vm2015 2.0 TDI 4Motion: kaksoismassa, kytkin, mekatroniikka - kaikki uusittiin

Aloittaja hessu_2, 02.09.21 - klo:15:26

« edellinen - seuraava »

hessu_2

Ajattelimpa kirjoittaa tähän hivenen kokemuksia vuosi sitten ostamastani Pasaatista, joka kävi läpi kohtuullisen remontin keväällä 2021. Autolla oli ostettaessa ajettu 104000. Remontti tehtiin n. 114000km kohdalla. Nyt mittarissa on n. 119000km.

En huomannut autossa aluksi mitään ihmeitä mutta syksyn kuluessa huomasin ihmeellisen nykivän liikkeellelähdön, esim. liikennevalosita lähdettäessä. Tämä ilmeni etenkin ns. puolilämpimällä koneella - ei niinkään kylmänä tai kuumana. Ja jos sattui olemaan vielä pienessä ylämäessä niin nykäisy korostui.
Tuntui ikäänkuin 1:nen ei menisi kunnolla päälle ja kun se meni päälle niin sitten tuli usein vielä sellanen "toisio-nykäisy" perään. Muut vaihteet toimivat ihan ok. Ja vieläpä niin että heti esim. parkkiruudusta liikkeelle lähdettäessä päästiin pehmeästi eteenpäin, mutta jos seuraavissa valoissa odotti valojen vaihtumista tovin niin tämän jälkeen nykäisy tuli lähes säännönmukaisesti aina. -Paitsi tietenkin silloin kun vein auton pajalle tarkistettavaksi...
Vaihdoin autoon jo kertaalleen viahteistoöljyt. -Ei vaikutusta.
Korjaamo totesi tämän jälkeen että vaihteistossa oli melkein 1l liian vähän öljyä. Öljyä lisättiin. -Ei vaikutusta.
Juoksin pajalla auton kanssa aina kuin järkevästi pystyin, ja tunsin itseni todellä tyhmäksi siellä käydessäni. Vaikka kohtelu oli kyllä ihan asiallista.
Viimein öljyjenlisäyskikkailun / valohoidon jälkeen kieltäydyin maksamasta laskua ja sanoin että maksan vain tuloksellisesta korjauksesta.
Tässä vaiheessa lienee hyvä sanoa että autossa oli ns. Kamux+ -lisäturva ja auto oli ollut minulla jo noin 7-8kk. Kilometrejä oli tullut noin 6-7000km.
Google oli koluttu läpi ja kaikenlaiset anturi- ja yms. -vika-arvaukset oli valvottaneet jo monta yötä :)  . Vihdoin korjaamon kanssa yhteiymmärryksessä todettiin että Kamux+ ei korvaa pelkkää öljynvaihtoa vaikka sitä olisikin ollut liian vähän jo ostohetkellä autossa. Ja todettiin että vika on jossain muualla. Ja vika leimattiin mekatroniikan viaksi.
Korjaamo teki aiheesta korjausarvion jonka Kamux mukisematta hyväksyi. Uusi meka siis tilaukseen ja auto pajalle.

Kun mekatroniikka oli saatu irti niin sain soiton korjaamolta. -Myös kytkin on loppu. Uusi työmäärä- & kustannusarvio, jonka Kamux hyväksyi mukisematta. Kun kytkinkin oli irti, todettiin että kaksoismassa on Ai-Van finito! --> uusi työmääräarvio... hyväksyntä.
Huoh.
Eli siis kaksoismassa oli todellakin loppu - korjaamon esimies näytti minulle auton sen ollessa pukilla. Vauhtipyörä hölskyi eessuntaas ihan kevyillä käsivoimillakin. Olikohan siellä niitä jousia enää ollenkaan. Ja kytkinlevyt olivat kuulemma naarmuilla. Ja sit tietty se mekatroniikka meni uusiksi.
No nyt on siis kaikki uusittu ja auto toimii.
Niin ja se hinta. Kokonaiskustannus oli noin ~4300â,¬ muistaakseni, josta minun osuuteni oli noin 700â,¬, koska kytkintä tuo Kamux+ ei korvannut, mutta sen osalta kustannus sovittiin jaettavaksi 50/50. Ja päälle 100â,¬ omavastuu. Kamux+ korvaa siis 3000â,¬ asti kustannukset.

Mitä tästä opimme? -No ei paljoa mitään, kuin sen että nyt osaan "koeajaa" VAG konsernin autoja aika paljon herkemmällä perseellä! Vaikka eihän tuosta ole nyt hetkeen tarpeen luopua.

Tämä ei ole mikään maksettu mainos, vaan ainostaan yksi tarina siitä että jo 100000km ajettu DSG / kytkin / kaksoismassa voi olla loppu.

a_jaba

Saako tarkennuksen että minkä mallin laatikko kyseisessä autossa on?

DQ250, DQ381 vai DQ500?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

hessu_2


Breach

Taas yksi hieno esimerkki miten vähät kilometritkään ei auta ettei tulisi useiden kiloeurojen laatikkoremonttia. Onneksi sulla oli tuo vakuutus. Hienoja laatikoita nää dsg:t  ::)

hessu_2

No joo, tarkkana saa näiden kanssa olla. Tosin laatikko itsessäänhän vaikuttaisi olevan kunnossa, toistaiseksi ainakin (koputtaa puuta).

duke7


mfroberg

Aika pienillä kilometreillä tullut ongelmia. Onko autossa vetokoukkua? Jospa sillä on vedetty parin tonnin kärryä puolet matkasta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

hessu_2

Auto on Ruotsin tuonti. Tullut Suomeen n. 3v ikäisenä ja sen jälkeen ollut jossain pohjanmaalla pari vuotta yhdellä omistajalla. Olen 3. omistaja. Huollot on tehty ajallaan, myös laatikon öljyt vaihdettu ajallaan. Tehdaskoukku löytyy ja tuo kärrynveto oli itselläkin mielessä, mene ja tiedä. Koukku / pistoke eivät kuitenkaan ole kauhean kuluneita...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy