VAGarena.fi

Tekniikka => Huoltaminen => Tee-Se-Itse => Aiheen aloitti: JKarhu - 22.09.14 - klo:23:32

Otsikko: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: JKarhu - 22.09.14 - klo:23:32
Hei,

Passatissani on ratti vinossa ja todella paljon. Heittäisin arviolta 30 astetta. Auto vetää kyllä suoraan kuin juna (juuri olen luukuttanut Italian ja Ranskan motareita, eikä ohjauksessa tunnu vikoja), mutta ongelma on siinä, että en näe mittareita kunnolla.

Luin aiheesta Tuulilasin foorumilta: http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/kaytetyt-autot/ratti-vinossa (http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/kaytetyt-autot/ratti-vinossa) .

Tuosta postauksesta heräsi kysymyksiä: jos kerrän raidetanko ohjaa renkaita, niin kuinka paljon tuota kannattaa mennä sorkkimaan vain rattia oikaistakseen? Entä mistä muusta ratin vinous voi johtua? Miten se ratti käytännössä oikaistaan?

Minusta myös tuntui, että serpentiiniä alaspäin ajellessa auto meinasi jotenkin lähteä puskemaan turhan helposti. Toki ne kantit ovat jyrkkiä ja niihin tullaan täällä päin aika lujaa, mutta minusta sellaista nypytystä ei olisi ihan niin helposti pitänyt tulla. Voivatko nämä kaksi asiaa olla liitoksissa?
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: fish - 23.09.14 - klo:07:16
Mistään en tiedä mitään, mutta omasta kokemuksesta oppineena. Ohjaus- ja aurauskulmat kun sääti ja vaihtoi epäkeskoksi kuluneet eturenkaat, niin rattikin oikeni.
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: firstvw - 23.09.14 - klo:07:32
etupyörien ripustuksessa on jotain tapahtunut. Mällys tai sitten palikoita on vaihdettu ilman suuntausta. Herkkä puskeminen voisi viitata vääriin aurauskulmiin.

Helpoimmalla pääset kun viet 4-pyöräsuuntaukseen. Ei niin helppo tapa säätää raidetankoa itse. Tässä ohje kuinka itse säädin aurausta puslien vaihdon jälkeen, suuntaukseen kun ei ehtiny

a) 1m vanerisoirot (10cm leveä) kiinni molempiin etuvanteisiin siten että soiron syrjä vastaa vanteen reunaan tai kumiin, soiron keskipiste on pystysuunnassa vanteen keskilinjalla. Soiron korkeus siten että saat rullamitan kulkemaan suorana auton helmojen alta. Kiinnitykseen käytin paria mustekalaa, siis niitä koukkupäisiä kuminauhoja
b) mitalla mittaus etu- ja takapuolelta. Alkuun oli 10mm aurausta, eli etupuolella lukema oli 10mm pienempi.
c) Sitten vaan raidetangon säätöä. Olikohan nyt niin että 1/2 kierrosta per puoli vaikuttaa noin 10mm tuolla käyttämälläni metrin soirolla, eli yllättävän herkkää touhua
d) Kun auraus on kohdillaan (0-3mm aurausta) käy lenkillä.
e) säätö: Jos ratti on vasemmalle, niin pidennä oikeata raidetankoa ja lyhennä vasenta. Jos oikealle niin..   

Sinulla tuo ratti on aika paljon pielessa, niin voit yhdistää kohtia c ja e. Piirrä vaikka paperille renkaiden asento silloin kun ratti on suorassa ja pähkäile siitä kumpaa raidetankoa pidennät ja kumpää lyhennät.

Toisessa raidetangossa on sitten vääränkätinen kierre, että jos naama punaisena väännät eikä aukea ;)
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: Antti - 23.09.14 - klo:07:47
Ei kai jäänyt vinoon sen lämppärin kennon vaihdossa?
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: jrinnes - 23.09.14 - klo:10:06
Jos Viktor tosiaan vaihtoi sen lämppärin kennon, niin silloin hän on myös irrottanut kojelaudan autosta. Samassa yhteydessä täytyy irrottaa myös ratti, eli kuten Antti tuossa epäilikin, niin se kennon vaihto voi hyvinkin olla syypää ratin vinouteen. Jos ratin asentoa rattiakseliin nähden ei muista merkata ratin irrotuksen yhteydessä, saattaa ratti helpostikin mennä väärään asentoon.
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: JKarhu - 23.09.14 - klo:11:56
Lainaus käyttäjältä: Antti - 23.09.14 - klo:07:47
Ei kai jäänyt vinoon sen lämppärin kennon vaihdossa?

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 23.09.14 - klo:10:06
Jos Viktor tosiaan vaihtoi sen lämppärin kennon, niin silloin hän on myös irrottanut kojelaudan autosta. Samassa yhteydessä täytyy irrottaa myös ratti, eli kuten Antti tuossa epäilikin, niin se kennon vaihto voi hyvinkin olla syypää ratin vinouteen. Jos ratin asentoa rattiakseliin nähden ei muista merkata ratin irrotuksen yhteydessä, saattaa ratti helpostikin mennä väärään asentoon.

No kyllä nimenomaan Viktorin huollon jälkeen huomattiin tämä vinous. Oli se vähän kenollaan jo aiemmin, mutta nyt todella paljon.

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 23.09.14 - klo:07:32
Mällys tai sitten palikoita on vaihdettu ilman suuntausta. Herkkä puskeminen voisi viitata vääriin aurauskulmiin.

Helpoimmalla pääset kun viet 4-pyöräsuuntaukseen. Ei niin helppo tapa säätää raidetankoa itse. Tässä ohje kuinka itse säädin aurausta puslien vaihdon jälkeen, suuntaukseen kun ei ehtiny

Ihan kauheasti autoa ei ole mälläilty, mitä nyt välillä pakotetttu korkeiden kanttareiden yli että saa täällä parkkiin jonnekin. Ja välillä painettu monttuihin aika lujaa. Taidan viedän joka tapauksessa 4-pyöräsuuntaukseen niin tuleepahan nekin nyt sitten tsekattua. Nuo ajonopeudet täällä Keski-Euroopassa on kuitenkin sellaisia, että mahdollisimman vähän haluaisin mitään hässäkkää ja epämääräisyyttä tuonne perseeni alle...  ;D
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: multsi - 23.09.14 - klo:12:31
Jos renkaat eivät kulu epätasaisesti eikä auto vetele mihinkään, niin eikö helpoin tapa ole ruuvata ratti  irti, ja asettaa se toisille booreille. Tämä toistetaan niin monta kertaa, kunnes ratti on löytänyt oikean asennon.
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: Janneh - 23.09.14 - klo:12:58
Lainaus käyttäjältä: multsi - 23.09.14 - klo:12:31
Jos renkaat eivät kulu epätasaisesti eikä auto vetele mihinkään, niin eikö helpoin tapa ole ruuvata ratti  irti, ja asettaa se toisille booreille. Tämä toistetaan niin monta kertaa, kunnes ratti on löytänyt oikean asennon.

Eikös tämä ole visuaalista, jonkun muun vian peittelemistä. Jos ratti ei ole ollut irti niin ei se itsestään väärille booreille hyppää :) Korjataan vikaa sieltä missä se on
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: Garry Grandy - 23.09.14 - klo:13:19
Eikös se jo tullut ilmi että ratti on irroitettu lämppärin kennon vaihdon yhteydessä, omassa passatissa rattiakselissa ja ratin keskiössä on pisteet kun ne laittaa kohdilleen niin ratti menee suoraan kannatais tsekata olisko sullakin siellä akselissa ja keskiössä ne pisteet ovat aika pienet mutta näkyvissä.
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: HiTecci - 23.09.14 - klo:13:30
Lainaus käyttäjältä: multsi - 23.09.14 - klo:12:31
Tämä toistetaan niin monta kertaa, kunnes ratti on löytänyt oikean asennon.

Ja kun booreista on sitten valittu se lähin, niin loppu hienosäätö tehdään rt.ulkopäitä säätämällä => ratti saadaan täsmälleen suoraan 8)
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: kt - 23.09.14 - klo:13:42
^Jos ratti on liian suorassa, niin auto saattaa suoralla tiellä mennä ojaan, koska etupyörät saattavat vinksottaa. Muinoin Ocu2:lla oli ratti jo tehtaalla aseteltu juuri minulle sopivasti vinoon. Oli niin mukavaa, kun nojasi kyynärpäällä ikkunakarmiin ja piti sormilla ratin vinosa olevasta puolasta kiinni. Auto meni ratti vinossa vaihtoonkin. 8)
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: Raumaster - 06.11.17 - klo:08:42
Minkähänlainen tuo ohjaus systeemi tämmösessä 2009 octaviassa on? kokonaan sähköinen vai sähköisellä pumpulla vai?? Auton moottorirempan jälkeen ratti oli pahasti vinossa oikealle ja varasinkin heti ajan takaisin rintajoupille että oikaisevat ratin. Huoltopäällikkö kyllä sanoi että ei pitäisi olla mahdollista että ohjauskulmat tms ovat muuttuneet vaikka kone oli irti.
kolmisen viikkoa ajettuani ratti onkin nyt pikkuhiljaa suoristunut ja on nyt ihan piirun verran enää vinossa. Peruin huoltoajankin kun en kehdannut enää noin pienen takia viedä.... Olisiko ollut jotain ilmaa jossain hydraulijärjestelmässä?
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: M_M - 06.11.17 - klo:09:19
Lainaus käyttäjältä: Raumaster - 06.11.17 - klo:08:42
Minkähänlainen tuo ohjaus systeemi tämmösessä 2009 octaviassa on?

Se on sähköinen tehostin jossa ei ole pisaraakaan hydrauliöljyä. Eikä ilma muutenkaan vaikuta edes niissä hydraulijärjestelmissä ratin asentoon.

Ratin suoristuminen pikkuhiljaa itsestään viittaa lähinnä siihen että alustassa on jätetty jotain löysälle, ei pyöränkulmien kuulu itsekseen mihinkään muuttua.  :o
Otsikko: Vs: Ratti vinossa - kuinka vaikeaa oikaista?
Kirjoitti: TapsaR - 07.11.17 - klo:18:36
Lainaus käyttäjältä: Raumaster - 06.11.17 - klo:08:42
Minkähänlainen tuo ohjaus systeemi tämmösessä 2009 octaviassa on? kokonaan sähköinen vai sähköisellä pumpulla vai?? Auton moottorirempan jälkeen ratti oli pahasti vinossa oikealle ja varasinkin heti ajan takaisin rintajoupille että oikaisevat ratin. Huoltopäällikkö kyllä sanoi että ei pitäisi olla mahdollista että ohjauskulmat tms ovat muuttuneet vaikka kone oli irti.
kolmisen viikkoa ajettuani ratti onkin nyt pikkuhiljaa suoristunut ja on nyt ihan piirun verran enää vinossa. Peruin huoltoajankin kun en kehdannut enää noin pienen takia viedä.... Olisiko ollut jotain ilmaa jossain hydraulijärjestelmässä?

Apurunko tai tukivarsien takapuslat löysällä, pultit on venyviä ja momentit varsin maltillisia + asteet päälle, joten jos vedetty vähä sinne päin niin saattaa löystyä.
Omasta aiemmasta Ocu 2 löystyi apurunko, tuli ilmi kolinana montuissa, eikä vanhoilla pulteilla enää pysynyt, uudet pultit ja oikea kiristys auttoi. Noi pultit pitäisi uusia aina, tukivarsien takapuslienkin mukana tulee yleensä pultit jos ei ihan halvimpia osta.
Itsellä oli nykyinen Ocu 2 Fl koneen vaihdossa äskettäin ja tarkoitus noi pultit kytätä että pysyykö kiinni, niihin pultteihin ylettyy ihan maassaakin, jos haluat pikaisesti kokeilla onko löysällä.