Tsi moottorin öljynvaihto

Aloittaja olli, 24.02.13 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Emil

Mistä lähtien ne on antaneet jonkun tietyn viskositeetin öljyille? Nimittäin vuoden -17 auton ohjekirjassa on vain laatuvaatimus, esim. VW502 00.

tsi1490

Octavia MY18 ohjekirjassa on annettu 1.0-1.4 TSI:lle luokitus VW 508 00, jotka tietääkseni ovat aina 0W-20.

Emil

Mutta valmistaja ei ota kantaa viskositeettiin. Antaa vain laatuvaatimuksen. Ohjekirjassa ei mainita viskositeetteja.

a4b8

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 25.12.19 - klo:17:27
Octavia MY18 ohjekirjassa on annettu 1.0-1.4 TSI:lle luokitus VW 508 00, jotka tietääkseni ovat aina 0W-20.
VW 508 00 on aina 0W-20, selvyyden vuoksi tuo viskositeettimerkintä on ok. Monesti puhekielessä puhutaan viskositeettilukemasta, kuten kun viimeksi tarkistin öljyn tyypin huollosta varapurkkia varten.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Emil

Se justiin on sitä myyräntyötä, kun puhutaan viskositeetistä, vaikka pitäisi puhua laatuvaatimuksesta.

Esim. VW502 00 ei ole aina 5w-40, vaikka ilmeisen yleisesti niin luullaan.

fixed

Jos sanatarkasti 11/2017 ja uudempia ohjekirjoja tulkitsee, niin niistähän ei edes voi varmasti sanoa, mitä öljyä tulisi missäkin moottorissa käyttää. Niistä selviää ainoastaan mitä öljyä voidaan lisätä max. 0,5 l seuraavaan öljynvaihtoon asti. Sanoisin, että varsin välkkyjä nämä nykyajan ohjekirjat.

"Jos haluat tietää, mitä moottoriöljyä autossasi voidaan käyttää, kysy neuvoa
merkkiliikkeestä.
Jos tätä öljyä ei ole saatavissa, voidaan käyttää myös muita öljyjä. Moottorivaurioiden välttämiseksi saa seuraavaan öljynvaihtoon mennessä lisätä vain kerran
enintään 0,5 l seuraavien spesifikaatioiden moottoriöljyjä:
▶ Bensiinimoottorit: VW 504 00, VW 502 00, VW 508 00, ACEA A3/ACEA B4
tai API SN, (API SM);
▶ Dieselmoottorit: VW 507 00, ACEA C3 tai API CJ-4.
Dieselmoottoreissa, joissa ei ole dieselhiukkassuodatinta (DPF), voidaan käyttää valinnaisesti VW 505 01 -moottoriöljyä."

Emil

Löytyykö sieltä ohjeet sen koodin selvittämiseen, mikä määrittää huolto-ohjelman, ja sen myötä laatuvaatimuksen?

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Emil - 25.12.19 - klo:22:51
Löytyykö sieltä ohjeet sen koodin selvittämiseen, mikä määrittää huolto-ohjelman, ja sen myötä laatuvaatimuksen?

https://www.autonvaraosat24.fi/moottorioljyt/vw-502-00

5W-30 laittaisin.

Emil

Ei se väärin ole.

Itse valitsen 0w-30 öljyn VW502 00 öljyksi, koska uskon sen toimivan paremmin meidän olosuhteissa. Ei ole myöskään mitään hyötyä laittaa LL-öljyä autoon jossa kiinteä huoltoväli.

Lisäys: Noi nettisivujen suositukset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ne myy sitä mitä hyllyssä sattuu olemaan. Sama koskee ns. "merkkihuoltoja".

a4b8

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 25.12.19 - klo:13:07
Minkälainen tarjonta tuolle VW 508/509 0W20-ölpälle on tällä hetkellä? Castrolilta, Mobililta ja marmorilta lölytyy, onko muita?
Huollossa käyttäneet 0W-20 Mobil 1 ESP x2, tarjonta aika suppea, Motonetissa tuo Mobil ja joku Comma, merkkiliikkeessä VW Longlife IV.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: Emil - 25.12.19 - klo:23:47
Ei se väärin ole.

Itse valitsen 0w-30 öljyn VW502 00 öljyksi, koska uskon sen toimivan paremmin meidän olosuhteissa. Ei ole myöskään mitään hyötyä laittaa LL-öljyä autoon jossa kiinteä huoltoväli.

Lisäys: Noi nettisivujen suositukset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ne myy sitä mitä hyllyssä sattuu olemaan. Sama koskee ns. "merkkihuoltoja".

50400/50700 5w30 longlife öljy ei maksa montaa euroa enempää kun tavallinnen.

Emil

Entäs sitten? LL öljy saattaa olla jopa halvempaa kuin 0w-30 VW502 00. Mutta halpa on vain harvoin hyvää.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Emil - 25.12.19 - klo:23:47
Ei se väärin ole.

Helpottava tieto.

LainaaItse valitsen 0w-30 öljyn VW502 00 öljyksi, koska uskon sen toimivan paremmin meidän olosuhteissa.

Minkäkainen se "meidän" olosuhteet ovat?

LainaaEi ole myöskään mitään hyötyä laittaa LL-öljyä autoon jossa kiinteä huoltoväli.

Ei siitä mitään haittaakaan ole, ei ole sitten niin kilometrin tarkkaa kun pitäisi vaihtaa sillä kiinteällä.

LainaaLisäys: Noi nettisivujen suositukset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ne myy sitä mitä hyllyssä sattuu olemaan. Sama koskee ns. "merkkihuoltoja".

Ne olikin vain esimerkkejä.

Emil

Kylmäkäynnistyksiä pakkasilla on ne meidän olosuhteet. Ei naputa nostajat niin usein, kun on öljy juoksevaa myös kylmänä. Ja paremmin kiertää koneessa se öljy muutenkin, mikä parantaa jäähdytystä omalta osaltaan.

Auto huolletaan silloin kun pitää. Ei ole mitään syytä laittaa LL öljyä kiinteää huolto-ohjelmaa noudatettaessa.

Nettisivujen suositukset on erittäin huonoja esimerkkejä.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Emil - 26.12.19 - klo:13:04
Kylmäkäynnistyksiä pakkasilla on ne meidän olosuhteet. Ei naputa nostajat niin usein, kun on öljy juoksevaa myös kylmänä.
Ja paremmin kiertää koneessa se öljy muutenkin, mikä parantaa jäähdytystä omalta osaltaan.

Siinä on sellainen hiuksen hieno ero, että asuuko rannikolla vai lapin perällä.
Tätä jäähdytys kommenttia en ymmärtänyt, mutta en olekaan asian_tuntija.

LainaaAuto huolletaan silloin kun pitää. Ei ole mitään syytä laittaa LL öljyä kiinteää huolto-ohjelmaa noudatettaessa.

Ei siitä edelleenkään haittaa ole, mutta kukin laittaa autoonsa sellaiset öljyt kun haluaa.

LainaaNettisivujen suositukset on erittäin huonoja esimerkkejä.

Sinulla on varmasti paljon parempia esimerkkejä.

Emil

Ohuempi öljy kiertää koneessa paremmin kuin paksu. Ja yksi öljyn tärkeistä tehtävistä on moottorin jäähdyttäminen. Sen saattaa ymmärtää, vaikka ei olisi "asian_tuntija". Siksi mieluummin 0w-30 kuin 5w-30 öljy, kun vaatimuksena VW502 00.

b1mpo

Lämpöisenä ne on ihan yhtä litkuja ja jäähdyttäviä nuo XW30 öljyt. Lisäksi 5WXX on hyvinkin voiteleva todella kylmässä. 5->0 lasku ei suuria tee, kuin ehkä alle -30°C ja silloinkin esilämmittämättä. Akku hyytyy todennäköisesti ennen, kuin 5w30 lakkaa toimimasta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jt

0w-40 löytyy myös 502.00 täyttäviä öljyjä, esim Teboil Diamond Plus. Itse olen laittanut Teboil Diamond 5w-40, täyttää 502 normin, on koneessa pysynyt ja ei maksa kuin vähän päälle parikymppiä. Vaihto 15tkm kun vanhempi TSI-kaasukone. Kone lähti käyntiin pari talvea sitten myös -27C:n pakkasesta kylmänä (yöllä kävi vielä tuon ali), ei ollut lämmitysmahdollisuutta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Emil

Noi 5w-40 öljyt yleensä sitä halpaa. Uskon, vaikka kuluttajana en voi sitä todentaa, että maksamalla enemmän saa myös enemmän.

0w-40 ei pysy sellaisena kovin pitkään. Siksi se 0w-30.

Jos luulee 0w-30 ja 5w-30 öljyn olevan olevan jäykkyydeltään samoja, niin kannattaa selvitellä asioita itselleen lisää.

Lisäys: Mulla mpi-koneessa pakkasella 5w-40 öljy aiheutti nostajien naputtamista. En sitä vapaaehtoisesti käyttäisi, mutta merkkihuollot sitä haluaa jostain syystä käyttää. Ei voi olla hyvä kulutuksenkaan kannalta.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Emil - 26.12.19 - klo:16:47
Ohuempi öljy kiertää koneessa paremmin kuin paksu. Ja yksi öljyn tärkeistä tehtävistä on moottorin jäähdyttäminen. Sen saattaa ymmärtää, vaikka ei olisi "asian_tuntija".
Siksi mieluummin 0w-30 kuin 5w-30 öljy, kun vaatimuksena VW502 00.

Lainaus käyttäjältä: Emil - 27.12.19 - klo:00:23
Jos luulee 0w-30 ja 5w-30 öljyn olevan olevan jäykkyydeltään samoja, niin kannattaa selvitellä asioita itselleen lisää.

Pakaste kylmää moottoria ei tarvinne juuri jäähdyttää..? :)

Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30
Pour Point ASTM D97°C-45

CASTROL Magnatec 5W-30
Pour Point ASTM D97°C-39

LIQUI MOLY Longtime High TechSAE 5W-30
Pour Point ASTM D97°C-39

MOBIL Super, 3000 XE 5W-30
Pour Point ASTM D97°C-36

Valvoline MaxLife 5W-30
Pour Point ASTM D97°C-36

Mitä katsoin TM testiä, niin pumpattavuuden rajalämpötila menee suunnilleen samoissa.
Toki 0W -öljy juoksee kylmänä periaatteessa (valmistajien välillä eroja) paremmin, en sitä kiistä.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: jt - 26.12.19 - klo:23:16
0w-40 löytyy myös 502.00 täyttäviä öljyjä, esim Teboil Diamond Plus. Itse olen laittanut Teboil Diamond 5w-40, täyttää 502 normin, on koneessa pysynyt ja ei maksa kuin vähän päälle parikymppiä. Vaihto 15tkm kun vanhempi TSI-kaasukone. Kone lähti käyntiin pari talvea sitten myös -27C:n pakkasesta kylmänä (yöllä kävi vielä tuon ali), ei ollut lämmitysmahdollisuutta.

Lähtökohtaisesti kannattaa käyttää valmistajan suostittelemaa viskositeettiä. Toki voi olla ihan hyviä syitä käyttää jotain muutakin.

Teboil Diamond on hyvää öljyä ja on notkeeta myös pakkasessa.

Lähteestä riippuen:

Viscosity@-30°C 4500mPa.s ASTM D 5293
Pour point -48°C ASTM D 97

tai

Viscosity@-30°C 5000mPa.s ASTM D 5293
Pour point -42°C ASTM D 97

Emil

#51
Onko sun auton moottori "pakaste kylmä" aina?

Toi "pour point" ei kerro mitään siitä miten notkeasti öljy kiertää voitelukohteissa.

Lähtökohtaisesti VW ei suosittele mitään viskositeettiä. Jos suosittelee, niin kerro ihmeessä missä?

Beetle

#52
Lainaus käyttäjältä: Emil - 27.12.19 - klo:07:10
Onko sun auton moottori "pakaste kylmä" aina?

Kuten sulle jo kerrottiin 0W-30 ja 5W-30 öljyn kierrossa kuumassa moottorissa ei ole eroa.

LainaaToi "pour point" ei kerro mitään siitä miten notkeasti öljy kiertää voitelukohteissa.

Kertoo toki, vaikka ei tarkka määritelmä olekaan.

Voin toki kohta tarkentaa aiempaa postaustani.  :D

LainaaLähtökohtaisesti VW ei suosittele mitään viskositeettiä. Jos suosittelee, niin kerro ihmeessä missä?

Saattaahan se olla tai saattaa olla olematta. Mutta sinä suosittelet..  ::)






Beetle

Lainaus käyttäjältä: Emil - 27.12.19 - klo:07:10
Toi "pour point" ei kerro mitään siitä miten notkeasti öljy kiertää voitelukohteissa.

LIQUI MOLY Longtime High Tech SAE 5W-30

Pour Point ASTM D97°C -39
Viscosity at -35 °C (MRV) < 60000 mPas ASTM D4684
Viscosity, CCS -30C (5W) ASTM D5293 mPa.s (cP) 5750
Viscosity, Kinematic 40C ASTM D445mm²/s 71,5
Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445mm²/s 12
HTHS Viscosity @150° Cm PaS ASTM D4741 >= 3,5
Viscosity Index ASTM D2270 172

Siinä tietoa yhden öljyn osalta, muista voi vaikka Googlata. :)

Emil

#54
Lainaus käyttäjältä: Beetle - 27.12.19 - klo:03:42

Teboil Diamond on hyvää öljyä ja on notkeeta myös pakkasessa.



Millä perusteella tiedät sen olevan "hyvää öljyä"? Tai edes parempaa kuin joku muu luikituksen täyttävä öljy?

*******

Tietenkin 0w-30 on notkeampaa myös lämpimänä, kuin 5w-30. Ehkä siksi jäänyt huomiotta se, että "minulle on se kerrottu".

Se, että öljyä pystyy pumppaamaan pakkasella, ei nyt vaan ihan oikeasti kerro siitä roiskuuko se öljy sylinterin seinämille, vai ei. Myös +20 asteisen koneen käynnistäminen on kylmäkäynnistys. Siksi se ohuempi öljy toimii paremmin kuin paksumpi, arkikäytössä sarjatuotantomoottorissa.

Mä en suosittele mitään, ja parempi että et sinäkään. VW502 00 luokitus antaa valinnanvaraa viskositeetin suhteen, ja se kannattaa hyödyntää. Jättää ne ll-öljyt kaupan hyllylle, koska niiden ominaisuudet jää hyödyntämättä kiinteällä huoltovälillä.

Emil

Sylettää sekin, että työntävät merkkihuollossa 5w-40 "tervaa" TSI-koneeseen, kun kiinteä huoltoväli. No, kohta huoltosoppari päättyy, niin voi laittaa nykyiseenkin autoon nykyaikaista 0w-30 öljyä. Ihan sitä omaa lempimerkkiä, tuputtamatta sitä merkkiä muille foorumilla.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Emil - 28.12.19 - klo:02:48
Millä perusteella tiedät sen olevan "hyvää öljyä"? Tai edes parempaa kuin joku muu luikituksen täyttävä öljy?

Tiedän sen olevan hyvää omien ja muiden käyttäjien kokemusten perusteella.
Parempaa verrattuna johonkin toiseen en ole väittänyt sen olevan, vai olenko?

LainaaTietenkin 0w-30 on notkeampaa myös lämpimänä, kuin 5w-30. Ehkä siksi jäänyt huomiotta se, että "minulle on se kerrottu".

LIQUI MOLY Longtime High Tech SAE 5W-30
Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445mm²/s 12

ELF Evolution 900 FT 0W-30
Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445mm²/s 12.18

Vastaavia esimerkkejä löytyy vaikka kuinka, eli normaalilämpöisenä käytännössä eroa ei ole.

LainaaSe, että öljyä pystyy pumppaamaan pakkasella, ei nyt vaan ihan oikeasti kerro siitä roiskuuko se öljy sylinterin seinämille, vai ei. Myös +20 asteisen koneen käynnistäminen on kylmäkäynnistys. Siksi se ohuempi öljy toimii paremmin kuin paksumpi, arkikäytössä sarjatuotantomoottorissa.

Kylmänä paremmin juokseva on parempi moottorille.

LainaaMä en suosittele mitään, ja parempi että et sinäkään. VW502 00 luokitus antaa valinnanvaraa viskositeetin suhteen, ja se kannattaa hyödyntää.

Ajattelit sitten kertoa mitä saan forumille kirjoittaa?  ::)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Emil - 25.12.19 - klo:16:19
Mistä lähtien ne on antaneet jonkun tietyn viskositeetin öljyille? Nimittäin vuoden -17 auton ohjekirjassa on vain laatuvaatimus, esim. VW502 00.
Kyllä nuo VW-normitukset sisältävät aika tiukasti myös ns. viskositeettiluokituksen, koska Vi (viskositeetti-indeksi) "rakennetaan" öljyyn polymeerirakennetta ("öljykemiallinen tukiverkko") muokkaamalla.  Laaja-alaiset öljyt ovat olleet ja ovat edelleen ongelmaisia karstoittumisen suhteen. Venttiilien varsien ja varren puoleisen lautaspinnan karstoittuminen on TFSi- ja TSI- moottoreiden ongelma.
Ei kannata mitu-mutu- periaatteella lähteä valitsemaan moottoriöljyä, vaikka venttiilien painimet rapisisivat. ::)
Golfkärry Mk 7.5

Emil

"Omien ja muiden käyttäjien kokemusten perusteella"?

Kun kone ei leikkaa kiinni, niin on hyvä öljy? Vai miten se hyvyys määritellään?

Entä mikä on mielestäsi "normaali" lämpö öljylle? 100 astetta se lämpö on harvoin, ainakaan pitkiä aikoja. On joko kylmempää, tai kuumempaa kyllä, riippuen missä kohdassa konetta on menossa.

Emil

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 28.12.19 - klo:14:02
Kyllä nuo VW-normitukset sisältävät aika tiukasti myös ns. viskositeettiluokituksen, koska Vi (viskositeetti-indeksi) "rakennetaan" öljyyn polymeerirakennetta ("öljykemiallinen tukiverkko") muokkaamalla.  Laaja-alaiset öljyt ovat olleet ja ovat edelleen ongelmaisia karstoittumisen suhteen. Venttiilien varsien ja varren puoleisen lautaspinnan karstoittuminen on TFSi- ja TSI- moottoreiden ongelma.
Ei kannata mitu-mutu- periaatteella lähteä valitsemaan moottoriöljyä, vaikka venttiilien painimet rapisisivat. ::)

Siksi juuri pitääkin valita oikean laatuvaatimuksen täyttävä öljy. Kiinteällä huoltovälillä öljyt vaihtuu 15tkm/1v. välein. Siksi voidaan valita öljy, joka ei painota pitkän huoltovälin ominaisuuksia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy