Mistä ja millainen latausasema hybridille tai sähköautolle?

Aloittaja Jyri, 02.10.17 - klo:11:15

« edellinen - seuraava »

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 05.10.17 - klo:20:20
Nuo lienevät seinälaturin kytkentävaihtoehdot, ja olisiko peräti niin että nuo ovat myös usein ne latausasemien tehot samaten. Mutta autolaturit ovat kaiketi oma lukunsa, joka ei luonnollisesti riipu seinästä tai latausasemasta, vaan omaavat oman maksimitehonsa jota luonnollisesti eivät voi ylittää. Pikalatauksissa syötetään sitten tasavirtaa, mutta meneekö se suoraan akulle vai erlillisen autolaturin kautta, sitä en tiedä, mutta kuvittelisin että sekin kiertää auton oman elektroniikan kautta joka säätelee mitä ja kuinka paljon kennoille syötetään.

Autokohtaisissa latureissa on huomattavia eroja, Volvon plugarit eivät ilmeisesti kykene hyödyntämään missään tilanteessa enempää kuin mitä 1 vaihe 16 A Schuko antaa, sitten taas Tesla kykenee pikalautauksella ilmeisen huimiin tehoihin ja Renault Zoe taas taitaa omata yhden suuritehoisimmista autolatureista.

Jo 22KW on valtava teho. Sen voi suhteuttaa omakotitalon öljykattilan tehoon. Tyypillisesti kattilat 17kw teholuokassa, sähkökattilat ja lämpöpumput jäävät sähköteholtaan yleensä juurikin tuohon voimapistorasian 3x16A maksimikuorman alle. Suurempi virta vaatii jo erikoiskytkennät keskukselta asti ja suuremmat pääsulakkeet/sähköliittymä.

Teholatausasema (yli 3x16A) voi tulla kalliiksi jo sähköliittymämuutosten takia. Yönylilataukseen 11kW riittänee mainiosti jopa täyssähköautolle.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 05.10.17 - klo:20:20
Nuo lienevät seinälaturin kytkentävaihtoehdot, ja olisiko peräti niin että nuo ovat myös usein ne latausasemien tehot samaten. Mutta autolaturit ovat kaiketi oma lukunsa, joka ei luonnollisesti riipu seinästä tai latausasemasta, vaan omaavat oman maksimitehonsa jota luonnollisesti eivät voi ylittää.

Niin siis se "seinälaturi" joka itseasiassa ei ole laturi ensinkään vaan pelkkä logikkapurkki, tietää itse millä tavalla ja kuinka suurella teholla se kykenee latausta suorittamaan. Tämä tieto on siinä purkissa fixattuna noihin CP ja PP -kommunikointikarvoihin. No tuohon Type2 perään kun liitetään se auto, niin se puolestaan kertoilee samoilla karvoilla millä tavalla ja kuinka suurella teholla se kykenee virtaa vastaanottamaan siihen omaan laturiinsa. Lopputulema tuosta on tietysti että heikoin ratkaisee. Jos laturi kykenee 11kW, mutta auto vastaanottamaan vain 4kW niin sillä mennään ja virrat kytkeytyy Type2:een vain 1-vaihevirran mukaisesti. Tai tuohon samaan laturiin tuleekin 22kW kykenevä, niin "vain" 11kW 3-vaihetta Type2:een pusketaan kun boxi ei parempaan pysty. Simple 8)

Lisätietoa tuosta liitännästä ja liittymähetkellä tapahtuvasta kommunikaatiosta löytyy esim. https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Banned

Autotallista löytyy kolmivaihe voimavirtapistorasia. Onko olemassa kaapelia, joka tuohon kävisi suoraan ja sillä saisi hybridiä ladattua?
Passat GTE


MR

Lainaus käyttäjältä: Banned - 07.05.19 - klo:08:51
Autotallista löytyy kolmivaihe voimavirtapistorasia. Onko olemassa kaapelia, joka tuohon kävisi suoraan ja sillä saisi hybridiä ladattua?

Löytyy toki vaikka millaista piuhaa. Kysymys kuitenkin kuuluu miksi haluat ladata hybridiä voimavirtapistorasiasta? Eikö tallissa ole tavallista 16A sukopistorasiaa, vai onko ajatuksena kenties jakaa kuormaa eri vaiheille? Kuorman jakamiseen markkinat tarjoavat vain yhden vaihtoehdon Accelevin https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/. Muut piuhat käyttävät vag-hybrideissä vain yhtä vaihetta, vaikka sen voimavirtaan kytkisikin.
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

Banned

Ihan vaan nopeamman lataamisen ja vahvemman rakenteen vuoksi. Epäilyttää tuon valovirtajohdon kesto jatkuvassa käytössä.
Passat GTE

MR

Lataushan ei nopeudu, vaikka voimavirrasta lataisitkin, koska auto hyödyntää vain yhtä vaihetta 3,7kW teholla. Tuo linkkini laite on ainoa, jolla saa hieman nopeutta lisää vs. sukolataus 16A latausvirralla. 16A latausvirralla hybridin akku on täysi viimeistään 2h 45min kohdalla. Hyväkuntoisen 16A pistorasian pitäisi kestää se. Toki oikea latausasema on kaikista paras vaihtoehto.
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

#timo#

#37
Lainaus käyttäjältä: Banned - 07.05.19 - klo:10:03
Ihan vaan nopeamman lataamisen ja vahvemman rakenteen vuoksi. Epäilyttää tuon valovirtajohdon kesto jatkuvassa käytössä.
Juuri tästä syystä minulle suositeltiin tuota adapteria. Siinä on sininen suko rasia jonka pitäisi kestää jatkuva 16A kuorma. Mulla toi on kytketty suoraan pääkeskukseen, lukollisen oven taakse. Mä en lataisi autoa tallissa.

Banned

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 08.05.19 - klo:10:29
Juuri tästä syystä minulle suositeltiin tuota adapteria. Siinä on sininen suko rasia jonka pitäisi kestää jatkuva 16A kuorma. Mulla toi on kytketty suoraan pääkeskukseen, lukollisen oven taakse. Mä en lataisi autoa tallissa.

Tuo voisikin olla hyvä ratkaisu. Tiedä muutenkaan missä kunnossa nuo 80-luvun pistorasiat on...
Autoa lataan siellä missä sitä säilytän.
Passat GTE

Taky

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Killer

Minä investoisin ehkä vähän enemmän ja laittaisin esim tämän http://sahkonumerot.fi/3451418 tai vastaavan ilman kaapelia. Voi päivittää vaikka suoraan täyssähköautoksi ja silti riittää latausaseman teho ja voi dippikytkimillä rajoittaa kaikkiin alempiin tehoihin. Lisäksi sisältää vikavirtasuojan.
Halvimmissa latausasemissa ei sitä ole eikä varmaan myöskään 6mA dc-virran tunnistusta, jolloin pitää käyttää B-tyypin vikavirtaa joka tosiaan maksaa lähes latausaseman verran.
Halvasta asemasta tuleekin äkkiä kallis.
Noita voi ostaa sähköurakoitsijoiden kautta ja samalla myös asennus sieltä.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Taky

Lainaus käyttäjältä: Killer - 11.05.19 - klo:08:48
Minä investoisin ehkä vähän enemmän ja laittaisin esim tämän

Kovasti riippuu millaista auto ladataan, niin virta lähde sen mukaan.

1-vaiheisen auton lataamiseen tuolla 7,4 kW:n teholla vaatii yhden vaiheen taakse 32A sulakkeen ja tietysti vielä niin että vaihe kestää ko kuorman kaiken muun kanssa. Kuormitettavaa 32A:ta ei ihan joka paikasta löydykkään.

3-vaihelataaminen helpottaa, pärjäilee 11kW:n saakka 16A sulakkeella/vaihe, mutta 3-vaiheista lataamista vain tulee nykyään harva auto.

Kona EV:stä juuri julkaistiin infoa että 2020 ne saa 3-vaiheisen latausmahdollisuuden 11kW:llä, toivottavasti myös Niro EV saa saman raudan.... KIA:n maahntuoja ei tiennyt asiasta mitään Niron osalta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Wagner

Kotosalle hakusessa kiintee latausasema, ettei tarvii sen "väliaikaiseen lataukseen" tarkotetun kanssa puljata.
Webasto Pure Wallbox vaikuttas äkkiseltään ihan passelilta, apropoo vaan että ottasko 11kWh vai 22kWh mallin.
Eka riittää nykykäyttöön, mutta tulevaisuutta ajatellen toi 22kWh malli antas enemmän mahollisuuksia.

22kWh mallia sais Saksasta rahteineen 670 eurolla, helekutan kalliita lootia "pelkän sähkön jakeluun".  ???

Sähkönkulutusta toi ei tosin mittaa, mut siihen on sit toiset ratkasut.
Sikamaista menoa since 1975

jarmaho

Kun suunnittelette näitä seinäpistorasioita, niin ottakaa huomioon sähköpääkeskuksen etusulakkeet. Yleinen koko on 3*25A koska tuota isommat tulpat nostavat liityntä- ja kuukausimaksuja reippaasti. Eikä keskuksen/liitynnän muutostyö ole kovinkaan halpaa... Toinen, pieni, huomioon otettava on se että sähköyhtiöt ovat hivuttamassa huipputeholaskutusta sähkön kulutuksen lisäksi osaksi sähkölaskua. Sähköautot kun tuppaavat nostamaan kiinteistön kulutuksen huipputehoja.

Edit: typoja
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

Killer

Lainaus käyttäjältä: Wagner - 05.06.19 - klo:09:59
Kotosalle hakusessa kiintee latausasema, ettei tarvii sen "väliaikaiseen lataukseen" tarkotetun kanssa puljata.
Webasto Pure Wallbox vaikuttas äkkiseltään ihan passelilta, apropoo vaan että ottasko 11kWh vai 22kWh mallin.
Eka riittää nykykäyttöön, mutta tulevaisuutta ajatellen toi 22kWh malli antas enemmän mahollisuuksia.

22kWh mallia sais Saksasta rahteineen 670 eurolla, helekutan kalliita lootia "pelkän sähkön jakeluun".  ???

Sähkönkulutusta toi ei tosin mittaa, mut siihen on sit toiset ratkasut.

Tuossa pari viestiä aiemmin just kirjoitin aiheesta.
En ostaisi tuota asemaa, ei sisällä vikavirtaa joten joutuu käyttämään b-tyypi vikavirtaa joka maksaa useista satoja euroja. Tulisi halvasta kallis.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

zebahlus

#45
Lainaus käyttäjältä: Killer - 09.06.19 - klo:09:02
Tuossa pari viestiä aiemmin just kirjoitin aiheesta.
En ostaisi tuota asemaa, ei sisällä vikavirtaa joten joutuu käyttämään b-tyypi vikavirtaa joka maksaa useista satoja euroja. Tulisi halvasta kallis.
Minulta löytyy Webasto Pure autokatoksen seinään asennettuna 3x16A eli 11 kW:lle. Asemaan riittää A-tyypin vikavirta, eikä se maksa kuin pari kymppiä. Ihan voi suositella jos kaipaa simppeliä 22 kW asti venyvää type2-asemaa arkea helpottavalla kiinteällä kaapelilla.

Taky

Lainaus käyttäjältä: jarmaho - 05.06.19 - klo:12:31
Yleinen koko on 3*25A koska tuota isommat tulpat nostavat liityntä- ja kuukausimaksuja reippaasti. Eikä keskuksen/liitynnän muutostyö ole kovinkaan halpaa...

Mikä on halpaa ....

Jakeluyhtiökohtaista tietty, mutta KSOY:n alueella juurikin tehty muutos 3x25A -> 3X35A = 1090â,¬+20â,¬/kk

Talossa vanhan 3x16A voimavirran muutos - tallissa ollut, kaapelointi (11m) talon päätaululta, talliin uusi sähkötaulu vikavirtasuojineen + rasiat talliin 1x3X16A + 1x3x20A, sekä seinän läpi ulos 1x3X16A + 1x3x20A patteri kustansi hitusen vajaat 900,-.

Pointti on muutoksella nyt että kun sen vielä saa ja kohtuulliseen hintaa otettiin työnalle - kun loppu kaupunki haluaa myös sulakekoon korotuksia niin kohta niitä ei saa edes rahalla kun loppuu alueen jakeluyhtiöltä kapasiteetti ilman isompia remontteja verkkoon. Nopeet syö hitaat...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

pasi

Nostetaan vanhaa topiccia esille.

Katokseen on tuloillaan plugari, ja mietin latausratkaisua. 1-vaihe 16A riittää plugarille vallan hyvin, 8A sukolla riittää sekin lataukseen mutta lataus+lämmitys tekee jo tiukempaa. Hiukan enemmän saisi virtaa olla tarjolla.

Katoksessa on tarjolla autopaikalle vain 1 vaihe 20A joka jaetaan kahden paikan kesken. Useimmiten voisin käyttää sen 20, kun saman boksin päässä on eläkeläisen Avensis joka ei aamulla varhain minnekään liikahda eikä ole yöllä piuhan päässä.

Lisäksi en haluaisi joka kerta kaivella piuhaa takakontista ja asetella sitä sinne takaisin, vaan mieluummin olisi kiinteäkaapelinen boksi seinässä.

Haussa olisi yksivaiheinen latauslaite, jossa olisi kiinteä type 2 piuha ja kWh-mittaus. Mitään ylimääräisiä RFID-tunnistuksia, appiohjauksia tms ei tarvittaisi. Mutta ei tunnu kohtuuhintaisia olevan, kaikki maksaa jotain 700 eur ja ylöspäin, ja sisältävät tarpeettomia herkkuja joista olisi turha maksaa.

Miksei markkinoilla ole perusboksia jossa olisi plugariautoilijalle perustoiminnot? Vai onko, mutta piilossa?





duke7

Tuo kWh-mittaus tekee hommasta kallista. Laitteita ilman sitä on enemmän tarjolla ja halvempia. Mittarin pitäisi myös täyttää joku hyväksyntä ja joissain hyväksyntä on kyseenalainen koska se luvataan vain tietyn IP-luokan kotelossa jota laitekotelo ei täytä..

Mutta siis, taloyhtiön kanssa voi sopia myös kiinteän kk-maksun. Niin minä olen tehnyt.

patruuna22

https://www.ahlsell.fi/34/sahko/keskukset-ja-keskustarvikkeet-30-34/34-keskukset-ja-keskuksien-osat---ip34-seka-kotelot-ja-osat---ip20/sahkoauton-lataus/latausasemat/3408526/#

Tuo käy suoraan vanhaan lämmitystolppaan ja löytyy vikavirta ja kwh mittarit.
Jatkuva 16A latausvirta ,eikä maksa paljon.
Täyssähköautoon tietty hidas,mutta hydridi toimii.

Hego

Itsellä samoja pohdintoja et minkä latausaseman hommais tulevalle plugarille.
Toistaiseksi olen päätymässä tähän: https://charging-energy.elli.eco/fi-fi/IDcharger

Seat León ST PHEV Xcellence

Wagner

Toi volkkarin ID Charger on kieltämättä suht edullinen, kylkeen energiamittari säänkestävällä suojakotelolla 50 eur. Sit vielä sähkäri asentamaan systeemi paikoilleen. Sähkärin osuus riippuu tietty kohteesta, itelläni jäi alle 250 euron. Oman Webaston Pure aseman tilasin Saksasta, ku vähä yli vuos sitten sen sai satkun halvemmalla rahteineen päivineen ku Suomesta ostettuna.
Sikamaista menoa since 1975

jarmaho

Oma täyssähkäri tulossa ja piti ryhtyä tuumimaan kuinka hoitaa lataus kun sukolla tuo on turhan hidas.

Kyselisin kommentteja Wallbox Pulsar Plussasta, koska olen kallistumassa tuon ostoon. Syynä tähän on tuossa oleva latausprofiilin mahdollisuus. Tarkoitus olisi rajata latausaseman oman kellon mukaan latausvirtaa, päivällä 8A ja yöllä 16A. Varmasti joku haluaa kommentoida ajatusta käyttää pelkkää kelloa kuorman hallintaan tai mainita muita vastaavaan pystyviä latausasemia, niin ne ovat yhtä lailla tervetulleita vastauksia. Dynaamisesta kuormanhallinnasta en ole tällä hetkellä hirveän kiinnostunut johtuen nuukuudesta ja laiskuudesta, pitäisi vetää parikaapeli suojaputkessa pihan poikki autotalille. N. 35m saven ja kivien muodostamassa massassa jossa vähän väliä puskia ja kukkapenkkejä estämässä koneellisen laiskuuden  ???.

Kiitokset etukäteen vastauksista ja kommenteista!
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

PoNppu

Täällä myös kaipailtaisiin vinkkejä latausaseman valintaan. Nyt tulossa plugari, mutta sen jälkeen varmaan siirrytään sähköautoiluun, joten latausasema mitoitetaan sen mukaan. Ajatuksena löytää 11kw asema yli 5m latauskaapelilla.
Vaihtoehdot ovat  Webasto Pure tai sitten esim nuo Ellin ID-laturit, niissä vaan ärsyttää tuo volkkarin logo kun pihaan ainakin nyt tulossa Skoda  :D . Näytti olevan Skodalla vastaavanalinen laturi tarjolla muualla kuin Suomen sivustolla, tietenkin vähän halvemmalla kuin tuo volkkarin malli, ehkäpä tulossa myöhemmin myös Suomeen. Kai tuon logon voi teipata umpeen jos pistää liikaa silmään  8) .

Webaston mallista löysin tämän Proshopin puolelta, mutta ihmetyttää että verkkokauppa.com myy samaa laturia yli 900 euron hintaan. Onkohan tässä Proshopin mallissa jotain mitä en nyt tajua? EA-koodi molemmissa sama, niin pitäisi varmaan olla sama tuote.
https://www.proshop.fi/Saehkoeauton-lataus/Webasto-Pure-Ladeboks-11-kW-Type-2-Black-Edition-med-7-mtr-kabel-Integreret-Type-B-fejlstroemsrelae/2918511
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/0304/qjnkr/Webasto-Pure-II-sahkoauton-latausasema-Type2-11-kW-7-0-m

Ja millaisia hintoja nuo asennukset yleensä on? Edellä mainittu 250e kuulostaa aika edulliselta.  Itsellä tulossa katokseen josta on 5m matka sähkökaapille. Tämä tieto kiinnostaa siksi, että onko järkeä kilpailuttaa asennus ja ostaa asema erikseen, vai mennä noilla noin1500â,¬ avaimet käteen setillä.

Hazz

Olikos jollain kokemuksia https://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/ tuolta tilatusta latausasemasta. A) Tuliko luvatussa ajassa B) toimiiko. Erehdyin tilaamaan latausaseman, jonka toimitusaika oli 14pv. Nyt on mennyt reilu kuukausi enkä laitetta ole saanut. Mietiskelen tässä alanko katseleen muita vaihtoehtoja. Ajathan taitaa olla hieman haastavia elektroniikkaa valmistaville firmoille.

M_M

Joo, on sama kokemus. Tilasin 12.4. Tiedustelin tilausta 11.5. jolloin laitteeni luvattiin menevän tuotantoon sillä viikolla ja lähtevän postiin perjantaina 14.5.

Tuolloin perjantaina sille oli kyllä luotu lähetystunnus joka näkyy postin seurannassa, mutta tähän päivään mennessä posti ei ole saanut lähetystä haltuunsa, eli lähetystunnuksen luomisellakin pelattiin vain aikaa.  ::)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hazz

Lainaus käyttäjältä: M_M - 20.05.21 - klo:16:42
Joo, on sama kokemus. Tilasin 12.4. Tiedustelin tilausta 11.5. jolloin laitteeni luvattiin menevän tuotantoon sillä viikolla ja lähtevän postiin perjantaina 14.5.

Tuolloin perjantaina sille oli kyllä luotu lähetystunnus joka näkyy postin seurannassa, mutta tähän päivään mennessä posti ei ole saanut lähetystä haltuunsa, eli lähetystunnuksen luomisellakin pelattiin vain aikaa.  ::)

Mä tilasin kolme päivää ennen sua ja laitetta 5.5 kysellessäni luvattiin että toimitus on 10.5. Sama tuli mieleen tuosta lähetystunnuksen käyttämisestä ajanpeluuseen. Tänään pistin vähän kiukkusemman sähköpostin, katsotaan mitä vastaavat, jos vastaavat.

Jos firmalla on komponenttipulaa niin ehkä siitä kannattaisi jossain mainita. Tietty korona voi verottaa raskaalla kädellä pienen firman kokoonpanoakin, mutta mitään selityksiä en ole saanut tai löytänyt esim. face sivustolta. Viivästymistä sietäisi paremmin jos sille olisi hyvä selitys.




M_M

No mä just kysyin asiaa ja kuulemma koko laitos on ollut koronakaranteenissa 5 päivää. Huomenna kuulemma palaavat töihin ja ainakin tuon minun laitteeni luvattiin huomenna vihdoin lähtevän postiin.

Jännä nähdä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hazz


Rauta7

C TEK NJORD GO. Helppo asennus: latausaseman 3-vaihepistoke suoraan kiinni 3-vaihepistorasiaan. Toimii 3-vaiheisessa 11 kW:n latauksessa ja myös "1-vaiheisessa" hybridiakun latauksessa.

Tämän latausaseman voi ottaa matkavarusteeksikin, jos tietää saavansa reissullaan 3-vaiheista ... Kotiin on saatavana (alle 20 eurolla) seinäkiinnityssarja.

Käytännön hintahaarukka taitaa olla 650 - 800,-. Saatavana mm. Motonetistä.
Golfkärry Mk 7.5

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy