Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

jamo75

eiköhän se ole tismalleen sama ongelma kuin biokaasun tuotannossa, jotta se olisi kannattavaa pitää sitä tuottaa paikallisesti eikä rahdata rekoilla raakaaineita ympärimaata.

toiseksi jos veronmaksajien rahoja käytetään yhden kaupallisen toimijan tukemiseen se on vastoin kilpailulakeja.  nestehän on tunnettu että se myy toimittajille kalliimmalla kuin omille asemilleen ja näin vääristää vapaata kilpailu tilannetta.

viennissä toiminta varmaan on hyttysen tuhnaus tuulessa ei se mitään Suomen taloutta pystyssä pidä.

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 14.11.19 - klo:23:08
Mikä HVO:n vuosittaista valmistusmäärää itseasiassa rajoittaa? Rajoittaako poliittinen päätös vai tehdäänkö kaikki järkevästi saatavilla oleva raaka-aine HVO: ksi ?Onko vuosittainen valmistusmäärä kysynnän mukainen? Hinta jos laskisi poliittisella päätöksellä, vaikkapa verotuksen kautta fossiilisen dieselin alapuolelle olisiko raaka-ainetta tarpeeksi ?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 15.11.19 - klo:06:43
toiseksi jos veronmaksajien rahoja käytetään yhden kaupallisen toimijan tukemiseen se on vastoin kilpailulakeja.

No tuo ehdotettu päästökauppahan olisi ollut tasavertainen kaikille muillekin HVO-toimijoille, joista tässä maassa tällä hetkellä ylivoimaisesti suurempana tietysti Neste, mutta myös UPM ja ST1 ovat omilla tuotteillaan jo tässä markkinassa mukana. Mutta eihän tuo päästökauppa nyt poliittisesti mitenkään voi nyky-hallitukselle kelvata kun oli toimeksianto ed. hallituksen tekosia. Miksi ihmeessä jokaisen hallituksen pitää aina keksiä se OMA pyöränsä samasta aiheesta yhä uudelleen ja uudelleen? >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jt

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 15.11.19 - klo:09:12
Mutta eihän tuo päästökauppa nyt poliittisesti mitenkään voi nyky-hallitukselle kelvata kun oli toimeksianto ed. hallituksen tekosia. Miksi ihmeessä jokaisen hallituksen pitää aina keksiä se OMA pyöränsä samasta aiheesta yhä uudelleen ja uudelleen? >:(
Sitä kutsutaan politiikaksi. Ei pidä aina äänestää vaaleissa opposition kautta hallitusta kumoon, niin ei tarvitse keksiä kaikkea uudelleen. Tosin ei siinä suuri vahinko sattuisi jos vaihto tapahtuisi nykyiselle:)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 15.11.19 - klo:06:43
eiköhän se ole tismalleen sama ongelma kuin biokaasun tuotannossa, jotta se olisi kannattavaa pitää sitä tuottaa paikallisesti eikä rahdata rekoilla raakaaineita ympärimaata.
Biokaasun tuotannossa on se etu että suurien asutuskeskittymien lähellä tuotetaan myös "raaka-aineita": kotitalouksien ja yritysten biojätettä, jätevesien liemiä. Uusin innovaatio on se että sekajätteestä aletaan ottamaan talteen biojätettä kaasun tekoa varten. Biokaasun kuskaaminen konteissa paikasta a paikaan b ei kannata pitkien matkojen päähän, paitsi kaasuputkilla jonka verkosto tosin vajavainen. Sen sijaan biodieseliä voi kuskailla sinne ja tänne, sen tuottamiseen ei vain kelpaa yhtä moni raaka-aine ja energiahyötysuhde esim. puusta tehdessä ei ole mitenkään kaksinen (lue: prosessi käyttää paljon energia suhteessa tuotetun lopputuotteen energiaan).

Biokaasun tuottaminen on paljon energiatehokkaampaa kuin useimpien biodieselien. Itseasiassa, kaasuputkilla energian siirtäminen on selvästi tehokkaampaa ja halvempaa kuin sähköjohdoilla, kun siis puhutaan riittävistä etäisyyksistä ja tehoista.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.11.19 - klo:23:30
Biokaasun kuskaaminen konteissa paikasta a paikaan b ei kannata pitkien matkojen päähän, paitsi kaasuputkilla jonka verkosto tosin vajavainen.

Tokihan putki on se paras, sitä ei käy kiistäminen, vaan jos pitää "konteissa" kuskata, niin CNG:tä ei missään tapauksessa, LNG:tä sen pitää olla että homma olisi edes jotenkin järkevää, mutta tuo vaatii sitten ne omat nesteytyslaitteistonsa ja lämpöeristetyt säiliönsä, mutta se on kuitenkin ainut keino saada edes jotenkin fiksu energiamäärä siirrettyä vs. siihen itse siirtämiseen käytettyyn energiaan nähden 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

V60

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Freeze

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 11.11.19 - klo:06:28
Vertasin minun ja Freezen signauksessa olevia kulutuksia. Vertailu ei tietenkään ole hyvä, koska ovat eri autot. Silmään pisti vain Freezen ajoprofiilin jokainen tankkaus oli merkitty kevyeksi ajoksi.

Tunnustan ajavani kevytkenkäisesti, mutta on hankalaa tasapainotella moottorin ja dieselin säästön, riittävän korkean lämpötilan sekä koneen karstattomana pitämisen epäpyhässä kolminaisuudessa.
Kia Niro EV 2022

Saltti

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 16.11.19 - klo:09:20
Tokihan putki on se paras, sitä ei käy kiistäminen, vaan jos pitää "konteissa" kuskata, niin CNG:tä ei missään tapauksessa, LNG:tä sen pitää olla että homma olisi edes jotenkin järkevää, mutta tuo vaatii sitten ne omat nesteytyslaitteistonsa ja lämpöeristetyt säiliönsä, mutta se on kuitenkin ainut keino saada edes jotenkin fiksu energiamäärä siirrettyä vs. siihen itse siirtämiseen käytettyyn energiaan nähden 8)
LNG:n kasvihuonevaikutus on joidenkin lähteiden mukaan pahempi kuin kivihiilen. Johtuu siitä, että että kaasua karkaa tuotantovaiheessa ja käyttövaiheessa ilmakehään ja se on luokkaa 20 kertaa pahempi ilmastokaasu kuin CO2.  Nimi voi hieman harhauttaa "Nesteytetty luonnonkaasu", joka on siis fossiilista nesteytettyä maakaasua, metaania. Onko maan alta otettu luonnonkaasua vai paremminkin mineraalista kaasua. Nesteytetty biokaasu on LBG:tä.
En ymmärrä, miksi kaasuautoja pitää edistää. "Luonnonkaasu" on halvempaa kuin biokaasu ja sillä halvemmalla kai moni sitten tankkaa. Miksi kaasuautoja pitäisi tukea, jos ne ovat häkäpöntön jälkeen pahimpia ilmastomuutoksen edistäjiä, kun tankataan halvinta mittarilta saatavaa tavaraa.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Saltti - 23.11.19 - klo:09:28
LNG:n kasvihuonevaikutus on joidenkin lähteiden mukaan pahempi kuin kivihiilen. Johtuu siitä, että että kaasua karkaa tuotantovaiheessa ja käyttövaiheessa ilmakehään ja se on luokkaa 20 kertaa pahempi ilmastokaasu kuin CO2.

No juju onkin siinä että sitä maakaasua tulee joka tapauksessa öljynporauksen sivutuotteena. Ja se suurin typeryys tulee siinä ettei sitä välttämättä oteta talteen vaan se soihdutetaan, poltetaan taivaan tuuliin siellä poraustornilla, vuonna 2018 jo yksistään syntyneestä kaasusta soihdutettiin n. 20-30%, eli n. 145 miljardia kuutiota :o
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/oljykentat-polttavat-soihduttamalla-oheiskaasut-taivaalle-yha-kuten-aina-ennenkin-valtavat-maarat-energiaa-menee-hukkaan-ja-co2sta-taivaan-tuuliin/76b4b22a-8c49-4374-a3d2-1ab3682a11ec

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Saltti

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 23.11.19 - klo:11:51
No juju onkin siinä että sitä maakaasua tulee joka tapauksessa öljynporauksen sivutuotteena. Ja se suurin typeryys tulee siinä ettei sitä välttämättä oteta talteen vaan se soihdutetaan, poltetaan taivaan tuuliin siellä poraustornilla, vuonna 2018 jo yksistään syntyneestä kaasusta soihdutettiin n. 20-30%, eli n. 145 miljardia kuutiota :o
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/oljykentat-polttavat-soihduttamalla-oheiskaasut-taivaalle-yha-kuten-aina-ennenkin-valtavat-maarat-energiaa-menee-hukkaan-ja-co2sta-taivaan-tuuliin/76b4b22a-8c49-4374-a3d2-1ab3682a11ec
Kilpilahdessa kaasut menevät putkea pitkin viereiselle Borealiksen tehtaalle, joka tekee niistä mm. polyeteeniä ja polypropeenia.
Katselin telkusta norjalaisen "Lykkeland"-draamasarjan . Sen mukaan Norja vaati jo öljyntuotantonsa alkuvaiheessa, että kaasua ei saa polttaa öljynporaustornissa, vaan se on hyödynnettävä. En tiedä, kuinka oikean kuvan sarja antoi. En tiedä, mitä kansainväliset ympäristösopimukset sanoo asiasta ja ovatko osa tuottajamaista niiden ulkopuolella.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Saltti

Juu, kyllä MY-dieselin raaka-ainetta varmasti järjestyy paljon lisää, kun kysyntä kasvaa. Ihminen on kekseliäs. Kasvavat ne öljykasvit Suomen pakettipelloillakin. Kai se on järkevämpää kasvattaa jotain hyötykasvia kuin pitää kesannolla ja kuitata tuet. Kinkkurasvat meni meiltä jalostettavaksi dieseliksi, vaikkakin ei kai sillä ole kuin enempi mainoksellinen merkitys.
Dieselin omistajan ei edes tarvitse olla huolissaan, jos jotkut hörhöt saa fossiilisten kiellon läpi. Ottaa dieselinsä sitten MY-dieselpumpulta.
Biodiesel on vahva keino ilmastomuutoksen vähentämisessä. Se ei vaan periaatteessa käy kaikkien ajatusmaailmaan. Tulee mieleen juttu vapaa- ja ammattipalokunnista, joilla oli kilpailua, ketkä ensin palopaikalla. Vapaapalokunta oli taas ensiksi paikalla ja tuli sammui nopeasti. Ammattipalokunnan mestari totesi paikalle tullessaan: "sammuihan tuo, mutta väärin sammutettu".
Olen itse käyttänyt MY-dieseliä monta tankillista. Silloin , kun sopiva asema on matkan varrella, kun tankki alkaa vähentyä.
Tuossa sähköautoasiassakin pitäisi Euroopan tasolla mennä oikeassa järjestyksessä. Panostaa ensin hiilentuotannon lopettamiseen ja sitten vasta voimakkaammin sähköautojen tukemiseen. Saksa on asettanut takarajan hiilen käytölle energiatuotannossa vuoteen 2038. Siellä sähköautojen lisääntyminen pakottaisi pitämään hiilentuotantoa suuremmalla tasolla toistaiseksi. Sama vaara on Suomessakin. Jos sähkön tarve kasvaa nopeasti ei esimerkiksi Helsingin hiilivoimaloiden alasajo voi tapahtua kovin nopeasti.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

Antore

#2532
Biopolttoaineet on loistava keksintö. Kun tuossa TE:n jutussa ehdotetaan, että Nesteen koko biodieseltuotanto ohjataan Suomeen, niin mahtaisiko Singaporesta ja Rotterdamista rahtaamisen jälkeen elinkaaripäästöt olla enää luvatulla tasolla? Ja vain Suomessa my diesel tehdään ainoastaan jätteistä. Viljelysmaan valjastaminen polttoaineen tuotantoon on moneen kertaan todettu tuottavan suuremman ympäristörasitteen kuin fossiilisen käyttö ja samaa pätee etanoliin. Puhumattakaan mallin vaikutuksista elintarvikkeiden hintaan.
Mutta se on totta, että niin kauan kuin fossiilisilla ajetaan, on uusi diesel-moottori vähintäänkin yhtä hyvä ratkaisu kuin bensa - ja jos vähänkään on autolla kokoa tai tarvitaan suorituskykyä on diesel parempi kuin bensa. Mutta vanhoja dieseleitä tuskin mikään pelastaa vaikka CO2-päästöt olisivatkin kunnossa. Typenoksidithan se syy on koko dieselkammolle ja suunnitelluille ajokielloille Euroopassa.

tapanixxx

Diesel on hyvä. Pieni kulutus, suuri teho. Siksi ajan dieselillä.

V60

Lainaus käyttäjältä: Saltti - 03.01.20 - klo:12:00
Juu, kyllä MY-dieselin raaka-ainetta varmasti järjestyy paljon lisää, kun kysyntä kasvaa. Ihminen on kekseliäs. Kasvavat ne öljykasvit Suomen pakettipelloillakin. Kai se on järkevämpää kasvattaa jotain hyötykasvia kuin pitää kesannolla ja kuitata tuet. Kinkkurasvat meni meiltä jalostettavaksi dieseliksi, vaikkakin ei kai sillä ole kuin enempi mainoksellinen merkitys.
Dieselin omistajan ei edes tarvitse olla huolissaan, jos jotkut hörhöt saa fossiilisten kiellon läpi. Ottaa dieselinsä sitten MY-dieselpumpulta.
Itsellä MY- dieselpumppu on n.10 km päässä, joten senkin suhteen sopii omaan kuvioon. Mitä tulee fossiilisten kieltoon, niin millähän hybridikuskit sen jälkeen ajelee. No kait 30-50 km rangella pärjää....
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Antore

Lainaus käyttäjältä: V60 - 03.01.20 - klo:12:50
Mitä tulee fossiilisten kieltoon, niin millähän hybridikuskit sen jälkeen ajelee. No kait 30-50 km rangella pärjää....

No tietysti täyssähköllä?! Siinä vaiheessa kun tuollainen kielto tulee niin nykyiset autot on kaikki toivottavasti paalissa.

V60

No jos ajatellaan että hybridiauto myydään vuosina 2025-2030, niin ajossa vielä 2040-2045. Toki jos ajat muuttuu ja vehkeet lyödään paaliin aiemmin. Jos nyt kieltoa ylipäätään tulee niin 2050 kieppeillä tai sitten kehitetään jotain fossiilivapaata tavaraa jatkeeksi p2X- tyyliin.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Antore

Lainaus käyttäjältä: V60 - 03.01.20 - klo:13:25
No jos ajatellaan että hybridiauto myydään vuosina 2025-2030, niin ajossa vielä 2040-2045. Toki jos ajat muuttuu ja vehkeet lyödään paaliin aiemmin. Jos nyt kieltoa ylipäätään tulee niin 2050 kieppeillä tai sitten kehitetään jotain fossiilivapaata tavaraa jatkeeksi p2X- tyyliin.

Minä en ainakaan osaa sanoa millainen on 5-10 vuoden kuluttua myynnissä oleva ladattava hybridi, tai onko niitä tuolloin enää uutena myynnissä. Jos onkin, niin saattaapi olla jotain ihan muuta kuin nämä nykyiset 40-50 km rangella varustetut. Maailma muuttuu vaikka se niin pelottavalta tuntuukin. Tiedä vaikka nuo polttokennot ottaisivat jonkun kehitysloikan kymmenessa vuodessa, tosin sähköllä silloinkin ajettaisiin.

V60

No tuossa on yksi roadmappi asian tiimoilta.
http://www.aut.fi/ymparisto/autoalan_tiekartta_tulevaisuuden_kayttovoimista/henkiloautot

sähkö-, kaasu ja vetyautojen osuus ensirekisteröinneistä:
• vuonna 2025  noin 11 prosenttia
• vuonna 2030  noin 30 prosenttia
• vuonna 2040  noin 51 prosenttia

Raskaan kaluston osalta diesel näyttäisi maistuvan vielä puolelle kalustosta.

Tiedä sitten kuinka pihalla ovat tuon laatijat. Mutta realiteetkin on hyvä ymmärtää asiakokonaisuuksien osalta. Onhan se tietenkin kivaa ajatella, että 5 vuoden päästä olisi jokin mullistava keksintö. Se pitäis olla tosin ensin ratkaisuna selvillä, ennekuin voidaan toteuttaa teollisessa mittakaavassa. Ei taida ihan raskas liikenne toimia sähkörekoilla. Kun nyt saisivat kaupunkibussit ensin sähköistettyä. Sen luulisi olevan helppo rasti.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

V60

Itse asiassa tuo ennusteen henkilöautojen osuus on suurempi eli
sähkö-, kaasu ja vetyautojen osuus ensirekisteröinneistä:
• vuonna 2025  noin 25 prosenttia
• vuonna 2030  noin 40 prosenttia
• vuonna 2040  noin 70 prosenttia
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: V60 - 03.01.20 - klo:14:23
Raskaan kaluston osalta diesel näyttäisi maistuvan vielä puolelle kalustosta.

Ja niin kauan kun tuota soppaa myydään raskaaseen, käy se myös hiukan kevyempäänkin kalustoon = ei se diesel henkilöauto ihan hevin tuolta tien päältä mihinkään tule häviämään, vaikka kuinka sitä just tällä hetkellä media demonisoikin. Aikajänteenä puhutaan siis vähintäänkin 20+ vuodesta ja tuossa vaiheessa sitä on jo itselläkin sen verran tuota taivalta takana (jos tuonne saakka edes elän, faija meinaan ei elänyt nuinkaan vanhaksi) että saattaa nuo autoilut jo jäädä muutenkin kun eivät tuota korttia enää uusi. Vaan hei, sitten ajetaan 4kW mopolla, se kun ei sitä korttia meikäläiseltä tartte, pelkkä ikä riittää ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

V60

Mikä on sitten fossiilisen ja fosiilivapaan tavaran osuudet, niin jää nähtäväksi.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

tet

Lainaus käyttäjältä: Saltti - 03.01.20 - klo:12:00
Sama vaara on Suomessakin. Jos sähkön tarve kasvaa nopeasti ei esimerkiksi Helsingin hiilivoimaloiden alasajo voi tapahtua kovin nopeasti.

Helsingin hiilivoimaloiden rooli Suomen sähköntuotannossa on jos ei nyt häviävän pieni, niin melko mitätön kuitenkin. Niiden yhteisteho on noin 2,5 % talvipakkasten huippukulutuksesta. Energiateollisuuden tuore näkemys fossiilisten polttoaineiden tulevaisuudesta:

LainaaFossiilisten polttoaineiden käyttö ei enää ole kannattavaa, ja ne poistuvat tuotannosta sitä mukaa kuin uutta kapasiteettia saadaan tilalle. Lupaavimmat näkymät uusille investointipäätöksille ovat sähköntuotannon osalta tuulivoimassa.

https://energia.fi/julkaisut/materiaalipankki/energiateollisuuden_sahkotilastot_2019_sahkontuotannon_paastot_laskivat_viime_vuonna_23_prosenttia.html
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Saltti

Ovatko Helsingin hiilivoimalat merkittävä CO2 päästölahde. Asiaa voi katsoa monesta näkökulmasta. Suomen suurimmat yksittäiset päästyölähteet ovat:"SSAB, Neste, Helen, Turun seudun energiantuotanto, Fortum, Vaskiluodon voima, Outokumpu ja Alholmens Kraft omistavat Suomen 10 suurinta hiilidioksidia viime vuonna päästänyttä laitosta."


Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

tet

Lainaus käyttäjältä: Saltti - 03.01.20 - klo:20:39
Ovatko Helsingin hiilivoimalat merkittävä CO2 päästölahde. Asiaa voi katsoa monesta näkökulmasta. Suomen suurimmat yksittäiset päästyölähteet ovat:"SSAB, Neste, Helen, Turun seudun energiantuotanto, Fortum, Vaskiluodon voima, Outokumpu ja Alholmens Kraft omistavat Suomen 10 suurinta hiilidioksidia viime vuonna päästänyttä laitosta."

Ovathan ne merkittävä päästölähde, kyllä. Siihen asiaan en kuitenkaan ottanut kantaa tuossa edellä, vaan vain siihen joka näkyy viestini lainausosiossa: onko sähkön kysynnällä merkitystä Helsingin hiilivoimaloiden sulkemisaikatauluun. Ei ole, koska ne eivät ole merkittävä tekijä Suomen sähköntuotannossa. Helsingin kaukolämmön tuotannossa ne ovat merkittävä tekijä, mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina, ja liittyy sähkön kysyntään yhtä paljon kuin tämä viesti dieselmoottorien tulevaisuuteen. :P
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Saltti - 03.01.20 - klo:12:00
Juu, kyllä MY-dieselin raaka-ainetta varmasti järjestyy paljon lisää, kun kysyntä kasvaa. Ihminen on kekseliäs. Kasvavat ne öljykasvit Suomen pakettipelloillakin. Kai se on järkevämpää kasvattaa jotain hyötykasvia kuin pitää kesannolla ja kuitata tuet. Kinkkurasvat meni meiltä jalostettavaksi dieseliksi, vaikkakin ei kai sillä ole kuin enempi mainoksellinen merkitys.
Dieselin omistajan ei edes tarvitse olla huolissaan, jos jotkut hörhöt saa fossiilisten kiellon läpi. Ottaa dieselinsä sitten MY-dieselpumpulta.
Biodiesel on vahva keino ilmastomuutoksen vähentämisessä. Se ei vaan periaatteessa käy kaikkien ajatusmaailmaan. Tulee mieleen juttu vapaa- ja ammattipalokunnista, joilla oli kilpailua, ketkä ensin palopaikalla. Vapaapalokunta oli taas ensiksi paikalla ja tuli sammui nopeasti. Ammattipalokunnan mestari totesi paikalle tullessaan: "sammuihan tuo, mutta väärin sammutettu".
Olen itse käyttänyt MY-dieseliä monta tankillista. Silloin , kun sopiva asema on matkan varrella, kun tankki alkaa vähentyä.
Tuossa sähköautoasiassakin pitäisi Euroopan tasolla mennä oikeassa järjestyksessä. Panostaa ensin hiilentuotannon lopettamiseen ja sitten vasta voimakkaammin sähköautojen tukemiseen. Saksa on asettanut takarajan hiilen käytölle energiatuotannossa vuoteen 2038. Siellä sähköautojen lisääntyminen pakottaisi pitämään hiilentuotantoa suuremmalla tasolla toistaiseksi. Sama vaara on Suomessakin. Jos sähkön tarve kasvaa nopeasti ei esimerkiksi Helsingin hiilivoimaloiden alasajo voi tapahtua kovin nopeasti.

Mydieselin vähäpäästöisyys perustuu siihen, että se tehdään jätteestä, jolle ei lasketa päästöjä. Jos Suomessa alettaisiin viljelemään jotain kasvia dieselin raaka-aineeksi, niin silloin puhutaan heti aivan eri päästöluokasta ja kamppaillaan postiiviseen energiataseeseen pääsemisen kanssa. Toinen vaihtoehto olisi tuottaa lisää jätettä, mutta sekin on hölmöläisten hommaa. Jätettä pitää pyrkiä tuottamaan vähemmän. Mydieselin kanssa mennään ns. kinkkutasvoilla, eikä niillä pitkälle ajeta.

Laajasti huomiota saanut Nesteen mainosväite mydieselin sähköä pienemmistä päästöistä olisi myös syytä tarkastaa. Neste esitti väitteensä jo vuonna 2016 ja sitä ei ole sen koommin avattu. Puhutaan vain Suomen tämänhetkisistä sähköntuotannon päästöistä. No nuo pääästöt ovat laskeneet paljon, mutta Nesteen arvio ei ole muuttunut mihinkään. Laskin, että Nesteen laskemiin päästöihin 20 kW/100 km sähkönkulutuksella pitäisi sähkötuotannon päästöt olla 140 g CO2 /kWh. Viime vuonna toteutuneet päästöt olivat 88 g CO2 /kWh...

Minulla ei ole mitään Mydieseliä vastaan. Se on oikein hyvä tapa hyödyntää jätteet, mutta siitä on turha kuvitella liikoja, koska sopivaa jätettä on tarjolla erittäin rajallinen määrä.

Säshköautojen energian tarve ei ole kovin suuri. Isommat asiat ohjaavat energian tuotantoa. Esimerkiksi viime vuonna Suomessa sähkön käyttö laski, vaikka sähköautojen myynti paljon. Siihen mennessä, kun Hanasaareen saapuu viimeinen hiililaiva, ei sähköautot juuri vielä näy kokonaiskulutuksessa. Samoin Saksassa sähkön käyttö on laskussa ja hiilen käyttö vähenee vauhdilla. Sielläkin tehdään jo tuuli- ja aurinkovoimalla selvästi enemmän sähköä kuin hiilellä.

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

tet

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 06.01.20 - klo:15:07
Heti tuli biodieselistä parempi mieli  ;D

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/01/06/mot-selvitti-joka-vuosi-miljoona-broileria-kuolee-jo-ennen-teurastusta

Yritin löytää artikkelista edes jonkin pienen tarttumapinnan biodieseliin. En löytänyt. Voitko valaista, miten nämä asiat liittyvät toisiinsa?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 06.01.20 - klo:14:32
Dieseleillä ajellaan vielä pitkään, ehkä jopa kymmeniä vuosia polttoaineita kehitellään jne.
Toinen juttu jota odotetaan kieli solmulla on autoveron poisto.
Ei tule poistumaan korkeintaan muuttaa muotoaan. ;D
Dieselillä ajetaan vielä pitkään raskaassa liikenteessä, laivoilla ja työkoneilla. Sähköhenkilöautojen kehittymisestä käyttökelpoiseksi on niin voimakkaita viitteitä, että diesel henkilöautojen myyntikielto esim. 2035 on ilmeisesti realistinen tavoite. Biodieselilleon  muutakin käyttöä kuin henkilöautojen polttoaine.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.01.20 - klo:15:25
Yritin löytää artikkelista edes jonkin pienen tarttumapinnan biodieseliin. En löytänyt. Voitko valaista, miten nämä asiat liittyvät toisiinsa?

"Kuolleista broilereista tulee eläinjätettä, joka päätyy esimerkiksi raaka-aineeksi biopolttoaineisiin."

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy