Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - mabe

#1
Hyvä valinta. Meillä on ollut ensin aliexpress versiot ja nyt kufatekin vadtaavat.

Aliexpress versiossa ei ollut diodia. Toimi mutta jos joku auton sisävaloista jäi päälle (lapset..) niin väylä ei nukahtanut, mittaristossa vilkkui takakontin aukiolomerkki, sisävalot vilkkui ja illalla sammutettuna cominghome valot jäi pysyvästi palamaan.
Sisävalot vaihdettu ledeihin, en tiedä vaikuttiko asiaan.

Kufatekin valoissa ei samaa ongelmaa, kirkkaus sama. Nyt kun jättää lukuvalon tai hanskalokeron auki niin valot sammuu ovet lukittaessa normaalisti ja kaikki pelaa.

Samat alivalot oli ensin octavia 2 fl ja sitten 3 fl malleissa ja toimi ta sama. Vaihdoin hyllylle pari vuotta sittwn kun muutakin tilailin.
#2
Eiköhän bcm minne niitä korjausjohtoja laitetaan ole kojelaudan päädysdä kuskin puolella kuten octaviassakin.

Eli kuskin jalkatilan sivumuovi ja konepellin avausvipu pois niin näkee ja käsikopelolla tuntee kolme liitintä. A b ja c liittimet. Jos auttais eteenpäin.
#3
Ota mielellään diodillinen rele tai diodi kaveriksi, ei muuta huomioitavaa tuon ikäisessä. Vähentää riskiä särkeä sähköjä.

Väriä en johdolle enää muista, taisin selvittää liittimen takapuolelta mittarilla tökkimällä. Siis liitin paikallaan. Johto irti saattaa auto katkaista syötön niin et saa mitattua.
Oli joskus pari autoa sitten golffi halogeenein na rosvolla meni. Samoin ocu 2 fl myös kun pitkä oli halogeeni.
#4
Nostetaanpa vanhaa ketjua.

Pihaan kaartoi superb, 2019 xenoneilla.
Ihmeteltiin ja kiroiltiin xbb power unit vehjettä joka välillä näytti pelaavan ja heti perään ei.

Otettiin sitten vanha konsti ja ruvettiin katsomaan ohjainlaitetta.
B23 oli not active tilassa.
Johtosarjassa oli vedetty piuha kuitenkin. No, kun uskotaan tekniikkaa niin napattiin liittimestä olemassa oleva karva pois ja octaviasta tutut koodit sisään obd11 avulla.
Taas rokkaa.

Lichtfunction a10 fernlicht links
Dimwert ab 127
Lichtfunction c10 lichthupe generell
Dimwert cd 127
Lasttyp 10 36 led kleinleistung
#5
Esittelyauton koeajossa ihmettelin samaa keravan laakkosen superbissa. Sanoin eteenpäin että pitkät näyttää napsun ylös.

Voi olla että pitääkin ja on mahdollisesti yhtä puuta eli lyhyt putoaa samalla.
#6
Tuossa ainakin tosi nätti (rs ritilä jonka taakse laitettu) http://www.vagarena.fi/index.php?topic=40837.msg656381#msg656381
Ja samassa ketjussa aiemmin viittaus -karppa- asennukseen maskin läpi. Kuva näyttää olevan "rikki" mutta klikkaamalla aukesi.

Kilven päälle commander on ihan perushyvä valinta. Menee kilpitelineellä ja lisätukien kanssa ilman kikkailua. Aina henkilöautoon kannattaa hakea valo jossa tarkasti rajattu alaosa, ettei tule liikaa häikäisyä. Seeker 10x lähti keulasta siitä syystä minulla, vaikka olivat alunperin kilven päällä (tutkan sivuilla koska FL). Huono kuvio matalaan asennukseen, ei parantunut edes lazer-linssisetillä tarpeeksi.
#7
Pidempään näitäkin ketjuja lukeneena ja katselleena on tullut voimakkaita mielipiteitä vastaan suuntaan ja toiseen.

-karppa- on kyllä melko selvästi perustellut ajoväyliään, kolmen rengassarjan taktiikkaa ja vastaavaan ajoprofiiliin kyllä samansuuntaista toimintaa harrastaisin itsekin. Ehkä vähemmillä ohitteluilla mutta nämä paistaa aina eri lukijoilla eri tasolla silmään eikä verkossa saa todellista kuvaa.

Kun keli on pahimmillaan ja auto valuu nastoillakin ojaan, pitäisi jättää vaan lähtemättä. No, olenko niin tehnyt muka joskus. En.
Siinä vesijääkelissä olen saanut omaa typeryyttäni yhden auton valumaan sivuttain ojaan, kun vastaantulevan takia otin vauhdin kokonaan pois ja jarrua oli liikaa -> etupyörä lukittui about nollavauhdissa. Tämän vuoksi valui sivuttain riittävästi ojaan ettei enää omin voimin noussut.

Edellisellä autolla kitkojen kanssa on ollut kelejä, joissa isolohko 1.2tsi löi tyhjää nelostiellä Ã,,änekosken eteläpuolella pintakaasulla 70 vauhdissa kutosella. Taas oli jännää, ei mitään intoa hätäilyyn liikenteessä ja välit pitenivät edessä meneviin reiluun sataan metriin. Olisin jo kaivannut hyviä nastoja tuossa.

Nyt taas on nastat, ihan turhaan. Ajoprofiilissa toisaalta ei auto koronan takia liiku mihinkään niin se ja sama. Oli tarkoitus vaihtaa kumit jossain välissä mutta ei nuo edes kulu.
Kesäpyörinä crossclimate+ ja talveksi nastat. Vaihdoin keskisen suomen reissua varten alle piikit ropisemaan. Siellä oli parikymmentä kilometriä tarvetta. Muuten on jauhettu pahimmillaankin vain märkää kestopäällystettä.

Jos ajot on nykyisenkaltaisia niin ei meille piikkejä tule enää.
Mutta toisilla on oikea tarve ja se pitää hyväksyä eikä näsäviisastella muille kirjoittajille.
Mieti itse mikä pyörylä toimii omassa ajossa.
Vaikka tällä listalla:
- Käynkö mökillä / mummolassa / muualla pikkutiestön päässä yli 10 kertaa talvikelissä?
- Lähdenkö aamulla kuuden maissa liikkeelle ja on oltava sillä minuutilla töissä?
- Ajaako autolla monet käyttäjät joista osa kokemattomia?
- Voiko jättää aamulla lähtemättä jos keli todella sitä vaatii?
- Onko asuinpaikka valtaväylän varressa / muuten korkean hoitoluokan tiestön läheisyydessä?
- Onko mökille tai kotiin poikkeuksellisen jyrkkä mäki jossa on useita kertoja vuodessa haasteita pihaan/pihasta liikkumisessa?

Minun lista on kaikkiin kysymyksiin sellainen, että nastoja ei kaivata.
Joten turhaan en enää moisia osta.
#8
Moderniumista..

Aika yksinkertaiset parametrit joten tuskin tulee päivitysongelmia..

Ã,,lyvalohen parametrkt tuoreista dla matrix valoista..

0x15F 2 0x4 0x4 0x00
Volkswagen, ID.3
0x3E2 2 0x1 0x1 0x00
Audi, A4 Allroad
0x3D5 4 0x2 0x2 0x00
Skoda, Superb

Näyttää osoite ja arvot tyyppiselle.
#9
Lämpöanturista johtuvaahan tuo on.

9N polossa oli bensakoneella samaa kun lämmitti suoralla piuhalla eikä kellon kautta. Kellossa oli tarpeeksi iso ylimenovastus niin teho oli pienempi -> lähti käyntiin.
Suoralla piuhalla ei lähtenytkään. Lopulta liike vaihtoi letkulämppärin säteilyttimeen ja homma ratkesi.

Vastaavia eri koneilla on raportoitu myös webastojen kanssa ja usein liittyy sopivan mittaiseen lämmitykseen. Eli sopivan lyhyt lämmitys niin ehtii sotkemaan anturit, pitempi niin toimii kun kone on oikeastikin lämpimämpi.

Saattaa toki olla vikaa hehkuissa ja tai lämpöanturissakin, jolloin tilanne pahenee. Osa starttaa autonsa "tuplahehkulla" eli ensin ilman kytkintä starttia jolloin tulee pelkkä hehku, sitten päälle startti kytkimen kanssa niin lähtee käyntiin kerrasta.
#10
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.10.20 - klo:18:27
Saakohan ratinlämmitystä automaattiseksi tietyssä sisälämpötilassa tai ulkolämpötilassa?

Sai. Jotenkin meni niin että piti ottaa ensin ohjaus penkinlämmittimen kanssa pois. Sit uppoaa koodi sisään ja lähtee alle +5 päälle.
08 air con moduulin longcoding puri, jostain bongasin ohjeen..



#11
Joissain merkeissä nousee ritilä konepellin kanssa jolloin saanee käden puskurin sisään.

Kaikki lisävalojen paikat ovat kompromisseja.
Katto antaa parhaan valaisun mutta lisää ilmanvastusta ja ehkä sisään kuuluvaa suhinaa.
Keulassa kilven yläpuolella on kelpo vall mutta usein acc tutka edessä ja alttiina kolhuille.
Kulven alla maskiin upotettuna on jo turhan matalalla mutta auttaa sieltäkin ainakin päätieverkostolla. Vaatii maskin silpomista.
Maskin sisässä huomaamaton, vaikea puhdistaa ja maski rajaa valotehoa.

Minulla oli alkuun ketjun kuvan mukaisesti kakai kilven yläpuolella. Sitten hetken palkki noin kilven paikalla aj nyt sama palkki alamaskiiin upotettuna.
Commander on parempi valo kuin seeker 10x pari edes lazerin linssein joten valon kattavuus on huonommassakin paikassa parempi. Kilven paikalta otin pois kun liian usein kiinnityspultissa roikkunut vesipisara sai etututkat huutamaan ja olo melko ulkoneva toki myös.

Edellisessä oli kaksi halogen hella 550 ja niillä ei ole mitään jakoa nykyisiin.
#12
Ihan valoa ja sen määrää ajatellen asennuspaikat:

1.katto,ei kirkasta lähispottia, näkee yli kinoksista jne.
2. Kilven yläpuolella normaalitiellä ok, lähispotti siedettävä, penkoista näkee osin yli
3. Kilven alla kirkas lähispotti ellei tarkkaan valittu valo. Pienikin kumpare estää kummun taakse näkemisen, pikkutiellä penkoista ei näe yli lainkaan talvella vaan tulee kirkas heijastus penkalta, metsä pimeä.
4. Maskin takana kilven alla. Kuten yllä mutta valosta riippuen jopa varjoja tiellä, vähän leikkaa valotehoa, hankalampi puhdistaa.

Minulla skodassa on nyt alamaskiin upotettuna, oli aiemmin kaksi lamppua kilven päällä tutkan molemmin puolin. 10x - > commander niin keila parani, häikäisy läheltä väheni mutta pikkutiepenkat entistä pahemmat kun samalla laskeutui 15cm alemmas. Välillä käy mielessä katolle toinen suksiboksiin pultattuna mutta käyttö liian vähäistä.
#13
Ja piuhan laittoa voidaan katsoa Vantaallakin jos on tarvetta.
Omat liittimet kuluneet jo ja ei ole katosta kummempaa laittamiseen mutta kuitenkin.
#14
Ne sähköiset naksahdukset voisi hyvin olla ihan normaaleja ekovirityksiä.

Kaasutettaessa kovaa, laturi kytketään irti ettei turhaa ole konetta hidastamassa. Kun jalka nousee kaasulta, siirrytään lataustilaan jolloin rele naksahtaa ja lataus alkaa. Lopettanee taas kun painaa kytkintä jolloin rele naksuttelee sen mukaan.

Taitaa aloittaja kuunnella tarkalla korvalla kaikkia ääniä, jolloin pienetkin omaan ajatukseen sopimattomat äännähdykset joetaan mahdollisena ongelmana.

Meillä ei ole dieseliä eikä yetiä vaan dsg kolmipyttyoctavia.
Siirtopumpun äänet kuuluu autolle tullessa, käynnissä en huomaa. Samoin muita erikoisia naksahduksia rn ole pistänyt merkille. Ilmanvaihto on automaatilla eli varsinkin alussa puhaltelee kovaakin ja radio on päällä. Jos kuuluu selvää metallista kirskuntaa, rohinaa tai joku tuntuu selvästi olevan kulussa vialla niin pajalle, muut on about normaalia. Ainakin alustan puslat meillä narisi jo uutena 90k sitten, satunnaisia nitinöitä on joskus jne muttei haittaa etenemistä. Kun turbolle menevä ilmaputken kiinnike oli hajonnut niin sen kuuli outona turboäänenä muttei edtänyt liikkumista.

Jos olet epäulyt kirjallisena listannut ja myyjäliikkeelle todennut niin niiden pahentuessa on kättä pitempää milloin vika on alkanut. Luultavammin ovat vain asiaan kuulyvia ääniä kannattaa vain passiivisesti seurata tilannetta ja tarjota autolle kilometrejä. Ã,,änen muuttuessa reagointia sitten.
#15
Miten pitemmän ajan kulutukset etenee?

Meillä 94tkm ajalta 5,76 litraa sadalla.
#16
Kangasverkkoa ei jälkikäteen saa millään. Vaatii kattoon kiinnityspaikat jotka puuttuu jos ei ole verhoa tehtaalta. Taitaa kontin puolellakin olla erilaiset sivumuovit ainakin.
#17
Aja vantaalle niin koitetaan..
#18
Noin perusajatuksena olen antanut erilaisiin vekottimiin apuvirtaa mutta auton starttia varten joko akkubuusteri tai irtoakku voisi olla paras. Et ainakaan hajota muita laitteita samalla.
Miinus sitten runkoon, ei akkuun. Tarkista paikka ohjekirjasta ja muutenkin varovaisuutta peliin..

Webastollinen auto niin kontissa kulkee telwin. Ei ole kertaakaan omaan tarvittu mutta muutaman kerran erinäisiin paikkoihin tarjottu apuvirtasta. Myös autoihin.
#19
Tuo satasen nopeus, 30km matka ja pieni kulutus on loistava lukema.

Vielä paremman saisi jos jaksaisi ajaa saman pätkän molempiin suuntiin. Ottaa vaikka vastaavasti matkavauhdissa resetin, lukema talteen, heittää rampista ympäri ja takaisin sama homma.
Pienet ylä / alamäet ja hento myötätuuli sotkee valtavasti kulutuslukemia.
Edestakainen matka ja keskiarvo kahdesta on siitä johtuen "ainoa oikea" tapa ottaa kunnon tieto talteen.

Leon on pihi, se on havaittu, siihenkin vaikuttaa normaalit perussäännöt ja hetkellisempikin kova nopeus syö nopeasti taloudellisuutta.
Tämä on mielenkiintoinen ketju vänkäyksineen mutta samalla tuo hyvää perusdataa asioista.

Toiveissa olisi jopa saada kulutuskarttaa, mikäli pihistelijä jaksaa samaa pätkää ajella:
keskinopeusjoukko, 80, 90, 100 edestakaisin ajettuina (välissä aina nollaten, molemmat pätkät dokumentoiden).
Lämpötilan vaikutus, edestakaisista jollekin nopeudelle eri lämpötiloissa.
#20
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
28.05.20 - klo:14:59
Eihän tuossa mistään akullisesta ollut ainakaan octavian kohdalla kyse?

Päätesti on tämän linkin takana (maksumuuri) ja näkyvässä alkupätkässä mainitaan Octavia combi 150 Style..
https://teknikensvarld.se/test-kombi-skoda-octavia-ford-focus-kia-ceed-toyota-corolla-2020/

Enemmän huolestuttavaa että normimallikin menee vikaan.
#21
Vakiona on tosiaan oikealta ohittamisen esto päällä.
Tuosta selviää hetkellisesti kaasua hipaisemalla (jatkaa vähän aikaa kunnes huomaa seuraavan)

VCDS / obd11 velholla käydessä saattaa saada pois kokonaan.
Ei voi taata että toimii kaikissa tuo poisto, mutta osasta saa ruksilla sen pois.

#22
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
07.05.20 - klo:13:53
En minäkään akkuresettiä tarjoaisi. Mutta mites normaalin 12V akun lataaminen?

Voisiko olla niin heikossa hapessa että alkaa jo silläkin poistaa toimintoja käytöstä..
Mukavuusväylän sekoilulle tuo kyllä enemmän näyttää jos ei edes vilkut pelaa -> joku pinni poikki, vettä moduulissa ja mitä näitä on ollut eri malleissa.

#23
Eilen vaihdoin molempiin alle.

Skodaan hakka 8-> Crossclimate
Poloon Contin nastasta -> olikohan dunlopin ekorengas.

Etätyöhön käytännössä pakotettuna, joten auto ei liiku välttämättä mihinkään, aamulla varsinkaan.
Ei ole keskisuomireissuja kun uusimaa menee kiinni, kauppareissu kerta viikkoon ja siinäpä suunnilleen kaikki.
#24
Ainakin octavia 2 fl tapauksessa kun kiskoja pitkin veti umpion pois ja takaisin, tuppasi hieman säätö muuttumaan jos oli pienikin kivenmurunen jossain välissä.
Luulen että enemmän siitä on kyse sillä nuo säätöruuvit vaatii kyllä ihan avaimen ja pyörittelyn, ei millään vahingossa käänny ne valkoiset isot ruuvit mihinkään.
#25
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
04.02.20 - klo:14:09
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.02.20 - klo:11:02
Nuo matriisiledit on koeajon perusteella todella hyvät. Jopa takaisin heijastavia liikennemerkkejä himmennetään, joka on erittäin älykästä. Leveyttäkin riittää. Ainut "vika" koeajoautossa oli pitkien suuntauksessa. Lyhyiden ja pitkien väliin jäi rako, eli pitkät oli suuntaukseltaan liian ylhäällä oikealla puolella varsinkin. Lyhyiden kohdistus oli onnistunut erinomaisesti ja leveyttä riitti nykyoctaviaa enemmän, sekä paremmin nousee tien reunoille.

Keravan koeajoautossa oli myös samat havainnot, pitkien ja lyhyiden välissä rako. Sanoin siitä tiskille Autostadiumin koeajelutapahtumassa kun testattiin Superbia ihan valojen takia.
Ei välähtänyt pitkiä, noin auton levyiset moduulit, eli välillä on "turhan leveä" pala pimeänä kun sattuu edessä menevä kaartamaan mutkassa tms, pimenee kaksi sektoria kuten kuuluukin ja silmä haluaisi vähän tiukemman rajauksen. Selvästi paremmat kuin octavian vakiopitkät, keilan leveys parempi kuin Octavia 3 fl + optibeam commander eli vallan mainiosti pientareet valaistuna. Kantamatestiin oli liian pieni tie, ei saanut kunnon havaintoa.
#26
Tainnut mennä nastasarja pilalle. Tänään oli yllättävän liukasta esbååssa kun työmatkan tänne ajelin. Märkä tienpinta jäätynyt.
Rohinaa tarjosi vain kiihdytyksiin ja ropisevaa poljinta jarrutukseen.
Samaa havaitsin jo joulun jälkeen keski-suomen korkeuksilla kun nelostie äänekoski-viitasaari väli oli hyvinkin liukkaassa kunnossa.
Ihan vastaavasti alkoi tarjoamaan ojan suuntaa nastoilla kuin edellinen kitkoilla vastaavanlaisessa kelissä.

Viimeiset nastat jotka ostan. Nuokin sai halvalla tori.fi ajamattomina. Ei sovi MINUN profiilille kun pääosa ajoista on suolatulla päätieverkolla ja pk-seudun kehillä.
Ne pienemmät tiet otetaan vaan varovaisemmin kun tarve vaatii. Ei ole tarvetta kisata muita vastaan.

Piikit on pyöristyneet tai painuneet kun eivät enää anna muuta kuin pidon kuvitelman rohisemalla.
Ajettu 70k joten nastat alla ehkä sen 30k. Kolmas talvi ja liukasta on jo nastoillakin. Pintaa on, pitoa ei.
Sama kävi kitkoilla jotka kolmannen talven kohdalla muuttuivat liukkaiksi.
#27
Mii / Vs: Mii electric
09.12.19 - klo:12:04
Mii on hyvin käytännöllisen oloinen peli ja varsinkin kaupunki / kakkosautoksi loistava kapine.

Kärrystä: Ei ole, koukkua ei ole, pitkää kamaa on kuskattu kattotelineellä ja farkun sisällä erinäisiä kertoja.
Terassipuut otin pihaan kotiinkuljetuksella, olis ottanut 3 kiekkoa kärryllä ja koko päivän. Nyt rahti alta satasen.
6m pitkät uponorin tripla-suojaputketkin meni hyvin kattokuormana, ei siihenkään tarvittu kärryä. Kompostorin saa pihaan niin ei tarvii koko ajan roudata kamaa sorttiinkaan.

Toinen auto voisi hyvin olla meilläkin mii tai vastaava. Ykköseksi seuraavalla kerralla ehkä plugin, sen jälkeen täyssähkö..
#28
En osaa sanoa mutta vastaavaa oli minulla kun:

Kattoon vaihdettu ledit mallia motonet canbus.
Takakonttiin vaihdettu ledimoduulit joissa ei diodia välissä (halpaa ebaykamaa).

Yksi sisävalo napista päälle
Ovet lukkoon.
Sisävalot vilkkuu diskona, takakontti aukikiinni vilkunta mittaristossa ja mikäli hämärää, ajovalot jää päälle eikä cominghome toimi oikein.

Kun konttiin vaihdettiin paremmat moduulit joissa on diodi (superskodasta) niin vilkuntaa ei saa enää aikaan.
#29
Ainakin FL-ocu3 menee parkkisensorien johdot kilven kohdalla ihan puskurikuoren alareunassa, eli kun kilven kohdalta poraa, niin ihan alareunassa on vaara osua johtoon, muuten ok.

Minulla on ollut kilpiteline kiinni. Ylätukien kanssa ihan riittävän vakaa.
#30
Aina sitä voi yrittää, vantaa ilola. Toimi siis omaan, mutta aina voi olla jotain mallivuosi jne juttuja miksei toimisikaan.
Piipperin jätin itselleni päälle, kun kakella säätää siis.

Muut koodinpätkät olleet lisävaloihin ja jalkatilavaloihin liittyvää oman kärryn osalta. Ja staging mittaristolle.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy