Lane Assistant - Kaista-avustin [PWH]

Aloittaja ddt, 16.01.14 - klo:08:38

« edellinen - seuraava »

ddt

Onko kenelläkään parempaa tietoa kaista-avustimesta. En usko tarvitsevani, tai sen toimivan niinkuin pitää ympäri vuoden, mutta jos siinä on liikennemerkkien tunnistus niinkuin kuvista voisi päätellä niin kiinnostaa. Eli onko parempaa tietoa sisältääkö se RSI:n vai ei? En nyt siis tarkoita sitä laajempaa pakettia vaan Lane Assistant - Kaista-avustin 447,06 â,¬:ttä.

Auton tilaaminen on lähellä kunnes Rouva hyväksyy pari juttua.
Alla Octavia-14 Elegance LB 1.6. TDI DSG , ex-Touran -11 1.6 Tdi DSG7, ex-Passat -08 1.9 Tdi Luxline

Guido

Lainaus käyttäjältä: ddt - 16.01.14 - klo:08:38
Onko kenelläkään parempaa tietoa kaista-avustimesta. En usko tarvitsevani, tai sen toimivan niinkuin pitää ympäri vuoden, mutta jos siinä on liikennemerkkien tunnistus niinkuin kuvista voisi päätellä niin kiinnostaa. Eli onko parempaa tietoa sisältääkö se RSI:n vai ei? En nyt siis tarkoita sitä laajempaa pakettia vaan Lane Assistant - Kaista-avustin 447,06 â,¬:ttä.

Eikös kaista-avustin ja liikennemerkkien tunnistus ole kaksi eri varustetta? Vajaa vuosi sitten koeajamassani yksilössä oli liikennemerkkien tunnistus, joka ainakin koeajoreitillä toimi hyvin, mutta vaikutti kuitenkin sen verran turhalta toiminnolta, että jätin ottamatta omaani. Sitä en muista oliko  koeajoautossa myös kaista-avustinta.

Jyri

Minä en ainakaan löytänyt nopeasti hinnastoa katsellessani erikseen tuota liikennemerkkien tunnistusta, ainoastaan osana Traveller -pakettia.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.01.14 - klo:08:49
Minä en ainakaan löytänyt nopeasti hinnastoa katsellessani erikseen tuota liikennemerkkien tunnistusta, ainoastaan osana Traveller -pakettia.

Pitää varmaan paikkansa, en tosiaankaan koeajon jälkeen oikeastaan edes harkinnut kyseistä varustetta, joten en enää muista mitä tuollloin mahtoi kyseisen varusteen kohdalla hinnastoon olla merkitty.

Jyri

Mikäli kyseinen toiminto todellakin toimii niin voi helpolla maksaa itsensä takaisin, nimimerkillä sakot saaneena kun en ollut huomannut nopeusrajoituksen vaihtumista.

Edit. Tuohon kun saisi vielä automaattisen hälytyksen jos ajaa ylinopeutta (luonnollisesti määriteltävissä, paljostako varoittaa).

Hensu

Mikäli muistan oikean kuvan lisävarusteiden joukosta niin tuossa kuvassa oli tosiaan se liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä mukana, mutta kaista-avustin ei käsittääkseni tuota sisällä vaan kuvasta on kaista-avusteen osuus ne tiemerkinnät.

Ja itse kaista-avustinhan vaan ottaa tarvittaessa ohjia käsiinsä siinä vaiheessa jos aletaan lipumaan väärälle kaistalle. Vaatii toki tiemerkinnät ja käsittääkseni vielä sen verran valoa että tiemerkinnät näkyy. Tekniikan maailmassa oli joskus juttua uuden S-mersun kaista-avustimesta joka osasi seurata edellämenevää autoakin vaikka heikoille jäille, mutta tuollaista ei vielä taida Tsekin ihmeessä olla.

Tuossapa ihan videota aiheesta: The New ŠKODA Octavia: Lane Assistant

jarmaho

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.01.14 - klo:08:55
Mikäli kyseinen toiminto todellakin toimii niin voi helpolla maksaa itsensä takaisin, nimimerkillä sakot saaneena kun en ollut huomannut nopeusrajoituksen vaihtumista.


Itsellä, kun Sharaniin otti tämän ketjun varsinaisen aiheen, niin liikennemerkkien tunnistuksen sai hintaa 0â,¬. Liikennemerkkien tunnistuksessa huomattava että jos systeemi ei saa selvää tolpan lukemasta niin itsellä ainakin kaivaa nopeusrajoitustiedon navigaattorin syövereistä ja nehän ovat kesänopeuksia siellä  :o.

Tämän ketjun varsinainen kohde on kapeammilla väylillä vähän kuin eukko vänkärin penkillä, vähän väliä korjaamassa meikäläisen tekemisä (tai tekemättä jättämisiä). Sitten kun kyllästyy ja antaa sen hoitaa hommat, niin alkaa nalkuttaa että voisit sinäkin sitä rattia kääntää  ::). Toinen ominaisuus joka ensimmäisillä kerroilla säpsäyttää on että jyrkemmissä kurveissa pyrkii leikkaamaan sisempää kuin kuljettaja itse haluaisi. Kokonaisuutena toimii ihan ok, pikkuteillä (kapeilla) vaan on vähän turhan herkkähipiäinen.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

bro2

Minulla on tuo lane assistant, pelkästään, ei siis sisällä liikennemerkkien tunnistusta.

Jälkeenpäin vähän harmittaa mm. tuon liikennemerkkitunnistuksen pois jättäminen, plus muutaman muunkin varusteen poisjättö. Tilausvaiheessa kun sitä rahaa pitää miettiä, ei silloin ihan jokaiseen taivu :)

Tuo varuste itsessään on kyllä hyvä turvallisuuden kannalta, varsinkin nyt alkuvaiheessa ajellessa kun välillä pitää räplätä soitinta yms. niin välillä kyllä olisi ajautumassa jo reunaviivan yli ellei tuo puuttuisi peliin.
Skoda Octavia RS plug-in hybrid 2021
VW Polo R WRC 2014

Ex: Octavia III RS TDI DSG Liftback

dwntime

Lainaus käyttäjältä: bro2 - 16.01.14 - klo:14:10
Minulla on tuo lane assistant, pelkästään, ei siis sisällä liikennemerkkien tunnistusta.

Jälkeenpäin vähän harmittaa mm. tuon liikennemerkkitunnistuksen pois jättäminen, plus muutaman muunkin varusteen poisjättö. Tilausvaiheessa kun sitä rahaa pitää miettiä, ei silloin ihan jokaiseen taivu :)

Tuo varuste itsessään on kyllä hyvä turvallisuuden kannalta, varsinkin nyt alkuvaiheessa ajellessa kun välillä pitää räplätä soitinta yms. niin välillä kyllä olisi ajautumassa jo reunaviivan yli ellei tuo puuttuisi peliin.

Ã,,lähän vielä vaivu epätoivoon :)

Tuon voi enabloida VCDS:llä.

Täällä ohjeet saksaksi :
http://www.stemei.de/pages/coding/seat-leon-5f/verkehrszeichenanzeige-aktivieren.php

Ja täällä Brittein kokemuksia :

http://www.briskoda.net/forums/topic/299382-traffic-sign-recognition/

Vaatii siis Lane assistin jotta onnistuu.

bro2

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 16.01.14 - klo:14:23
Ã,,lähän vielä vaivu epätoivoon :)

Tuon voi enabloida VCDS:llä.

Täällä ohjeet saksaksi :
http://www.stemei.de/pages/coding/seat-leon-5f/verkehrszeichenanzeige-aktivieren.php

Ja täällä Brittein kokemuksia :

http://www.briskoda.net/forums/topic/299382-traffic-sign-recognition/

Vaatii siis Lane assistin jotta onnistuu.

Kiitos :)
Tuosta enkkupuolesta vähän jäi vielä epäselväksi, toimiiko tuo Amundsenin kanssa, itsellä kun se (vaan) löytyy, ei Columbusta.
Ja sitten pitäisi tuohon vcds-hommaan vielä perehtyä, ne hommat täyttä utopiaa vielä minulle.
Skoda Octavia RS plug-in hybrid 2021
VW Polo R WRC 2014

Ex: Octavia III RS TDI DSG Liftback

dwntime

Lainaus käyttäjältä: bro2 - 16.01.14 - klo:14:58
Kiitos :)
Tuosta enkkupuolesta vähän jäi vielä epäselväksi, toimiiko tuo Amundsenin kanssa, itsellä kun se (vaan) löytyy, ei Columbusta.
Ja sitten pitäisi tuohon vcds-hommaan vielä perehtyä, ne hommat täyttä utopiaa vielä minulle.

Briskodan puolelta ymmärsin että toimii jopa Boleron kanssa.

Kinneri

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 16.01.14 - klo:16:35
Briskodan puolelta ymmärsin että toimii jopa Boleron kanssa.

Jos tämä pitää paikkaansa, niin johan alkaa kiinnostamaan!

Jos Savon seudulla on VCDS-velhoja, niin minun autolla voidaan kokeilla tätä ;) .

ddt

Se mikä alun perin laukaisi kysymyksen oli, että kansainvälisessä kuvamateriaalissa on teknisissä yksityiskohtakuvissa lane assistant ja siinä liikennemerkki monitoiminäytössä. Voisin ajatella että sama kamera joka toimii LA:n anturina toimii myös RSI:n kamerana. Joten markkina-alueissa voisi olla eroja ja koodaus sen mukainen. Vai onko jollakin niin paljon ruksittuja varusteita , että pystyisi löytämään molemmille toiminnoille kamerat ?

Paljon ajavana kiinnostuin ajatuksesta nähdä todellnen rajoitus muistutuksena. Useinmiten muistan jopa vakkariteitteni rajoitukset, mutta tänäänkin muutaman päivän maantietauon jälkeen huomasin kutostiellä muutaman "liukkaankelin" nopeusrajoituksen alennuksen. Olisi voinut jäädä huomaamattakin, kun on liian tuttu tie.

Summa summarum. RSI virallisesti löytynee siitä kalliista paketista ja se sisältää minulle turha asioita ainakin tonnin edestä.
Alla Octavia-14 Elegance LB 1.6. TDI DSG , ex-Touran -11 1.6 Tdi DSG7, ex-Passat -08 1.9 Tdi Luxline

dwntime

Lainaus käyttäjältä: ddt - 16.01.14 - klo:20:04
Se mikä alun perin laukaisi kysymyksen oli, että kansainvälisessä kuvamateriaalissa on teknisissä yksityiskohtakuvissa lane assistant ja siinä liikennemerkki monitoiminäytössä. Voisin ajatella että sama kamera joka toimii LA:n anturina toimii myös RSI:n kamerana. Joten markkina-alueissa voisi olla eroja ja koodaus sen mukainen.

Oikeassa olet. Samaa kameraa käyttää kuin Lane Assist ja juuri siitä syystä se pitää autosta löytyä jotta tuon traffic sign recognition toiminnon voi koodata käyttöön.

LainaaJos tämä pitää paikkaansa, niin johan alkaa kiinnostamaan!

Joku kirjoitti että heittää Bolerolla välillä jonkin restricted function herjan, mutta toinen sinne jo vastasikin että samaa tekee myös Columbuksella joten ei ole laitteesta se kiinni.
Bolerossa ei näytä nopeusrajoituksia jos ei saa merkkiä luettua, Amundsenissa ja Columbuksessa hakee tierajoituksen siinä tilanteessa karttadatasta.
Mutta kuten joku jo kirjoittikin niin ne vaan on kesärajoituksia joten eipä niistäkään isosti hyötyä ole :)

livejungle

Onko tämä kaista-avustin jälkeenpäin asennutettavissa?
Autossa Front Assist ja ACC vakkari. Tarviiko eri kameran?

zagg

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 29.03.14 - klo:22:19
Onko tämä kaista-avustin jälkeenpäin asennutettavissa?
Autossa Front Assist ja ACC vakkari. Tarviiko eri kameran?

tarvitsee eri kamerankin, eli ei jälkiasennettava.
.

Kinneri

Onko kukaan törmännyt käytännön ohjeisiin kuinka VCDS:llä koodataan liikennemerkkien tunnistus Boleroon?

Tämä alkaa jo sen verran kiinnostamaan, että pitää harkita VCDS:n hankintaa. Samalla voisi koodailla takaluukun toimimaan kakesta jne.

Yodakoski

Tuolta http://www.briskoda.net/forums/topic/299424-octavia-iii-vcds-adaptations-tried-and-tested/ löytyy koodausohjeet liikennemerkkien tunnistukseen, mutta siellä sitä ei suositella asennettavaksi Boleron kanssa
Nykyinen: Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic 2020 (FL) A Business EQ Power, AMG sisä- ja ulkopuoli
Ex-vaggine: Octavia III FL RS Combi 2017 (MY18), TDI DSG 4x4, Corrida Red, Winter- ja Black-paketti sekä DCC
Ex-vaggine: Octavia III RS Combi 2013 (MY14), TDI DSG, Black Magic, Black-paketti
Ex-vaggine: Octavia II FL Combi 2009, 2.0 TDI DSG, Black Magic, Elega

engine

Lainaus käyttäjältä: jarmaho - 16.01.14 - klo:10:53
Tämän ketjun varsinainen kohde on kapeammilla väylillä vähän kuin eukko vänkärin penkillä, vähän väliä korjaamassa meikäläisen tekemisä (tai tekemättä jättämisiä). Sitten kun kyllästyy ja antaa sen hoitaa hommat, niin alkaa nalkuttaa että voisit sinäkin sitä rattia kääntää  ::). Toinen ominaisuus joka ensimmäisillä kerroilla säpsäyttää on että jyrkemmissä kurveissa pyrkii leikkaamaan sisempää kuin kuljettaja itse haluaisi. Kokonaisuutena toimii ihan ok, pikkuteillä (kapeilla) vaan on vähän turhan herkkähipiäinen.

Omasta mielestäni turha vekotin, kun ei anna leikkiä Ritari Ã,,ssää kuin 10-20 sekuntia, ennenkuin alkaa jo nalkuttamaan. Ja turhan keskellä ajaa, itse ajaisin reilusti lähempänä piennarta.

Kinneri

Lainaus käyttäjältä: engine - 30.03.14 - klo:20:27
Omasta mielestäni turha vekotin, kun ei anna leikkiä Ritari Ã,,ssää kuin 10-20 sekuntia, ennenkuin alkaa jo nalkuttamaan. Ja turhan keskellä ajaa, itse ajaisin reilusti lähempänä piennarta.
Kyllähän kaista-avustin mukautuu kuskin ajolinjoihin eli välttämäti ei aja ihan keskellä tietä. Tässä ohjekirjasta poimittu kohta:

Jos auton välimatkaa tunnistettuun rajalinjaan muutetaan, järjestelmä mukautuu nopeasti ja pitää yllä uuden valitun sijainnin.

Omaan kokemukseen pohjautuen kaista-avustimen ajolinjaan voi kyllä vaikuttaa, mutta siltikin tuntuu, että pikku hiljaa avustin muuttaa ajolinjan takaisin kaistan keskelle.

Fokemon

Ihan ei osu, mutta kiinnostus heräsi, kun täällä asiaa puidaan... Mulla on Front Assistant, ja siinä se kammo kamera keulassa. Saako ACC:n koodamalla siihen, jos kerran käyttävät samaa kameraa?

darthjysky

Kameralla tarkotat puskurissa olevaa tutkaa vai peilin juuressa olevaa kameraa kaista-avustimen käyttöön?

No jokatapauksessa ACC vakkaria varten on oma viiksi jossa perusvakkaria enemmin hallintavipuja ja nappeja. Tuo viiksi varmaan suurin ongelma jos tutka jo löytyy.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Fokemon

Siis tutkaa meinasin... Pitänee yrittää kaivaa faktoideja esiin...

engine

Lainaus käyttäjältä: Kinneri - 30.03.14 - klo:20:53
Kyllähän kaista-avustin mukautuu kuskin ajolinjoihin eli välttämäti ei aja ihan keskellä tietä. Tässä ohjekirjasta poimittu kohta:

Jos auton välimatkaa tunnistettuun rajalinjaan muutetaan, järjestelmä mukautuu nopeasti ja pitää yllä uuden valitun sijainnin.

Omaan kokemukseen pohjautuen kaista-avustimen ajolinjaan voi kyllä vaikuttaa, mutta siltikin tuntuu, että pikku hiljaa avustin muuttaa ajolinjan takaisin kaistan keskelle.

Piti eilen oikein testailla: oma järjestelmä ei kyllä juurikaan mukautunut ajolinjaan, vaan palautti auton muutamassa sekunnissa kaistan keskelle hetken aikaa viivalta toiselle poukkoiltuaan.

Kinneri

Lainaus käyttäjältä: engine - 02.04.14 - klo:07:26
Piti eilen oikein testailla: oma järjestelmä ei kyllä juurikaan mukautunut ajolinjaan, vaan palautti auton muutamassa sekunnissa kaistan keskelle hetken aikaa viivalta toiselle poukkoiltuaan.

Minulla on ihan samansuuntaisia kokemuksia erityisesti normi maantiellä ajellessa. Parhaiten kaista-avustin tuntuu toimivan moottoritiellä. Siellä kaista-avustin tuntuu toimivan "sivistyneemmin" eikä ala poukoilemaan niin herkästi viivalta toiselle. Motarilla avustin myös tuntuu mukautuvan paremmin valittuun ajolinjaan.


psxgamer

Mites teillä toimii kaista-avustin jos auto meinaa ajautua moottoritiellä ohituskaistalla ajaessa oikealle?

Testailin Leonissa tuota kaista-avustinta ja se toimi ihan hyvin jos ajoin vasenta kaistaa ja auto meinasi mennä ulos tieltä. Mutta jos ohjasin autoa ilman vilkkua oikealle kaistalle, ei se puuttunutkaan peliin ollenkaan. Onko tämä ihan ominaisuus? Onhan tuossa toki oma logiikkansa, eli avustin ei kyykytä kuskia jos tämä haluaa tehdä kaistanvaihdon ilman vilkkua, mutta turvallisuuden kannalta tämä ei ole silti ihan optimia.

Kinneri

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 03.04.14 - klo:09:25
Mites teillä toimii kaista-avustin jos auto meinaa ajautua moottoritiellä ohituskaistalla ajaessa oikealle?
Minulla kaista-avustin pitää kärryn hyvin kaistallaan erityisesti moottoritiellä. Ei väliä mitä kaistaa ajaa. Pääasia, että kaistamerkinnät näkyy. Kaistan vaihdon jälkeen vahti vieläpä aktivoituu yllättävän nopeasti.

Teillä , jossa ei ole kuin reunaviiva, kaista-avustin vaikuttaa hiukkasen epävarmalta ja tulee pidettyä mieluummin toiminto pois päältä.

Skoda Octavia 1.2T

Itse olen kovasti tykännyt. Jännä fiilis oli tänään kun oli kaksikaistaiselle tielle tehty "shikaani". Piti ylittää muutaman kerran viivat (luonnollisesti ilman vilkkua, sillä enhän kaistaa ollut vaihtamassa) ja auto laittoi vastaan. Kevyellä otteella voisi vaikka lipsahtaa betoniin, mutta kun ratista pitää riittävästi kiinni niin auto ohjautuu mihin haluaa.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Tapola

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 16.01.14 - klo:14:23
Ã,,lähän vielä vaivu epätoivoon :)

Tuon voi enabloida VCDS:llä.

Täällä ohjeet saksaksi :
http://www.stemei.de/pages/coding/seat-leon-5f/verkehrszeichenanzeige-aktivieren.php

Ja täällä Brittein kokemuksia :

http://www.briskoda.net/forums/topic/299382-traffic-sign-recognition/

Vaatii siis Lane assistin jotta onnistuu.

Kiitos linkeistä. Koodattu tänään VCDS:llä (kiitos TPi) ja tuntuu toimivalta. (Jokin herja kyllä tuli kun vikakoodit luettiin koodauksen jälkeen, mutta toimii..) Tunnisti nopeusrajoitukset ok ja aluerajoitukset ok, muttei taajaman merkkiä. Minulle tämä on hyvä lisä, tuntuu menevän rajoituksia ohi jonkin verran.

-T
--
VW e-Golf 2019 / Enyaq iV 60 2021

Bandexi

Onkohan kaista-avustimen päällä olo aikaa mahdollista pidentää Vcdsn kautta? 

Nykyinen toiminta aika taitaa olla sen 12 sekunttia, ja kytkeytyy pois
Tulossa: octavia combi RS 2.0 tdi ~ 09/16

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy