Jäähdytysneste haisee konehuoneessa

Aloittaja junu, 01.04.18 - klo:18:55

« edellinen - seuraava »

junu

Mistähän lähtisi hakemaan vikaa kun jäähdytysneste haisee varsinkin reippaamman ajon jälkeen konehuoneessa kun on ajanut auton  talliin. Auton sisällä hajua ei ole ajossa eikä myöskään paikallaan kone sammutettuna. Nestemäärä ei ole kuitenkaan vähentynyt paisuntasäiliössä viimeisen 10 tkm:n aikana, joten mitään isompaa vuotoa ei ole. Voisko olla viallinen paisuntasäiliön korkki? Muita ideoita? Auto on A3 1,8 Q.

Enhancer

Eipä sitä hajua oikein voi tulla, jos nestettä ei katoa yhtään. Eli ehkä hävikki on niin pientä, ettei meinaa näkyä nestepinnassa.

Jäähdytin se syypää varmaan kuitenkin on, nykyisen muovipäätyiset jäähdyttimet alkavat vanhemmiten vuotamaan paineen alla, kiveniskemäkin voi toki olla syypää.

Ennenkuin nestettä alkaa kulumaan lisättäviä määriä, kannattaa varmaankin antaa olla.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ttiikeri

#2
Lainaus käyttäjältä: junu - 01.04.18 - klo:18:55
Mistähän lähtisi hakemaan vikaa kun jäähdytysneste haisee varsinkin reippaamman ajon jälkeen konehuoneessa kun on ajanut auton  talliin. Auton sisällä hajua ei ole ajossa eikä myöskään paikallaan kone sammutettuna. Nestemäärä ei ole kuitenkaan vähentynyt paisuntasäiliössä viimeisen 10 tkm:n aikana, joten mitään isompaa vuotoa ei ole. Voisko olla viallinen paisuntasäiliön korkki? Muita ideoita? Auto on A3 1,8 Q.

1.8 tfsi koneissa on muovinen termostaattikotelo ja pumpun pesä. Pumppu ja kotelo löytyy imusarjan alta lähellä tulipeltiä a4 audissa joten sun tapauksessa kait moot oikeasta päästä poikittaisessa moottorissa. Rakenne periytyy suoraan ea888 gen 1 moottorista. Noissa ea888 :gen 1 koneissa on tuo vesipumppu kotelo yhdistelmä herkkä vuotamaan joten en pitäisi ihmeenä jos sama jatkuu tässä gen  2 perheessä.Omassa pientä vuotoa lue hajua ja hyvin  pientä nestevajetta oli jossain 40 tkm ajettuna ja vettä alkoi kulumaan merkittävästi vasta 90 tkm kohdalla. Joten kovaa ajoa vaan....

Jos vuoto on hyvin pieni sitä on hankala löytää...
Audi A4 1.8 TFSI

junu

Vesipumpun tienoilta tulee voimakkain haju kun osasin työntää pääni oikeaan kohtaan, joten ilmeiseti sieltä vuotaa. Ostin auton 39 tkm ajettuna ja nyt mittarissa 67 tkm. Nestepinta on pari piirua alle max eikä tänä aikana ole nestettä lisätty, joten antaa mennä 90 tkm huoltoon asti jos vuoto ei lisäänny. Kiitos vastauksista.

wmpt

Näissä on ollut jonkin verran vuotoja termarikotelon luota ja tästä on tpi 2037688/6 . Omaani tehtiin tuo korjaus, jossa vaihdettiin termari koteloineen ja vesipumppu auton ollessa ~80tkm ajettu. Jäähdytysnestettä oli tarvinnut kerran lisätä, mutta muuten ei oirehtinut kunnes tuli vikavalo termarista. Melko varmasti tässä on sama tilanne kuin omassani.

Alkuperäinen lasku oli ~1200e, josta lopulta väännön jälkeen jäi aika tarkalleen 300e maksettavaa.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy