VW Golf VII Chat

Aloittaja Late, 07.03.11 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Markku J

Minun piti Audissa myös pelata tuon kanssa ennen kuin sain sen toimimaan. Muistaakseni se piti kerran pakki päällä itse kääntää haluttuun kulmaan, ja sen jälkeen se alkoi totella pakkia ja kääntyillä itsekseen. Pariin otteeseen ko. toiminto silti "putosi" pois päältä itsekseen.

koppelo

Lainaus käyttäjältä: Golffari7 - 14.04.13 - klo:15:34
Omassa autossa muuten pitäisi olla tämä peruuttaessa alas kääntyvä oikea peili.
Sama nykyisessä Golfissa, jossa peilipaketti; piti hetken aikaa tuhrata säätöjen yms. kanssa ennen kuin sain peilin sopivaan asentoon. Vaikka sanotaan manuaalien lukemisen olevan hukkaan heitettyä aikaa, niin tällä kertaa maksoi vaivan.
VW Kupla JEANS 1200, Volvo 242 DL, VW Golf IV Comfortline, VW Golf Plus Comfortline 1,4 TSI 90 kW DSG , VW Golf 7 Highline 1,4 TSI 103 kW (140 hv) ACT BlueMotion Technology DSG

Kopsu

Uudessa Leonissa pitää säätönupin olla asennossa "R" että tuo toimii, ehkä Golfissakin on näin?

55kW

Lainaus käyttäjältä: Golffari7 - 02.04.13 - klo:15:31
Onko kukaan kurkistanut etuovien saranoiden taakse, sinne alakulmaan. Siellä on semmoinen vaahtomuovi ja ainakin itsellä näyttää, että olisi viimeistelytyöt jääneet vähän puolitiehen.. Lisäksi tämä vaahtomuovi on ruvennu nyt 5000km aikana haurastumaan ja sormella kokeillessa siitä irtoilee paloja. En tiedä mikä virka sillä vaahtomuovilla siellä on, mutta vähän kummalta vaikuttaa. Ja totahan ei tosiaan ihan helposti kyllä huomaa, itse huomasin kun pyörittelin kesärenkaat eilen alle.

Ruotsalaisten ruostetestissä oli juttua ilmeisesti juuri tuosta:
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-volkswagen-golf-2012

Juuri nyt serveri on nurin, mutta muistaakseni liittyi äänieristykseen.

Golffari7

Lainaus käyttäjältä: Kopsu - 14.04.13 - klo:19:01
Uudessa Leonissa pitää säätönupin olla asennossa "R" että tuo toimii, ehkä Golfissakin on näin?
Juu, no nyt itekkin ensimmäistä kertaa manuaalin avanneena sain sen toimimaan ja tosiaan pitää olla R asennossa säätönuppi. Eli nyt toimii itsellä siis niin, että kun kytken pakin päälle ja käännän säätönupin R asentoon, niin peili kääntyy. Ihan järkevä kyllä ettei joka pakituksella käänny alas, koska eihän tota muussa, kun kadunviereen pysäköinnissä tarvitse.

pappa

^ Minulta tuo oikean puoleisen peilin parkkeerausasennon säätö ei onnistunut,
vaikka ohjekirja kädessä sen mielestäni oikein tein.
Muuten meni kaikki hyvin, mutta peruutettaessa R-asennossa peili kääntyikin
ylospäin.
Enkö vain osaa tai onko se tämän yksilön ominaisuus?
Ex. Golf VII 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline
Exex. Golf VI 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline

Karvis

Lainaus käyttäjältä: pappa - 15.04.13 - klo:10:56
^ Minulta tuo oikean puoleisen peilin parkkeerausasennon säätö ei onnistunut,
vaikka ohjekirja kädessä sen mielestäni oikein tein.
Muuten meni kaikki hyvin, mutta peruutettaessa R-asennossa peili kääntyikin
ylospäin.
Enkö vain osaa tai onko se tämän yksilön ominaisuus?

Eikös se mene niin, että kun pakki on päällä ja peili kääntyneenä peruutusasentoon niin silloin säädät sen normaalisti haluamaasi kohtaan joka jää sitten muistiin ??? Tämä ihan hatarana muistikuvana...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tet

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 15.04.13 - klo:11:03
Eikös se mene niin, että kun pakki on päällä ja peili kääntyneenä peruutusasentoon niin silloin säädät sen normaalisti haluamaasi kohtaan joka jää sitten muistiin ??? Tämä ihan hatarana muistikuvana...

Juuri noin se meni ainakin Golfissa. Kyllä se peruutusasento tehtaan jäljiltäkin oli hivenen eri kohdassa kuin normaaliasento, mutta itse se pitää säätää kohdilleen nappi R-asennossa ja pakki päällä. Sen jälkeen menee aina tuohon säädettyyn kohtaan kun nappi on R-asennossa ja pakin laittaa päälle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Markku J

Tässä minun 1.2 TSI:ssä jää aina koneen sammuttamisen jälkeen jokin sähkömoottori (pumppu?) päälle aika pitkäksi aikaa (>30 sek?).
,,äni tulee moottoritilasta matkustajan puolelta. Mikähän tuo lienee - olisiko jäähdytysnesteen kiertopumppu turbolle ?

Zaasa

Onneksi olkoon taas kerran uudesta autosta :)  Harvalle taitaa täälläkään tulla viikon sisällä kahta uutta autoa. Punainen näyttää kuvissa hyvältä,ei vaan ole minun väri.

,,änen lähde on todennäköisesti turbon sähköinen jäähdytyspumppu.

(Meni väärään topicciin.Haittaakse?)

Markku J

No problem. Tuo jäähdytyspumppu olisikin hyvä juttu olemassa. Järkevä varuste. Aluksi luulin Webaston automaattikäynnistyksen johdosta tapahtuvan jäähdyttelyn olevan päällä, mutta aamulla löysin sitten sen oikean valikon, josta poistin Webaston automaattisen toiminnan. Ja ääni kuuluu silti.

Webastoa en vielä ole paikantanut konetilasta. Vasemmalla vai oikealla ? Iso kone kun vie niin paljon tilaa, niin ei näe sitä  ;D

Zaasa

Ocuissa Weba on ollut kuljettajan puolella lokasuojan ja lokarin välisessä tilassa ajovalo lyhdyn takana.Jostain koloista kurkkimalla vähän näkyy.

Markku J

Täytyy ihmetellä ja ihastella miten paljon erilaisia valintoja ja tietoja on tällaisen perusauton ajotietokoneeseen ja MFD -monitoiminäytön kautta ohjattaviin valikoihin saatu. ,,sken löysin öljynlämpömittarin, joka on aika harvinainen herkku. Enemmän asetuksia, kuin Audissa oli. Akun varaustilan näyttö minulla on vielä hakusessa, onkohan tässä sitä ?


vkjoki

Webasto on Golf 7:ssa edessä oikealla. Ja akun varaustilan saa näkyviin, kun auton virta on off ja pitää trippipainiketta hetken painettuna.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Ocu_P

Loistavasti saa asioita säädeltyä valikoista mieleisikseen ja käytettävyyskin on valikoissa kohdallaan. Akun varaustilan näytön olisi voinut liittää noihin samoihin valikoihin, mutta kyllä se sieltä trippinappulan takaa vkjoen selostuksen mukaisesti pienellä kikkailulla löytyy.

nemos

Suomen kieltä ei ole saatu tuonnekaan mahtumaan, vaikka Chevrolet Aveosta ja 19 euron kännykästä löytyy. Ruotsi on VW:lle riittävän tärkeä markkina-alue. Varmasti tietty osa Golfinkin ostajista omaa kieltä tarvitsisi ja moni muukin katselisi sitä mielellään.
Volvo XC60 T8 Inscription

Ocu_P

#1606
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja työelämään sijoittuneiden joukossa harvalla lienee yhtä olematon englannin kielen taito kuin minulla.  ::) Silti Golfini valikoihin en ole ensimmäistä kotimaista osannut kaivata.

Aikoinaan ollut S40 puhui suomea, mutta muuten valikot ja varsinkin niiden grafiikat oli  :o -tasoa.

pappa

#1607
Markku J:n pyynnöstä kirjoitan päällimmäisiä subjektiivisiä kokemuksiani alion Golf VI:stä ja Golf VII:stä.

Kori ja alusta
Molemmissa korotettu alusta (jäykemmät jouset). Ensisijaiset syyt: halu istua korkeammalla, talven lumi/jääkertymät sekä epätasaiset mökkitiet.
Kuutosen jousitus oli kovempi kuin tämän seiskan.
Kuutosen väri Blue Grafit ja seiskan Limestone Grey. Tilasin Limestone Greyn näkemättä sitä luonnossa. En ole katunut. Se on mielestäni edelleen paras väri seiskaan. Eipä vähän kauempaa katsoen liatkaan erotu.
Renkaat ja vanteet valitsin seiskaan mukavuuspainotteisesti 195/65R15.
Yleensäkin mukavuustekijät painottivat valintojani enemmän kuin mm. tehot ja näyttävyys.

Moottori ja vaihteensiirto
Molemmissa malleissa saman tehoinen moottori.
Molemmissa myös DSG-vaihteisto. Kuutosen DSG kolahti alusta alkaen kuuluvasti aina vaihtaessaan kakkoselta kolmoselle kun moottorin käynnistyksen jälkeen oli ensimmäinen ko. vaihtotapahtuma. Esim. moottorin käydessä liikennevaloista lähdettäessä tätä ei enää esiintynyt. VV-Auton mukaan on ominaisuus. Seiskassa tätä ominaisuutta ei ole esiintynyt ja hyvä niin.
Myönnän, että yksi hyvä syy kuutosen vaihtumiseen seiskaksi oli ne pahat puheet TSI-moottorin ja DSG-vaihteiston kestävyydestä ja usko siihen, että VAG-konsernilla ei ole varaa töpeksiä em. asioissa toista kertaa.
Kuutosessa oli myös vaihdevalitsimet ohjauspyörässä. Näistä oli helppo vaihtaa pienenmälle kun ”jurraus” alkoi. Seiskaan en kuitenkaan näitä ottanut, koska nahkaverhoillun ohjauspyörän ym. olisi joutunut ostamaan kahteen kertaan.

Ajo-ominaisuudet
Pidin enemmän kuutosen ohjattavuudesta. Siinä oli enemmän tuntoa ja se kulki alusta asti suoraan. Seiskan ohjausta joutui aluksi suoraan ajettaessa korjaamaan tämän tästä puolelta jos toiseltakin. Tätä korjattiin pajalla ja paremmaksi saatiinkin. Vielä paremmaksi se tuli kesärenkaisiin siirtymisen myötä.

Sisusta ja sisätilat
Molemmissa Comfortlinen mukavuusistuimet. Haikailin jälkeenpäin ergoActivien perään, mutta olen jo tottunut näihinkin. Istuin on silloin riittävän hyvä kun sen olemassa oloon ei kiinnitä huomiota. Pidän myös enemmän Comfortlinen harmaasta kojelaudasta kun Highlinen pianomustasta. Harmaassa pölykään ei näy niin hyvin kun pianomustassa. En ole kiinnostunut pölyjen pyyhkimisestä. Auton ulkopuolisessa pesussakin on vähän tällainen asenne: auto on hyvä pestä kerran vuodessa oli se sitten likainen tai ei.
Moni on kiinnittänyt huomiota molemmissa mallityypeissä keskikonsolin ja kaasupolkimen väliseen muka ahtaaseen tilaan. Itse kiinnitin siihen huomiota kun luin tästä. En huomannut siinä mitään ahtautta. En polvelle enkä neljäkolmosen turvakenkälle. Ehkä riippuu myös ohjauspyörän ja istuimen säädöistä.

Varustelu
Kuutosessa oli halogeenit ja seiskassa on Bi-Xenonit. Onhan xenonit tietysti paremmat kuin halogeenit. Mutta ovatko ne hyvät xenonit? Ainakin yhden tuttavan Hyundaissa on paremmat lyhyet.
Kääntymisvalotoiminto on molemmissa. Kuutosessa etusumuvalojen yhteydessä ja seiskassa ajovalojen yhteydessä. Sumuvalojen yhteydessä valaisi paremmin.
Avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä on tosi mukava turhake.
Seiskaan en ottanut etusumuvaloja, koska tärkeänä pitämäni kääntymisvalo sisältyi jo ajovaloihin.
Peruutuskamera 8”:n näyttöineen on jo oiva turvallisuusvaruste.
Kuutosessa oli Hill Hold ja seiskassa on Auto Hold. Minusta Auto Hold on hyvä vakiovaruste. Se on jatkuvasti päällä. Liikkeelle lähtö liikennevaloista on nopeaa.
Sähköinen käsijarrukin on toiminut talvipakkasillakin hyvin. Epäilys sen toimivuuteen talvella on alitajuisesti olemassa.

Melu
Kuutosessa oli ensiasennusrenkaina Michelin Energy 205/55R16 ja talvirenkaiksi otin Contin nastarenkaat 195/65R15 ja seiskan vastaavat ovat Michelin Energy Saver 195/65R15 ja Contin nastarenkaat 195/65R15.
Korvakuulolla talvirenkailla melu oli molemmissa yhtä kova eli kovin kova. Kuutosen kesärengasmelu ei paljoa talvirenkaiden melusta eronnut. Kesärenkailla seiska on selvästi hiljaisempi ja hiljainen jo näin keväällä nastarenkaiden syömällä karkealla asfaltilla. Tästä olen kovin tyytyväinen.

Laatuvaikutelma
Laatuvaikutelma on molemmista hyvä. Seiskassa ehkä vähän parempi johtuen äänestä mikä kuuluu kun oven laittaa kiinni muiden ovien ollessa jo kiinni.

Polttoaineen- ja öljynkulutus
Kuutonen kulutti sen n. neljän vuoden ja n. 40000 km aikana keskimäärin 6,8 l / 100 km ollen pääasiassa kaupunkiajoa. Seiskan kulutuksesta on vielä aikaista sanoa mitään tarkempaa mutta ensi vaikutelma on että samoissa lukemissa pyöritään, vaikka valmistaja ”lupaa” pienempää kulutusta.
Öljyt tarkistan samalla kun vaihdan renkaat. Kerran vuodessa tehtyjen huoltojen välillä kuutoseen ei ole tarvinnut öljyä lisätä.

Hinta ja arvonalennus
Kaikkine lisävarusteineen hinta nousi kovin korkeaksi.
Kuutosen teoreettinen arvonalennus oli n. 2500,-/vuosi (ostohinta kaikkine varustuksineen " hyvitys seiskan ostotilanteessa)

Yhteenveto
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen seiskaan ja sen ominaisuuksiin, myös verrattuna kaikkiin aikaisemmin omistamiini autoihin.
Ainoa mitä kuutosesta olisin halunnut siirtyvän seiskaan on ohjaustunto.
En minä sitä nyt enää huonoksi sano, mutta kuutosessa oli parempi. 
Ex. Golf VII 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline
Exex. Golf VI 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline

Markku J

Kiitokset, pappa. Mukava lukea vertailu henkilöltä, jolla on kunnon kokemus molemmista ja varmasti myös objektiivinen lähtökohta arvostelulle.

Ainoastaan seiskan huonompaa ohjausta jäin hieman ihmetttelemään. Kuutosella olen ajanut vain lyhyen koeajon, joten en osaa vertailla, mutta testit ovat kovasti kehuneet seiskan ohjausominaisuuksia. Audin "M linen" jälkeen tämäkin ohjaus on minulle hurja parannus.

Zaasa

Kysyn toistamiseen,oletan jonkun tietävän.
Saako 7 takavalot palamaan päivävlojen kanssa,sumarit koodattua lähestymisvaloiksi?

vkjoki

Tosiaan erinomaisen perusteellinen Golf 7 -analyysi tuossa papalta - kiitokset! Kopioin papan postauksen tuonne Golf VII:n koeajokokemusketjuun, jossa myös jatkoin keskustelua aiheesta, siis täällä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11979.msg344717#msg344717



1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Subastar

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 19.04.13 - klo:19:32
Kysyn toistamiseen,oletan jonkun tietävän.
Saako 7 takavalot palamaan päivävlojen kanssa,sumarit koodattua lähestymisvaloiksi?

Sekä Octavian että Golfin myyjät ovat kertoneet ettei takavalojen koodaus ole mahdollista. Luottamustaso ei tietysti ko. lähteisiin voi olla suuren suuri.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

Angus

Millä viikolla tehtailla vaihtuu mallivuosi, noin yleensä? 8)
| Käytä parkmanissa koodia QZGTS saat 10, Edestä ilmaista parkkiaikaa | http://quadlock.refr.cc/KN8LBBX |

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Angus - 22.04.13 - klo:12:53
Millä viikolla tehtailla vaihtuu mallivuosi, noin yleensä? 8)

22 ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Angus

| Käytä parkmanissa koodia QZGTS saat 10, Edestä ilmaista parkkiaikaa | http://quadlock.refr.cc/KN8LBBX |

vkjoki

^^ Onko tiedossa, että viikolla 22 aletaan valmistaa Golf 7:n mallivuotta 2014 vai onko kyseessä pääsääntö, josta voi olla poikkeuksia?

Ja onkohan jossakin ollut jo näkyvissä listaa, miten mallivuoden 2013 ja 2014 Golf 7:t eroavat toisistaan? Golf 7:han tuli markkinoille vasta muutama kuukausi sitten, ja tällaisissa tapauksissa mallivuoden vaihtumiseen liittyvät muutokset ovat olleet yleensä minimaalisia.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Karvis

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 22.04.13 - klo:17:47
^^ Onko tiedossa, että viikolla 22 aletaan valmistaa Golf 7:n mallivuotta 2014 vai onko kyseessä pääsääntö, josta voi olla poikkeuksia?

Ja onkohan jossakin ollut jo näkyvissä listaa, miten mallivuoden 2013 ja 2014 Golf 7:t eroavat toisistaan? Golf 7:han tuli markkinoille vasta muutama kuukausi sitten, ja tällaisissa tapauksissa mallivuoden vaihtumiseen liittyvät muutokset ovat olleet yleensä minimaalisia.

Mallivuosi on konsernipeleissä tavannut vaihtua vk22 tuotannosta, mutta tässävaiheessa muutokset on yleensä aika pieniä ja ne voi olla jopa huononnuksia. Vk45 tuotannosta tulee yleensä isommat muutokset.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Angus

Minkälaiset takavalot VII Golffissa oikein on, ledit vai mitkä? Ja onko varustetasolla mitään merkitystä asiaan? 8)
| Käytä parkmanissa koodia QZGTS saat 10, Edestä ilmaista parkkiaikaa | http://quadlock.refr.cc/KN8LBBX |

optio

Lainaus käyttäjältä: pappa - 19.04.13 - klo:19:03
Markku J:n pyynnöstä kirjoitan päällimmäisiä subjektiivisiä kokemuksiani alion Golf VI:stä ja Golf VII:stä.

Kori ja alusta
Molemmissa korotettu alusta (jäykemmät jouset). Ensisijaiset syyt: halu istua korkeammalla, talven lumi/jääkertymät sekä epätasaiset mökkitiet.
Kuutosen jousitus oli kovempi kuin tämän seiskan.
Kuutosen väri Blue Grafit ja seiskan Limestone Grey. Tilasin Limestone Greyn näkemättä sitä luonnossa. En ole katunut. Se on mielestäni edelleen paras väri seiskaan. Eipä vähän kauempaa katsoen liatkaan erotu.
Renkaat ja vanteet valitsin seiskaan mukavuuspainotteisesti 195/65R15.
Yleensäkin mukavuustekijät painottivat valintojani enemmän kuin mm. tehot ja näyttävyys.

Moottori ja vaihteensiirto
Molemmissa malleissa saman tehoinen moottori.
Molemmissa myös DSG-vaihteisto. Kuutosen DSG kolahti alusta alkaen kuuluvasti aina vaihtaessaan kakkoselta kolmoselle kun moottorin käynnistyksen jälkeen oli ensimmäinen ko. vaihtotapahtuma. Esim. moottorin käydessä liikennevaloista lähdettäessä tätä ei enää esiintynyt. VV-Auton mukaan on ominaisuus. Seiskassa tätä ominaisuutta ei ole esiintynyt ja hyvä niin.
Myönnän, että yksi hyvä syy kuutosen vaihtumiseen seiskaksi oli ne pahat puheet TSI-moottorin ja DSG-vaihteiston kestävyydestä ja usko siihen, että VAG-konsernilla ei ole varaa töpeksiä em. asioissa toista kertaa.
Kuutosessa oli myös vaihdevalitsimet ohjauspyörässä. Näistä oli helppo vaihtaa pienenmälle kun ”jurraus” alkoi. Seiskaan en kuitenkaan näitä ottanut, koska nahkaverhoillun ohjauspyörän ym. olisi joutunut ostamaan kahteen kertaan.

Ajo-ominaisuudet
Pidin enemmän kuutosen ohjattavuudesta. Siinä oli enemmän tuntoa ja se kulki alusta asti suoraan. Seiskan ohjausta joutui aluksi suoraan ajettaessa korjaamaan tämän tästä puolelta jos toiseltakin. Tätä korjattiin pajalla ja paremmaksi saatiinkin. Vielä paremmaksi se tuli kesärenkaisiin siirtymisen myötä.

Sisusta ja sisätilat
Molemmissa Comfortlinen mukavuusistuimet. Haikailin jälkeenpäin ergoActivien perään, mutta olen jo tottunut näihinkin. Istuin on silloin riittävän hyvä kun sen olemassa oloon ei kiinnitä huomiota. Pidän myös enemmän Comfortlinen harmaasta kojelaudasta kun Highlinen pianomustasta. Harmaassa pölykään ei näy niin hyvin kun pianomustassa. En ole kiinnostunut pölyjen pyyhkimisestä. Auton ulkopuolisessa pesussakin on vähän tällainen asenne: auto on hyvä pestä kerran vuodessa oli se sitten likainen tai ei.
Moni on kiinnittänyt huomiota molemmissa mallityypeissä keskikonsolin ja kaasupolkimen väliseen muka ahtaaseen tilaan. Itse kiinnitin siihen huomiota kun luin tästä. En huomannut siinä mitään ahtautta. En polvelle enkä neljäkolmosen turvakenkälle. Ehkä riippuu myös ohjauspyörän ja istuimen säädöistä.

Varustelu
Kuutosessa oli halogeenit ja seiskassa on Bi-Xenonit. Onhan xenonit tietysti paremmat kuin halogeenit. Mutta ovatko ne hyvät xenonit? Ainakin yhden tuttavan Hyundaissa on paremmat lyhyet.
Kääntymisvalotoiminto on molemmissa. Kuutosessa etusumuvalojen yhteydessä ja seiskassa ajovalojen yhteydessä. Sumuvalojen yhteydessä valaisi paremmin.
Avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä on tosi mukava turhake.
Seiskaan en ottanut etusumuvaloja, koska tärkeänä pitämäni kääntymisvalo sisältyi jo ajovaloihin.
Peruutuskamera 8”:n näyttöineen on jo oiva turvallisuusvaruste.
Kuutosessa oli Hill Hold ja seiskassa on Auto Hold. Minusta Auto Hold on hyvä vakiovaruste. Se on jatkuvasti päällä. Liikkeelle lähtö liikennevaloista on nopeaa.
Sähköinen käsijarrukin on toiminut talvipakkasillakin hyvin. Epäilys sen toimivuuteen talvella on alitajuisesti olemassa.

Melu
Kuutosessa oli ensiasennusrenkaina Michelin Energy 205/55R16 ja talvirenkaiksi otin Contin nastarenkaat 195/65R15 ja seiskan vastaavat ovat Michelin Energy Saver 195/65R15 ja Contin nastarenkaat 195/65R15.
Korvakuulolla talvirenkailla melu oli molemmissa yhtä kova eli kovin kova. Kuutosen kesärengasmelu ei paljoa talvirenkaiden melusta eronnut. Kesärenkailla seiska on selvästi hiljaisempi ja hiljainen jo näin keväällä nastarenkaiden syömällä karkealla asfaltilla. Tästä olen kovin tyytyväinen.

Laatuvaikutelma
Laatuvaikutelma on molemmista hyvä. Seiskassa ehkä vähän parempi johtuen äänestä mikä kuuluu kun oven laittaa kiinni muiden ovien ollessa jo kiinni.

Polttoaineen- ja öljynkulutus
Kuutonen kulutti sen n. neljän vuoden ja n. 40000 km aikana keskimäärin 6,8 l / 100 km ollen pääasiassa kaupunkiajoa. Seiskan kulutuksesta on vielä aikaista sanoa mitään tarkempaa mutta ensi vaikutelma on että samoissa lukemissa pyöritään, vaikka valmistaja ”lupaa” pienempää kulutusta.
Öljyt tarkistan samalla kun vaihdan renkaat. Kerran vuodessa tehtyjen huoltojen välillä kuutoseen ei ole tarvinnut öljyä lisätä.

Hinta ja arvonalennus
Kaikkine lisävarusteineen hinta nousi kovin korkeaksi.
Kuutosen teoreettinen arvonalennus oli n. 2500,-/vuosi (ostohinta kaikkine varustuksineen " hyvitys seiskan ostotilanteessa)

Yhteenveto
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen seiskaan ja sen ominaisuuksiin, myös verrattuna kaikkiin aikaisemmin omistamiini autoihin.
Ainoa mitä kuutosesta olisin halunnut siirtyvän seiskaan on ohjaustunto.
En minä sitä nyt enää huonoksi sano, mutta kuutosessa oli parempi.


On se hyvä, että joku muukin tunnustaa tämän ongelman.

Aulis

Lainaus käyttäjältä: optio - 24.04.13 - klo:00:08
On se hyvä, että joku muukin tunnustaa tämän ongelman.

Ei pappa mistään ongelmasta puhunut, optio  :)
VW Polo 1.0 TSI (70kW) Comfortline vm. -18.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy