Skoda Yetin oma hälytin - ohjekirja ja vianetsintä

Aloittaja TimTsi, 11.01.24 - klo:20:40

« edellinen - seuraava »

TimTsi

Skoda Yeti oli pari päivää vesikelissä parkissa ja tänään pakkasen kiristyessä alkoi hälyttää pihalla itsekseen. Auto oli ehtinyt hyvin sulaa ja sisällä oli kosteutta ikkunoissa aika paljon ja ajettu lyhyttä pätkää, joten syitä tuohon voi löytyä yllättävistäkin kulmista.

Nyt tuossa on alkuperäinen hälytin vm 2011/2012 ja nyt kuskin ovessa oleva punainen hälyttimen merkkivalo vilkahtaa lukitessa muutaman kerran ja jää sitten palamaan ehkä 20-30 sekunnin ajaksi, jonka jälkeen valon vilkkuminen jatkuu normaalisti.
Tämä valon jatkuva palaminen on uusi asia ja mietin, että yrittääkö tuo hälytin kertoa missä siinä on joku ongelma!?

En löytänyt ohjekirjaa tälle hälyttimelle (mikälie vag yleismalli?) ja ilmoituksia vikakoodeista ei näy. Auton oma akku on 6kk vanha. Virtaa on hyvin.

Jos kellä on tietoa tuosta hälärin manuaalista tai antaa vinkkiä mahdollisesta viasta, niin vinkit on erittäin tervetulleita.

TimTsi

Yetin ohjekirjasta keskuslukituksen kohdalta löytynyttä tietoa:

"Jos merkkivalo vilkkuu ensin noin 2 sekunnin ajan nopeasti, palaa sitten noin 30
sekunnin ajan ja vilkkuu lopuksi hitaasti, niin keskuslukitusjärjestelmässä tai sisätilan
valvonnassa on vika, sivu 41. Käänny huollon puoleen."

Eli nyt on ilmeisesti vikaa jommassa kummassa. Kuinkahan tässä kannattaisi edetä vianetsinnässä?
Tuon sisätilan tutkan saa napista hiljaiseksi, siis poistettua päältä, mutta sillä ei ollut vaikutusta tähän valon palamiseen, kun kokeilin.
Onko nyt siis vikaa keskuslukituksessa ja kuinka sitä voisi huoltaa?

Tos®

Testerillä pääsee katsomaan neljän viimeisimmän hälytyksen syyn.
Toki myös vikakoodi voi olla.

Onko sireeni vai auton äänitorvi?
Sireeni on akkuvarmennettu, akku alkaa piiputtaa ja siitä seuraa vääriä hälyjä
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

TimTsi

Lähin ns testeri lienee Motonetin motomaatilla, mutta tiedä häntä näkeekö sillä noita hälyjä. Kokemuksia?
Oma sireeni tässä on, se akkuvarmennettu ja se on varmaan aika kaput, mutta tuon ohjeen perusteella vika olisi keskuslukituksessa tai sisätunnistimessa. En tiedä miten noista näkyy koodeja ja millainen testeri pitää olla, mutta tässähän on sellainen painajaismainen vaihtoehto, että nuo ovien johtosarjat on taas vaihtokunnossa. Etuovien johtosarjat on vaihdettu takuuseen kaiutinongelmien takia, mutta mikäli siellä on joku murtuma johdossa, niin aika moinen työ voi olla sitä löytää.

Daatta

Voihan motomaatin koodirimpsun hakea, mutta mitä täällä niitä on nähnyt niin aikamoista ripulia tulee. VCDS/ODB eleven olisi asiaa. Jos hälyttimen tahtoisi poistaa niin koodaamalla senkin joutunee tekemään. Uusi akkusireeni korjaisi tuon ongelman, mutta mitä maksaa jne.

Ovien mahdolliset johtosarjahäiriöt selviävät yleensä koodit lukemalla, mutta jo visuaalinen tarkastelu kertoo aika paljon. Eli raottaa haitarikumia sen verran, että näkee johtimien kunnon. Samaa *askaa nuo vaihdetut osat lienee, biohajoavaa muovia tms. käytetty eristeenä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

TimTsi

Jätetään motomaatti väliin, jos tulee tulkintaongelmia. Merkkihuoltoon pitää ilmeisesti jonottaa jonkun aikaa koodinlukuun pääkaupunkiseudulla ja mietin onko helppoa tapaa poistaa häläri toiminnasta, jos se alkaa huudella pihassa?

Tuosta akkusireenistä, noita näkyi alle 300e hintaan myynnissä, mutta en keksinyt missä se on Yetissä ja miten sen voisi vaihtaa. Ja sekin on sitten epävarmaa auttaako se tähän ongelmaan, jos tuon valomerkin tarkoituksena on kertoa, että vikaa voisi olla sisätutkassa tai keskuslukituksessa. Nyt kuitenkin auto oli tuulilasista täysin märkä ja luultavasti katosta siitä etuosasta, jossa se sisätutka on. Ei ole lämmintä autopaikkaa, jotta tuon saisi kuivumaan ja saisi edes aavistuksen, että johtuuko tämä kosteudesta. Samoin johtosarjojen tutkiminen ihan sokkona voi olla ajanhukkaa. Aiemmin nuo kaiutinongelmat oireilivat siten, että ensin toinen kaiutin alkoi pätkiä, mutta vikaa johdoissa ei näkynyt. Se vika löytyi sieltä vasta viikkoja myöhemmin, kun johtojen kuoret halkesivat ja vasta sitten asia korjattiin takuuseen. Alussa pätkimistä tapahtui satunnaisesti, mutta marmorilla sitä ei voinut todentaa. Nyt tässä voisi olla samanlaista vikaa, jolloin pitäisi kantaa marmorille rahaa, mutta vikaa ei ehkä edes löytyisi.

Daatta

Perus vianetsintä liikeessä varmaan alkaen 100e/tunti. VCDS apua tarvitaan/tarjotaan ketjuista voi etsiä harrastajaa vilkaisemaan autoa:

http://www.vagarena.fi/index.php?board=54.0
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Tos®

Sireeniä myydään puoleen hintaan muualla
https://shop.ahw-shop.de/original-vw-alarmhorn-elektronische-sirene-hupe-signalhorn-fanfare-1k0951605f?c=4965

Sen paikka voi olla oikean etulokasuojan sisällä, tai sitten tuulilasin vesikaukalossa.
Yleensä hälytinpaketin mukana tulee myös murtosuojatut pultit ecua varten

VCDS auttaa, kannattaa katsella tuolta lähin apuri
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

TimTsi

Kiitoksia vinkeistä ja linkeistä. Nyt oli pikkuisen ikävä sää tutkia mitään, mutta kaipa tässä pitää suunnistaa jonnekin Espoolaiseen parkkihalliin tutkimaan tuota sireenin paikkaa ajan kanssa.
Nuo ecun pultit on muuten jo murrettu valmiiksi, kun viimeksi vianmäärityksessä tultiin siihen tulokseen, että pitää tilata tehtaalta uusi ecu, kun ahtopaineen säädin oli se oikeasti viallinen osa. Senkin tiedon kaivoin jostain täältä foorumilta ja mailasin merkkihuoltoon. Olivat aika nöyränä, mutta rahaa meni joku 1500 euroa selvitykseen ja uuteen säätimeen, joten merkkiliikkeeseen en vie tuota enää "tutkittavaksi".

Pitää katsella löytyisikö Espoo - Helsinki seudulta joku asiansa osaava kaveri, jolla olisi vieläpä aikaa pieneen tutkimussessioon. Ne osaavat on vaan usein kiireisiä ja mietin tässä, että VCDS:n kanssa siis saisi selville sen vian lähteen, jos ymmärsin oikein? Näyttääkö tuo senkin, jos vika on siinä sireenissä? Sen pieni akkuhan olisi hyvin voinut kyykätä noilla kovilla pakkasilla.


Tos®

Tuolta löytyy miten, kun löydät ensin jonkun apurin
https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/30974/

Hiiren kun vei tuohon alarm sourcen päälle, ilmestyy puhekupla. Siihen on selitetty sanallisesti mistä häly johtuu.
Ja näköjään se on tuolla listattukin.
2006 golffissa se sireenin akku oirehti tällä syyllä: 12 = Intelligent Siren

Ei mikään ihme, että patteri olisi jo tuossa kohtaa loppunsa edellä.
Se sireeni haistelee jännitteen alentumisen, joten siitäkin voi seuraa häly.

Normaali vikamuistinluku näyttänee sitten muut syyt.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: TimTsi - 12.01.24 - klo:13:06Jätetään motomaatti väliin, jos tulee tulkintaongelmia. Merkkihuoltoon pitää ilmeisesti jonottaa jonkun aikaa koodinlukuun pääkaupunkiseudulla ja mietin onko helppoa tapaa poistaa häläri toiminnasta, jos se alkaa huudella pihassa?
Kerroit olevasi pääkaupunkiseudulta. Otahan minuun yhteyttä niin katsotaan mitä asialle voisi tehdä. Ei tarvitse jonottaa merkkihuoltoon.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy