A5 Sportback 2.0 TFSI quattro 30v S-tronic -11

Aloittaja clima, 13.01.11 - klo:22:40

« edellinen - seuraava »

ePa

Harvoin tulee kommentoitua muiden autoja, mutta tätä on lähes pakko.

On kyllä upea peli ja kyyti varmasti hyvää!

Jos olisin päätynyt rinkulakeulaan niin juuri tämän näköisen olisin halunnut itsellenikin.

Onkos tuota vielä tarkoitus tyylitellä/varustella vai onko tuo jo "valmis"?

Simola

Todella upea auto! Nuo kesävanteet ovat yhdet lempimalleistani!
Myös tuo auton väri on loistava.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Jii74

Kyllä musta-optiikka paketti pukee tätä väriä ihan hel... hienosti :o
Ihan melkein käy kateeksi
Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI -18

VAG!

#33
aa

clima

Kiitokset vielä kaikille onnitteluista ja kehuista, kivahan se on kuulla että joku muukin tykkää valinnasta.

Viikonloppuna tuli käytyä Himoksella joten nyt on kertynyt hieman enemmän kokemusta autosta, muutamia huomioita:

Ulkonäkö:
Näyttää omaan silmään hyvältä, vaikka moni onkin sitä mieltä että koko A5 SB on sarjan musta lammas. Tottahan sen onkin kun vertaa kuvissa coupe:en tai cabrioon. Mutta kun tuota livenä ilman noita vertailukohtia katsoo niin hyvältä se näyttää, lisäksi se ettei joka kulmassa tule yleensäkään A5:sia vastaan lisää omaa mielenkiintoa ulkonäköön.
Mustaoptiikkapakettia ja ikkunatummennuksia valitessa ajattelin että nuo poistaisivat visuaalisesti tuota auton keskiosan pituutta joka on mielestäni tuon korimallin ulkonäön akilleen kantapää. Näyttäisi omaan silmään toimivan hyvin. Jotenkin nuo myös lisäävät mataluuden tuntua, joka on myös yksi A5:n "se juttu". Onhan A5 toki muutenkin esim. sisartaan A4:sta matalampi.

Sisätilat:
Kahden aikuisen ja kahden lapsen viikonlopun mökkivehkeet mahtuivat kyytiin hienosti vaikka entisessä kulkineessa (A6 C6 Avant -06) olikin reilummin tavaratilaa ja sitä kautta on totuttu siihen että kaikkea voi ottaa mukaan. SB:n iso luukku lisää käytettävyyttä, harmi ettei tuohon saa automatiikkaa, sen olisin ruksinut ilman muuta.
Yksi suunnittelun kukkanen liittyy suksiluukkuun: kun tuon avaa niin takapenkin turvavyön kiinnikkeet jäävät sen alle, joten turvavyön kiinnittäminen ja irrottaminen on ärsyttävän hankalaa.

Kasvot eteenpäin olevien turvaistuinten kanssa ei takapenkin päätukia voi pitää, sillä niitä ei saa nostettua riittävän ylös (ottaa kattoon kiinni) jotta turvaistuin mahtuisi kunnolla. Niinpä ne piti irrottaa ja jättää kodin eteiseen ja yrittää muistaa ottaa sitten taas mukaan jos aikuisia tuolla kuljettelee. Se tarve on meillä kokemuksesta hyvin vähäinen.
Takapenkillä on hyvin tilaa, pituussuuntainen ero A6:een on samoilla istuimilla ja penkin säädöillä on yllättävän pieni (tämän olin testannut omilla turvaistuimilla kyllä jo ennen auton tilaamista).
3-alueilmastoinnin mukanaan tuomat suuttimet takatilaan ovat jo lyhyen A5 (ja pitkän A6) kokemuksen mukaan lähes pakolliset lapsiperheen varusteet; viikonlopun kirpeä pakkanen pysyi reissulla hyvin kurissa.

Etupenkillä tuntuu että kaikki on kohdallaan: hyvä penkki ja ratti, hyvin samansuuntainen istuintuntuma mitä edellisessäkin, tosin varustettuna vielä uuden auton paremmalla jämäkkyydellä. Yksinkertaisesti toimii.
A5:n kojetaulu on omaan silmään hieman muovisemman oloinen verrattuna edelliseen A6:seen, kuitenkin kaikki ovat kohdallaan ja käytettävyys erinomainen.
Paljon nyt A4 ketjussakin esillä olleet MMI nappuloiden puuttuminen vaihdekepin takaa ilman navigaattoria olevissa malleissa ei minua häirinnyt puolta päivää pidempään vaikka takana on 5 vuotta käyttökokemusta noista napeista A6:ssa. Kaikki sama löytyy ylempää, käytettävyysero hyvin pieni, kosmeettinen ero toki selvä A6:n hyväksi. Mutta kun vaihdekepin tausta on tyhjä, niin sen tärkeimmän napin löytäminen katsomatta on helppoa. Siihen pieni painallus ja hauskuus liukkaalla sen kun lisääntyy.
Kun tuo visuaalisuuskin on jossain määrin tärkeää, niin sitä puolta sisustassa ajaa kyllä hienosti tuo nahkapenkkien ja ratin harmaa tikkaus, nam. Ja tietysti nuo kiiltomustat listat sekä RS5 poljinpinnat, erittäin tyytyväinen olen myös noihin.

clima

jatketaan ensikokemuksia:

Ajettavuus:
Auton parasta antia entiseen verrattuna on tuo 40:60 quattro. Kuten jo ensimmäisenä päivänä totesin niin hymy on herkässä. Himoksen reissulla tuli vähän testattua jo ominaisuuksia lumisella pikkutiellä, tosin vielä suht maltillisesti. Parasta on mutkista ulostulo, vaikka olisi liukastakin niin ajokäytös on loppuun asti erittäin tasapainoista, ASR poiskytkettynä poikamaisen hauskaa kun perän saa irti mutta silti mennään eikä meinata. Nelikko takapainotteisena on kyllä uskomattoman upea yhdistelmä!

Moottori toimii hienosti, tosin mitään kunnon vedätyksiä ei ole tullut kokeiltua, eli suorituskyvystä paha mennä sanomaan mitään, riittävältä kuitenkin tuntuu. Kulutus näyttäisi olevan samaa tasoa A6 kanssa, maantiellä kasin paikkeilla, kaupungissa kympin.
S-tronicia hieman jännitin, multilla tottui ennen kaikkea hienostuneisuuden tunteeseen. Lähelle S-tronicillakin päästään, mutta kylmällä (-25 astetta) lähdettäessä sai kaasua kyllä painaa totuttua enemmän ennen kuin auto edes liikahti, aavistuksen hermostunutta oli laatikon toiminta kovalla pakkasella muutenkin alkuvaiheessa vaikka ajettiin kylmää konetta säästäen niin nätisti kuin mahdollista. Ã,,kkiä tuo notkistui, mutta ero multiin, joka tuntui A6:ssa toimivan aina samalla tavalla, on kunnon pakkasella selvä.

S-line jousituksesta mielipiteet itsellä vielä vaihtelevat: heti kaupan pihalta lähdettäessä (piha huonossa kunnossa) huomasi selkeän pintakovuuden A6 sporttialustaan verrattuna. Pidemmällä maantielenkillä tuo s-line tuntui taas hyvältä, isommat heitot menevät tosi mukavasti. Taas tänään kaupunkivauhdissa röykkyisillä kaduilla tuntui että kova tuo on, ei mahda mitään. Jotenkin jousitus herää henkiin ja alkaa toimia vasta maantienopeuksilla. Muistettava toki on että kadut ovat nyt heikossa kunnossa, muhkuraa ja pahkuraa löytyy ja kunnolla. Mielenkiintoista nähdä miltä tuo tuntuu kun lumet sulaa.

Ajettavuudessa itselle tärkeää on myös suuntavakavuus, A6 oli hyvä, tämä on vielä parempi. Neliveto tuntuu tasoittavan menoa suorallakin. Tietenkin myös etuvetoisen kaikenlaisen vetelyn puuttuminen kiihdytettäessä ja kaistaa vaihdettaessa lumi/sohjovallin yli loistaa poissaolollaan. Korkeintaan pyöräkoteloista kuuluva rahina paljastaa että vallin yli mentiin.


Skula

Tää on kyl hieno A5 SB.. Moottori ja laatikkohan on ihan mahtava tässäkin  ;)

Muistan hyvin kun tuossa taannoin tutustuin lähemmin Kotkassa tämmöiseen.. Misanon punaiseen vielä.. Vei kyllä tavallaan sydämeni.. Nytkin tämä kävi itselleni mielessä, mutta jostain syystä en vaan syttynyt sittenkään.. CC kai oli riittävä tähän kategoriaan.. Vaikka VW olikin.. Hienoja ovat molemmat. Todellakin!

Eritysplussaa S-Linesta   :)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

clima

Tuli tänään käytyä pesemässä auto niin sain vähän päiväkuviakin, vaihdoin kuvia aloitusviestiin. (Sisäkuvassa sontainen kumimatto, en kerinnyt pesemään, pahoittelut  ;D)

Yllätyksenä tuli tänään (n. 1800km takana) pissapojan nesteen vähyydestä ilmoitus näyttöön. Tuosta ajomäärästä kurakeliä on ollut kunnon talven takia tosi vähän. Säiliötä täyttäessä kävi ilmi että kovin pieni säiliö on saatu A5:seen mahdutettua.  :(
Litramäärä on jotain naurettavan ja nolon väliltä, onkos A4:ssa sama homma?

Ton-1

Hienoja kuvia oot lisännyt !  ;D

On se Misano Red vaan niin 'syvä' väri sopivassa valaistuksessa, poitsit taas kerran sille !
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Jukikyy

On tämä kyllä hieno auto kaiken kaikkiaan, mutta väri ei pääse kyllä oikeuksiinsa kuvissa. Viime viikolla kävin kuolaamassa Audi RS5:sta tällä Misanored värillä ja täytyy sanoa, vaikka en punaisista autoista juuri välitä, niin ko. punainen on hieno.

Ps. en tiennytkään, että kotikaupungissani on näin komea Audi :)

clima

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 31.01.11 - klo:13:05
On tämä kyllä hieno auto kaiken kaikkiaan, mutta väri ei pääse kyllä oikeuksiinsa kuvissa. Viime viikolla kävin kuolaamassa Audi RS5:sta tällä Misanored värillä ja täytyy sanoa, vaikka en punaisista autoista juuri välitä, niin ko. punainen on hieno.

Olen muutaman kuvayritelmän jälkeen tullut samaan tulokseen. Luonnossa tuo väri on tulee selkeästi paremmin esiin, näyttää varmaan monen silmään aivan normaalilta punaiselta mutta on läheltä katsoessa kuitenkin erilainen. Vaikea selittää miten.
Aika monelta tutulta on tullut spontaanisti keskustelussa pientä ihmetystä miksi ostin punaisen auton. Selkeästi ei ole mikään hittiväri tällä hetkellä. Yksikään ei kuitenkaan auton nähtyä ole (tiettävästi) voinut pahoin, ainakaan väristä  ;D

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 31.01.11 - klo:13:05Ps. en tiennytkään, että kotikaupungissani on näin komea Audi :)

Heh, kiitoksia vaan. Shellillä kun viime viikonloppuna kävin pesemässä (noita Shellin itsepesuhalleja voin lämpimästi suositella, omat aineet kannattaa ottaa mukaan) niin keli oli sen verran kurainen etten tohtinut kovin kauas pesupaikalta lähteä kuvia räpsimään.  ;)

Markku J

Todella hieno väri ja hieno auto climalla ! Tänään katselin punaista A5 Coupea Vantaan AudiCenterissä black optic -lisukkein ja todella hieno se oli - siitä tuli mieleeni tämä climan hieno auto. Kuvista erityisesti tuo edestä otettu paljastaa mustan maskin ja Misano Redin hienon yhteensopivuuden.

Ton-1

Member of a A(udi) & A(prilia) club

clima

Kesärenkaat heitetty alle ja ja ensimmäinen lenkki tällä yhdistelmällä tehty. Talvirenkaiden 225/45/18 vaihtui siis kesäpyörien 255/35/19 kokoon, muutamia havaintoja:

- heti n. 60 km/h nopeudessa huomaa että rengasmelu on samanlaista, ellei jopa hieman kovempaa kuin talvirenkailla. Moottoritienopeudessa ei eroa melussa.

- pelkäsin hieman että tuleeko autosta S-line alustan ja noiden renkaiden kanssa kivireki, onneksi pelko oli turhaa. Alusta toimii paljaalla asfaltilla hienosti, talven pintakovuus terävissä lumi/jäätöyssyissä joka tuolloin hieman vaivasi loistaa nyt poissaolollaan. Toki poikittaissaumat tuntuvat, mutta tuntuma on jämäkkä, ei liian kova. Hiekkatien routamonttujen ylitykseen tätä autoa ei ole tehtykään, joten niitä väistellään.

- 255 levyinen rengas reagoi selkeästi 225:ttä herkemmin tien kallistuksille ja urille, ei kuitenkaan ole mikään vikuri, mutta ero on selvä. Jos vannekoon haluaa pitää samana niin 225/40/19 olisi varmasti optimi. Osin varmasti tottumiskysymyskin, tällä nyt mennään. Katsotaan sitten kun Dunlopit on ajettu loppuun, vaihdanko kapeampaan rengas + vanne yhdistelmään.

Mutkissa tuo on tautisen hyvä, tyhjällä tiukkakurvisella moottoritierampilla kiihdytettäessä tuli lähes hihkuttua kun auto ei kallistele mihinkään ja pito on tautisen hyvä! Kyllä on hienoa menoa. Moottoritiellä 140 km/h mittarinopeus on myös upeaa, auto kulkee kuin juna ja alusta toimii muutenkin hienosti.
Vajaa 6 autolla tkm takana ja talven quattrohymy kasvoilla ei kesätassujen vaihdon jälkeen hävinnyt, tästä on hyvä jatkaa.  :D

clima

4 pv ollut kesäkumit alla ja kolmena päivänä kertaalleen ollut kivi jarruissa.  >:(
Onneksi lähtenyt joka kerralla pois kun on peruutellut ja käännellyt rattia.

Talvirenkailla ei tuota ollut kertaakaan, vaikka loppuvaiheessa tiet olivat jo sen verran sulia että mahdollisuuksia kivien jarruihin menemiseen olisi ollut. Jo heti renkaat vaihdettua ihmettelin miten paljon pyöräkoteloista kuuluu kivien rapinaa kun sulan asfaltin päällä on pikkuteillä ja parkkipaikoilla vielä hiekoitushiekkaa. Talvirenkailla täysin samalla alustalla ei vastaavaa infernaalista rapinaa ollut.

Onkohan noissa uusissa kesäkumien pinnassa oleva joku silica tai mikä lie pinnoite niin tarttuvaa tai renkaan pohjakuvio sellainen että kivet sinkoilevat kuin tarranauharenkailla ajelisi??
Vai onko tuo näiden leveämpien läskien (255mm) perusominaisuus?

Rauska

Saman rapina lisääntymisen minäkin huomasin. Ja myös, että kesäkummeilla rengasmelu _tuntuu_ kovemmalta/erilaiselta ainakin....
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

clima

#46
Kesätassut alla, vaha päällä.




Markku J

#47
climan A5 SB on palstan hienoin mallinsa edustaja minusta. Tuo punainen ja musta yhdistelmä (ilman kiiltolistoja) on hieno, ja upeat vanteet kruunaavat kokonaisuuden. Olen aiemmin moittinut SB:iä muotoilultaan, ja syynä on se, että Coupe on vielä onnistuneempi. Mutta ei voi isommin moitteita antaa näistä kuvakulmista climan hienolle autolle. Mahtavan upea !

40046132

Hieno kokonaisuus! Väri on upea   :-*
Miltähän näyttäis, jos pakoputken päät olisivat mustat? Jotenki mielestäni nyt pakoputken päät erottuvat ehkä turhan paljon, kun autosa on muutenkin kromin kiiltoa niukanlaisesti.
Vw Transporter 4-motion R-line
Ex. Volvo XC60 D3 AWD, R-Design -11
A4 B7 1.8 Tq S-line -08 & Bmw 320d E91 M-Sport -07,
A4 B6 1.8 Tq -04 & A3 1.6 -07

Flat

LainaaKesätassut alla, vaha päällä.

Näyttää kieltämättä erittäin hienolta, auto sekä väri. Olen aina sanonut, että SB on hieno ja onnistunut versio coupesta, ja nuo kuvat sen jälleen kerran osittavat todeksi. Haluaisin....

Erkka

Jösses, kun kiiltää. Niin kuin Markku J mainitsikin, vanteet tuo upean pigantin mausteen punamustaan värimaailmaan. Meikä tykkää noista gromipakoputkista. Sopii hyvin mustan difuusorin kanssa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Pertsa

Autohan ei tämän hienompi juuri enää voi olla...oli merkki mikä tahansa.....

Ton-1

On tuo sivuprofiilin kuva 27 kyllä upea ! Välillä tuon SB:n sivuprofiili hieman 'masentaa' mutta tällä väriyhdistelmällä sekin tuntuu toimivan.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

clima

Kiitoksia vaan kehuista...
Kuten olen aiemminkin sanonut, SB on perheellisen wannabe coupe, siinä sarjassa kuitenkin erittäin toimiva. Noihin Pompei-vanteisiin olen tykästynyt, saman malliset vanteet oli myös edeltävässä A6:ssa.

Lainaus käyttäjältä: 40046132 - 10.04.11 - klo:20:40
Miltähän näyttäis, jos pakoputken päät olisivat mustat? Jotenki mielestäni nyt pakoputken päät erottuvat ehkä turhan paljon, kun autosa on muutenkin kromin kiiltoa niukanlaisesti.

Tuota olen itsekin miettinyt, varsinkin kun nuo kromipäät tuppaavat ainakin TFSI:ssa olemaan heti noessa.
Jos nuo vetää mustaksi, täytyisi tuo diffuusorikin maalata mustaksi (vaikka kuvista voi näyttää mustalta, on normi S-line harmaa). Suunnitelmissa oli muuten alun alkaen maalata etu- ja takadiffuusori mustaksi, nyt taas tämä "orkkis" S-line miellyttää.

Flat

LainaaMiltähän näyttäis, jos pakoputken päät olisivat mustat

Mikä tietä vaivaa, kaikki kiiltävä on hienoa! Putkenpäätä pitää olla kiiltävät.piste.

Markku J

Pakoputkien pitää erottua mustasta diffuusorista ilman muuta kromisina. Hiukan sama homma, kuin paljon parjaamani mustat vanteet. Miksi hukata kauniita muotoja ja kontrastieroja mustalla värillä.

Pertsa

Mulla on tuossa omassa Avantissa puolikiiltävän mustaksi maalattu S-line takadiffuusori ja kiiltävänmustaksi maalatut putkenpäät. Omasta mielestäni aika jees näköinen, tosin kävis siihen kromipäätkin vaikkei omassa autossa kromia olekaan juuri muualla kuin audirinkuloissa. Ei ne mustatkaan päät pysy sen kauempaa mustina kuin kromipäät krominvärisinä, ainakaan näillä keleillä

Pekka T


Putkista viis, ei näin hienossa autossa niihin kiinnitä sen kummempaa huomiota.

Täydet 10 pistettä.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Tikka

Upea, kuten talvellakin. :)

Pakoputket vaan kromisina, sopivat hyvin. Mustissa pakoputkenpäissä voi olla se ongelma, että ne näyttää ihan tavallisilta: "anteeksi, että olen olemassa", kun taas kromi ei häpeile. Noin minä sen olen ajatellut, en toki sano, että mustat olisivat rumat.

MVA


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy