Ocu 1.4 TSI DSG 2014 jakopään hihnan vaihdon ongelma

Aloittaja torput, 19.08.20 - klo:16:30

« edellinen - seuraava »

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: torput - 27.08.20 - klo:13:39
Noniin, ajoitukset on nyt varmistettu merkkiliikkeessä ja ovat kunnossa.

Huollon teoria nyinnälle: kun vesipumppu on pitänyt irrottaa hihnan vaihdon yhteydessä, on siitä lirahtanut jäähdytinnestettä kytkinkoteloon. Kytkin on huuhdeltu ja nyt pitäisi toimia.

Ovathan hihna ja vaihdelaatikko/kytkin eri paikoissa ja vaihdelaatikko/kytkin ei ole päältä avattu?

torput

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 27.08.20 - klo:18:19
Ovathan hihna ja vaihdelaatikko/kytkin eri paikoissa ja vaihdelaatikko/kytkin ei ole päältä avattu?

En ole härveliin tarkemmin tutustunut enkä osaa tuohon varmasti vastata, mutta selittivät että hihna ja vesipumppu ovat eri puolilla moottoria, ja että tästä johtuen tässä moottorissa ei tyypilliseesti vesipumppua vaihdeta hihnanvaihdon yhteydessä (jos pumppu on kunnossa). Pumppua ei siis vaihdettu.

Pikaisen testin perusteella vaihteisto käyttäytyy aika erikoisesti edelleen (ja aivan eri tavalla kuin aiemmin), etenkin nopeammassa kiihdytyksessä. Annettiin ohjeistukseksi ajella jonkin aikaa että DSG "adaptoituu". Olen koittanut etsiä tietoa miten vaihteisto käytännössä adaptoituu, mutta en ole tähän löytänyt vastausta.

Kiitos kaikille avusta, toivottavasti ei tule kovin pitkää reklamointikierrettä.

multsi

Mitä tarkoittaa "kytkimen huuhtelu" käytännössä ? Ja jos koko pumppua ei vaihdettu/irroitettu, niin miten siitä on mitään voinut mennä eri puolella moottoria olevan kytkinkopan sisään ja miten yleensäkään kytkinkopan sisään voi mitään mennä.

Pahoittelut jos luin jotain huonosti

Rakkaudestalajiin

Joo ei tos mallissa tarvi irrottaa vesipumppua hihnan vaihdossa. Mutta jos irrotettu nii siitähän valuu vedet suoraan dsg kytkinkoteloon ja kytkimelle siitä askin päällä olevan hengitysreijän kautta. Vesi neutralisoi kyllä jäähdytysnesteen nii kai se huuhtelu tehty vedellä siit reijästä mistä jäähd.nestekkin menny sisään.

torput

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 28.08.20 - klo:07:20
Joo ei tos mallissa tarvi irrottaa vesipumppua hihnan vaihdossa. Mutta jos irrotettu nii siitähän valuu vedet suoraan dsg kytkinkoteloon ja kytkimelle siitä askin päällä olevan hengitysreijän kautta. Vesi neutralisoi kyllä jäähdytysnesteen nii kai se huuhtelu tehty vedellä siit reijästä mistä jäähd.nestekkin menny sisään.

Juuri näin ymmärsin, että glykolit on ihan vedellä huuhdeltu tuosta reiästä.

Mutta ei tuo nyt kovin mukavalta kuulosta että vierasta nestettä on mennyt kytkimeen, ja että tämä huomattiin vasta kolmannella huoltokerralla.

ksuuk

#36
Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 28.08.20 - klo:07:20
Joo ei tos mallissa tarvi irrottaa vesipumppua hihnan vaihdossa. Mutta jos irrotettu nii siitähän valuu vedet suoraan dsg kytkinkoteloon ja kytkimelle siitä askin päällä olevan hengitysreijän kautta. Vesi neutralisoi kyllä jäähdytysnesteen nii kai se huuhtelu tehty vedellä siit reijästä mistä jäähd.nestekkin menny sisään.

Ketjunvaihdon video - https://www.youtube.com/watch?v=xtoQp-claJg
Hihnanvaihdon video - https://www.youtube.com/watch?v=jgfGFWlZfgY&feature=share

Hihna ja kytkin/vaihdelaatikko ovat eri paikoissa, miten ihmeessä pystyy vasemmalta oikealle kaatamaan ja juuri oikean aukkoon jääyhdysnestettä?

Freeze

Kyllä tässä voisi jo liikkeen nimen mainita, niin muut osaavat varmistaa osaamisen ennenkuin tähän pajaan autoaan laittavat.
Kia Niro EV 2022

torput

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 28.08.20 - klo:09:12
Ketjunvaihdon video - https://www.youtube.com/watch?v=xtoQp-claJg
Hihnanvaihdon video - https://www.youtube.com/watch?v=jgfGFWlZfgY&feature=share

Hihna ja kytkin/vaihdelaatikko ovat eri paikoissa, miten ihmeessä pystyy vasemmalta oikealle kaatamaan ja juuri oikean aukkoon jääyhdysnestettä?

Ei kai vitosgolffissa CHPA moottoria ole ollut?

-zippe-

Lainaus käyttäjältä: torput - 28.08.20 - klo:09:58
Ei kai vitosgolffissa CHPA moottoria ole ollut?

Epäilen että tuo videon moottori ei ole kyllä CHPA  edes, ainakin ihan eri näköinen Skodassa.

Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style -18, Nissan Almera GTi 2.0 -98
ex. Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance -13, ex. Mazda 6 2.2 MP (GH) -11, ex. Mazda 3 Elegance 1.6 -08, ex. Nissan Almera Tekna 1.8 -04, ex. Nissan Almera GTi 2.0 -99

Superkossu

Audi A3 8P 1.4TFSI

t65

Lainaus käyttäjältä: torput - 19.08.20 - klo:16:30
Auto meni pari päivää sitten määräaikaishuoltoon, jonka yhteydessä vaihdettiin myös jakopään hihna kun autolle tuli ikää 6 vuotta. Huollon jälkeen ihmettelin kun auto välillä nyki, ja huomasin että esimerkiksi kakkosvaihteella noin 1500 rpm kohdalla tuli aika reipas nykäisy.

Palautin auton huoltamolle, jossa se on nyt ollut pari päivää. Sanoivat että ajoitus ei ole ihan kohdallaan, mutta eivät ole vielä saaneet ongelmaa poistettua. Ilmeisesti ongelma on jonkun työkalun kanssa (en ole aiheeseen perehtynyt tarkemmin), ja maahantuojakaan ei ole vielä osannut auttaa.

Olisi todella mukava kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia. Onko yhteenkään autoon vielä hihnaa onnistuneesti vaihdettu?  :D

Liikkeen nimeä en paljasta, sillä en heidän ammattitaitoaan kyseenalaista ja he ovat hoitaneet kommunikaation hyvin eivätkä pakoile vastuuta. Kyseessä ei ole kuitenkaan nyrkkipaja, ja sijaisauto on käytössä.
Tuttuhomma. 1.2 tsi Octavia 2014, Laakkonen Lieksa, vein auton hihnanvaihtoon maaliskuisena aamuna, noin puolenpäivän aikaan puhelu: eipäonnistu ei ole työkaluja, Autoa hakiessa korjaamopäälikkö kertoi että ensimmäinen tuon tyypin hihnanvaito heille, joutuvat tilaamaan työkalut maahantuojalta, Työkaluja ei vielä silloin ollut missään Laakkosen Skoda huollossa vaikka ovat merkkiliike/marmoritiski. auto takaisin ajoon.  Yritys 2.perjantai reilun viikon päästä, Työkalut saapuneet, Korjaamopäällikkö kertoo että jakopään ajoitus tehdään läppäriin kytketyillä antureilla/tunnistimilla tms. Sanoi myös että nyt ei välttämättä riitä valmistajan ohjeaika ja antoivat sijaisauton käyttöön ilmaiseksi. Hihnanvaihto vei aikaa yli 10 tuntia, mutta oli heidän ensimmäinen tuon mallin työ niin toivottavasti tekivät huolella, ja kun oli ilmainen sijaisauto alla niin minulle oli aivan sama kuinka kauan menee. Hinta pysyi sentilleen sovitus ja autossa aiemmin ollut pieni nykiminen katosi tuolla reissulla. Jakopäästä löytyi tussimerkit, eli jakopää on ollut aiemminkin auki, miksi sitä ei huoltohistoria kerro vaikka on merkkihuollettu. Kokonaisuutena lopulta kaikki meni hyvin.

torput

Kiitos t65, mielenkiintoista tietoa!

Auto on siis taas palannut, "nyt on varmasti kunnossa", no ei kyllä siltä edelleenkään tunnu. Kakkosvaihteella jossain kohtaa tuntuu ihan kuin kytkin "luistaisi", vaiheet eivät ylipäänsä vaihdu läheskään yhtä sulavasti kuin aiemmin ja ihan kuin ajaessa tuntuisi muutenkin pientä "mikronyintää". Ajoitukset on vihdoinkin tarkistettu oikealla helvetinkoneella.

DSG:n kytkinkotelossa oli siis viikon verran sisällä jäähdytysnestettä, sillä on ajettu glykolivoitelulla siis kymmeniä kilometrejä. Viikko sitten kotelo on huuhdeltu vedellä. En edes tiedä mikä on kytkinkotelo mutta miltä fiksummista kuulostaa, että siellä on ollut vierasta nestettä joka huuhdeltu vedellä?

Huolto oli vielä löytänyt kaksi vikakoodiakin: imuilman lämpötila-anturi, signaali liian suuri, ja ahtopaineanturi, signaali sliian suuri. Onko normaalia että nämä koodit tulevat jakohihnan vaihdossa, sanoivat että syynä luultavasti että liittimet olleet irti (Miksi helvetissä eivät näitä ole nollanneet aiemmin...)

Kytkimen välykset 1,4 mm ja 1,6 mm, ei sano minulle mitään. Lisäksi lukee että toinen kytkin välillä kovassa rasituksessa hiemna nypyttää - no se on totta että esimerkiksi vähän ripeämmässä (mutta ei nasta laudassa) kaasutuksessa huomaa kohtia joissa nypyttää. Mitään tällaista ongelmaa ei ollut ennen huoltoa. DSG on toiminut täysin moitteetta ja pehmeästi kaikissa olosuhteissa vaikka miten kovan kiihdytyksen olisi tehnyt. Nyt se lisäksi ottaa täyskiihdytyksessä todella korkeat kierrokset D-asennossa, aiemmin vaihtoi paljon maltillisemmin.

Mitähän ihmettä autolle oikein on tapahtunut?

Lopuksi vielä, sattuisikohan Tampereen lähistöltä löytymään joku jolla olisi Octavia samalla varustuksella eli 1.4 TSI DSG? CHPA moottori on ollut Ocussa 12/2012â€"5/2015. Olisi mahtavaa jos voitaisiin tehdä treffit ja ihan hetkeksi koittaa toisemme autoja, pitäisi saada vielä pienet tyypit kunnossa olevasta autosta niin voisin paremmin arvioida näitä ongelmia, ja saada toisen mielipiteen.

Tiedän että haluatte liikkeen nimen kuulla mutta palataan siihen myöhemmin, se ei helpottaisi mahdollista reklamointia.

Sumuvalo

Itsellä on samalla koneella octavia 2014. Tehtaan huoltomanuaalissa ei ole 6v määräaikaa,  ja 240t kohdallakin vain tarkastus. Silti 6v määräaika pyörii monessa paikkaa. Hyvähän se on pelata varman päälle, mutta mikähän taho sen 6v on määrittänyt, onko tästä oikeaa tietoa?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Sumuvalo - 13.09.20 - klo:23:28
Itsellä on samalla koneella octavia 2014. Tehtaan huoltomanuaalissa ei ole 6v määräaikaa,  ja 240t kohdallakin vain tarkastus. Silti 6v määräaika pyörii monessa paikkaa. Hyvähän se on pelata varman päälle, mutta mikähän taho sen 6v on määrittänyt, onko tästä oikeaa tietoa?

Mikään ei estä muuttamasta huoltomanuaalissa olevia arvoja vaikka alaspäin, jos valmistaja tai maahantuoja näin paremmaksi näkee, kuten Suomessa lämpimiä Eurooppalaisia maita haastavemmat olosuhteet.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Sumuvalo

Voihan sen toki vaihtaa vaikka 50t välein, jos tuntuu turvalliselta.Se kiinnostaa, että onko valmistaja tai maahantuoja näin tehnyt, vaihtanut huoltovälin? Vai onko vaihtaminen yksittäisten huoltamoiden keksintö , josta on sitten tullut vain tapa muillekin, kun hinnaston on julkaissut netissä.

Tehtaan manuaalissa ei ole Suomelle eri vaihtoväliä. Pölyisille maille, kuten Marokko taas on. Jokin maahantuojan ohje tms., onko sitä olemassa? Paperi, nettisivu tms.?

ram1

Minulla on tuosta vaihtovälistä faktaa omassa s.postissa. Koska viesti on luottamuksellinen, niin siitä ei voi antaa tietoa kolmansille osapuolille. Suosittelen kysymään asiasta maahantuojalta, joka tässä ketjussa siis tietysti Helkama- auto.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

cannon

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 14.09.20 - klo:10:24
Minulla on tuosta vaihtovälistä faktaa omassa s.postissa. Koska viesti on luottamuksellinen, niin siitä ei voi antaa tietoa kolmansille osapuolille. Suosittelen kysymään asiasta maahantuojalta, joka tässä ketjussa siis tietysti Helkama- auto.

Miten voi olla jotain salaista tietoa tuhansia autoja koskevassa tärkeässä huoltotoimessa??? Valmistajan/maahantuojan huolto-ohjelmassa määritellään vaihtoväli joksikin, mikä on sama kaikille samanlaisille moottoreille. Mitä salaista tietoa tuohon voi liittyä? Herää epäilys luottamuksesta valmistajaan/maahantuojaan jos salaista huolto-ohjelmaa sovelletaan vain joihinkin yksittäisiin autoihin. Mistä on kyse?
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

ram1

Luultavasti tuo sama litania lukee aina noissa maahantuojalta kysytyissä kysymyksissä. Mutta koska olen kysynyt asiaa myös volkkarin puolelta. Tämä huollon edustaja. Vastaus menee näin.

valmistaja ei ole antanut jakohihnalle vaihtoväliä. Ei kilometri- eikä aikaperusteista vaihtoväliä. Kilometriperusteinen vaihtoväli on poistunut kyseisistä moottoreista muistaakseni muutama vuosi sitten.

Suomen maahantuonti suosittaa vaihtamaan hammashihnan 6 vuoden välein sääolosuhteiden vuoksi.

Suomessa sääolosuhteet ovat huomattavasti jakohihnaa rasittavampia kuin esimerkiksi Saksassa.

Auton takuu on 2 vuotta, sen jälkeen kuluja tulee käytännössä aina käyttäjälle. Jos jakohihna katkeaa autosta jossain vaiheessa, niin myyjällä on tietysti virhevastuu olemassa. Mutta kalliimmaksi se tulee käyttäjälle joka tapauksessa. Jos lasketaan esim, että autolla on ajettu 150 000km ja jakohihna katkeaa, niin käyttäjälle tulee virhevastuun mukaisesti ainakin puolet kuluista. Ja jos jakohihna katkeaa, niin se tarkoittaa aina käytännössä moottorivauriota.

Joten suositan vahvasti jakohihnan vaihtamista 6 vuoden välein.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

torput

Noniin, auto oli pajalla vielä kolme päivää. Ehdin vasta muutaman kilometrin testaamaan mutta ainakin pahimmat nyinnät olivat poistuneet.

Huollon mukaan DSG:n ja moottorin tietokoneet piti vielä "sopeuttaa" keskenään, mitään mekaanista fiksausta ei siis ole tehty. Tätä sopeutustarvetta ei kuulemma ole huolto-ohjeissa mainittu. Sen verran pitää kyllä antaa armahdusta tälle huollolle että tätä "sopeutusta" ei merkkihuoltokaan ollut tajunnut ehdottaa tai tehdä edellisellä kerralla, vaikka auto siellä päivän oli.

Tietääkö joku tarkemmin mitä tämä "sopeutus" tarkoittaa?

Tähän mennessä auto ollut siis 11 päivää pajalla. Toivottavasti ei tarvitse viidettä kertaa viedä.

o.b.

Sopeutus on ehkä DSG:n ja kytkimen sopeutus.

Jostain syystä eivät tuota ilmeisesti mielellään huollossa tee. Ehkä se ei ole valmistajan ohjeissa ???

Aika moneen autoon tuo on kuitenkin auttanut ::)

Hese57

Täällä olisi OCU -14 maaliskuussa otettu käyttöön. Ajettu 67tkm.  Hihna vaihdettu kesäkuussa ja mielestäni onnistuneesti. SAH Lielahdessa teki sen. Jos tekee mieli kokeilla niin laita YV.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

torput

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 17.09.20 - klo:21:41
Sopeutus on ehkä DSG:n ja kytkimen sopeutus.

Jostain syystä eivät tuota ilmeisesti mielellään huollossa tee. Ehkä se ei ole valmistajan ohjeissa ???

Aika moneen autoon tuo on kuitenkin auttanut ::)

Mitä tuossa sopeutuksessa käytännössä tehdään? Hassu termi.

Hese57

Minulla oli aikaisemmin Volvo V50 siihen kun vaihdettiin nokkaremmi niin sanoivat että aja nyt vaihtelevilla nopeuksilla ja kiihdytyksillä. Ecu hakee niitä oikeita asetuksia joita sinun ajotyylissä on. Samanlailla tein nytkin remmin vaihdon jälkeen OCU:lla eikä kukaan sitä käskenyt. Oli vain mielikuva että näin edellisellä niin kai se on nytkin. Olisikohan "sopeutus " juuri tuota.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

torput

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 19.09.20 - klo:14:16
Minulla oli aikaisemmin Volvo V50 siihen kun vaihdettiin nokkaremmi niin sanoivat että aja nyt vaihtelevilla nopeuksilla ja kiihdytyksillä. Ecu hakee niitä oikeita asetuksia joita sinun ajotyylissä on. Samanlailla tein nytkin remmin vaihdon jälkeen OCU:lla eikä kukaan sitä käskenyt. Oli vain mielikuva että näin edellisellä niin kai se on nytkin. Olisikohan "sopeutus " juuri tuota.

Ei ole. Koko DSG:n "adaptoituminen" itsestään on myytti - toki se adaptoituu kulumiseen, lämpötilaan jne., mutta ei ajotyyliin - eihän siinä olisi järkeä muutenkaan kun monilla autoilla useampia kuskeja.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: torput - 19.09.20 - klo:20:54
Ei ole. Koko DSG:n "adaptoituminen" itsestään on myytti - toki se adaptoituu kulumiseen, lämpötilaan jne., mutta ei ajotyyliin - eihän siinä olisi järkeä muutenkaan kun monilla autoilla useampia kuskeja.

DSG sopeutus = kuski tottuu DSG -n ongelmiin.

torput

Englanniksi termi on näköjään adaptation. vagarenastakin löytyi jotain aiempia ketjuja, lisäksi tässä aika mainio viesti:

https://www.team-bhp.com/forum/technical-stuff/204672-dsg-demystified-all-you-need-know-about-vws-direct-shift-gearbox-4.html#post4530671

6-lovisen automaatin (märkä) adaptaatio VCDS:llä:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/6-Speed_Direct_Shift_Gearbox_(DSG/02E)#Clutch_Adaptation

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy