Kitinöiden ja särinän poistoa kojelaudasta ja B-pilarista

Aloittaja repomies, 14.05.13 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

repomies

Otin projektiksi taistella 3C pasuunan kitinöitä ja särinöitä pois.

Pahin kitisijä ja särisijä oli kojetaulun vänkärin puolen pää. Muovi kitisi, kun tarttui avattuun hanskalokeroon ja kiskoi kannesta sivuttain. Ikävä kyllä vähänkin epätasaisemmalla tiellä tuo kitisikin sitten omia aikojaan ja ihan äänekkäästi. Otin lokeron torxeja auki yltä ja alta, tiukkasin, ja sitten vielä kojelaudan päästä sulakerasian kansi pois. Pistin silikonisprayta muoveihin missä ne olivat toisiaan vasten ja siitä sularasian ja hanskalokeron välistä kiskaisin jonkun turhan, pienen muovikannen kokonaan pois, se ei tuntunut olevan erityisen hyvin kiinni ja vaatisi jotain pehmustetta reunoillensa pysyäkseen tiukassa.. saa olla pois toistaiseksi.

Sitten katselin sieltä vänkärin pään sulakerasian päästä mikä siellä voisi päristä. Onhan siellä jotain sähköliittimiä ja johtoja. Todennäköisesti ne on ne johdot; vähän siirtelin niitä sormin nähdäkseni miten vaikuttaa. Tiukkasin samalla tuostakin paikasta torxit.

Lopputulos oli että hanskalokero on nyt ollut hiljaa, kitinät lähti ja särinäkin on kuulunut vain vasemmalle kääntyvissä mutkissa vaimeana. Erittäin todennäköisesti se on siis ne johdot/sähköliittimet, jotka kaipaisi tiukempaa asennusta ja johto mahdollisesti pehmustetta, jos niitä ei sen paremmin saa kiinnitettyä. Jotta tuon pääsisi kunnolla tekemään, pitäisi paikkoja aukoa vähän enemmän. Joko hanskalokero kokonaan pois tai kojelaudasta lista pois siltä puolelta.

Viimeinen kitinäkohde (oikeastaan vain pieni, hiljainen ja satunnainen niksaus, joka kuuluu korvan juuressa) oli B-pilarissa turvavyön kohdalla. Siis B-pilarin verhous pois. Airbag -lätkän aukon kautta löytyy ylhäältä metalliklipsu jota pitää suht voimakkaasti osata vängätä oikeaan suuntaan (=kohti pilarin ulkopeltiä) samalla kun kiskoo verhousta irti. Fikkarilla sen näkee ja Haynesissa on hyvä kuva aiheesta. Verhouksen kun ottaa pois paljastuu muovihässäkkä jolla säädetään vyön korkeutta, siinä on nivel joka pääsee kääntymään. Siitä kun nitkuttaa niin sanoohan se niks naks tietyissä liikkeissä. Paksua rasvaa vaan, niin että nivel kääntyy vyön liikkuessa ilman eri ääniä. Laitoin itse mahdollisesti liian ohutta spray-vaseliinia, mutta seuraavalla kerralla tuo menee jo rutiinilla. Niksaukset korvan juuresta kuitenkin katosivat heti.

tarzi

Hienoa että tällaisen oot tehnyt, itellä menee kans hermot 3c natinan kanssa. Pitää alkaa asenteleen viikonloppuna  8)
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

repomies

Tokihan se alkoi taas säristä sieltä hanskalokeron suunnalta. Kai se lokero pitää pois ottaa ja katsoa mitä siellä takana oikein on liian löysällä.

dosetti

Jetassa ja siis varmastikin 5 golfeissa on tyyppivikana juuri tuo särisevä kojelauta. Korjaavana toimenpiteenä on kiristää kojelaudan päissä olevat mutterit ja laittaa ne ruuvilukitteen kanssa kiinni. Siinä vain käy monesti niin, että kun jostain saa äänet pois niin ne alkaa sitten muualta kuulumaan.

repomies

Tosiaan ne sulakerasian kannen takana olevat torxit katsoin ihan ensimmäisten joukossa. Eipä nuo löysällä olleet, jos nyt ei erityisen kovassa momentissakaan.

Haynesissa on ohje tuohon hanskalokeron poistoon, jostain kohtaa pitää sörkkiä ruuvimeisselilläkin klipsua auki ilmeisesti.

..jos urtsia töräyttäisi pari tuubia kojetaulun sisään niin taatusti hiljenisi.. ;D

repomies

Pitihän se hanskalokero pois ottaa. Ylhäältä 4 torxia, alhaalta 3. Alhaalla keskimmäisen vieressä on kolo, mistä pääsee vääntämään ruuvimeisselillä klipsua, jos tarttee. Omassa ei tarvitse, klipsu ei pitänyt minkään vertaa.

Sisällä ei ole ihmeitä. Joitain sähköliittimiä, johtoja ja sen sellaista. Itse hanskalokeroa pitkin kiemurtelee johtoja enempikin.

Toteutin uretaaniuhkaukseni, pienessä mittakaavassa. Jokainen sähköliitin sai pistoolilla minimaalisen urtsitäpän joka pitää liitintä paremmin paikallaan. Johdot jotka kulkevat hanskalokeron takana, saivat myös vastaavan, paremman kiinnityksen. Ja ruiskin spray-vaseliinia piruuttani vähän sinne tänne missä muovit hiertää, ja pariin johtoonkin.

Varsinainen särinän kohde löytyi koputtelemalla. Se on se sulakerasia itsessään. Sen takaosa on sellainen huonosti parilla muoviklipsulla kiinnitetty lähinnä hölskyvä saippualaatikko. Oikea suunnittelun kukkanen, ei ole taas paljon insinöörin päässä liikkunut kun on tuollaisen sinne laittanut. Kun tuosta sormella naputti niin ensinnäkin se muovikotelo kolajaa ja toisekseen, se perhanan sulakerasia resonoi pienen särinän saattelemana. Siis joustaa kiinnikkeissään ja pärisee.

Kiilasin rasian tueksi pehmeää putkieristettä, saas nähdä kestääkö miten kauan. Tilaa siinä on tukemista varten niin alla kuin tulipellin puolella kojelaudan päädyn muoveja vasten. Rasian takakansi sai taas pienet urtsitäpät, mutta kai joku kontaktiliimatäppä ajaisi saman asian, tarkoitus oli vaan saada se takakansi pysymään liikkumatta paikallaan ilman että sen irroittaminen tulisi mahdottomaksi, jos nyt joskus jostani syystä sekin tarvitsisi irroittaa. Mitään super-epoksia en siis sinne laittaisi..

Käytännössä siis kannattaa ihan ensimmäiseksi tutkia naputtelemalla sulakerasioiden pärinät. Onnistunee ihan vaan avaamalla kojelaudan päädyt, joiden avaaminen taas ei ole varsinaisesti edes mikään huoltotoimenpide, ne on tehty avattaviksi jotta sulakkeisiin pääse käsiksi. Mikäli sulakerasian saa naputtelemalla särisemään, niin sitten tukee sitä parhaaksi katsomallaan tavalla kunnes se ei enää särise ja pärise. Toki ne torxit siellä pitää tiukata myös.

repomies

Raportoitakoon nyt että siihen B-pilariin turvavyön aukon kohdalle palasi se hiljainen satunnainen niksnaks -ääni, kuten vähän pelkäsinkin, kun en sille muuta tehnyt kuin rasvasin turvavyön korkeussäädön mekanismia vähän.. pitänee katsoa tuota joskus uudemman kerran.

Mutta kojelauta on nyt ollut hyvinkin hiljainen. Yleisesti ottaen auto on sen verran hiljainen jo, että nyt pännii lähinnä alustan puslien äänet. Ihan OK tilanne siis, radiota päälle niin puslat ja B-pilari eivät juurikaan kuulu. ;D

makelja

Mulle on tulossa sama homma eteen. A4:ssa se kojelaudan päällä oleva ritilä meinaa tehdä mun hulluks. Samaa tekee myös taustapeili ja kattovalon kotelo edessä.
Ritilän reunan väliin olen jo laittanut täytettä, mutta se ei auttanut. Taustapeili tulee olemaan haasteellinen, kun se on sen reuna kun nirisee.

Vankka

Täältä kans käsipystyyn natisevasta vänkärin puoleisesta koelaudasta. Viime kesänä kiristelin hansikaslokeron ruuveja ja niiden lukituskuppien hakasia näillä kitinä väheni reippaasti. Nyt ois sama prokkis edessä. Voisin itekki koittaa tuota silikoonia sohia sinne.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

repomies

Lainaus käyttäjältä: makelja - 17.05.13 - klo:15:58
Mulle on tulossa sama homma eteen. A4:ssa se kojelaudan päällä oleva ritilä meinaa tehdä mun hulluks. Samaa tekee myös taustapeili ja kattovalon kotelo edessä.
Ritilän reunan väliin olen jo laittanut täytettä, mutta se ei auttanut. Taustapeili tulee olemaan haasteellinen, kun se on sen reuna kun nirisee.

Luulin itsekin että minulla natisee katto tai kattovalon muovit, mutta en saanut kattoa painamalla ääntä poistumaan tai muuttumaan minkään vertaa. Vaimon mielestä ääni tuli kojelaudasta, jota painamalla se minun mielestäni katosta tullut ääni katosikin. Ã,,änet heijastuvat.. eli jos painelemalla sieltä mistä ensin  luulee äänen tulevan, ei synny muutosta, niin vaikka vänkärin paikalle kuuntelemaan josko ääni sittenkin on lähtöisin jostain muualta.

Menestystä natinoiden poistoon, toverit! ;)

jalkkis

Mulla natisee 3C-Passatissa kuskin ja takaoven välinen kuminen tiivistepinta. Hyvin hiljenee esim. silloin kun laittaa sanomalehteä väliin. Tuo vaan ei ole esteettis-käytännöllisin ratkaisu, joten tarttis keksiä jotain muuta? Millähän ensteks sais kumisen tiivistepinnan kunnolla puhdistettua?

repomies

Tiivisteiden nitinöihin suosittelen pyyhkimistä, millä irroitetaan isommat kivenmurut, jonka jälkeen sitten vauvanpepputalkkia. Sillä valkealla sonnalla kun harmaannuttaa tiivisteensä niin eipä nitise enää.

Jotkut vannovat shellin tiivistesuojan nimeen mutta oman kokemuksen mukaan sekin vain pahentaa tilannetta. Tiivisteet kannattaa vain putsata hiekasta ja niihin kannattaa laittaa talkkia jos ne nitisevät. Muussa tapauksessa ei kannata koskea niihin.

Löysin vielä yhden pärinänlähteen autostani. Defan sisäpistoke. Siitä kun kädellä napauttaa niin johan helisee osat toisiaan vasten, maadoituskarvat hölskyy tai jotain. Ilmankos ei ole talvella pärrännyt, kun siinä on pistotulppa kiinni. Tungin siihen nyt nenäliinan ja ah kun on taas kabiinissa pärinätöntä vähän rupisemmallakin asfaltilla ajellessa.

Henri S

Samaa kitinää ja räminää kuin on b7 mallissa. Omassa autossani korjasin kaikki räminät vaihtamalla passatin pois ;D
Hohhoijaa!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy