Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?

Aloittaja JKarhu, 22.09.14 - klo:23:32

« edellinen - seuraava »

JKarhu

Hei,

Passatissani on ratti vinossa ja todella paljon. Heittäisin arviolta 30 astetta. Auto vetää kyllä suoraan kuin juna (juuri olen luukuttanut Italian ja Ranskan motareita, eikä ohjauksessa tunnu vikoja), mutta ongelma on siinä, että en näe mittareita kunnolla.

Luin aiheesta Tuulilasin foorumilta: http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/kaytetyt-autot/ratti-vinossa .

Tuosta postauksesta heräsi kysymyksiä: jos kerrän raidetanko ohjaa renkaita, niin kuinka paljon tuota kannattaa mennä sorkkimaan vain rattia oikaistakseen? Entä mistä muusta ratin vinous voi johtua? Miten se ratti käytännössä oikaistaan?

Minusta myös tuntui, että serpentiiniä alaspäin ajellessa auto meinasi jotenkin lähteä puskemaan turhan helposti. Toki ne kantit ovat jyrkkiä ja niihin tullaan täällä päin aika lujaa, mutta minusta sellaista nypytystä ei olisi ihan niin helposti pitänyt tulla. Voivatko nämä kaksi asiaa olla liitoksissa?
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

fish

Mistään en tiedä mitään, mutta omasta kokemuksesta oppineena. Ohjaus- ja aurauskulmat kun sääti ja vaihtoi epäkeskoksi kuluneet eturenkaat, niin rattikin oikeni.
Touran 1.6 TDI DSG7

firstvw

#2
etupyörien ripustuksessa on jotain tapahtunut. Mällys tai sitten palikoita on vaihdettu ilman suuntausta. Herkkä puskeminen voisi viitata vääriin aurauskulmiin.

Helpoimmalla pääset kun viet 4-pyöräsuuntaukseen. Ei niin helppo tapa säätää raidetankoa itse. Tässä ohje kuinka itse säädin aurausta puslien vaihdon jälkeen, suuntaukseen kun ei ehtiny

a) 1m vanerisoirot (10cm leveä) kiinni molempiin etuvanteisiin siten että soiron syrjä vastaa vanteen reunaan tai kumiin, soiron keskipiste on pystysuunnassa vanteen keskilinjalla. Soiron korkeus siten että saat rullamitan kulkemaan suorana auton helmojen alta. Kiinnitykseen käytin paria mustekalaa, siis niitä koukkupäisiä kuminauhoja
b) mitalla mittaus etu- ja takapuolelta. Alkuun oli 10mm aurausta, eli etupuolella lukema oli 10mm pienempi.
c) Sitten vaan raidetangon säätöä. Olikohan nyt niin että 1/2 kierrosta per puoli vaikuttaa noin 10mm tuolla käyttämälläni metrin soirolla, eli yllättävän herkkää touhua
d) Kun auraus on kohdillaan (0-3mm aurausta) käy lenkillä.
e) säätö: Jos ratti on vasemmalle, niin pidennä oikeata raidetankoa ja lyhennä vasenta. Jos oikealle niin..   

Sinulla tuo ratti on aika paljon pielessa, niin voit yhdistää kohtia c ja e. Piirrä vaikka paperille renkaiden asento silloin kun ratti on suorassa ja pähkäile siitä kumpaa raidetankoa pidennät ja kumpää lyhennät.

Toisessa raidetangossa on sitten vääränkätinen kierre, että jos naama punaisena väännät eikä aukea ;)

Antti

Ei kai jäänyt vinoon sen lämppärin kennon vaihdossa?
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

jrinnes

Jos Viktor tosiaan vaihtoi sen lämppärin kennon, niin silloin hän on myös irrottanut kojelaudan autosta. Samassa yhteydessä täytyy irrottaa myös ratti, eli kuten Antti tuossa epäilikin, niin se kennon vaihto voi hyvinkin olla syypää ratin vinouteen. Jos ratin asentoa rattiakseliin nähden ei muista merkata ratin irrotuksen yhteydessä, saattaa ratti helpostikin mennä väärään asentoon.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

JKarhu

Lainaus käyttäjältä: Antti - 23.09.14 - klo:07:47
Ei kai jäänyt vinoon sen lämppärin kennon vaihdossa?

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 23.09.14 - klo:10:06
Jos Viktor tosiaan vaihtoi sen lämppärin kennon, niin silloin hän on myös irrottanut kojelaudan autosta. Samassa yhteydessä täytyy irrottaa myös ratti, eli kuten Antti tuossa epäilikin, niin se kennon vaihto voi hyvinkin olla syypää ratin vinouteen. Jos ratin asentoa rattiakseliin nähden ei muista merkata ratin irrotuksen yhteydessä, saattaa ratti helpostikin mennä väärään asentoon.

No kyllä nimenomaan Viktorin huollon jälkeen huomattiin tämä vinous. Oli se vähän kenollaan jo aiemmin, mutta nyt todella paljon.

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 23.09.14 - klo:07:32
Mällys tai sitten palikoita on vaihdettu ilman suuntausta. Herkkä puskeminen voisi viitata vääriin aurauskulmiin.

Helpoimmalla pääset kun viet 4-pyöräsuuntaukseen. Ei niin helppo tapa säätää raidetankoa itse. Tässä ohje kuinka itse säädin aurausta puslien vaihdon jälkeen, suuntaukseen kun ei ehtiny

Ihan kauheasti autoa ei ole mälläilty, mitä nyt välillä pakotetttu korkeiden kanttareiden yli että saa täällä parkkiin jonnekin. Ja välillä painettu monttuihin aika lujaa. Taidan viedän joka tapauksessa 4-pyöräsuuntaukseen niin tuleepahan nekin nyt sitten tsekattua. Nuo ajonopeudet täällä Keski-Euroopassa on kuitenkin sellaisia, että mahdollisimman vähän haluaisin mitään hässäkkää ja epämääräisyyttä tuonne perseeni alle...  ;D
nerdyjunkyard.wordpress.com - Trashy code // Bad jokes

multsi

Jos renkaat eivät kulu epätasaisesti eikä auto vetele mihinkään, niin eikö helpoin tapa ole ruuvata ratti  irti, ja asettaa se toisille booreille. Tämä toistetaan niin monta kertaa, kunnes ratti on löytänyt oikean asennon.

Janneh

Lainaus käyttäjältä: multsi - 23.09.14 - klo:12:31
Jos renkaat eivät kulu epätasaisesti eikä auto vetele mihinkään, niin eikö helpoin tapa ole ruuvata ratti  irti, ja asettaa se toisille booreille. Tämä toistetaan niin monta kertaa, kunnes ratti on löytänyt oikean asennon.

Eikös tämä ole visuaalista, jonkun muun vian peittelemistä. Jos ratti ei ole ollut irti niin ei se itsestään väärille booreille hyppää :) Korjataan vikaa sieltä missä se on

Garry Grandy

Eikös se jo tullut ilmi että ratti on irroitettu lämppärin kennon vaihdon yhteydessä, omassa passatissa rattiakselissa ja ratin keskiössä on pisteet kun ne laittaa kohdilleen niin ratti menee suoraan kannatais tsekata olisko sullakin siellä akselissa ja keskiössä ne pisteet ovat aika pienet mutta näkyvissä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: multsi - 23.09.14 - klo:12:31
Tämä toistetaan niin monta kertaa, kunnes ratti on löytänyt oikean asennon.

Ja kun booreista on sitten valittu se lähin, niin loppu hienosäätö tehdään rt.ulkopäitä säätämällä => ratti saadaan täsmälleen suoraan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

kt

^Jos ratti on liian suorassa, niin auto saattaa suoralla tiellä mennä ojaan, koska etupyörät saattavat vinksottaa. Muinoin Ocu2:lla oli ratti jo tehtaalla aseteltu juuri minulle sopivasti vinoon. Oli niin mukavaa, kun nojasi kyynärpäällä ikkunakarmiin ja piti sormilla ratin vinosa olevasta puolasta kiinni. Auto meni ratti vinossa vaihtoonkin. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Raumaster

Minkähänlainen tuo ohjaus systeemi tämmösessä 2009 octaviassa on? kokonaan sähköinen vai sähköisellä pumpulla vai?? Auton moottorirempan jälkeen ratti oli pahasti vinossa oikealle ja varasinkin heti ajan takaisin rintajoupille että oikaisevat ratin. Huoltopäällikkö kyllä sanoi että ei pitäisi olla mahdollista että ohjauskulmat tms ovat muuttuneet vaikka kone oli irti.
kolmisen viikkoa ajettuani ratti onkin nyt pikkuhiljaa suoristunut ja on nyt ihan piirun verran enää vinossa. Peruin huoltoajankin kun en kehdannut enää noin pienen takia viedä.... Olisiko ollut jotain ilmaa jossain hydraulijärjestelmässä?

M_M

Lainaus käyttäjältä: Raumaster - 06.11.17 - klo:08:42
Minkähänlainen tuo ohjaus systeemi tämmösessä 2009 octaviassa on?

Se on sähköinen tehostin jossa ei ole pisaraakaan hydrauliöljyä. Eikä ilma muutenkaan vaikuta edes niissä hydraulijärjestelmissä ratin asentoon.

Ratin suoristuminen pikkuhiljaa itsestään viittaa lähinnä siihen että alustassa on jätetty jotain löysälle, ei pyöränkulmien kuulu itsekseen mihinkään muuttua.  :o
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

TapsaR

Lainaus käyttäjältä: Raumaster - 06.11.17 - klo:08:42
Minkähänlainen tuo ohjaus systeemi tämmösessä 2009 octaviassa on? kokonaan sähköinen vai sähköisellä pumpulla vai?? Auton moottorirempan jälkeen ratti oli pahasti vinossa oikealle ja varasinkin heti ajan takaisin rintajoupille että oikaisevat ratin. Huoltopäällikkö kyllä sanoi että ei pitäisi olla mahdollista että ohjauskulmat tms ovat muuttuneet vaikka kone oli irti.
kolmisen viikkoa ajettuani ratti onkin nyt pikkuhiljaa suoristunut ja on nyt ihan piirun verran enää vinossa. Peruin huoltoajankin kun en kehdannut enää noin pienen takia viedä.... Olisiko ollut jotain ilmaa jossain hydraulijärjestelmässä?

Apurunko tai tukivarsien takapuslat löysällä, pultit on venyviä ja momentit varsin maltillisia + asteet päälle, joten jos vedetty vähä sinne päin niin saattaa löystyä.
Omasta aiemmasta Ocu 2 löystyi apurunko, tuli ilmi kolinana montuissa, eikä vanhoilla pulteilla enää pysynyt, uudet pultit ja oikea kiristys auttoi. Noi pultit pitäisi uusia aina, tukivarsien takapuslienkin mukana tulee yleensä pultit jos ei ihan halvimpia osta.
Itsellä oli nykyinen Ocu 2 Fl koneen vaihdossa äskettäin ja tarkoitus noi pultit kytätä että pysyykö kiinni, niihin pultteihin ylettyy ihan maassaakin, jos haluat pikaisesti kokeilla onko löysällä.
Golf IV & Octavia 2

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy