Ongelmat Haldexin kanssa

Aloittaja stjärndykare, 07.12.12 - klo:09:38

« edellinen - seuraava »

Jari.minkkinen

Eilen ja tänään ei sittee enää edes yritä raapia takaa... no jospa pumppu korjaa asian. Mikäs numero 4wd sulake on abs sulakkeen löysin mut 4wd ei löydy?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Jari.minkkinen - 16.01.19 - klo:07:12
Eilen ja tänään ei sittee enää edes yritä raapia takaa... no jospa pumppu korjaa asian. Mikäs numero 4wd sulake on abs sulakkeen löysin mut 4wd ei löydy?

,,kkiseltään ei löydy tietoa, manuaalissa tuota ei ole listattu.

https://forums.seatcupra.net/index.php?threads/fuse-layout.349667/
https://www.yumpu.com/en/document/read/3807722/leon-1m-manual-index-of sivu 3-74
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jari.minkkinen

Mut meneekö pumppu just noin et ensin pätkii ja sittee loppuu kokonaan

Jari.minkkinen

Kuntoon tuli pumpun kuori halki ja vesi päässyt sisälle

Zeppen

Nyt on neliveto korjattu. Oli pakko viedä auto merkkiliikkeeseen, mistä autokin ostettu uutena. Ensimmäisellä käynnilla vikaa etsittiin ja yritettiin tehdä perussäätö Haldexille. Se ei onnistunut. Painepumpun mittaukset antoivat viitteitä sen viallisuuteen. En antanut lupaa vaihtaa sitä, kun uutta oli jo koetettu ja uusi oli kotona. Eka käynti jäi tuohon. Kotona sitten vaihdoin pumpun ja neliveto heräsi henkiin. Perussäädön yritys varmaankin herätti ECUn taas yhteistoimintaan? Vasta tuon jälkeen äkkäsin katsoa vikakoodeja, kun mulle oli tullut OBDeleven -laite. Vikakoodiksi oli vaihtunut => C111207 - Haldex-kytkimen pumppu mekaaninen vika => eli ihan järkeenkäypää. Kävin vielä uudelleen liikkeessä teettämässä Haldexin perussäädön ja tällä kertaa se onnistui (kun oli ehjät osat). Nyt on öljytkin vaihdettu 3 kertaa puoleen vuoteen, joten huuhtelua on ollut.

Öljyn seassa oleville murusille sain selityksen, että se on normaalia kulumista. Takarenkaan pomppiminen liittyi kuulemma pumppuun, joka on pahasti tukossa jo....

Ja vielä se, että asiointi tuossa liikkeessä oli erittäin positiivistä. Omia huolto-/korjaustoimenpiteitä ei kyseenalaistettu ja huoltoneuvojat (2), joiden kanssa asioin tiesivät oikeasti Haldexista ja myös keskustelivat vian tutkimisesta sekä minun tekemistä huomioista. Tarvittaessa voin viedä autoni sinne uudelleenkin.... vaikka vielä toistaiseksi aion itse hoitaa huollot ja pienemmät korjaukset itse.

Kunhan tässä ehdin, niin puran sen vanhan pumpun, jos vaan pystyn.....

Suberb 2012

Kellään kokemusta Haldexin korjaamisesta? Lännessä tietysti vain uutta laitetaan, Itäisemmät vielä korjaa kaiken :D
https://www.ebay.com/itm/Haldex-AOC-Pump-Repair-Kit-Volkswagen-0CQ598549-5TH-GEN/123265757550?hash=item1cb336316e:g:Zo0AAOSwIKNcAmUk:rk:8:pf:0&vxp=mtr


Tässä tietysti ongelma on, että tarvisi olla 2, toinen paikallaan ja toinen korjattavana.
https://www.ebay.com/itm/Repair-Service-for-Haldex-precharge-pump-Gen1-2-3-4-5-VAG-Volvo-Ford-cars/123401832631?hash=item1cbb5288b7:g:D4gAAOSwtXBau1uE:rk:6:pf:0

Mitähän ne mahtaa merkkarilla pyytää roskiin menevistä pumpuista... Vois ottaa jonkun varastoon ;)

jiku

Lainaus käyttäjältä: Zeppen - 18.01.19 - klo:18:34
Kävin vielä uudelleen liikkeessä teettämässä Haldexin perussäädön ja tällä kertaa se onnistui (kun oli ehjät osat).

Mitäköhän tuossa perussäädössä tehdään?
Voikohan tuohon takapäään kytkeytymisen herkkyyteen ja voimantuottoon taakse säädöillä vaikuttaa?

ihan vaan mielenkiinnosta, kun oma lähdössä tutkimuksiin ensviikolla perän voimattomuuden takia.

Suberb 2012

Willi arwaus, että luetaan vikakoodit ja laskutetaan valohoidosta 100.-

Mulla ajettiin joku ”ohjelma” haldexiin varuiksi uudestaan, ei vaikutusta. Ylläri, kun se pummpu on p@skana. Hiukankin asiaan perehtyneempi mekaanikko olisi sen yleismittarilla todennut ja vaihtanut samantien (kuten oli aiemmin huoltoneuvojan kanssa sovittu)
Sellaisia ”merkkihuoltoja”...

M_M

On siellä muistaakseni jotakin adaptaatiota mahdollisuus tehdä, ei kyllä hajuakaan mitä sillä saavutetaan. Jos pitäisi veikata, niin ehkä se haldexin ohjain haistelee millä virtamäärällä pumppu kehittää minkäkin verran painetta.

Voimanjakoon tuolla tuskin voi vaikuttaa, lähinnä siihen että haldex toimii kunnolla tai ei toimi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

#timo#

Lainaus käyttäjältä: M_M - 24.01.19 - klo:21:42
On siellä muistaakseni jotakin adaptaatiota mahdollisuus tehdä, ei kyllä hajuakaan mitä sillä saavutetaan. Jos pitäisi veikata, niin ehkä se haldexin ohjain haistelee millä virtamäärällä pumppu kehittää minkäkin verran painetta.

Voimanjakoon tuolla tuskin voi vaikuttaa, lähinnä siihen että haldex toimii kunnolla tai ei toimi.
Eikös tuolta voi muuttaa haldexin "tiukkuutta": [22] AWD: Acoustic measure: wiring logic, Standard -> Increased Traction. Saattaa hieman vähentää puskemis taipumusta? 

M_M

Näinhän sitä väitetään. Kokeeksi omaankin autooni tuon joku aika sitten muutin ja jos sillä jotain vaikutusta oli, niin häviävän pieni.

Tietysti autoissa on eroja muutenkin kaiken toiminnan kanssa, niin voihan tuo jossain toisessa mallissa vaikuttaa voimakkaastikin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Zeppen

Mulla ei ennen perussäätöä lähtenyt toimimaan uudella pumpullakaan. Mitä lie tekeekään, oisko jotain ECUn softan kanssa. Aiemmin kerroin, että puran vanhan pumpun kun ehdin. Tänään ehdin. Lähtökohtahan oli se, että vielä vikaa tutkiessa mittasin siitä vastuksen. Se oli 5 ohmia, kuten myös uudessa pumpussa jonka ostin. Helppo homma purkaa pumppuosa ja irrottaa takaosa moottorista. Öljyä ei ollut vuotanut moottorin sisään ja kollektorilla & hiilillä näytti olevan vielä kilometrejä edessä. Kollektoria / hiiliä ei siis tarvinnut irroittaa. Putsasin kaiken mahdollisen, pumppuosia (jouset, männät, runko) liotin vähän aikaa Sinolissa. Pumpun pään laakeri, kaksi uralevyä ja pallokisko (pyöreitä) siinä välissä, tulee vinoa tasoa vasten. Onpa rakenne...... Kai tuo vinous sitten liikuttaa pumpun mäntiä ja saa paineen aikaan. Kasasin ja oletan/toivon, että tuo saattaisi jopa toimia. Varmuutta ei toki ole. Pari kuvaa ohessa.









TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 25.01.19 - klo:08:14
Eikös tuolta voi muuttaa haldexin "tiukkuutta": [22] AWD: Acoustic measure: wiring logic, Standard -> Increased Traction. Saattaa hieman vähentää puskemis taipumusta?

Koitin katsoa tuota omasta autosta, toi 22 awd löytyy kyllä mutta mistä toi Acoustic measure?
Kaikki valikot mielestäni katsoin mutta tuota ei näkynyt

#timo#

Hyvät kuvat pumpusta! Tuohan on hyvin yleinen tapa muuttaa pumpun tuottoa. Vinolevyllä säädetään pumpun kierrostilavuutta. Lentsikoista tuttu tekniikka  ;)

Skeida-Bob

Juu niin on, ja lentsikoissa luotettavuus ja toimintavarmuuskin on melkein yhtä hyvää laatua, huoltotarve ja -tiheyskin noin samaa luokkaa  >:( , mutta asia vilpitön, mainiota oma-aloitteellisuutta.
jo läks pazka pihasta.

#timo#

Niin, kyllähän se näin on että kunnollisen suodattimen puute ja pieni öljytilavuus pilaa tuon koko järjestelmän :(

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 27.01.19 - klo:15:56
Niin, kyllähän se näin on että kunnollisen suodattimen puute ja pieni öljytilavuus pilaa tuon koko järjestelmän :(

Kyl se vaan tääkin lie rakennettu ihan aatoksella, että kestää juur takuuajan ja senjälkeen kuluttaja ”tajuaa” huoltaa sitä (merkkihuollossa) hyvin useasti.
Toki sitten pitääkin jo laskea, kannattaako ostaa uusi pumppu/100tkm vai vaihdattaa öljyt/ 15-30tkm? Uutta pumppua saa euroopasta n.200.-

Itse ajattelin koittaa tuon vanhan korjata/korjauttaa ja vaihtaa koko palikan sitten kun taas vikaantuu, jos vielä Skodilakilla silloin ajelen. 

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 27.01.19 - klo:17:01
Kyl se vaan tääkin lie rakennettu ihan aatoksella, että kestää juur takuuajan ja senjälkeen kuluttaja ”tajuaa” huoltaa sitä (merkkihuollossa) hyvin useasti.
Toki sitten pitääkin jo laskea, kannattaako ostaa uusi pumppu/100tkm vai vaihdattaa öljyt/ 15-30tkm? Uutta pumppua saa euroopasta n.200.-

Itse ajattelin koittaa tuon vanhan korjata/korjauttaa ja vaihtaa koko palikan sitten kun taas vikaantuu, jos vielä Skodilakilla silloin ajelen. 

Niin no merkkarillakin tuo pumppu maksaa n.300 euroa.

Ja jos neliveto auton ostaa, niin aika surullista, jos sitten ei ole vara edes huollattaa sitä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.01.19 - klo:17:32
Niin no merkkarillakin tuo pumppu maksaa n.300 euroa.

Ja jos neliveto auton ostaa, niin aika surullista, jos sitten ei ole vara edes huollattaa sitä...

Onhan se ihanaa olla tuollanen rahamees, ei tarvi pikkujutuista murehtia. Senkun vaan ostaa uuden aina jos vanhassa ilmenee pienikin vika ;)
Hyvin huomaa sinunkin allekirjoituksesta ja jutuista,  että massi on kunnossa :D Eipä ole tälläsellä persaukisella tuollasia vehkeitä tallissa

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 27.01.19 - klo:18:34
Onhan se ihanaa olla tuollanen rahamees, ei tarvi pikkujutuista murehtia. Senkun vaan ostaa uuden aina jos vanhassa ilmenee pienikin vika ;)
Hyvin huomaa sinunkin allekirjoituksesta ja jutuista,  että massi on kunnossa :D Eipä ole tälläsellä persaukisella tuollasia vehkeitä tallissa

Kyllä haldex:n öljyjen vaihtohan on kallista peräti 89, merkkihuollossa ja pumpun putsaamisen kanssa alle 200 euroa.

Tuollaiseen pitää olla todellinen rahamies  ;D. Ei pidä niitä viimeisiä rahoja sijoittaa autoon, jos ei ole varaa sitä ylläpitää! Varsinkaan vag:n, jossa noita ominaisuuksia riittää  ;D ;D ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 27.01.19 - klo:12:30
Hyvät kuvat pumpusta! Tuohan on hyvin yleinen tapa muuttaa pumpun tuottoa. Vinolevyllä säädetään pumpun kierrostilavuutta. Lentsikoista tuttu tekniikka  ;)

Eihän tuossa semmoista pitäisi olla. Vaan kierroslukusäätö, ja keskipakolimput jotka sulkevat "hullunkierron" virtausta kun kierrosluku nousee.

https://www.youtube.com/watch?v=CDRVTjMPK9Q
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M_M

Niin, on siellä vinolevy mutta sillä ei säädetä mitään vaan kulma pysyy vakiona.

https://procarmanuals.com/amp/vag-ssp-515-golf-2013-running-gear-four-wheel-drive-concept/
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

#timo#

No niinpäs onkin! Ihmettelinkin jo hieman noita kuvia että miten ja mistä kanavasta vinolevyn kulmaa muutetaan :o

Suberb 2012

Ai auvoa! Uus punppu ja litkut. Jo lähtee taas, ihan itekin pelästyi kui se noi pinkasee :D :D
Ei kaivannut mitään ”sopeuttamista” marmorinvalkean loistevalon alla ;)

TDI Golf

C1113 07 (008)- Mechanical Failure
Fault status 00000001
Fault Priority 1
Fault Frequency 9

Mikä mahtaa olla kipuna?

tarzi

Mikä mahtaa olla autona?
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

TDI Golf


ConD

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 29.01.19 - klo:16:44
C1113 07 (008)- Mechanical Failure
Fault status 00000001
Fault Priority 1
Fault Frequency 9

Mikä mahtaa olla kipuna?
2min googlaus tuolla vikakoodilla, ohjainlaite...

LainaaHad my car repaired under warranty. They confirmed that the rear axle was not engaging. They said it was a software glitch that disabled the rear being engaged. There was a TPI on this (TPI 2046458/1) - the fix is resetting the error and updating the software. The fault code relevant to this is AWD mechanical failure.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

TDI Golf

Luin tuota palstaa, ohjelmapäivtys, joku väitti pumppua. Eli jos ei mene päivityksellä niin maksaa?

tarzi

Miten voi olla noin vaikea kertoa oikeasti mikä auto on kyseessä? Pelkkä golf ei kerro mitään.. No jos mk7 niin päivitys tai koko haldex, vanhemmissa voi olla esim ohjainlaite vika.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy