A6 3.0 TDI 150kW quattro -11

Aloittaja Tomi R, 12.10.12 - klo:18:04

« edellinen - seuraava »

Tomi R

Tämä tuli talouteen 6.10.2012 n. 13200 km ajettuna. Auto on vuosimallia 2012, mutta rekisteröity 28.7.2011. Auto ei ole business-mallia, joten tässä ei ole ilmajousia.
Varusteluettelo on seuraava:
Kvartsinharmaa metalliväri
Akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana
Audi Adaptive light -ajovalojärjestelmä 
sis. mm. kaukovaloassistentin liukuvalla valokeilan pituudella, kaarreajovalot, risteysvalon ja moottoritievalon.
Urheiluistuimet

Kesärenkaat ovat 10-puolaisilla PRQ-vanteilla, kumit ovat Pirellin.
Talvirenkaiksi tulee uudet Nokian Hkpl 7 Audin 17" vanteilla, joita en ole vielä edes nähnyt.

Toistaiseksi ainakin hymy on naamalla tämän kanssa ajellessa. Auto tuntuu todella hyvälle, eikä pidempikään päivämatka tunnu rasittavalle. Suorituskyky on minulle riittävä. S-tronic ei tunnu niin pahalta kuin etukäteen pelkäsin forumkirjoituksien perusteella. Edellinen autoni oli multilla ja vaikea sen mukavuutta on päihittää, mutta S-tronicin voimantunne on miellyttävä.

Suunnitteilla on laittaa autoon kauko-ohjattava polttoainelämmitin. Ensi kesäksi todennäköisesti isommat vanteet alle. Mitään sen ihmeempää tuskin tulen autolle tekemään. Ensimmäinen tuunauskohde on kuitenkin tehty, malli- ja moottorimerkinnät on poistettu takaluukusta :). Gekko-tarra odottaa myös liimausta.

Otin muutaman kuvan autosta.









Markku J

Hieno A6 - onnittelut ! Minusta tuo voimalinja on kaikkein järkevin kuutoseen saatava. Löytyy riittävästi tehoa ja nautinnollista kuutoskoneen käyntiääntä, sporttisen tuntuman luova S tronic, ja tietenkin kaiken kruunaa quattro.

Pekka T


Onnittelut myös minulta, todellakin ilo on tälläisellä pelillä ajaa.

Suosittelen kesärenkaaksi isompaa kokoa, joko 18" tai 19":sia, ajettavuus jämäköityy selvästi eikä mukavuuskaan pahemmin kärsi.

Mutta älä sitä gekkotarraa nyt ainakaan näkyvään paikkaan liimaa, vaikka olisitkin kuinka quattron lumoissa.  :D

Ps. Toiset sitä ajelee A6:lla, mutta Markku J saa odottaa vuodenvaihteeseen.  ;)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

olavi77

ei hassumpi parkkis jos namu audin lisäks 911 ja evo  ;D

Markku J

Joo, minulla on pitkä odottelukausi menossa. Tähän Tomi R:n hienoon autoon olisi kyllä kehdannut tyyppimerkinnätkin perään jättää, kun on sentään 3.0 TDI quattro, eikä esim 2.0 TFSI vajakki kuminauhavaihteilla.

Levjsa

Kyllä olet vaihtanut hienon auton toiseen, hyvän valinnan teit! :) Ihan mielenkiinnosta, minne vanha autosi meni vaihdossa?

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 12.10.12 - klo:20:45
Tähän Tomi R:n hienoon autoon olisi kyllä kehdannut tyyppimerkinnätkin perään jättää, kun on sentään 3.0 TDI quattro, eikä esim 2.0 TFSI vajakki kuminauhavaihteilla.

Perässä ei ole kuutiotilavuusmerkintää, ainoastaan TDI ja pieni quattro merkki.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Markku J

Ei niin, mutta karvalakkibensassa on sama pakoputki -look ja TFSI merkki ilman quattro merkkiä.

Tomi R

Kiitoksia kommenteista :).
Kuvassa on tosiaan tosiaan pari aika makeeta autoa. Tuo 911 on vielä Carrera 4.
Gekko on väriltään hopea, jottei hirveästi hyppää silmille takaluukusta, mutta kyllä mä sen sinne taidan laittaa tässä quattro-huumassa.
Auto meni vaihtoon Porin Käyttöautoon.
Jostakin syystä en vain pidä noista takana olevista malli- ja moottorimerkinnöistä. Vaikka auto olisi S tai RS ottaisin silti merkit pois :).

demios

Erinomaisen kliini käyttöpeli! Pistää itsellä kovasti lisää löylyä kuutosunelmille! Ulkonäön puolesta 19" tai jopa 20" olisi omaan silmään optimi, jos samalla tulee madallettu alusta. Noilla kyllä jo uhraa hieman mukavuutta ja jotenkin tykkään tuosta autosta räpeltämättömänä.

Alkusyksystä tuli äijäreissulla kierrettyä useamman useamman tuhannen kilometrin verran Saksaa ja Alppeja. Autona oli pari kuukautinen likeelle "vollausstattung" A6 3.0TDI S-tronic. Usean ajopäivän jälkeenkin autossa matkustaneilta ja kuskilta tuli spontaaneita kehuja. Erityisesti alppiylityksissä ja bahneilla auto on häkellyttävä Euroopan nielijä. Ihan mieletön kokemus. Hieman haaveiden etenemistä hidastaa se, että suositushinta tuollekin vuokra-autolle olisi Suomessa n. 102kâ,¬. Euroopassa tuo irtosi rajoittamattomilla kilometreillä ja vakuutettuna n. satasella per päivä. Ens suvena sit taas kutosen kanssa maailmalle :)

Neppis

Onnea uuden Audin johdosta! Lukkarinrakkautta tuntevana olen tainnut tämänkin yksilön nettiautossa bongata. Näyttää hyvin tutulta, paitsi että itsellä on puulistat alumiinisten tilalla.

Kuvista päätellen järkkäri pysyy näpeissä ja lyhyt valotusaika ei ole mitenkään vieras - hienoja kuvia. Kuvissa on short-term memory päällä mittaristossa, itsellä on myös sama informatiivinen näkymä yleensä käytössä.

Jos kyseessä on esittelyauto niin pyörien kulmat on luultavasti jo tarkistettu, mutta joka tapauksessa kannattaa varmistaa, että ovat kohdillaan. Oikein säädettynä A6 / A7 menee kuin kiskoilla, ainakin "leveillä läskeillä".

Mikäs tuo väri muuten on kartan mukaan?
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

pokkus

Hienon Audin sait hommattua ja kuvatkin ovat mielestäni todella edustavia. Onnea uudesta hankinnasta! :)

katteja

Tuunausta.. (joita itse tekisin)
Itse vaihtaisin ohjauspyörän mallia traktori niin hienan siromapaan malliin eli kolmipuolaiseen.

Talvella nastat, no, ropisee mitä ropisee, itse kolmella Q:lla ajelleena niin en nastoja autoon ostaisi enään koskaan, vajaavetoisiin ehkä. Kyllä kitkoillakin mäet nousee tyyllikkäästi vs vajaaveto nastalliseen, kumpikin pysähyy yhtä huonosti eli asennetta ja asennetta liukkauteen.

Webasto, harkitse GSM käynnistintä, itselläni sellainen on ja on todella mukava kun ei tarvi miettiä että riittääkö kaukösäätimen kantama. Samalla jos sinulle jo laitettu säteilylämmitin tai vast. Asenna kiinteä akkulaturi, jolloin kun saat autosi tolpan nokkaan niin akku on aina "täynnä" virtaa jolloin voit huoletta käyttää webasto ilman akkumurheita. Tuossa kun kumminkin on paljon härveleitä jotka haukkaa virtaa heti käynnistyttyä. Säteilylämmitin olisi plussaa sen taki että se lämmittäisi hieman öljyä ja webasto veden + ohjaamon.

Esitteessä kyllä kehutaan kovasti kaukosäätimen kantamaa että on jopa 1km mutta käytänössä olen kokenut että heikentynyt paristo, rakennukset, parkkihallit, jne niin on harmittavaa kun saat lämmittimen päälle vasta 20m ennen kuin astut autoon. Gsm käynnistin toimii joko tekstiviestillä tai "soittamalla" autoon. Itse soitan autoon jolloin auto katkaisee linjan eikä ole tullut laskua kumpaakaan liittymään, liittymä vielä mallia sellainen jossa ei ole kk maksua. Toimii vaikka Japanista saakka.

Muuten on kyllä tyylikäs peli. Turvallisia kilometrejä.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

rob-s

LainaaTalvella nastat, no, ropisee mitä ropisee, itse kolmella Q:lla ajelleena niin en nastoja autoon ostaisi enään koskaan, vajaavetoisiin ehkä. Kyllä kitkoillakin mäet nousee tyyllikkäästi vs vajaaveto nastalliseen, kumpikin pysähyy yhtä huonosti eli asennetta ja asennetta liukkauteen.

Itse koen, että quattron kanssa nastat jotta jarrutusmatka lyhenisi. Itse vaihdoin nykyiseen ensimmäisenä talvena kitkojen tilalle nastat jotta eteenpäin liikkuminen ja jarruttaminen olisi jokseenkin samassa suhteessa. Mutta tän on OT tähän ketjuun.

Uusi A6 kuten tämäkin on erittäin tyylikäs ja nykyaikainen auto!
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

RTWteam

Melkoisen hyvien autojen kanssa saa A6 viettää aikaa parkkipaikalla.  :) Talven lumia odotellessa niin pääsee auton ominaisuudet kaikessa hienoudessaan loistamaan.

Tomi R

Taas saa kiitellä kommenteista ja kehuista, kiitos.

Auto oli huollon sijaisautona, enkä tiedä onko kulmia tarkastettu/säädetty, suoraan se tuntuu kuitenkin kulkevan. Tosin verrattuna edelliseen, huomasin sen olevan aika herkkä tien kallistuksille.

En ole väriä tarkastanut varustelapusta, mutta myynti-ilmoituksessa kerrottiin värin olevan kvartsinharmaa.

Tuo ohjauspyöräasia minuakin mietitytti. Jos olisin auton uutena tilannut, olisin ehdottomasti tilannut kolmepuolaisen ohjauspyörän. Nyt en tiedä, lähdenkö tuota ruoria vaihtamaan, ehkä jossain vaiheessa.

Menemättä nyt sen syvällisemmin nasta vastaan kitkat -keskusteluun, olen rob-s:n kanssa samoilla linjoilla. Haluan varmistaa maksimipidon myös jäällä, vaikka äänitason kustannuksella.

Edellisessä autossani oli kauko-ohjattava Webasto ja vain pari kertaa oli tilanne, että jouduin käyttämään päätäni antennina (laittamalla kauko-ohjaimen leukaan kiinni, samalla kun painaa nappia). Paikoitellen kantama on hämmästyttävän hyvä. Mutta täytyy tutustua tuohon GSM-ohjausmahdollisuuteen, kiitos. Autossa oli myös Defan 10 A:n laturi ja on aivan selvää, että uuteen tulee vastaava myös. Kysyin lohkolämmitin-/sisäpistokesarjan hintaa Audi Centeristä ja tuohon moottoriin on saatavilla letkulämmitin. Sarjan hinta asennettuna oli n. 1080â,¬, en tilannut :).

q-kelejä odotellessa.

pizza_delivery

onnea, helppoja kilometrejä edessä ;).  Värikin on täysin oikea  ;).

jusape

Tuo 1080e on kyllä järkyttävää luettavaa. Keväällä laitatin tähän omaani vastaavan 580e.

Autoliike saa mukavan 500e lisäkatteensa rahastettua hölmöläisiltä.

Ranssi

Onnittelut messevästä pelistä!

Lainaus käyttäjältä: Tomi R - 12.10.12 - klo:18:04
Auto ei ole business-mallia, joten tässä ei ole ilmajousia.

Oletko tosiaan pärjännyt ilman ilmajousia? Kuinka sellainen voi olla mahdollista... Nehän on todettu kuitenkin täällä miltei välttämättömyysvarusteeksi.


Tomi R

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 18.10.12 - klo:09:35
Onnittelut messevästä pelistä!

Oletko tosiaan pärjännyt ilman ilmajousia? Kuinka sellainen voi olla mahdollista... Nehän on todettu kuitenkin täällä miltei välttämättömyysvarusteeksi.
Kiitokset taas.

Juu, nippa nappa näillä reliikkijousilla pärjää  ;D.
Vakavasti puhuen, en (ainakaan vielä) osaa kaivata ilmajousia. Minulla oli ennen tämän hankintaa yhden yön ajossa 180 kW A6 ja mikäli nyt oikein ymmärsin, se oli ilmajousilla varustettu yksilö. Koeajo 180 kW-versiolla oli keskiviikosta torstaihin ja saman viikon lauantaina ajoin ensimmäistä kertaa omallani. En osannut havaita merkittävää eroa jousituksen toiminnassa.
Lisäksi voin ainakin itselleni perustella näitä rautajousia huolettomuudella. Tarkoituksenani on pitää tätä autoa neljä-viisi vuotta. En tunne ilmajousituksen toteutusta, mutta rautajouset pitäisi olla huoltovapaat tuolle ajalle.

katteja

Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

nemos

Lainaus käyttäjältä: jusape - 18.10.12 - klo:09:21
Tuo 1080e on kyllä järkyttävää luettavaa. Keväällä laitatin tähän omaani vastaavan 580e.

Autoliike saa mukavan 500e lisäkatteensa rahastettua hölmöläisiltä.

3.0-litraisen kiertovesipumpullista lämmitintä ei voi hinnaltaan eikä tehokkuudeltaan vertailla tavalliseen karvalakkilämmittimeen. Toinen asia on se, että vuosi sitten tuon sai asennettuna 750 eurolla (hinta sovittu ennen kuin olivat ensimmäistäkään asentaneet ja aikaa kuulemma meni enemmän kuin oli kuviteltu).
Volvo XC60 T8 Inscription

Markku J

Rautajousilla toki pärjää oikein hyvin ja niillä A6 on kuten kilpailijansa - esim. Bemun F10. Kun ajoin saman reitin peräkkäin ilma- ja rautajousisella A6:lla, niin ero pehmeydessä oli erittäin selvä. Ilmajousitettu otti isommat heitot ja röykyt vastaan paljon mukavammin ja "sivistyneemmin". Vanhana ilmajouset ovat riskialtis varuste - kallis korjata. Kompressori maksanee tonnin ja ilmajousielementit yli tonnin / kpl (tämä tietoni on työkaverin E -mersun remontista).

Kvee

Onneksi olkoon, hieno peli. Itse nyt valitsisin A6C7:kaa ostaessani ehdottomasti tuon vakioratin, sopii ainakin omaan ajoasentoon huomattavasti paremmin!

Tomi R

Lainaus käyttäjältä: katteja - 20.10.12 - klo:15:33
http://www.embelin.fi/uploads/pdf/REMUC_Auto_Bild_04_2012.pdf

Tämä on hyvä..
Tähän täytyy tutustua lisää, vaikuttaa mielenkiintoiselta, kiitos.

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 20.10.12 - klo:16:17
Rautajousilla toki pärjää oikein hyvin ja niillä A6 on kuten kilpailijansa - esim. Bemun F10. Kun ajoin saman reitin peräkkäin ilma- ja rautajousisella A6:lla, niin ero pehmeydessä oli erittäin selvä. Ilmajousitettu otti isommat heitot ja röykyt vastaan paljon mukavammin ja "sivistyneemmin". Vanhana ilmajouset ovat riskialtis varuste - kallis korjata. Kompressori maksanee tonnin ja ilmajousielementit yli tonnin / kpl (tämä tietoni on työkaverin E -mersun remontista).
Jep, rautajouset kuulostaa todella hyvälle, ainakin lompakon mielestä :).

Lainaus käyttäjältä: Kvee - 20.10.12 - klo:16:44
Onneksi olkoon, hieno peli. Itse nyt valitsisin A6C7:kaa ostaessani ehdottomasti tuon vakioratin, sopii ainakin omaan ajoasentoon huomattavasti paremmin!
Kiitos, kiitos. Kaverilla on fl-B8:ssa tuo kolmepuolainen, joten mahdollisuus kokeilemiseen on ennen päätöksen tekemistä.

Käytin autoni Audi Centerillä ohjaustehostimen ohjelmistopäivityksessä. Päivityksen yhteydessä yhteys tehtaaseen katkesi sillä seurauksella, ettei päivityksen tekeminen enää odottaessa ollut mielekästä, joten lähettivät minut kotiin. Sain alleni vuokraamon fl-B8 1.8TFSI q manuaalin. Samana päivänä minulle ilmoitettiin, että ohjainlaite oli päivityksen epäonnistuessa hajonnut ja uusi ohjainlaite pitää tilata Saksasta. Kävin vaihtamssa vuokra-autoksi automaatin ja sain pre-fl B8 2.0 TDI multin.
Hyppäys omasta autosta fl-B8:n kautta pre-fl B8:an kertoi kyllä sen, että jälkimmäisessä on ehdottomasti luonnollisemman tuntuinen vaste ja tuntuma ohjaukselle. Omassa autossa olin jo kiinnittänyt huomiota tietynlaiseen ohjausvasteen keinotekoisuuteen. Asiaa on vaikea kuvailla, mutta jotenkin tuntuu siltä, että voiman annostelu ei saa olla lineaarista liikkeen saamiseksi ohjauspyörään. Yritän kertoa sitä, että kun yritän kääntää ohjauspyörää hyvin pienellä voimalla, mitään ei tapahdu. Voimaa lisättäessä, eräänlainen kynnys ylittyy ja ohjauspyörää lähtee kääntymään. Yleensä tässä vaiheessa voimaa on annosteltu jo liikaa tarvittavaaan tilanteeseen ja tarvitaan korjausliike. Kaarteessa ajosta tulee näin kulmikasta. Tämä sama ilmiö oli läsnä fl-B8:ssa voimakkaampana kuin omassani. Vastaavasti pre-fl B8.stä tämä ominaisuus puuttui, kuten puuttui edellisestä autostani. Päivityksen jälkeen tilanne saattaa olla parempi kuin ennen, mutta mahdoton sanoa näillä ajetuilla kilometreillä vielä varmaksi.

Tätä ohjauksen kauneusvirhettä lukuunottamatta, oma auto tuntuu edelleen aivan mielettömän hyvälle. Oli todella hienoa saada oma auto alle maanantaina viikonlopun vuokra-autoilun jälkeen.

ePa

Lainaus käyttäjältä: Tomi R - 09.11.12 - klo:18:31
Tähän täytyy tutustua lisää, vaikuttaa mielenkiintoiselta, kiitos.

Tuosta haluaisin kuulla kyllä kommentteja jos jollakin tuollainen on. Erityisesti paljonko tuossa siirtyy dataa = kustannuksia. Itsellä on vaan on/off Danhagin gsm kytkin.

Tomi R

Lainaus käyttäjältä: ePa - 09.11.12 - klo:19:29
Tuosta haluaisin kuulla kyllä kommentteja jos jollakin tuollainen on. Erityisesti paljonko tuossa siirtyy dataa = kustannuksia. Itsellä on vaan on/off Danhagin gsm kytkin.
Lainaus käyttäjältä: Embelinin verkkosivuilta
MILLAISEN DATAPAKETIN TARVITSEN REMUC:IN SIM-KORTTIIN KÃ,,YTETTÃ,,ESSÃ,, IPHONEN, WINDOWS PHONEN KANSSA?
- Dataliittymän nopeudella ei ole merkitystä, mutta Remuc:in siirrettävän datan määrä on yleensä useissa kymmenissä megatavuissa/kuukausi, joten kiinteähintainen datayhteys on suositeltava.

KingMo

Onnittelut myös täältä! Kutvonen on kyllä kaunis peli, oma kehonsiirtoväline näyttää tuon rinnalla ah, niin vanhanaikaiselta :).
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Tomi R - 09.11.12 - klo:18:31
Omassa autossa olin jo kiinnittänyt huomiota tietynlaiseen ohjausvasteen keinotekoisuuteen. Asiaa on vaikea kuvailla, mutta jotenkin tuntuu siltä, että voiman annostelu ei saa olla lineaarista liikkeen saamiseksi ohjauspyörään. Yritän kertoa sitä, että kun yritän kääntää ohjauspyörää hyvin pienellä voimalla, mitään ei tapahdu. Voimaa lisättäessä, eräänlainen kynnys ylittyy ja ohjauspyörää lähtee kääntymään. Yleensä tässä vaiheessa voimaa on annosteltu jo liikaa tarvittavaaan tilanteeseen ja tarvitaan korjausliike. Kaarteessa ajosta tulee näin kulmikasta. Tämä sama ilmiö oli läsnä fl-B8:ssa voimakkaampana kuin omassani. Vastaavasti pre-fl B8.stä tämä ominaisuus puuttui, kuten puuttui edellisestä autostani. Päivityksen jälkeen tilanne saattaa olla parempi kuin ennen, mutta mahdoton sanoa näillä ajetuilla kilometreillä vielä varmaksi.

Tätä ohjauksen kauneusvirhettä lukuunottamatta, oma auto tuntuu edelleen aivan mielettömän hyvälle. Oli todella hienoa saada oma auto alle maanantaina viikonlopun vuokra-autoilun jälkeen.

Lohdutukseksi voin sanoa, ettet ole yksin tuon ohjausongelman kanssa.  :)    Ja ikävä kyllä ohjelmistopäivitys ei poista tuota ongelmaa.   :(

Onneksi tuo ohjauksen kulmikkuus on lähes ainoita huonoja puolia A6:n toiminnassa ja ominaisuuksissa.   :)
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Tomi R

#29
Yleistä päivitystä omaan talliin.
Lainaus kokemuksia-ketjusta:
Lainaus käyttäjältä: Tomi R - 17.12.12 - klo:17:48
Kyllä on q hieno keksintö, nyt sen viimeistään kokee :).

Kirjoitinkin tuonne omaan autotalliini aiemmin autolleni tehdystä ohjaustehotimen kampanjapäivityksestä. Samassa yhteydessä ohjaustehostimen ohjauslaite hajosi ja vaihdettiin. Samalla autooni vaihdettiin uusi ohjausvaihde. Olin aiemmin miettinyt huomaakohan tuon ohjauksen porrastuksen selvästi ja tuntosarvet erittäin herkällä tutkinkin  autoni ohjauksen käyttäytymistä. Vaikka ohjaus voisi olla selkeästi parempikin, olin hyvin tyytyväinen ettei autossani ohjauksen pykimisoiretta ollut. Kunnes tänään se ilmestyi ja voin vakuuttaa, ettei sitä voi olla huomaamatta.

Audi Centerissä tunnettiin oireet ja autoni menee perjantaina tutkittavaksi. Ymmärtääkseni autosta luetaan dataa, joka toimitetaan tehtaalle. Palvelu oli jälleen kerran AC:ssa esimerkkilisen hyvää. Toivottavasti tehdas löytää vikaan ratkaisun.
Audi Center otti autosta diagnostiikkaprotokollan ja lähetti sen tehtaalle. Lupasivat olla yhteydessä, kun ongelmaan on korjaus saatavilla.

Ohjauksen muljahtelu on jatkunut. Kyseessä on ikävä ominaisuus, joka tekee ajamisesta levotonta ja rauhatonta. Toivottavasti Audi löytää tähän nopeasti ratkaisun.

Ohjauksen muljahtelun lisäksi, autossa on ilmennyt pari muutakin huomion herättänyttä asiaa. Kylmäkäynnistyksen jälkeen muutaman kilometrin ajan jostain määrittelemättömästä paikasta kuuluu hyvin vaimea eräänlainen ulina. Ã,,äni kuuluu usein matalilla nopeuksilla, mutta ei mielestäni ole suoraan riippuvainen moottorin kierroksista, vaan ehkä ajonopeudesta, eli ulina ilmestyy ja poistuu ja sen korkeus muuttuu nopeuden mukaan. Tämä ominaisuus ei ole läsnä aina, tai sitten en aamukoomistani johtuen ole asiaan kiinnittänyt huomiota. Tästä aion olla Audi Centeriin yhteydessä, itse asiassa olen siitä kerran jo maininnutkin, mutta lupasin palata asiaan tarkemmin sitä tutkittuani.

Toinen asia on hyvinkin vähäpätöinen. Kuskin puoleisen etuikkunan ilmansuuttimen ohjausvipu on irronnut, joten ilmavirran sivuttain suuntaaminen ei onnistu. Sain noukittua irronneet vivun ritilöiden välistä, mutta en ole saanut aikaiseksi uhrata aikaa vivun takaisin laittamiselle tai edes tarkemmalle tutkimiselle.

Kolmantena asiana on bluetooth-handsfreen toiminta. Olen muutaman kerran saanut puhelun toiselta osapuolelta palautetta, että normaaliin handsfree-puheluun kuulumaton meteli on todella suuri. Tämä liittyy voimakkaisiin kiihdyttämisiin. Auton sisämelu ei kuitenkaan nouse merkittävästi kiihdyttämisien aikana. Tämä mahdollinen ominaisuus vaatii vielä lisätutkimuksia. Syynä voi olla myös iPhone ja sen häiriöt bluetooth-yhteyksissä. Kyseinen puhelin on oireillut bluetooth-yhteyden osalta toisella tavalla. Puhelin on yleensä aina housun taskussani ollessani autossa. Oireilu ilmeni siten, että yhteyttä auton handsfreehin ei enää syntynytkään. Puhelin oli nostettavata keskikonsoliin ja painettava puhelimen home-painiketta, jotta yhdistäminen tapahtui. Puhelimen siirtäminen takaisin taskuun katkaisi yhteyden. Puhelimen boottaus auttoi tähän vaivaan.

Näistä huolimatta auto antaa ajamisen riemua lähes jokaisella käyttökerralla, ohjaus tätä fiilistä tosin hieman himmentää. Webastoa tai mitään muutakaan lämmitintä autossa ei vielä ole, tämä on ollut ajoittain ikävää, mutta onneksi auto lämpiää melko nopeasti.

EDIT: häiritsevän yhdyssanavirheen korjaus

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy