P0170 ja P0106 ja vikamerkkivalo palaa

Aloittaja Golfari, 15.12.18 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

Golfari

Golf IV 1.6 1J5 2003 ajettu 250 000 km. Sytyttää vikavalon ja käy ajoittain epätasaisesti. Kävin Motomaatilla ja mekaanikko luki ym. vikakoodit.  Kokeneempien vikorjausvinkit olisivat tervetulleita. Itse yritetään  ainakin aluksi.

M_M

Eipä noista paljoa irti saa. Imusarjan paineesta on tullut epäuskottava signaali ja toinen on "fuel trim malfunction" joka ei sellaisenaan kerro oikein mitään. Voisi olla imuvuoto jossain, voi olla likainen kaasuläppä, voi olla temppuileva egr, voi olla joku monista muista syistä...

VCDS-käyttäjän luokse hankkiutuminen olisi viisas siirto. Näkisi varmasti oikeat vikakoodit (motomaatin lottokoneesta ei välttämättä näe) ja sen lisäksi sitten paineanturien tarkastelua, seossäädön korjausarvot seurantaan ja esimerkiksi brake cleanerin suihkuttelua epäilyttäviin imuvuotopaikkoihin samalla kun seuraa lambdan korjausarvon käyttäytymistä. Toinen vaihtoehto puristella erilaisia imupuolen letkuja luttuun ja seurata sitä korjausarvoa. Josko löytyisi imuvuoto jostain. Kaasuläpän putsaus on myös aina suositeltavaa, mutta se pitää myös sopeuttaa testerin kanssa urakan jälkeen jos autolla aikoo pystyä ajamaan.

Tiivistelmänä sanoisin, että pelkästään noiden kahden vikakoodin ja perinteisen työkalupakin kanssa jos alkaa korjaamaan, niin toooodella pitkä ja kivinen tie voi olla edessä, valitettavasti.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Juzu84

Kaasuläpän putsaus ja sopeutus niin tulee kuntoon.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Golfari

Kiitos kommenteista. Se Motonetin testeri teki myös osatestit ja auto hyvättiin kohdissa (teksti raportista) : Vaihtuvien päästöjen ohjausjärjestelmä ja Egr järjestelmä. Karsiikotämä pois vaihtoehtoja? Jos puhdistaa kaasuläppäkotelon/läpän irrottamatta itsekoteloa vaatiko sopeutuksen? Toinen kysymys: Egr venttiili. Kannattaako puhdistaa vai vaihtaa näillä kilometreillä?  Netissä löytyy liuta. Onko kokemusta hyvästä merkistä? Ja se sopeutus. Onko kukaan kokeillut sopeutusta ilman testeriä? Eli piuhat kiinni ja liikutetaan venttiiliä ääriasennosta toiseen pari kertaa. Toimii joissakin merkeissä. Voi olla ettei tässä tapauksessa kun en löytänyt tietoa.

M_M

Kaasuläpän puhdistus vaatii sopeutuksen ja sopeutus vaatii testerin. Kaikki muu on aika lailla itsensä huijaamista. Uskoakseni tarpeeksi googlaamalla tällekin mallille löytyy jotain ohjeita kuinka polkemalla kaasupolkimella säkkijärven polkan ja hyppimällä auton ympäri myötäpäivään täydenkuun aikaan, läppä sopeuttaa itsensä, mutta en ole koskaan kuullut yhdenkään sellaisen oikeasti toimineen.

VCDS toimii.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Golfari

Kiitos. Nyt etsimään VCDS  apua täältä Espoon/Kirkkonummen suunnalta. Pankaa vinkkejä jos tiedätte kaverin jolta laite löytyy.

M_M

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.270

Tuota ketjua kun lähtee selaamaan, niin luultavasti tulee vastaan espoolaisiakin avuntarjoajia. Kannattaa lähteä viestiketjun lopusta päin niin löytää tuoreimmat viestit, alkupään kirjoittelijoista on osa jo häipynyt foorumilta kokonaan...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Juzu84

Kuinka tehdä kaasuläpän puhdistus: 1. Irroita kaasuläppäkotelo autosta, eli töpseli irti neljä Torx ruuvia ja varo pudottamasta näitä ruuveja imusarjaan. 2. Suihkuta kaasuläpän puhdistusainetta läppäkoteloon ja harjaa karstaa irti tarkoitukseen sopivalla hammasharjalla (ei kannata ostaa kalleinta). Kiinnitä erityistä huomiota missä läppä kohtaa läppäkotelon reunat tyhjäkäyntiasennossa ettei sinne jää karstaa koska tällöin sopeutus ei mee läpi. 3. Kun läppäkotelo kiiltää eikä karstaa näy asenna läppäkotelo takaisin autoon ja kiristä ruuvit ristiin järjen kanssa koska imusarja on muovia. 4. Töpseli kiinni ja VCDS:llä sopeutus. Jos ei sopeutus mee läpi puhdista uudelleen paremmin, jos ei senkään jälkeen, puhdista vielä, jos ei sittenkään osta uusi läppäkotelo. EGR on hyvä sopeuttaa samalla (ei pakollinen), jos ei sen sopeutus mee läpi vaiha EGR.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/wurth-kaasuttimen-ja-kaasulapan-puhdistusaine-kaasutinjarjestelma Käytä sit jotain suojakäsineitä tuo litku on aika ärhäkkää.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

M_M

Edellä hyvä ohje, johon vielä lisäisin kehotuksen kaivella jollain terävällä piikillä kaasuläpän akselin juuresta molemmin puolin huolella. Jotkut on jotain vanhoja hammaslääkärin työkaluja käyttäneet mutta kai sinne joku muukin mahtuu...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Golfari

Kiitos hyvistä ohjeista teille kaikille!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy