Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

Vaari64

Tulipa mieleen muisto vuosikymmenien takaa: autona oli Saab 96 jossa oli 2 tahtiaikojen jäänteenä vapaakytkin.Pitkät atkat voi rullailla jalka pois kaasupolkimelta kun vapaakytkin oli päällä.Moottorijarrutuksista ei tietoakaan.
Sen verran vahan koulukunnan ukko olen että manuaalivaihteisella ajan, pelkästään valinta on tykkäämisestä kiinni.Tän ikäinen ei enää uusia tempuja opi joten pitäydyn manuaalissa.Sen jälkeen kun ei enää kytkimen painaminen onnistu siirryn taksin käyttöön. 8)

sambolo

Automaatit mitä ite ajanu rullannu hyvinkin vapaana ja manuaalin jälkee tuntu et piti koko aja olla jarrulla.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 02.04.18 - klo:08:05
^ Tervetuloa takas 👍



Kiitos Cayman. Tässä kun talouteen rekisteröitiin perjantaina uusi auto ja itselläkin taas kuume on 40 astetta niin oli pakko tulla autopalstalle. Tosin seuraava auto ei ole vag.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 01.04.18 - klo:22:49
Olen ostanut aina auton manuaalivaihteistolla ja toivon että voisin ostaa manuaalin niin kauan kuin omistan ajokortin.
Syyt:

1. Pidän vaihtamisesta
2. Pidän kytkimen painamisesta.
3. Tykkään rullailla vapaalla ilman moottorijarrutusta alamäkiä.

Tuo kohta 2 on mitä ilmeisimmin se tärkein seikka automaatin ja manuaalin eroja arvioitaessa. Se kun nimittäin on ainut tekijä, joka loppujen lopuksi erottaa manuaalin vaikkapa DSG:stä. Jos pitää vaihtamisesta (kohta 1), niin se on mahdollista myös DSG:llä. Laatikko vain manualmodeen. Ja jos tykkää rullailla vapaalla ilman moottorijarrutusta (kohta 3), niin sekin on DSG:llä mahdollista. Alamäessä vaihde vain vapaalle. Ainoa, mikä DSG:stä puuttuu, on kytkinpoljin.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 02.04.18 - klo:16:07
Jos pitää vaihtamisesta (kohta 1), niin se on mahdollista myös DSG:llä. Laatikko vain manualmodeen.

Vaihdekepin liikkeet ykköseltä kakkoselle, kakkoselta kolmoselle jne on mielestäni paljon miellyttävämmät kuin automaatin manualmoden liikkeet.

OctyRO

Manuaalin taika. Jos vertaa uusinta tomaattia ja manuaalia niin manuaalissa ei hyviä/parempia puolia löydy näin järkevyyden kannalta.  Jos joku perustelee manuaalien ostoa sillä että on luotettavampi niin aika marginaalista. Ajotavoilla saa mitä tahansa rikki.

Sen perustelun ymmärrän täysin, että vanhempi ikäluokka tykkää veivaa ja siitä vedon tunteesta vaihteita vaihtaessa. Kukaan ei osta manuaalia sen takia että se olisi mukava.  Nykyautoissa alkaa tuo vääntö vaan lisääntymään. Mitä enemmän vääntöä on sitä häilyvämpi ero on manuaalin ja tomaatin välillä.

Toki puhun nyt 30-60k euron autoista.  Porche tekee manuaalinsa jokaista autoa/moottoria varten erikseen ja kalliimpien possujen manuaalit on asia/tunne erikseen. 

Autourheilu on pitkälti jättänyt jo manuaalit. Tietenkin se ei suuntaa määrää, mutta antaa hyvää osviittaa.  Sieltä kuitenkin tulee aika hemmetin paljon näihin katuautoihin.  Vaikkakin vuosien päästä. 

Eli mielestäni manauaali ostetaan fiilistelyä varten.  Itse en siitä kiksejä saa.  Mutta ehkä joku 1.0l skoda on tunteeltaan kivempi (ei mukavempi) ajaa manuaalina.

padawan

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 04.04.18 - klo:22:13
Manuaalin taika. Jos vertaa uusinta tomaattia ja manuaalia niin manuaalissa ei hyviä/parempia puolia löydy näin järkevyyden kannalta.  Jos joku perustelee manuaalien ostoa sillä että on luotettavampi niin aika marginaalista. Ajotavoilla saa mitä tahansa rikki.

No ollaanpas nyt rehellisiä. Lähes kaikki ostavat auton tunteella, mutta kyllä sinne meitä budjettitietoisiakin löytyy. Toki ihan sama mikäli uusilla tai muutaman vuoden vanhoilla ajaa, kun automaatteja saa joskus kaupanpäällisenä puoli ilmatteeksi. Niitä budjettitietoisia käytetyn auton ostajia tämäkin foorumi on täynnä, jotka tulevat purnaamaan DSG-ongelmista ym. vastaavista

Näin kun omalta kannalta mietin niin ajelen ns. vanhalla romulla, vuoden 2006 V50, ja tietoisesti haeskellut aina manuaaleja käyttövarmuuden ja pienempien yllätysmahdollisuuksien takia, jota automaatti ehdottomasti edustaa. Tuoreehko asuntolaina ja muut menot päälle niin ajattelin vielä jokusen vuoden pysyä budjettilinjalla autoilun suhteen

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 04.04.18 - klo:22:13
Mitä enemmän vääntöä on sitä häilyvämpi ero on manuaalin ja tomaatin välillä.
Mitä enempi vääntöä, sitä pidemmillä välityksillä voi ajaa ja sitä laajempaa välitysaluetta tarvitaan. Manuaalien kuuten vaihteeseen ei enää moderneimpien automaattien välitysaluetta vain saa.

osviitan

Tämä keskusteluhan on kyllä luokkaa "kitkat vai nastat"... :D :D

Mutta joo, itsellä manuaali on se ykkösvalinta, mutta en autoa hylkää automaatin takia. Edellinen pirssi oli automaatti ja ajellut olen moisilla paljonkin, vanhemmilla kun näitä on löytynyt moniakin merkkejä ja malleja.
Mutta manuaali on se mun valinta (näihin tulee varmaan argumentteja rajustikin, mutta ihan sama...), koska:
- helppohoitoisuus, ei kalliihkoja öljynvaihtoja
- toimintavarmuus, manuaalissa vähemmän liikkuvia osia ja ei sähkövermeitä mukana
- kulutus varauksella, tiedän kyllä että uusimmat automaagit pääsee jo samoihin kulutuksiin ja allekin kuin manuaali, mutta itselläni ei ole tarkoitus yli 25kâ,¬ autoa laittaa. Katsotaan kun autokanta tästä uusiutuu...

Mulla on isoin juttu tuo yleinen luottamus automaattien toimintaan, eikä DSG- nimi sitä ole männä vuosina parantanut.
Ei ole tarkoitus dissata ketään, eikä omaa valintaa korostaa, minulla vain on tällainen fiilis ja sinällään manuaali on minun mielestäni kivempi. ;) Paitsi Kehä kolmosen sisällä, siellä hyöty on kiistaton.

Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

Cayman

Paikallisen Vw liikkeen myyntipomo jutteli että viime vuonna heidän myydyistä uusista autoista oli 80% 🍅
Olihan tästä joku lehtijuttukin että 5v päästä myydään vaan tomaatteja 👌
ID.3 Business
Golf VIII

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 05.04.18 - klo:08:19
Olihan tästä joku lehtijuttukin että 5v päästä myydään vaan tomaatteja 👌

Jos olen oikein ymmärtänyt niin nykyistä mersun e-mallia ei saa manuaalina vaikka kuinka yrittäisi.. taitaa manuaalin päivät olla luetut lähitulevaisuudessa, eikä hybridi- ja sähköautojen kasvava markkinaosuus tule tätä muutosta ainakaan hidastamaan.

Lainaus käyttäjältä: osviitan - 05.04.18 - klo:08:15
(näihin tulee varmaan argumentteja rajustikin, mutta ihan sama...)

- toimintavarmuus, manuaalissa vähemmän liikkuvia osia ja ei sähkövermeitä mukana

Tässä nyt yksi argumentti..

Yhden vaihteisto-ongelman olen kokenut, Ford Focus mk1 1.6 bensa manuaali 150tkm. "Huoltovapaa" vaihteisto, siirtäjäkotelo vaihteiston kyljessä kohtalaisen alhaalla, kotelon sisältä tulppa irti vauhdissa ja 90% vaihteistoöjystä pihalle. Öljyn puutteen huomaa vasta siinä vaiheessa kun laatikko alkaa ujeltamaan ja tässä vaiheessa laatikon sisuskalut on jo morjens.. eli koko laatikko uusiksi.

Yhteenkään muuhun omaan autoon (manuaaleja ja automaatteja) ei ole tarvinnut tehdä laatikolle mitään normaalin huolto-ohjelman ulkopuolista toimenpidettä ja kaikki ovat lähteneet vaihtoon 200-300tkm ajettuina.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

mfroberg

#731
Tuo "laatikko X ei kestä" on huono argumentti hankkimiselle/hankkimatta jättämiselle. Täytyy oikein muistella omaa ja kaveripiiriä mitä tulee loota-ongelmiin.

Omat:

- Opel Ascona 1.9 S vm.1973 manuaali, alkoi nelonen pitää ääntä, sitten se rupesi nytkymään ja lopulta potki nelosta pois, jouduin pitämään kädellä sitä sisässä. Laatikko vaihtui käytettyyn ja lähes yhtä huonoon...

- Oldsmobile Custom Cruiser vm.1984 automaatti, laatikko ei tahtonut vaihtaa ylöspäin suurimmalle pykälälle. Kaadoin lisää Dextronia lootaan kunnes toimi taas normaalisti. Myöhemmin vaihdoin siihen öljyt+suodattimen.

Muutama autonhankinta sitten kävin koeajamassa Volvo V50 2.0 D manuaalin, kauppa olisi syntynyt ellei ko. auton laatikko olisi pitänyt ylimääräistä ääntä (hankaus/ujellus).

Kaveripiiri:

- Skoda Octavia farkku 2.0 TDI 4X4 2006 manuaali, laatikko porsi n.200tkm kohdalla ja jouduttiin vaihtamaan

- Toyota Corolla farkku 1.4 D4D 2007 manuaali, laatikko porsi 200+ tkm kohdalla ja jouduttiin vaihtamaan

- Jeep Compass 2.4 4X4 bensa 2009(?)manuaali, laatikko porsi n. 150 tkm kohdalla ja jouduttiin vaihtamaan



Mitä tämä todistaa? No ei niin yhtään mitään. Kaikkiin vaihteistoihin voi tulla vikoja ja yllätys yllätys, tuleekin. Mutta sen verran on itsellänikin ollut autoja, ja alkupään vehkeet olivat oikeasti todellisia riuskuja niin kuitenkin lootamurheita on ollut aika vähän.

VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

skrikoo

#732
Lainaus käyttäjältä: Cayman - 05.04.18 - klo:08:19
Paikallisen Vw liikkeen myyntipomo jutteli että viime vuonna heidän myydyistä uusista autoista oli 80% 🍅
Olihan tästä joku lehtijuttukin että 5v päästä myydään vaan tomaatteja 👌
Joo. Tuosta juteltu monienkin autoalan ihmisten kanssa että manuaali on kohta yhtä katoava "luonnonvara" kuin 3-ovisuus on jo ollut.
Esim. BMW:tä ei juuri kukaan enää osta manuaalina ja toisiaankaan joihinkin malleihin ei edes manuaalia saa.
Näistä ihmetyksinä urheilullisiksi malleiksi koetut Volkswagen Polo GTI ja Renault Clio RS. 200 hv. Nämäkin meillä myynnissä vain tomaattiversioina.
Siinä vaiheessa kun 3-ovista ja manuaalia ei enää saa, ostan viimeisen sellaisen uuden auton ja ajan sillä niin kauan kuin voin.
Itseäni ei kiinnosta pätkääkään kumpi vääntää enemmän, kumpi on kestävämpi tai halvempi ylläpitokustannuksiltaan.
Ainoa syy manuaalin ostoon on " on sillä vaan niin makee päästää". Automaatteja on tullut paljon ajettua, mutta ei ole mun juttu.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 05.04.18 - klo:10:33
Tuo "laatikko X ei kestä" on huono argumentti hankkimiselle/hankkimatta jättämiselle. Täytyy oikein muistella omaa ja kaveripiiriä mitä tulee loota-ongelmiin.

Omat:

- Opel Ascona 1.9 S vm.1973 manuaali, alkoi nelonen pitää ääntä, sitten se rupesi nytkymään ja lopulta potki nelosta pois, jouduin pitämään kädellä sitä sisässä. Laatikko vaihtui käytettyyn ja lähes yhtä huonoon...

- Oldsmobile Custom Cruiser vm.1984 automaatti, laatikko ei tahtonut vaihtaa ylöspäin suurimmalle pykälälle. Kaadoin lisää Dextronia lootaan kunnes toimi taas normaalisti. Myöhemmin vaihdoin siihen öljyt+suodattimen.

Muutama autonhankinta sitten kävin koeajamassa Volvo V50 2.0 D manuaalin, kauppa olisi syntynyt ellei ko. auton laatikko olisi pitänyt ylimääräistä ääntä (hankaus/ujellus).

Kaveripiiri:

- Skoda Octavia farkku 2.0 TDI 4X4 2006 manuaali, laatikko porsi n.200tkm kohdalla ja jouduttiin vaihtamaan

- Toyota Corolla farkku 1.4 D4D 2007 manuaali, laatikko porsi 200+ tkm kohdalla ja jouduttiin vaihtamaan

- Jeep Compass 2.4 4X4 bensa 2009(?)manuaali, laatikko porsi n. 150 tkm kohdalla ja jouduttiin vaihtamaan



Mitä tämä todistaa? No ei niin yhtään mitään. Kaikkiin vaihteistoihin voi tulla vikoja ja yllätys yllätys, tuleekin. Mutta sen verran on itsellänikin ollut autoja, ja alkupään vehkeet olivat oikeasti todellisia riuskuja niin kuitenkin lootamurheita on ollut aika vähän.

Moneenko näistä autoista oli vaihdettu vaihdelaatikon öljyt?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

apche

Vaikka automaatti onkin mukavampi ja nykyiset automaatit jo vaihtaakin huomaamattomasti, on minun valinta edelleen manuaali. Näin koska manuaali toimintavarmempi ja vaikka hajoaisikin, paljon halvempi korjata. Nyt on alla kaksi dieseliä joissa alkuperäinen loota, Octavia 1.9 TDi, 5-vaihteinen, ajettu reilu 400tkm ja 5-sarjan BMW kutosdieseli, 6-vaihteinen manuaali, ajettu 360tkm. Kummassakaan lootassa ei mitään vikaa. Veikkaan että samoille kilometreille olisi ainakin DSG:tä saanut laittaa isolla rahalla :P

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: apche - 05.04.18 - klo:19:06
Vaikka automaatti onkin mukavampi ja nykyiset automaatit jo vaihtaakin huomaamattomasti, on minun valinta edelleen manuaali. Näin koska manuaali toimintavarmempi ja vaikka hajoaisikin, paljon halvempi korjata. Nyt on alla kaksi dieseliä joissa alkuperäinen loota, Octavia 1.9 TDi, 5-vaihteinen, ajettu reilu 400tkm ja 5-sarjan BMW kutosdieseli, 6-vaihteinen manuaali, ajettu 360tkm. Kummassakaan lootassa ei mitään vikaa. Veikkaan että samoille kilometreille olisi ainakin DSG:tä saanut laittaa isolla rahalla :P

Muistaakseni ainakin Sciroccoissakin oli jo lähes uudestä ongelmia DSG:n kanssa. Manuaalissa ei koskaan.

sambolo

Mun veli on saanu varmaa jokaisesta sen autosta laatikon rikki, ite en yhdestäkään. Tulee sillä kyllä paljon kilsojakin ja aika raskaassa käytössä ::) mutta silti.. manuaaleista siis kyse. Mielestäni joihinkin autoihin sopii manuaali ja joihinkin automaatti, riippuu millaista ajoa. Gti golffia kun ajoin dsg:llä, tylsyys iski tunnin jälkeen, manuaalilla ei.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.04.18 - klo:18:55
Moneenko näistä autoista oli vaihdettu vaihdelaatikon öljyt?

Rehellisesti sanottuna ei hajuakaan paitsi tuosta yhdestä automaatista johon vaihdoin itse. Ja koska laatikon öljypohjassa ei ollut proppua niin sain ilon kylpeä Dextronissa kun pohjan pudotin alas.

Mutta todennäköisesti noihin manuaaleihin ei öljyjä ole vaihdettu kun ei yleensä kuulu huolto-ohjelmaan. Tuon Jeepin aski on tunnetusti susi ja ko. automalli kannattaa aina hankkia automaattina.

VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 05.04.18 - klo:22:08
Rehellisesti sanottuna ei hajuakaan paitsi tuosta yhdestä automaatista johon vaihdoin itse. Ja koska laatikon öljypohjassa ei ollut proppua niin sain ilon kylpeä Dextronissa kun pohjan pudotin alas.

Mutta todennäköisesti noihin manuaaleihin ei öljyjä ole vaihdettu kun ei yleensä kuulu huolto-ohjelmaan. Tuon Jeepin aski on tunnetusti susi ja ko. automalli kannattaa aina hankkia automaattina.

No eihän monen automaatinkan öljynvaihto kuulunut huolto-ohjelmaan ja monesti se on tänä päivänäkin lisähuolto.

Oleellinen asia, koska nuokaan öljyt ei ole ikuisia. Viimeksi kun halusin manuaalin tehdä öljyvaihdon (150tkm ajettu) tivattiin kolmeen kertaan eikö varmasti ole dsg ja miksi haluan vaihtaa öljyt? Miksi idiootit eivät vain tee työtä mistä haluan maksaa  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 05.04.18 - klo:20:59
Gti golffia kun ajoin dsg:llä, tylsyys iski tunnin jälkeen, manuaalilla ei.

Tuossa lauseessa kiteytyi kaikki se miksi ajan manuaalivaihteisella autolla.
Otin kerran ihan piruuttani pidemmälle reisulle koeajoon uuden kalliin Mersun. Auto meni kuin junassa olisi istunut. Kyllä oli tylsää ajoa ja toivoin koko ajan että matka loppuisi jo. Oli sellainen malttamaton olo, niikuin olisi ollut tekemisen puutetta.
Esim. Ford Fiesta ST:llä kun ajaa, toivoo että matka ei loppuisi ja ajaa monesti kotiristeyksestä ohi.

OctyRO

Hauskuus tulee monella esiin vähän eri tavalla.  Esim. itselläni oli yhtä hauskaa ellei jopa hauskempaa ajaa nurburgring manuaalin jälkeen dsg:llä. Toki manuaali moodissa.  Dsg siitä kiva että voi valita haluaako hauskaa vai rauhallista ajaa. Plussana tietenkin se, että jää kytkimen ja kepin veivaaminen pois. Huom.  suurin osa autoistani olleet olleet manuaalina.  Eli en todellakaan ole mikää automaatin fani ollut. Mutta kyllä mä saan samat kiksit tomaatista ja vähän parempia aikoja kun ei tarvitse keskittyä muuhun kuin ajamiseen.

MikHei

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 04.04.18 - klo:22:13
Eli mielestäni manauaali ostetaan fiilistelyä varten.
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 05.04.18 - klo:20:59
Gti golffia kun ajoin dsg:llä, tylsyys iski tunnin jälkeen, manuaalilla ei.
Nämä lainaukset kuvaa aika pitkälti syyn miksi valitsen manuaalin. Kävin kesällä ajaan 300hp Leon Cupran ja minulta DSG söi kyllä sen täyskiihdytyksen adrenaliinin tunteen. Lähtökohtana verrokkina oma 140hp Tsi manuaalina. Makia peli se muuten varmasti on ja en yhtään ihmettele, että miksi DSG Cupran moni laittaa, mutta itselleni se ei sopisi. Toki jos järkevyys laitetaan tässä perustelussa puntariin, niin eihän noita täyskiihdytyksiä normi arjessa itse tule tehtyä käytännössä koskaan.  ::) Mutta sitten astuukin peliin ihan perus fiilistely, minkä Octyro yllä mainitsi.

Sitten vielä sen verran, että tuleva autoni voi todennäköisesti olla "automaatti", koska seuraava kulkupeli saattaa hyvinkin olla jo sähköauto. 8)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

tet

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 07.04.18 - klo:11:01
Kävin kesällä ajaan 300hp Leon Cupran ja minulta DSG söi kyllä sen täyskiihdytyksen adrenaliinin tunteen.

Itse en ole ajanut 300 hp autolla, enkä harrasta täyskaasukiihdytyksiä mitenkään kovin yleisesti. Ihmettelen vaan sitä, miten DSG tappaa sen "adrenaliinin tunteen", jos sen laittaa manuaalille ja vaihtaa vaihteet itse?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.04.18 - klo:13:07
Itse en ole ajanut 300 hp autolla, enkä harrasta täyskaasukiihdytyksiä mitenkään kovin yleisesti. Ihmettelen vaan sitä, miten DSG tappaa sen "adrenaliinin tunteen", jos sen laittaa manuaalille ja vaihtaa vaihteet itse?
Itse koeajoin Golf R:n taannoin, ja juuri DSG sen fiiliksen toi siihen autoon. Launch Controlilla valoista liikkeelle ja salamannopeita vaihtoja isommalle. Sitten pintakaasuajosta lappu lattiaan ja silmänräpäyksessä pienin mahdollinen pykälä on silmässä ja taas mennään.

Ei tuohon millään manuaalivispilällä pysty.

Hauska laite.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jamo75

itse kun on jo siinä iässä että ei mitkääs amis kiihdytykset kiinnosta mutta on se kumma että ihan perus bmwssäkin on 300 heppas eikä siinä kukaan manuaalista itke.
jos haluaa ajaa radalla niiin ei sitä pidä sekoittaa tähän keskusteluun kyllähän noita quadroja ja subaruja liikenteessä näkyy joka päivä muutama teslakin on kiidyttänyt ohi kun motari alkaa, kuinks moni niistä on manuaali vaihteisia ?

itse en tiedä yhtään syytä miksi manuaalilla kannattaisi ajaa, kympin säästö kuussa polttoaine kuluissa ei riitä itselleni syyksi.

mutta niin kaun kun manuaali autoja valmistetaan niin kyllä niitä joku ostaa, ei siitä kannata kiistellä ?!

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 07.04.18 - klo:11:01
Nämä lainaukset kuvaa aika pitkälti syyn miksi valitsen manuaalin. Kävin kesällä ajaan 300hp Leon Cupran ja minulta DSG söi kyllä sen täyskiihdytyksen adrenaliinin tunteen. Lähtökohtana verrokkina oma 140hp Tsi manuaalina. Makia peli se muuten varmasti on ja en yhtään ihmettele, että miksi DSG Cupran moni laittaa, mutta itselleni se ei sopisi. Toki jos järkevyys laitetaan tässä perustelussa puntariin, niin eihän noita täyskiihdytyksiä normi arjessa itse tule tehtyä käytännössä koskaan.  ::) Mutta sitten astuukin peliin ihan perus fiilistely, minkä Octyro yllä mainitsi.

Sitten vielä sen verran, että tuleva autoni voi todennäköisesti olla "automaatti", koska seuraava kulkupeli saattaa hyvinkin olla jo sähköauto. 8)
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

WS58

Yksi asia ei ole ehkä tullut esille on toiminta lumeen juuttuessa. Silloin mielestäni manuaali helpompi (ja myös esp off nappi välttämätön). Mutta ei tietenkään tule monelle eteen. Saako muuten dsg tai powershift vaihteiston pakotettua 3 tai 4 vaihteelle ja pysymään siinä vaihteistoa rasittamatta (normitilanne manuaalilla lumi/polannetiellä).

mattinen

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 05.04.18 - klo:20:59
Gti golffia kun ajoin dsg:llä, tylsyys iski tunnin jälkeen, manuaalilla ei.

Tässä vertaillaan VW Golf R:ää (manuaali) ja Audi S3:sta (DSG). Vertailun päähuomio on kiihtyvyydessä.

https://www.youtube.com/watch?v=DmvndZtiBuE

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: WS58 - 10.04.18 - klo:14:04
Yksi asia ei ole ehkä tullut esille on toiminta lumeen juuttuessa. Silloin mielestäni manuaali helpompi (ja myös esp off nappi välttämätön). Mutta ei tietenkään tule monelle eteen. Saako muuten dsg tai powershift vaihteiston pakotettua 3 tai 4 vaihteelle ja pysymään siinä vaihteistoa rasittamatta (normitilanne manuaalilla lumi/polannetiellä).
Hankalissa olosuhteissa liikkeelle lähtiessä ylivoimaisesta paras vaihteisto, mitä itse olen kokeillut, on GTE:n DSG. Se kun lähtee vetämään kertaluokkaa kontrolloidummin kuin perinteiset automaagit tai manuaalit. Luistonesto ilmeisesti tuosta hyvästä säädettävyydestä jotuen on säädetty varsin hyvin sutimista sallivaksi, eikä sen pois kytkemiseen ole mitään tarvetta. Kaasulla on helppo kontrolloida luiston määrää normiasetuksin.

Miksi haluaisit pakottaa 3- tai 4-vaihteen päälle?

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 10.04.18 - klo:15:42
Tässä vertaillaan VW Golf R:ää (manuaali) ja Audi S3:sta (DSG). Vertailun päähuomio on kiihtyvyydessä.

https://www.youtube.com/watch?v=DmvndZtiBuE

Joo ovathan nuo automaatit olleet jo pitkään niin nopeita vaihtamaan, ettei manuaalilla ole noissa vaihdoissa mitään jakoa.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 10.04.18 - klo:15:42
Tässä vertaillaan VW Golf R:ää (manuaali) ja Audi S3:sta (DSG). Vertailun päähuomio on kiihtyvyydessä.

https://www.youtube.com/watch?v=DmvndZtiBuE

Joo kyllähän se valoista lähti, molemmat oli vielä piristettyjä. Mutta kuten sanoin, se oli tylsää. Kyllä varmaa radalla viihtyis ihan ookoosti, paha sanoa kun radalla ajanu vaa manuaalilla. Ja varmaa automaattikin ihan jännä kun mennää superautoluokkaan, vaikka kuulema niitäkin nykyään ajais nopeesti radalla vaikka lapsi kun kaikki helppoa ja vaivatonta. Joissain dieselissä automaatti myös ihan ok ihan arkiajossakin, koska ainakin omassa edellisessä disussa välitykset oli sellaset että sai kokoajan hämmentää keppiä ja välillä arkiajossa alko kyrsimään kun mikään vaihde ei sopinut nopeuteen.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy