VW Golf VII Chat

Aloittaja Late, 07.03.11 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Taky

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 29.12.12 - klo:17:22
Useissa yhteyksissä on mainostettu, kuinka Golf 7:n uuden 1.4 TSI -moottorin yhteydessä tulee lämmityslaitteesta uudenlainen konstruktio. Pakosarja on integroitu sylinterin kanteen, jossa on erillinen jäähdytysnestekierto.
Uudessa TM:ssä 7:n 1.6 TDI koeajo ja siinä myös uusi nestekiertosysteemi...

"Itse moottorin lämpiämistä on nopeutettu sähköisesti ohjatulla jäähdytysjärjestelmällä. Siinä sylinterinkannelle ja sylinteriryhmälle on omat nestekiertonsa, ja lisäksi ahtojäähdytys muodostaa kolmannen piirin. Lisäksi vesipumpun tehoa voidaan säätää ja tarvittaessa kytkeä se pois käytöstä, jotta moottori saadaan lämpiämään nopeammin.
Nopeamman moottorin lämpiämisen ja siten pienempien päästöjen ohella järjestelmä nopeuttaa myös matkustamon lämpiämistä, joka on ollut dieselmalleissa hidasta."
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Ocu_P

#1051
Millaista kommentia koeajoraportissa muuten oli ja millaisiin kulutuslukemiin olivat päässeet?

Oliko koeajoauto dsg vai manuaali?

Täällä käydyn keskustelun jälkeen ja muutenkin erityisesti kommentit taka-akseliston vaikutuksesta ajokäytökseen kiinnostavat varmaankin monia...

Taky

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 02.01.13 - klo:08:31
Millaista kommentia koeajoraportissa muuten oli ja millaisiin kulutuslukemiin olivat päässeet?
Hyvää
- Ajettavuus
- Ajoasento
Huonoa
- Viiveet kiihdytyksissä
- Lähivalot

"Mitatut kulutuslukemat ovat tavanomaisia niin tasaisella nopeudella kuin käytännönkin ajossa.
Vaihtelevassa maantieajossa dieseliä kuluu 4,7 litraa satasella ja taajamassa ajettaessa 6,4 litraa.
Tasaisen nopeuden kulutuskäyrä alkaa 60 km/h nopeudessa 4,0 litrasta ja päättyy 120 km/h kohdalla 6,5 litraan satasella. "

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 02.01.13 - klo:08:31
Oliko koeajoauto dsg vai manuaali?
Volkswagen Golf Comfortline 1,6 TDI BlueMotion Technology DSG
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Ocu_P

Halogeenilähivalot ovat myös omien koeajohavaintojeni perusteella vaisut. Onneksi tuli tuo kohtuuhintainen xenonpaketti ja sen ehti lisätä tilaukseeni.

digiGolf

TM:ssä 7:n 1.6 TDI koeajo

Hyvin pärjäsi Auto TM:n koeajossa. Oli myös hyvä ohjaus ja suuntavaakaa
Takana oli testin mukaan yhdystukiakseli
Golf VII 1.4 TSI DSG Variant

Ocu_P

Mitattuihin kulutuslukemiin olin pettynyt eikä TM:kään niitä erikseen kehunut. Pitää toivoa, että johtui DSG:stä ja manuaalina pitää talouslupauksensa.  ;)

Henkku


teemur

Jos tuota TM:n artikkelia suhteuttaa omaan malliin, on vaikea uskoa, että kulutukset ovat lähelläkään luvattua: 1.6TDI DSG testattu 60km/h vakiokulutus 4,0L/100km vrt 2.0TDI 4motion luvattu maantiekulutus 4,1L/100km. No okei, notkistuuhan nuo kilometrien myötä, mutta silti...

Tuskin tuo 1.6TDI manuaalinakaan ihan lupauksiin pääseen, mutta toivottavasti edes lähelle. Samassa lehdessä BMW 3-sarjan farmari taajamakulutus alle 5... ja tehoa (ja hintaa) aika railakkaasti enemmän  8)

Kuvittelin testissä mainitun verkkaisen kiihdytysajan johtuvan huonosta kitkasta renkaan ja tien välissä, mutta olihan tuolla maininta vaihteiston hitaasta toiminnasta

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Taky - 02.01.13 - klo:09:22
"Mitatut kulutuslukemat ovat tavanomaisia niin tasaisella nopeudella kuin käytännönkin ajossa.
Vaihtelevassa maantieajossa dieseliä kuluu 4,7 litraa satasella ja taajamassa ajettaessa 6,4 litraa.



Nämä jutut menee joka vuosi vain paremmiksi ja paremmiksi. Jenkeissä sentään viranomaiset puuttuvat näihin vedätyksiin, mutta EU:ssa ollaan täysin hampaattomia.

Kyseisen kolopallon teknisistä tiedoista:

maantiekulutus 3,5
kaupunkikulutus 4,6

Edes tasaista kuuttakymppiä ajamalla ei päästä lähellekään luvattua maantiekulutusta!

Ocu_P

Ex-Ocu oli poikkeus. Sillä pääsi maantiellä normikulutukseen, mitä pidin uskomattomana ja moneen kertaan mainitsinkin. Kaupungissa ei silläkään päässyt lähellekään normia.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 02.01.13 - klo:21:15
Ex-Ocu oli poikkeus.
1.6 TDI Octavialla menty 173tkm ja laskettu kulutus  ihan hitusen päälle 5l/100km, 80% maantietä, loppu taajamaa, talvella webaston käyttöä.
Maantiellä saa kyllä kulutusmittariin 3:lla alkavia lukemia, mutta mittarin ja lasketun "riita" on 4-5 dl/100km.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

optio

Jos pitää se viimeinenkin naula iskeä uutukaisen arkkuun, sen lisäksi, että edelleen makaa Laakkosen takapihalla. Aina kehutaan Dieselin vääntöä mutta nämä 1,6D tekeleet, ei niistä sitä löydy. Kun katsoo hetkellistä kulutusta, niin pikkunenkin ylämäki nostaa kulutuksen lähelle kymmentä. Kunnon Dieseli on immuuni pienille ylämäille tai peräkärryn vedolle.

digiGolf

Useimmissa tapauksissa valmistajat ilmoittavat kulutukset todella pieleen, koska
päästömittaussyklin ajovastuksia mitataan laboratoriossa dynamometrillä todellisen ajon sijasta.

http://www.iltalehti.fi/autot/2012082916013672_au.shtml

Edellisellä autollakaan (hybridi-prius) en kyllä päässyt normaaliajossa valmistajan ilmoittamiin. Tosin se oli tekniikan puolesta ylivoimaisen luotettava verrattuna tähän vag-tekniikkaan.


Golf VII 1.4 TSI DSG Variant

Aulis

Optio jatkaa valitsemallaan linjallaan  ;).  Olen ajanut uudella karvalakki-Golfillani n. 2 viikkoa kovilla pakkasilla hieman pohjoisempana, etelän pääteillä sohjokeleillä ja peiljäisellä pinnalla, Helsingin röykkyisillä lähiöteillä jne, mutta tyytyväisyys uuteen Golfiini sen kuin kasvaa. Keskikulutuskin on pysynyt 5.3-5.4 tienoilla, joten mikään bensasyöppö tuo uudistettu 1.2 TSI (63kW) ei ole, etenkin kun esilämmitystä ei vielä ole ollut käytössä.
VW Polo 1.0 TSI (70kW) Comfortline vm. -18.

optio

Lainaus käyttäjältä: Aulis - 03.01.13 - klo:00:48
Optio jatkaa valitsemallaan linjallaan  ;).  Olen ajanut uudella karvalakki-Golfillani n. 2 viikkoa kovilla pakkasilla hieman pohjoisempana, etelän pääteillä sohjokeleillä ja peiljäisellä pinnalla, Helsingin röykkyisillä lähiöteillä jne, mutta tyytyväisyys uuteen Golfiini sen kuin kasvaa. Keskikulutuskin on pysynyt 5.3-5.4 tienoilla, joten mikään bensasyöppö tuo uudistettu 1.2 TSI (63kW) ei ole, etenkin kun esilämmitystä ei vielä ole ollut käytössä.

Se on hyvä jos olet tyytyväinen autoosi mutta minä en todellakaan ole!

Aulis

Optio: voi olla, että omat vaatimukseni autoiluun ovat hieman vaatimattomammat kuin sinulla, mutta ajettavuus (suuntavakavuus, auton hallittavuus, moottorin ominaisuudet etc.) omassa uudessa Golfissani on todellakin kunnossa kun vertaa sitä edellisiin autoihini, puhumattakaan kulutuksesta ja laatuvaikutelmasta. Enempää en autoltani oikeastaan voi odottaa  :).  Ehkäpä kohdallesi on oikeasti sattunut se todellinen "maanantaikappale", yksi sellainen on sattunut omalle kohdallenikin (Ford Fiesta 1.4-moottorilla, vm. 1991).
VW Polo 1.0 TSI (70kW) Comfortline vm. -18.

optio

Lainaus käyttäjältä: Aulis - 03.01.13 - klo:01:43
Optio: voi olla, että omat vaatimukseni autoiluun ovat hieman vaatimattomammat kuin sinulla, mutta ajettavuus (suuntavakavuus, auton hallittavuus, moottorin ominaisuudet etc.) omassa uudessa Golfissani on todellakin kunnossa kun vertaa sitä edellisiin autoihini, puhumattakaan kulutuksesta ja laatuvaikutelmasta. Enempää en autoltani oikeastaan voi odottaa  :).  Ehkäpä kohdallesi on oikeasti sattunut se todellinen "maanantaikappale", yksi sellainen on sattunut omalle kohdallenikin (Ford Fiesta 1.4-moottorilla, vm. 1991).

Käy ihan mielenkiinnosta ajamassa uusi Volvo V40, keskustellaan sitten lisää ja en todellakaan ole Volvo kauppias.

Murska

Lainaus käyttäjältä: optio - 02.01.13 - klo:23:44Aina kehutaan Dieselin vääntöä mutta nämä 1,6D tekeleet, ei niistä sitä löydy.

Tästä on helppo olla samaa mieltä, 4 vuotta menty 1.9tdi:llä ja useampaa 1.6tdi:tä koeajanut, aina on jäänyt mieleen pikkukoneen ohuen oloinen vääntö vaikka papereilla lukemat on samat. Kyllä 1.9 vastaa kaasuun ja vääntää isolla vaihteella aivan eri tavalla 1.6 kone. Tästä syystä tuli valittua DSG, jos 1.6 olisi ollut 1.9 kaltainen ajettavuuden osalta niin manuaali olisi kelvannut mainiosti. Pieni epäilys on että pääseekö 1.6 Golfilla samoihin keskikulutuslukemiin mitä 1.9 Passatilla, se selviää keväällä kun saan kotteron alle.
BMW 118dA M-Sport

vkjoki

Golf 1.6 TDI kulutti siis TM:n testissä yli litran enemmän kuin mitä EU-normikulutus on. Yli litra ekstraa satasella alkaa olla uusimpien automallien kohdalla enemmän sääntö kuin poikkeus. EU-normikulutuksesta on tullut niin merkittävä verotukseen vaikuttava tekijä, että autonvalmistajat ruuvaavat kilvan normikulutuksia entistä alemmas ja synnyttävät siten autoilijoissa katteettomia odotuksia ostamansa auton kulutustasosta.

EU-normikulutuksen idea on mitata kulutukset kaikille automalleille täsmälleen samalla tavalla, minkä vuoksi mittaukset on ilman muuta tehtävä laboratoriossa. Laboratoriossa voitaisiin käyttää ajosykliä, jolla saadaan todellisuutta suurempia kulutuslukemia. Nykyinen sykli kuvastaa kohtalaisen hyvin keskivertoautoilijan ajoa - siis syklissä ei sinänsä ole suurta vikaa. Ja on huomattava, että EU-kulutusta määritettäessä auton lisälaitteet (ilmastointi, valot, lämmittimet) eivät ole käytössä, joten EU-normikulutukseen pitää lisätä heti tuollaiset 0,3 l/100km, jotta sitä voitaisiin ollenkaan rinnastaa käytännön ajoon. Se, että normikulutus ei ole lupaus käytännön kulutusarvoista kerrotaan selkeästi mm. Volkkareiden teknisissä tiedoissa ja ohjekirjoissa. Mainittakoon vielä, että normikulutuksen määrittää sertifioitu mittauslaboratorio useasta autosta ja toistoja on useita. Siis autonvalmistaja ei voi itse keksiä kulutuslukemia.

Tuosta huolimatta esimerkiksi TM:n mittaama Golf VII 1.6TDI:n kulutus on liian paljon suurempi kuin EU-normikulutus - yli litra satasella.

Syitä noihin yli litran ylityksiin ovat:
- autonvalmistajat optimoivat autojen moottorit ja vaihteistot niin, että nimenomaan normikulutussyklissä saadaan pieniä kulutuslukemia; tällä tavalla etäännytään käytännön ajosta
- autonvalmistajat ilmoittavat testilaboratorioille alakanttiin viritettyjä ajovastusten arvoja
- ja on joku autonvalmistaja jäänyt valehtelustakin kiinni

Nuo kyseenalaiset kikat näyttävät olevan nykyään VAG:eissa käytössä siinä missä muillakin autonvalmistajilla, ja erityisesti ekomalleissa. Tähän tuskin tulee muutosta ennen kuin kuluttajien kritiikki synnyttää tarpeeksi laajamittaisen kansanliikkeen asiantilan korjaamiseksi.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

lari

Yllättävän korkea on kulutus (verrattuna virallisiin arvoihin) - varsinkin kun painon pudotusta on tehty ja konekin on mainosten mukaan uusi ja kai siinä uuden suunnittelussa kuitenkin nykyään on kulutus yhtenä isona kriteerinä  - siis  kulutuksen minimointi.
Ei siis eroa & kehitystä tässä suhteessa taida juuri olla vanhaan 1.6 TDI:hin. Mun Golf VI 1.6 TDI DSG Varianttikin menee alle 5 silloin kun/jos  muistaa std maantierajoituksia noudattaa.

Se BMW:n kulutus muuten TM:ssä oli mun mielestä maantiellä juuri alle 5 -  taajamassa sitten huomattavasti enemmän , selviää kun katsoo ne taulukot. Tekstissä kyllä väitetään taajamassa menevän alle 5 mutta tokko tuo pitää paikkaansa...

VAG!

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 03.01.13 - klo:08:07
Syitä noihin yli litran ylityksiin ovat:

- autonvalmistajat ilmoittavat testilaboratorioille alakanttiin viritettyjä ajovastusten arvoja

Tämä on varmasti iso tekijä tässä huijaamisessa. Jos nyt ajatellaan vaikka tuota uuden Golffin maantiekulutusta. Autolla ei päästä todellisessa elämässä lähellekään sitä edes tasaisella 60 km/h nopeudella. Tässä tilanteessa asiaan ei vaikuta vaihteiston tai motin säädöt, kun mitään niistä ei voi muuttaa mittauksen aikana. Maantiekulutuksen mittaussykli on kuitenkin huomattavasti vaativampi, kuin tasainen 60 km/h tunnissa ajaminen.

Kyseessä on vain puhdas valehtelu tai huijaaminen, mitä sanaa nyt haluaakaan käyttää. Toki kukaan ei halua, että tämä kupla puhkaistaan, kun auton verot tai veroluonteiset maksut riippuvat näistä lukemista.

Taky

Lainaus käyttäjältä: optio - 02.01.13 - klo:23:44
Kunnon Dieseli on immuuni pienille ylämäille tai peräkärryn vedolle.
Niin mutta niiden peruskulutus on sitä luokkaa ettei kohtuullinen kuormitus tunnu missään... :P
Tyhjästäkö se voima voisi ilmestyä?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Taky

Lainaus käyttäjältä: Murska - 03.01.13 - klo:07:11
Kyllä 1.9 vastaa kaasuun ja vääntää isolla vaihteella aivan eri tavalla 1.6 kone. Tästä syystä tuli valittua DSG, jos 1.6 olisi ollut 1.9 kaltainen ajettavuuden osalta niin manuaali olisi kelvannut mainiosti.
Monesta ei ole kokemusta mutta 1.9l 110 hv TDI:stä 120 000 km ja 1.6l TDI:stä 173 000km, manuaaleja molemmat. 1.9 tuntuu rivakammalta vaikka noiden teho ja vääntö kokolailla samalla tasolla, mutta tuoreemman 1.6:sen fiilikset johtu(nee) pidemmistä välityksisstä ja näin kone käy pienemmillä kierroksilla = fiilikset menenetty taloudellisuuden nimissä. Se kiertää motari vaihdeissa monta sataa r/min vähemmän.
Lainaus käyttäjältä: Murska - 03.01.13 - klo:07:11
Pieni epäilys on että pääseekö 1.6 Golfilla samoihin keskikulutuslukemiin mitä 1.9 Passatilla, se selviää keväällä kun saan kotteron alle.
Em tapausten perusteella ja kaikista tankkaukista laskettuna molemilla ero on 0,5 l/100 1.6:sen eduksi ihan samoissa ajoissa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

herra neljäkymmentä 7

#1073
 :(

herra neljäkymmentä 7

Lainaus käyttäjältä: optio - 02.01.13 - klo:23:44
Jos pitää se viimeinenkin naula iskeä uutukaisen arkkuun, sen lisäksi, että edelleen makaa Laakkosen takapihalla. Aina kehutaan Dieselin vääntöä mutta nämä 1,6D tekeleet, ei niistä sitä löydy. Kun katsoo hetkellistä kulutusta, niin pikkunenkin ylämäki nostaa kulutuksen lähelle kymmentä. Kunnon Dieseli on immuuni pienille ylämäille tai peräkärryn vedolle.
Totta tarinoit niin varmaan onki 5 litran V10TDI :-*

vkjoki

Tässä kohtaa nimimerkit
papparatsi
Skula
Newman

ja
Kukkanen
esittivät varteenotettavia näkökulmia siitä, mitä asioita tulisi ottaa huomioon verrattaessa EU-normikulutuslukemia käytännössä havaittuihin kulutuksiin.

Niinpä päädyin siirtämään ko. postaukset aiheen
EU-normikulutus ja havaittu kulutus
alle tänne:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=425.30
kohtaan, joka alkaa 3.1.2013 klo 12.24.

Toivottavasti keskustelu kulutuksen mittausmenetelmistä ja tulosten vertailukelpoisuudesta jatkuu täällä ja siellä!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6


nemos

Volvo XC60 T8 Inscription

topias

kävin koeajamassa uuden seiskan, 1.4tsi 140hv+dsg highline.
moottori kuljettaa tuota riittävästi, lievän sporttisesti ja laatikko toimi hienosti, mukava paketti. keskikonsolin kiiltomusta ei sovi silmääni. vaatisi myös ergo-penkit, jotta saa riittävän reisituen korkeussäädettävän etureunan ansiosta. myös ratti jää turhan eteen minun pituiselle(+190), esim. verrattuna volvoon.  rengasmelua 16" nokian kitkoilla vähemmän kuin golf kutosessa. kulkee maantiellä hienosti suoraan, jopa junamaisesti. tyylikäs sisältä ja ulkoakin 17" vanteilla. hyvin varusteltuna hinta nousee korkeaksi, tuli mieleen volvo V40 tältä osin.

Myhky

Lainaus käyttäjältä: topias - 06.01.13 - klo:12:46
kävin koeajamassa uuden seiskan, 1.4tsi 140hv+dsg highline.
moottori kuljettaa tuota riittävästi, lievän sporttisesti ja laatikko toimi hienosti, mukava paketti. keskikonsolin kiiltomusta ei sovi silmääni. vaatisi myös ergo-penkit, jotta saa riittävän reisituen korkeussäädettävän etureunan ansiosta. myös ratti jää turhan eteen minun pituiselle(+190), esim. verrattuna volvoon.  rengasmelua 16" nokian kitkoilla vähemmän kuin golf kutosessa. kulkee maantiellä hienosti suoraan, jopa junamaisesti. tyylikäs sisältä ja ulkoakin 17" vanteilla. hyvin varusteltuna hinta nousee korkeaksi, tuli mieleen volvo V40 tältä osin.

Ihmettelen tuota ratin eteen jäämistä. Ajan iitse ratti suht lähellä kehoa mutta tällä autolla ensimmäistä kertaa sitä ei tarvinnut vetää niin ulos kuin mahdollista. Omasta mielestä säätö on vähintäänkin kattava mutta mielipideasioitahan nämä ovat.
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy