Bora 1.9 TDi -99 66 kW Kytkin ravistaa pakilla ja muutenkin ylimäär. värinää

Aloittaja Bora99, 28.01.20 - klo:00:01

« edellinen - seuraava »

Bora99

Moi
Vähän rapiat 300 tkm ajettuun Boraan on tullut ilmeisesti kytkin-/vaihteistovaivaa.
Tein hakua tälle osiolle foorumilla, vaan eipä tullut samanlaista vaivaa vastaan

Eteenpäin lähtiessä 1. menee vähän hankalasti päälle, mutta muut ihan ok mutta pakilla aivan karmea ravistus ja rutina jo pienellä luistatuksella.

Kytkinpoljin irrottaa ihan ok melko pohjassa, mutta on alkanut vähän lekuttaa siitä ylöspäin laskettaessa.

Vaihdekepissä tuntuu eri vaihteilla vapinaa/lekutusta ja/tai värinää.

Jurinaa voimansiirrossa kun kierrokset nousee yli 2 000 ja jatkuu jonnekin 2 600 kieppeille.

Muuten on voimaa, kiihtyy ja kulkee eikä ole tuntunut kytkimen luistoa.

Tässä ei ilmeisesti ole kaksoismassakytkintä ? Yritin etsiä valmistusnumerolla, vaan oli aika epätoivoista, kun osa nettimestoista ei edes tunnistanut sitä vaan ilmoitti virheelliseksi.

Kattelin jo kytkinpaketteja ja kunnolliset näkyi maksavan jotain 200-300+ muualla kuin merkkiliikkeessä.
Jos ja kun tulee kytkinremppa, niin  kannattaisiko vaihtaa myös kampiakselin laakeri ja stefa ?

PenaPuistoK

On siinä kaksoismassa, joka lienee alkuperäinen ja melko todennäköisesti sökönä. Painelaakerikin lienee enteilevä lopun alkua kuvauksen mukaan, joten kaikki kytkinromut äkkiä vaihtoon. Lisäksi laatikkoon kannattaa vaihtaa uudet öljyt ehdottoman nopeasti. Tuohon ei ole oikotietä onneen. Kampuran stefa kannattanee vaihtaa, jos raaskii, mutta jos ei vuoda, niin menkööt. Laakeria näistä ei kai tarvi vaihtaa syyttä suotta...

o.b.

Kannattaa tarkistaa/vaihtaa moottorin ja vaihteiston tukikumit. Moottori/kytkin ei tiedä, onko auto peruuttamassa vai menossa eteenpäin ???

Tukikumit taasen vääntyy täysin vastakkaiseen suuntaan ja jos tarpeeksi kuluneet, saattavat aiheuttaa jurinoitakin.

Kun moottori on poikittain kohdistuu tukikumeille sama määrä energiaa kuin eturenkaillekin.

Marko

Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Bora99

Kiitokset nopeista vastauksista.

Ihan kelillä kuin kelillä rutisee pakittaissa. Tai nollan pinnassahan lämpötilat tässä olleet ja pari päivää oli toistakymmentä pakkasta, mutta alotti ongelman jo kun oli +n puolella vaikkakin oli silloin vielä vaimeampi.
Autojen kanssa olen pelannut jonkun verran ja pyörän laakereitakin vaihtanut, mutta sökönä olevan pyöränlaakerin rutina ei ole mitään verrattuna tähän. Aivan karmea ääni ja ravistus.

Tukikumien kuntoa jo alunperin mietiskelin, mutta jotenkin en usko että voisi olla niistä kiinni tämä melko pikaisesti tullut ongelma.

Vähän hämmästelen sitä, ettei netistä tahdo löytyä mestaa, josta voisi selvittää mikä tuo kytkin tarkalleen on. Esim. motonetistä varaosia selatessa on kytkinpaketteja juuri 66 kW:lle, mutta myös pari vaihtoehtoa ("jos on sachs blaa blaa") eikä varsinaisesti pysty millään koodilla selvittämään juuri sitä sopivaa.

Olen vanhempien autojen tekniikkaan tutustunut ja autoja remontoinut, mutta tämä kaksoismassakytkin on niin uusi asia, että pitää kysyä vähän tyhmiäkin. Kävin kyllä katselemassa noita kytkinkaupan juttuja,  mutta mieluummin kysyn kuin urpoilen mitään omin päin tai annan korjaamon vedättää osissa ja hinnoissa.

Eli pitäisikö sitten uskoa että joku "originaali Valeo" kävisi ihan mukisematta eikä tarvitse muuta (+kampiakselin stefa & öljyt) ?
Siis onko semmoisessa paketissa varmasti kaikki tarvittava, vaikka niissä ei mainita mitään kaksoismassakytkimestä ja vauhtipyörästä ?

o.b.

Eiköhän se kytkimen varaosanumero selviä kun kerrot moottorin ja vaihteiston koodit. ALH oli ainakin yksi 66kW TDi moottorityyppi tuon ajan Borissa/Golfeissa/New Beetleissä.

Edelleen kyllä ihmetyttää jos kytkin käyttäytyy erilailla pakitettaessa. Moottori ja kytkinhän pyörii kuitenkin aina samaan suuntaan ???

mfroberg

Meillä on ollut 66 kW 1.9TDI:t VW Golf '98 ja Octavia Combi '99. Molemmissa oli moottorin tyyppi AGR, käsittääkseni yleisin tämä ikäisissä pirsseissä.

Se ei ole kaksoismassakytkin vaan kaksoismassavauhtipyörä. Vauhtipyörässä on eräänlaiset limput, jousilla kiinni olevat painot, jotka tasaavat dieselkoneen värinöitä. Kun nuo jouset lopulta antautuvat niin alkaa ravistus ja kolina. Jos siis uusit koko helahoidon niin tarviset kaksoimassavauhtipyörän + kytkinpaketin painelaakereineen.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

gunman

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 29.01.20 - klo:05:06
Edelleen kyllä ihmetyttää jos kytkin käyttäytyy erilailla pakitettaessa. Moottori ja kytkinhän pyörii kuitenkin aina samaan suuntaan ???

Tämä sama asia askarruttaa minuakin. Miksi oireet olisivat vain/ voimakkaammat pakilla, jos rutinan lähde olisi
kytkin. Minä ehken suuntaisin katseen vaihdelaatikon suuntaan..
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

dosetti

Se nyt tuli ainakin mieleen, että pakki ei ole välityssuhteeltaan sama kuin ykkönen. Tiedä sitten väänteleekö osia eri tavalla, mutta melko vakavalta kuulostaa.

Bora99

Kiitos mfrobergille oikaisusta. Tapaavat ne joilta asiaa kysellyt puhumaan kaksoismassakytkiimestä ja silläpä itsekin tuota toistellut.

Tämmöistä ilmoittaa varaosahaussa rekisterinumerolla haettaessa :
VW Bora Sedan (1J2) 1.9 TDI Diesel 90 HV VUOSI 10/1998

Kurkistelin konepellin alle ja siellä kilvessä lukee AGR 1986 ja toisella kantilla Type 1J

Mikähän tuon vaivan selittäisi, jos on myös eteenpäin mennessä noilla 2000-2600 kierroksilla ilmestynyt jurinaa ?
Voiko olla, että vaihteistoöljyn vaihto auttaisi ?
Ja jotain säätöä vaihteistoon ?

Olisi semmoinen tonnin paukku jos vaihdttaisi vauhtipyörän ja kytkimes osat, mutta vaihteistoremontista ei mitään käsitystä.
Joskus olen mersuun vaihtanut laatikon öljyt ja se oli helppoa hallinosturin kanssa, liekö näin myös Borassa eli ei tarvitse purkaa mitään tieltä ?

Ei ole korjaamokäsikirjaa enkä ole vielä sitä netistä haeskellut, mutta löytynee ihan virallinenkin jottei tarvitse ostaa korjausopasta.

mruotz

Reilulla tonnilla saa jo ehjän ATD tekniikalla olevan Boran. Itse en tonnia remppaan laittaisi ellei olisi ASZ tekniikalla oleva että olisi jotain järkeä.

Ostaisin sinuna ehjän ATD tekniikkaisen ja laittaisin nykyisen osiksi.

###

Itsellä teki G4 IV ATD Dieseli jurinaa n.60-80kmh vauhdissa. Kovin jurina oli n.70kmh kohdalla. Vaihtoon meni koko laatikko. Meni liikkeen takuuseen.. onneksi.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

o.b.

Vauhtipyörä + kytkin (225mm) on 038105264E tai -J

Painelaakeri 02A141165A tai -M

Jos esim ebay.de sivustolta katselee, kannattaa valita sellainen setti, jossa on vauhtipyörän ruuvit mukana. Tiskiltä haettuna 6 kpl maksaa yhteensä reilu 40â,¬.

Bora99

Kiitos ob:lle noista tiedoista.

Pitää tunnustaa, että auto on ollut vasta rapiat kuukauden ja ongelma alkoi ilmetä vasta parisen viikkoa sittgn, mutta paheni viime viikolla aika äkkiä.

Myyjä oli vähän sutki ja vakuutteli kaiken olevan kunnossa eikä koeajossa tuntunut yhtään mitään vaikeuksia. Yksi mikrokytkin sökönä ja käsijarruvaijerin vaihto edessä, mutta muuten tosi ok.

Jotainhan se mulkvisti kikkaili ettei ongelma tule ilmi ja olisikin aika hyvä tietää että mitähän mahtoi tehdä.

Eipä huvitaisi panna heti autoa palasiksi ja ottaa persnetoa likemmä tonnia,

Bora99

Tuossa olen selaillut englanninkielisiä sivuja ja siellä on vähän vastaavaan vaivaan ehdotettu totakai öljyjen vaihtoa, mutta että voisi olla joku/jotkut muoviset pallot/nivelet kuluneita ja vaihde ei mene kunnolla päälle. Taisi olla vaijereistakin höpinää.

Ja noista muistinkin, että ennen rutinoita oli välillä hankala laittaa pakki päälle, ei välttämättä ekalla yrittämällä jäänyt silmään.

Varaosissa on joku tämmönen "TOPRAN Vaijeri, käsivaihteisto"
https://www.autodoc.fi/topran/8878040

o.b.

Vaijereiden säätöön on olemassa ohje. Muistaakseni vaihteiston puolella vivuston sai lukittua jotenkin ja vaihdekepin piti olla jossain asennossa ???

Saman ikäiseen TT:hen sen vasta tein kun vaihdoin vaihdekepin vaijereineen.


Bora99

Auto käytetty korjaamolla.

Eipä olis uskonut mikä vikana.
Korjaaja ensin katteli ja kokeili, kävi ajamassa ja ihmetteli kolinaa etupäässä. Auto ylös ja kaikki paikat ja puslat timmissä kunnossa.
Auto alas ja syy selvisi, etuiskareiden yläpäät sökönä (tuenta) ja vatkasivat tyhjää.

Ei ollut vielä semmoiseen paikkaan tullut ajettua, että olisin itse edes hoksannut.

Nyt ei jurise pakilla "normaalia" enempää, käytännössä juuri ollenkaan, eikä eteenpäin mennessäkään pahemmin niillä yli 2 000 kierroksilla.

Kiitokset kaikille vastaajille.

Bora99

No eipäs ollutkaan ongelmat ohi.
Heti kun tuli pakkasta, alkoi rutina pakilla ja vähän jurisee kytkintä luistattaessa eteenpäinkin liikkeelle lähdettäessä.
Jonkun aikaa ajettuna ilmeisesti osat/öljy lämpiävät sen verran, että ongelma käytännössä häviää.
Korjaamon kaveri sanoi ettei tuossa mitään ihmeellistä ole, vaikka kuuli kyllä pakituksen ääntelyn.

Marko tuolla alkupäässä kyselikin, että pakkasellako ilmenee vaivoja.
Oisko kansalaisilla vinkkiä asiaan ?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy