Etuvalojen kosteus/sameus valokopan sisällä

Aloittaja Skele, 18.12.18 - klo:19:47

« edellinen - seuraava »

Skele

Onko muilla kyseistä ongelmaa.
Vinkkejä millä sais kosteuden pidettyä pois

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Skele - 18.12.18 - klo:19:47
Onko muilla kyseistä ongelmaa.
Vinkkejä millä sais kosteuden pidettyä pois

Pikkaisen löytyy välillä, riippuen kelien vaihteluista tai esim kun auton on pessyt ja kylmä ilma tekee "tepposensa". Häviää yleensä kun xenonit ovat tarpeeksi pitkään päällä ja "kuivattavat" umpiot.

Itsellä alalaidasta yleensä maksimissaan 1-3cm levynen kaistale huurussa ja tosiaan häviää pois valoja käytettäessä.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

o.b.

Jos takuunalainen auto, vaihtamalla umpion. Jos ei, ottamalla luukut auki ja föönillä tms. puhaltamalla kuivaksi. Harvemmin niihin menee vettä sateella, useimmiten konepesussa. Taitaa vuotaa jostain "lasin" ja rungon saumasta.

Silicagel pusseja vois myös kokeilla jos niitä sais jotenkin järkevästi kiinni luukkuihin sisäpuolelle ??? Silicagelin voi silloin tällöin regeneroida leivinuunissa reilussa sadassa asteessa.

Vekkula

Tuskin mistään varsinaisesti vuotaa, lienee kondenssivettä. Ei sinne sateella tai pesussa mitään mene. Ei sovellu meidän lämpötila/kosteus vaihteluihin, hyvin suunnitelluissa valoissa tuota ongelmaa ei ole.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

o.b.

Kyllä mulla on pari Passattia, joissa vettä riittä toisessa umpiossa ihan pisaroiksi asti konepesun jälkeen. Mutta ehkä Skodalla on enempi laatu kohdillaan ;D

No nuo on toki jo 10v ikäisiä. Joka konepesun jälkeen on noista toinen umpio kuivattava föönillä. Toisessa autossa uusittu Valeo ei kostu pesussa ja alkuperäinen kostuu. Toisessa autossa molemmat alkuperäisiä ja toinen niistä kostea konepesun jälkeen. Eli jostain ne vuotaa ainakin vanhemmiten.

c900T

Täällä myös sama huomio, ensimmäisessä huollossa sanoivat sen olevan normaali ominaisuus.  :)

Ja näytti lukevan myös hanskalokerokirjassa:
"Huomautus
■ Ajovalot voivat huurtua sisäpuolelta. Kun ajovalot ovat päällä, huuru poistuu valonsäteiden alueelta nopeasti, mutta valonheittimen lasin reuna-alueille voi jäädä vielä huurua. Tällä huurtumisella ei ole mitään vaikutusta valaisimen kestoikään."
Superb Combi Style iV -20
(ex. Superb Style 4x4 -16)

neshi

Kävin autoni kanssa 30k huollossa ja mainitsin myös kosteudesta umpioiden sisällä (Xenonit). Vastaanottovirkailija kaivoi vihkon esiin jossa oli useampi kuva umpioista joissa oli kosteutta ja kysyi mikä näistä on lähinnä omaani.

Valintani osui kuvaan jossa oli hentoista kosteutta umpion sisällä, joka on kuulemma täysin normaalia. Hän mainitsi samalla, että samaa on myös VAG umpioissa.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 19.12.18 - klo:00:04
Tuskin mistään varsinaisesti vuotaa, lienee kondenssivettä. Ei sinne sateella tai pesussa mitään mene. Ei sovellu meidän lämpötila/kosteus vaihteluihin, hyvin suunnitelluissa valoissa tuota ongelmaa ei ole.
Näin on. Tila ei ole ilmatiivis. Kun sinne pääsee lämmintä kosteaa ilmaa tiivistyy vesi pisaroiksi ilman jäähtyessä, kuten auton sisälläkin. Itse Xenon valoumpio on ilmatiivis.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy