Auto Bild testasi 9 auton Start/Stop -järjestelmät kaupunkiajossa

Aloittaja Taky, 15.08.11 - klo:07:35

« edellinen - seuraava »

XUE

lisäksi olisi mielenkiintoista jos testi uusittaisiin Suomessa,
vaikka Helsingissä missä nyt ruuhkia oikeasti jopa on mutta ajankohta
olisi vaikkapa tammikuu, kun on lunta ja jäätä  ;D

Kuinkas se systeemi sitten pelaa ja paljonko "säästöä" syntyy?
Tai entä kesähelteellä?

Tuntuu vaan että s&s systeemin säästöt saadaan kyllä näyttämään
mukavilta mutta entä todellinen,vaikka vuoden aika tullut säästö
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

slash

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 15.08.11 - klo:21:53
Ei mistään rivikuutosesta kuulu kuulua eikä tuntua mitään, bemmit ei ole mikään erikoisuus niissä.
Ot, mut pitäähän mottorin kuulostaa moottorilta jota nykyinen A6/A7 singeri 3.0tdi ei todellakaan tee, ilmeisesti jotain korvienväli alas luokitusta kun koneen äänet on tehty nelipyttysen ääniksi.

Asiaakin sen verrran että tänään kokeilin uutta A6 3.0 tdiA:ta jossa oli tämä S/S systeemi ja kyllähän se vähän oudolta tuntui tälläisen isohkon koneen kanssa varsinkin kun oli kyseessä automaatti. Omassani kun on tottunut siihen että kun painaa kaasua niin auto lähtee eikä ensin starttaa, mutta kai tuonkin kanssa oppisi elämään kun järjestelmää voi huijata päästämällä jarrua vapaaksi ennen lähtöä, mutta näin koeajon yhteydessä kytkin järjestelmän pois käytöstä kun järjestelmä häiritsi mielestäni fiilistä koeajolla.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 15.08.11 - klo:10:53
Onhan niitä automaateilla varustettuja autojakin, joissa start-stop -järjestelmä?
Kaverilla on joku mersun automaattidiesel ja S/S. Mutta siinä ei hänen mukaansa käynnistetä konetta startilla, vaan
kun jalan nostaa jarrulta, ruiskautetaan sopivassa kohdassa olevaan sylinteriin annos naftaa ja hehkutulpalla rykäisee käyntiin. Nopsaan kuulemma ;-)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

mti

Huoltovälinäytöthän, ainakin joissakin vag-malleissa, perustuvat käynnistysten lukumäärään kilometrien lisäksi. Mitenköhän se on SS-autojen kohdalla, hupeneeko säästö tiheneviin huoltoihin?

Volkkarin SS ei näyttänyt antavan juuri säästöä. Mutta silti kulutus oli ylivoimaisesti pienin! No Martti pääsi lähelle SS päällä, mutta se nyt onkin mopoautoihin rinnastettava. Aika onnetonta Smartilta ettei ne onnistu pienentämään autojensa kulutusta, mutta sehän on ollut jo pitkään tiedossa että keskikokoiset dieselit päihittää Smartin kulutuksessa.

Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

mjpk

Lainaus käyttäjältä: XUE - 15.08.11 - klo:21:57
Tai entä kesähelteellä?

Ainakin A4:n 2.0 TFSI:ssä kuluneen kesän helteillä kone sammui ja pysyi sammuksissa kaikissa valopysähdyksissä. Kesäkelissä SS aktivoituu viimeistään parin minuutin ajon jälkeen. Talvella en vielä ole päässyt kokeilemaan, mutta kokeilemassani Passatissa (TDI DSG) SS toimi säännönmukaisesti vielä noin kymmenen asteen pakkasella (kun kone lämmin).

Omasta mielestäni aivan loistava varuste, ja vaikea käsittää miksi sitä ei käyttäisi, tässäkin ketjussa esitetyistä perusteluista huolimatta. :)

XUE

Lainaus käyttäjältä: mjpk - 16.08.11 - klo:19:52
Omasta mielestäni aivan loistava varuste, ja vaikea käsittää miksi sitä ei käyttäisi, tässäkin ketjussa esitetyistä perusteluista huolimatta. :)


kyllä näin varmaan jos se varuste tulee autossa mukana,sitä tulee käytettyä.

Hiukan ohi topicin mutta minun mielestä autoilu on muutakin kuin jatkuvaa
kulutuksen tuijottamista. Itse en jaksa jatkuvasti vahdata mitä auto vie,
saatikka pitää siitä jotain kirjaa - miksi ihmeessä?

Autolla ajamisessa on kyse minun mielestä monesta muusta asiasta enemmän
kuin pelkkä kulutuslukema. Polttoainekulu on vain yksi kuluerä autoilussa muutenkin.
:-\
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Markku J

Minun mielestäni taas SS on täysi turhake, jota en ehdottomasti halua käyttää. Siitä on vain haittaa mukavuudelle. Kulutusvaikutus on minulle olematon.

Gigaa

SS on muuten parhaimmillaan Mäkkärin autokaistalla  :D
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: migis - 16.08.11 - klo:21:10
SS on muuten parhaimmillaan Mäkkärin autokaistalla  :D

Kyllä se SS:kin tuntuu autokaistalla melko kivikautiselta hybridiin verrattuna.  :-*

Nimimerkillä 2 kk Priuksella takana.  ;)

Minä

Tutuilla on kauppakassina kolopallo sillä tehokkaammalla 1.2 TSI:llä, jossa siis vakiona toi SS. Tossa autossa ainakin tuntus SS pelittävän erinomaisesti, auto lähtee lähes huomaamatta ja salamannopeasti käyntiin.
Fabia 1.4 Elegance ´08

mjpk

Lainaus käyttäjältä: XUE - 16.08.11 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: mjpk - 16.08.11 - klo:19:52
Omasta mielestäni aivan loistava varuste, ja vaikea käsittää miksi sitä ei käyttäisi, tässäkin ketjussa esitetyistä perusteluista huolimatta. :)


kyllä näin varmaan jos se varuste tulee autossa mukana,sitä tulee käytettyä.

Hiukan ohi topicin mutta minun mielestä autoilu on muutakin kuin jatkuvaa
kulutuksen tuijottamista. Itse en jaksa jatkuvasti vahdata mitä auto vie,
saatikka pitää siitä jotain kirjaa - miksi ihmeessä?

Autolla ajamisessa on kyse minun mielestä monesta muusta asiasta enemmän
kuin pelkkä kulutuslukema. Polttoainekulu on vain yksi kuluerä autoilussa muutenkin.
:-\


Toki, tästä en ole varsinaisesti eri mieltä. Jos kohdallani auton valinta olisi perustunut pääasiassa kulutuslukujen tuijotteluun, niin tuskin nykyistä olisi valinnut. Varmaan olisi Prius tai sen Lexus-versio. Tai ainakin 2.0 TDIe.

Mutta kun SS ei _minusta_ vähennä ajamisen iloa sen "perinteisessä" mielessä, ja lisää sitä stop-and-go ajamisessa (jota oma työmatkani pitkälti on). Myös kulutuslukemien seuraaminen ja normaaliajamisen "optimointi" on osa tätä - poissulkematta tehojen hyödyntämistä tarpeen/tunteen mukaan. Jos tuo Fuelly-lätkä vie yöunet, niin pahoittelen!  :-*

HiTecci

Koskakohan tuo S/S tulee prätkiin? ??? Meinaan kesähelteellä kun aurinko oikein paahtaa siihen pikimustaan tix-texiin ja jalkojen välissä tulikuuma moottori hiillostaa vielä lisää, niin olotila ei ihan ehkä siitä parhaimmasta päästä juuri sillä hetkellä ole ::) Tällöin itsellä tulee kyllä ihan vapaaehtoisestikin käytettyä "manuaalista" S/S-systeemiä jota kutsutaan virta-avaimeksi ;) Sen start-nappulan tuikkasu kaasukäden peukalolla kun ei kummoista hetkeä vie niin sitä ollaan kuitenkin jo fillarilla valoista irti siinä vaiheessa kun peltikuorien sisällä vasta arvotaan pykälää päälle 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

XUE

korjatkaa olenko väärässä mutta olen liikenteessä muutaman kerran huomannut
että hieman uudempi auto,missä mahdollisesti tämä "s/s" on, käyttäytyy "oudosti".

Tilanne ruuhkassa että jono matelee,pysähtyy hetkeksi,ja matelee taas
niin kaikki eivät liiku heti kun jono vähän nytkähtää vaan jäävät tavallaan
odottamaan että pysähtyisikö jono taas muutaman metrin jälkeen?
Silloin jonoon jää metreittäin aukkoja ja tämä autoilijat siirtyvät viivellä  :-\

Itse kun automaatillla ajaa, riittää jalan nosto jarrulta eteenpäin menemiseen.
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: XUE - 17.08.11 - klo:14:25
Tilanne ruuhkassa että jono matelee,pysähtyy hetkeksi,ja matelee taas
niin kaikki eivät liiku heti kun jono vähän nytkähtää vaan jäävät tavallaan
odottamaan että pysähtyisikö jono taas muutaman metrin jälkeen?
Silloin jonoon jää metreittäin aukkoja ja tämä autoilijat siirtyvät viivellä  :-\

Ihan normaalilta arpomiselta kuulostaa. Joko ei olla varmoja jaksetaanko liikkua tai sitten kuski on voinut heittää vaihteen vapaalle (manuaalilla) kytkinjalkaa lepuuttakseen, jolloin menee se lyhyt hetki ykkösen heittämiseen silmään. Start/stop ei jälkimmäisessä tapauksessa hidasta liikkelle lähtemistä lainkaan ainakaan näissä mopokoneissa, vaan kone on jo käynnissä siinä ajassa kun vaihdekepin on saanut oikeaan asentoon. DSG:llä taas on omat pikku viiveensä, en tiedä miten start/stop niihin vaikuttaa.

Oma suhtautuminen start/stopiin on vähän kaksijakoinen. Moottorin sammumisen yhteydessä sammuu myös ilmastoinnin kompura, jolloin valoihin pysähtyessä (kesäsäällä) tulvahtaa kabiiniin haaleata ja kosteaa ilmaa. Lisäksi jotta moottorin sammuttamisesta olisi kulutusmielessä hyötyä, pitäisi sen olla sammuksissa parisenkymmentä sekuntia - jonoryömimisessä tapahtuva jatkuva sammuttelu ja käynnistely siis lisää kulutusta. Sitten on vielä sekin, että tuota moottoria sammutellaan ja päätetään olla sammuttamatta vähän oudolla logiikalla ja vaikka parametreja asian päättämiseksi on useampi, ei turbon toiminta ole yksi näistä, jolloin sopivalla ajolla start/stopin käyttö voi lyhentää turbon elinikää. Niin ja vaikka pieni kone herääkin kytkimen painalluksella eloon varsin nopeasti ja kivuttomasti, niin omin päin käynnistyessään herääminen ei ole ihan yhtä mukavan tuntuista. Näistä kauneusvirheistä huolimatta moottorin turha tyhjäkäyttäminen tuntuu jo vähän vanhanaikaiselta. Kun omassa autossa moottorin tyhjäkäynnin kuulee (ja tuntee) kuskin paikalta, on valoissa mukavampi istua ja kuunnella musiikkia moottori sammuksissa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: XUE - 17.08.11 - klo:14:25
korjatkaa olenko väärässä mutta olen liikenteessä muutaman kerran huomannut
että hieman uudempi auto,missä mahdollisesti tämä "s/s" on, käyttäytyy "oudosti".

Tilanne ruuhkassa että jono matelee,pysähtyy hetkeksi,ja matelee taas
niin kaikki eivät liiku heti kun jono vähän nytkähtää vaan jäävät tavallaan
odottamaan että pysähtyisikö jono taas muutaman metrin jälkeen?
Silloin jonoon jää metreittäin aukkoja ja tämä autoilijat siirtyvät viivellä  :-\

Myönnän syyllistyväni ss:llä tähän etenkin, jos edellä ajava on pysähtynyt ja jättänyt muutaman metrin raon häntä edellä ajavaan ja kuroo sitä rakoa sitteen kiinni ryömimällä, kun muut seisovat jonossa.

Jos tiedän, että se parin tai muutaman metrin eteenpäin ajaminen auttaa takanani jonottavia pääsemään kääntyvien kaistalle tai pois risteyksestä, niin ilman muuta silloin kuron pysähtymiseni jälkeen syntyneen raon itsekin kiinni.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

fleetwood

Tuo on kyllä täyttä asiaa. Vaikka omakohtaiset kokemukset (hyvin vähäiset sellaiset) start-stopista ovat varsin positiiviset, niin tuo käytännön toimivuus ja kulutushyöty hieman askarruttavat. En usko että omassa ajossani (pikkukaupunkiajelua ilman oikeita ruuhkia) tuosta olisi juuri mitään mainittavaa kulutushyötyä - suurin kulutusta nostava seikka näyttää kuitenkin olevan kaupunkiajossa ne liikkeelle lähdöt ja niihin ei auta mikään avustin. Jossain toisessa ympäristössä tuo kulutus- ja ekohyöty lienee kuitenkin aivan toistaluokkaa.

Mielelläni tosin järjestelmän omaan autoon ottaisin - jos se vain poiskytkiessä myös pysyisi pois päältä kunnes sen uudelleen kytkisi.
Passat GTE Variant

Jukikyy

Itsellä ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa S/S järjestelmästä.

TALVI
Talvipakkisilla Audissa tuntuu järjestelmän raja olevan -13 astetta, jonka jälkeen kone ei enää sammu. Kone ei myöskään sammu, mikäli kone on kylmä tai kabiinissa ei olla lähellä ilmastoinnista asetettua arvoa.

KESÃ,,
Kesällä kone ei sammu, mikäli kabiinissa ei olla lähellä ilmastoinnista asetettua arvoa. Kesällä koneen sammuessa jaksaa ilmastointi puhaltaa vielä kylmää noin 1-1,5 minuuttia, mikä yleensä riittää valojen vaihtumiseen. Mikäli lämpötila kabiinissa nousee liikaa, moottori käynnistyy itsekseen.

RUUHKA / HITAAT LÃ,,HDÖT
Järjestelmä ei hidasta liikkeelle lähtöä yhtään! Niin nopeasti ei ehdi vaihdetta laittamaan silmään, että kone ei olisi jo käynnissä, joten jos normaalisti ruuhkassa seisoo vaihde vapaalla ei järjestelmä hidasta liikkeelle lähtöä yhtään.

Ja mitä ruuhkassa mateluun tulee ja muutaman metrin rakoihin, niin en ainakaan itse nytkäytä mitään autoa oli se sitten manuaali, tomaatti tai S/S järjestelmällä varustettu parin metrin takia mihinkään. Odotan jonossa, niin kauan paikallani, että pääsee enemmän kuin auton mitan eteenpäin. Jos tämä jonkun matkantekoa oleellisesti hidastaa, niin VOI VOI.

POLTTOAINEEN SÃ,,Ã,,STÖ
Se on myönnettävä, että ei tuo järjestelmä varmaan todellisuudessa kovinkaan paljoa polttoainetta säästä, ehkä yhden tai pari desiä/100km. Meillä Audin ajotietokone näyttää tyhjäkäynti kulutukseksi 0,7 l/h eli tuo muutaman desin säästö vaatii noin 20 minuutin sammuksissa oloa. Eli ei järjestelmästä kovin suurta polttoaine taloudellista hyötyä ole, mutta ei siitä mielestäni mitään haittaakaan ole.

Ja Järjestelmän saa napista pois päältä jos siitä ei pidä.

XUE

Ja mitä ruuhkassa mateluun tulee ja muutaman metrin rakoihin, niin en ainakaan itse nytkäytä mitään autoa oli se sitten manuaali, tomaatti tai S/S järjestelmällä varustettu parin metrin takia mihinkään. Odotan jonossa, niin kauan paikallani, että pääsee enemmän kuin auton mitan eteenpäin. Jos tämä jonkun matkantekoa oleellisesti hidastaa, niin VOI VOI.


- tuollainen "VOI VOI" asenne aiheuttaa lisää ruuhkia ja ongelmia,
mieti nyt itse jos jossain KehäI:n ruuhkassa on vaikkapa 15.000 autoa ja jokainen
ajattelee itsekkäästi "voi voi", tulee siitä auton mitasta aika pitkä matka!

Lasketaan; jonomuodostelmassa vaikkapa 1000 autoa, jokainen jättää
3-5 metriä väliä kun "voi voi" ei jaksa,niin se tekee 3-5 KILOMETRIÃ,,!
Sinä olet jonon etupäässä niin viimeinen auto pysähtyy 10 KILOMETRIN PÃ,,Ã,,SSÃ,,!

VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Arcca

Lainaus käyttäjältä: XUE - 17.08.11 - klo:21:06

Lasketaan; jonomuodostelmassa vaikkapa 1000 autoa, jokainen jättää
3-5 metriä väliä kun "voi voi" ei jaksa,niin se tekee 3-5 KILOMETRIÃ,,!
Sinä olet jonon etupäässä niin viimeinen auto pysähtyy 10 KILOMETRIN PÃ,,Ã,,SSÃ,,!


Haitta ei ole jonossa näin suuri kuin voisi tuosta ajatella, koska tuon jätetyn välin takia jonon viimeinenkin pääsee liikkeelle vähintään samassa ajassa verrattuna siihen että kaikki on toisensa perseessä kiinni. Persus kiinni tapauksessa joutuu nimittäin kaikki autot liikkeelle lähdössä odottamaan että autojen väliin tulee tarpeeksi väliä ajonopeutta varten.
Toki pitkä jono blokkaa jonkin verran liittymäliikennettä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

tsiih

LainaaHaitta ei ole jonossa näin suuri kuin voisi tuosta ajatella, koska tuon jätetyn välin takia jonon viimeinenkin pääsee liikkeelle vähintään samassa ajassa verrattuna siihen että kaikki on toisensa perseessä kiinni
Tämä ei ole itsestäänselvyys, vaan oikeastaan harvinaisuus.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

nasse

#50
Tuli just eilen luettua keskustelua BMW start&stopista X3:n yhteydessä saksalaiselta palstalta. Kuulemma käyttöohje kirjaa seuraavat tilanteet, joissa S&S ei aktivoidu:

- Ulkolämpötila alle n. +3C
- Ulkolämpötila yli +30C ja ilmastointi käynnissä
- Sisälampötilan ero pyydettyyn liian suuri (= liian kylmä tai kuuma)
- Moottori ei vielä lämmennyt
- Renkaat vahvasti vinossa, eli siis rattia väännetty pysähtymisen yhteydessä
- Peruutuksen jälkeen
- Akussa ei tarpeeksi virtaa
- Konepelti auki
- HDC (?) aktivoitu
- Ruuhkaliikenteessä (stop&go liikenne). Tämä toimii käsittääkseni siten, että mikäli nopeus pysähdysten välissä ei ylitä 15kmh, ei S&S aktivoidu.

Lisäksi moottorin pysähtymisen voi estää polkaisemalla pysähdyksen jälkeen jarrua voimakkaasti tai kääntämällä rattia. edit: pysähtymisen jälkeen on 1s aikaa polkaista jarrua, tämän jälkeen voi taas jarruttaa normaalilla voimalla.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: nasse - 18.08.11 - klo:08:25
- HDC (?) aktivoitu

HDC = hill descent control

Boschin Land Roverille kehittämä järjestelmä, jota voisi kutsua maastoajon cruiseksi. HDC pitää nopeuden kurissa rinteissä ilman, että kuljettaja tekee mitään. Mäen päällä HDC päälle ja vaihde silmässä, niin auto laskee rinteen hallitusti.

Land Roverin lisäksi HDC löytyy ainakin X Bemareista ja XC Volvoista.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: XUE - 17.08.11 - klo:21:06
Lasketaan; jonomuodostelmassa vaikkapa 1000 autoa, jokainen jättää 3-5 metriä väliä kun "voi voi" ei jaksa,niin se tekee 3-5 KILOMETRIÃ,,! Sinä olet jonon etupäässä niin viimeinen auto pysähtyy 10 KILOMETRIN PÃ,,Ã,,SSÃ,,!

Ja jos tuossa jonossa onkin moottoripyöriä á 3-5m jälleen autojen väliä, on se jono myös paaaljon pidempi :-\ Kun se fiksumpi vaihtoehto on Keski-Eurooppalainen tyyli jossa 2-pyöräiset vetää autojen väliin, omaa "kaistaansa" => autojono on taas paaaljon lyhyempi :) Tuota logiikkaa vain kun aina ei kaikki ymmärrä, koska se motoristi pääsee hänen mielestään "mua ennen" perille = "kiilaa" jonossa ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jarkko_h

#53
Jonojen kurotuksista huolestuneet, laskekaapa mikä on kurotuksen aiheuttama liikenneläpimenon kasvu (auto/h) kehä I kaltaisessa liikennevirrassa 50 autojonon jonossa. ~ 0.   Kurotuksilla saadaan aivan pienen pientä hyötyä ainoastaan tilasta vajailla ryhmittymiskaistoilla (Pasila, Leppäväärä ennen remonttia). Perusliittymissä hyöty on lähinnä akateemisten haihattelua ajankäytöstä. Tämäkin teoreettinen hyöty menee BB katseluun (  joka tutkimusten mukaan laskee liikennevaloreaktiaikaamme asymptoottisesti kohti meduusan tasoa  8)

Eli eiköhän todeta että insinöörit on keksineet oiva keinon säästää polttoainetta kesähelteillä.



nemos

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 17.08.11 - klo:15:02
ei turbon toiminta ole yksi näistä, jolloin sopivalla ajolla start/stopin käyttö voi lyhentää turbon elinikää.

A6:ssa ainakaan start/stop ei toimi, kun valtatienopeudesta joutuu pysähtymään. Olettaisin, että tämä on nimenomaan turbon takia.
Volvo XC60 T8 Inscription

Emil Eagle

Kysymys S/S:n käytöstä manuaaliautossa, kun en ikinä ole sellaisella ajanut:

Pysähdytään, vaihde vapaalle ja kytkin ylös jolloin moottori sammuu.

Jos nyt kytkintä käyttämättä tökkään vaihteen ykköselle, voinko startata moottorin pelkästään käyttämällä kytkintä pohjassa? Jos tämä onnistuu, niin järjestelmähän on näppärä seisontajarru jonottelutilanteessa.
Kiitokset mukavasta foorumista.

Gigaa

#56
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 19.08.11 - klo:01:10
Jonojen kurotuksista huolestuneet, laskekaapa mikä on kurotuksen aiheuttama liikenneläpimenon kasvu (auto/h) kehä I kaltaisessa liikennevirrassa 50 autojonon jonossa. ~ 0.   Kurotuksilla saadaan aivan pienen pientä hyötyä ainoastaan tilasta vajailla ryhmittymiskaistoilla (Pasila, Leppäväärä ennen remonttia). Perusliittymissä hyöty on lähinnä akateemisten haihattelua ajankäytöstä. Tämäkin teoreettinen hyöty menee BB katseluun (  joka tutkimusten mukaan laskee liikennevaloreaktiaikaamme asymptoottisesti kohti meduusan tasoa  8)

Plus sen hyödyn kurotuksella saa, ettei kukaan rakkaista kanssa-autoilijoista kiilaa siihen syntyneeseen väliin ja pääse näppärästi viimeisenä vihreillä =) Jos nyt haluaa oikein tästä aiheesta vääntää. Marginaalitapauksia toki tälläset on ja käytännön hyöty yleensä pieni, mutta säästää v......lta tietyissä tilanteissa.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Emil Eagle - 19.08.11 - klo:09:49
Kysymys S/S:n käytöstä manuaaliautossa, kun en ikinä ole sellaisella ajanut:

Pysähdytään, vaihde vapaalle ja kytkin ylös jolloin moottori sammuu.

Jos nyt kytkintä käyttämättä tökkään vaihteen ykköselle, voinko startata moottorin pelkästään käyttämällä kytkintä pohjassa? Jos tämä onnistuu, niin järjestelmähän on näppärä seisontajarru jonottelutilanteessa.
Väittäisin että kyllä, koska jos sammutat auton risteykseen, käynnistyy se pelkästään kytkintä painamalla uudestaan. Toisaalta, mikä estää käyttämästä käsijarrua vaihteen runttaamisen sijasta? :)

jni

Lainaus käyttäjältä: Emil Eagle - 19.08.11 - klo:09:49
Kysymys S/S:n käytöstä manuaaliautossa, kun en ikinä ole sellaisella ajanut:

Pysähdytään, vaihde vapaalle ja kytkin ylös jolloin moottori sammuu.

Jos nyt kytkintä käyttämättä tökkään vaihteen ykköselle, voinko startata moottorin pelkästään käyttämällä kytkintä pohjassa? Jos tämä onnistuu, niin järjestelmähän on näppärä seisontajarru jonottelutilanteessa.

Ei voi. Kokeilin.

Näyttöön tuli ilmoitus StartStop Failed (tjsp). Start manually.

Kun laitoin vaihteen uudestaan vapaalle ja painoin kytklintä, niin kas kummaa, auto starttasi.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

eGetin

Mikähän tuossakin on? :O Luulee vieläkin että olisi vapaalla tms?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy