Start&Stop-käynnistyksen jälkeinen nykäys

Aloittaja Uti, 13.08.15 - klo:17:29

« edellinen - seuraava »

Uti

"Vaihteiston toiminta hyvää tasoa paitsi S/S-toiminnon (ilman S/S-käyttöä ei ongelmaa) jälkeen liikennevalolähdöissä helposti nykäys, viimeisen n. 500 km:n maantiereissun jälkeen sekin ehkä korjautumassa itsekseen. Kävin ajamassa 5000 km ajettua esittelyautoa ja siinä tällaista nykäys-ongelmaa ei ollut. Huoltoneuvojan mukaan tuolle S-tronicille ei voi tehdä muuta kuin "resetoida arvot"?? Mitä lienee tarkoittaakaan ja sovimme tästä, jos ongelma ei korjaannu. Melu muuten hiljaista, paitsi renkaat Suomen karkeilla teillä pitävät omaa ääntään".

Mm. näin kirjoitin tuonne "kokemuksia A3 Sedan-osioon aiemmin. Eli ongelma on se, että Start&Stop-pysähdyksen ja sitä seuraavan liikkeellelähdön yhteydessä moottorin ohjauselektroniikka nostaa kierrokset liian hitaasti vaiheeseen, jossa vaihteiston kytkimet ovat kiinni. Eli tämä kestää jarrupolkimen vapauttamisesta n. 2-3 sekuntia. Tästä seuraa, että kun liikennevalo vaihtuu tapahtuu helposti niin, että kaasupolkimen painaminen ohjaa S-tronicin kytkimet kiinni ja tästähän seuraa epämiellyttävä ja ehkä tekniikallekin haitallinen nykäys vedon alkaessa.
Tänään käytin autoa merkkihuollossa jossa "mukautettiin vaihteisto". No tästä ei ollut apua. Työnjohto kertoi ongelman ehkä olevan softabugi, joten pyysin, voisiko ohjelmiston asentaa uudelleen autooni jos vaikka joku bitti olisi mennyt poikittain siellä Györissä? Auto on ollut minulla 3 viikkoa, valmistunut viikolla 21/15. Vastaus oli, että "ei voi - tehdas ei anna softaa".

Olin erittäin hämmästynyt asiasta. Pyyntöni tein siksi, koska autoliikkeen esittelyautona on omani kanssa identtinen Audi, tosin ilman tätä ongelmaa? Sitä ei saa valoista lähdettäessä yrittämälläkään nykäisemään kuten omaani!

No ongelmahan ei ole ajoa estävä eikä edes ajoa haittaava, jos kytken S/S:n pois. Mutta kun ei uudessa autossa oikein tällaista hyväksyisi!

Huollolla oli huoltotiedote liittyen S-tronicin nykimiseen eri vaihteiden vaihtuessa, koskien myös 1. vaihteelle kytkeytymistä ja tähän odotellaan korjausta. Oman autoni ongelma ei oikein sovi tuohonkaan, koska 1. vaihde kytkeytyy minulla ilman nykäystä, jos en käytä S/S:ssää tai odotan valoissa sen 3 sekuntia ennen liikkeelle lähtöä!

Että tällaista

Markku




Tuomari

Pyydä, että koodaavaat SS:n pois päältä. Täysin turha ominaisuus; polttoaineen säästö on max. desin luokkaa satasella ja kuluttaa turhaan starttia ja akkua.

Uti

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 13.08.15 - klo:20:11
Pyydä, että koodaavaat SS:n pois päältä. Täysin turha ominaisuus; polttoaineen säästö on max. desin luokkaa satasella ja kuluttaa turhaan starttia ja akkua.

Hyvä vaihtoehto, jos osaavat/suostuvat!
Markku

M_M

...ja kun eivät kuitenkaan osaa/suostu, niin etsiydy lähimmän VCDS:n omistajan luokse. Lähtee start-stoppi ja saat myös esim sen kaipaamasi öljynlämpönäytön sinne mittaristoon.  ;)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Uti

Kiitos neuvosta. Voiko VCDS:llä tehdyt muutokset vaikuttaa jossakin tilanteessa takuisiin?
Eli katsooko auton maahantuoja/auton valmistaja tämän "virittämiseksi"?

Eilen Audi-myyjän dustajien luona keskustelussa tuli ilmi, että tehdas ei anna päivittää asiakkaan autoon nykyistä softaa uudelleen, koska pelkona on sen väärinkäyttö!? Tähän totesin, että  "ja asiakas kärsii" - vastaus oli  "niiin"!

Markku

Uti

Muutama päivä sitten tehty yo. A3:een ns. vaihteiston mukautus. Tämä paransi tilannetta merkittävästi, ei kuitenkaan kokonaan. Tuo aiemmin ollut n. 3 sekunnin aika ennen kierrosten nousua kytkintuntumaan ( 650 -->950 r/min.) lyheni n. puoleen eli nyt ei juuri tarvitse odotella valojen vaihtuessa. Usein kierrokset nousevat suoraan sinne 900 r/min kieppeille heti jarrupolkimen kevennyksen jälkeen jolloin voimansiirto on valmiina välittömään liikkeelle lähtöön ilman nykäyksiä.
Markku

kt

Start/stop alentaa päästöä. Autovero määräytyy päästön perusteella. Koska olet halunnut "maksaa" alempaa autoveroa, joudut kärsimään nykimisistä... 8)
Jos poistat SS-toiminnan, niin mars mars autoverotoimistoon.... ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.08.15 - klo:16:44
Start/stop alentaa päästöä. Autovero määräytyy päästön perusteella. Koska olet halunnut "maksaa" alempaa autoveroa, joudut kärsimään nykimisistä... 8)
Jos poistat SS-toiminnan, niin mars mars autoverotoimistoon.... ;)

Ilmeisesti kaikki vaihteistot ei sovellu hyvin ss toiminnan jatkeeksi?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Uti

Autoliikkeen oman autoni kanssa identtinen esittelyAudiA3 toimii myös S/S-toiminnossa hienosti, minun ei! Eli ei ole ehkä vaihteisto-kysymys?

Markku

kt

Mulla on 3 kk vanha Fabia III ja se ei nyi ss-käytössä yhtään eli se on ohjelmointi, jossa tarvitaan säätöä...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.08.15 - klo:16:44
Jos poistat SS-toiminnan, niin mars mars autoverotoimistoon.... ;)
Start-stop toiminnon voi myös manuaalisesti deaktivoida. Täytyyköhän alkaa pitää päiväkirjaa siitä, milloin on ajellut ilman start-stop-toimintoa, siltä varalta että Trafi tai verottaja puuttuvat asiaan, hih. :P

Eka Golf

Minä poistan aina pois käytöstä kun muistan, kyrsii jos en muista!  >:(
Kuluttaa enemmän tarttia yms. kuin polttoainetta, siis euroiksi laskettuna?  8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy