Rengaspaineen varoitin

Aloittaja 0251, 22.05.10 - klo:14:00

« edellinen - seuraava »

wolf6

Eilen syttyi palamaan rengaspaineen varoitusvalo mittaristossa ja olen yrittänyt resetoida sitä mutta ei ole onnistunut.
Olen tarkistanut ilmanpaineet ja ne oli kohdillaan
Resetointi nappia olen pitänyt pitkään pohjassa niinkuin ohjekirjassa neuvotaan muttei auttanut.
A3 Premium

Tos®

Joissain tapauksissa pitää painaa samalla esp nappia samaan aikaan.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Podexter

Onkohan sulla mennyt vanteen sisällä ollut radiolähetin(rengaspaineenvalvonta anturi) rikki vai oletko vaihtanut ennen havaintoa talvirenkaat,jossa lähetintä ei ole?

Asiaan viitaten olisin kysellyt,paljonko vanteen sisäpinnalla sijaitsevat lähettimet/anturit maksavat.Mulla CC:ssä ko. anturit alkuperäisissä vanteissa,ja kesän lähestyessä ;) pitäisi ostaa toiset vanteet,johon tietenkin pitää saada anturit,jotta auto ei ala herjaamaan rengaspaineista antureiden puuttuessa.

"Lähettimet" on venttiilissä ,vanteen sisäpinnalla,hieman tulitikkuaskia pienemmät (ja aavistuksen ohuemmat)mokkulat.

Ja jos jollain tietoa vielä löytyy,mielenkiinnosta kysyisin,toimiiko "lähettimet" paristoilla vai esim.liike-energialla?Jos paristokäyttöisiä,kai ovat suunnitelleet vähän virtaa syövän version,jotta toimii myös täälä pohjoisen oloissa ;)
VW Passat CC 3,6 4-motion R-line vm.2010, VW Type 2 1.8 vm.1974.

Ex VAG:t Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi vm.2007

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Podexter - 17.12.11 - klo:09:43
Onkohan sulla mennyt vanteen sisällä ollut radiolähetin(rengaspaineenvalvonta anturi) rikki vai oletko vaihtanut ennen havaintoa talvirenkaat,jossa lähetintä ei ole?

Asiaan viitaten olisin kysellyt,paljonko vanteen sisäpinnalla sijaitsevat lähettimet/anturit maksavat.Mulla CC:ssä ko. anturit alkuperäisissä vanteissa,ja kesän lähestyessä ;) pitäisi ostaa toiset vanteet,johon tietenkin pitää saada anturit,jotta auto ei ala herjaamaan rengaspaineista antureiden puuttuessa.

"Lähettimet" on venttiilissä ,vanteen sisäpinnalla,hieman tulitikkuaskia pienemmät (ja aavistuksen ohuemmat)mokkulat.

Ja jos jollain tietoa vielä löytyy,mielenkiinnosta kysyisin,toimiiko "lähettimet" paristoilla vai esim.liike-energialla?Jos paristokäyttöisiä,kai ovat suunnitelleet vähän virtaa syövän version,jotta toimii myös täälä pohjoisen oloissa ;)

Tuolla alun kyselijällä on kyllä tehdasasennettu rengaspainevalvontajärjestelmä jossa on kuittinappi auton sisällä ja anturit ovat abs-anturien yhteydessä. Renkaiden vaihto ei vaikuta antureihin sillä ne ei oo hällä renkaissa, eli ne ei häviä minnekään jos vaihtaa renkaita.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Podexter - 17.12.11 - klo:09:43
Onkohan sulla mennyt vanteen sisällä ollut radiolähetin(rengaspaineenvalvonta anturi) rikki vai oletko vaihtanut ennen havaintoa talvirenkaat,jossa lähetintä ei ole?

Asiaan viitaten olisin kysellyt,paljonko vanteen sisäpinnalla sijaitsevat lähettimet/anturit maksavat.Mulla CC:ssä ko. anturit alkuperäisissä vanteissa,ja kesän lähestyessä ;) pitäisi ostaa toiset vanteet,johon tietenkin pitää saada anturit,jotta auto ei ala herjaamaan rengaspaineista antureiden puuttuessa.

"Lähettimet" on venttiilissä ,vanteen sisäpinnalla,hieman tulitikkuaskia pienemmät (ja aavistuksen ohuemmat)mokkulat.

Ja jos jollain tietoa vielä löytyy,mielenkiinnosta kysyisin,toimiiko "lähettimet" paristoilla vai esim.liike-energialla?Jos paristokäyttöisiä,kai ovat suunnitelleet vähän virtaa syövän version,jotta toimii myös täälä pohjoisen oloissa ;)
Luultavasti paristoilla sillä paketissa on parasta ennen-päiväys  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Bisti

Mihikäs kaikkiin autoihin tuon rengaspaineenvaroittimen saisi jälkiasennuksena koodattua? Itsellä kun on noissa omissa tuo puolikas ajotietokone, niin onnistuuko niihin? Olisi ihan tarpeen ainakin tuohon vaimon autoon, kun on jo kaksi rengasta onnistunut pilaamaan ajamalla tyhjällä renkaalla  ::)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Tos®

MFA ei vaikuta TPMS:n toimintaan, abs boksin versio varmaan on ainoa.
Joskus näin listan mitkä toimintoa tukivat.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

wolf6

Lainaus käyttäjältä: wolf6 - 23.11.11 - klo:20:52
Eilen syttyi palamaan rengaspaineen varoitusvalo mittaristossa ja olen yrittänyt resetoida sitä mutta ei ole onnistunut.
Olen tarkistanut ilmanpaineet ja ne oli kohdillaan
Resetointi nappia olen pitänyt pitkään pohjassa niinkuin ohjekirjassa neuvotaan muttei auttanut.
Ei ollut itse laitteessa vika vaan olivat luovutushuollossa sisäpistoketta asennettaessa kolhineet katkaisijan liittimen mutkille ettei katkaisin päässyt painumaan pohjaan asti.
A3 Premium

Golfauto

En ole perehtynyt rengaspaine varoittimiin, mutta oma käsitykseni on että golfin tms anturi perustuu abs järjestelmään. Eli jos joku pyörä pyörii esim liian hitaasti se on tyhjempi kuin muut ja valo syttyy. Onko näissä cc malleissa ja muissa muka tosiaan jotain lähettimiä vanteissa?

wtf

LainaaEn ole perehtynyt rengaspaine varoittimiin, mutta oma käsitykseni on että golfin tms anturi perustuu abs järjestelmään. Eli jos joku pyörä pyörii esim liian hitaasti se on tyhjempi kuin muut ja valo syttyy. Onko näissä cc malleissa ja muissa muka tosiaan jotain lähettimiä vanteissa

Molempia järjestelmiä on käytössä.
Köyhän miehen versio on ABS jarrujen lisätoiminto joka tunnistaa pyörimisnopeuseron yhdessä renkaassa. Tyhjempi rengas pyörii nopeampaa kuin muut.
Paineantureilla oleva järjestelmä pystyy näyttäämään paineet suoraan mittaristossa ja kertomaan mikä rengas on vajaa.
Tosin ainakin Audilla on uusissa malleissa pyörimisnopeustietoon perustuva järjestelmä joka osaaa kertoa tyhjän renkaan, paineita ei tietenkään ilman paineantureita.

Molemmat järjestelmät täytyy kalibroida nappulasta jos paineet muuttuu.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Podexter

Mites se hintapuoli?Onko kellään tietoa paljonko anturien kappalehinta marmoritiskillä?
VW Passat CC 3,6 4-motion R-line vm.2010, VW Type 2 1.8 vm.1974.

Ex VAG:t Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi vm.2007

Tos®

Ilman antureita systeemi maksaa alle 60â,¬  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Häilis

Lainaus käyttäjältä: Podexter - 18.12.11 - klo:20:05
Mites se hintapuoli?Onko kellään tietoa paljonko anturien kappalehinta marmoritiskillä?

Mulla on myynnissä käyttämättömiä rengaspainetunnistimia 4kpl jos kiinnostaa
50e+postikulut
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7318.msg169615#msg169615

Tureq

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 22.05.10 - klo:20:24

Kyllä se ihan toimii ABS pyörintänopeuden mukaan. Ei ole antureita renkaissa. Tästä voin lyödä vaikka kivekseni vetoa. Ite miljoona kertaa vaihtanut renkaita Skodiin eikä siel mitää oo. Toi on idioottivarma systeemi ja toimii. Eikä se syty vaikka kuinka suditat rengasta. huomaa n. 0.5-0.7 barin heiton yhdessä renkaassa verraten muihin

Tuotatuota, viitosjetassa nakkasi  mittaristoon tuossa sunnuntaina rengaspainevaroituksen. Toisessa eturenkaassa oli 0,1bar vähemmän kuin muissa. Tämänhän ei kai kuuluisi näkyä näissä systeemeissä?

Kun varoitus syttyi, autolla oli ajettu noin 30-40km putkeen lumisohjoloskaisia teitä, renkaat olivat luistelleet ja luistonesto ja eps olivat muutaman kerran aktivoituneet. Joten saako tämän kuitenkin sopivissa olosuhteissa ajamalla sekaisin?

Reneto

^
Minulla on Jetta V:ssä joskus hälyttänyt rengaspaineista ilman järkevää syytä.

Olosuhteet voivat hyvinkin olla syynä vikahälytykseesi. Muistelen, että jollain on varoitus tullut soralla hurjastellessa.

VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Podexter

Onko kellään tietoa,miten järjestelmän (TPMS) reagoi,jos toiseen vannesettiin ei laitakkaan antureita?Herjaako hetken vai ikuisesti?

Entäpä onko kokemuksia antureiden asennuksesta muihin kuin Vw:n vanteisiin?Eli istuuko systeemi myös muihin vanteisiin?Kaverilla Saabissa oli vastaava systeemi ja kun yritti siirtää antureita uusiin vanteisiinsa(ei alkuperäiset),niin suhina alkoi ja venttiili ei istunutkaan vanteen kylkeen tiiviisti,
VW Passat CC 3,6 4-motion R-line vm.2010, VW Type 2 1.8 vm.1974.

Ex VAG:t Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi vm.2007

Podexter

Maahantuoja vastasikin aiheesta ja olihan tuossa ohjekirjassakin jo neuvot, joten vastaan itselleni:

"Mikäli autoonasennetaan renkaat, joissa ei ole tunnistimia, kytkeytyy järjestelmä automaattisesti pois päältä.
Kun järjestelmä saa signaalin ainakin yhdeltä tunnistimelta, se kytkeytyy takaisin päälle. Lisäksi mahdollisesti järjestelmän poiskytkentä on mahdollista pitämällä
rengaspainevalvonnan katkaisijaa 10 sekuntia pohjassa.
"

Se miten anturit käy muihin kuin VW:n vanteisiin oli ilmoilla muutamaa eri mielipidettä, eli riippuu hyvin pitkälti vanteen sisäpuolen muotoilusta. Maahantuojan mukaan ko. antureihin saa myös jonkinlaisia sovitepaketteja (hinta n. 13 eur), jolla voi fiksailla venttiiliä sitten paremmin istuvaksi.
VW Passat CC 3,6 4-motion R-line vm.2010, VW Type 2 1.8 vm.1974.

Ex VAG:t Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi vm.2007

tommyt

Pitääpä testata tuota 10 sekunnin painallusta. Nyt toisen kerran lunta tiellä ja molemmilla kerroilla häytys. Ilmeisesti talvivanteet ovat turhan avoimet ja anturit saavat sohjoa silmiin.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

autojarov

Pari viikkoa joutoajalla nettiä selaillessani,erinäisiä jälkiasennusprojekteja miettiessäni,päätin myös laitella OEM asennuksena rengaspaineen varottimen.

Tilasin Viikin Metro Autosta kuittausnappulan,nappulan johtosarjan puoleisen liittimen,2kpl korjausjohtoja liittimet molemmissa päissä sekä 1kpl abs/esp yksikön johtokampaan asennettavan korjausjohdon liittimillä.
Tänään tein asennuksen.Vedin abs/esp yksikön kammalle johdon hansikaslokeron takaa,samasta läpiviennistä josta pari kuukautta sitten vedin sisätilalämppärin johdon.

Itsellä asennus johtokampaan oli juurikin siihen pinni 27 kohtaan koska 41 pinnissä oli jo johto(eli ilmeisesti ei ole mahdollista saada jälkikäteen koodaamalla hillholdia..)

Melko lyhyt on abs/eps yksikön kamman johto ja hieman oli vaikeuksia myös saada se suojakuori irroitettua kamman ympäriltä.
Etukäteen olin katsonut ja tulostanut Elsasta kytkentäkaavat.Kytkin rengaspainevalvonnan napin johdotukset esp nappulan johtoihin,sähkökaavasta tarkistettuihin sijanteihin.
Koodauksessa vähensin sen 16384 alkuperäisestä luvusta ja sain herjan että koodaus tulee olla 7 numeroa pitkä.nollia eteen 3kpl ja hyväksyi koodauksen  :)
Tarkistin measuring blockeista että nappi toimii ja laitoin rengaspaineet kohdilleen.Senjälkeen kuittausnapin pitkä painallus ja valo/äänimerkki tuli mittaristosta.
Measuring blockseista katsoin senjälkee että kaikki 3 oppimiskenttää oli "nollilla" eli 50000
Nyt pitää ajella muutama päivä eri nopeuksilla ja tarkistaa uudemman kerran onko ohjainyksikkö oppinut renkaiden pyörintäkehiä,eli toi 50000 luku kasvanut.

Suosittelen "marmoritiskeistä"muuten lämpimästi tota Viikin Metro Autoa.
Hyvää ja kärsivällistä palvelua,kun ei ihan mun ilmottamat varaosanumerot täsmänneet :-[
Kaikenkaikkiaan jälkiasennus tuli osien kohdalta maksamaan n.41â,¬ ja osat tuli 2 päivässä tehdastilauksena tsekeistä  :D

Tätä http://oooo-a3.blogspot.fi/2006/04/tire-pressure-monitoring-system-tpms.html käytin myös itse apuna asennustyössä
Octavia combi 1.6 2007

skriko

Nyt jos ostan uuden auton ja 1.11.2014 lähtien uusissa on pakollisina rengaspaineanturit. Jos en laita talvirenkaiden vanteisiin anturoita, niin meneekö auto kolmen vuoden päästä läpi leimasta, kun auto pitää katsastaa talvirenkailla helmikuussa. Autossa on joku valo, joka kuulemma huutaa, jos talvirenkaissae ei ole antureita. Saakohan huutoa tai valoa mitenkään pimeäksi? Tietääkö viisaammat?

Rooivalk

Lainaus käyttäjältä: skriko - 09.10.14 - klo:20:03
Nyt jos ostan uuden auton ja 1.11.2014 lähtien uusissa on pakollisina rengaspaineanturit. Jos en laita talvirenkaiden vanteisiin anturoita, niin meneekö auto kolmen vuoden päästä läpi leimasta, kun auto pitää katsastaa talvirenkailla helmikuussa. Autossa on joku valo, joka kuulemma huutaa, jos talvirenkaissae ei ole antureita. Saakohan huutoa tai valoa mitenkään pimeäksi? Tietääkö viisaammat?

Tämä on hyvä kysymys, monet autot on kuulemma nyt tyyppikatsastettu käyttämään rengaspainevaroitinta, joten järjestelmän kytkeminen pois käytöstä on kielletty. Toisaalta autoilijan ei ole pakko käyttää antureita kuin ensiasennusrenkaiden kanssa, jonka johdosta varoitusvalo saattaa palaa jo uudessa autossa jos ottaa talvirenkailla luovutukseen. Meneekö se sitten leimasta läpi varoitusvalon kanssa, jäänee nähtäväksi ja tullee aiheuttamaan harmaita hiuksia auton omistajalle. Toisaalta sitten taas kuka suostuu ostamaan jonkun 30-40kâ,¬ auton ja katselemaan uudesta lähtien varoitusvaloa mittaristossa?

Täysin torso direktiivi taas kerran ja täysin idioottimainen tulkinta sille. Tähän pystyy vain viranomainen, tässä tapauksessa se on muistaakseni nimeltään jotakuinkin iFart.

tet

Lainaus käyttäjältä: skriko - 09.10.14 - klo:20:03
Nyt jos ostan uuden auton ja 1.11.2014 lähtien uusissa on pakollisina rengaspaineanturit.

Niin, ovatko ne pakolliset? Rengaspainevalvonnasta määrää EY-asetuksen 661/2009 artikla 9, jossa lukee sanatarkasti näin:

LainaaLuokkaan M 1 kuuluvat ajoneuvot on varustettava tarkalla rengaspaineen seurantajärjestelmällä, joka kykenee varoittamaan tarvittaessa kuljettajaa autossa minkä tahansa renkaan paineen alenemisesta, mikä on ihanteellisen polttoaineenkulutuksen ja liikenneturvallisuuden etujen mukaista. Tämän saavuttamiseksi teknisissä erittelyissä on asetettava asianmukaiset rajat, joilla lisäksi mahdollistetaan teknologianeutraali ja kustannustehokas lähestymistapa rengaspaineen tarkan seurantajärjestelmän kehittämiseksi.

Tämän tarkempaa määritelmää olen yrittänyt googlata, mutta eipä tahdo löytyä. Mistään ei saa varmaa vastausta, tarvitaanko anturit tosissaan vai riittääkö passiivinen järjestelmä. Tuota jos lukee kuin piru raamattua, niin passivinen järjestelmä pitäisi riittää: sehän pystyy tuon määritelmän mukaan varoittamaan minkä tahansa renkaan vajiintumisesta. Ei tosin kaikkien yhtäaikaisesta vajiintumisesta, mutta sitähän tuossa ei suorasanaisesti vaaditakaan. Vielä kun tuossa puhutaan kustannustehokkuudesta ja teknologianeutraaliudesta, niin minusta viittaa kyllä siihen että passiviinen järjestelmä kelpaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Seat-mies77

Onpa muuten tosi tarkka tuo pyörimisnopeuteen perustuva rengaspainevalvonta. Ei tarvitse olla kuin luokkaa 0,1 baarin ero renkaiden välillä, niin johan hälyyttää. Tavallisilla rengaspainemittareilla tahtoi olla vaikea saada asetettua paineita niin täsmällisesti samoiksi, jotta ei tulisi hälyytystä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 14.10.14 - klo:09:41
Onpa muuten tosi tarkka tuo pyörimisnopeuteen perustuva rengaspainevalvonta. Ei tarvitse olla kuin luokkaa 0,1 baarin ero renkaiden välillä, niin johan hälyyttää. Tavallisilla rengaspainemittareilla tahtoi olla vaikea saada asetettua paineita niin täsmällisesti samoiksi, jotta ei tulisi hälyytystä.

Eipä niitä paineita tarvi samaksi saada, eikä ole tarkoituskaan saada. Jokaisen paineiden säädön jälkeen pitää painaa sitä järjestelmän nollausnappia, jolloin systeemi opettelee uudet pyörimisnopeuden suhteet. Vasta pidemmän ajomatkan jälkeen, kun pyörimisnopeuksien suhde eri nopeusalueilla (muistaakseni 5 eri aluetta) on selvillä, järjestelmä aktivoituu ja alkaa vahtia että nopeussuhteet pysyvät samoina. Eli mitään tarvetta ei ole paineita säädellä prikulleen kohdalleen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Seat-mies77

Kiitos tiedosta! Liekö tullut huonosti luettua käyttöohjekirjaa.

Arcca

Tarkennetaan tuota tet:n viestiä sen verran, että pidä sitä nappia sitten alhaalla niin kauan että kuuluu piip -ääni.
Sitä en muista varmasti pitääkö vielä ajaa samalla, mutta ainakin minä teen niin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

skriko

Onko asia tosiaan näin. Jos nyt ostan uuden auton. Sitten kun vaihdan siihen kesärenkaat ja niistä on talven aikana tietysti paine vähentynyt. Joudunko muka menemään jokaisen renkaanvaihdon jälkeen nollaamaan merkkiliikkeeseen jotakin ettei valo pala. Näin väitettiin autoliikkeessä.

Jultsu

Antureiden piti toimia vain ensiasennusrenkaiden kera, jos ostat auton nyt talvikumein niin kesärenkaisiin ei tarvita tuollaista. Tuo nollauskin kuulemma hoituu jonkun salaisen napin avulla joka löytyy kuljettajan jalkatilasta. Mutta joo, tällaista herkkua se uuden auton omistaminen nykyään on.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tet

^ Miksi uusissa ei saisi sitä napista itse nollattua, kun aiemminkin on saanut? Tuskinpa ainakaan näihin kansanvaunuihin edes tulee aktiivista järjestelmää antureineen, kun kerran jo kauan käytössä ollut passiivinenkin kelpaa uuden direktiivin aikanakin. Sama systeemi kuin ennenkin, ei aiheuttane toimenpiteitä enempää kuin ennenkään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jaka

Octaviassa passiivinen järjestelmä,jonka nollaaminen onnistuu helposti.Antaa kyllä rengaspaineherjan aina kun on renkaat vaihtanut.Itsellä on yleensä vaihdon jälkeen tehnyt muutaman kilometrin ajon jälkeen herjan ja kun sen on nollannut ei ole ilmestynyt uudelleen.
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI laurin&klement 4*4 combi
Ex.SKODA OCTAVIA 2.0 TDI RS combi
Ex.SKODA OCTAVIA 1.6 TDI combi
Ex.RENAULT MEGANE
Ex.RENAULT LAGUNA
Ex.5*OPEL ASTRA
Ex.3*TOYOTA COROLLA
Ex.MAZDA 626
Ex.2*FORD ESCORT

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy