Oulun seudun jakohihnaongelmat

Aloittaja Antti, 21.10.13 - klo:08:43

« edellinen - seuraava »

tärpätti

Sotken nyt topiikkia hieman, pari edellistä kirjoittajaa ei taida olla ihan perillä tekniikasta?

ei sotketa jakohihna oireita mitä Oulun seudulla esiintyy tähän jakoketjuun. jakoketjuja vaikka menee niin tuolla pölyllä ei mitään tekemistä koko asiaan Tsi koneissa. 
Octavia BKD

Jyri

Palautus tehty parhaan taidon mukaan, toivottavasti meni suunnilleen oikein, eli Oulun jakohihnaongelmat, olkaa hyvä.

Nöyrimmät anteeksipyyntöni. -Jyri

tuRboman

On tullut mielenkiinnosta kyseltyä parista eri riippumattomasta huollosta kommentteja remmeistä kun toisessa kävin kaverin mukana aurauskulmien tarkituksessa ja toisessa kyselemässä massauksen hintaa. Entistä vahvempana vain ajatus, että ongelma on lähinnä VAG:n autoissa. Toki toisenmerkkisissäkin remmejä on vaihdettu ennen aikojaan, mutta osaksi vain asiakkaan toiveesta/varmuuden välttämiseksi. Silti "kroonistunutta" remmiongelmaa ei ole havaittu kovinkaan monessa merkissä. Vaikka täällä Oulun seudulla kilometreja keräävät. Onkin erittäin mielenkiintoista jos joskus saadaan selville mistä tässä Oktomurske-sopassa on oikeasti kyse.
"All 4 The Driver"

Pertsa

Jaaha tämähän alkaa näyttää hienolta näiden konsernipelien kanssa. Ketjut porsii joka paikassa, Oulussa hihnatkin. Uskaltaakohan tuosta Oulun ohi ajaa talvilomareissulla vai pitääkö kiertää itäsuomen kautta :)
Ai niin mutta meillä onkin molemmissa autoissa ketju, ei niillä taida uskaltaa ajaa missään :(

tuRboman

Kannattaa kiertää. Oktomurske tuhoaa remmit nopeaan. Tämän asian osasi sanomalehti Kalevalle kertoa Volkkarin huoltopäällikkö Pörhöltä. Ja tiesi myös että ongelma koskee kaikkia automerkkejä. Ulkopuolelle jää vain näitä joita ei ilmeisesti edes autoina pidetä ;)
"All 4 The Driver"

Keni1

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 13.12.13 - klo:01:30
Kannattaa kiertää. Oktomurske tuhoaa remmit nopeaan. Tämän asian osasi sanomalehti Kalevalle kertoa Volkkarin huoltopäällikkö Pörhöltä. Ja tiesi myös että ongelma koskee kaikkia automerkkejä. Ulkopuolelle jää vain näitä joita ei ilmeisesti edes autoina pidetä ;)

Tämän mukaan okto-ongelma saattaa koskea koko suomea:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/10/21/autojen-polytauti-ehka-koko-suomen-ongelma/201314615/304?rss=13

Tosin nyt kun Volkkari tietää syyn varmasti liittyvän oktoon niin laittanee korjaussarjan tulemaan pikapuoliin:

http://www.hs.fi/autot/Volkswagen+Jakohihnojen+katkeamisen+syy+on+selvitetty/a1382322035922

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 13.12.13 - klo:10:46
Tämän mukaan okto-ongelma saattaa koskea koko suomea:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/10/21/autojen-polytauti-ehka-koko-suomen-ongelma/201314615/304?rss=13

Tosin nyt kun Volkkari tietää syyn varmasti liittyvän oktoon niin laittanee korjaussarjan tulemaan pikapuoliin:

http://www.hs.fi/autot/Volkswagen+Jakohihnojen+katkeamisen+syy+on+selvitetty/a1382322035922

Oktomurskeesta vastaava tehdas sanoo että Oktomurskeella ei ole mitään vaikutusta jakohihnojen kestoon/katkeiluihin, niin miten Volkari voi syyttää tässä vain oktomursketta??? Pöly jota jakopäistä on löydetty ei sisällä oktomursketta eikä oktomurskeen pitäisi kovuutensa puolesta edes pölyyntyä.

http://www.hs.fi/autot/Tehdas+Oktomurske+ei+voi+rikkoa+autojen+jakohihnoja/a1382327310189

Sama laulu kaikkien teknisten ongelmien kanssa, tässä erona että öljyn laatua ei voitu syyttää koska hihna ei lillu öljyssä. Volkkarin onneksi käyttäjät ovat jo tottuneet eikä nämä pikku ongelmat vaikuta ostopäätöksiin millään tavalla, jos hajoo niin hajoo so what???

PTG

Sama laulu kaikkien teknisten ongelmien kanssa...

Osuvasti sanottu monessakin mielessä ;D

Keni1

Lainaus käyttäjältä: PTG - 13.12.13 - klo:14:54
Sama laulu kaikkien teknisten ongelmien kanssa...

Osuvasti sanottu monessakin mielessä ;D

Nii eiköhän nämäkin mene taas foliohatun piikkiin...mutta minkäs sille voi jos jotkut tosiaan jaksaa noita VW selityksiä uskoa. Mutta että jos jollekkin nyt huollossa väitetään että oktomurske sen hihnan katkas niin voi tuosta faktaa esittää, siis ei muuten mutta pääseekö VW korvausvastuusta kun voi syyttää oktomursketta joka todellisuudessa ei näitä katkeiluja edes voi aiheuttaa. Että vieläkö asiakkaille näin väitetään oli oikeestas se kysymys joka noissa esitettiin...

cipher

Onhan se näissä spekulaatiossa kuitenkin myös muistettava, että Golf/Ocu/Passat-kannoista on paljon työsuhde ja liisarikäytössä - ei siinä loppukäyttäjää isommin kiinnosta muu kuin paikasta A paikkaan B pääseminen. Ja tiedän ison globaalin firman, jossa saa valita käytännössä ainoastaan Ocu farmarin värin.

kuvaustakin

Hyvin erikoiselta tuo oktomurske juttu kyllä tuntuu. Jos nyt oikein ymmärsin tuon Taloussanomien jutun niin hihnan katkeaminen on nimenomaan seuraus viasta. Varsinainen vika jonka tuo oktomurske aiheuttaa on siis jakopyörän kuluminen tai syöpyminen ja nimenomaan hihnapyörä on sitten sellaisessa kunnossa että se rispaa jakohihnan poikki.
En tiedä millaisen lämpökäsittelyn hihnapyörät ovat saaneet mutta voisin kuvitella että ainakin jonkinlainen pintakarkaisu hihnapyörissä voisi olla mahdollista. Eihän se nyt kovin pehmeää patarautaa voi olla. Ehkä materiaali voi olla myös jotain kevytvalua tai muuta valua mutta pitäisihän hihnapyörässä nyt jonkinlainen pintakarkaisu ainakin olla.
Ehkä...
Vai olisiko niin että mitä tahansa pölyä pääsee kopan sisälle ja se alkaa pikkuhiljaa täyttämään hihnapyörän urien pohjia ja hihnan hampaat sitten vielä painavat tätä ajan saatossa vielä tiukemmaksi ja kun uran pohja jossain vaiheessa on tarpeeksi täyttynyt niin silloin hihna pärähtää hampaiden yli ja seurauksena sekä hihna rikki että kone kaputt.
Heitän nyt arvauksena että syynä on joko materiaalivika tai -valinta hihnapyörässä ja toisena vaihtoehtona se että hihna on niin huonosti suojattu että pöly pääsee tayttämään hihnapyörän urat.
Sitä en kyllä osaa sanoa että miksi juuri Oulun seudulla ja onko pelkästään VW.moottoreissa.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: cipher - 13.12.13 - klo:15:15
Onhan se näissä spekulaatiossa kuitenkin myös muistettava, että Golf/Ocu/Passat-kannoista on paljon työsuhde ja liisarikäytössä - ei siinä loppukäyttäjää isommin kiinnosta muu kuin paikasta A paikkaan B pääseminen. Ja tiedän ison globaalin firman, jossa saa valita käytännössä ainoastaan Ocu farmarin värin.

Onko jotakin tilastoa siitä kuinka iso prosentti vikaisista autoista on liisareita, että meneekö tasan vai korjataanko nimenomaan yksityisten autoja jatkuvalla syötöllä ja liisarit olis jotenkin parempia. Eräässä volkkarin nettitietokannassa joka kertoo auton tiedot VIN numeron perusteella löytyy kullekkin autolle tieto onko kyseessä liisari vai ei, eroaako siis liisarin laatu yksityiselle toimitetun auton laadusta vai mihin tuota tietoa käytetään?

japa

#162
Eihän ne hihnat loputtomiin kestä,jos kerta koneetkin on vaihdettu käytettyihin jo uusissa autoissa  ;D Vai miten se oli  ;D
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Keni1

Lainaus käyttäjältä: japa - 13.12.13 - klo:19:57
Eihän ne hihnat loputtomiin kestä,jos kerta koneetkin on vaihdettu käytettyihin jo uusissa autoissa  ;D Vai miten se oli  ;D

Tässä uudessa 1,4 103kw versiossa on tietääkseni hihna ja eka tarkistus 260tkm kohilla. Oliskohan jo oppirahat tulleen maksetuksi ja olis nyt jo kestävä jakopää

Suhteellisen katkeraa tilitystä mieheltä joka on juuri iskeny kätensä paskaan :D

Routa

Ajelin muutaman vuoden pahamaineisella vuosituhannen alun Opelin Ecotecillä täällä Oulun seudulla eikä sen jakoremmin vaihdossa havaittu mitään poikkeuksellista. Hihnapyörät olivat täysin ehjät. Suuresti ihmetellyt tätä kohua.
Entinen VAG-kuljettaja.

Kollo

Autokorjaamoelämää vähän aikaa viettäneenä, ei ne remmit muutenkaan porsi niin usein muista merkeistä kuin VAG:eista. Oli pölyä tai ei. VAG:eissa remmi on muutenkin kireellä kuin viulun kieli, muut osaa tehdä semmosen moottorin missä remmiä ei tartte ihan niin kireellä pitää...

Entä jos remmintappaja onkin soratien pölyä, Suomessa niitä on paljon ja pohjoisessa enemmän kuin etelässä?
Taitava kuljettaja selviää tilanteesta johon hyvä kuljettaja ei edes joudu.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 13.12.13 - klo:20:31
Suhteellisen katkeraa tilitystä mieheltä joka on juuri iskeny kätensä paskaan :D
Sinun jokaiseen ketjuun suoltamia oksennuksia katkerampia tekstejä ei olekaan. On siinä otsaa haukkua toisten autoja, kun on itse ostanut jonkun laadukkuudestaan tunnetun patongin :P

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 13.12.13 - klo:22:27
Sinun jokaiseen ketjuun suoltamia oksennuksia katkerampia tekstejä ei olekaan. On siinä otsaa haukkua toisten autoja, kun on itse ostanut jonkun laadukkuudestaan tunnetun patongin :P

Eipä ole ranskiksessa mitään vikoja, kyllä nekin tietty kulumalla kuluu ajan kanssa :D

Olisin toki vaihtanut VAG autoon tuosta yhdestä Polosta huolimatta mutta kun itse valmistajan edustaja ei omaa tekelettään juuri arvostanut niin miksi olisin minäkään??? Ja kuten nyt on nähty niin nyt vasta semmoisen 1.4 TSI kaksoisahdetun kanssa kusessa onkin eikä todellakaan helpota jos autossa on myös DSG 7! Onneksi pääsin ajoissa eroon siitä. Volkkarilla tulee meneen monta vuotta että saavat taas laatuauton maineen takaisin, nämä keksityt selittelyt ongelmista eivät auta, päinvastoin. Reilusti pitäisi myöntää jos ongelmia on, oktomurske nyt viimeisin tuulesta temmattu hätävale.

makkis


LainaaJa tiedän ison globaalin firman, jossa saa valita käytännössä ainoastaan Ocu farmarin värin.

HP





Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 13.12.13 - klo:22:39
Eipä ole ranskiksessa mitään vikoja, kyllä nekin tietty kulumalla kuluu ajan kanssa :D

Olisin toki vaihtanut VAG autoon tuosta yhdestä Polosta huolimatta mutta kun itse valmistajan edustaja ei omaa tekelettään juuri arvostanut niin miksi olisin minäkään??? Ja kuten nyt on nähty niin nyt vasta semmoisen 1.4 TSI kaksoisahdetun kanssa kusessa onkin eikä todellakaan helpota jos autossa on myös DSG 7! Onneksi pääsin ajoissa eroon siitä. Volkkarilla tulee meneen monta vuotta että saavat taas laatuauton maineen takaisin, nämä keksityt selittelyt ongelmista eivät auta, päinvastoin. Reilusti pitäisi myöntää jos ongelmia on, oktomurske nyt viimeisin tuulesta temmattu hätävale.
Kaksoisahdetut oli kyllä susia ja sinunkin auto olisi pitänyt saada kuntoon, mutta en lähtisi paskoiksi vielä näitä hihnakoneita kutsumaan, jos jollain on öljyä enemmän syönyt.

Murskeesta en tiedä mitään, mutta jotain mystistä täytyy oulun seudulla olla, jos hihnat paukkuu useammin kuin muualla maailmassa.

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 13.12.13 - klo:22:57
Murskeesta en tiedä mitään, mutta jotain mystistä täytyy oulun seudulla olla, jos hihnat paukkuu useammin kuin muualla maailmassa.

Siinäpä se. Toivottavasti tähän saadaan joku vahvistus ja tieto mistä oikeasti on kyse. Nyt "tietoa" on tarjolla joka tuutista ja kaikki toisistaan poikkeavia:

- ELY-keskus kiistää teiden päällysteiden olevan millään tavalla syypää havaittuihin vaurioihin (lähde Tiede)
- Outokumpu Tornio: Oktomurske ei voi rikkoa autojen jakohihnoja (lähde HS)
- VW: Kyse on ulkoisista, ei autoista johtuvista tekijöistä (lähde HS)
- Ford asiakaspalvelupäällikkö:  Pölyongelma täytyi selvittää, koska se on kaikille kiusallinen (lähde HS)

Toisaalta VW:n jälkimarkkinointipäällikkö P.Mustonen kommentoi seuraavaa:
"... poikkeuksellinen ongelma on ollut Oulun seudulla tiedossa jo noin viiden vuoden ajan."
"Se on aiheuttanut huoltokäytöntöihin muutoksia ja Mustosen mukaan käytännössä kaikkien huoltotoimenpiteiden yhteydessä varmistetaan myös hihnan kunto. Meillä on ollut jo vuosia semmoinen käytäntö, että asiakkaan tuodessa auton huoltoon, vaikka lampun tarkastukseen, niin tarkastamme samalla jakopään hihnan."

"- Henkilökohtainen näkemykseni on, että pölyähän sieltä löytyy. Mutta mitä pölyä se on, siihen en osaa ottaa kantaa. Jos siellä olisi jotakin muutakin pölyä kuin hihnapölyä, niin sitähän pitäisi löytyä myös ilmansuodattimista, mutta ne ovat ihan normaaleja alueellamme."

Jälkimmäisissä kommenteissa lähteenä Yle uutiset.

Alhaalla Oulun alueella ajetun auton jakopäänhihnan kotelo ja ylhäällä Saksasta tuodun auton kotelo.
"All 4 The Driver"

Routa

Tälläkin on ilmeisesti ajettu Oulussa   ;D
Entinen VAG-kuljettaja.

Geoman

Pitäisi tämän "maagisen" rikkoutumisongelman näkyä muissakin Oulun teknisissä laitteissa.

Olen avannut avannut autojen jakopään suojuksia (ja muita koneiden osia) Keski- ja Etelä-Suomessa. Mielestäni tuollaista ruskeaa tahmeaa pölyä on ollut jakopään peltisuojissa, jarruosissa jne. Sitä olen aina pitänyt normaalina - onko muilla sellaista käsitystä että tuo ruskea tahmea pöly on normaalia vai olenko jälleen vainoharhainen vastarannan kiiski? Minulle tuo saksan kotelo on epänormaali.

V-O

Lainaus käyttäjältä: Routa - 14.12.13 - klo:10:12
Tälläkin on ilmeisesti ajettu Oulussa   ;D
Hah-hah. Tosiaan, hienoa että noin kaukaan on käyty autolla Oulussa  ;D

Keni1

tuRbomanin laittamassa kuvassa on kahden eri moottorin jakopään kopat niin hieman vaikea vertailla, ja kuten sen jälkeen linkitetystä jutusta nähdään niin myös saksassa tuota mönjää muodostuu ja nimenomaan volkkarin koneeseen. Ja Volkkarihan ei ole nähnyt tarpeelliseksi tiivistää koppaa mitenkään erityisen hyvin niin siksihän sitä skeidaa sinne kertyy.

VV-auton huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen kertoo http://www.hs.fi/autot/Volkswagen+Jakohihnojen+katkeamisen+syy+on+selvitetty/a1382322035922

Eli korjaus tulossa - syy liian huonosti tiivistetty jakopään koppa.

Jo vuosien ajan nämä jakopäät tarkastettu vain jos asiakas on tullut autoaan jostain muusta syystä näyttämään? Eikö olisi voinut olla vaikka jokin kampanja jossa säännöllisin väliajoin olisi tarkistettu missä kunnossa jakopää ja hihna on, meinaan että kun hihnan katkeaminen väistämättä johtaa konerikkoon ja matka keskeytyy ellei jopa lopu kokonaan niin aika vastuutonta toimintaa tälläinen, annetaan ajaa kunnes hajoaa vaikka säännöllisillä tarkastuksilla voisi hihnan vaihtaa ehkä ajoissa??? No kampanjaa ei tietenkään voinut olla koska oktomurske taidettiin keksiä vasta tänä syksynä, oktomurske - helppo uskoa että noin rajua kamaa ei hihnat millään kestä, paitsi että, se murske on niin kovaa ainetta, että se ei edes pölyynny niin eihän se pöly mitä noista jakopäistä löytyy niin edes sisällä moista mursketta.

Nyt sitten tiivistetään se jakopää niin ettei sinne pääse kertymään ylimääräistä tauhkaa, entäpä ne vuosien aikana hajonneet moottorit, kuinka moneen koneremppaan asiakas on joutunut itse maksumieheksi? Tämä ongelma vaivannut siis jo viitisen vuotta ja nyt vasta kuultiin asiasta??? Hiljaa ja hissukseen näitä tälleen vaietaan kunnes joku hoksaa epäillä.

V-O

Tirkkosen Jukka tai joku muu Volkkarilta voisi myös samalla kertoa että miten hemmetissä tuota Oulun seudun pölyä on kulkeutunut myös Austiniin Teksasiin... ...koska siellä on näemmä samanlaista mömmöä löydetty samasta paikasta...

Mutta ihan tosiaan varmasti Austinissakin oltaisiin erityisen mielissään kun hihnojen hajoamiseen löytyisi syy. Kannattaa ilmoitella sinnekin Volkkarin paikalliselle huoltopäällikölle.

japa

#176
Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 13.12.13 - klo:20:31
Suhteellisen katkeraa tilitystä mieheltä joka on juuri iskeny kätensä paskaan :D
Sattuu oleman kokemuksia näistä rapeista ranskalaisista ja voin todeta että kyseisiä psa tuotteita ei tule näkymän meidän pihassa 8). Ihan vaan pienenä esimerkkinä Citroen C4 150hv bensa turbo. Auto piti talvella pitää säännöllisesti lämpimässä hallissa tai muuten oli helvetti irti,valoja paloi kun joulukuusessa ja auto meni "hätätilaan", flekti huusi pakkasella koko ajan jne. Vikaa ei löytynyt vaan huollosta sanottiin,seurataan. Vikojahan oli pilvin pimein muutenkin ja viimeinen pisara oli kun jakopääremppa koiti 22 000km. Kiitos ja hei sanoin minä ja auto vaihtui konsernin tuotteeseen ja en ole katunut kertaakaan. Octaviaan ei ole koskaan tarvinnut tehdä mitään takuukorjauksia.Vaikka niitä on jo viisi ollut Jos joku on katkera niin se on Keni 1 :o jonka elämän tehtävä näyttää olevan haukkua toisten kulkupelejä. Parhaat ranskalaiset olen saanut grillistä  ;D
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

V-O

208 tkm ajettu meitin Pesosella. 1,6 litranen pensakone, vuosimalli 2002.

Erittäin luotettava auto ollut koko ajan, ei minkäänlaista moitetta kyllä tuosta autosta voi sanoa. No okei polttimoita palaa usein mutta ne on halpoja. Niin palaakohan ne san takia kun ostan aina Tarjoustalon halvimpia  :-[...

kt

^ On tuo kyllä kidutusta, jos joutuu 1000 km välein polttimoja uusimaan. Sehän tulee enempi hintoihin kuin öljysyöppöjen autojen pitäminen. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Keni1

japa Sitikka ei ole Peugeot, pistät kaikki ranskikset samaan laariin, laitatko myös kaikki volkkareiden viat Bemarin ja Mersun piikkiin?

Omalla ekalla Peugeotillani nyt ajellut rapiat 11 kk ja 15 tkm, 1. määräaikaishuolto tehty, autossa ei toistaiseksi ole ollut mitään vikaa paitsi vakkarin anturi joka korjattiin takuuseen ilman selityksiä oktomurskeesta tai muusta ulkopuolisen tekijän aiheuttamasta syystä, näin siitäkin huolimatta vaikka vika havaittiin vasta puoli vuotta auton käyttöönoton jälkeen, volkkari olisi tuohon keksinyt syyksi vaikka mitä ja olisi varmaan korjauksen minulla maksattanut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy