Ohjausvaide vaihdettava akun vaihdon johdosta....vaihtoehtoja pyydetään.

Aloittaja KAPA68, 01.04.12 - klo:13:44

« edellinen - seuraava »

ConD

Katsastuksessa sähköisen ohjaustehostuksen merkkivalon toimimattomuus tai vian ilmaiseva palava häiriövalo on hylkäysperuste suoraan.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1324987187/858c972b1171a45d3665e693e65b8fcb/4692-Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

Kohta D9.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

harri81

sepäs on kiva. joutuu ilmeisesti vaihtamaa koko paketin... vai voiko johtosarjassa olla myös vika

ConD

Pitäisi tietää vikakoodi tarkemmin ja vähän kuvauksia vaivasta muutenkin kuin "valo palaa".

Helpoimmillaan pientä hapettumaa liittimissä, pahimmillaan koko tehostimen elektroniikkakotelo halki ja täynnä vettä/hapettumaa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

dosetti

Syksyn kosteat kelit tuli ekana mieleen kun harri81 aikajanaa luki. Olisko kosteushäiriö? Missä tuo boksi tarkemmin on? Sinänsä hyvä tietää-asia kun miettii niinkin tavallisen asian kuin akun vaihtoa. En uskaltaisi tämän ketjun perusteella ilman lisävirtaa vaihtaa.

ConD

Omasta Touranista tuli akku vaihdettua aikanaan ilman lisävirtaa - ei ongelmia. Useamman kerran tuli käytettyä myös akun piuhaa irti erinäisissä korjauksissa - ei ongelmia.

Näiden sähköisten ohjausakselien kanssa kosteus, kosketushäikät ym. ovat toki ongelmia jotka kannattaa käydä läpi. Contact cleanerilla aloittaa ainakin liittimien läpikäynnin. Jos kuitenkin jossain tilanteessa tuo sähköboksi on ottanut osumaa ja haljennut, on soppa varsin pian valmis.

Ohjaustehostimen elektroniikka on tosiaan siellä ohjausvaihteella ja rattiakselin elektroniikka siinä ratin alapuolella. Mallista ja merkistä riippuen sitten vähän miten nuo toimivat. Esim 3C Passatissa rattiakselilla on vähän kalliimmat palikat kun siinä on lutikka-avaimen ohjaukset ym.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Killer

Me jouduttiin vaihtamaan myös ohjausvaihde, mutta eri syystä. Oli tukihela mennyt rikki kuskinpuolelta ja armoton kolina koloissa.
Hommasin vastaavanlaisesta purkuautosta ohjausvaihteen joka meni suoraan vaihtamalla, ei tarvinut ostaa marmorilta sitä n.180â,¬ johtosarjaa uuden hammastangon lisäksi.
Jos kyselee käytettyä osaa niin pyytää siitä se varaosanumeron ja kattoo tuolta sopiiko omaan autoon. Näin itse tein asian.

Jos jollakin tarvetta niin meillä oma alkuperäinen ohjausvaihde tallessa. Tässä elektroniikka moitteettomassa kunnossa.
Voidaan keskustella myynnistä. Voi ottaa yhteyttä YV:llä.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

harri81

kuhan pääsee kotia ni pitää kattoo ja nollata vikakoodit. ohjauksessa ei tunnu mitään häikkää. ei tarvii hampaat irvessä käännellä

harri81

tuollasen vian antaa

-------------------------------------------------------------------------------
Address 44: Steering Assist        Labels: 1Kx-909-14x-44.clb
   Part No: 1K1 909 144 E
   Component: EPS_ZFLS Kl.0       1202 
   Shop #: WSC 00000 000 00000
   VCID: 2D69366BB4B9AF760F5-8078

1 Fault Found:
00573 - Steering Torque Sensor (G269)
            008 - Implausible Signal - MIL ON

-------------------------------------------------------------------------------

ConD

www.autostadium.fi - autoilua ja elämää


ConD

Putsaa liittimet contact cleanerilla. Sitten kun arvot vaihtuu sopivasti, nollaat koodin ja katot palaako heti vai kohta. V-mäinen vika, mutta johtojen kanssa joskus on mitä ihmeellisempiä vaivoja.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Arcca

Mikäs auto harri81:lla olikaan... välihuomautuksena sellainen kommentti, että n. vuosi takaperin ainakin Passateissa oli kampanjakorjaus jolla korjattiin turha ohjauksen vikavalon syttyminen. Itsellä tosin ei koskaan syttynyt vaikka kamppiksen tietysti annoin tehdä. Aiheestä löytyy ketju jostakin täältä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

harri81

autona on -04 touran 2.0 tdi   azv koodilla


mistä nuo liittimet löytyy mitkä pitää putsailla? missä tuo torque sensori on? sielllä raidetangon läheisyydessä?

ConD

Sensori on siellä raidetangossa kiinni. Ohjainlaite on myös apurungon päällä kotelossaan. Siitä sitten lähtee nippu johtoja kohti auton muuta johtosarjaa. Käytännössä siis auto ylös - raidetanko esiin ja sieltä paikkoja käymään läpi.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

harri81

täytyykö tuo apurunko tiputtaa pois? tänään tuossa vähän tutkailin tuota. missä kohtaa tuo sensori on? jotain pistokkeita näkyy raidetangon takapuolella apurungon päällä. paine-ilmalla puhaltelin paskoja pois ja crc:tä sumuttelin liitoksiin.
nollasin nuo vikakoodin ja ajoin pienen lenkin ni tuo ratin kuva syttyi uudestaan, eli ei onnistunut tuo putsaus. tai sit oli vikapaikka mitä putsailin.

harri81

eilen purin tuon apurungon pois ja irrotin ohjaustehostimesta kaksi liitintä vasemmalta puolelta. putsasin niin paljon ku sain liuottimen kanssa ja sumutin crc:tä liittimiin.
kuittasin vikakoodit pois ja valo ei enää ilmaantunut. käytin auton leimalla tänä aamuna mut ei menny läpi. nyt illalla tuo punanen ratin kuva sytty uudestaa palamaan.
ilmeisesti vika on noissa liittimissä, joku kosketus häiriö mut miten tuon vian nyt saa lopullisesti pois?
auttaako jos ostaa tuon koko ohjaus laitteen vai onko halvempaa ratkaisua? olis mukava saada ylimääräset valot pois tuolta mittaristosta.

nyt kun menen uusinta katsastukseen, voiko katsastus mies puuttua tuohon vikaan mikä ei itse varsinaisessa katsastuksessa ilmennyt?
jostain kuulin et siihen ei voisi enää puuttua,ja pyytää esimerkiksi toisen kerran uusintakatsastukseen...

harri81

olisko kellää kuvaa tuosta torquesensorin sijainnista?. jos tuo sensorin.liitin onkin jääny putsaamatta

harri81

tänää tuli leimattua auto. konttorin pihassa vikavalot sammuksiin ja toivoa et valo ei syty palamaan.
satakunta kilometriä ajettu ja vielä ei ole syttynyt, edellisella kerralla ei kestäny noinkaan pitkään sammuksissa

tuffer

Minkäslainen homma näissä tehostimissa on, voiko vaihtaa pelkän servomoottorin ohjainlaitteineen?  Sehän lähtee helposti irti kolmella pultilla hammastangosta.   Omassa -06 passatissa 100% varmuudella ohjainlaitevika, niin ajattelin kokeilla vaihtaa vain tuon moottoriosan missä ohjainlaitekin on.   Pystyykö vcds:llä tekemään mitään parametrimuutoksia tms. tuohon ohjaukseen jos varaosa ei ole passatista lähtöisin (samaa osanumeroa on toki passatissakin käytetty).

tuffer

Lainaus käyttäjältä: tuffer - 24.01.14 - klo:11:01
Minkäslainen homma näissä tehostimissa on, voiko vaihtaa pelkän servomoottorin ohjainlaitteineen?  Sehän lähtee helposti irti kolmella pultilla hammastangosta.   Omassa -06 passatissa 100% varmuudella ohjainlaitevika, niin ajattelin kokeilla vaihtaa vain tuon moottoriosan missä ohjainlaitekin on.   Pystyykö vcds:llä tekemään mitään parametrimuutoksia tms. tuohon ohjaukseen jos varaosa ei ole passatista lähtöisin (samaa osanumeroa on toki passatissakin käytetty).

Itse itselleni vastaten, vaihto onnistuu.  Ja sopeutus meni itsekseen kun pyöritteli ohjausta laidasta laitaan. Nuita parametrejä en koittanut vielä säädellä.

aspe

Octavia II ohjaustehostin sekosi pakkasten aikaan. Punainen ratin kuva palaa mittaristossa ja tehostin ei toimi.
Vikakoodi:
00003 - Control Module
           014 - Defective

Merkkiliike haluaa vaihtaa koko ohjausvaihteen. Onko tuohon muuta korjauskeinoa?
Vika ilmestyi auto ollessa parkissa, niin tuskin se mekaaninen vika on.

Foorumilla oli maininta että noita on saatu kuntoon "sopeuttamalla". Mitähän tuo toimenpide pitää sisällään ja onko jotain korjaamoa tiedossa, joka sen voisi tehdä?
Onnistuuko tehdä itse jos on Rosstechin softa ja piuha??



Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: aspe - 31.01.14 - klo:12:02
Octavia II ohjaustehostin sekosi pakkasten aikaan. Punainen ratin kuva palaa mittaristossa ja tehostin ei toimi.
Vikakoodi:
00003 - Control Module
           014 - Defective

Merkkiliike haluaa vaihtaa koko ohjausvaihteen. Onko tuohon muuta korjauskeinoa?
Vika ilmestyi auto ollessa parkissa, niin tuskin se mekaaninen vika on.

Foorumilla oli maininta että noita on saatu kuntoon "sopeuttamalla". Mitähän tuo toimenpide pitää sisällään ja onko jotain korjaamoa tiedossa, joka sen voisi tehdä?
Onnistuuko tehdä itse jos on Rosstechin softa ja piuha??
Itselläni oman Ocun ohjaustehostin sekosi aina, kun pakkasta oli -15 tai enemmän. Mullekin oltiin uutta ohjausvaihdetta vaihtamassa, mutta sen suolaisen hinnan takia etsin käytettyä. Kun alkoi tuo valoshow, niin huomasin, että akku ei ollut enää parhaimmillaan pakkasien ollessa. Vaihdoin akun, niin ei ole enää kertaakaan oireillut tuo tehostin, vaikka pakkasta ollut kovimmillaan lähes -40. Tästä tapahtumasta nyt 1,5v. joten uskon, että itselläni johtui tuo ongelma heikosta akusta. On nämä joskus ihmeellisiä vehkeitä.

aspe

Lainaus käyttäjältä: tuffer - 24.01.14 - klo:11:01
Minkäslainen homma näissä tehostimissa on, voiko vaihtaa pelkän servomoottorin ohjainlaitteineen?  Sehän lähtee helposti irti kolmella pultilla hammastangosta.   Omassa -06 passatissa 100% varmuudella ohjainlaitevika, niin ajattelin kokeilla vaihtaa vain tuon moottoriosan missä ohjainlaitekin on.   Pystyykö vcds:llä tekemään mitään parametrimuutoksia tms. tuohon ohjaukseen jos varaosa ei ole passatista lähtöisin (samaa osanumeroa on toki passatissakin käytetty).

Minkälaista virhekoodia tuo herjasi ennen korjausta?

harri81

punainen ratti loistaa edelleenkin mittaristossa.
välillä nollaillu tuon mut aina se tulee takasin. auton alta liittimet irrotettu, putsattu ja sumuteltu aineet. Tällä ei mitään vaikutusta.
Kesällä vaihtelin virtalukon ja ratti-akselilta oli kaikki irti. Virrat oli viikon verran pois autosta. Kun sain auton takas nippuun niin tais mennä melkein viikko enne ku valo sytty uudestaan.
Rattia paikallaan pyöritellessä ihan ku tuntuis pien klappi ohjauksessa, voiskohan tuo olla vikana?
torque sensorista tuo vikakoodin kuitenkin antaa.
raidetanko vaihtoon , vai ohjausakseli? kallista arvuuttelua...
Voiko vika olla rattiakselin elektroniikassa?
Akkuna Optiman punakantinen.

SNG

Lainaus käyttäjältä: harri81 - 18.11.13 - klo:08:40
itelläni palaa punanen ratin kuva mittaristossa. vaikuttaako tuo katsastukseen. joku aika sitten mittasin rosteckin ohjeiden mukaan tuon torquesensorin arvoja ni rattia kääntäessä arvo muutuin. vika koodin anto juuri tuost sensorista. kesällä oli pitkä aika että tuo valo ei palanu ja nyt on taas jonkun aikaa loistanu mittaristossa. vuoden loppuumennessä pitäs leimata.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1324987187/858c972b1171a45d3665e693e65b8fcb/4692-Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

Sivun 33 ihan lopusta löytyy seuraava.

Sähkötoimisen ohjaustehostimen toiminta.
Todetaan merkkivalon toiminnasta. Merkkivalon toiminta ilmaisee vian.
Merkkivalo ei toimi. -> Hylätty

EDIT: SAA POISTAA! Sorry vastasin vahingossa ensimmäisen sivun viimeisenä olevaan kysymykseen

Killer

Lainaus käyttäjältä: harri81 - 31.08.14 - klo:18:53
punainen ratti loistaa edelleenkin mittaristossa.

Rattia paikallaan pyöritellessä ihan ku tuntuis pien klappi ohjauksessa, voiskohan tuo olla vikana?
torque sensorista tuo vikakoodin kuitenkin antaa.
raidetanko vaihtoon , vai ohjausakseli? kallista arvuuttelua...
Voiko vika olla rattiakselin elektroniikassa?

Meillä tuo klappi hävisi kun vaihdettiin ohjausakseli.
Merkkivalo ei lähtenyt kuin vaihtamalla rattiakselin elektroniikka.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

harri81

Lainaus käyttäjältä: Killer - 01.09.14 - klo:08:39
Meillä tuo klappi hävisi kun vaihdettiin ohjausakseli.
Merkkivalo ei lähtenyt kuin vaihtamalla rattiakselin elektroniikka.


mistäköhän tuota ohjaus-akselia vois lähtee kyselemään? löytyykö uutena esim. Ebaystä?
minkä hintanen tuo ohjaus-askelin electroniikka on ja mitä kaikkee siihe tulee?

Killer

Lainaus käyttäjältä: harri81 - 01.09.14 - klo:09:55

mistäköhän tuota ohjaus-akselia vois lähtee kyselemään? löytyykö uutena esim. Ebaystä?
minkä hintanen tuo ohjaus-askelin electroniikka on ja mitä kaikkee siihe tulee?
Kyselin uusia osia silloin, tarvike 750â,¬ ja alkuperäinen 1400â,¬ ja kun ovat uutta generaatiota niin muutostarvikesarja n.200â,¬ marmorilla eikä saa muualta ostettua.  Ebaysta löytyy ainakin käytettyjä paljon. Käytetyn itsekin ostin, mutta suomesta kun tuli vähän kiire edellisten kauppojen mentyä metsään.
Vaihtotyö kans kohtuullinen kun apurunko alas ennen hammastangon vaihtoa. Sen jälkeen apurunkoon uudet pultit sekä renkaansuuntaukset.

Rattiakselin ohjainlaite maksaa vaihdettuna n.400-450â,¬ ja tosiaan on rattiakselin ohjainlaite.

Ohjausakselin ohjainlaite tulee akselin mukana ainakin uutena ostettaessa.
Rattiakselin ohjainlaite sijaitsee siinä ratin alla muovien suojissa kun taas ohjausakselin(=hammastangon) ohjainlaite sijaitsee ohjausakselin päällä auton konehuoneessa apurungon päällä.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

harri81

onko riskiä saaha käytettynä valmiiksi klapillista ohjaus-akselia? Missä malleissa on tuohon touraniin käypä akseli?
Eli jos käytettynä ostan niin muutostarvikesarja marmorilta, pitääkö vielä rattiakselin ohjainlaite ostaa? saako sen ite asennettua?

toisin sanoen;

Ohjaus-akseli(hammastanko/tehostin hässäkkä), muutostarvikesarja(asennetaan mihin?), ja rattiakselin ohjainlaite(ratin alle)

Itse ohjaus-pylvääseen ei tarvitse puuttua?muuten ku se ohjaimen vaihtaa.

käykös tuo suoraan : http://www.ebay.de/sch/sis.html?_nkw=ZF%20Lenkgetriebe%20elektrisch%20Servolenkung%20NEU%203%20Generation%20Lenkung%20VW%20TOURAN&_itemId=111338870581

Killer

Lainaus käyttäjältä: harri81 - 02.09.14 - klo:14:35
onko riskiä saaha käytettynä valmiiksi klapillista ohjaus-akselia? Missä malleissa on tuohon touraniin käypä akseli?
Eli jos käytettynä ostan niin muutostarvikesarja marmorilta, pitääkö vielä rattiakselin ohjainlaite ostaa? saako sen ite asennettua?

toisin sanoen;

Ohjaus-akseli(hammastanko/tehostin hässäkkä), muutostarvikesarja(asennetaan mihin?), ja rattiakselin ohjainlaite(ratin alle)

Itse ohjaus-pylvääseen ei tarvitse puuttua?muuten ku se ohjaimen vaihtaa.

käykös tuo suoraan : http://www.ebay.de/sch/sis.html?_nkw=ZF%20Lenkgetriebe%20elektrisch%20Servolenkung%20NEU%203%20Generation%20Lenkung%20VW%20TOURAN&_itemId=111338870581

Tottakais käytettyssä riski on! Itse ostin avk:lta sillä ehdolla että jos rikkinäinen niin saan palauttaa.
Tuo muutossarja pitää ostaa vain jos ostaa uudempaa generaatiota G3 olevan hammastangon. Siinä erilaiset liittimet ohjainlaitteen päässä kun nykyisessä G2, jos oikein muistan. Muutossarja sisälsi muistaakseni johtosarja, rasvaa ja jotain pientä lisätarviketta.

Jos saisit marmorilta selville mikä on nykyisen hammastangon varaosanumero niin sillä voi selvittää sopiiko noista joku tilalle. Itse oisin tosiaan tilannut saksasta uuden, mutta tosiaan v....uiksi menneiden kauppojen takia jäi hommausaikaa hammastangolle 2 päivää. Niin jäi vaihtoehdot aika vähiksi.

Pääsetkö kenenkään luokse kellä VCDS joka voisi tutkia reaaliajassa tuon torgue sensorin?
Tuolla aiemmin ollut jollakin samaa vikaa.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy