Mii electric

Aloittaja micsa, 02.11.19 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

Heiska71

V60; hinnat tulee ihan varmasti romahtamaan. kuka enää ostaa bensa/hybridiä. Hybridissä kun akunvaihto jo saattaa maksaa sen 13000 euroa, kuten volvon v 60 malliin kuluttajaystävällisesti.... härskimpää rahastuskeinoa en ole kyllä vielä tavannut automaailmasta

jamo75

empä usko, toi on käsitelty jo monta kertaa. ei sitä polttomoottori auton moottoriakaam vaihdeta ilmaiseksi jos et ole noudattanut valmistajan huolto ohjelmaa. toki akkupaketti on kalliimpi kuin moottorin vaihto. ajan myötä akkuja saa 100% varmasti käytettyinä myöskin

Lainaus käyttäjältä: Heiska71 - 28.11.19 - klo:00:27
V60; hinnat tulee ihan varmasti romahtamaan. kuka enää ostaa bensa/hybridiä. Hybridissä kun akunvaihto jo saattaa maksaa sen 13000 euroa, kuten volvon v 60 malliin kuluttajaystävällisesti.... härskimpää rahastuskeinoa en ole kyllä vielä tavannut automaailmasta
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

JK

Lainaus käyttäjältä: Heiska71 - 27.11.19 - klo:22:46
20 000km ajava säästää sähköllä puhdasta rahaa sen 1600 euroa vuodessa

Tätä tuntuu monen olevan vaikea käsittää. Lisäksi huolloissa säästää reilusti. Pelkkä polttoainesäästö kattaa auto oston. Miksi ajaa jollain iänkaiken vanhalla rottelolla kun voisi ajaa uudella autolla 5-10v? 10v päästä voi laskea jäännösarvoksi 0â,¬, kaikki tuon yli on voittoa.
VW ID.3 1st Max

SlowMotion

Säästää toistaiseksi näin, mutta juurisyy ei ole käyttövoiman energiatehokkuus, vaan tämänhetkinen verotusmalli. Joka voi olla nyt tilattujen Mii-vaunujen saapuessa maahan ihan jotain muuta, kuin nyt. Aika näyttää.

V60

Lainaus käyttäjältä: Heiska71 - 28.11.19 - klo:00:27
V60; hinnat tulee ihan varmasti romahtamaan. kuka enää ostaa bensa/hybridiä. Hybridissä kun akunvaihto jo saattaa maksaa sen 13000 euroa, kuten volvon v 60 malliin kuluttajaystävällisesti.... härskimpää rahastuskeinoa en ole kyllä vielä tavannut automaailmasta
So? Kuten aiemmin totesin, ennusteen mukaan vuonna 2030 bensa-ja dieselautojen osuus olisi n. 60% ja liikenteessä on tällä hetkellä lähes 3 miljoonaa polttista. Siinähän romahtaa.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Emil

Ilmastoasiat on sen verran pinnassa nyt, että tuskin sähköautoilua kovin paljoa voidaan verottaa jatkossakaan. Tai ainakin jonkin aikaa siihen menee vielä, että saadaan sähköautoja enemnän liikenteeseen, jotta niitä verottamalla saisi hyötyä verovarojen muodossa. Silloin tosin polttomoottorilla ajelun hinnan pitää nousta myös.

Heiska71

Kyllähän jos tuo seat maksaa tuon noin 20 000 euroa ja sanotaan, että autosta on noin 40 prossaa akkua eli 8000  euron edestä niin tuo volvo v60 pyynti pikkuakusta on pöyristyttävä ja suoranaista ryöstöä !!!

ConD

Jos menet nyt merkkitiskiltä kysymään Mii Electricin koko akkupaketin hintaa, niin se on 21 952â,¬ ja jotain senttejä päälle. Tuo on siis sama paketti kuin mikä e-Up!:n tulee yms. eli tuoreemmilla I.D. sukupolven yksittäisillä akkumoduuleilla.

Toki tuo osa ei maksa valmistajalle likimainkaan tuota roudata sitä tehtaalle ja asentaa sitä, mutta kun jälleenmyyntiorganisaatio sen kelkkoo litiumionilouhokselta asti ketjutellen tänne Suomen periferiaan niin hinta on tuossa. Eli karkeasti liki 50% enemmän kuin mitä itse auto halvimmillaan maksaa täällä ostaa! Saksassa osan hinta ennen paikallista arvonlisäveroa on tasan 13 000â,¬.

Akkutakuu on siis kiva asia...

Varaosanumerot

12E915590L
12E915590M
12E915590AL
12E915590AM
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

tapanixxx

Eihän näissä sähköautoissa ole mitään järkeä. 10v vanha sähköauto on valmis paaliin kun akuston hinta maksaa maltaita. Siksi Diesel tai bensa-auto on persaukiselle parempi vaihtoehto

Heiska71

jos ostaa auton itelle käyttöautoksi niin tuon 8 vuoden akkutakuunkin jälkeen auton voi jättää vaikkapa kakkosautoksi kauppareissuaja toimittaan. Bensa-auton puolustajat ovat hämmästyttävän negatiivisiä uutta tekniikkaa kohtaan ;)

andyh

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 28.11.19 - klo:17:54
Eihän näissä sähköautoissa ole mitään järkeä. 10v vanha sähköauto on valmis paaliin kun akuston hinta maksaa maltaita. Siksi Diesel tai bensa-auto on persaukiselle parempi vaihtoehto

Tuskin niitä akkuja tehdään laukeamaan heti takuun loputtua. Kaikki valmistajat ei myöskään laita noille normi varaosan katetta nytkään.

Kallis osa se silti tulee olemaan. Voihan olla että joku vakuutusyhtiö keksii alkaa myymään vakuutusta akun hajoamisen varalta.

Heiska71

jees. Akku se on joka maksaa, mutta uskomatonta kuinka Volvo corporation perii pikku akusta sitä 13 000 euroa.

https://www.youtube.com/watch?v=tMfP2nVx_M8

Emil

#162
Lupailevat yllättävän pitkiä käyttöaikoja akuille. Jopa 20 vuotta hyvissä olosuhteissa. Meillä hyvät olosuhteet siinä mielessä, että ei ole kovin kuumia ilmat. Käytöstä kiinni osittain se käyttöikä. Jos ei ole aina pakko ladata täyteen, niin kestänee pidempään. Ja kun kapasiteetti sitten joskus laskee, niin ei ole pakko vaihtaa koko akkua, vaan vanhaan akkuun voi vaihtaa kennoja. Ja kunnostella liittimiä. Näistä on esimerkkejä jo Amerikassa, jossa saa hybrideihin kunnostettuja akkuja jo alle 3000$.

Korjataan sen verran, että alle 2000$:

https://www.escondidoautopros.com/hybrid-battery-repair/?gclid=Cj0KCQiAno_uBRC1ARIsAB496IXO2N4Toec4pqs2cWAvK9kcWCa1XHSjnVXCg9BU4XJsLLEDDHmnCqcaAqJzEALw_wcB

padawan



Niin kyllähän noissa hintojen oletetaan tulevan alas

Tuota akkujen huoltoa vaikeuttaa varmasti kohteen suuri massa ja rajoitukset mikäli ulkomailta aikoo tilata. Ehkäpä tännekin saadaan noita huoltopisteitä, kunhan plugarit ja sähköautot yleistyvät

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: padawan - 28.11.19 - klo:22:25


Niin kyllähän noissa hintojen oletetaan tulevan alas

Tuota akkujen huoltoa vaikeuttaa varmasti kohteen suuri massa ja rajoitukset mikäli ulkomailta aikoo tilata. Ehkäpä tännekin saadaan noita huoltopisteitä, kunhan plugarit ja sähköautot yleistyvät
Tuokin on jo osoittaunut liian varovaiseksi arvioksi, koska akun hinta on jo tänä vuonna tippuntu 100 $ / kWh tasolle. Tesla ilmeisesti ääsi tuohon jo aikaisemmin eli viime vuonna.

padawan

Hieman sama kuvio aurinkoenergiassa. Paneelien hyötysuhde paranee nopealla tahdilla. Seuraavalla vuosikymmenellä megawatti tuotetaan jo kymmenen dollarin hintaan

V60

Lainaus käyttäjältä: Emil - 28.11.19 - klo:11:38
Ilmastoasiat on sen verran pinnassa nyt, että tuskin sähköautoilua kovin paljoa voidaan verottaa jatkossakaan. Tai ainakin jonkin aikaa siihen menee vielä, että saadaan sähköautoja enemnän liikenteeseen, jotta niitä verottamalla saisi hyötyä verovarojen muodossa. Silloin tosin polttomoottorilla ajelun hinnan pitää nousta myös.
Ilmastoasiat pinnassa? Taas porukka ostaa pää märkänä tavaraa Black Fridayna. Ei taida olla kiinnostusta ilmastoasioihin....
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Emil

Harvoin on ollut "porukan" määriteltävissä mitä verotetaan ja mitä ei.

padawan

Luuletko oikeasti valtion luopuvan yhdeksän miljardin tuotoistaan? Vastaus on ei ja näin sieltä ollaan nytkin sanottu

Kysymys on vain siinä minkälainen verouudistus tehdään, jotta tulevaisuudessa myös sähköautojen ym. ajosuorite saadaan verotettua viimeisen päälle. Tällä hetkellä on vain menossa välivaihe, jossa autoverojen tuotot pienevät.

Emil

Ei ehkä kukaan luule sellaista? Mutta ei sähköautojen hankintaa ja käyttöä voi verottaa suhteessa enempää kuin polttiksia niin pitkään kuin öljyä riittää. Sitten kun öljy loppuu voidaan vapaammin verottaa jäljelle jääviä liikkumistapoja.

kmheisk2

Valtio tulee pitämään kiinni verotuloista, mutta sähköautojen ja polittiseen suhteellinen hintaero tulee säilymään. Vai kuka uskoo, että polttoaineveroa lasketaan kun esimerkiksi tienkäyttömaksu tulee?
5xvapari
1xturbo

tmr97

Lainaus käyttäjältä: padawan - 29.11.19 - klo:10:38
Luuletko oikeasti valtion luopuvan yhdeksän miljardin tuotoistaan? Vastaus on ei ja näin sieltä ollaan nytkin sanottu

Kysymys on vain siinä minkälainen verouudistus tehdään, jotta tulevaisuudessa myös sähköautojen ym. ajosuorite saadaan verotettua viimeisen päälle. Tällä hetkellä on vain menossa välivaihe, jossa autoverojen tuotot pienevät.

Riippuu saadaanko suomeen joskus hallitus, joka osaa priorisoida. Nykymenoon ei ole varaa. Kustannustaso vs nettopalkkataso ei ole kilpailukykyinen. Parhaat osaajat lähtevät. Se näkyy koko maan tilastoista ja esim entisen korkeastikoulutettujen kaupungin Espoon kehityksestä. Koulutetut muuttavat yhä enenemässä määrin pois ja tilalle tulee pääosin kouluttamattomia. Suomi on pitkien etäisyyksien harvaan asuttu maa, yksityisen liikkumisen tulisi olla kohtuuhintaista.
Sähkön hinta on lähes sama kuin bensan. Litrassa bensaa on 9kWh energiaa, se maksaa 1,5â,¬. Tuo sama 9kWh sähköä maksaa noin 1,35â,¬. Sähköautoilu on halpaa, koska se on energiatehokasta, energian kulutus putoaa noin 70%. Itse sähkö ei ole halpaa.

Emil

Sähkömoottorista saadaan hyvä hyötysuhde, tai siis ainakin parempi kuin polttomoottorista. Mutta paraneeko, vai huononeeko hyötysuhde, kun koneesta otetaan tehoja irti esim. kiihdytyksen aikana? Vilpitön kysymys.

e-up! ja varmaan myös Mii E. vähentää käytettävissä olevaa tehoa, kun valitaan eco-tila. Luulisi, että olisi energiatehokkaampaa nostaa nopeus ripeästi tavoitenopeuteen, ja sitten ylläpitää nopeutta pienillä tehoilla. Samoin kuin polttomoottorilla.

kmheisk2

Lainaus käyttäjältä: Emil - 01.12.19 - klo:13:34
Sähkömoottorista saadaan hyvä hyötysuhde, tai siis ainakin parempi kuin polttomoottorista. Mutta paraneeko, vai huononeeko hyötysuhde, kun koneesta otetaan tehoja irti esim. kiihdytyksen aikana? Vilpitön kysymys.

Yleensä sähkömoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan kuormituksen ollessa 50%-100% nimelliskuormasta. Nimelliskuorma voi olla vähän pienempi kun valmistajan ilmoittama moottorin teho. Toisaaltaan akkujen ja taajuusmuuttajan hyötysuhde pienenee kuorman kasvaessa. Eli suoraan ei pysty sanomaan missä kohdassa jonkun automallin optimi löytyy. Sähköautolla kiihdytys tapa vaikuttaa kulutukseen paljon vähemmän kuin polttomoottori versioissa. Tärkeämpää on saada jarrutukset tehtyä mahdollisimman pitkälle moottorilla ottaen energia talteen.
5xvapari
1xturbo

Emil

Eli tämmöisen johtopäätöksen vedän: kannattaa kiihdyttää vähintään puolikaasulla tavoitenopeuteen, ja sitten rullata mahdollisesti edessä oleviin punaisiin valoihin, ja turvallisuus huomioon ottaen jarruttaa vasta lähellä liikennevaloja. Sähköllähän sähköauto jarruttaa, jos vaan pito riittää.

Meidän liikennekulttuuri vaan sellaista köröttelyä, että pääsee henkisesti helpommalla, kun ajaa B-asetuksella. Se toimii vähän niin kuin trukin nopeudensäädinpoljin. Painamalla kiihdyttää, nostamalla jarruttaa. Ei siis tarvitse jarrupoljinta muuhun kuin auton paikallaan pitämiseen liikennevaloissa.

teräksenharmaa

Mitä itse olen nähnyt noita sähkömoottorin ja invertterin hyötysuhdekuvaajia, niin sillä pyydetyllä väännöllä eli kaasupolkimen asennolla on hyvin vähän vaikutusta hyötysuhteeseen. Tosi hitailla nopeuksilla tai tosi pienellä väännöllä hyötysuhde jo vähän tippuu, mutta muuten on erot ovat muutaman prosentin luokkaa. Tässä suhteessa sähköinen voimalinja on polttomoottoria helpompi. Sen sijaan kannattanee keskittyä ihan muihin asioihin - ennen kaikkea ennakoivaan ajoon.

Emil

Meidän liikennekulttuurissa ennakoiminen on usein sitä, että liikennevaloista ei kannata lähteä oikeastaan ollenkaan, kun jossain edessä on kuitenkin punaiset taas.  ;D Se kyllä ottaa päähän, kun eivät sitä kaasua voi painaa.

MX1K

Ja liikennevaloihin pitää jarruttaa vaikka palais vihree, jos ne vaikka kuitenkin yhtäkkiä vaihtuu punaselle!

Jaran

Mahtaakohan tuon perusversion soittimessa olla liitännät myös takakaiuttimille? Entä johdot takakaiuttimille? Plussan lisähinnalla toki saa takakaiuttimetkin, mutta miten lienee perusmallissa?

Itse epäilisin että itse soitin on sama ja todennäköisesti johtosarjakin saattaa olla samat, mutta kuinkahan on?

villeton

Onko tietoa millaista toimitusaikaa tarjoavat, jos nyt menee tlaamaan? Kun jo jonkin aikaa sitten oli arvio 2021 keväällä...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy