Start-stop-järjestelmä: etuja, haittoja, kokemuksia

Aloittaja Neppis, 19.10.11 - klo:22:19

« edellinen - seuraava »

fourvalve

Tämä start-stop järjestelmä ei ole mikään uusi juttu, Wartburgilla oli kyseinen Startstop automatic järjestelmä koekäytössä jo  30-vuotta sitten!  katkaisimesta järjestelmä päälle ja painattaessa kytkinpoljin lyhyesti ala-asentoon, käynnistyy tällöin moottori virta-avaimeen koskematta. Suomessa ei kyseistä järjestelmää ei ollut kuin maininta ohjekirjassa miten se toimii. Ilmeisesti saksassakin sitä ei otettu sarjatuotantoon, startin ja hammaskehän ei todettu kestävän riittävän pitkään.
Vaikka näitä itätuotteita on aina pilkattu ja halveksittu, kyllä sielläkin on osattu kehitellä kaikenlaista.
BMW z4 3.0i roadster

JiiJii71

Vuodesta 2007 enemmän tai vähemmän käytössäni on ollut autoja, jossa tämä järjestelmä on ollut käytössä. Nykyään ajaessani vaimon vanhuksella häiritsee kovasti kun pysähdyksissä ollessaan auto ei sammukkaan. Ei yhdessäkään autoistani ole ollut minkäänlaisia ongelmaa mikä olisi johtunut ko järjestelmästä. Esimerkiksi edellisellä F20 bemulla ajoin 135tkm - pelkillä huolloilla.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

psxgamer

Laitoin Tuulilasin Kysy Ketoselta -palstalle kysymyksen mitä mieltä hän on S&S -järjestelmistä. Kysymys ja vastaus:

http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/autojen-start-stop-jarjestelmat

Lainaus käyttäjältä: KysymysMitä mieltä olet nykyajan autojen Start & Stop järjestelmistä? Moni vierastaa näitä järjestelmiä kokonaan ja ilmoittaakin ottavansa järjestelmän päältä aina auton käynnistyksen yhteydessä. Varsinkin automaattivaihteisessa autossa järjestelmän jatkuva moottorin sammuttaminen lyhyenkin pysähdyksen takia on todella ärsyttävää. Moni tuntuu olevan skeptinen sen suhteen mitä S&S tekee auton moottorin kestävyydelle ja akun kulutukselle, varsinkin talvisin. Usein kuulee sanottavan, että jotta S&S järjestelmä säästää yhtään polttoainetta, on auton oltava ollut pysähtyneenä vähintään 40 sekuntia, muuten tyhjäkäyntikin olisi tullut taloudellisemmaksi. Näin pitkiin pysähdyksiin pääsee joskus PK-seudulla, mutta normaalisti ruuhkassakin ajaminen on jatkuviä lyhyitä pysähdyksiä ja liikkellelähtöjä, joten epäilisin järjestelmästä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Polttoaineen säästö on vuositasolla varmaankin täysin marginaalista.

Lainaus käyttäjältä: KetonenEi sillä säästöllä mitään kivitaloja rakenneta, mutta kyllähän turhaan pyörivä moottori kannattaa aina sammuttaa. Ensinnäkin järjestelmä ei toimi, jos moottori on kovin kylmä. Eikä siitä pysäyttämisestä ole kovin suurta haittaakaan muule kuin startille ja vauhtipyörän hammaskehälle. Jos autossa on fiksumpi järjestelmä eli esimerkiksi Valeon kehittämä käynnistingeneraattori, joka pyöräyttää moottorin käyntiin järeän moniurahihnan avulla, silloin moottorista ei kuulu edes startin hammaspyörän jurnutusta vauhtipyörän hammaskehään.

Tärkein syy järjestelmien yleistymiseen on EU-päästömittauksessa sillä saavutettava säästö. Muutaman hiilidioksidigramman säästäminen näyttää riittävän hyväksi syyksi rakentaa noinkin mutkikkaita järjestelmiä autoon.Meillä saavutettava säästö jää vähäiseksi siitäkin syystä, että Suomessa liikennevalot vaihtuvat jopa liikenteen sujumisen kannalta liian tiuhaan tahtiin. Ajoneuvojen liikkeellelähtö tapahtuu hitaasti, ja juuri kun liikennevirta on lähtenyt rullaamaan kunnolla ja nostanut nopeudet tehokkaalle tasolle, valot alkavat jälleen vaihtua, ja autot joutuvat jälleen pysähtymään.


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 24.10.13 - klo:17:08
Mä elän sellaisessa ennakkoluulossa, että ei se startti ole ainoa komponentti autossa, mikä joutuu koville käynnistysautomatiikan johdosta. Ei motti tykkää siitä, että sitä käynnistellään useita tuhansia kertoja vuodessa.
Milloinkahan alamme näkemään jotain tuosta johtuvia moottoriongelmia?

Asterion

Erittäin hyvinhän tuo tuntuu toimivan (i40). Ei mitään negatiivista sanottavaa vaikka alussa ärsytti että kaikkea turhaa sitä pakkoasennetaan autoihin. En myöskään usko tuon mitään näkyvää polttoaineen säästöäkään tuovan ja miten tuo vuosien myötä rasittaa moottoria apulaitteineen on hyvä kysymys. Yksi ihmetyksen aihe on se,  että tuo s&g pysäyttää auton moottorin maksimissaan noin 90 sekunnin ajaksi ja sitten moottori käynnistyy itsestään vaikka moottori on täysin lämmin ja ulkona helle ja akku uusi. Mistäköhän tuo voisi johtua?

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 26.05.14 - klo:16:53
Yksi ihmetyksen aihe on se,  että tuo s&g pysäyttää auton moottorin maksimissaan noin 90 sekunnin ajaksi ja sitten moottori käynnistyy itsestään vaikka moottori on täysin lämmin ja ulkona helle ja akku uusi. Mistäköhän tuo voisi johtua?

Ilmastointilaitteen kompressori ei tuota kylmää moottorin ollessa pysähdyksissä. Siinä yksi syy, miksi moottori pitää käynnistää kohtuullisen nopeasti.

Mikään pakkohan tuollainen ratkaisu ei ole, ja esim. Yaris jauhaa kylmää ilman polttomoottoria pitkään. Viikonloppunakin lauttajonossa varmaankin 30 minuuttia pyöritti kompuraa ilman polttomoottoria, mutta se johtuukin siitä, ettei hybridissä ole käyttölaitehihnaa eli kompressorissa on oma sähkömoottorinsa.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

rami

Meidän liikennemäärissä ja oloissa on S/S aivan turhanpäiväinen vekotin. Sen minkä säästää polttoineessa menettää kyllä huoltokuluissa satakertaisesti.  Ei laturit,startit keulan nivelistö kyllä hyvää tykkää jatkuvasta käynnistämisestä"renkutuksesta".
Kyseinen nappi oli Auto Bild lehden testissä koeautona Golf ja säästö oli jotain aivan mitätöntä luokkaa.
Kyseinen systeemi olisi järkevämpi jos sen toiminta olisi oletusasetuksena toisinpäin eikä automaattisesti kytkeytyisi päälle. Jos haluaisi niin voisi kytkeä sen toimimaan.
Sitten tullaan yhteen ikävään pulmaan kun ajetaan jonoon risteykseen.
Silloin tulee se normaali ilmiö jolloin autot alkavat pumppaamaan niitä hajurakoja kiinni ja S/S toimii jälleen ja sammuu jälleen. Monissakaan ei ole vielä poljintuntumalla olevaa systeemiä. Vaikka onkin on se hieman herkuttelua löytää se oikea poljinpaine joka tilanteessa.
Koen kyllä ikävänä haittana,että pitää painaa pois aina käynnistyksen jälkeen jos ei halua kyseistä renkutusta kuunnella ja rasittaa autoa turhaa.

Ohikulkija


kt

Ketonen:

"Tärkein syy järjestelmien yleistymiseen on EU-päästömittauksessa sillä saavutettava säästö. Muutaman hiilidioksidigramman säästäminen näyttää riittävän hyväksi syyksi rakentaa noinkin mutkikkaita järjestelmiä autoon."

EU-insinöörit mokaavat usein. Joskus on kurkut vääriä, ja nyt unohtui kirjoittaa tuohon standardiin, että "Päästömittauksen aikana ei moottoria saa pysäyttää".

Varmaan joku autonvalmistaja "keksii" vetää hevosvaljakolla autoaan koko testimatkan, jolloin mittauksessa ei saada lainkaan päästöjä, vaikka katu on täynnä hevosenpaskaa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Hohoo tuota edellistä postaustani, tällaista se on.

Nyt kun olen itse joutunut tutustumaan SS-systeemiin (Fabia 1,2TSI), niin ainakin yksi outo loogisuus on havaittu.

Kun menet autoon, jossa on käsijarru päällä ja DSG-vaihde parkki-asennossa ja laitat virrat ja yrität startata, niin vaatii vielä, että jarrua painetaan, jotta käyntiin lähtisi.

Kun ajat parkkiruutuun, painat jarrua, pysähdyt, moottori sammuu, vedät käsijarrun päälle ja siirrät vaihteen P:hen, niin kaikki on ok, mutta jos erehdyt painamaan kaasua vahingossa, niin moottori hörähtää käyntiin.

Jotenkin niin epäloogista meikäläiselle.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

TTO

Lainaus käyttäjältä: kt - 16.11.15 - klo:14:13
Hohoo tuota edellistä postaustani, tällaista se on.

Nyt kun olen itse joutunut tutustumaan SS-systeemiin (Fabia 1,2TSI), niin ainakin yksi outo loogisuus on havaittu.

Kun menet autoon, jossa on käsijarru päällä ja DSG-vaihde parkki-asennossa ja laitat virrat ja yrität startata, niin vaatii vielä, että jarrua painetaan, jotta käyntiin lähtisi.

Kun ajat parkkiruutuun, painat jarrua, pysähdyt, moottori sammuu, vedät käsijarrun päälle ja siirrät vaihteen P:hen, niin kaikki on ok, mutta jos erehdyt painamaan kaasua vahingossa, niin moottori hörähtää käyntiin.

Jotenkin niin epäloogista meikäläiselle.

Tuossa jälkimmäisessä tapauksessa ollaan edelleen normaalisti "ajossa". Vaihteen voi laittaa P:lle tai käsijarrun päälle vaikka ruuhkassa eikä se vielä ole autolle merkki pysäköinnistä, joten auto on valmiina käynnistymään heti, kun kaasua painetaan. Pysäköinnin edellytys on auton sammuttaminen avaimesta/start-stop -napista.

"Varsinaisessa" käynnistyksessä jarrun painaminen on normaali turvallisuusvaatimus.

kt

Totta eli noihan se toimii.

Oletan kuitenkin, että esim ruuhkassa pysähdys+käsijarru+Parkkiasento on paljon harvinaisempi tilanne kuin kauppaan meno parkkiruutuun.

Voisihan tätä jälkimmäistä logiikkaan edelleenkehittää siten, että moottori ei käynnisty enää, jos 30 sek on kulunut tilanteen alusta. Se olisi myös turvallisuusasia. En ole kokeillut pääseekö kuski pois autosta siten, että auto itsekseen alkaisi starttailemaan esim lapsosten jäädessä autoon.
Mitenkäs kaukaa avain antaa starttiluvan?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

japa

Paras hyöty järjestelmästä on jos sattuu manuaalivaihteinen auto sammahtamaan liikkeellelähdössä niin auto starttaa itsensä samantien uudelleen kun pitää kytkimen pohjassa.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

TTO

Lainaus käyttäjältä: kt - 16.11.15 - klo:14:35
Totta eli noihan se toimii.

Oletan kuitenkin, että esim ruuhkassa pysähdys+käsijarru+Parkkiasento on paljon harvinaisempi tilanne kuin kauppaan meno parkkiruutuun.

Voisihan tätä jälkimmäistä logiikkaan edelleenkehittää siten, että moottori ei käynnisty enää, jos 30 sek on kulunut tilanteen alusta. Se olisi myös turvallisuusasia. En ole kokeillut pääseekö kuski pois autosta siten, että auto itsekseen alkaisi starttailemaan esim lapsosten jäädessä autoon.
Mitenkäs kaukaa avain antaa starttiluvan?

Jos laitetaan vain vaihde P:lle ja käsijarru päälle, niin autossahan on edelleen virrat päällä, kun lähdetään kauppaan - ainakin jos on KESSY, eikä avainta tarvitse repiä irti virtalukosta.

BobSmith

#164
Lainaus käyttäjältä: kt - 16.11.15 - klo:14:13
Kun menet autoon, jossa on käsijarru päällä ja DSG-vaihde parkki-asennossa ja laitat virrat ja yrität startata, niin vaatii vielä, että jarrua painetaan, jotta käyntiin lähtisi.

En tunne Fabian sielunelämää, vaikka on KESSY, niin pitääkö silti työntää avain virtalukkoon ja startata avainta kääntämällä?

Manuskasta olen Yetin käyttäytymistä tutkinut (kun en ole vielä autoa itselleni saanut), virrat laitetaan päälle vihreästä namiskasta (missä kohden ennen oli mekaaninen virtalukko) ja jarrua painamalla auto pärähtää käyntiin.

Jäi vähän kesken äsken tämä kirjoitus. Yetin ohjekirjassa on mikä lie huono käännös, siellä sanotaan että jos turvavyö tai auton ovi avataan, niin sen jälkeen moottori on käynnistettävä manuaalisesti avaimesta. Mutta jos on start-stop niin avaimella ei käynnistetä?

kt

No mulla on kai Kessy, koska avaimenperä on vain taskussa. Tai rouvan taskussa ja rouva jossain lähistöllä. Sitten ensin "virta päälle" napista painaen, jarrua alaspäin ja toisen kerran painaen käynnistyy samasta napista.

Lainaus käyttäjältä: TTO - 16.11.15 - klo:14:47
Jos laitetaan vain vaihde P:lle ja käsijarru päälle, niin autossahan on edelleen virrat päällä, kun lähdetään kauppaan - ainakin jos on KESSY, eikä avainta tarvitse repiä irti virtalukosta.

Joo virta jää päälle edelleen. Kerrankin starttasi yllättäen, kun odottelin autossa radiota kuunnellen. Varmaan hipaisin kaasupoljinta. Kyllä mielestäni muutaman kymmenen sekunnin kuluttua tällainen starttausinto pitäisi deletoida.

Ps. älkääkä viitsikö neuvoa, että laita virta pois. ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JakeS

Omalla kohdallani oudoksuntaa vw:ssa herätti se, että kun pysähdyin laittaakseni vaikka ruokakassit takakonttiin s&s sammutti moottorin mutta kun oven avasin ja heitin kassin konttiin niin piti käynnistää virta-avaimesta. Mb:n vastaava toimii siten, että käynnistää moottorin oven avauksen yhteydessä ja matka jatkuu ilman erityisempää virtalukon kanssa pelailua.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Octavia4x4

Kyllä ainakin Ocu III automatiikan sammuttamana tietyn ajan (oliskohan minuutti) jälkeen siirtyy Ignition off-tilaan, josta pitää käynnistää manuaalisesti. Tuosta tulee ilmoitus Maxi-dot näyttöön. Tämä siis manuaalivaihteisessa.
Konsernipelejä vuodesta 1993

kt

Kokeilin Kessyn toimintaetäisyyttä, noin 4 metriä. Ei reaktioita vaikka yritti startata.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

TTO

Lainaus käyttäjältä: kt - 16.11.15 - klo:16:21
No mulla on kai Kessy, koska avaimenperä on vain taskussa. Tai rouvan taskussa ja rouva jossain lähistöllä. Sitten ensin "virta päälle" napista painaen, jarrua alaspäin ja toisen kerran painaen käynnistyy samasta napista.

Kun istut autoon, laita jalka suoraan jarrulle ja paina sitten sitä start-nappia. Auto käynnistyy suoraan ilman kahta erillistä start-napin painallusta.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: TTO - 16.11.15 - klo:18:22
Kun istut autoon, laita jalka suoraan jarrulle ja paina sitten sitä start-nappia. Auto käynnistyy suoraan ilman kahta erillistä start-napin painallusta.
Olen edelleenkin "omistajan käsikirjan" varassa, koska autoa ei ole vielä alla. Mutta Yetin ohjeissa sanotaan, että a) virta kytketään napista, jonka jälkeen b) auto käynnistyy jarrua painamalla. Ilmeisesti ehtona on, että ovi on kiinni ja turvavyö kytketty.

TTO

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 16.11.15 - klo:18:41
Olen edelleenkin "omistajan käsikirjan" varassa, koska autoa ei ole vielä alla. Mutta Yetin ohjeissa sanotaan, että a) virta kytketään napista, jonka jälkeen b) auto käynnistyy jarrua painamalla. Ilmeisesti ehtona on, että ovi on kiinni ja turvavyö kytketty.

Täytyy tarkastaa, mitä Ocun ohjekirjassa lukee, mutta tuolla kuvaamallani tavalla ainakin Ocu automaatilla ja KESSY:llä toimii.

BobSmith

^Noh, periaatteessahan tuo on sama asia, kohdat a) ja b) vain suoritetaan yhtä aikaa.  :D

TTO

Ocun manuaali käskee laittamaan jalan jarrulle ja sitten start-nappia.

Lähtee muuten käyntiin myös kuskin ovi auki ja ilman turvavyötä - testasin juuri.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: TTO - 16.11.15 - klo:19:24
Lähtee muuten käyntiin myös kuskin ovi auki ja ilman turvavyötä - testasin juuri.
Ok, mielenkiintoista. Tuo oli enempikin omaa päätelmääni, sillä perusteella, että kun moottori on sammutettu, niin oven avaaminen tai turvavyön avaminen pudottaa automaattisen start-stop-toiminnon pois päältä, eli sen jälkeen moottori täytyy käynnistää napista manuaalisesti.

arsik

Ã,,rsyttävin varuste autossa.
Laitteen hyöty on mitätön v  haitat.

kt

Lainaus käyttäjältä: TTO - 16.11.15 - klo:18:22
Kun istut autoon, laita jalka suoraan jarrulle ja paina sitten sitä start-nappia. Auto käynnistyy suoraan ilman kahta erillistä start-napin painallusta.

Joo, noin teenkin, taisin kirjoittaa vähän epäselvästi. Fabia kyllä alkaa kovan pimputuksen, jos ovi on auki koneen käydessä. Turvavyöstä ei välitetä vielä startisssa mitään.

Tuota kessyn toimintaetäisyyttä pitää huomenna haarukoida lisää. Sammuukohan moottori, jos kessy häviää etäisyyteen?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

heller

Lainaus käyttäjältä: TTO - 16.11.15 - klo:19:24
Ocun manuaali käskee laittamaan jalan jarrulle ja sitten start-nappia.

Lähtee muuten käyntiin myös kuskin ovi auki ja ilman turvavyötä - testasin juuri.

Näin toimii myös golfissa. Riittää siis että painaa vain jarrua ja napista käyntiin.



Itse koen S&S:n ihan kivana juttuja. Tämä 1400km ajettu golffi on ensimmäinen missä on S&S, ja vieläkin vaatii totuttelua että se sammuu. Mutta sen käyttö on silti ihan loogista.

Käytän usein myös autoholdia, joten kun valuu valoihin niin moottori sammuu ennenkuin on edes pysähdyksissä ja sen jälkeen autohold pitää paikallaan. Välillä tulee ennakoitua lähtöä sen verran että hipaisen kaasua niin moottori käynnistyy ja toisella hipaisulla lähdetaan eteenpäin.

Ehkä eniten tykkään tästä kun saapuu kotipihaan. Auto sammuu kun ajaa parkkiin. KESSY:n kanssa vielä kivempi, kun otan vyön irti ja avaan oven niin koko auto sammuu. (taitaa tosin vaatia että autohold on päällä)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

TTO

Lainaus käyttäjältä: kt - 16.11.15 - klo:20:39
Tuota kessyn toimintaetäisyyttä pitää huomenna haarukoida lisää. Sammuukohan moottori, jos kessy häviää etäisyyteen?

Ei se itsekseen sammu vaikka auto herjaakin, ettei avain ole sisällä. Käyntiin lähtee vain, kun avain on sisällä.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 02.05.14 - klo:09:25
Tämä start-stop järjestelmä ei ole mikään uusi juttu, Wartburgilla oli kyseinen Startstop automatic järjestelmä koekäytössä jo  30-vuotta sitten! 

Menee jo vähän kauas aiheesta, mutta mieleeni muistui, kuinka joskus 1980-luvun alkupuolella eräs myynti-insinööri kehitteli omaan Mitsubishiinsä jonkinlaisen manuaalisen start-stop-tsydeemin. Kojelautaan oli asennettu pieni keinukytkin, jolla toiseen suuntaan käännettäessä sai koneen sammumaan ja toiseen suuntaan käännettäessä vastaavasti starttaamaan. Oli vielä kysynyt tehtaalta, kestääkö starttimoottori, ja kaukaa Japanista oli tullut vastaus, että kyllä kestää.  ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy