VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Golf VII (12-) => Aiheen aloitti: UFK - 02.01.23 - klo:23:19

Otsikko: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 02.01.23 - klo:23:19
Nyt se näyttäisi siltä että paluu takaisin volkkareihin on edessä, mutta kokoluokassa pienempään mitä ennen ollut. Aina on autot olleet Passattia, Mondeota, V70, Superbia jne.. Perse ei enää kestä noin painavaa autoa, toisaalta ei koonkaan puolesta ole tarvetta. Golfin kokoluokka riittää hyvin, farkkuna tosin. Katsellut nyt tällaisia alkupään VII-koppasia.

Ongelma nyt onkin lähinnä se ettei oikein ole hajua noista moottoreista. Vuotuinen ajomäärä on sellainen että diesel vielä taitaa tulla halvemmaksi, mutta mitä pienemmällä kulkee, sen parempi. Onko 1,6 TDI 77kw malli yhtään järkevä, onko kuitennii liian tehoton ja kulutus nousee? Pääsääntöisesti tulee ajettua yksin, joskus kaksin. Tai vastaavasti meneekö 2.0 110kw malli liian syöpöksi? Tarkoitus ois kuitenkin saada tosta nykyisestä 2.0 Mondeon 6,5l/100km kulutuksesta alemmas ihan reilusti.

Ajatuksia bensamoottoreista? TSI, onko siitä mihinkään? Ainakin paperilla näyttäs nämäkin kulkevan aika pienellä.

Onko kauheasti lasten tauteja noissa alkupään malleissa, vai onko järkevää katsella edellisiä malleja?
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Urja - 03.01.23 - klo:08:43
1.0 TSI:llä ajaminen tulee varmaan dieseliä halvemmaksi ja tehoa on enemmän kuin 1.6TDI:ssä. Moottorin luotettavuuskin lienee aika hyvä. Suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan ajellen maantiellä ei pitäisi olla vaikeuksia päästä 4-5 l/100 km kulutukseen. Taitavat ajajat pääsevät alle neljän litran.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: mfroberg - 03.01.23 - klo:08:55
Meillä on ollut perheessä Golf Variant 1.6 TDI DSG 2015(105hp), Leon ST 1.0 TSI 2017(115hp) ja Golf Variant 2.0 TDI DSG 2019(150hp). Kaikilla noilla voimalinjoilla saat napsittua Golf kokoluokassa 1-1.5 litraa pois 6.5 l/100km kulutuksesta ihan normaaliajossa. Myös kaikki voimalinjat ovat riittäviä kuljettamaan Golfluokan autoa suomalaisissa nopeuksissa aivan riittävästi, sinähän kerrot liikkuvasi enimmäkseen kevyillä kuormilla lisäksi. Tuo 1.6 TDI ei ole liian tehoton Golf kokoluokan autossa eikä 2.0 TDI todellakaan syöppö kun saa koko ajan ajella ihan pintakaasulla. Kesäkelissä ajelin kerran 2.0 TDI:llä kesälomareissulla tankillisen 4.2 l/100km mitattua kulutusta ja se sisälsi kaikenlaisia teitä 50-120 km/h rajoituksilla ja niillä myös ajettiin mitä sai ajaa.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Enhancer - 03.01.23 - klo:09:04
Suosittelen sähkömoottoria. e-Golf on kokoluokassaan ja hintaisekseen loistava auto.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 03.01.23 - klo:11:00
Kilsoja tulee vuodessa 30-40tkm. Maantiellä alle 4 litraa vievä bensa ois kyllä vielä halvempi ku diesel. En tiennyt että 1.0 TSI noin pienellä kulkee.. täytyy tehdä uusia laskelmia siis.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 03.01.23 - klo:11:42
Tosin näyttäisi äkkiseltään menevän jonnii verran budjetin yli nuo 1.0 TSI:t. Muutenkin vähän tarjolla.

Sähköversioihin en vielä luota niin paljoa, että niillä uskaltaisin liikkua. Ainakaan täyssähköllä. Kantama ja latauspisteiden saatavuus ei vielä ihan riitä omiin tarpeisiin. Hinnatkin on vielä varsin korkeat.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: ukormi - 03.01.23 - klo:11:50
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 03.01.23 - klo:09:04
Suosittelen sähkömoottoria. e-Golf on kokoluokassaan ja hintaisekseen loistava auto.
Olisi kiva nähdä miten e-Golfilla taittuisi 30-40tkm vuodessa.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Urja - 03.01.23 - klo:12:47
Lainaus käyttäjältä: UFK - 03.01.23 - klo:11:42
Tosin näyttäisi äkkiseltään menevän jonnii verran budjetin yli nuo 1.0 TSI:t. Muutenkin vähän tarjolla.

Sähköversioihin en vielä luota niin paljoa, että niillä uskaltaisin liikkua. Ainakaan täyssähköllä. Kantama ja latauspisteiden saatavuus ei vielä ihan riitä omiin tarpeisiin. Hinnatkin on vielä varsin korkeat.

Seatit ja Skodat samalla moottorilla kun muistaa myös, niin tarjontaa on enemmän.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Tuomari - 03.01.23 - klo:13:38
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 03.01.23 - klo:11:50
Olisi kiva nähdä miten e-Golfilla taittuisi 30-40tkm vuodessa.
Helposti taittuu, reilu 30tkm tuli viime vuoteen ajettua. Välimatkat vaan pitää olla sopivia tai sitten latauspisteitä sattua sopivasti matkan varrelle. Jos kotoa löytyy vielä latausmahdollisuus, sekä talvella lämmin talli, ei e-golfin kanssa joudu pulaan, varsinkaan jos ei yritä liian pitkiä matkoja taittaa yhteen päivään (500+km).

Ilman noita voi talvella tulla vaikeuksia, kun akku on jäässä ja lataa pikalaturilla todella hitaasti ennen kuin alkaa lämmetä.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: vwmies - 03.01.23 - klo:15:51
Ajettavuudesta sen verran, että 1.6TDi on areenalla pidetty keulapainoisempana parempana (suuntavakaampana) ajaa kuin 1.0TSitä. Kuinka havaittava ero on, sitä eos. Diesel taas lämpiää pakkasella ilman Webastoa / nokkapeittoa hitaasti, tosin kulutuskin on tasaisessa ajossa 4 l luokkaa tai jopa alle.

1.0TSistä ei ainakaan marmoripalatsin vaihdokkimyyjä ollut vielä kuullut mitään ongelmallista, sekin kulkee hyvissä oloissa pienellä. Itse moottoriahan on kehuttu, ettei sitä ajossa juurikaan noin "pieneksi" tunnista. Vakuutuksissa on tietty jokin hintaero.

Onko kukaan muuten vertaillut huoltokuluja 1. hihnanvaihtoon saakka ?
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: JJT - 03.01.23 - klo:17:22
Itselle tulossa 5.1  golffi 1.0 tsi dsg.
Ajattelin ensin ostaa 2014-2016   1.2 tsi,  päädyin kuitenkin 2019 1.0 tsi.
Noilla vanhemmilla ajettu sen 140tkm- 170tkm ja hinnat pyörii 14t-16t, jos haluaa edes jotain parempia varusteita mukaan.

Ei se uudempi maksa kuin 50e enempi kuukaudessa, jos rahoituksella ottaa. Riippuu tietenkin autoliikkeen rahoitus korosta.

2017-2019 1.0 tsi maksaa sen 17t-19t ja niillä selvästi vähemmän ajettu sekä samat/paremmat varusteet.

Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 03.01.23 - klo:19:16
Seatit kiinnostelee myös, niistä olen kuullut paljon hyvää. Tavaratila niissä, kuten Octaviassakin on ainakin kuvien perusteella aika pieni/hassun muotoinen omiin tarpeisiin. Pitää metsästää jostain sellanen ja käydä tutkimassa.

Maantiellä ajoa, paljon öisin, niin sillon ei aina jaksa ihan 80:ä ajella, mutta ei nyt ihan reikäpäässä kuitenkaan.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: a_jaba - 03.01.23 - klo:19:41
Minulla oli Golf 7 farkku 1.6TDI 105hv koneella (CLHA moottori). Oli 2015 mallinen eli oli vielä Euro5 päästöluokan auto.

Minun mielestä oli todella sopiva moottori farkku golffiin. Ei tietenkään mikään raketti mutta jos nimenomaan ajaa yksin eikä vedä isoa peräkärryä niin riittää todella hyvin. Väännön puolesta toi moottori oli erittäin positiivinen yllätys, ei tietenkään mikään V6 dieselin veroinen mutta edelleen pikkukoineiseksi yllättävän hyvä.

Minä olin kalibroinut auton kulutusmittarin näyttämään oikein, muistaakseni säädin sen 106% lukemaan eli ajotietokone näytti 6% enemmän kuin tehtaalta lähtiessä.

Tässä kulutustiedot matkasta Vantaa-Vaasa-Vantaa, ajettu yhden päivän aikana 5.12.2019. Vantaalla vesisade, tampereen seudulla räntäsade, vaasan seudulla pakkasta ja kuivaa. Koko matka ajettu reippaasti, motarilla 110km/h todellista eli ei mitenkään säästellen.

Autossa on 45L tankki, lähdin täydellä tankilla ja polttoaineen merkkivalo ei edes syttynyt ennen kotiin pääsyä, rangea taisi olla jälkellä 110km tai 120km ennen tankkausta.


(https://i.ibb.co/yy6f7C9/20191205-181607.jpg) (https://ibb.co/bBsWDV0)
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: tex- - 03.01.23 - klo:20:13
Jos ajelet paljon öisin kannattaa autoa valitessa katsella missä autossa on hyvät valot.
Tuli mieleen vaikka tässä onkin kyselyä moottoreista.
Minulla oli edellisessä autossa 1.2 tsi hihnakone. Siitä ei ollut pahaa sanottavaa ja sekin kulki pienellä kulutuksella.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 03.01.23 - klo:20:29
Lainaus käyttäjältä: tex- - 03.01.23 - klo:20:13
Jos ajelet paljon öisin kannattaa autoa valitessa katsella missä autossa on hyvät valot.
Tuli mieleen vaikka tässä onkin kyselyä moottoreista.
Minulla oli edellisessä autossa 1.2 tsi hihnakone. Siitä ei ollut pahaa sanottavaa ja sekin kulki pienellä kulutuksella.

Valot on kyllä tärkeät, mutta en ole niitä oikein koskaan pitänyt tärkeänä kriteerinä, koska ne on helposti korjattavissa lisävaloilla. Yleensä sellaiset on tullut aina laitettuakin. Eikä koeajoa ole koskaan malttanut niin pitkään pitää että olisi pimeälle asti pitänyt  ;D
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: timo.nurmi - 03.01.23 - klo:21:59
Mulle tuli muiden varusteiden takia vähän kuin vahingossa 15-mallinen TGI-variant ja olen kyllä ollut tyytyväinen kaasuautoilija jo pian pari kuukautta. Tässä kun on vielä täysikokoinen bensatankki, niin kyllä rangea riittää.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Hesse - 03.01.23 - klo:22:00
Ajoin aikaisemmin 30 tuhatta vuodessa työmatkaa 1.2 TSI:llä ja yhtenä vuonna kulutus kesällä oli 4,5 l/100km, talvella kovimmilla pakkasilla 5,5 ja koko vuosi yhteensä 4,9 l/100km. Aikaisemman 1.9 TDI V Golfin kulutus oli varsinkin talvella jonkun verran pienempi.

Silloin vaihtaessa laskin, että oli oikeastaan rahallisesti sama noilla ajoilla ottiko bensan vai dieselin. Nykyisin diesel on suhteessa aika paljon bensaa kalliimpaa kuin silloin.

Hihna-TSI on ilmeisesti osoittautunut varsin luetettavaksi, kun taas dieselin tekniikasta löytyy ilmeisesti enemmän vikapaikkoja.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 03.01.23 - klo:22:32
Okei, kun nyt monet tuota TSI:tä kehuu, niin mikä on tuo hihna-TSI? Ja onko nyt hypetyksen alla siis vaan nämä 1.0 TSI koneet vai kaikki koot? Tulevaisuudessa voi ajot vähentyä paljonkin, joten pitkän tähtäimen sijoituksena tuo TSI puoltaa kyllä sitä ettäi voi yrittää pitää autokuumetta loitolla pidempää.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: ram1 - 03.01.23 - klo:23:23
1.2 on ainoa jossa ollut ongelmia hihnakoneeseen siirryttäessä. 2013.., öljynsyönti. Disu täysin turha jos ei raskasta ajoa, tai pelkkää motaria. 1.0/1.4 molemmat kestäviä ja hyviä. Joku tuossa linkitti 1.6 disun matkalukemia ja 1.4 koneellakaan ei pääse noin isoihin lukemiin. Saatikka, että huomattavasti mukavempi ajaa. Suositan kuitenkin itse koeajamaan kyseiset autot, ja teet omat johtopäätökset. Täällä tapana kehua omia ostoksia. Luultavasti huoltojen suhteen Tsi halvempi joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 03.01.23 - klo:23:31
Kettu sehän nousee vaan dieselin hinta tänä vuonna jakeluvelvoitteen ja verotukien poistumisen myötä. Pitänee varmaan vaihtaa alaa ja ostaa polkupyörä.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: a_jaba - 04.01.23 - klo:09:30
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 03.01.23 - klo:23:23
Joku tuossa linkitti 1.6 disun matkalukemia ja 1.4 koneellakaan ei pääse noin isoihin lukemiin.

Toi aika hyvä heitto, melkein tukehduin aamupalaan kun rupesi naurattamaan  ;D ;D

Kyllä noilla 1.0TSI, 1.2TSI ja 1.4TSI koneilla pääsee helposti isompiin lukemiin. Sitä en väitä etteikö niillä pääsisi pieniin lukemiin jos ajaa nätisti. Olen ajanut paljon erilaisilla VAG autoilla ja ihan järjestäen pääsen dieselillä 1-2L/100km pienempiin lukemiin mitä bensalla. Eli jos kerran pääset helposti 1.4 TSI:llä pienempään lukemaan mitä minä pääsin 1.6TDI:llä niin pääset aika suurella varmuudella vielä huomattavasti pienempään kulutukseen 1.6TDI:llä.

Diesel moottorisen saa varmaan ostettua halvemmalla tälläkin hetkellä mutta varmaan pitkässä juoksussa bensakone säilyttää vaihtoarvonsa paremmin jos vaihtaa autoa esim. seuraavan 2-3v aikana.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Hesse - 04.01.23 - klo:11:03
Lainaus käyttäjältä: UFK - 03.01.23 - klo:22:32
Okei, kun nyt monet tuota TSI:tä kehuu, niin mikä on tuo hihna-TSI? Ja onko nyt hypetyksen alla siis vaan nämä 1.0 TSI koneet vai kaikki koot? Tulevaisuudessa voi ajot vähentyä paljonkin, joten pitkän tähtäimen sijoituksena tuo TSI puoltaa kyllä sitä ettäi voi yrittää pitää autokuumetta loitolla pidempää.
Hihna-TSI on VW:n EA211-moottoriperhe, joka korvasi nokkaketjullisen EA111:n. Vaihto tapahtui konsernin eri automalleissa usean vuoden aikana, mutta Golf VII:ssä sitä käytettiin mielestäni alusta asti.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 04.01.23 - klo:12:23
Keskustelussa ei ole vielä mainittu mitään moottorien kestävyydestä. Lähinnä noiden TSI koneiden kestävyys mietityttää, sillä pikaisen googlailun perusteella 200tkm alkaa olla jo moottorin ehtoo puolella. Diesel moottoreiden kesto kai oletettavasti on edelleen suht lujaa. Mainittakoon vielä että puhutaan nyt tässä alle 10t euron autoista, joihin itsellä riittää budjetti.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: ukormi - 04.01.23 - klo:13:23
Lainaus käyttäjältä: UFK - 04.01.23 - klo:12:23
Keskustelussa ei ole vielä mainittu mitään moottorien kestävyydestä. Lähinnä noiden TSI koneiden kestävyys mietityttää, sillä pikaisen googlailun perusteella 200tkm alkaa olla jo moottorin ehtoo puolella. Diesel moottoreiden kesto kai oletettavasti on edelleen suht lujaa. Mainittakoon vielä että puhutaan nyt tässä alle 10t euron autoista, joihin itsellä riittää budjetti.
Mulla oli 1.4 TFSI ketjukone Audi A3. Sillä oli ajettu 320tkm kun sen möin pois. Ei syönyt öljyä eikä kolistellut/kalistellut. Polttoainettakin meni suhteellisen vähän. Koneeseen ei oltu tehty sen ihmeempiä, toki ketjurojut ainakin minä vaihdoin kerran ja carbonpoisto oli myös tehtävä. Manuaali laatikko piti myös vaihtaa. Mutta kun tuo oli jo vanha 2008 vuosimallinen niin uskoisin että uusi 1.0 hihnakone kestää varmaan ihan yhtä hyvin ellei paremminkin.

1.0 TSI Scalalla ajoin 45000km eikä siinä ollut tekniikassa mitään moitittavaa. Toki noilla kilsoilla ei vielä kilometrikestävyydestä tiedä.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: M1k4 - 04.01.23 - klo:14:37
Lainaus käyttäjältä: UFK - 04.01.23 - klo:12:23
Keskustelussa ei ole vielä mainittu mitään moottorien kestävyydestä. Lähinnä noiden TSI koneiden kestävyys mietityttää, sillä pikaisen googlailun perusteella 200tkm alkaa olla jo moottorin ehtoo puolella. Diesel moottoreiden kesto kai oletettavasti on edelleen suht lujaa. Mainittakoon vielä että puhutaan nyt tässä alle 10t euron autoista, joihin itsellä riittää budjetti.
Taitaa olla vaihtoehdot melko vähissä jos alta 200tkm ajettua ja alle kympin hinnalla 7 koppasen bensa Golfin meinaat löytää. Muutama 1.2Tsi näyttäs nettiauto tarjoovan.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: tex- - 04.01.23 - klo:17:17
Lainaus käyttäjältä: UFK - 03.01.23 - klo:20:29
Valot on kyllä tärkeät, mutta en ole niitä oikein koskaan pitänyt tärkeänä kriteerinä, koska ne on helposti korjattavissa lisävaloilla. Yleensä sellaiset on tullut aina laitettuakin. Eikä koeajoa ole koskaan malttanut niin pitkään pitää että olisi pimeälle asti pitänyt  ;D
Kaukovalojahan voi parantaa. Lähivaloja minä tarkoitinkin, en vaan sanonut selvästi. Hyvien kaukovalojen jälkeen kun vaihtaa huonoille lyhyille tuntuu kuin valot sammuisivat.
Autolehdet ovat kohtuullisia määriä testailleet noita valoja ja digiarkistoista varmaan löytyy tietoa.
Offtopiccia taas :-[
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: miqwe - 04.01.23 - klo:18:40
Jos kulutusta ja kuluja miettii niin ehdottomasti 1.0tsi. Hyvä moottori ja menee pienellä sekä kokonaiskuluiltaan pieni.

Mulla on ollut läjä näitä 7-7.5 koppasia golffeja eri moottoreilla sekä sähköisenä.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 05.01.23 - klo:19:08
Voi ketun perse.. meni suunnitelmat uusiksi.. Mondeosta meni vaihdeloota joten 🤷🏻‍♂️🤬
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: mfroberg - 05.01.23 - klo:20:40
Lainaus käyttäjältä: UFK - 05.01.23 - klo:19:08
Voi ketun perse.. meni suunnitelmat uusiksi.. Mondeosta meni vaihdeloota joten 🤷🏻‍♂️🤬

Toivottavasti ei ole Fordin kaksoiskytkinautomaatti, onko se Poweshift vai mikä nimeltään. Duunikaverin vaimon diesel Kugan loota rakennettiin just uudelleen korjaamolla Järvenpäässä joka on niihin erikoistunut. Kaikki sisuskalut uusiksi ja hinta töineen 4700 â,¬. Merkkarilla uusi loota 7000 â,¬.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 06.01.23 - klo:21:16
Powershit tietenkin 🤦‍♂️ Korjausarviota odotellessa..
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 11.01.23 - klo:20:01
No tarina myt kuitenkin jatkuu golfin suuntaan. 1.6 TDi -14 kiikarissa. Mikä noissa on hihnan vaihtoväli, ja noin kustannus sen vaihdosta?
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: jhm - 11.01.23 - klo:20:38
^
Hihnan vaihtoväli 210 tkm tai 6 vuotta. Hinnasta ei tietoa...nousseet parin viime vuoden aikana aikalailla näin yleisesti.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: vwmies - 11.01.23 - klo:21:40
Passattiin tasan samalla padalla + vesipumpulla, orkkis osilla + jarrunesteen vaihtotyöt viime kesänä Lohjalla VAG erikoistuneessa korjaamossa K. vain 650â,¬. Mm. ei ole paha hinta. Mielenrauhaa taas vuosiksi, 100â,¬ vuosi. Jonkun mielestä kallista, mutta kokonaiskustannuksissa melko vähän.  ::)

p.s. Uusien kiesien hinnat ne vasta villejä ovatkin, 34kâ,¬ Passatin muinaisella v. 2013 rahalla ei nyt saa kuin uuden Golfin, sähkäristä ei pelkoakaan... :-[ :-\ :'(
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 11.01.23 - klo:22:51
Lainaus käyttäjältä: jhm - 11.01.23 - klo:20:38
^
Hihnan vaihtoväli 210 tkm tai 6 vuotta. Hinnasta ei tietoa...nousseet parin viime vuoden aikana aikalailla näin yleisesti.

Eka oli vaihdettu 125tkm kohdalla.

Löytyykö noita varustepaketteja mistään? Mikä ihme on tuo Highline edition 40? Google tarjoaa vaan autokauppojen linkkejä
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 11.01.23 - klo:23:29
Tosin huoltokirjan mukaan DSG öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, että taitaa jäädä tämä vielä kauppaan. Ajettu kuitenkin jo +220tkm
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: jt - 11.01.23 - klo:23:55
Lainaus käyttäjältä: UFK - 11.01.23 - klo:23:29
Tosin huoltokirjan mukaan DSG öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, että taitaa jäädä tämä vielä kauppaan. Ajettu kuitenkin jo +220tkm
Onko kyseessä kuiva DSG-7? Silloinhan öljyjä ei vaihdeta huolto-ohjelman mukaan, tosin vaihteiston puolen öljyn voi vaihtaa omaehtoisesti vähän kuin manuaalissakin.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: jt - 12.01.23 - klo:00:08
Lainaus käyttäjältä: UFK - 04.01.23 - klo:12:23
Keskustelussa ei ole vielä mainittu mitään moottorien kestävyydestä. Lähinnä noiden TSI koneiden kestävyys mietityttää, sillä pikaisen googlailun perusteella 200tkm alkaa olla jo moottorin ehtoo puolella. Diesel moottoreiden kesto kai oletettavasti on edelleen suht lujaa. Mainittakoon vielä että puhutaan nyt tässä alle 10t euron autoista, joihin itsellä riittää budjetti.
Alle 10t ei taida vielä 1.0TSI:tä oikein löytyä kun on "liian uusi". Ihan referenssiksi, itsellä on ollut nyt kaksi 1.4TSI ketjukonetta (ecofuel) (siis niitä vanhemman sukupolven, ei näitä uudempia hihnakoneita), toisen myin vajaa 270tkm ja toinen pyörii nyt yli 200tkm, ei syönyt öljyä, tehot tallessa ja kulutus matala. Ei se tuo edellinenkään ollut silloin "lopussa". Joissain 1.2TSI:ssä taasen on ollut vanhemmiten lisääntynyttä öljynkulutusta.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: a_jaba - 12.01.23 - klo:08:09
Lainaus käyttäjältä: UFK - 11.01.23 - klo:23:29
Tosin huoltokirjan mukaan DSG öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, että taitaa jäädä tämä vielä kauppaan. Ajettu kuitenkin jo +220tkm

1.6TDI kaverina on DQ200-0CW laatikko johon ei huolto-ohjelman mukaan kuulukkaan vaihtaa öljyjä. Ei siitä öljynvaihdosta toki mitään haittaakaan olisi. DQ200 on öljytilan osalta käytännössä manuaalilaatikko niin öljynvaihto on myös yhtä hyödyllistä/hyödytöntä kuin manuaalilaatikkoonkin.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: a_jaba - 12.01.23 - klo:08:10
Lainaus käyttäjältä: jhm - 11.01.23 - klo:20:38
^
Hihnan vaihtoväli 210 tkm tai 6 vuotta. Hinnasta ei tietoa...nousseet parin viime vuoden aikana aikalailla näin yleisesti.

Minulla oli Golf 7 1.6TDI (vm. 2015) niin siihen VW merkkihuolto sanoi hihnanvaihtoväliksi 180tkm / 6v
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Urja - 12.01.23 - klo:08:22
Tekniikan Maailmassa oli noin 2014 tai 2015 60000 km käyttötestissä Skoda Octavia mahdollisesti samalla moottori-vaihteistoyhdistelmällä. Sieltä löytyy käyttökokemuksia.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 12.01.23 - klo:09:31
Lainaus käyttäjältä: Urja - 12.01.23 - klo:08:22
Tekniikan Maailmassa oli noin 2014 tai 2015 60000 km käyttötestissä Skoda Octavia mahdollisesti samalla moottori-vaihteistoyhdistelmällä. Sieltä löytyy käyttökokemuksia.

Ok, täytyy kaivella. Kiitti.

Onko DQ200-0CW siis se kuiva kutonen? Eikö niissä ole just ollut vikoja? 2.0 TDi:ssä sitten ois se märkä 7, mutta kun jossain lukee että niissäkin se vanhempi, olikohan ennen -17 tehdyt niitä huonoja. Ei pitäs lukea mitään mistään vaan ostaa se parhaiten kiillotettu ja toivoa parasta 😂
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: miqwe - 12.01.23 - klo:09:36
Kuiva seiska, ja sitten märkä kutonen.

Itsellä kesti 350tkm ilman vikoja (tutkin ensimmäisen omistajan ajalta myös historian)sen jälkeen auto tuli myytyä Kosovoon  niin en tiedä mikä jäi kohtaloksi. Mittaria oli ruuvattu 150tkm taaksepäin.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 12.01.23 - klo:11:10
1.6 tdi 77 kw ajettu 220tkm
2.0 tdi 110 kw ajettu 280tkm

Kumpi näistä nyt ois pitkällä tähtäimellä turvallisempi ja edullisempi huoltojen suhteen? Lähinnä lootan kestävyys tässä arveluttaa. Käyttökulut lienee inasen isommat 2.0:ssa ja märkäkytkimen öljyn vaihdot siihen päälle. Autot muuten suht identtisiä.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: vhol - 13.01.23 - klo:22:18
Itse en uskaltaisi tuota 1.6 tdi ja dsg yhdistelmällä ostaa, jos tarkoitus on useita vuosia ajella. Joten ehdottomasti tuo 2.0 tdi /dsg.   
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Mikey - 13.01.23 - klo:22:42
Itsellä 1.6 TDI 90 hp (ohjelmoitu 146 hp) käsiaskilla.

Vähällä kulkee ja lastutettuna kiihtyy. Alavääntö surkea, joten keppiä saa hämmentää. Näissähän on tyyppivikana kampurastefan vuoto, joka rikkoo jakohihnan. Mutta vuodon näkee kun kamuaa auton alle. Öljyn hikoilu on ookoo - tiputtaminen ei ole.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: jhm - 14.01.23 - klo:07:38
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 12.01.23 - klo:08:10
Minulla oli Golf 7 1.6TDI (vm. 2015) niin siihen VW merkkihuolto sanoi hihnanvaihtoväliksi 180tkm / 6v

Nuo suositukset tuntuu vaihtelevan. Mulla 2008 mallisessa 2 litraisessa Ocussa oli vaihtoväli 180 tkm/6 v .Kolme seuraavaa Skodaa oli 1.6 tdi:itä,2010,2013 ja 2014 mallisia ,niissä vaihtoväli 210 tkm/6 v.Viimeiseen oli vaihdetttu ajan perusteella,muihin tuli kilometrit ensin täyteen ja viimeiseen oli vaihdettu kaksi kertaa hihna,vuosi väliä niin tuo kampiakselin stefa oli vuotanut ja hihna oli vaihdettu toistamiseen.Silloin kilometrit oli jotain 114 000 kun sen toissa vuonna ostin.

Nuo kaikki merkkarin ohjeen mukaan vaihdettu muutama tuhat kilometriä ennen rajaa.Kaikki huollot tehty muutenkin merkkarilla.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: rawpower - 14.01.23 - klo:08:07
Lainaus käyttäjältä: UFK - 12.01.23 - klo:11:10
1.6 tdi 77 kw ajettu 220tkm
2.0 tdi 110 kw ajettu 280tkm

Kumpi näistä nyt ois pitkällä tähtäimellä turvallisempi ja edullisempi huoltojen suhteen? Lähinnä lootan kestävyys tässä arveluttaa. Käyttökulut lienee inasen isommat 2.0:ssa ja märkäkytkimen öljyn vaihdot siihen päälle. Autot muuten suht identtisiä.

Jos DSG kestävyys arveluttaa ja siihen ei löydy tarvittavaa 2000-4000 euroa "huoltorahaa" niin laittaisin manuaaliaskilla. Luulisi saavan vielä halvemmalla kuin nuo automaatit.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 16.01.23 - klo:00:15
Lainaus käyttäjältä: rawpower - 14.01.23 - klo:08:07
Jos DSG kestävyys arveluttaa ja siihen ei löydy tarvittavaa 2000-4000 euroa "huoltorahaa" niin laittaisin manuaaliaskilla. Luulisi saavan vielä halvemmalla kuin nuo automaatit.

Niukassa on manuaalit.. Hinnasta en osaa varmaa sanoa mutta sellainen kuva olisi ettei ne ainakaan halvempia ole.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: rawpower - 16.01.23 - klo:13:54
Lainaus käyttäjältä: UFK - 16.01.23 - klo:00:15
Niukassa on manuaalit.. Hinnasta en osaa varmaa sanoa mutta sellainen kuva olisi ettei ne ainakaan halvempia ole.

Ilmeisesti dieseli alle 10k kiikarissa? 15kpl Golfeja manuaalina vaan todella tarjolla 2014-2016. Suosittelen katsomaan octaviaa niin valinnanvaraa löytyy lisää. Isompi ja tekniikka samaa. Ja löytyishän noista 15 vaihtoehdosta varmasti joku. Käy ainakin koeajamassa. Myös passattia voinee harkita?

Tuo DSG on tosiaan riski 9v vanhalle ja yli 200tkm ajettuna. Välttämättä ei ongelmia tule, mutta jos/kun tulee niin maksaa paljon ja myyjältä hankala saada enää mitään vastaantuloa noilla kilsoilla ja vanhana. Juuri siksi pitäisi olla sitten vähintään se touhutonni huoltoihin varattuna ja jos mustapekka osuu niin sitten menee enemmän.


Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: vwmies - 16.01.23 - klo:14:31
Tuossa olisi isompi eli Passatti, tosin DSG mutta vähän ajettu ja runsailla varusteilla + met- värillä + tehonnostolla Torilla. Uutena ollut varmaan 36-37kâ,¬ auto.

Speksit

Volkswagen Passat
Variant Comfortline 1.6 TDI BlueMotion DSG (105hp ei enää)
Hinta:11 300 â,¬
2013
Mittarilukema
164 624 km
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 16.01.23 - klo:16:16
Passatti varmasti ihan ok, mutta iso. Tarkoitus oli nyt nimen omaan päästä kokoluokkaa pienempään autoon ihan jo verojen ja kulutuksen minimoimiseksi. Sama Ocussa, siinä ja siinä onko isosta koosta ns hyötyä tässä tilanteessa. Lisäksi aika ruostealttiita tuntoo olevan skodat, en tiedä ollaanko (uudempien) volkkareiden kanssa sen paremmassa tilanteessa, mutta ainakin koe ajamani golfit on olleet onneksi ruosteettomia.

Tilannetta vähän haastaa myös Mondeon tilanne, auton tarttee jo aika pian plus onneksi myyjäliikkeen kanssa päästiin sopimukseen hyvityksestä joten se pakottaa tässä tilanteessa tyytymään heidän valikoimissaan oleviin.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: tex- - 16.01.23 - klo:17:56
Vanhassa turboautossa voi olla myös hajoavia turboja. Se on kuluva osa ja vaatii uusintaa ajoittain.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 16.01.23 - klo:20:12
Kaikissa autoissa voi olla vikoja.. tai siis onkin, ainakin kuluvia osia. Paska sijoitus kaikkinensa.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Urja - 17.01.23 - klo:07:16
Lainaus käyttäjältä: UFK - 16.01.23 - klo:16:16
Passatti varmasti ihan ok, mutta iso. Tarkoitus oli nyt nimen omaan päästä kokoluokkaa pienempään autoon ihan jo verojen ja kulutuksen minimoimiseksi. Sama Ocussa, siinä ja siinä onko isosta koosta ns hyötyä tässä tilanteessa. Lisäksi aika ruostealttiita tuntoo olevan skodat, en tiedä ollaanko (uudempien) volkkareiden kanssa sen paremmassa tilanteessa, mutta ainakin koe ajamani golfit on olleet onneksi ruosteettomia.

Tilannetta vähän haastaa myös Mondeon tilanne, auton tarttee jo aika pian plus onneksi myyjäliikkeen kanssa päästiin sopimukseen hyvityksestä joten se pakottaa tässä tilanteessa tyytymään heidän valikoimissaan oleviin.

Octavia 3 ja Golf VII ovat käytännössä samankokoisia autoja ja ajaessakin tuntuvat samankokoisilta. Käyttökuluissakaan ei ole tietääkseni isoja eroja, molemmissa on kokoonsa nähden pienet vakuutusmaksut. Octavia 3 ja Golf 7 ovat myös suunnilleen yhtä hyviä ruostumisen suhteen, molemmat ovat aika hyviä nykyautoiksi. Octavia 2 oli huonompi korrosiokestoltaan, samoin Golf V.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: rawpower - 17.01.23 - klo:09:47
Lainaus käyttäjältä: UFK - 16.01.23 - klo:20:12
Kaikissa autoissa voi olla vikoja.. tai siis onkin, ainakin kuluvia osia. Paska sijoitus kaikkinensa.

Olet täysin oikeassa. Käytetyissä on aina riski. Kuitenkin olet ottanut ensiaskeleen oikeaan suuntaan käytettyä yli 200tkm ajettua ostaessa. Merkkifoorumille ja tyyppivat kyselyyn ja kokemuksia. Monet ei tätä tee ja sitten riidellään korjauksista kun ostokiimassa ostetaan lyhyen koeajon jälkeen.

Itsellä ei tulisi mieleenkään ostaa 8-10v yli 200tkm ajettua dsg:tä. Sille rahalle on muutakin käyttöä kuin laatikon korjaamiseen jos mustapekka osuu. Manuaaliin kytkimen ja vauhtipyörän saa kohtuu rahalla. Jos koko laatikko menee niin sekin toki mahdollista ja maksaa sitten enemmän, mutta harvinaisempaa kuin esim. dsg viat.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0)

Tuossa on hyvä ketju DSG vioista. 104 sivua. Tuntuu, että ei noita ole täysin kestäviksi saatu edelleenkään kun kohtuu uusia menee edelleen alle 200tkm ajettuna.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 22.01.23 - klo:19:06
1.6 valikoitui pienempien käyttökustannusten ja pienemmän kilometrimäärän vuoksi. Eka työreissu heitetty, pelkkää maantietä josta 3/4 80km/h ja loput satasta. Kulutus 5,2 tankkaamalla mitattuna, hmmm…
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: ukormi - 22.01.23 - klo:20:43
Lainaus käyttäjältä: UFK - 22.01.23 - klo:19:06
1.6 valikoitui pienempien käyttökustannusten ja pienemmän kilometrimäärän vuoksi. Eka työreissu heitetty, pelkkää maantietä josta 3/4 80km/h ja loput satasta. Kulutus 5,2 tankkaamalla mitattuna, hmmm…
No niin. Paljonkos ajettu? Mikä malli? Jos reippaammin rullattu, onko tehty suurempia korjauksia? Onko orkkis rengastuksella, mittariheittoakin saattaa muuten olla reippaammin.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 23.01.23 - klo:10:12
1.6 TDi ajettu 230tkm ja dsg.. 205/50 16 renkaat, joskin muistuttaa enemmän luistimia, kaikki normi huollot tehty. 2.0 tdci mondeo meni 5,5 satasella, tavoite pienempään kulutukseen ei nyt ihan sitten onnistunutkaan.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: ukormi - 23.01.23 - klo:12:07
Lainaus käyttäjältä: UFK - 23.01.23 - klo:10:12
1.6 TDi ajettu 230tkm ja dsg.. 205/50 16 renkaat, joskin muistuttaa enemmän luistimia, kaikki normi huollot tehty. 2.0 tdci mondeo meni 5,5 satasella, tavoite pienempään kulutukseen ei nyt ihan sitten onnistunutkaan.
Kyllähän sen pitäisi mennä huomattavasti pienemmällä kulutuksella. Onkohan ajettu pääsääntöisesti lyhyttä kaupunkiajoa ja auto olisi vain karstainen. Jos pääsisi vaikka vetämään painavampaa kärryä ja kuormittamaan konetta kunnolla. Suomessa kun ei oikein voi avata röörejä päästelemällä kovempaa hieman pidempää pätkää ellei motaria oli lähistöllä. Toinen kulutuksen lisääjä on jos on tehdas Webasto jossa automaattitoiminto aktivoitu. Tuolloin polttaa Webastoa vähän väliä pakkasella. Omassa 2.0 TDissä kulutus nousi reilun litran sataselle kun tuo toiminto oli päällä. Pätkäajossa vaikutti menevän jopa reilu 2 ltr enemmän.

Toinen mikä kannattaa laittaa on viimasuoja keulille.

Mulla menee matka-ajossa tuo RS alle 5 litralla satasella.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: rawpower - 23.01.23 - klo:14:25
Tuo webasto on kyllä syöppö. Itellä Manuaali RS 2018 vm. 7.2 oli nyt laskettu kulutus tankkauksesta. Keskinopeus 43km/h eli aikamoista taajama/kaupunkipyörittelyä.
Kesällä samat ajot pääsee 6-6.5 ja matkaa mene 4.8-5.0
Itsellä toki ajotapa ei ole taloudellisin mahdollinen vaan tykkään käyttää kaasupoljinta syvällä säännöllisesti. Siitä pitää myös autokin :D

Maskisuojat kannattaa laittaa ylös ja alas.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 23.01.23 - klo:15:41
Webaston olevinaan ruksin pois. Pakkasia ei juuri ollut, -6 maksimissaan. Lämmöt ei kyllä moottorissa nousseet 90 asteeseen (viisari suoraan ylös?), jäi edelliseen pykälään.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Tos® - 23.01.23 - klo:17:33
Tuo tarkoittaa sitä että oikea lämpötila on alle 70 astetta.

Kun viisari sojottaa 90 astetta, lämpötila voi olla mitä vain 70-110 asteen välillä.
Vaggineiden mittaristot on tehty jo yli 20 vuotta noin.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: rawpower - 23.01.23 - klo:18:48
Lainaus käyttäjältä: UFK - 23.01.23 - klo:15:41
Webaston olevinaan ruksin pois. Pakkasia ei juuri ollut, -6 maksimissaan. Lämmöt ei kyllä moottorissa nousseet 90 asteeseen (viisari suoraan ylös?), jäi edelliseen pykälään.

Jos ei noilla pakkasilla lämpene normaalisti on jotain vikaa. Termarijumppaa todennäköisesti tiedossa. Varsinkin jos matka-ajossakaan ei lämpene. Voisi selittää myös kovan kulutuksen, jos kone ei pääse käyttölämpöön.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 25.01.23 - klo:13:26
Jotain häikkää termarissa ilmeisesti on, kun nyt 70 kilsan matkalla seurasin viisaria. Nousee edelliseen viivaan ennen 90 asteen viivaa ja laskee siitä saman tien yhden viivan alemmaksi. Pysyy siellä jonkun aikaa kunnes taas sama homma. Tai sitten joku lämpötila-anturi? Pitää katsoa antaako mitään koodeja.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 26.01.23 - klo:15:26
Ei tullunna vikakoodeja mutta OBD:llä katoin niin lämmöt nousee 75 asteeseen, (viiva ennen 90asteen viivaa) ja laskee siitä 70 asteeseen (edellinen viiva) ja jumppailee siinä välissä. No termarin vaihtoon on nyt aika, katsotaan mitä tapahtuu.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan (kulutuksesta)
Kirjoitti: UFK - 07.02.23 - klo:20:55
Termari vaihdettiin ja lämmöt normaalit 👍 Kulutus ei kyllä juurikaan muuttunut miksikään. Edelleen maantie 5-5,2 l/100km. Hassua että tuntuu menevän litralla enemmän kaupungissa, niin onko tuo 1.6 sitten vaan niin tehoton että vie maantiellä saman? Oon nyt ajanu lähinnä matkaa, viitostien motariosuuden Heinola-Hki ja takasin kahteen kertaan, ja pienempiä teitä sportilla kaasutellen isolla kierroksilla, niin eikö ne karstat jo sieltä ois vähän karisseet.. Mitähän tässä pitäs alkaa tutkimaan seuraavaksi?
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Mikey - 07.02.23 - klo:20:59
Mikä on matkavauhti?
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: ukormi - 07.02.23 - klo:21:33
Näihin muuten tekivät sen huijauspäivityksen. Minulla ei 1.6 TDI Octaviassa oltu sitä tehty kun ei siitä vielä ollut tietoakaan. Volkkareissa taitaa olla pakollinen, muuten ei mene leimalta läpi. Se päivitys rikkoi EGR ventiilejä ja taisipa lisätä kulutustakin. Olikos kenelläkään täällä omakohtaista kokemusta tuosta päivityksestä?
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 08.02.23 - klo:01:36
Matkavauhti ollut ihan rajoitusten mukaan 80-100km/h, mutta merkittävää ero en ole huomannut ajaako satasta vai hitaampaa.

Auto siis 2015, joku takaisinkutsupäivitys siihen oli tehty, en muista mihin se liittyi mutta johonkin muuhun kuin moottoriin.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: a_jaba - 08.02.23 - klo:06:51
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 07.02.23 - klo:21:33
Näihin muuten tekivät sen huijauspäivityksen. Minulla ei 1.6 TDI Octaviassa oltu sitä tehty kun ei siitä vielä ollut tietoakaan. Volkkareissa taitaa olla pakollinen, muuten ei mene leimalta läpi. Se päivitys rikkoi EGR ventiilejä ja taisipa lisätä kulutustakin. Olikos kenelläkään täällä omakohtaista kokemusta tuosta päivityksestä?

Päästöhuijaus päivitys koski EA189 moottoreita. Golf 7:ssa on EA288.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Mikey - 08.02.23 - klo:07:24
Lainaus käyttäjältä: UFK - 08.02.23 - klo:01:36
Matkavauhti ollut ihan rajoitusten mukaan 80-100km/h, mutta merkittävää ero en ole huomannut ajaako satasta vai hitaampaa.

Auto siis 2015, joku takaisinkutsupäivitys siihen oli tehty, en muista mihin se liittyi mutta johonkin muuhun kuin moottoriin.

Oma v 2014 on hyvinkin herkkä ajovauhdin suhteen. Oma kiesi menee noilla nopeuksilla kahta puolta 4 litran.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 08.02.23 - klo:13:12
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 08.02.23 - klo:07:24
Oma v 2014 on hyvinkin herkkä ajovauhdin suhteen. Oma kiesi menee noilla nopeuksilla kahta puolta 4 litran.

Niin oliko sullakin 1.6 TDi? Se 105 heppanen? Hassua tässä on se, että kaupunki ajot menee siihen 5,5-6,6 kulutukseen (mittarin mukaan) mutta maantiellä ei mee paljoa alle sen.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: UFK - 10.02.23 - klo:09:39
Vantaa - Juva, 297km, yritin yöllä tykitellä huolella motarit 120 ja ne vähät muut 100 lasissa. Juvalla tankkasin taas täyteen, kulutus 5,3. Sen jo alan ymmärtää kun kyydissä oli kaksi miestä matkatavaroineen. Mutta miten en pääse alle viiden ajellessani yksin kiltisti 80 vauhtia.
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: rawpower - 10.02.23 - klo:09:48
Lainaus käyttäjältä: UFK - 10.02.23 - klo:09:39
Vantaa - Juva, 297km, yritin yöllä tykitellä huolella motarit 120 ja ne vähät muut 100 lasissa. Juvalla tankkasin taas täyteen, kulutus 5,3. Sen jo alan ymmärtää kun kyydissä oli kaksi miestä matkatavaroineen. Mutta miten en pääse alle viiden ajellessani yksin kiltisti 80 vauhtia.

Paljon ajettu? Jos jarrut ei laahaa ja rengaspaineet kunnossa niin sitten lähtisi varmaan hakemaan korkean kulutuksen syytä saastelaitteista DPF polttoväli? EGR? Suuttimien kunto?
Otsikko: Vs: Apuja moottorin valintaan
Kirjoitti: Mikey - 10.02.23 - klo:10:24
Lainaus käyttäjältä: UFK - 08.02.23 - klo:13:12
Niin oliko sullakin 1.6 TDi? Se 105 heppanen? Hassua tässä on se, että kaupunki ajot menee siihen 5,5-6,6 kulutukseen (mittarin mukaan) mutta maantiellä ei mee paljoa alle sen.

1.6, 90hp (ohjelmoitu 145hp).