ole iso juttu ojentaa etu- tai muuta sormea sen sammuttamiseksi. Joskus unohtuu joskus ei. En pahoita mieltäni  8)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: rami - 13.01.17 - klo:19:34
Vähän on Suomessa sellaisia ruuhkia missä S/S on tarpeen olla käytössä.
Kyllä risoo jossain Köyliön syrjätiellä jossa on pakollinen pysätyminen ja auto sammuttaa moottorin.
Yksi on myös ikävä seikka kun tullaan risteykseen jonottamaan niin jono alkaa pumppaamaan ja S/S räksyttää.
Jos et pumppaa niitä tulleita välejä kiinni niin kanssautoilijoilla alkaa tunteet kohoamaan.
Koko sydeemi saisi olla ohjelmoitu toimimaan päin vastoin mitä nyt tai valittavissa sekä että.
Eikö Audissa jarrun käytöllä pysty noissa tilanteissa kontrolloimaan sitä, sammuuko moottori vai ei?

Rauska

NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy