Pyyhkimet ja pyyhkijänsulat

Aloittaja Pertsa, 07.01.10 - klo:14:31

« edellinen - seuraava »

Pertsa

Onko joku hommannut pyyhkijänsulkia B8:iin vielä? Itse jouduin hommaamaan tuossa uudet kun etusulat alkoi olla melko huonossa kunnossa jo ja takasulkakin hajosi.
Kuskin puolen etusulasta lähti jossain vaiheessa se päässä oleva muovituppi irti joka pitää sitä sulkaa hiukan kasassa. Sain sen kuitenkin jotenkin vielä takaisin paikalleen silloin. Sama juttu oli takalasin sulassa, josta se muovituppi katosi kokonaan ja sulka oli sitten aika levällään toisesta päädystä. Näyttää että ei nuo oikein kestä kopsauttelua lasia vasten kun lunta/jäätä niistä koittaa poistaa.
Hain sitten marmoritiskiltä uudet sulat. Etusulat oli 24,60eur/kpl ja takasulka 10,80eur. Eli yhteensä 60eur koko setti. Just tsekkasin Motonetin sivuilta niin näyttää sielläkin nyt olevan tuohon sulkia, AeroTwin sulkapari 44,90eur, eli eipä tuo marmoritiskin hinta kovin paljoa suurempi ollut.

On muuten jenkkifoorumin pojat melko totaalisen kypsyneitä tuohon pyyhkijöihin konstruktioon ja sulkiin. Ilmeisesti lähettäneet kaikenlaisia valituksia sinne sun tänne. Mitenkähän mulla ei ole ollut noiden kanssa noin vaikeaa...
http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=2770780

Flat

No jo on ameerikan miehillä taas vaikeata.....

Toisaalta en itsekään ole päässyt ihan sinuiksi tuon service moodin kanssa. Kun pyyhkimet ovat siellä alaasennossa, niiden puhdistaminen on kyllä hitusen vaikeampaa kuin jos olisivat kunnoaal esillä.

Se mitä kaipaisin autoihin on, että tuulilasissa oilsi kunnon lämmitysvastukset kohdassa jossa sulat ovat lepoasennossa. Eivät ainakan jäätyisi ikkunaan kiinni. Onkohan jossain fiksussa autossa näin? Miten on niissä autoissa, jossa on lämmitettävä tuulilasi, ja mikä on syynä että lämmitettävä tuulilasi ei ole yleistynyt?

Pertsa

#2
Mulla on talvisin yleensä tapana nostaa nuo pyyhkimet pystyyn että ne eivät jäätyisi lasiin kiinni. Parempi tietenkin olisi jos olis nuo vastukset. Muistaakseni slash mainitsi UVW:llä vähän aikaa sitten että Subarussa (Outback?) on vastukset tuossa sulkien alla. Se olis kyllä aika jees.

Juu nyt kun nostan ne pyyhkimet ylös niin tietenkin ne pitää ensi laittaa siihen service-modeen. Siinäkin taas on pieni vaara, koska ne myös täytyy muistaa laittaa alas ennenkuin lähtee ajamaan, koska pyyhkimet palautuvat automaattisesti perusasentoonsa kun lähtee ajamaan eteenpäin, muuten menee konepelti ruvelle ja varret vääntynevät ja mitä kaikkea. No, huomaahan sen kyllä jos ne ovat jääneet yläasentoon, mutta jos vaikka haluaa pikkuisen vaan pihalla siirtää autoa vaikka pesun yhteydessä tms. eikä muista tuota.
Sama homma on että ne palautuvat perusasentoonsa kun käyttää pyyhinviikseä.

Saakohan noita disabloitua vagcomilla, että ei palautuisi perusasentoonsa muuten kuin valitsemalla se manuaalisesti MMI:stä.
Huomasin juuri että tässä B8:ssa on kyllä useampiakin automaattitoimintoja jotka haluaisi pois päältä edelläoleva mukaanlukien. Toinen asia on takalasin pyyhkimen automaattipyyhkäisy. Tuota yritin kaverin kanssa syksyllä löytää vagcomilla mutta ei löydetty. Laitan tässä UVW:lle juuri ilmestyneen tiedon tännekin, miten sen saa pois. Tuo täytyy tehdä itsellekin.

LainaaDisable automatic rear window wipe on the Avant, when windscreen wipers are active and the car is reversing:

[09 â€" Cent. Elect.]
[Security Access - 16]
[Adaptation - 10] -> Channel 19
change 1 to 0

TSo

LainaaSe mitä kaipaisin autoihin on, että tuulilasissa oilsi kunnon lämmitysvastukset kohdassa jossa sulat ovat lepoasennossa. Eivät ainakan jäätyisi ikkunaan kiinni. Onkohan jossain fiksussa autossa näin?

Fiksuudesta en mene takuuseen, mutta Kia Ceedissä ainakin taitaa olla juuri alareunasta lämmitettävä tuulilasi.

Flat

 niinpä tietysti,fiksut korealaiset.
Onkohan missään lämmitettäviä sulkia. Olisin itse heti valmis maksamaan niistä jos sellaiset saisi!

slash

^^Subaru Outbackissä on, ainakin edellisessä mallissa.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Flat

Fiksut korealaiset, viisaat japanilaiset ja ???? saksalaiset.

slash

Onhan foorteissa ja possuissa ainakin lisävarusteena se lämmitettävä tuulilasi... Liekkö muissakin jos lataa Euroja tarpeeksi pöytään.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

jf

Jaggeissa ainakin oli lämmitettävä tuulilasi kun sellaisella joskus ajoin. Samoin kuutos masassa jonkun paketin kanssa oli. Rinkeleissäkin oli sellainen saatavilla, vielä kun rinkeli teki Autoja.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: Flat - 08.01.10 - klo:07:48
Se mitä kaipaisin autoihin on, että tuulilasissa oilsi kunnon lämmitysvastukset kohdassa jossa sulat ovat lepoasennossa. Eivät ainakan jäätyisi ikkunaan kiinni. Onkohan jossain fiksussa autossa näin?

On, Toyota Avensiksessa :D

Anshjelm

Lainaus käyttäjältä: Flat - 08.01.10 - klo:07:48
Se mitä kaipaisin autoihin on, että tuulilasissa oilsi kunnon lämmitysvastukset kohdassa jossa sulat ovat lepoasennossa. Eivät ainakan jäätyisi ikkunaan kiinni. Onkohan jossain fiksussa autossa näin?

Kyllähän tässä Seatissakin tuulilasinpyyhkimien lepoasennon kohdilla pystykoteloissa pyyhkijät on lämmitysvastusten hellässä huomassa. Niitä tulenee ikävä seuraavassa kulkineessa. 

Mutta fiksu -maininta ei välttämättä tähänkään sovi

VWonderman

Fordeissa toi koko tuulilasin lämmitys taitaa olla vakiona, samoin Jaggessa. Japskeissa&korealaisissa on pelkkä alareunan lämmitys, VW Touaregiin (ja Phaetoniin??) sai lisävarusteena lämmitettävä tuulilasin, samaten nykyisin Passatissa ja Superbissa.  ::)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: -MTM- - 30.04.10 - klo:15:58
Fordeissa toi koko tuulilasin lämmitys taitaa olla vakiona

Ei ole vakiona, mutta lisävarusteena hinta on naurettavan halpa(~250â,¬). On muuten erittäin pätevä varuste, työransetissa moinen on ja pois en antais :)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

makelja

Ostin uudet lokakuussa, kun edelliset tekivät sen verran huonoa jälkeä. Ostin kaiken uhallakin Boschit vaikka niitä en ole vuosiin käyttänyt. No ei ole nytkään pitänyt niitä ostaa. Tekevät jo nyt n. 5tkm jälkeen huonompaa jälkeä kuin ne edelliset ties kuinka pitkään olleet SWF:t.
Onko muilla ollut huonoja kokemuksia Boschien kanssa vai sattuiko minulle huonot pari?

skodamig

Huono pari. Eihän niitä pitäisi olla ???
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Pertsa

Itse olen ostanut tuohon B8:iin orkkissulkia kun ei ne juuri kallimpia muistaakseni ole kuin tarvikesulatkaan. Kyllä noilla vähintään vuosi on menty. Edellisessä autossa myös mulla SWF:n sulista hyvät kokemukset ja niihin siirryin Boschien jälkeen joihin en ollut tyytyväinen nimenomaan keston suhteen.

Paha71

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 28.12.12 - klo:17:16Edellisessä autossa myös mulla SWF:n sulista hyvät kokemukset ja niihin siirryin Boschien jälkeen joihin en ollut tyytyväinen nimenomaan keston suhteen.

+ 1

SWF/Valeo -sulat ovat omien havaintojeni mukaan parhaita mitä tarvikeliikkeistä saa, Championit myös ihan OK; Boschien laatuun ja kulutuskestävyyteen petyin jo aikaa sitten, enkä moisia ole ostanut varmaan yli kymmeneen vuoteen.
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

pokkus

#17
Itselläkin on jäänyt käsitys, että Boschin sulat on nykyisin täyttä kuraa. Nyt kahden vuoden jälkeen omat alkuperäissulat alkaisi olemaan vaihtokunnossa. Pitäisi ainakin tuo kuskin puolen sulka vaihtaa. Pelkääjän puolen sulka näyttäisi olevan paremmassa kunnossa.

Edit: tulikin sitten tilattua Rain-X Latituden sulat eteen sekä kuskin että pelkääjän puolelle. Tuo rungottomat sulat saanut ihan ok arvosteluja ja pitäisi ainakin olla moninverroin parempi kuin vakiosulat. Amazonista tilatessa hintaa jäi karvan alle $30 eli about 23â,¬.

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 28.12.12 - klo:17:24
+ 1

SWF/Valeo -sulat ovat omien havaintojeni mukaan parhaita mitä tarvikeliikkeistä saa, Championit myös ihan OK; Boschien laatuun ja kulutuskestävyyteen petyin jo aikaa sitten, enkä moisia ole ostanut varmaan yli kymmeneen vuoteen.
Itse vaihdoin juuri eilen elokuussa laitetut Championit Boschilaisiin, koska edelliset vastaavat kestivät lähes 2-vuotta eli n. 70 tkm. Championeja ei autooni tule enää ikinä. Valeo olisi hyvä vaihtoehto, mutta pienellä paikkakunnalla niiden saatavuus hankala.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Paha71

Kiva kun moderaattori siirsi keskustelun tänne kesken viestin lähetyksen...antoi virhe-herjaa, mutta uusi yritys.  :P

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 28.12.12 - klo:17:57
Itse vaihdoin juuri eilen elokuussa laitetut Championit Boschilaisiin, koska edelliset vastaavat kestivät lähes 2-vuotta eli n. 70 tkm. Championeja ei autooni tule enää ikinä. Valeo olisi hyvä vaihtoehto, mutta pienellä paikkakunnalla niiden saatavuus hankala.

Sen verran softaan lausuntoani, että ainakin Championin ns. perinteiset sulat ovat hyvinkin kelvolliset vs. Boschin vastaavat.

Ajossa olevaan pippanaan vaihdoin syksyllä Valeon rungottomat sulat Boschin rungollisten ( = "perinteisten" ) sulkien tilalle, ja en taida vastaisuudessa muita sulkia autooni kelpuuttaakaan; niin hyvät ovat pyyhkimisjäljeltään, äänettömyydeltään ja säänvaihteluiden siedoltaan.

Jos jotakuta kiinnostaa, voinen myöhemmin postata tänne TM:n pyyhkijänsulkavertailun tulokset ( lähteenä paperiversio nro 19/2010 ).  :)
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 28.12.12 - klo:18:29
Kiva kun moderaattori siirsi keskustelun tänne kesken viestin lähetyksen...antoi virhe-herjaa, mutta uusi yritys.  :P

Sorry, se olin minä... :-[ Me ei valitetettavasti mitenkään nähdä onko joku kirjoittamassa/muokkaamassa viestiä kyseisessä topicissa juuri kun ollaan muokkaamassa/siirtämässä keskustelua. Kannattaa siis aina kopsata oma teksti ennen lähetystä talteen, jos on enemmän tekstiä raapustanut.

Paha71

^ Nou hätä.  :) Ymmärsin copypasteta kirjoitukseni sillä aikaa, kun foorumisofta kertoi "ladataan esikatselua" normaalia pidemmän aikaa; tajusin, että nyt on jotain tekeillä.  ;) [/OT]
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

ttiikeri

Minä tein joku vuosi sitten kokeilun kun ajelin vielä c mallin mersulla. Kypsyin Boschin sulkiin kun ei niillä tehnyt mitään. Ostin niitä bilteman perus perus sulkia 6 eur kappalehintaan ja ei tarvinnu katua. Kestivät hintansa nähden hyvin ja 3 kertaa pitempään kuin Bosch. Audi A4 saa myös Sulkaa biltemasta hintaan 13.99 osanro 58251. Aion kokeilla noita kun aika tulee  ;D
Audi A4 1.8 TFSI

Paha71

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 28.12.12 - klo:19:55Ostin niitä bilteman perus perus sulkia 6 eur kappalehintaan ja ei tarvinnu katua. Kestivät hintansa nähden hyvin ja 3 kertaa pitempään kuin Bosch.

Eriävä mielipide: ostin kolme paria Biltensteinin perussulkia erääseen autooni yhden talvikauden aikana ( en uskonut kerrasta, että eivät kestä lunta ja jäätä ) - en osta enää... Köyhän ei kannata ostaa halpaa.  ;D
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

ttiikeri

Mikäs siinä, saa olla eriäviä mielipiteitäkin. Ite ostin noita biltemaa 3-4 paria ja hyvin toimi pakkasessakin  :)
Audi A4 1.8 TFSI

Paha71

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 28.12.12 - klo:20:26
Mikäs siinä, saa olla eriäviä mielipiteitäkin. Ite ostin noita biltemaa 3-4 paria ja hyvin toimi pakkasessakin  :)

Toki, tämähän on keskustelupalsta.  ;) Minulla ei vaan kestäneet nuo; esim. yön ajaksi nostin pyyhkijät irti tuulilasista, ja aamusella auton putsattuani lumesta annoin pyykijöiden "paiskautua" tuulilasia vasten omalla painollaan ( ja jousen varassa ) - ei vaan Bilteman sulkien nivelten niitit kestäneet moista käsittelyä...  ::) Tätä vaaraahan ei ole noiden rungottomien sulkien kanssa.
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

makelja

Eilen otin sulat irti ja annoin liota fairy vedessä muutaman tunnin. Ja sen jälkeen vielä pesin ne raa'alla lasolilla. Nyt taas pyyhkivät normaalisti. Oli vaan tavanomaista kovemmassa kiinni "paska" niissä, kun aiempi pelkkä lasolpyyhintä ei auttanut.
Köyhän on pakko yrittää, kun maksoivatkin n.50e.
Seuraavat on sitten kuitenkin taas SWF:t tai Valeot.

Janneh

Marmorilta tulee haettua sulat. Parit pettymykset on koettu noitten pilipalisulkien kanssa kun on yrittänyt 5e säästää

Superbissa ei muuten nostella pyyhkiöitä pystyyn ilman service asentoa.

makelja

Lyhytaikainen ilo oli tuosta pesusta. Taas tekevät raitaa ja nyt vielä pahemmin.
Taidampa mennä käymään ostopaikassa ja vaatia uudet tilalle. Kyllä noilla nyt voisi olettaa että kestävät kauemmin kuin 10vko ja 5tkm.

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Janneh - 29.12.12 - klo:13:01
Marmorilta tulee haettua sulat. Parit pettymykset on koettu noitten pilipalisulkien kanssa kun on yrittänyt 5e säästää
Sama täällä. Kyllä parhaat sulat on saanut marmorilta. Kuka ne sitten on valmistanut, siitä ei ole tietoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy